Gələn o deyilmiş
Gün elə təzəcə
əyilmişdi ki, başı buludlara dəyən
“Əkizlər” dağının dabanındakı
Qurudərə kəndinə bir şad xəbər yetişdi:
“Ə, sən demə, Dədəbəy oğlu
Böyüybəy rusyətdə əməlli-başlı
sağ-salamatmış. Budu, özü də gəlir. Ə,
bax bunda deyiblər də,
təki oğlum sağ olsun, lap urumda olsun...”.
Allah,
Allah, Qurudərə kəndi bir an içində gör
necə canlandı, gör necə cuşə gəldi.
Kənd poçtunun həyətində Böyükbəy
barədə şıdırğı söhbət gedirdi.
Arvadı tərəfdən Böyükbəyə
qohumluğu çatan və indi pensiyasını almaq
üçün poçta gələn lopabığ
Tağıəli kişiyə gözaydınlığı
verib onunla xoş-beş eləyirdilər:
–
Tağı dayı, Allaha şükür, Böyükbəy
gəlir!
Tağıəli
kişi əlini hisli-paslı lopa bığında
gəzdirərək:
– Gəlir, – deyirdi, – dayınız
sizə qurban, gəlir.
– Deyirəm, ay Allah, səni
tanımayana lənət!
– Ə, bə nədi, dünya xali
döyül ki?! Bizim dılğırların
cibində beş-altı manat pul var, day elə zənn
eləyirlər ki, sən öl, Tarıya da təpik atmaq olar.
– Tarı kişi
o yana qalsın, – deyə Tağıəli kişi
gülümsəyib saralmış həvə dişlərini
göstərdi – bizim bu uşağa, Böyükbəyi
deyirəm, oxərtənə ilmə atdılar...
– Noolsun, ay Tağı dayı,
yamanlıq kimə qaldı?! Budu, Böyülbəy gəlir,
özü də deyirlər ağ “Niva”
ilə gəlir. Elə bu
dəqiqələrdə “Həsənqulu” yoxuşunu
aşıb kəndə girməlidi.
– Dayın sənə qurban, hər
nəynən gəlir, gəlsin. Təki canı
sağ olsun, özün bilirsən, biz əlimizi onnan
üzmüşdük.
– Yetimin də Allahı var ey!
Bəli,
keçmə gözəl Allahdan. Hərə
bir söz diyirlədirdi. Biri deyirdi elə,
biri isə deyirdi yox, belə. Nə bilim,
“vorzakonlar başını yeyiblər, işini bitiriblər”.
Hanı? Hamısı
yalan-palan. O sayaq qiryətdi oğula kim
qıyar?! “Vor-zakon”?! Ağzında
“zakon” deyirsən. “Zakon” nanəcib iş görməz. Bax budu gəlir. Qoy gəlib evində
toxdasın, dədəlik eliyəcək kənddəki
bəzi xalası göyçəklərə...
Bu dəqiqələrdə
qurudərəlilərin gözü Həsənqulu
yoxuşundaydı. Hamı indicə kəndə
girəcək ağ “Niva”nın
pişvazındaydı. Cavan olmasına baxmayaraq
Dədəbəy oğlu Böyükbəy kəndin
görüb –götürmüş cahıllarındandı.
Rusyətə getdiyi beş ildən
çox olsa da, onun dadı hələ də qurudərəlilərin
damağından çəkilməyib. Sinəsini
qabağa verib kəndə yol çəkdirən,
rusyətdən gətirdiyi pulla cındırından cin
ürkən kənd məktəbini təmir elətdirib
abıra salan, rəhmətlik anasının üstündə
beşlik imperiallar cingildəyən boyunbağısını
satıb üç min metr məsafədən – Qoşaqaya
dağının ətəyindəki “Soyuqbulaq”dan rezin
borularla Qurudərəyə şipşirin su gətirən
kimdi?!” Əlbəttə ki,
Böyükbəy. Subay, yetim
oğlandı, yığdığı pullarla
özünə bir gün ağlaya bilərdi, ailə
qurardı, ev-eşik düzəldərdi. Amma,
sağ olmuş bunnarı eləmədi. Əvəzində
malını-pulunu elin yoluna səpdi. Dedi, ilmədam bizim
Qurudərə camaatının qanını sorub
haqqını əlindən alanlar, dövlətin-xəlqin
malını sıpa balası kimi basıb yeyənlər qoy
bu görülən işlərə baxıb yerə
girsinlər.
Amma yerə
girən kimdi?! Gör heç
tüklərini darağa verirdilər? Özlərini o yana qoyurdular?! Guya poçtun
qabağında, bələdiyyənin tinində,
Ağamməd çayxanasında pülənən zurnalar,
qulaqları cingildədən beşmərtəbəli
söyüşlər bunlara aid deyilmiş. Onlar
ayıblarına kor olmaq əvəzinə hələ bir
üz qoymadıqları camaatın arasına da
çıxıb qozulanır, orda-burda şayiə
yayırdılar ki, bəs Böyükbəyin
gördüyü bu “xırım-xırda” işlərin
arxasında umacağı var. “Adam deputatdığ
eşqinə düşüb”.
Kənddə qırmızı adam kimi tanınan çayçı
Ağamməd müştərilərinin yanında səsinin
yoğun yerinə salıb bələdiyyə
Bəndalının tində-bucaqda söz iylədən
çopur Ağamalı bacanağına demişdi:
– Yeznə, o filankəsə de ki,
yapışmır, kleynən də yapışmır!
“Çopur” çayxanada ona
dikilən və heç də xoş məram ifadə
eləməyən, bir növ tamaşa gözləyən
baxışların önündə özünü yerə
vurmadı, azacıq üst dodağını əyib
seziləcək bir rişxəndlə soruşdu:
– Başa düşmədim, nə
yapışmır?!
– Sən dediyimi çatdır,
yiyəsi öz sözün tanıyacaq. Bir də, yeznə,
sənə əziyyət olmasa, onu da çatdır ki, adam salavata selbə atmaz. Bizdə
xeyir işə “mübarək!” deyərlər.
“Çopur”
koramal kimi fısıldadı, dağ laləsi kimi
qızarmış peysərini tər basdı. Üç
eləmədi. Ağammədin kipriksiz,
girdə, qanqırmızı xoruzu gözlərinin
oynadığını görüb tütəyin dilini
çəkdi. Qalın yerinə salıb bir az oyan-buyan eləsəydi qaynar çaynik
təpəsinə gələcəkdi. Çayçı
Ağamməd Qarabağ davasında kontuziya almış
adamdı. Cibində həkimdən
kağızı vardı, özü demişkən, qazanca
qalmış adamdı. Beləsindən
nə desən gözləmək olardı. Odu ki,
“Çopur” bənd olmadı, Ağammədin sözlərini
yeyib gedərkən təkcə bunu dedi:
– Yaxşı!
Eşib
çox şey tapmaq olardı bu “yaxşı”dan. Amma
yeri deyildi. Müştərilər Ağamməddən
çay istəyirdilər...
Bütün
bunlar çoxdanın söhbəti olsa da,
qurudərəlilərin yadından
çıxmamışdı. O da yaddan
çıxmayıb ki, Böyükbəy poçtun
həyətində camaatın gözü qabağında
bələdiyyə sədrinin abrını ətəyinə
büküb demişdi: – Ayıbdı, utanın, bəsdirin. Bu camaatı qoyun yerinə qoymayın. Örüşü də,
qəbiristanlığı da satıb talayırsız.
Həsənqulu
yoxuşunda bir-iki maşın göründü. Amma
hələ ağ “Niva” gözə
dəymirdi. Çayçı Ağamməd samovarın
odduğuna bir-iki xırda kömür atıb el yoluna
tərəf boylandı:
– Bəlkə ayrı maşında
gəlir? – deyə
müştərilərinin fikrini öyrənmək istədi.
– Yox, yox, “Niva”da gəlir, özü
də ağ “Niva”da, – çayxanada
əyləşənlərin hamısı bir ağızdan
səsləndi. – Kəndə zəng çalıblar,
xəbər göndəriblər.
Balam bəs
zəng vuran kimdir, xəbər çatdıranın adı
nədir? Bax, bunları dəqiq bilən yoxdur.
Bu deyir ondan eşitmişəm, o isə deyir
filankəsdən.
Uca dağların arxasında
görünməz olan, bələdiyyə sədrinin
“Eşşəyim ölmə yonca bitincə” kimi
boş-boş sözlərindən bezib cəzanə
gələn Qurudərə kəndi bu
dəqiqələrdə nəsə bir təzəlik
ab-havası vəd edən “Böyükbəy gəlir!”
xəbərinin doğurduğu bayram ovqatını
yaşayırdı.
Bu şad
xəbər kənddən azacıq kənarda,
bələdiyyə Bəndalının əkin yerində
kartof becərən qız-gəlinə də
çatmışdı. Bu
dəqiqələrdə onların da gözü
Həsənqulu yoxuşundaydı. Bu
xəbərdən qızların arasında
Böyükbəygilə qohumluğu çatan, onlarla
qapıbir qonşu olan Gülayənin min yerdən
çiçəyi çırtlamışdı. Qız pərvazlanıb uçmaq istəyirdi.
İşçi qızların böyüyü sayılan,
ələyi ələnib xəlbiri göydə fırlanan,
yaşı ötdüyünə, əndamını ət
basdığına görə ər sarıdan əlini
Allahın ətəyindən üzən Nazqayıt bacı
Gülayəni ilk dəfə görürmüş kimi
qıyqacı süzüb:
– Ay qız, bura gəl görüm, –
dedi, – yaxanı ver bəri. – Sonra o, üzünü bu
dağların arxasında qarıyan, rusyətə gedən
cavanların xiffətindən gündən-günə solub
saralan ağbirçək qızlara tutub dedi: – Ay qızlar,
Gülayənin sağ əli başınıza. Gətirin sancaqlarınızı taxın bu
qızın yaxasına, gün o gün olsun ki, sizin də
bəxtiniz açılsın, ürəyinizdə
tutduqlarınız Böyükbəy kimi qayıdıb
gəlsin.
İşçi
qızlar bir-bir Gülayəyə yaxınlaşıb
niyyət tutdular, sancaqlarının ucunu onun köynəyinin
yaxasına batırıb çəkdilər. Binəsib
Qurudərə qızlarının bu ümidsiz niyyəti onsuz
da dərdi başından aşan Nazqayıt bacının
gözlərini yaşartdı, onu haldan-hala saldı.
Hıçqırığını içində boğub
nəmçimiş gözlərini heç kimə hiss
etdirmədən sildi. Sağ əlini alnında daraqlayıb Həsənqulu
yoxuşuna nəzər yetirdi, Gülayəni səsləyib
dedi:
– Ay qız, nə durmusan, gedib
Səlmi bibindən muştuluq alsana. Tərpən, di get! Sənin işini biz görərik.
Böyükbəyin qonşususan, yaxın qohumusan, sonra da, o
söz, h?... Tərpən. Qonaq-qaraları,
biş-düşləri olacaq, sənin köməyin vacibdir,
yallah!
Gülayənin
bu dəqiqələrdə alışıb-yanan
gözləri ayaqlarına zillənmişdi. Tərəddüd
eləyirdi. “Yanımızda ağzı
göyçəklər var” deyə özünü yerə
vurmurdu, ağır oturub batman gəlirdi.
Ürəyində deyirdi: “Bizim əskimiz tüstülüdü.
Elə o dəqiqə söz çıxardacaqlar...”.
Nazqayıt bacı işi belə
görəndə gözünü ərkyana ağartdı,
irəli yeriyib ondan yağlı bir
– Böyüyün sözün
eşit!
Ürəyində isə ayrı
söz dedi. Dedi ki, bu namərd zəmanədi, bala, bir də
görərsən ki, kimsə səndən qabağa
düşdü. Nə çoxdu
növrəstə, gülüburnunda yeniyetmə.
Gülayə
uşaq deyildi, özünə görə söz tanıyan
adamdı. Düşündü ki, ürəkdə istək olmasa
sənə bu qədər can yandırıb əriyini
əzməzlər. Odu ki, elə o da ancaq
Nazqayıt bacının eşidə biləcəyi
səslə “Yaxşı” deyib tez özünü
çölləmə yolla kəndə çatdırdı.
Məktəbin yanından keçəndə
gördü ki, idman meydançasına toplaşan
müəllimlərin də gözü Həsənqulu
yoxuşundadı. Hərə bir
niyyətlə gözünü yola zilləmişdi. Arada su bulandıran, gölə qarğı sancan da
vardı.
Gülayə
Səlmi bibisigilin həyətinə girəndə
Ənnağı babanı eyvanda təzəcə üzü
qibləyə tərəf uzatmışdılar. Dəllək
Məşədi Tapdıq əlüstü kişinin
üzünü təraş eləmişdi, indi digər vacib
işlərin tədarükündəydi. Səlmi bibiyə
deyirdi ki, zarafat deyil, altmış il bir
yastığa baş qoymusuz. Fürsət var
ikən kişidən halallıq al, özün də
haqqını ona halal elə. Siz bir də
qiyamətdə, hesab-dəftər günündə
görüşəcəksiniz.
Bu sözlər
Səlmi bibinin nuru çəkilmiş bulanıq
gözlərini yaşla doldurdu. Əlini
dizinə çırpıb “Bu evdə, avalaşda tək
qaldım...” deyə yaşmağının altında
özünü oxşadı, astadan bozdadı.
Dəllək
Məşədi Tapdıq Səlmi bibini sakitləşdirib
“hələ gec çəkər” deyəndə Gülayə
artıq eyvandaydı, heç nəyin fərqinə varmadan özünü
bibisinin qucağına atdı, ondan muştuluq istədi.
Ənnağı
baba ocağının aman-gümanı olan nəvəsi
Böyükbəyin gəlməsi xəbərini elə bil ki,
dərin bir quyunun dibində eşitdi. Səksənən
kimi oldu. Dirsəyini döşəyə
söykəyib sağ böyrü üstə azacıq
dikəldi, havalanmış gözlərini açıb
ətrafa dovruxdu, qarısını aradı. Bu dəm Səlmi arvadın qardaşı
nəvəsi Gülayəni bərk-bərk qucaqlayıb
dönə-dönə öpməsini görəndə
huşunun hələ də başında olduğunu,
xəbəri də düz eşitdiyini anladı və yarpaq
kimi titrəyən hər iki əlini çiyinləri
bərabərində yuxarı qaldırıb şükür
elədi. Qurumuş dodaqlarını tərpətdi...
Bu arada Səlmi bibi Gülayənin
üz-gözünü duz kimi yalayıb deyirdi:
– Belə sənə canım qurban,
dədəm balası. “Böyükbəy
gəlir” deyən dilinə bu bibin qurban olsun. Kərəminə şükür,
Xudavəndi-aləm, səni tanımayana min təsbih
lənət. Əhd eləmişəm,
gözəl Allahıma yalvarmışam ki, məni yerdən
balam götürsün, mafamın qabağında balam yerisin.
Böyükbəyim yerisin...
Səlmi arvad
yaşına yaraşmayan bir çevikliklə
özünü yataq otağına yetirdi, vaxtilə
babasının Ərdəbil bazarından
“Fərşi-füruşi” deyilən xalça-palaz
satışı mərkəzindən alıb gətirdiyi
cehizlik fərməşi açıb içindəki ayın-oyunu
tökdü yerə. Qanovuz düyünçədən nişan üzüyünü
çıxarıb Gülayənin barmağına taxdı.
– Mənimçün bunnan əziz,
bunnan urvatdı gün olmayacaq ki?! – deyə
bir də Gülayənin boynunu qucaqladı. – Bu
halal-hümmət mal sənindi, bala, bir gün gec, bir gün
tez. Mənim gəlinimsən, öz
dədəmin balasısan.
Gülayə barmağında
alışıb yanan üzüyü çəpəki
süzüb pörtdü, yanaqları allandı, gündən
qoruduğu ağ buxağını tər
basdı, azacıq yaşmanıb üzünü bibisindən
gizlətdi və birdən qətiyyətlə:
– Bibi, başımın
böyüyüsən, – dedi, – rusxət sənindi. Amma bağışla məni, elin urfi-adəti var –
Gülayə üzünü kənara çevirib ehmalca
barmağını bibisinə tərəf uzatdı.
Səlmi arvad ona tərəf
uzanmış əli ürəyinin üstünə qoydu:
–
Düz deyirsən, mənim balam, – dedi, – mən bir az
şaddığımnan tələsdim. Bəli, elin adəti
var, üzük məclisdə taxılar. Amma indi onu
çıxartsam, şükümü yaxşı olmaz. Bala,
biz, – qibləyə uzadılmış ərini göstərdi
– gövlü sınıx adamlarıq, bax odu kişinin
sinəsinə Əzrayıl çöküb. Mənim də
sannı günüm qalıb. Hər dəqiqənin öz
hökmü var. Bu gün Allah özü səni gətirib
çıxarıb bura. Su girdi qaba, oldu içməli...
Böyükbəy gəlir, qonaq-qarası olacaq. Samovara od sal,
həyət-bacanı süpür, bibinə əl yetir, bu ev
sənindi.
“Biz gövlü sınıx adamlarıq”
deyən bibinin nəyə işarə etdiyini Gülayə
yaxşı başa düşürdü. Səlmi bibinin
oğluyla gəlini, yəni Böyükbəyin ata-anası o
hələ uşaq ikən bir qəza nəticəsində
həlak olmuşdu. O vaxtdan
bu günədək yazıq arvadın üzü gülüb
ürəyi açılmamışdı.
Səlmi
bibi qəttəzə əcəri paltarını geyinib
nəvəsini qarşılamağa tədarük
gördü. “Dost var, düşmən var” deyə
üst-başına əl gəzdirdi. Eyvandan Gülayəni
səslədi:
–
Bibin sənə qurban, inək tövlədə doğub, arada
bir ona göz yetir ki, qoy ətənəsin yeməsin, yesə
südün kəsər.
–
Yaxşı – deyə Gülayə tövləyə
tərəf getdi. Baxıb gördü ki, hələ o
işə çox qalıb. Qaşqa inək hələ
ağızdanmamış balasının üstündəki
selik-çərəni yalamaqdaydı.
Bir az bundan əvvəl üzü
oyannıq olan əri sarıdan başında qara buludlar
oynaşan, dörd divar arasında tək-tənha
keçirəcəyi qara günlərin xofu indidən canına
üşütmə salan Səlmi arvadın ürəyini
“Böyükbəy gəlir” xəbəri
toxtatmışdı, əməlli-başlı
toxtatmışdı. Əlüstü eyvana
döşədiyi “Tilsim”, “Ərşə”, “Şallama”,
“Təbrizi” çeşidli xalçalar, hər
ilməsində, ərişində, arğacında qədim
elat qızlarının barmaqlarının izi qalan
kənarələr, hanayi döşəkçələr,
gülməxmər yastıqlar alıx-balıx vurur, suyu
sovrulmuş dəyirmana bənzəyən, sakinləri
kimi artıq qocalıb əldən düşən bu
köhnə dudmana təzə bir ab-hava gəldiyindən
xəbər verirdi.
Vaxt
ötdükcə Səlmi arvadın səbri tükənirdi,
fikrini cəmləyib özünə toxdaqlıq verə
bilmirdi, tələsirdi, yaman tələsirdi. Bircə
balasını görsəydi, ürəyi yerinə
düşərdi.
Böyükbəyin gəlməsi
barədə xəbər Ənnağı kişinin od
qonşusu dəllək Məşədi Tapdığı
qətiyyən açmadı. Ona görə ki, ürəyində
tutduğu niyyəti boşa çıxmışdı.
Dəlləyin niyyəti buydu ki, Ənnağı kişi
dünyasını dəyişən kimi onun həyət-bacasını da
çəpərləyib öz həyətinə qatsın.
Xeyli vaxtdı ki, bu geniş həyəti gözaltı
eləmişdi. Xüsusən dörd-beş il bundan qabaq guya
Böyükbəyin tələf olması barədə
kəndə xəbər sızanda bu niyyət dəlləyin
beynində göyərmişdi. Fikirləşirdi ki,
Ənnağı kişinin işi bitənnən sonra Səlmi
nənə arvad xaylağıdı, onun saqqızını
oğurlamağa nə var ki?! Hanı, bunun da sapı
çıxdı, budu Böyükbəy gəlir.
Əyilib
o da yoxuşa tərəf boylandı, amma gözünə
ağ “Niva”dan, zaddan bir şey dəymədi, özünə
təskinlik verib işin dalını gözlədi, səbrini
basdı. Ənnağı kişiyə tərəf
çönüb:
–
Əniş əmi, – dedi, – vəsiyyət
yüngüllükdü, gəl bir yerdə
əşədəni deyək.
Ənnağı
kişi nəvəsinin xəbərindən bir az
dirçələn kimi olmuşdu. Bir az bundan əvvəlki
boğulmalar çəkilmişdi, sinəsi atmırdı.
Böyükbəyin havası bədəninə, ruhuna bir
mübhəm istilik, hərarət gətirmişdi. Amma
dəlləyin “Gəl bir yerdə əşədəni
deyək” sözü kişini hövülləndirdi.
Əşədəni demək istəyəndə dili
dolaşdı, udqundu. Çənəsinin
şaqqıltısı tutdu, kişi yarpaq kimi əsdi. Elə
dəlləyin də qəsdi bu idi. O, bu dəqiqələrdə
canının hayında olan, hövüllənmiş
gözləri hədəqədən çıxan benava
kişidən əl çəkmək istəmirdi.
–
Əniş əmi, de ki, yüz iyirmi dörd min
peyğəmbər haxdı.
Ənnağı
kişinin boğazı xırıldadı:
–
Ha-a-xdı...
– Ay sağ ol, indi
de ki, on iki imam haxdı.
Ənnağı kişi
əlini yelləyib üzünü kənara çevirdi. Səlmi arvad yaxınlaşıb yaş dəsmalla
qocanın üz-gözünü sildi. “Sən
mənim yaman gündə qardaşım” deyə
dəlləyə üzrxahlıq eləyib ehmalca bir
əliylə ərinin alnını ovuşdurdu, o biri
əliylə yaşmağını burnuna tərəf
çəkdi, sinni ötsə də naməhrəm yanında
ədəb saxladı. Ərini göstərib astadan
soruşdu:
– Məşədi, dediyin bu
sözlərin indi ona xeyri var?
Yaş yetişmiş bu saya-sadıq
arvadın artıq halvası çalınan bu quru
kösöyçün durub indi xeyir güdməsini
dəllək Məşədi Tapdıq tatın qaysvadan pay
umması kimi bir şeyə oxşatdı, odu ki, dodağı
qaçdı, güclə özünü
gülməkdən saxlayıb dedi:
– Əlbət
də ki, var.
“Yaxşı ki, nəvəsi
gəlir – deyə Səlmi arvad özünə təskinlik verdi, yoxsa mən neyləyərdim...?”
– Bu kişinin qaragül
dərisindən qəttəzə papağı vardı,
qolunda bahalı saat görmüşdüm, – dəllək
Məşədi Tapdıq zəndlə Səlmi
– Yaxşı olardı, – deyə
Səlmi arvad nəmçimiş gözlərini silib burnunu
çəkdi. – O cür bahalı sovxalar elə yaxşı
Quran oxuyana çatmalıdı, özü də ola kasıb. Ancaq, iş budu
ki, kişinin bütün əyin-başının
rüsxəti alınıb...
– O kimdi?! – dəllək
Məşədi Tapdıq quyruğu tapdanmış
qızıl ilan kimi yerində oyan-buyana qıvrılıb
qurumuş dodaqlarını yaladı.
Səlmi arvad o tərəf, bu
tərəfə göz gəzdirib, kimdənsə
çəkinirmiş kimi əlini dodaqlarının
üstündə daraqlayıb:
– Keçən həftə, – dedi, –
bələdiyyə Bəndalı sərsovqatla gəlmişdi
kişini yoluxmağa. Ordan-burdan söz
düşdü. Əyilib mənim qulağıma dedi ki,
Ənnağı baba müharibə veteranıdı, onu
yerdən götürmək bizim borcumuzdur. Durub gedəndə
kişinin bütün şey-şüyünü, canım
sənə desin, bütün torpaq kağızından
beləsini yığıb-yığışdırdı,
qoltuğuna vurub özüylə apardı.
Bu sözlərin hər biri
ağır bir çəkicə çevrilib dəllək
Məşədi Tapdığın başına sağdan,
soldan küt zərbələr endirir, neçə vaxtdan
bəri beynində düzüb qoşduğu, son günlər
havasıyla yaşadığı “qurğunu” söküb
dağıdırdı. Odu ki, Səlmi
arvadın onunçün qara qəpiyə dəyməyən
bevec nağılına qulaq asmağa hövsələsi
çatmadı, namaz qılmaq adıyla ayağa qalxıb evinə
tərəf yönəldi. “Bunnar
gönü çoxdan suya veriblər, mən əbləh
də bekara yerə burada oturub papağımı günə
verirəm” deyə o ki, var özünü danladı. Sonra bələdiyyə Bəndalının arğaz
vücudunu gözlərinin önünə gətirib “Buna bax,
– dedi, – kor baytal gör hara rəm atır, bunnarın
tamahına bax. Yernən gedəni –
yerdə, göynən gedəni – göydə. Allah, Allah,
neynək, sələmçi oğlu, neynək. Mənə
borc olsun, qara qulluğunda hazıram...”.
Dəllək Məşədi
Tapdıq evinin alaqapısına çatar-çatmaz Səlmi
arvad arxadan onu haqladı, bəslədiyi çil toyuqlardan
saytalının birini onun qoltuğuna basıb “Məşədi,
– dedi, – çörək də yemədin, götür bunu,
gündə bir yumurtası var... Haqqını halal elə...”.
Həsənqulu yoxuşunda ağ rəngli bir maşın
göründü və elə o dəqiqə köhnə
məscid tərəfdə səs-küy qopdu:
– Böyükbəy gəldi!
Böyükbəy gəldi!
“Gəlib
kərəni kürə eliyəcək, çıxın
pişvazına” – əli qaragül dərili buxara papaqdan,
gözaltı elədiyi həyət-bacadan çıxan
Məşədi Tapdıq deyinə-deyinə evinə
tərəf yollandı, gözünün ucuyla da olsun belə
qurudərəlilərin intizarla boylandığı
səmtə nəzər yetirmədi.
Kənddə Böyükbəyin
gəlişinə qara geyinən ikinci adam
bələdiyyə Bəndalıydı ki, sarısını
udmuşdu və bu dəqiqələrdə bərk vurnuxur,
yumurtası tərs gələn toyuq kimi bir yerdə qərar
tuta bilmirdi. Öz-özünə “Balam, bu gədə xortdeyib
gəlibsə – deyirdi, – dükan tozdu”.
Əməlli-başlı
hövüllənmişdi Bəndalı. Canını
qoymağa yer gəzirdi. Qorxurdu ki, pası
açılar, zibillərinin haq-hesabı
çürüdülər. Odur ki, tez
xəlvət yerə çəkilib mobil telefonuna əl
atdı. Perm şəhərinin “bərk
gedən”lərindən sayılan qudası “Ded Mamed”ə
zəng çalıb ağlaşma qurdu:
– Alo, ə, keçəl, – dedi, – bu
nə işdi mənim başıma gətirirsən? Mən maya qoymuşdum, o boyda xərc
çəkmişdim.
“Ded Mamed” də o sayaq ehtiyatı
əldən verməyib ad çəkmədi:
– Noolub, dığa? – deyə
çımxırdı, – yuxu görmüsən?
– Nolacaq, kəndə xəbər
yayılıb ki, filankəs gəlir.
“Ded Mamed” onun sözünü
ağzında qoydu:
– Bura bax, – dedi, – əgər nə
vaxt qurbağalar adam kimi dil açıb
danışsalar, kərtənkələlər
əllərinə qaval alıb muğam oxusalar, hə bax onda
filankəs qayıdıb gələ bilər. Nə
dediyimi başa düşdün?
– Hə...
– Get papağını
dınqılı qoy gəz, kef elə, filankəsin işi
bitib. O, kəndi sənə vermişik. Ağürək...
Get, qurdnan qiyamətədək qarı... “Yekə”yə də
salam söylə...
Bu heynidə gözlənilən ağ “Niva” bələdiyyə
Bəndalının lap yaxınlığından
şütüyüb keçdi. Üstəlik
onu toza da basdı. Bəndalı
maşının içindəkiləri apaydın
gördü. İki nəfərdi. Tanımadığı adamlardı. Onların maşını köhnə
qəbiristanlıq tərəfdən kəndə girdi,
məktəbin yanından keçib bələdiyyə
idarəsinin həyətində dayandı. Burada xeyli adam vardı. Onlar
Böyükbəyin havasına gəlmişdilər. Qonaqlar maşından düşəndə kənd
sakinlərinin sual dolu baxışları bir-birlərinə
dikilmişdi. Kimsə özünü saxlaya bilməyib
gileyləndi:
– Bə hanı, dedilər ki,
Böyükbəy gəlir?!
– Ağsaqqal, Böyükbəy
elə mənəm, – deyə gələnlərdən biri
irəli çıxıb salam verdi,
əlini çənəsində gəzdirə-gəzdirə
adamları müştəri gözüylə bir-bir
nəzərdən keçirtdi, ürəyində
“sizlərlə işim olacaq” dedi.
O biri qonaq irəli
çıxmış qarnını gizlədirmiş kimi
pencəyinin düymələrini bağlayıb
yoldaşını təqdim etdi:
– Böyükbəy müəllim
bizim Elektrosetin enerji satışı şöbəsinin
təzə rəisidir. İlk səfəri sizin
kəndədir. Bu barədə
səhər zəng çalıb kənd poçtuna
məlumat vermişik. Demişik ki,
Böyükbəy müəllim gəlir.
Böyükbəy müəllim
deyilən şüvərək, kürən kişi,
oynaq gözlərini qıyıb yüngülcə
boğazını arıtladı.
– Rayon mərkəzində – dedi, –
sizin Qurudərə camaatının mərdliyindən,
kişiliyindən danışıblar mənə...
Kimsə arxadan
“Bu sözlər qoltuğumuza Sabirabad qarpızıdır,
mətləbə keç” deyə mızıldandı, ancaq
qonaqlar onun mızıltısını eşitmədilər. Odur ki,
Böyükbəy müəllim sözünü
tumarlaya-tumarlaya deyirdi:
– Amma belə bir qiryətdi,
gözəl kənddə enerji sərfiyyatı həddən
ziyadə çox olduğu halda, ödəniş faizi
bərbad vəziyyətdədir. Abonentlərin
bir çoxu, bəli, bəli, bir çoxu, təəssüf
ki, illərlə sərf etdiyi enerjinin haqqını
ödəmir. Biz bu gün ağsaqqalların
iştirakı ilə belələrinin
işığını kəsməyə, onları
cərimələməyə məcbur olacağıq... Sizin
kimi gözəl kişilər olan bir kənddə...
Bineyi-qədimdən
bu sayaq nağıllara mail olmayan, belə ovşarlı
sözləri ayıb yerlərinə xına yaxmaq hesab
edən və buraya ayrı bir mərama görə
toplaşan, hilal əvəzinə məlal görən qazdan
ayıq qurudərəlilər hiss olunmadan bir-bir sivişib
aradan çıxdılar. Qonaqlar
bir də ayılıb gördülər ki, lələ
köçüb yurdu qalıb.
İşıqçı
qonaqlar axşamüstü kənddən çıxıb
gedəndən sonra üzə çıxan
bələdiyyə Bəndalı kefi kök, damağı
çağ bir vəziyyətdə məhbubəsi
Tamaşabəyimin evində gülməxmər üzlü
mütəkkəyə dirsəklənmişdi. Düz il yarım bundan qabaq əri
qırağını qatladığına görə
Tamaşabəyimin əl-qolu açılmışdı
və bu dəqiqələrdə gümüş
qaşıqda bələdiyyə Bəndalının
ağzına gül mürəbbəsi
ötürürdü. O, xarranmış yemiş kimi elə
indcə saplağından üzülmək üzrəydi ki,
Bəndalının mobil telefonu cingildədi. Zəng
“Yekə” ləqəbli Yengibar böyüyün
nömrəsindən gəlmişdi. Bəndalı
o dəqiqə suluğunu uddu. Bu vaxtın
zəngi xeyirə deyildi. Düyməni basıb
pəltəklədi:
– Eşidirəm...
– Ə yekəbaş, telefonu niyə
açmırsan, buynuz qoça ağırlıq edir?! Kim gəlmişdi kəndə?
– Poçt işçiləri
zəngi yaxşı başa düşməyiblər... Səhv salıblar. Gələn o
deyildi, həmin adda işıqçıydı.
–
Bələdiyyə Bəndalı
hövüllənmiş mal kimi o yana, bu
yana dövrükdü, gözləri hədəqəsindən
çıxdı:
– Yoox, – deyə kəkələdi.
– Necə yox, ə? – telefonda
“Yekə”nin səsi kükrədi – hər şey
mümkündü. Mən Bakıda oturduğum halda oranı
səndən yaxşı görürəm, sən
yatıbsan, yekəbaş! İndicə mənə
xəbər verdilər ki, bu adam
özünü şübhəli aparırmış. Xüsusən Həsənqulu yoxuşunda
maşından düşüb ətrafa xeyli göz
gəzdirib. Əgər o, güney
tərəfdən gəlibsə, dikdirə çıxanda
sənin dərədəki xaş-xaş zəmini yüz faiz
görüb. Yox, “Bəkirqaya”
tərəfdən yola enibsə, görə bilməzlər.
Sənə söz deyirəm, indi havanın
qaralan vaxtıdı, elə bu dəqiqə get qonaqların
maşınının rəddinə, rizinə bax, onun
hansı səmtdən gəldiyini
müəyyənləşdir. Əgər
iz “Güney” tərəfə getsə, dərhal gecə
gözü o zir-zibili məhv elətdir, öz
adamlarını tök ora, qoy izi-tozu qalmasın.
Bu söhbətdən bir
neçə dəqiqə sonra “Yekə” yenidən zəng
çalıb Bəndalının kefinə soğan
doğradı:
– Bu nədi, ə, – dedi, –
kənddə Məşədi Tapdıq burnunu hər yerə
soxur. Kəndin ağası o deyil, sənsən.
İndi xaş-xaşın çərtilən
vaxtıdı. Sezon vaxtı belə
qəmişi sanatoriyaya-zada göndər, pul bas, kənddən
kənarlaşdır. Karoçi, onun haqqında
fikirləş...Bilmirəm, neyləyirsən elə...
Bələdiyyə
Bəndalı bilirdi ki, dəllək Məşədi
Tapdıq yer altdan yasa gedən, qazdan ayıq əclafın
birisidir. Beləsini dilə tutub əriyini
əzsən, iştahı artar, atılıb adamın boynuna
minər. Gördüyündən göz
kirəsi istəyən bu alçağı hələlik
qurdalayıb iyitməsən yaxşıdı.
Qaş qaralan,
it qurtdan seçilməyən vaxtda artıq o,
tapşırılan yerdəydi. Axşam
dişsə də, yolu, rizi ayırd etmək
mümkündü. Yüz faiz
müəyyən elədi ki, işıqçılar
güney tərəfdən gəliblər və deməli,
qobudakı xaş-xaş zəmisini görməyiblər.
Bələdiyyə Bəndalı “vasvası köpoyoğlu”
deyə “Yekə”nin qarasıyca o ki var
deyindi, asta addımlarla yoxuşa yaxınlaşdı,
maşınına tərəf getdi. Və
birdən bərk səksəndi. Əti
ürpəşdi, hövüllənən kimi oldu.
Gecəgözü qənşərində ağ
bir şey peyda olmuşdu... Yaz mehinin
təsirindən o, aramsız titrəyir, yatıb
qalxırdı. Bu, günorta
çağı sevindiyindən canhövüllü
kəndə tərəf qaçan Gülayənin boynundan
üzülüb yerə düşən ləçəyi
idi.
Böyükxan
BAĞIRLI
525-ci
qəzet.- 2010.- 4 dekabr.- S.29-30.