SƏS
(Esse-kollaj)
Muğam
işığında təksəsli, çoxsəsli
düşüncələr
Bu yazı Alim
Qasımov haqqında olduğu qədər, onun haqqında
deyil. Bir avtoportret, özşəkildir. Sadəcə üzümü dosta tutub yazdım.
Oxucu dost!
Esse-roman termini
haqqında bir-iki kəlmə söz demək istəyirəm. Esse
ədəbi-fəlsəfi janrdır. Dünya
ədəbiyyatında M.Monten, D.Didro, Volter, Sent-Böv,
İ.Herder, H.Heyne, A.Morua, P.Valeri, B.Şou, A.Puşkin,
F.Dostoyevski, A.Beley, F.Nitşe,M.Unamuno,
B.Şklovski, İ.Andronnikov, K.Pausbovski, A.Bitov esse janrında
əsərlər yazmışlar. Hətta
müəlliflərin bəzən janrın adını
göstərmədən də esse yaratmaları təbiidir.
Subyektiv
kompozisiya və yorumla, hermenevtik sərbəstliklə esse
yaradıcılığı insan mərkəzli
dünyabaxış, fərdi innovasiya, interpretasiya
baxımından diqqəti cəlb edir.
Kollaj
kəlməsi kəsib yapışdırmaq, kəsikləri
birləşdirib bütövləşdirməkdir. Əslində
sənətin bütün sahələri bütöv
içində kəsiklər, kəsiklər içində
bütövdür. Bu mənada esse və
kollaj kəlmələri bir-birinə üzvi
şəkildə tamamlayır.
Azərbaycan
ədəbiyyatında dibaçə və
risalələrdə essevarilik özünü qabarıq
göstərir. Bu baxımdan Füzulinin
türkcə divanının dibaçəsi örnək
sayıla bilər.
Çağdaş
ədəbiyyatımızda B.Çobanzadənin Füzuli,
R.Rzanın Kərkük bayatıları, Anarın Mirzə
Cəlil, Q.Qəhrəmanovun Aşıq Ələsgər bu
sətirlərin müəllifinin Füzuli, Mirzə
Fətəli, Mirzə Cəlil, Ənvər Paşa,
A.Məmmədov, H.Matevosyan, R.Fişer, V.Məmmədov,
N.Səfərov... haqqında yazıları da esse
janrının prinsipləri ilə qələmə
alınmışdır.
Roman nəsrin epopeyadan sonra ən böyük
janrdır. Yalnız zaman əhatəsi,
xarakter çoxluğu, problemlərin mürəkkəbliyi
deyil, hisslərin və düşüncələrin
zənginliyi, dərinliyi romanı bir janr kimi xarakterizə
edir. Bu mənada hətta tək bir essedə də roman
doluluğu, dolğunluğu ola bilər.
Bədii və
ya fəlsəfi əsərin oxucuda ikinci həyat tapması
və yaşaması əsl romanın özüdür. İstər
esse-roman olsun, istər esse-povest və ya sadəcə esse...
heç fərq etməz. Bizim
məqsədimiz janrın adı və ya poetik
mündəricəsini müəyyənləşdirmək
deyil, yaradıcı insanın paradoksal təfəkkür
tərzini, hiss axınını, inamın və imanın
anatomiyasını, yaradıcı insanın aldığı
ilahi bilgini və sinerjini verməyə
çalışmaqdır. Sirr həmişə
açılmır, möcüzə də
çözülmür – adını nə qoyursansa qoy...
Oxucu dost, Allah sənin də,
mənim də yolumu açıq eləsin.
ÖN
SÖZ ƏVƏZİ:
İlkin
səs olmuşdur,
ey
dost!
...Bu yazı bir müəllimlə
müğənninin həm dialoqu – söhbəti, həm
də monoloqu – öz-özü ilə
danışmasıdır. Bəzən bu
söhbətlərin hüdudunun bir-birinə
qarışmasıdır.
Müəllim
düşüncəni, ikinci həyat olan sənəti, elmi
təmsil edir. Müğənni hissi,
eşqi və həyatın özünü.
Müəllim
yer adamıdır, müğənni göy adamı.
Müəllim
yazandır, öyrədəndir. Müğənni
duyandır, öyrənəndir.
Və zaman-zaman onların rolu
dəyişir: müğənni öyrədir, müəllim
öyrənir. Bu yazıda bir səs də var.
Üç dəfə zühur edir. Həmin
səs təsvirin, ifadəedəbilmənin səsidir. Və nəhayət, bu yazıda “Ey insan!” – deyib hayqıran, “Gözəlim insan...”- deyib
pıçıldayan ilahi bir səs var. Bu Allahın
səsidir, nəfəsidir. Həyatda
mütləq olan yalnız Allahdır, hər şey
dəyişir, haldan hala girir və hər halın öz
məntiqi – məntiqsizliyi var.
Yazıda
təkrar da var, təkrarsızlıq da,
təkrarsızlığın təkrarı da,
təkrarın təkrarsızlığı da.
Yazı nə
elmidir, nə bədii, həm elmidir, həm bədii. Həm
düşüncə, həm hiss axınıdır. Həm hər şeydir, həm də heç bir
şey.
Yazı
təsəvvüf iddiası ilə yazılmayıb. Heç
bir din, fəlsəfi, ədəbi doktrin, elmi konsepsiya-filan
təsirində və iddiasında da deyil.
Yazı da həyat kimi, insanın
özü kimidir: ziddiyyətləri, harmoniyası və
disharmoniyası ilə, fizikası və metafizikası ilə,
kimyası, əl-kimyası ilə.
Əgər yazıdan uzaq ellərin
və əsərlərin axıb gələn havası hiss
olunursa yer üzündə bundan təbii və doğma daha
nə ola bilər ki?! Hər
yaradıcının bir işi də havaların
havasını yaratmaq deyilmi?
Və bu
yazı da bir təcrübədir.
Bu yazı
görünməyən Alim Qasımovun görünən Alim
Qasımova tanıtmaq və anlatmaq üçün
qələmə alındı.
Eşitdiyin səslər bir-birinə
bənzəməz, qardaş
Əcəl
köynəyini mən özüm geymək istəyirəm. Bu
köynəyin içində dünyanın rənglərini
daha aydın görürəm, hiss edirəm.
Həmin
köynək mənə doqquz buğumdan keçən
səsin müqəddəsliyini anladır.
Bir səsdə
çox səs var. Avropanın çoxsəsliliyi və
Şərqin təksəsliliyi şərtidir. Bir-birini
kölgələməz. Tək səs
ruhani səsdir.
Əzizə
Mustafazadə şərq səsini Avropa musiqisinə
uyarlayıb. Avropa çoxbucaqlı,
kəskin yoldadır.
Şərq
şərt deyil. Sərt yol axar suyu
öldürdüyü kimi musiqini, harmoniyanı da
öldürür.
Hərdən
mənə elə gəlir ki, çox gözələm,
hərdən də çirkinliyimdən utanıram. Hərdən
elə bilirəm məndən cəsur adam
yoxdur, hərdən də yer üzündə ən qorxaq
olmamın xəcalətini yaşayıram. Hərdən asi oluram, üsyan edib dağı-daşı
yandırmaq istəyirəm, hərdən də nəinki
insanları, bütün canlıları bir-biri ilə
barışdırmaq istəyirəm.
Hərdən
işıq oluram, hərdən qaranlıq, hərdən axar su
oluram, hərdən qara daş.
Təbiət
Allahın əsəridir. Və
təbiətin gözəllikləri də sənətdir.
Allah yaratdığı üçün ilahi
sənətdir. İsanın
yaratdığı sənət bəşəri
sənətdir. Bəşəri
sənətin elə örnəkləri var ki, haqq özü
onu yaradır. Həmin
sənətkarın əli ilə, dili ilə, nəfəsi ilə.
Sofi
Loren Çində Pikassonun sərgisinə gedir və
balığa bənzər bir şəkilə uzun-uzadı
baxır. Pikassodan soruşur: “Bu nədir?” “Rəsmdir”. “Amma
balığa bənzəyir. Balıqdırmı?” “Yox,
balıq deyil, balığın rəsmidir”.
İmpessionist
(izlaim) rəssam Renuer dənizi qırmızı
çəkir. Etiraz edirlər ki, dəniz
mavidir. “Mən özüm
gördüyüm dənizi çəkmişəm, sizin
gördüyünüz dənizi yox”. “Mən
zaman-zaman özümü də tənqid edirəm”. Öz ruhunu qatmadığı üçün
təqliddir, smilyasondur, imitasiyadır.
Sənət
eşqin məğlubiyyətindən doğur.
Eşq
yaşanır. Sənət
yaradılır. Ruhu oxuya bilmək
sənətkarlıqdır.
S.Dali
tablolarında həqiqəti gizlədir, pərdələyir. Detallarına
getdikcə həqiqətin özünü görürsən.
Fantaziya içində əridilmiş,
mübhəmləşdirilmiş gerçək
həqiqətin özündən də maraqlıdır.
Çünki müəmması, sirri, gizlini
var.
Sənət bir
növ gerçəkliyin yuxusudur.
Gerçəklikdən
çəkilmək və çəkildiyimiz uzaqlıqdan
(və ya yaxınlıqdan) gerçəkliyi yenidən tapmaq,
onu ifadə etməkdir.
İnsanın
dərk etdiyi gerçək, gerçəklikdən daha
qiymətlidir. Çünki dərk edilmiş
gerçəklikdə bir mən var.
İçi
boş söz, içi boş səs kimə lazım?
Həqiqət, vəhdət, əzab,
arayış, eşqlə yoğrulmayan səs nəyə
lazım, ey dost?!
Mövlanə deyir: “Eşq
şərabı məst olanların fəryadı daşa da
keçər, atəşə də”
Gecələrdən
bir gecə
O gecə anladım ki, şərqli
olub muğamatın yanından keçərək böyük
fikir adamı olmaq mümkün deyil. Yalnız
muğamatın içindən keçib getməklə bu
böyüklük mümkündür.
Muğam bir
güzgüdür. Baxıb özünü
görürsən. Bəzən də
görmürsən. Bir də ki,
həyatın gözəlliyindən yazmaq asandır. Həyatın gücünü, sevincini yaratmaq da
mümkündür. Fəqət
ölümün gözəlliyini, ölümün
sonsuzluğunu, ölüm sevincini yaratmaq çətindir,
çox çətin. Nə isə...
Alimin 13 mart 1997-ci il
Respublika Sarayındakı konserti məndə elə
duyğular oyatdı ki, onların hamısını yazmağa
Allah-təala mənə güc verməyib. Bəlkə
də onların Söz ifadəsi yoxdur.
Orda dünyada
məşhur Motodorun bir sözünü xatırladım. “Bu
200 mindən artıq tamaşaçı mənim necə
ölməyimə baxmağa gəlib. Başqa
bir qüvvə onları bura yığa bilməzdi”. O
gün qəfəsdəki quş kimi çırpınıb,
yanıb-yaxılan, səs-səs ölən Alimi
gördüm. Biz də deyəsən o
ölüm əzabından zövq almaq üçün
yığılmışdıq. Toxluğumuzdan,
dünyaya min damarla bağlılığımızdan
Alimə çata bilmirdik. Amma o
damarları necə bir-bir kəsdiyini görürdük.
Səhnədə
üç döşəkçə qoyulmuşdu. Yerdə
ortada Alim oturmuşdu. Solda tar Malik bəy, sağda kaman
Emin bəy, Alimin əlində qaval vardı, həyat,
kömək, qalxan o qaval idi. Vəcdin bir
yerində o qaval da ağırlıq edirdi. O zaman Alim
əlindəki qavalı da yerə qoyub əlinin, qolunun, barmaqlarının
gücü ilə oxuyurdu. Qulağı eşitməyən adam da bu barmaqları dinləyə bilərdi. Bu gözüyumulu Məcnunun əlləri,
barmaqları oxuyurdu. Baxırdım,
Alimə inanırdım. Ramiz
Rövşənin misraları yadıma düşdü.
Doğrudan da bu qollar qanad olub. İnsan uçan olub. Yerdə
çırpına-çırpına qalan bu yazıq niyə
uçmasın, ilahi? Vallah bu
ədalətsizlikdir, haqsızlıqdır. İnsan nə etdi ki, uçmağı
yadırğadı, qanadları dönüb qollar oldu? Atın da qanadları töküldü. Dəvəquşu ət yeyib canavar oldu. İt
olan qurdluğa əlvida dedi. Qurd
qanadlarını göydə arayıb gecələr uladı.
İt qanadsızlığa inandı. Qurd kimi yuxularında uçdu. Və
Alim o gecə uçmaq üçün yanıb,
yaxıldı. Qurd kimi uladı, ilan kimi
qabıq qoydu, bülbül dilində nalə çəkdi,
gül dilində için-için ağladı.
Ölümümə sizi inandıracağam dedi,
ölümümə sizi sevindirəcəyəm dedi. Dedi
və inandırdı. İnandırdı ki, o
buralı deyil, oralıdır. Ora
haradır, ay Allah? Ora həm yerdir,
məkandır, fəzadır, səmadır, göy
üzüdür, ucsuz-bucaqsızdır. Ora həm
zamandır, vaxtdır, min il öncədir,
əxlaqa qədərki keçmişdir, yuxudakı
saatdır, bir ulduz axması qədər andır, göz
qırpımıdır, bir nəfəslik
hərəkətdir. Ora muğamatın
zamanı və məkanıdır. Ora Alimin can
atdığı Vaxtdır, Çağdır, Yerdir,
Məkandır.
İlahi, bu
ölüm nə qədər gözəl idi. İnsanın
bədənindən axıb suya qarışan qanın
açdığı qapı kimi gözəl. Ölə-ölə bu gözəlliyin
dadını-tamını bizə anlatmaq istəyən Alim.
...Öncə ustadlarına salam verdi. Bunu bilənlər
bildi. “Zabul-segah”ın ustadı rəhmətlik Ağabala
Abdullayevə salam verdi. Segah İslamın,
egah İslamın, Yaqubun, Qədirin, Rübabə
xanımın, Şövkət xanımın, Ağaxanın
salamını verdi. Səsinin
sözlərinə büründü. Nə
dedisə “idi” ilə bitirdi. Yəni olub bitən,olub indi olmayan, olub olmamış kimi yox olan...
...Sonra hamının getdiyi yolu
özü dediyi kimi getdi.
Daha sonra
çiçək kimi açdı, su kimi axdı, quş
kimi uçdu. Çiçəyin, suyun,
quşun sirrini faş etdi, açıb ağartdı.
Qəribədir,
sənətin iki dahiyanə qütbü var. Bir qütbdə
dahinin dediyi dildən-dilə düşüb, sanki
hamının bildiyini bir kimsə ilk dəfə açıb
və hamının bildiyini söyləyib. Fikri,
əxlaqı, zövqü dəyişib bir addım irəli
aparıb. O biri qütbdə hamının deyə
bilməyəcəyi, heç vaxt təkrarlanmayanı
deyəndir (oxuyandır, çəkəndir). Onlar
da öz təkrarsızlıqları ilə insan
əxlaqını, zövqünü, fikrini bir addım
irəli aparanlardır. Bu,
təkrarsızlığın bir faciəsi də
(bəlkə də xoşbəxtliyi) ondadır ki, onu yazan.
Oxuyan da o yazdığını, oxuduğunu bir
də oxuya bilməz, yaza bilməz. Bu da bir
qəzavü-qədərdir.
Sənətdə
özü olmaq cəsarəti hər kəsə qismət
deyil. Ustadlara verdiyi salam və düşdüyü
yol (məsələn, “Zabul-segah” yolu) istisna olmaqla hər
şey Alimin özüdür. Öz canı,
öz qanı, öz sümüyüdür. Və başlıcası öz ruhudur. Alimin ruhu Alimə qədər kimin canında olubsa, o
cavan ölüb, ömrünü yaşamayıb, yaşaya
bilməyib. Və indi Alimə
qədərki Alimi axtarır. Amma onu tapa
bilmir ki, bilmir.
...Bu bir ilahi monoloq-etirafdır. Mən uşağam. Alışmışam,
sevmişəm, oda düşmüşəm, sənə
vurğunam. Sənə can atıram. Səninəm,
mənim olduğun qədər səninəm. Səni istəyirəm. Sənsiz
heç nəyəm. Heç nə olmaq
imkansız. Hər şey olmaq
istəyirəm. Sənin olmaq
istəyirəm. Səni
gələcəkdə, uzaq zamanlarda axtarıram. Səni keçmişdə, uzaq zamanlarda
axtarıram. Səni zamansızlıqda,
zamanın işığa çevrildiyi məqamda
axtarıram.
Məqamda, muğamda, məndə
Səndə, hər yerdə...
Bu bir iradə deyil,
İradəsizlikdir.
Bu bir canatma deyil,
Boğulmaqdır.
Bu bir güc deyil,
Gücsüzlükdür.
Və
əksinə, və əksinə.
Ardı
gələn şənbə sayımızda
Kamil VƏLİ
525-ci
qəzet.- 2010.- 4 dekabr.- S.28.