Lap əvvəldən varmış Kamal

Jurnalistlərin çox işlənməkdənmi, ya yersiz yararlanmaqdanmı yıpranmış bir sualı var. Adətən, ünlü müsahiblərinə yönəldirlər. “İki-üç kəlmə ilə özünüzü necə tanıdardınız?” sualını nəzərdə tuturam. İndi bir anlıq həmin sualı, xəyalən də olsa, Kamal Abdullaya verib, onun əvəzindən cavab eşitmək istərdim. Təbii ki, çox qısa, o adamı tanıdan, onu bildirən və ona yaraşan bir cavab umuram. Varmı ola? Və bu qısa cavabın axtarışı üçün Kamal Abdullanı tanıdığımdan bəri başlayan və nə gözəl ki, bitməyən uzun bir yola baş vururam.

Aspirant Kamal Abdulla deyəcək ki:

–-Hər hansı elmi nəticəm ilkin nəticə olacaq!

Alim Kamal Abdulla cavab verəcək ki:

–-Son nəticəm daha bir ilkin nəticədir!

Yazar Kamal Abdulla bildirəcək ki:

–-Unutmağa səbəb yox!

İnsan Kamal Abdulla söyləyəcək ki:

–-Unutmağa səbəb çox!..

Bu virtual intervü, çox güman, gerçək Kamal Abdullanın cavabından uzaqdır, amma nə qədər uzaq olsa belə, yalana çox da yaxın deyil. Bəyəm həyatda da doğru ilə yalan arasında var-gəlləməzmiyik? Bu “müdrik aforizm”imdən sonra o dəqiqə yubilyarın virtual reaksiyasını görürəm: “Uşaqlıq uçdu, bir az ciddi olmağa çalış”...

Öncə iki teleproqram

Ötən əsrin 80-ci illəriydi. Hələ “yenidənqurma” başlanmamışdı. İxtisasca telejurnalist olduğumdan Kamal Abdullanın “Azərbaycan dili” proqramında aparıcılığı həmən diqqətimi çəkmişdi. “Dilçi alimdir, amma görək, təkcə sözün yox, bədən dilinin, danışıq tonunun da özəlliklərinə bələddirmi?” – deyə onun guya yol verəcəyi yanlışlardan guya alacağım ləzzəti göz önünə gətirmiş və ilk proqram efirə getmədən bu virtual “ləzzəti” ortaq dostumuz Niyazi Mehdi ilə də paylaşmışdım. “Bədbəxtlikdən” xam xəyallarım alt-üst oldu və dostarası məzələnmə qıtlığını kompliment bolluğu əvəzlədi. Efirdəki Kamal Abdulla eynən həyatdakı Kamal qədər özgüvənli və bilgin, diri və duyğuluydu. Örnək nitqi vardı. Səsi, intonasiyası yerli-yerində, həm teletamaşaçı, həm də müsahibləriylə göz təması lap dərsliklərə salınasıydı. O, bənzəyənlərdən yox, olanlardan idi və şəxsə deyil, şəxsiyyətə çevrilmişdi!.. Və bu özəlliyi “Qoşma”da doyum nöqtəsinə çatdı.

Yazıçı Ənvər Məmmədxanlıyla müsahibəsi indiyədək yadımdadır. Kamalın “empatiya” qabiliyyəti – özünü müsahibin yerinə qoyub, onun sevdiyi və sevmədiyi özəllikləri öyrənmək bacarığı, müsahibində “ərimək” istedadı, yalan olmasın, fantastik səviyyədəydi. İndi TV-də veriliş aparan həmkarlarım müsahiblərini anlamaq, onların ləyaqətinə toxunmamaq şərti ilə çətin suallar vermək vərdişləri qazanmaq üçün həmin “Qoşma”dan dərs vəsaiti kimi yararlana bilərlər. Sözügedən müsahibənin başqa parlaq özəlliyi də “empati” ilə yanaşı, aparıcının müsahibə bəslədiyi “sempati” (rəğbət) duyğularını nəzarətdə saxlamaq (və bunu heç bir halda yarınmağa çevirməmək) bacarığıydı. Bu, Kamal haqqında onun bəzi paxıllarının uydurduğu mifi – “nə olsun, çox ağıllı və savadlıdır, niyə bizdən biri olmaq istəmir?” mifini alt-üst etməyə yetdi. O, doğrudan da “bizdən biri”ydi, amma onun “biz” anlayışı bəlli bir ərazi və milli kimliklə hüdudlanmırdı. Kamal Abdulla dünyanı dindirməyin, dünyanı Azərbaycana gətirməyin və bu anlamda “biz”ə sərhəd tanımamanın ardıcıl tərəfdarıydı. Daha sonralar – ünlü alim və yazar pilləsinə yüksəlincə, Azərbaycanı dünyayla bütünləşdirmə çabalarını gerçəkləşdirəcək, əsərləri araçılığı ilə dünyayla neçə dildə danışacaq, artıq dünya vətəndaşı olmuş görkəmli şəxsiyyətlərin intellektual incilərini oz doğma Azərbaycan türkcəsinə çevirtdirəcəkdi. Beləcə, “biz”in civarları əyalət qapalılığından çıxacaq, kosmik genişlik qazanacaqdı.

Sonda iki hekayə

Yox, sizə çox xoşladığım “Adaş” və “Çəngəl çiçəyi” hekayələrinin məzmununu danışmayacağam. Oxuyan oxuyub, oxumayan da, inşallah, oxuyar. Sadəcə, bu 2 hekayədə müəllifin unikal obyektivlik və ya müxtəlif baxışlar arasında balans gözləmək, dəngə yaratmaq bacarığına diqqət çəkmək istəyirəm. Balans qurmaq — müəllifin təkcə gizlənməsi, duyulmaması deyil, onun oxucuları qərar sahibinə çevirmək üçün yox ola bilməsidir. Necə deyərlər, müəllif insanları dilləndirməkdən ötrü yaşamalı, amma yönləndirməmək üçün ölməlidir!.. Bu azman paradoksu çözmək həmişə böyüklük əlamətidir. Çağdaş jurnalistikada bu, yüksək peşəkarlığa – danılmaz ustalığa işarədir, ədəbiyyatda isə polifoniyaya. Başqa sözlə, Azərbaycan nəsrində daim qıtlığını yaşadığımız bir özəlliyə — adi yazara günün birində Nobel mükafatının qapısını açacaq sanki önəmsiz fərqə.

“Adaş” və “Çəngəl çiçəyi” mənim oxucu gözümdə nəsr inciləridir. Birində (“Adaş”da) insanın klonlaşa bilməməsinin sirri açılıb (işə bax, klon söhbəti elmi-tibbi baxımdan gerçəyə çevriləndən sonra!), keçmişlə indinin və gələcəyin iç-içə-qucaq-qucağa, amma didişə-didişə yaşadığının düsturu verilib və beləcə, ən sıradan, ən adi insan da necə bənzərsiz və necə adiyəsığmaz görünüb. Sanki birsəsliliyə bürünmüş çoxsəslilik – TƏKin Simfoniyası üzə çıxarılıb. Hər şey sadə, tanış, sentimental və hər şey çoxməchullu, yeni, dərin!..

“Çəngəl çiçəyi”, günümüzdən uzaq əsrlərə deyil, tərsinə poyeksiyanın simfoniyasıdır. “Adaş”da müəllif öz işərisində görünməz-duyulmaz varlığa çevrilibsə, 2-ci hekayədə özünün deyil, Tarixin içində gözdən oğurlanıb. Nə fironun qəzəbindən, nə baş kahinin tilsimindən, nə qədim Misirin heç bir ktabda və heç bir təsəvvürdə olmayan gizlinlərindən, nə də çəngələ keçirilib çiçəyə çevrilmə işkəncəsindən çəkinir. Olsa-olsa, yoxa çəkilib baxır-görür-sezir... Heç nəyə müdaxilə etmədən gördüklərini oxucuya yetirir: “Yolun o biri üzündəki çəmənlikdə rəngbərəng çiçəklər göz önündəcə bir-bir torpaqdan ağır-ağır dikəlib al, qırmızı, sarı libaslara bürünmüş adamlara çevrilirdilər”... Hər şey çətin, bilinməz, ağılalmaz və hər şey Asan, Bilinən, Anladıcı! Tarixin dilində-dialektində-ləhcəsində danışdıra bilmək tək-tük yazara nəsib olur və bu, Kamal Abdullanın danılmaz özəlliyidir. Düzdür, daha önəmli və daha dəyərli olan sanki müəllif müdaxiləsinə ehtiyac duydurmamaq, sanki sənədli olaydan söz açmaq və sanki hər cür uydurma və yalanlardan uzaq durmaq, amma oxucunu titrətmək, ona ruh vermək, sanki özünü deyil, öz oxucunu müəllifə çevirmək bacarığıdır. Fenomenal deyilmi? Bilimi və Duyumu özündə bu dərəcədə birləşdirmək, Azərbaycan ədəbiyyatında, məncə, Kamal Abdulladan başlayıb.

Və lap sonda: rektorun tələbə dostları

Belə bir durumu göz önünə gətirin. Təsəvvür edin ki, qalınqafalılıq (təbabət predmeti olmayan hallarda) qalın qaftan geyinib dövri-bərimizi tutub. Bir başqa sözlə, əyalət düşüncəsinin yoluxucu virusu sağa-sola yayılıb. Əyalət ruhu varsa, elmdə özünəqapalılıq, sənətdə özünəvurğunluq, gündəlik həyatda özünüdartma və cəmiyyətdə durğunluq hökm sürəcək, düzdürmü? Demək, hər yanı (yəni Azərbaycanı) özündənrazı, amma aciz, amma paxıl, amma mısmırıqlı adamlar saracaq və elmdə də, sənətdə də gerçək sadəlövhlər, romantiklər, sözün yaxşı mənasında əcaib-qəraib insanlar, sevməyi bacaranlar qəhətə çıxacaq. Dünya lap daralacaq və əyalətləşmə doyum nöqtəsinə çatacaq. Neyləyəcəksiniz?

Hərə bir çıxış yolu düşünə və yaxud çiynini çəkə bilər. Kamal Abdulla nə qanqaraldan təsvirləri, nə də kefaçan uydurmaları sevir. Sadəcə, işə dəyər verir. Başqalarından da istədiyi budur: bilib-bacardığını gerçəyə çevir. Beləcə, BSU-nun neçə-neçə xarici universitetlə bağlantıları və iş birliyi qurulub. Başqa sözlə, əyalət buzu əriməyə, mısmırıqlar açılmağa başlayıb. Bütün bunlar həmin universitetin jurnalistika şöbəsindən də yan ötməyib. Şahidi olduğum bir epizodu misal gətirim.

Ongünlük təlim bitmişdi. Tələbələr sevincdən uçurdular. Zarafat deyil, vur-tut bir neçə günə kamerayla çəkməyi və videomontajı öyrənmişdilər. Ən azı, təməl vərdişlər qazanmışdılar. Ara-sıra “Rektorumuz bizdən çox sevinəcək!” sözləri qulağıma dəyirdi. Dözməyib soruşdum: –Rektoru nə vaxt görürsünüz ki? Axı dərs keçdiyiniz yer əsas binadan xeyli uzaqdadır. Həmən cavab verdilər: — Ora getməyə nə ehtiyac? Özü yanımıza gəlib görüşür də!..

BSU-da oxuyan 10 nəfər gələcək jurnalistin az qala xorla söylədiyi bu apadi sözlərdə yalnız pedaqoqların anlayacağı sehr vardı. Öyrənmək+Bilmək+Bacarmaq sevincindən püskürən sehr! Öncələr Kamalların olduğunu bilirdim. İndi Kamal Abdulla var. Gələcəkdə də Kamallar olacaq. Kamal Abdulla varsa, mütləq olacaq!..

 

Zeynal MƏMMƏDLİ  

525-ci qəzet.- 2010.- 4 dekabr.- S.22.