SƏS
(Esse-kollaj)
Muğam işığında
təksəsli, çoxsəsli düşüncələr
(Əvvəli ötən
şənbə sayımızda)
“Zabul-segah”da bir dövrə
vurdun. Ağacın ətrafına dolanan kimi. Dünyanı dolaşıb başladığın
yerə qayıtdın. Günəşə
gedib geri döndün. Nə fərq
edər ki? Bir dövrə, bir sonsuzluq
keçdin. Gözlərin ilan
gözlərinə nə qədər bənzəyir sənin.
Kədərli və sevən
gözlərinlə; ilan gözlərin, ilan surətin, ilan
əlçatmazlığın və ilan
məhəbbətinlə.
Yox, Sənin içindəki
çətin, ağır bir yükdür. Çox
çətin Alim bəy, sən olduğun qədər də
mürəkkəb bir təbiətsən. Sənin
səsində sənin bilmədiklərin bir dünya
qədər çoxdur. Bilmədiklərin
günahın deyil, qismətindir. Göndərilən
əmanətdir. Ruhun əmanəti. Haqqa çatmalıdır. Haqqa
gedən yolda çata bildiyi qədər də insana
çatmalıdır. Daşın gücünü
bilməyə nə var? Çiçəyin
gücünü duymaq lazım. Otun gücünü kim biləcək? Suyun
gücü yerə, göyə bəllidir. Odun gücü göz önündə. Bir nəfəsin gücünü bilən varmı?
Dünyada xaos və kosmos
qarşıdurması var. Alimin səsi xaosdan
hərəkət, kosmosa çıxışdır. Dolanbacların,
qarışıqlıqların, qaranlıqların
düzümə, sıraya, harmoniyaya
çıxışdır, qovuşmasıdır; daha
doğrusu, o sərhəd, o hüduddur.
Dünyada ən böyük
zülm qulun qula işgəncəsidir. Dünyada
ən böyük zövq yaratdığından
aldığın zövqdür. ən
uzun yol gözün yolu, ən dərin quyu özünə
qazdığın quyudur. Ən böyük
güc öz gücünü bilməyənin
gücüdür. Alimin səsi qul
ağrısını, yaradılmışın vəcdini,
göz yolunu ən dərin quyunun əvəzsiz gücü
birləşdirən tənha bir dünyadır.
Alimin səsi
Azadlıqdır. Ruhun azadlığı.
Apollon
başlanğıcı sayılan yük – zəriflik,
zəiflik gücü. Dionis başlanğıcı sayılan
sərxoşluq – sənət sərxoşluğu, Yaradanın
adı ilə oxunan müqəddəs Quran, Füzuli
əzabı, sonsuz sevgi – ilahi məhəbbət, Alim
Tanrısının, çevrilməsinin təməli,
əsasıdır.
Alimin səsinin
əks-sədası dinləyənin ürəyidir. Bu səs o
ürəkdə öz rəngini alır,
axtardığını tapır və ona qovuşur. Nitşe buna qarşılıqlı əzab
duymanın harayı, fəryadı deyir. Deyir: “Bu
fəryad sənin fəryadındır, mən
gətirmişəm”.
İnsanın ən çox
unutduğu, unutmaq istədiyi şey yaşıdır.
İnsan zamanı aldatmaq
istəyir, mənasızdır. Zaman amansızdır.
O heç kəsə güzəşt etmir.
Bir aylı gecədir. On
dördlük ay doğmuş yaz gecəsindəyəm. Bu dünyada əbədi qalacağıma inanıram.
Ölümümü sevdiyim qədər
inanıram. Alimi dinləyirəm. Bu mənim dünyamdır. Şükürlər
olsun.
Heç çiçəyin səsini
eşitdinmi?
“Mən şair deyiləm,
sadəcə şeirin qəlibindən istifadə etdim”
deyən Mevlanə dünyaya səs kimi gəldi, dünyada
Şəmsin səsini tapdı və onunla vəhdətləşdi
və dünyadan səs kimi də getdi.
Zaman-zaman olduğum kimi
olmadığımın da əzabını yaşayıram.
“Ah... Əslində
yazı yazmaq deyil, uzun-uzun inləmək istəyirəm”
“Necə ah eyləməyim? Ah...
yanıbdır cigərim” – deyən Füzulinin ahını
verə bilən səs axtarıram, tapa bilmirəm.
Bədbinlər
həmişə haqlı çıxar, nikbinlər
həmişə pul-para qazanarsa, mən də
bədbinlərin içindəyəm.
“Qılıncla
hər şeyi tapa bilərsən, amma onun üstündə
otura bilməzsən” deyən sərkərdə
haqlıdır.
Əbədi ahəngi, kosmik
uyumu qılınc gücünə necə tapa bilərsən?
Zülmün ümidsizliyə sürüklədiyi
Nəsibim həqiqətdir
könül qapısını
açdı və heç vaxt o qapını qapatmadı.
Bilmədiyini- bilmək
Bədənin arzularından
qurtarıb ruha səsləndi.
Mən qul olaraq
Allahımı, ümmət əhli olaraq
peyğəmbərimi, ər olaraq xanımı, ata olaraq
övladlarımı sevirəm.
Bu kor düyünü
aça bilmirəm ki, bilmirəm.
Bu dar keçidi
keçə bilmirəm ki, bilmirəm.
Oxuyuram, bəlkə səsim
mənə yar oldu, pənah olub o işıqlı yolun
aydınlığına çıxardı.
Məşəqqət dolu
yolda sevdanın adı cəhənnəmdirsə,
cəhənnəmi belə sevdim.
Qulağıma şairin küləklərə
qarışmış səsi gəldi:
– Sən vurdun da mən ölmədimmi?
– Sən çağırdın da, mən
gəlmədimmi?
...Leyliyə Məcnun
gözüylə baxmasan o eşqi necə səsə
çevirəcəksən?
...Harun əl-Rəşid əmr edir Leylini onun
hüzuruna gətirirlər. Qara-qura bir qızcığazda bir
gözəllik görməyən Harun sorur:
– Leyli deyilən o
məşhur gözəl sənmsən?
– Mənəm,
fəqət sən Məcnun deyilsən.
Çiləxanədə deyil, bu işıqlı
dünyada özünü əzaba məhkum edənlər
Leylini görərlərmiş...
İanna şumerlərdə
eşq və savaş tanrısıdır. O əbədidir. Çünki nə qədər insan var eşq
də var, savaş da.
Səs insanın
bitməzliyinin, tükənməzliyinin ifadəsi olduğu
üçün eşqi tərənnüm etmişdir.
Din öz yerində. Miflər və
sənətin bütün növləri də bu ehtiraslarla
alışıb-yanmış və bu
çılğınlığı ifadə etməyə
çalışmışdır. Ehtirasından
əzəb çəkən qadını ifadə etməmək
günah deyilmi?
İlk məhəbbətinin
sancılarını balaca ürəyində yaşayan
gəncin hisslərinin sərgüzəştini,
macərasını daşa həkk etməmək,
sözə, səsə, rəngə çevirib
əbədiləşdirməmək dünyanın ən
böyük haqsızlığı olardı.
Yarəb!
Füzuli yazır:
Müxalif devrdən gülgün
şərabı qana dəğşirdim.
Sürüdun cengü udun
navəvü əfğana
dəğşirdim...
“Mən müxalif olan fələyin üzündən
onu qana dəyişdirdim,
Cəngin və udun tərənnümlərini
inləməyə, fəryada
dəyişdirdim”.
Göründüyü kimi,
şair fələkdən şikayət edir. Prinsipcə
bir Haqq aşiqinin fələkdən şikayət etməsi
doğru olmasa da, unutmayaq ki, insan ət və
sümükdən ibarətdir. Yəni
maddədən yaranıb. İnsan ruh
halını maddi dəyəri dəyişə də
bilər, sənətkar hiss və həyəcanları bir
qütbdən başqa qütbə ata bilər. İnsanın içində olduğu bir hal,
həsrətini çəkdiyi bir aləm var. Bəzən
şairlər həsrətində olduqlarını
tərənnüm edirlər. Füzuli
də elədir. İlahi eşq, platonik
eşq onun idealıdır. Böyük
şair bəşəri zövqdən də məhrum deyil
və ya onun şerində ilahi-maddi paralellik də
gözlənir. Şeirin dolanbac
yollarında bu tamamilə təbiidir. Füzulinin
məcaz qatları çoxdur və bu qatlar həm məntiq,
anlamca bağlıdır. Səs, ifadə
gözəlliyi bu anlam dərinliyini qanadlandırır və
əvəzsizləşdirir.
Fələk öz arzusuna
görə dönüb dolanmaz. Maddi aləmdəki
gül rəngli şərabı qan içməyə
çevirmək şair üçün elə çətin
bir şey deyil.
Mən hər dəfə “Fələklər yandı
ahimdən...” deyib hayqıranda bir şeyin mənim öz
içimdə çatır-çatır
yandığını hiss edirəm, fiziki şəkildə
eşidirəm.
Zaman-zaman Füzuliyə
dönəcəyik, dönməyə məcburuq, doğrusunu
desəm, hətta buna məhkumuq.
Sovet adamının
sürü alışqanlığı xassəsinə etiraz
edənlər yoxdur desək, yalan olar.
Ancaq biz 3-5%-dən deyil
sürü əxlaqına öyrəşmiş 95-97%
nəzərdə tuturuq. Təəssüf, min təəssüf
ki, bu xassə də sovet adamlarının varislərini
hələ tərk etməmiş və ya tərk
etdirilməmişdir. Bu yerdə Darvinin
də atasına lənət oxumaq yerinə düşər.
Ay kişilər, nə qədər gözləmək olar ki,
lənətüllah bir meymun adama çevrilsin. Əksi
oldu ki, düzü olmadı ki, olmadı.
“Hər günü
yenidən başlamayan bizdən deyil” (Hz. Məhəmməd)
Bu hikmətdə
dünyanın sirri yaşayır. Şairlər bu fikri
“hər gün yenidən doğulmaq”, “günəşlə
bərabər doğulmaq” kimi də ifadə edirlər.
Mənim üçün
peyğəmbərimizin kəlamı ona görə əziz
və qiymətlidir ki, muğamı ifaya yenidən başlamaq
həyatı yenidən başlamaqdır. Hər
muğam bir başlanğıcdır, sübhdür. Sübhdən qopub qüruba gedirsən, olumdan
ölümə yollanırsan və bu arada nələr
yaşamırsan ilahi?! Eşq, iztirab,
həyəcan, mücadilə, iftira, ümid, kədər,
qırğınlıq, təlaş, sevinc, zəfər...
içindən keçib gedirsən. Səsin
qatları, melodiyanın min bir çaları hər
muğamın öz fəlsəfəsini ifadə edir. Hər muğam hər ifada yenidən dirilir və bu
mütləq yolu keçir.
Bu mütləqin
içindəki nisbiyyəti
müəyyənləşdirən və ifaçı
kimliyini təyin edən sənin bədahət
gücündür. Sən öz bədahət gücün
qədərsən. Nə ondan az,
nə çoxsan.
Hər ifanın başı
ümid və cavanlıq ehtirasıdırsa, sonu məhzunluq,
qüssə və ayrılıqdır. Mən hər
muğamla doğulduğum kimi o muğamda da ölürəm.
Bu ölümün həyəcanı
mənə yeni sinerji gətirir, yaşadığım
qüssə, kədər məni yenidən Allaha, həyata
bağlayır. Bunun adı bəlkə
də mifoloqların istifadə etdiyi ölüb-dirilmə
formuludur. Yüz dəfə oxuduğum
muğam olsa da, hər muğam başlanğıcı
məni həyəcana boğur, qorxudan tir-tir əsirəm.
Sona yaxınlaşdıqca gücüm,
həyəcanım tükənməyə doğru gedir və
hər son məni ölümün ağuşuna atır.
Sonda mənim yaşadığım metamorfozu
ifadə, təsvir etməkdə çətinlik
çəkirəm. Barama qurdunun
kəpənəyə çevrilməsi mənim bir
varlıqdan başqa varlığa keçməyimin dəqiq
müqayisəsidir.
Göy üzü səni çağırır,
eşidirsənmi?
Musiqi ilə mənim aramda
olan münasibət Məcnunun Leyliyə, Leylinin də
Məcnuna münasibəti kimidir. Məcnun Leylisiz
yaşaya bilmir, Leyli də Məcnunsuz. Leylidə
Allaha qovuşduqdan sonra Məcnuna, Məcnunda Allaha
ucaldıqdan sonra Leyliyə ehtiyac qalmır.
Hərdən musiqi, səs
mənə o qədər mane olur ki, canımı qurtarmağa
cəhənnəm istəyirəm. Təki sakitlik olsun.
Qəribə ifalar, əndərəbadi oxumalar,
cürbəcür musiqi səsləri mənim
üçün məşəqqətdən başqa bir
şey deyil. Və o səslər
mənə öz səsimi, öz aləmimi tapmağa
dəhşətli dərəcədə mane olur.
Amma mənim
üçün musiqi hər şeydir. Və bu
hər şeyi heç bir məcazla, bənzətmə
ilə ifadə etmək olmaz.
Hərdən mənə
elə gəlir səsi elə mən özüməm. Bədənim,
varlığım bu səsin içində əriyib və
dünyada quruca bir səs kimi qalmışam. Buna da inanıram ki, bir daha bu dünyaya gəlsəm
cisim kimi deyil, səs kimi gələcəyəm.
Və mən Məcnun –
səs, Leyli – səsi tapıb onu dəlilər kimi
sevəcəyəm.
Mən bu həqiqətə də inanıram ki, mənim səsim mələklər kimidir – onun cinsi yoxdur, o nə qadındır, nə kişi, o həm qadındır, həm də kişi. Eşq vadisində nə sultan var, nə gəda, nə kişi var, nə qadın. Allaha can atan, Allah eşqi ilə yanıb kül olanın nə kişisi, nə qadını...
Səs də bir canlı varlıqdır. Səsin də ruhu, canı, bizim görmədiyimiz bədəni – fiziki varlığı, ölçüsü-biçisi var.
Mən səsi yerə çırpıb çilik-çilik edirəm. Səsi öldürürəm. Sonra səsin zərrələrindən yeni bir can, ruh, bədən yaradıram. Bu yaranan varlıq hər hansı bir səs deyil, mənim səsimdir. Həmin səs mənim dünyamdır, mənim içimdə illər boyu bəslədiyim məşəqqətdir.
Dərd məni dilləndirməsə, səsim çıxmaz. Səsim daş kimi başıma düşüb məni həmişəlik susdurar. Səsimə səs verən olmasa mənim yetim səsim bayquş səsi kimi tənhalıq, kimsəsizlik içində heç olub gedər. Səs səsə həyandır. Məni həyansız qoymayın. Səs mənə bütün səsləri unutmaq üçün lazımdır. Dünyada yalnız mənim səsimin qaldığını, hər şeyi deyəcək, ifadə edəcək gücdə mənim səsimin qaldığını hiss etməsəm, bu hissimi dərk etməsəm əsla oxuya bilmərəm.
İstər inanın, istər inanmayın... İstər mənə ağlayın, istərsə də gülün.
(Əvvəli gələn şənbə sayımızda)
KAMİL
VƏLİ
525-ci
qəzet.- 2010.- 11 dekabr.- S.28.