“Cavad
xan” Budapeştdə
2010-cu ilin oktyabr ayında
Azərbaycanın Budapeştdəki Səfirliyi və
Azərbaycan Respublikasının Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin birgə təşkilatçılığı
ilə Avropada ilk dəfə olaraq Budapeştin
mərkəzindəki “Örökmozqo” kinoteatrında Azərbaycan
tarixinin görkəmli şəxsiyyətlərindən biri
olan Cavad xanın həyatı haqqında film göstərilib. Hələ 2009-cu ildə
Bakıda ilk nümayiş zamanı film böyük uğur
qazanıb və Rusiya imperiyasının Gəncəyə
hücumu zamanı Cavad xanın mübarizəsini layiqli
bədii səviyyədə təqdim etdiyinə görə
ölkə ictimaiyyəti və kinosevərlər
tərəfindən yüksək qiymətə layiq
görülüb.
Əsərin macar
tamaşaçılarına daha yaxşı təqdim
olunmasında filmin yaradıcı heyətinin iştirakı
mühüm rol oynayıb. Yaradıcı heyətin
üzvləri sırasında ssenari müəllifi, xalq
şairi, Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
deputatı Sabir Rüstəmxanlı, Cavad xan rolunun
ifaçısı, Azərbaycanın xalq artisti Nurəddin
Mehdixanlı, “Ulus” film studiyasının direktoru Gəray
Əlibəyli təqdimat mərasimində iştirak
ediblər. Təəssüf ki, filmin rejissoru
Rövşən Almuradlı Macarıstana gələ
bilməyib.
Çoxsaylı
macar tamaşaçılarından, Azərbaycan diasporunun
üzvlərindən və Budapeştdəki diplomatik korpusun
təmsilçilərindən ibarət auditoriya qarşısında
çıxış edən Azərbaycanın Macarıstan
Respublikasındakı səfiri Vilayət Quliyev Cavad xan
haqqında film çəkilməsinin
labüdlüyündən və həmin filmin
Budapeştdə göstərilməsinin zəruriliyindən
bəhs edib. Səfirin fikrincə, macar
və Azərbaycan xalqlarının tarixi talelərindəki
oxşar cəhətlər bu filmin daha yaxşı
anlaşılmasına və sevilməsinə təkan
verəcək. Vilayət Quliyev
Azərbaycan Səfirliyinin bundan sonra da konfranslar, film
nümayişləri, konsertlər və teatr tamaşaları,
kitab nəşrləri vasitəsi ilə öz
ölkəsinin tarixinin və mədəniyyətinin geniş
təbliğ olunacağına dair vəd verib. Filmin yaranmasında özünün həm
elmi-bədii, həm də ictimai-siyasi nüfuzu ilə
böyük rol oynayan Sabir Rüstəmxanlı
tanınmış şair olmaqla yanaşı Milli Məclisin
(Azərbaycan Parlamenti) türkdilli xalqların
qardaşlığının möhkəmləndirilməsinə
daim diqqəti çəkən fəal üzvlərindən
biridir. 2009-cu ilin oktyabr ayında Moskvada filmin rus
tamaşaçılarına ilk təqdimatından sonra Rusiya
mətbuatına verdiyi müsahibəsində o,
anlaşılmazlıqları aradan qaldırmaq üçün
müasir dövrdə Rusiya – Azərbaycan
münasibətlərini və iki xalqın ümumi tarixini
əks etdirən obyektiv tarixi filmlərin zəruriliyi haqda
fikirləri ilə bölüşüb.
“Cavad xan” son
dövrlərdə Macarıstanda göstərilən ilk
Azərbaycan filmi olmasına baxmayaraq, Səfirliyin macar
ictimaiyyəti arasında apardığı iş
sayəsində zalda qətiyyən boş yer qalmayıb. Filmin Azərbaycan dilində, ingilis subtitrləri
ilə nümayiş etdirilməsi, nəhayət, oktyabrın
əvvəli üçün Budapeştə xas olmayan soyuq
və yağışlı hava da tamaşaçı
marağını azaltmayıb. Açılış
mərasimində çıxış edən
S.Rüstəmxanlı macar və Azərbaycan
xalqlarının tarixi talelərindəki bir sıra oxşar
məqamlara toxunub, 1956-cı ilin oktyabrında Budapeştdə,
1990-cı ilin yanvarında Bakıda sovet rejiminin əli ilə
törədilmiş qanlı faciələr arasında
maraqlı paralellər aparıb. Onun fikrincə,
hər iki xalqın imperiya təzyiqləri
qarşısında diz çökməmələrinin
onların tarixlərinin milli qürur və
qəhrəmanlıq səhifələri ilə
bağlıdır.
Filmin
yaradıcıları Cavad xanın tarixi baxımdan
düzgün və həqiqi obrazının təsvirinə
xüsusi əhəmiyyət veriblər. Cavad
xan heç bir xalqın hüququna qəsd etmək, onun tarixi
torpaqlarına nəzarət altına almaq istəmir. Onun yeganə amalı öz yurdunda xalqının
dinc həyatını təmin etmək, yadelli
işğalçıların ayağını
vətənindən kəsməkdir. Böyük
bir imperiya qarşısında dayanmasına baxmayaraq onun
gücü haqq işinə inanmasındadır.
Bu
baxımdan Cavad xan obrazı bir sıra macar tarixi
şəxsiyyətlərinə bənzəyir. Təsadüfi deyil ki, filmin təqdimatından sonra
aparılan fikir mübadiləsi zamanı rəylərini
öyrənə bildiyim bir sıra macar
tamaşaçıları Cavad xanı macar tarixinin
tanınmış simalarından biri olan kral Matiasla
müqayisə edirdilər. Çünki
kral Matias da öz ölkəsində ədaləti təmin
etmək üçün çarpışır,
xalqının həqiqi fikirlərini və gerçək
həyat şəraitini öyrənmək üçün
bəzən sadə paltarda camaata qarışıb onlarla
birlikdə olmaqdan çəkinmirdi. Cavad xan kimi kral
Matias da 20 il ərzində macarların
müstəqilliyi və yadelli işğalçıların
hökmü altına düşməməsi üçün
mübarizə aparıb, bu yolda özünün və
yaxınlarının həyatını təhlükəyə
qoymaqdan da çəkinməyib.
Budapeştdəki
“Örökmozqo” kinoteatrının qarşısında “Cavad
xan” və 1968-ci ildə Zoltan Varkony tərəfindən
çəkilmiş “
Gəncə hökmdarı
Cavad xan haqqındakı həyəcanlı film bizi bir daha
inandırdı ki, Qafqaz xalqlarının tarixi olduqca
maraqlı və mürəkkəbdir. Bu regionda
müxtəlif xalqlar, nəsillər, mədəniyyət
və dinlər bir-birinə qarışmış,
əsrlər boyu bu heterogen mühit böyük siyasi
qüvvələrin maraqları və rəqabət aparan
nəsillərin iqtisadi və diplomatik münasibətləri
ilə daha da mürəkkəbləşmişdir. Digər tərəfdən, dini
müştərəklikdən çıxış
edərək bölgədəki rus hegemonluğuna
dəstək verən qüvvələr, ilk növbədə
isə rus silahının köməyi ilə Azərbaycan
torpaqlarında öz dövlətini yaratmaq istəyən
ermənilər münaqişələrin daha qanlı xarakter
almasına yardım göstərmişdilər. Bu baxımdan müvafiq tarixi biliklər olmadan macarlar
üçün filmdəki bütün işarə və
paralelləri anlamaq çətindir. Lakin
ənənəvi Azərbaycan və macar mənəvi
dəyərləri arasındakı oxşarlığı
hər hansı tarixi bilik olmadan da anlamaq mümkündür.
Qürur, cəsarət, özünü qurban
vermə, ədalət, ailə birliyi, səmimiyyət,
dininə, dilinə və torpağına bağlılıq
kimi cəhətlər Cavad xan haqqındakı təsirli
kino-lenti macarlar üçün tam anlaşıqlı
etmişdir.
Bu film Azərbaycan tarixinin
bir sıra mürəkkəb hadisələrini yenidən,
həm də daha aydın mövqedən göz
önündə canlandırılmasına yardım
göstərir. Cavad xan Gəncə
xanlığını 1786 – 1804 –cü illərdə idarə
etmişdir. Xüsusi ilə 1804 –cü
ildə Rusiya-İran müharibəsi zamanı Gəncə
şəhəri özünün güclü qalasına
görə strateji əhəmiyyətə malik idi. Müstəqil bir dövlət qurumu kimi öz
mövcudluğunu qoruyub saxlamağa çalışan
Gəncə xanlığı Rusiyanı narahat edirdi. Çünki ruslar İrana qarşı
mübarizədə Cavad xanın bitərəf
qalacağına inanmırdılar. (Təqribən 200 il əvvəl rus və fars hakimiyyətləri
Azərbaycan torpaqlarını iki hissəyə
ayırmışdı. Hətta indi də
İranda Azərbaycan Respublikasında olduğundan bir
neçə dəfə çox etnik azərbaycanlı
yaşamaqdadır). Rusiya çar
generalı və Moskvaya loyal münasibəti ilə
seçilən Gürcüstan əsilzadəsi Pavel Sisianovun
(Sisişvili) vasitəsi ilə bir neçə dəfə
Cavad xanı təslim olmağa
çağırmışdı. Lakin
imperiyanın ədalətsiz təklifləri hər zaman
qətiyyətlə rədd edilmişdir. Filmdə
də inandırıcı səhnələrlə
göstərildiyi kimi özlərinin Cavad xan kimi qorxmaz və
ədalətli hökmdarlarına inanan azərbaycanlılar
heç vaxt təslim olmaq haqqında
düşünməmişdilər. Öz
növbəsində Cavad xan da inanırdı ki, əgər
Azərbaycan ərazilərindəki 20 türk
xanlığı sözü bir yerə qoyub Rusiyaya
qarşı mübarizədə birləşsə,
müstəqilliklərini və azadlıqlarını qoruyub
saxlaya bilərlər. Lakin Cavad xanın
bütün səylərini baxmayaraq öz maraqlarını
güdən xanları milli birlik ideyası əsasında
birləşdirmək mümkün olmamışdı. Bu isə nəticə etibarı ilə
Azərbaycanın bu gün də davam edən
faciələrinin mənbəyinə çevrilmişdi.
XVII əsrin ortalarından
etibarən Osmanlı imperiyasının zəifləməsi
Rusiyanın Qafqaz regionunda əl-qol açmasına imkan
yaratmışdı. Tbilisini (müasir Gürcüstanın
paytaxtı həmin dövrdə
“Cavad xan”
filmi hələ də bir sıra problemləri olan,
torpaqlarının beşdə biri işğal altında qalan
azərbaycanlılara Vətən üçün necə
mübarizə aparmağı, lazım gələrsə,
tərəddüd etmədən həyatını qurban
verməyi öyrədir. Qəhrəman
Cavad xanın Gəncədəki məqbərəsi bu gün
dünyadakı bütün azərbaycanlılar
üçün bir simvola çevrilməli və onlara
birlikdə olmağın zəruriliyini
aşılamalıdır. Bütün
müsəlman dünyasında ilk demokratik respublikanın ilk
paytaxtının Gəncə olması da son dərəcə
rəmzi mahiyyət daşıyır. Sanki Azərbaycan
insanları aradan yüz il
keçəndən sonra yenidən bu şəhərdə
uyuyan Cavad xanın sarsılmaz mübarizəsini
xatırlamış, onun ruhundan ilham alaraq özünün
azadlıq uğrunda son və həlledici
mübarizəsinə atılmışdı.
Cavad xan haqqındakı bu uğurlu film həm də
bütün dünya azərbaycanlılarına bir
müraciətdir: onlar Azərbaycanda, yaxud dünyanın
hər hansı başqa bir guşəsində
yaşamalarından asılı olmayaraq ümumi maraqlar naminə
öz səylərini birləşdirməli, inamsızlıq
və rəqabətə üstün gəlməlidir. Çünki vətənin qorunmasına, torpaqların
azadlığına gedən yol yalnız birlikdən
keçir.
Yeva
L ENART Korvinus Universitetinin (
525-ci
qəzet.- 2010.- 16 dekabr.- S.5.