Məcnuna Füzuli
qısqanclığı
On ildir ki, tələbələrimə dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd Füzulidən sevə-sevə mühazirə oxuyur və hər dəfə belə bir fikri söyləməkdən özümü saxlaya bilmirəm: görün Füzuli Məcnunu necə böyük bir aşiq yaradıb ki, axırda özü də onu qısqanır:
Məndə Məcnundan füzun
aşiqlik istedadı var
Aşiqi sadiq mənəm,
Məcnunun ancaq adı var.
və yaxud, başqa bir qəzəlində Füzuli belə deyir.
Sürdü Məcnun növbətin,
indi mənəm rüsvayi-eşq.
Doğru derlər: hər zaman
bir aşiqin dövranıdır.
Başqa bir qəzəldə isə Füzuli qısqanclığı daha da şiddət edir:
Lövhi-aləmdən yudum
əşk ilə Məcnun adını,
Ey Füzuli, mən dəxi
aləmdə bir ad eylərəm.
Düşünürəm, doğrudanmı Füzuli bir aşiq kimi Məcnunu qısqanırdı? Füzuli istəsəydi, Məcnunu bir qədər zəif, deyək ki, ortabab bir aşiq, öləri bir sevgili kimi yaradardı. Bəs niyə o, Məcnunu ilahi eşq divanəsi kimi yaradıb? Bəlkə elə Füzuli bununla da özünün, Füzulinin böyüklüyünü göstərmək istəyib?! Belə bir subyektiv mülahizə keçir qəlbimdən: Füzulini (dahi!) Füzuli eləyən məhz Məcnun oldu! Məcnun olmasaydı, Füzuli indiki mərtəbədə – sonuncu, ən uca mərtəbədə olmazdı. Obrazlı desək, Füzuli Məcnunu yaratdı, Məcnun isə Füzulini yaratdı və yaşatdı! Yox, Məcnun elə Füzulidir! – deyə yaxamızı qurtarmaq istəmirik. Burada çox “əmmalar” var. Füzulini məcnunlaşdıran, Füzulini Məcnuna qısqandıran səbəblər açılıb ortaya qoyulmalıdır. Məgər, Füzuli yox idi deyə, Məcnun da yox idi? Füzuliyə qədər bir neçə dahinin- Nizaminin, Ə.X.Dəhləvinin, Ə.Nəvainin ... məcnunları var idi. Füzuli Məcnunu isə bir özgə “qeylü-qal” idi...
Əvvəlcə baxaq, Məcnun kimdir? Ən mötəbər dərs kitabımızda o, bir obraz kimi belə səciyyələndirilir: “O, idealı və idealın faciəsini, bu faciənin səbəblərini əks etdirir. Yeni idealın köhnə qayda-qanunlarla, feodal baxışları ilə qətiyyən uyuşa, yola gedə bilmədiyini bu surət aydınlaşdırır. Məcnun surətində bütöv bir dövrün intibah ideyaları əks olunduğundan, o özü də intibah dövrünün humanist ziyalılarının ümumiləşdirilmiş, poetik ifadəsidir.
...Cəmiyyət onun mənəvi azadlıq təzahürü olan sevgisini dəlilik kimi qiymətləndirir, onu məcnun, div, divanə adlandırır. Həyatda rast gəldiyi yeganə gözəlliyi ondan gizləyir. Belə olanda, Məcnun onu cəmiyyətlə bağlayan bütün zəncirləri parçalayıb atır. Məcnun eşqini əbədi mehr, əzəli dərd adlandırır, ciyəri yanmaqla sevindiyini bildirir, ondan bu yanğını uzaq etmək istəyənləri ona zülm edənlər sayır” (Əlyar Səfərli, Xəlil Yusifli, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi B. 2008, s 498, 500, 501). Məcnunun dərdinin əzəməti onun sağalmazlığındadır. Əslində Füzulinin heç bir “Məcnunu” özünün sağalmasını istəmir:
Eşq dərdi ilə xoşam,
əl çək əlacımdan təbib,
Qılma dərman kim,
həlakim zəhri-dərmanindadır
Beləliklə, dərd yox, dərman daha təhlükəlidir, dərmanı qəbul edib dərdi sağalsa, aşiq ölə bilər.
Eşqdən canımda pünhan bir mərəz var,
ey həkim!
Xəlqə pünhan dərdim izhar etmə, zinhar, ey həkim!
Var bir dərdim ki, çox dərmandan
artıqdır mənə
Qoy məni dərdimlə, dərman eyləmə,
var, ey həkim!
Əksinə, aşiq elə bir dərman istəyir ki,
onun dərdi bir az da artsın. Bu, “dərmani-didar”dır. Məcnunluq
məhz elə budur. Məcnun ona
görə dünyaya gəlir ki, eşq dərdi ilə
dünyanın dərdini bir qədər azaltsın. Məcnun dünyaya gəldiyi gündən dil
açıb dünyadan qəm diləyir ki, dünyanın
qəmi azalsın. Onun bəşəriliyi
bundadır. Məcnunluq ülviyyət
və paklıqdır. Bunu biz demirik, “Leyli və
Məcnun”da Füzuli özü deyir:
Tutmuşdu təriqi-əhli tövhid
Bulmuşdu kəmali-tərkü təcrid
Olmuşdu vücudi-paki
pürnur.
Məcnun Tanrı nurunda
paklanmışdı. Allahdan nurlandığı
üçün o səhraya günəş kimi
düşdü və mələk rəmzi heyvanların
səcdəgahına çevrildi. Onun
məskəni ilahi eşq vadisi idi.
Füzulinin lirik qəhrəmanında – Füzulidə
bir növ özündən razılıq var. Bu sadəcə
qürur deyil:
Yazanda Vamiqü Fərhadü
Məcnun vəsfin əhli-dərd
Füzuli adını, gördüm,
səri-tumarə yazmışlar
Dərd əhli olaraq öz
adını məşhur aşiqlərdən – Vamiq, Fərhad
və Məcnundan əvvəldə səhifənin
başında – səri-tumarə yazıldığını
görəndə, Füzuli əslində öz adını
bu cür yazanda belə, Məcnuna çata bilmir. Çünki,
Məcnunun sevgisində (Füzulidən fərqli olaraq!) ilahi
bir təmənnasızlıq var.
Füzuli deyir ki, ey arif
sən gəl mənim dərdimi dinlə. Məcnun
haqqında əfsanəyə uyma, çünki o
əfsanədən anlayacağın da elə mən deyən
məzmunda olacaq. Eşq ətfarını
tale mənə qismət eylədi Məcnun nə qədər
arxamca yüyürdü-yıxıldısa da mənə
çata bilmədi. Daha dünyada
qovğayi-Məcnundan bir əsər qalmayıb, çünki
mənim eşqimin əfsanəsi ona əbədi bir yuxu
gətirmişdir, onu uyutmuşdur.
Müxtəlif qəzəllərindəki beytlər
belə qənaətə gəlməyə əsas verir ki,
Füzuli Məcnunu Şərq klassik poeziyasındakı
məşhur aşiq surətlərindən – Vamiqdən,
Fərhaddan daha uca yaradır və özünü məhz bu
ucalıqla qiyaslayır:
Karivani – rahi təcridiz
xətər xofin çəkib
Gah Məcnun, gah mən,
dövr içrə növbət
bəkləriz.
Yatdılar Fərhadü Məcnun
məsti-cami eşq olub
Ey Füzuli, biz olar
yatdıqca söhbət
bəkləriz.
Şairin qəzəlləri
sübut edir ki, o özünü təkcə Məcnunla
qiyaslamır, həm də Vamiq və Fərhadla
müqayisədə üstün tutur. Bir yandan “Sürdü Məcnun
növbətin, indi mənəm rüsvayi-eşq”, yaxud
“Füzuli rindü-şeydadır, həmişə xəlqə
rüsvadır” deyərək bu rüsvalığı
böyük səadət kimi yaşasa da məsələ
Fərhada gələndə onu arsız adlandırır:
Daşə çəkmiş xəlq üçün
Fərhad Şirin surətin
Ərz qılmış xəlqə məhbubin,
əcəb biar imiş.
Bunu necə başa düşək: xəlqə
məhbubinin kim olduğunu elan etməyin
günah sayılması, yoxsa Fərhadın eşqinin zəif
olması kimi? Demək, aşiqin qüdrəti, eşqin
əzəməti bundadır ki, xalq onun kimi sevdiyini
bilməməli, onun surətini görməməlidir, daha
doğrusu, xalq məşuqəni, ilahi eşqin obyektini
görə bilməz:
Aciz olmuş yıxmağa ah ilə
kuhi Kuhkən,
Neyləsin miskin, onun eşqi
həm ol miqdar imiş.
Bu yerdə türk xalqlarının
möhtəşəm eposu “Kitabi-Dədə Qorqud”da tanrı
haqqında deyilənlər yada düşür: “Ucalardan
ucasan, kimsə bilməz necəsən”. Füzuli
Fərhadın eşqini ona görə bəyənmir ki, bu
ilahi eşq deyil, adi bir eşqdir. İlahi
eşqin yönəldiyi obyekti təsvir etmək olmaz,
çünki onun simasını heç kəs
görməyib. Məcnunun (Füzulinin!) eşqi sufi bir eşq idi. Çünki
Məcnun məşuqəni kənarda aramır, özündə
tapırdı. Füzuli bu ali
ideyanı “Leyli və Məcnun”da məhz Leylinin dili ilə
söyləyir:
Ey İbn Səlami–bisərəncam
Bilsən sənə məkr edibdir əyyam;
Məcnuna qoyubdur ad – Leyli,
Eylər səni ad ilə
təsəlli.
Sən kami-dil istə,
mən bəlayəm.
Sən gənc dilə,
mən əjdəhayəm.
Füzuli deyir ki, Leyli
artıq Məcnunun adıdır. Leyli İbn Səlamı aldadıb
deyəndə ki, mən cinliyəm, mənə əl vursan
öləcəksən “Ol sadəzəmir ona inandı// Cinni
xəbərin səhih sandı // Vəhm etdi ki, olsa yarə
vasil // Nöqsan ola canü cahə hasil”.
Əslində, Leyli İbn Səlama deyir ki, ay
bədbəxt, mən artıq cinniyəm, yəni
Məcnunluyam, mən yoxam, Leyli adı elə Məcnun
deməkdir, necə ki Məcnun adı da Leyli deməkdir:
Məcnundan ibarət olan varlıqla necə evlənə
bilərsən?! Beləliklə, ilahi eşqdə – sufi məhəbbətdə aşiqlə
məşuq bir varlıqdan, vəhdətdən ibarətdir ki,
onun adı Allahdır... Və Füzuli
Məcnunu məhz bu mərtəbədə qısqanır.
O, Məcnunun məcnunu olan Leyliyə qısqanır, Məcnun
kimi sevmək mümkün olsa da Leyli kimi sevməyin
mümkünsüzlüyü ilə hesablaşmalı olur.
Məcnunun böyüklüyü bir də onda idi ki, o, ilahi
eşqə – Leylinin sevgisinə layiq ola
bilmişdi. Bu, artıq eşqdə allahlıq
mərtəbəsi idi:...
Füzuli məcnunluğun həddini də Leyli
əmsalı ilə ölçür:
Qandürür kim, dəmbədəm
gözdən yenib örtər tənim
Dəşti-qəm Məcnuniyəm,
mən qandanü qandan libas?
Ey sanan julidə mu
başında Məcnunun, saqın,
Bitəkəllüf getmə kim,
Leyli evidir ol pəlas.
Bu qiyaslamada həm də bir
vəhdət var. Füzulinin gözdən axıb
bədəninin örtən göz yaşı deyil, qandır. Bu, qəmin
libasıdır. Necə ki, Məcnunun
başındakı tük deyil, bu pəlas Leyli evidir. Məcnunun saçları Leyli evi olduğu kimi,
Füzulinin də qanlı libası qəmin simvoludur.
Füzuli qan libasını
Məcnunun saçları – Leyli evi – palası ilə
müqayisə edir.
Füzuli deyir: Eşq dövranı Məcnunun
növbəsini mənə tapşırdı. Əmin
edirəm ki, bu büsat vəfadan xali olmayacaq. Əgər Məcnun eşqdə dəşt tutmaq
adətinin əsasını qoymuşdursa,
şəhərlər fəth etməyin şöhrətini
də mən rəsm etdim. Əslində
Məcnun vəfalı olmaq təlimini almalıdır. Eşq dərdi Məcnundan keçib məndə
sakin oldu, məgər mənim eşq içrə təmkinim
ondan artıqdır?!
Füzuli bəzən özünü Məcnunla
bərabər tutur: “Eşq namusu mənü Məcnunə
düşmüş lacərəm // Qəm yükün
çəkmədəyiz, mən bir zəman, ol bir zəman”.
Lakin bununla bərabər, bu eşq dahisi özünü
bütün aşiqlərdən üstün tutur, onları
istədiyi şəkildə yoğurub yapır:
Olsaydı məndəki qəm Fərhadi
mübtəladə,
Bir ah ilə verərdi min
Bisütuni badə.
Versəydi ahi-Məcnun fəryadımın
sədasın,
Quşmu qərar edərdi
başındakı yuvadə?
Fərhadü zövqi-surət, Məcnunü
seyri-səhra
Bir rahət içrə hər
kəs, ancaq mənəm bəladə.
Beləliklə, Füzuli
Fərhadı ona görə bəyənmir ki, o
“zövqi-surət”dir, Şirinin şəklini daşa
çəkmişdir. Məcnunu ona görə bəyənmir
ki, o səhraların seyrinə çıxır. Hər ikisini ona görə bəyənmir ki, hər
ikisi eşq qəmindən qaçıb rahatlığa
çəkilib. Onun isə
“rahatlığı” məhz eşqin bəlasını
çəkməkdən ibarətdir.
Bir aşiq kimi Füzulinin
böyüklüyü nədədir?! Bütün
aşiqlərin şahı Məcnun ancaq – “Məcnunun
Məcnunu” (Ə.Səfərli) olan Leylinin məcnunudur. Fəqət Füzuli ümumən EŞQ-in,
xüsusən də İlahi Eşqin məcnunudur. Əlbəttə, məhz buna görə də
Füzulini bütün məcnunların məcnunu-
şahı adlandırmaq olar.
Füzulinin öz eşqini həm Fərhaddan, həm
də Məcnundan uca tutmaq üçün bir
“bəhanəsi”də var:
Bəladır şəhrlərdə mən kimi
rüsvayi-xəlq olmaq
Nə xoş Fərhadü Məcnun mənzil
etmiş kuhü səhrayi.
Burada da Füzuli əks
məntiqlə yenə də eşqdən
rüsvalığın səadətini-bəlanın
çoxluğunu, yəni şəhərdə xəlqə
rüsva olmağın əzəmətini nəzərə
çatdırmaq istəmişdir. Bu həmin “Mən
istərəm bəlanı, çün istər bəla
məni” bədii –fəlsəfi məntiqi idi.
Füzuli Məcnunu haqq
aşiqi kimi yaratmışdı. O, ilahi həqiqətləri
bəsirət gözü ilə görməyə
başlayandan etibarən adi insanlardan ayrılır, yalnız
ilahi gözəlliyin timsalı Leylini görür və ona
bağlanır. Məcnunda
peyğəmbərlərə xas olan nur və onu əks
etdirən bəsirət gözü var idi. Əslində dahi Nizaminin məşhur “Əvvəl
peyğəmbərlər, sonra şairlər” həqiqəti
burada özünü doğruldur. Məcnunun
timsalında Füzuli peyğəmbərlərdən sonra
gələn şairin – özünün obrazını
yaratmışdı. Məcnuna
qısqanmaqla (çox zaman da onu bir aşiq kimi
bəyənməməklə!) Füzuli
əslində özü-özünü qısqanırdı.
Əvvəlki yazılarımızda artıq qeyd etdiyimiz kimi,
Füzulidə hüsn dünyanı əks etdiyi ayna, eşq
bu aynada əks olunan ilahi duyğu, qəm isə eşqin
hüsnə nisbətindən yaranmış ən ali hissdir. Füzuli hüsnü
və eşqi qəm işığında dərk edir, onun
poeziyasında ən kamil duyğu qəmdir.
Füzulidə qəm aşiqi haqqa doğru aparan yoldur:
“Hüsnün olduqca füzun, eşq əhli artıq zar olur //
Hüsn nə miqdar olursa, eşq ol miqdar olur” düsturundan
sonra qəm üçün meydan açılır.
Füzuli özünü dərd mülkünün sultanı
hesab edir:
Ey xoş ol məst ki,
bilməz qəmi-aləm nə
imiş,
Nə çəkər aləm üçün qəm,
nə bilər qəm nə
imiş
Şair qəzəllərindən birində bu dünyada
da, o dünyada da dərd, qəm, bəla aşiqi kimi
tanınmaq istədiyini bildirir:
Ucaldın qəbrim, ey bidərdlər,
səngi–məlamətdən
Ki, məlum ola dərd əhlinə
qəbrim ol əlamətdən
Füzuli bəlkə də Məcnunun eşqi ilə razılaşardı, lakin o, heç cür razılaşa bilmir ki, Məcnun onun qədər qəm çəksin. Füzuli eşqin şiddətini, dərəcəsini çəkilən qəmin, dərdin əzəməti ilə ölçür. Və demək olur ki, həqiqətən də Füzulinin QƏMi Məcnunun EŞQindən böyükdür.
Dahi şair öz yaratdığı aşiq obrazına məhz qəmin gücü ilə qalib gələ bilir. Burada Məcnuna Füzuli qısqanclığı üçün yer qalmır.
Gülşən
ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ
ADMİU-nun
“Ədəbiyyat və Azərbaycan dili” kafedrasının
müdiri,
filologiya
elmləri doktoru
525-ci
qəzet.- 2010.- 18 dekabr.- S.26.