"Madonna qar
üstündə" qalıb...
Lap “Ağ gəmi” hekayətinin başlanğıcında olduğu kimi: onun çoxlu nağılı var, biri özünündü- bundan heç kimin xəbəri yoxdu, o biriləri isə özü yaradıb. Sonradan bütün nağıllar əfsanəyə çevrildi. Elə söhbət də bu haqdadır...
...Göy siçan,
mənə söz ver! Söz ver ki, bu böyük dumandan
çıxım, çıxa bilim. Söz ver ki, bu böyük susuzluq
içimi qovurmasın, söz ver ki, bu böyük dumanın
adını deyə bilim...
Mən o dumana ilk
düşəndə yəqin elə o böyük okeanda
özünü tapan balaca Kirisk boydaydım. Dünyanın
böyüklüyü mənim üçün oxuduğum
kitabların sayından asılı idi. İlk
dəfə onda Ağ Gəmilərin varlığı ilə
qarşılaşdım-elə bildim nağıldı. ilk dəfə onda Əmrayın ulduzunu
gördüm, elə bildim balaca, mənim boyda bir
uşağın ölmək bilməyən ümididi.
Mən onu çox sonralar,
bilmirəm neçənci oxunuşdan sonra başa
düşməyə başladım. Hələ də sona
qədər başa düşmüş deyiləm.
Başa düşdüm ki,
şəkillərində gülümsəyərək
obyektivə baxan yazıçı haqqında papa bir zamanlar,
mənə onun kitablarını oxumağa verəndə
elə-belə, sadəcə məni maraqlandırmaq
üçün demirdi ki, “böyük
yazıçıdı.” Mən çox sonralar
başa düşdüm ki, böyük yazıçı
olmaq üçün hekayələrinin
qəhrəmanlarının adları həmişə xarici
adlar olmalı deyil. Mən hələ
indicə başa düşdüm ki, əslində Nobel o
qədər də önəmli deyil.
Əsas odu ki,
özünə qədərki bütün əsatir,
əfsanə, mifləri toplaya biləsən, sanki onlar ovcunun
içində imiş və sən də əkməyə
sağlam dən seçirmiş kimi onları seçib,
ən gözəllərini üzə çıxarda
biləsən.
O bunu bacardı. Bütün bildikləri
ilə o əfsanələri sintez edərək
böyüklər üçün ən gözəl
nağılları yarada bilirdi. Ona
görə böyüklər üçün ki,
qəhrəmanlar bəzən uşaqlar belə olsa o
kədərin ağırlığını balacalar
qaldıra bilməzlər. Elə buna görə də
uşaqlıqda oxuduğum kitabların içində ən
çox sevdiyim və ən çox yadımda qalan onun bu
kitabıdır: “Ağ gəmi”- kiril əlifbası, solğun
səhifələri və maraqlı arxaik ətri ilə o
kitab hələ də hardasa qabağıma çıxanda
sadəcə donub baxa-baxa qalıram. Bir
şeylər xatırlayıram, o vaxtlardan, ancaq o dəqiqə
də özüm istəmədən unuduram.
1986-cı ildə onu Uşaq
Gülüş ordeni ilə təltif etmişdilər – bu
gülümsəyən günəş şəkilli ordenin
əsl özəlliyi burasındadı ki, onun kimə
veriləcəyini uşaqlar özləri seçirdilər. Bilmirəm, o
hansı “uşaqlar”dı- bəlkə də ordenin verilmə
səbəbi o vaxtkı siyasi oyunlardı, bəl kə də
elə deyil. Ancaq mən əminəm ki,
uşaq yaşında onu oxuyanlar və onun uşaq
qəhrəmanlarında özlərini görənlər olub.
Onun uşaq
qəhrəmanları öz nağıl-həqiqətləri
olan, öz dünyaları və inamları olan, təmiz
qəlbli, ağlamağı sevməyən, ancaq kövrək
və inamları ilə özlərinə belə qalib
gələn balaca insanlardılar. O uşaqlar inandıqları
nağılları həyata keçirəcək qədər
inamlı olurdular. Ən çox da o balaca
insanları buna görə sevirdim.
İndi düşünürəm ki, Tanrı ona
Yerdə ola-ola Göydən, yuxarıdan, kosmosdan baxma
bacarığı vermişdi, sanki Tanrı gözlərini ona
vermişdi: tatar yazıçısı Ravil Buxarayev onun
haqqında əsassız halda demirdi ki, onun sahibi olduğu
mülk onun özünün də içində olduğu
dünyadır- orda qırğız dağlarının
mifologiyası, folkloru və bir də .. kosmos var.
Həqiqətən də 300 səhifəlik romanlarla oxucu
könlünə yol tapa bilməyən yazıçılar
qarşısında böyük bir təvazökarlıqla 90
səhifəlik povestinə bütün dünyanı sanki
kağız arasına bükür, hələ
üstünün ədvasını- soğanını,
istiotunu, duzunu da unutmur. Bir sözlə bu
yaşıma qədər tanıdığım ən
məharətli aşbazdır. Onun
hazırladığı yeməklər insanda elə toxluq
yaradır ki, bir də həftələrlə heç kimi
və heç nəyi oxumaq istəmirsən, çünki
içində onu oxuyandan sonra baş qaldıran yanğın
ondan sonra təqdim olunan hər şeyi yandırıb
külə döndərir.
Onun yaratdığı
sürətlər insanların yaddaşında elə bir iz
qoyub ki, hələ də onu bircə dəfə oxuyanlar bu
təsirdən çıxa bilmirlər.
...O gün o yeni bir söz, yeni bir obraz, yeni
fəlsəfə, yeni düşüncə yaratmaq
üçün gəzməyə çıxmışdı.
Yəqin əynində ağappaq bir flaş
vardı və gözləri parkın plitələrinin
arasında gəzən qarışqaların
hərəkət sürətini tutur, beyni onların yaşam
hekayəsinin xəritəsini cızırdı. O gün
təsadüfən onun yanında keçən xanımlardan
biri, birdən böyük yazıçını
görüb dayanır, sürətlə ona yaxınlaşaraq
sakitcə onun qulağına iki kəlmə
pıçıldayaraq, sürətlə də keçib
gedir...
Onda Çingiz Aytmatov
dayanaraq bir neçə dəqiqə o qadının arxası
ilə baxa-baxa qalmışı. Çünki hər
yazıçıya özü yaratdığı
qəhrəmanı canlı olaraq qarşısında
görmək nəsib olmur. “Mən
Akbarayam” demişdi qadın və getmişdi- onun “Qiyamət”
və ya “
İxtisasça zooloq olması belə onun
romanındakı canavarların həyatını belə
dəhşətli dərəcədə dəqiq yazmasına
bəraət vermir- onu bir öncəki həyatında canavar
olduğunu iddia edənlər var və hətta özü
də bunun həqiqət ola
biləcəyini inkar etmir.
Dünyada
Qırğızıstanın mənəvi vizit kartı kimi
tanınan Çingiz Aytmatov əslində Tanrının
yerə enişlərinin bir ilahi sübutudu. Onu oxuduqca hiss edirsən ki,
Tanrı var və hətta nəinki təkcə
varlığı, qanunları, savabı, günahı-
hətta onun yazan əli, danışan dili və
düşünən beyni də var. Və ən əsası,
2008-ci ilin mart ayında heç bir səbəb olmadan
Qırğızıstanın Avropa ölkələrində
səfiri postundan alınmasına baxmayaraq, onu məhz bu postdan
hələ inanmıram ki, ala bilən olsun. Yox- gözəl,
səliqəli, dəqiq, geniş, möhtəşəm olan
bir çox yazarlar onunla eyni zamanda yaşayıb, dünyaya
adını onunla yanaşı diqtə ediblər- ancaq onun
kimi yazılarından məhz Tanrının baxdığı
yazar yoxdu. O həyatı insan gözü ilə yox, ilahi bir
baxışla və vəhylə yazırdı.
Müsahibəsində dediyi bu cümlə onu artıq
ələ verir: “Mən ümumiyyətlə həyatı
faciə kimi dərk edirəm.”
Həyatı ümumilikdə- bütün sevincləri
və kədərləri ilə birgə faciə kimi anlayan,
başa düşən bir adam sizcə
bizim kimi bütün günü şənlənməyə
bəhanə axtaran adamlarla eyni təfəkkürlə
düşünürmü? Məncə yox.
Hələ üstəlik, təvazökarlığı
və sadəliyi ilə həmişə məni
heyrətə salan, Avropanın bir çox dillərinə
tərcümə olunan, Nobelə namizəd olan yazıçının
dediklərinə baxın ( ay
yazdıqlarına ölümündən sonra qiymət
veriləcəyini iddia edən yazarlar, gözünüzə
su verin ): “Mən həm dostlarımın həm də
oxucuların fikri ilə çox maraqlanıram, onlardan
həmişə soruşuram- “bu maraqlıdırmı?”
Fransız yazıçı
və şair Lui Araqon onun “Cəmilə” hekayəsini ən
gözəl sevgi hekayəti adlandırıb. Niyə?
Bilmək istəyənlər sadəcə
oxusunlar, kifayətdi.
...Sən, Aqukuk, sən, sən də yol göstər. Bayquşların ən iti gözlüsü,
uçub keç başımın üstündən,
materikdən adaya, adadan materikə, fərq etməz, əsas
odu ki, bir quru yer tapaq, bir torpaq tapaq. Görmürsənmi,
Luvr ördəyi yorulub yenə, yenə yuva salmağa bu gen dünyada
yer tapmır, yenə yumurtasını qoymağa quru yoxdu.
Yenə də istədiyimi deyə bilmirəm.
Bax sözüm bitib. Elə
bil manqurt olmuşam, onun digər romanlarını,
hekayətlərini unutmuşam. Danışa
bilmirəm...
Manqurt demişkən- ilk
dəfə Çingiz Aytmatovun işlətdiyi bu söz
bütün dünyada indi yaddaşını,
özünü, mənəviyyatını itirmiş, ya da
qəsdən itirməyə məhkum edilmiş adamlar
haqqında deyilir. Maraqlıdı, qloballaşmağa doğru gedən
dünyada, özü də kosmopolit olduğunu etiraf
edə-edə Çingiz Aytmatov Manqurtdan yazırdı!
Mən manqurt sözünü tamam başqa mənada
başa düşürəm- elə bil manqurt əslində
nələrisə unutmuş sadə adam deyil, elə bil manqurt
dedikdə o ümumilikdə Bəşərdən
danışırdı- hardan gəldiyini, necə gəldiyini,
niyə gəldiyini,kim olduğunu bilməyən Adəm və
onun hələ də bu sualların cavabını tapa
bilməyən, əvəzində başqa kəşflər
və ixtiralar tapan övladları.
İndi Çingiz Aytmatovun
ad günündən düz altı gün keçir. Yaşasaydı,
82 yaşında canlı əfsanə idi.
Onun
yaradıcılığını şərti olaraq
üç dövrə bölmək olar. İlk əsərləri ilə
sanki Pamir və Tyan-Şanın zirvələrindən
kiçik vətəninə bir nəzər atır:
“Cəmilə”, “Qırmızı yaylıqlı
qovağım mənim”, “İlk müəllim”, “Ana tarla”,
“Əlvida gülsarı”, “Ağ gəmi”. Sonra coğrafiya
böyüyür- Rusiya, Qazaxıstan: “Dəniz
kənarıyla qaçan alabaş” “Əsrdən uzun gün”,
“
O çox yavaş-yavaş böyüdü: kiçik
hekayətlərdən romanlara, milliyətdən
bəşəriyyətrə, yavaş-yavaş,
pillə-pillə yüksəldi. Onun sonuncu
əsərlərinin qəhrəmanları artıq
bəşər övladları idi. Səbəbi?
“Bütün humanist
dəyərlər böhran yaşayır. Eşitmişəm
ki, detektiv romanlar yazarı bir qadın hansısa bir
“Cek-patraşitel” romanına görə 9 milyon dollar avans
alır – bax, budur bizim zamanın həqiqəti. İndi artıq ilahiyyat da sərtləşib.
Ruhani baxışların krizisi – mənim üçün
fərq etməz islam, xristianlıq və
ya başqası- artıq başlayıb. Mən buna
keçən il əmin oldum. Bir kənddə İslamdan başqa dinə
keçmiş adamı qəbiristanlığa
aparırdılar və qəzəbli müsəlmanlar
ölünü aparan karvanın yolunu kəsdi. Ölünü yüzlərlə kilometr aralı
aparmalı oldular. Əgər biz
qəbiristanlığın qapısında da bir-birimizə
yol vemiriksə, daha həyatdan nə danışaq ki?”
Bax, bu yerdə nədənsə onun “Köçəri
quşun göz yaşları” hekayəsinin sonu
düşdü yadıma, son cümlələr: “Allah
saxlasın sizi, ey insanlar, insan olmayanların bəlasından-
sönməyən yanğınlardan,
qarşısıalınmazların qanlı davasından,
düzəlməyən işlərdən, Allah qorusun sizi, ey
insanlar, insan olmayanların bəlasından...”
Və sonda: Salam, ustad. Sənə çox uzaqdan yazıram – o qədər uzaqdan ki, heç bu sözlərin sənə yetişib-yetişməyəcəyini belə bilmirəm. Bəlkə də o qədər uzaq deyilsən, ancaq bizim məntiqimiz hələ ki belə işləyir. Hələ ki səni belə xatırlaya bilirik, hələ ki biz insanlar ətrafımızdakı hər şeyi illərə, aylara, günlərə bölə bilirik – əlimizdən başqa heç nə gəlmir.
Ən çox maraqlandığım sual: Orda da
yazırsanmı?
Neçə ildi papa məndən sənin “Madonna qar
üstündə” əsərini soruşur: axtarırdım,
axtarırdım, tapa bilmirdim. Dünən
müsahibələrinin birində gördüm, demisən ki,
o povesti tamamlamamış bir hissəsini dərc etdirməyin
uğursuzluq gətirib, ardını yaza bilməmisən.
Yazırsansa, o hekayəti tamamla. Nəinki
papam, heç kim onu oxuya bilməsə
də, mən inanıram ki, ən azından bunu hiss
edəcəyik: Müqəddəs Ana hələ də,
özün dediyin kimi, qarın üstündə qalıb
və ona soyuqdu...
Zərdüşt
ŞƏFİ
525-ci
qəzet.- 2010.- 18 edekabr.- S.23.