SƏS
(Esse-kollaj)
Muğam işığında
təksəsli, çoxsəsli düşüncələr
(Əvvəli ötən
şənbə saylarımızda)
Ya insan dərinləşir,
Allahın özü kimi, Hz. İsa kimi... hər şeyi
bağışlamaq səviyyəsinə yüksəlir. Ya da
insanın içindəki güc azalır və seytnot durumu
çox şeyləri silib atır. Sərtlik
də güc deməkdir. Sərt
köşə-bucaqlar da qüvvət, zaman istəyir. İnsan yaşlandıqca artıq olan hər şeyi
atmağa və ya bir-bir, yavaş-yavaş atmağa
məhkumdur.
Nuh gəmisinə hər
canlıdan bir cüt götürdüyü kimi insan da hər
şeyi atır və sona yaddaşını saxlayır. Lap axırda –
son nəfəsində onu da qeyb edir və bu dünyanı
tərk edir. Bunu
düşünə-düşünə, bir az
da özünəbəraətə gülə-gülə o
xanımı xatırladım. Onun ipək kimi yumşaq
dərisi, yayda buz kimi sərin, qışda od kimi isti
bədəni mənə o qədər doğmalaşmışdı
ki, mən onun qəhvəyi-boz gözlərini, incə
dodaqlarını, uca boyunu, itaətkar intim
davranışlarını elə bil min il idi ki,
tanıyırdım. Yox, bu sevgi deyildi. Bu münasibətin və
bağlılığın səbəbini uzun-uzadı
düşüncələrdən sonra tapa bilmişdim.
Bu qadın mənə
bənzəyirdi və mənim dünyaya gələn qadın
şəklim idi. Bəlkə mən qadın olsaydım, elə onunku kimi
olardım və ya o kişi olsaydı
mənim bənzərim, təkrarım olardı. Bu
sözləri yazanda bir az utanıram və
xəcalət çəkirəm. Nəyə lazım bu
cinslər arasındakı sərhədləri
götürmək, transform yapmaq...
Biz özümüz
haqqında səmimi, təmənnasız düşünə
bilmirik. Özümüzə kənardan baxmaq və
kənardan baxanın obrazını yaratmaq bizi təhrif edir
və əslində özümüz haqqındakı
bütün həqiqətləri içimizdə eə
basdırırıq, örtürük ki, daha sonralar onu
nəinki başqaları, heç özümüz də
tapmırıq, görmürük və unuduruq. Özümüzü unutmaq, özümüzü
əbədi tərk etməkdən başqa bir şey deyil.
Və mənə elə gəlirdi ki, o qadın nə
vaxtsa bir ev ilanı olub. Heç
kəsə zəhərini tökməyən bu sevimli ilan
yaşadığı evin ruhu kimidir. O ruh bu evi qoruyur, bu
ocağı qutsallaşdırır. Günlərin
bir günü boz çöldən gələn bir erkək
ilan ona sarmaşır. İlanların
haça dilləri bir-birinə pərçimlənir və
bu dillərdən bir-birinə zəhər deyil, eşq
axır.
Dişi ilan sevir və o evin
qutsallığına ləkə salmamaq üçün o
erkək ilana qoşulub çöllərə, səhralara
gedir. Səhra təbii seçim deməkdir. Səhra azadlıq, eşq və ölüm
deməkdir. Aşiq dişi ilan
zəhərini tanıyır. O zəhərlə
müdafiə olunur, yaşayır, varlığını
sürdürür.
...İlan
gözlərinə bənzəyən gözlərini
yumardı və baxışlarını məndən
qəddarlıqla gizlədərdi. Tək bir dəfə iki can bir can
olduğu anda o gözləri görmüşdüm və ilan
çalmış kimi dik atılmışdım. O
gözlər erkəkliyini isbat etməyə çalışan
tərli kişiyə deyil ana bətnində gözü yumulu
əl-ayağını qarnına tərəf
yığmış körpəyə baxırdı. Bu körpə onun taleyi idi. O körpə onu
özünə cəzb edirdi. Ən
dəhşətlisi o idi ki, gözü qapalı körpə
də o qadına baxırdı. O qadın mənə
dəhşətli dərəcədə doğma idi.
Qarnında olan qadından –
anasından da doğma, əziz idi.
...Sonra titrək həyəcanlı bir səslə
“Səndən tək bir ricam var, mümkünün olsa
məni uzaq bir səhraya apar. Ərəb
səhrasına, Afrika çölünə, Türkistan
bozqırına”.
“Sən orda
neyləcəksən?”
O pıçıldayırdı. Pıçıltısı
gecənin səssizliyində ilanın
xışıltılı sürünməsi kimiydi –
zərif, əyri-üyrü, soyuq olduğu qədər isti,
isti olduğu qədər isti-naməlum. Qorxulu və
sevimli, adi və qeyri-adi...
“Səhrada sarbansız bir
dəvəyə minmək istəyirəm. Sənə
gəlmək istəyirəm. Səninlə
qol-boyun olub bu dünyada olan hər şeyi unutmaq
istəyirəm. O gecə bətnimə sənin
zərrəni almaq istəyirəm. Doqquz ay sonra
sənə oğlan doğmaq istəyirəm. Yarı ilan, yarı oğlan. İlan
mən olacam, oğlan sən. Mən
oğlumla o səhrada yaşayıb öz
ölümümü gözləyəcəyəm. İlan oğlan yaşayacaq və mənim
arzularımı həyata keçirəcək. Bu dünyanı o qurtaracaq. Bizim
günahlarımızı o yuyacaq...” Sonra susdu.
Heç bir şey demədi. Hiss etdim ki,
atəş sönmüş, qadın yuxudan
ayılmış, göydən yerə enmişdi.
Mən o qadının
hisslərini, duyğularını yaşayıram və onu
səsə çevirmək eşqi ilə yanıb qovruluram. Amma heç
vaxt alınmır. O duyğular səsə gəlmir,
sözə gəlmir. Axan ulduz kimi çaxan
ildırım kimi bir anda gəlir və gedir.
O halı yaşamaq mənim xoşbəxtliyimdir. O haldan
çıxmaq, yerə düşmək – bədbəxtliyim.
Mən bədbəxtliklə
xoşbəxtlik arasında vurnuxan yollar yorğunu
biçarə dərvişəm, qardaş. İstər
inan, istər inanma. Bu dünya Sənin,
mənim, hamının gördüyü, eşitdiyi,
toxunduğu, duyduğu, dərk etdiyi dünya deyil.
Dünya – bizim həyat boyu bir neçə an
hiss etdiyi ani olaraq gördüyü, yuxu kimi, eşq kimi
yaşadığı, yoxluq dilində, biçimində
varlıqdır. Varlıq deməyə də
dilim gəlmir. O varlıq bu varlıqdan deyil. O başqa
bir şeydir. Hərdən
xəstələnirəm. Qızdırma
içində yanıram. Ölümün
nəfəsini üzümdə hiss edirəm və o anlarda
gördüyüm, hiss etdiyim dünya bax həmin o
varlıqdır.
Bəzən o
varlığı yuxuda görürəm. Uçmaq,
fəzalanmaq hissi məni özümdən alıb aparır.
Uşaq vaxtı kənddə bizdən
yaşlı qızlar, gəlinlər hulumçaq
qurardılar. Uca dağdağan
ağacından asılmış hulumçağı ucadan
gülə-gülə, şaqqanaq
çəkə-çəkə bu başdan o başa
yellədirdillər. Ürəyim az
qalırdı ağzımdan çıxsın. Qızışmış, havalanmış qızlar
“Nişanlımın adını de” deyib
qışqırıb çikkə çəkdikcə sanki
havada içim düşür, başqa dünyaya
köçürdüm.
Sonralar dərk etdim ki, o anlar
da bu dünyanın anları deyil.
Yetişmiş, ərəmik
qızların iri, bərk döşləri, uşağı
belə riqqətə gətirən
çığlıqları, şeytanla mələyin
sərhədlərinin itdiyi o məkanın aurası, o
hərəkətin, o çəkisizliyin səsə
çevirmədən ifadə etməyi mümkünsüz
sayıram.
Hal həmişə
sözə çevrilmir. Əslində
səsə də çevrilməyi möcüzədir. Amma səs maddi olduğu qədər ruhidir. Konkret olduğu qədər də abstraktdır.
Ələ gəldiyi qədər də
ələgəlməzdir.
AYRILIQ SANCISI
Bu evdə məni
böyük dünyadan ayıran və bağlayan iki
oyuncaq-alət, cihaz var – bilgisayar və televizor. Axşam onlarla
yatıb, səhər onlarla oyanıram.
Sanal-virtual deyilən bu
dünya məni həm yalqızlaşdırmış,
dörd divarın arasına
sıxışdırmışdı.
Bu aldadıcı dünya
həqiqət, gerçək qiyafəsində yalandan başqa
bir şey deyil.
Yalqız, qərib adamın
bu yalan dünyaya daxil olub yaşamaqdan başqa əlacı
yoxdur.
...Bugün də yuxudan duran kimi elə yerimdəcə
televizorun pultunu basdım. Heyrətdən donub
qaldım. Televizorda gedən film mənim
10-15 dəqiqə əvvəl gördüyüm yuxunun
davamı idi.
Mən
möcüzələrə inanan adamlardanam. Elə buna
görə də yuxu ilə sanal dünyasının
çulğalaşmasına tez pöyrəşdim.
Yuxuda gördüyüm 70-ci illərin Bakı Universiteti,
filologiya fakültəsinin Elmi şurası, partiya
iclasları, Lenin cümə günü mərasimi
ürəyimi elə üzür ki, nə
müəllimlərimin doğma siması, nə yuxudakı
cavanlığım mənə təsəlli ola bilmir. Mən yuxuda universitetə qayıtmaq
istəyirəm. Hətta rektorluq
yuxarılarla danışıb razılıq verib. Amma mən ziddiyyət içindəyəm. Bu doğma və yad yerə dönmək
istəyirəm də, istəmirəm də. Doğmalıq məni cəzb edir, yaltaqlıq,
məddahlıq, durğunluq məni ordan qəti
şəkildə uzaqlaşdırır. Bu
ziddiyyətlər içində boğula-boğula oyanıram
və televizorda Şərqi Avropa ölkələrinin
birində bir dissident professorun çəkdiyi
məşəqqətlər göstərilir. Vətənində alçaldılan, təqib
edilən, tənhalaşdırılan, uzaqlaşdırılan
professorun psixiatriya xəstəxanasındakı
üzücü istintaqdakı depressiyalarlı məni
yaxın keçmişə çəkir və
əzabımı, tənhalığımı,
əlacsızlığımı qabarda-qabarda məni
kiçilməyə məcbur edirdi.
Hirslə pultu basıram
və sanal qutu məni Azərbaycana atır. Səsin
hüznü mənim kədərimi yuyub aparır. Sən oxuyursan. Yavaş başlayırsan, bir az könülsüz, biraz da qorxa-qorxa,
hürkə-hürkə.
Sənin üçün oxumaq diş ağrısı
kimi bir şeydir. O ağının içinə
girməkdən başqa əlacın yoxdur.
O ağrı artdıqca qorxaqlıq, hürküklük,
könülsüzlük yox olub getməyə başlayır.
Gedən mənfi enerjisini,
ağırlığını da qoyub gedir.
Kimsə deyib
məhəbbət – ürəyin diş
ağrısıdır.
Nəhayət, ağrı
başladı və sənin ayağın yerdən
üzüldü.
Gedən nə bilir, vay qalıb zərrə-zərrə
ölənin halına...
lll
Dəli bir nalə –
yetməz.
Qanı göz yaşı –
yetməz.
Yuxusuz gecələr,
sitəm, ağrı... yetməz ki, yetməz. Əgər bunlar yetsəydi
dərdi çəkməyə nə vardı ki...
Dərd
çəkilməzlikdir, çəkdiyin yükə
vurğunluqdur, məhkumluqdur.
Dərd
çəkənlə çəkilən arasında sonu
olmayan eşqdir.
O bu dünyadan gedirdi. O, Allahın yaratdığı
dünyadan deyil, özünün yaratdığı
dünyadan gedirdi.
Hər şey bitmişdi. O dərdi, dərd də onu
yemişdi. Onlar elə qovuşmuşdu ki,
artıq heç kəs onları ayıra bilməzdi. Qızılı-sarı bir yarpaq lap ağacın
təpəsindən qopmuş, valeylənə-valeylənə
uçmağa başlamışdı. Son
uçuş, son eşq, bu son dərd dünyaya dünya,
insana insan olmağı öyrətmişdi.
Cisim ruh olmuşdu. Ruhun səs
dili yenə insana, dünyaya qalmışdı.
İnansan da, inanmasan da...
lll
Mən sənin dərdini
bölüb tən ortasından keçərəm. Fəqət
orda sənin qədər qala bilmərəm.
Mən sənin dərdini
dadaram, baxıb görərəm. Ancaq sənin
qədər yaşaya bilmərəm.
Sənin kimi dərdin
dibinə üzümü sürtə bilmərəm. O dərdin naləsini
sənin kimi heç kəs çəkə bilməz.
Dərdin içində dərdin özü olmaq, onun
daşına, divarına, axan qanına, tökülən
göz yaşına çevrilmək səndən başqa
heç kəsə müyəssər ola
bilməz.
Bu dərdi sən
çəkməlisən. Bu dərdi dünyaya
sən bəlli etməlisən.
Səni
zülüm-zülüm ağladan o dərddir. Səni
göylərə qaldıran da, yerə çırpan da o
dərddir. Dərdin səsi sənsən.
Dərdin səsə çevrilmiş
ağrısı da, acısı da sənsən.
Əl atıb körpə
uşaq kimi çırpınmağın, gözlərini
yumub dibsiz boşluğa quylanmağın,
çıtır-çıtır yanmağın, bir ovuc
külə dönməyin sənin oxuduğun dərdin
özüdür.
Anan səni o dərdi
çəkmək üçün doğdu.
Atan səni dərdə
bağışlamaq üçün əkdi.
Bunlar öz yerində. Min il idi
ki, Allah özü səni – o dərdi yaratmağa
başladı. Min il idi ki, o dərdə
sarı yavaş-yavaş gələn sən idin.
Bəlkə Allah səni o dərddən də əvvəl yaratmışdı. Dönüşü olmayan yolda yalqız gəlirdin.
O dərdin sevgisi sənin könlünə çoxdan düşmüşdü. O sevginin eşq olacağı günə hələ çox vardı. Amma Allahın əlində zaman da, məkan da nədir ki...
Dəli bir eşq onun könlünə ilan kimi sarılmışdı. Yollar qapı kimi qapanmış, nəfəs kimi tıxanmışdı. Nə sağa, nə sola, nə irəliyə, nə geriyə yol yox idi. Heç əzəldən olmamış kimi.
Tək bir yol var idi: səma yolu, göylər, göylər və yenə göylər. Onu göylər çağırırdı. Onu sevgilisi göyün hansı qatındaysa min il idi ki, səbirsizliklə gözləyirdi. Allah ona uçmağı öyrətdi, sevgini öyrətdiyi kimi sevə-sevə öyrətdi.
Sən uçdun. Uçduqca uçdun. Torpaq üstə yeridiyin günlərə o qədər heyrət etdin ki, özünün özünə yazığın gəldi. Uçmadığın üçün, uça bilmədiyin üçün keçmişinə rəhmin gəldi. Yetim körpə kimi keçmişini bağrına basıb ağlamaq istədin. Keçmiş əlindən balıq kimi sürüşüb düşür. Qara paltar sabunu kimi əlindən qaçıb yaxındakı uzaqlara gedirdi.
Uçurdun və özünü dünyanın ən xoşbəxti sayırdın.
Yerimirdin, uçurdun və ucalardan baxıb alçaqları, kiçikləri, yerdəkiləri görürdün.
Xoşbəxtliyin adı nədir, ilahi?! Bunu düşünməyə-düşünməyə, düşünməməyin içində duya-duya uçurdun. Heç ağlının ucuna da gəlmirdi ki, adına şərti olaraq xoşbəxtlik deyilən bu meyxoşluq, rahatlıq, çəkisizlik onu daş kimi ağır, qərtran kimi zil qara, dilsiz-ağızsız dərd onu elə həsrətlə gözləyir ki, bir anlıq uçmağı, ucalığı, çəkisizliyi unutdu. Xoşbəxtliklə bədbəxtliyin bir gerçəyin iki üzü olduğunu anladı. Və hiss etdi ki, onun azadlığı o gözəl xoşbəxtliyin içində deyil, o iyrənc, ağır, çəkilməz, izahedilməz bədbəxtliyin içindədir.
Onun həyatı xoşbəxtlikdən görünən, sevilən, bədbəxtlikdən də uzaq olmayan ikiüzlü bir uçurumdur. Həyat onun üçün xoşbəxt görünüb bədbəxt olmaq üçün verilmiş zəhərli şərbətdən başqa bir şey deyildi.
(Ardı gələn şənbə sayımızda)
KAMİL VƏLİ
525-ci qəzet.- 2010.- 25 dekabr.-
S.28.