ORALARDA
KİMLƏR VAR: UİLYAM FOLKNER
TƏNTƏNƏ
VƏ MƏĞLUBİYYƏT-2
Yalnız dünyanın məşhur adamlarının
deyil,sıradan insan məxluqunun hər birinin bir şakəri
var. Və insanlar bu şakərlə də bəzən öz
ölümlərini yaxınlaşdırırlar.Dünyaca
ünlü Amerikan yazarı Folknerin
Atçılığa,Cıdıra və ya bir çox idman
növlərinə azarını bilənlər bilir.Və
Folknerin Ata olan ehtirasını heç nə əvəz
eləməyib.Bu yazıda da onun Ata,At idmanına – yəni
cıdıra olan ehtirasından söhbət
açılır və böyük yazarın
ölümünə də səbəb onun ata olan ehtirası
olmuşdur.Vaxtilə belə bir yazını
hazırlamağı mənə məsləhət
görən ədəbiyyatımızın ən namuslu
yerlərindən birinə layiq tərcüməçi və
“ mən maarifçiyəm,bununla da fəxr edirəm deyən
unudulmaz Natiq Səfərova həsr edirəm.
Taxtadan düzəldilmiş
bir fiqur dəmirçixananın damına sancılıb. Amerikanın
cənubundakı bu gözdən-könüldən
—Ustad Folknerdən
xatirədir, — deyə dəmirçixananın yeganə sahibi
və yeganə işçisi, yaşlı zənci izah edir.
“Ustad Folkner” — görkəmli
Amerikan yazıçısı, XX əsrin ən böyük
ədəbiyyatçılarından biri. “Səs-küy
və ehtiras”, “Xüsusi ev”, “Hörmətsiz meyid”,
“Məğlubedilməzlər”in müəllifi. O,
cənubludur və bu doğma yerləri heç vaxt tərk
eləmədi. Ömrü boyu burda Misisipi
ştatının Oksford şəhərində yaşadı,
əsərlərinin də mövzusunu burdan aldı. “Oksford küçələrini gəzəndə,
mənə elə gəlir ki, Uillin əsərlərini
vərəqləyirəm” — deyə qardaşı
xatırlayır.
Axı, nə olub? Birinci
dünya müharibəsi qurtarar qurtarmaz Folkner Kanadada olan ingilis
təyyarəçilik məktəbinə daxil olur.
Ancaq müharibə tez
qurtarır və tələbələr heç bir
dəfə də olsun havaya qalxa bilmirlər. Hər kəs
öz evinə getdi və Uilli Folkner Oksforda gələndə
ona təyyarəçi kimi baxırdılar. O, etiraz
eləmirdi və hətta “hava döyüşləri”
barədə danışırdı. “Hekliberri
Finnin sərgüzəştləri” əsərindəki
zənci Cis danışır ki, əcinələr Yeni Orleana
qədər onunla gediblər. Sonra lap uzaqlara uçublar,
bütün Amerikanı dolaşıblar, o
danışdıqca inananlar, qulaq asanlar
çoxaldığı kimi Folkner də özü
barədə uydurur və özü haqqında
əfsanələr danışırdı. Və
nəhayət Folkner öz dilinin bəlasına
düşür.
Və Folkner bu arzunu həyata keçirməyə can
atır. O,idman təyyarəsi alır
və uçmağın çəmini
öyrənməyə başlayır. Səriştəli
instruktor və peşəkar təyyarəçi əvvəlcə
təəccüblənir ki, niyə görə hərbi
işçi ona müraciət eləyir. Təcrübə
zamanı fasilələrdə Folkner bu sirri izah edir. Deyir ki, guya tamamilə yenidən uçmağ
istəyir. Və instruktordan xahiş
eləyir ki, bunu heç kəs bilməsin. Onsuz da təlimatçının artıq söhbəti
nəyimə lazım idi və ancaq mətbuatdan
gizlənmək olar. “Məhşur
yazıçı təyyarə sürməyin çəmini
öyrənir”.
Qəzetlərin birinci
səhifəsində bu sözləri oxumaq üçün
Folkner canla-başla təyyarənin texniki
tərəflərini araşdırır və
təyyarədə uçmağı öyrənir. Bir vaxtlar
uydurduğu bütün hadisələr indi onun başına
gəlirdi.
Folkner uçurdu. Unutmaq olmaz ki, o,
özünün uydurduğu vəziyyətə
düşsəydi belə onsuz da kişi
kimi hərəkət eləyəcəydi.
Folkner təyyarəçilər haqqında yazmaq
istəyirdi və ən yaxşı hekayələrindən
birini yazır: “Bütün ölənlər —
təyyarəçilərdir.” Sonra zəif bir
romanı, “Buludlarda yol”u qələmə aldı.
Hekayə yaxşı
olduğundan, roman çap olunmadı. Hekayədə hər
şey təbiidir, hekayədəki hadisəni danışan
dava vaxtı təyyarəçilərin
məktublarını evə göndərən adamdır.
Folknerin hekayəsi maraqlı idi. Amma həmin Folkner romanda özünü zorla idman
təyyarəsinin kabinəsinə dürtür.
“Məgər o hələ
uçmayırmı”?
O, özünü elə aparırdı ki, elə bil
bütün ömrü boyu ancaq uçmağı
arzulayıb.
Ketukidəki Atyarışı
1955-ci ildə Kentukidə keçirilən
at yarışı kimi heç bir yarış mətbuatda bu
qədər təbliğ olunmayıb.
Folknerə lirik oçerk
yazmağı təklif elədilər.
Hər şey əla idi.
Folkner öz ruhundan
gələn bir neçə vərəqlik bir material
yazdı. “At dözər” ifadəsi həmin yazıdandır.
Jurnalist bu yarışdan əli dolu
qayıtmışdı və nə deyəcəyini
bilirdi.Onun yazmağı yox idi,amma
gözəl düşünə bilirdi...
Danmaq olmaz, at
nəzəriyyəçiləri arasında elələri
vardı ki, hər şey ovuc içi kimi onlara
bəlliydi.Deyək ki, atlar da ayaq verdilər.
Narzulla cinsindən olan
Naşaya birinci oldu. Bilicilərin rəyini deyirəm: “Bu at Mümtazmahal
tərəflərin Tzi-Tetrarka cinsindən idi.”
Biz bu adların əsil
dəyərini başa düşmək istəyiriksə, onda
gərək qələbələrin sayını
göstərən rəqəmləri xatırlayaq, bu qələbələrin
nisbəti çox zaman sıfır olmayıb.
Ən yaxşı müəlliflər, ən
yaxşı atlar və ən yaxşı jokey
Hava bir az şıltaqlıq etdi. Finişdən əvvəl hava tutuldu,
yağış çilədi. At
nallarının tappıltısında torpaq istilənmiş
və saqqız kimi idi.
Böyük cıdır
yarışları həmişə dramaturji olur. Əvvəllərin
çempionları bir də görürsən uduzdu. Və bu dəfə də heç kəsin
tanımadığı naməlum Suope elə
əvvəldən lider oldu və əvəz olunmaz
Naşayanı arxada qoydu.
Mən hər şeyi
başdan danışmaq istəyirəm, müsahibimin
mənə dediklərini olduğu kimi söyləmək
istəyirəm.
Müsahibim cavan
çağlarında vağzalda Folkneri
görmüşdü. Xəbərdarlıq eləmişdilər
ki, “Oksford məhbusları” özünü ehtiyatlı
aparsın. Özünü bir balaca
tanıdan kimi, aradan çıxmalı olurdu. Hollivud da belə eləmişdi.
Cavan jurnalist iddialı idi....
Nəhayət, əcnəbi
perrona çıxır.
—Mister Folkner?
—Bəli, mənəm.
Ümumi təəssürat çəkingən bir “Əyalət adamı”. Tanışlıq üçün jurnalistin əlində Folknerin də özünün bəlkə də bilmədiyi bir xəbər vardı. Bir neçə dəqiqə əvvəl radio ilə məlumat vermişdilər ki, Folkner milli ədəbi mükafatla mükafatlandırılıb. Bu Nobel mükafatından sonra olan işdi. Ancaq cavan jurnalisti bütün bu titullar qorxutmurdu və o öz fikirlərini mübadilə etmək ümidində idi.
—Mən sizə hörmət edirəm, — deyə o məşhur yazıçı müraciət elədi, — ancaq başa düşmürəm.
Folkneri başa düşməyənlər özlərini “ciddi oxucu” sıralarından çıxarmamaq üçün bir yol axtarırdılar.
O uğursuz gün...
...səhər tezdən Folkner özü atı yəhərləyir, minir və qonşu firmanın cığırı ilə qardaşının kiçik fabrikasına sürür. Bu cığır uşaqlıq cığırı idi. Dəmir Dalğa başladı şıltaqlığa. Folkner acıqlanıb qırmacladı.Dəmir Dalğa Oxlokom cinslərindən idi. Oxlokomo Cənubi Amerikanın mərkəzi şəhəri sayılır, əsil amerikan şəhəridir ki, var. Əbəs yerə burada cəngavərlər ədəbiyyatı hakim deyildi, ancaq bir əsr sonra Oxlokom müzikholu başladı səs salmağa və yeni dövrün “Milli eposu” kimi ad aldı.
Atla vuruşun özündə belə Folkner simvolika görürdü, bu simvolika onun əsərlərinin qəhrəmanları olan kapitan Axavanın Mobi Diklə, Belıy Sitlə olan vuruşu idi ki, German Melvil bunu belə təsvir eləyir: “öz ölümü və rəqibin ölümünə susamaq”. Folkner bu “şeytan cinsini” əhliləşdirmək iddiasından əl çəkmirdi.
Bir də ki, at yaxşı idi, yaxşı olduğu üçün baha idi (Tolstoy həmişə pis atlara minib, yaxşı at almağa hnç zaman pulu olmayıb)
Atdan yıxılandan sonra o
fabrikə sağ-salamat çatır. Evə qayıdanda
Dəmir Dalğa günəş kölgəsindən qorxurmu,
ya da özünü elə göstərir amma əməlli
başlı bu qorxudan da hürkür. Folkner isə
əski səriştəsinə görə atdan arxası
üstə beli bükülmüş yıxılır.Folkner
yəhərdən uçur...
Atdan yıxılmaq
neçə–neçə yazıçının
bəxtində var. Kema yazır ki, atdan yıxılandan sonra
onda politik ilham yaranıb. Romantik şair Kleysit belə
düşünür ki,o atın cilovunu
yığa bilmədyi üçün bir sürə baş götürüb
qaçdıqdan sonra,yerə yuvarlanıb,sonra əsil şair
olub.
“At məni yerə
çırpandan sonra, mən inandım ki,
yazıçıyam- deyə Tolstoy öz
gündəliyində yazır.
At minəsən, yıxılmayasan, bunun nə
ləzzəti var! Atdan yıxılmaq! Bax, bu başqa bir
aləmdir.Demək gələcəyin var: ustad adamdır
yıxılan. Əsil atçı atddan
yıxıla bilməz. Əgər Folknerin
yerində at sürmək məktəbinin banisi Filli
olsaydı, onu Dəmir Dalğaya yaxşıca
göstərərdi.
Ancaq jurnalist necə düşünürdüsə,
eləcə də dedi, Folkner də çox sakitcə onu
dinlədi. Yazıçını gələcək işi
maraqlandırırdı.İşin şərti beləydi:
Tofiq
ABDİN
525-ci qəzet.-
2010.- 25 dekabr.- S.23.