Məmməd Arazın əsərləri Xalq Əmanəti kimi

 

Dünən xalq şairi Məmməd ArazınXalq Bank”ın dəstəyilə, “Xalq Əmanətilayihəsi üzrə nəşr olunmuş əsərlər toplusunun təqdimatı keçirilib. Təqdimat mərasiminin aparıcısı AYB katibi, “525-ci qəzetin baş redaktoru Rəşad Məcid M.Arazın Azərbaycan ədəbiyyatındakı müstəsna yerindən, yaradıcılığının xüsusiyyətlərindən danışaraq, sözü tədbir iştirakçılarına verib. Mərasimdə çıxış edənlər M.Araz poeziyasının, onun şair insan şəxsiyyətinin məziyyətlərindən söz açıb, unudulmaz sənətkarı Vətən Ədəbiyyat fədaisi kimi dəyərləndiriblər. Tədbirdə şairin əsərlərindən seçmələr, sözlərinə yazılmış mahnılar sənətçilərin ifasında səsləndirilib.

Təqdim olunan kitab üçün şair-publisist tərcüməçi Səlim BabullaoğlununRedaktordanbaşlığı ilə qələmə aldığı yazını oxucuların diqqətinə çatdırırıq.

 

XX əsr söz sənətimizin görkəmli nümayəndələrindən olan, Xalq şairi Məmməd Arazın şeirlər kitabınınXalq Əmanətilayihəsinin ikinci nəşri olması, əlbəttə, təsadüf yox, zərurətdir bunu ilk nişan verən həm şairin adının qarşısındakı şərəfli tituldakı, həm layihənin adındakıXalqsözüdür . bu olduqca ciddi düşüncələr üçün əsas verir. Mən həm bu haqda eyni zamanda kitabın tərtib prinsipləri haqda qısaca danışacağam. Qısaca ona görə ki, Məmməd Araz dilimizin ədəbiyyatımızın elə nümayəndələrindəndir ki, onu xüsusi girişlə təqdim eləməyə lüzum yoxdur, çünki az sonra sayğıdəyər oxucu özü həmin şeirləri oxuduqca, onun müəllifi haqda yazıla biləcək ən dolu-dolğun sözlərin belə həmin şeirlərin yanında çox solğun görünəcəyi qənaətinə gələcək.

   ... Sirr deyil ki, ən adi şifahi sözün ən dəyərli yazılı söz qarşısında bir üstünlüyü var. Birinci müəllifi qiraətçisi ilə həm diridir, həm qeydə alınmır deyə yeganə nüsxədədir. Həmişə. Yazılı söz isə bu həmişəlikdən adətən məhrumdur. Bir şeirin elə yönü, elə yazılışı, elə üslublar dəst-xətlər var ki, onların ümumişlək dil kimi görünmək, onunla qarışdırılmaq təhlükəsi var. Sən şeirin (g)özəlliyi haqda düşünürsən birdən anlayırsan ki, sən demə, bu  normativ(!) xəlqi(!) dilin (g)özəlliyidir həm . tərsinə. Fərdi yaradıcılıq olan şeirlə kollektiv yaradıcılıq olan dilin sərhədləri itir çaş-baş qalırsan. Halbuki, uğurlu şeir elə dilin uğurudur. Bu  olduqca kövrək ayrıcla ayrılan, sərhəd məftillərindən sonra hamarlanmış torpaq zolağında- adam izinə deyil, hətta quş oturuşuna, qonuşuna olduqca  həssas  dil sahəsində yazmaq çətindir. Yaraq- əsləhələri kənara atıb, yalnız fitri, fiziki gücə hesablanaraq güştü tutmaq kimi bir şeydir. Hamı bacarmır. Hamı istəmir. Daha dəqiqi, istəyənlər bacarmır, bacaranlar istənmir, oxunmur, çünki bayaq dediyim dil vərdişləri buna mane olur. Məmməd Araz- dil şeir arasında, başqa sözlə, xalqa məxsus olanla fərdə məxsus olanın arasında bərabərlik işarəsi qoymuş azsaylı şairlərdəndir: sələfləri böyük Səməd Vurğun, ustad Şəhriyar kimi. Bax, elə bu məsələ, az əvvəl dediyimtəsadüf-zərurətməqamına aydınlıq gətirir.

 Bəzən deyirlər ki, sovet dövründə Azərbaycan ədəbiyyatında dissidentlər olmayıb. Bu sözü deyənlər yəqin unudurlar ki, dissidentlik bütün çalarlarıyla mərkəzdənqaçma hadisəsidir başı bəlalar çəkmiş Vətənimiz isə böyük bir imperiyanın mərkəzi yox, məhz ögey nəzərlərin tuşlandığı ucqarıydı. Amma böyük vətənpərvər şair Məmməd Arazın bu kitabda seçib təqdim etdiyimiz şeirlərinin bioqrafiyasının əsas məqamlarıyla tutuşdurularaq oxusu, heç şübhəsiz, diqqətli oxucuya onun, bu böyük şairin siyası sistemin insan nadanlığının ağır zərbələrinə tuş gəlmiş, öz içinə mühacirət etmiş həqiqi dissident olması qənaətini verəcək. Məmməd Arazın çox sevdiyi təbiətlə, xüsusən onun özünə bənzəyən susqun vüqarlı qayalara ünvanlanmış şeirlərinin, söhbətlərinin bütün yaradıcılığında dominant olması da elə- belə deyildi.

 Seçmə şeirlərtipologiyası ilə təqdim olunan poetik kitabların bir neçə məlum əsas tərtib prinsipi var. Onlardan biri mövzular üzrə təqdimatdır. Biz bilərəkdən bunun üzərində dayanmadıq. Çünki tematik seçmə prinsipi, xüsusən söhbət antologiyadan deyil, məhz bir sənətkarın, özü Məmməd Araz miqyasında sənətkarın yaradıcılığından gedirsə, həmin yaradıcılığın təbii səciyyəsini əlindən almış ola bilər. Elə isə, niyə o şeirləri yarandığı, kiçik vulkanlar kimi baş verdiyi ən təbii prinsiplə-illər, həyat, xronologiya prinsipi ilə təqdim etməyəsən?! Bəlkə, məhz bu prinsiplə təqdim olunan şeirlər-şairin həqiqi tərcümeyi halını, əslində ruhi bioqrafiyasını oxumaq imkanı verə bilər. Kitab üzərində işləyən qrup kimi biz bu qənaətlə məhz bu prinsipin üzərində dayandıq.

Məmməd Araz həyatının hansı məqamındaenişindəmi, yoxuşundamı olmağına baxmayaraq, çap olunduğu ilk günlərdən bu yana həmişə öz daimi oxucusu olan onların sırasını durmadan genişləndirən bir şair olub. Bunu bir tərəfdən dönə-dönə qeyd etdiyimiz dil məsələsi, başqa tərəfdən Məmməd Arazın həqiqi milli düşüncəyə sahib olması yüksək vətəndaşlıq mövqeyi, həmin mövqedən qələmə aldığı, bu gün artıq bədii müntəxəbata çevrilmiş şeirləri qaçılmaz edirdi.İndi hər gününü çox adi yaşadığımız müstəqilliyimizə görə biz əlbəttə ki, bir çox ustad şairlərimizlə yanaşı, həm Məmməd Araza borcluyuq. Ona görə təsadüfi deyil ki, şair Məmməd Araz ən böyük mükafatlarını məhz müstəqillik illərində aldı.

vaxtsa oxucularından biri qayaların birinəMəmməd Araz kürsüsüadı vermişdi. O vaxt bunu çox az adam bilirdi. Amma bu gün paytaxt küçələrindən birinə Məmməd Arazın adının verilməsiylə bağlı dövlət başçısının sərəncamı var bunu indi hamı bilir. Elə isə həmin küçədə əlində Məmməd Arazın şeirlər kitabıyla birgə yeriyən bir azərbaycanlı gənci, oxucuları təsəvvür eləmək çətin deyil. Vaxt keçir, xalqın dilini-diriliyini yaşadan şairlər daşlaşırlar, qayalaşırlar, küçələşirlər, elə o dil qədər qiymətli irsə, əmanətə çevrilirləriçindəmüvəqqəti saxlamaq”, “gələcəyə ötürmək”, “aman sairə çalarları, mənaları gizlədən əmanətə. Xalqın Xalqa əmanətinə. Xalq əmanətinə.

 

 Səlim BABULLAOĞLU

 525-ci qəzet.- 2010.- 28 dekabr.- S.7.