Cavid Zeynallı: “Kitab oxumayanları ədəbiyyata cəlb etməyin yolu
HƏMİN İNSANLARIN GÖRMƏK İSTƏDİKLƏRİNİ
ROMANDA QABARTMAQDIR”
– Bu kitabı çoxdan
gözləyirdik. Kitabınızın da adı “Günəşi
gözləyənlər”dir. Günəşi gözləmək və kitabı
gözlənilmək necədir?
– Əslində, Günəşi
gözləmək insanlar üçün daha əhəmiyyətlidir.
Təki insanların həyatında Günəş olsun ki,
Günəşi gözləməyə də ehtiyac
qalmasın. İnsanlar
oxumağın, ədəbiyyatın
nigarançılığında olsunlar, kitabı gözləsinlər.
– Azərbaycanda
maarifçilik ənənələrinə görə, kitab həm
də Günəş, işıq rəmzi sayılır. Sizin
fikrinizcə, bu kitab Azərbaycan cəmiyyətinə hansı
işığı verəcək?
– Son dövrlər, içi
mən qarışıq, insanlarda ədəbi proseslərlə
bağlı pessimizm var. Bugünlərdə kitabın siqnal
nüsxələrindən birini götürüb, metroya
mindim. Çox təəssüf ki, vaqonda bir nəfərin də
əlində kitab görmədim. Heç kəs kitab oxumurdu.
Ola bilsin, mən yazıçı olduğum üçün
bu mənzərə mənə elə dəhşətli
göründü. Ağlıma belə qəribə bir fikir gəldi
ki, Azərbaycanda kitab çıxarmaq, şikəst bir övladı
dünyaya gətirmək kimdir. Bəlkə də bu qüsurlu
müqayisə oldu. Bu qara fikri tez də başımdan
çıxartmağa çalışdım. Bir
az mübariz, bir az optimist, bir az da
inadkar olmaq lazımdır. Əjdər
Olun bir fikrini xatırladım. Deyir, bizim keçmişimiz
böyükdür, sizin
gələcəyiniz. Ona
görə də, böyük gələcək
uğrunda mübarizə
aparmağa dəyər.
O ki qaldı kitab məsələsinə,
Sovetlər birliyi dağılandan sonra bütün sahələrdə
belə problemlər oldu. Ancaq digər
sahələr bu proseslərdən müxtəlif
yollarla çıxmağı
bacardılar. Kitab, maarifçilik məsələsi
isə bir az axsamağa başladı. İndi insanlar çalışır
ki, bu problemlərin
altından çıxsınlar,
normal cəmiyyət qursunlar.
Hər halda müəyyən problemlər
hələ də var.
– İlkin
reaksiyalar necədir?
– Mənim
məqsədim bir gəncin həyatını
bütün təfərrüatları
ilə göstərmək
idi. Hətta bəzən mənə deyirlər ki, əsərdəki qəhrəman
sən özünsən.
– Əsərdə
avtobioqrafik elementlər
var?
– Bəli.
Təxminən 20 faiz avtobioqrafik elementlərdir.
Universitetlə və məişət məsələlərində
bu məqamlar var. Romanın 80 faizi mənim yazıçı
kimi fantaziyamdan ibarətdir. Əgər yazıçılar ən
böyük yalançılar
hesab edilirsə, deməli, mən də o yalançılardan
biriyəm. Hiss edirəm
ki, romana ilk reaksiyalar da yaxşıdır.
Bu əsəri yazmaqda
mənim əsas məqsədim kitabı oxutdurmaqdır. Fərqi yoxdur uydurmuşam, ya özüm haqqında yazmışam.
Əsas məsələ
odur ki, əsər oxunsun. Reaksiyaların yaxşı
olmasının səbəbi
də oxu prosesi ilə bağlıdır.
Mənim bir tanışım var. Onun
15 yaşı var, ancaq kitab oxuyan
deyil. Keçən dəfə oturub bu romanın bir dəfəyə 70 səhifəsini oxudu. Başa düşdüm ki, kitab oxumayan
insanları ədəbiyyata
cəlb etməyin bir yolu var
ki, bu da
onların görmək
istədiklərini romanda
qabartmaqdır. Gənclik
böyük potensial oxucu kütləsidir. Onu da ədəbiyyata
cəlb etmək üçün onun istədiyini verməlisən.
Havadan yazsan, qeyri-real olsan, 80-ci illərin problemini 2010-cu ilin əsərində təsvir etsən, əlbəttə ki, o əsəri heç kim oxumayacaq.
– Kitabın
ön söz müəllifi və redaktoru Əsəd Cahangirdir. Əsədlə
işləmək sənin
üçün nə
dərəcədə asan
oldu?
– Əvvəllər,
Əsəd Cahangirin ədəbiyyatda yeri və çəkisi baxımından çəkinirdim.
Hətta romanı yazanda da tərəddüd
etdim ki, bunu Əsəd Cahangirə verim, ya yox. Əsəd
müəllim özü
də ön sözdə yazıb ki, mən oxumaq
məsələsini ləngitdim,
çünki məyus
olmaqdan qorxurdum. Onun özünün bir sözü var ki, Azərbaycan
ədəbiyyatında psevdoromançılıq
yayılıb. Romanı
Əsəd müəllimə
verəndən 15-20 gün
sonra mənə mesaj yazdı ki, təbrik edirəm. Ancaq dillə bağlı, stukturla bağlı müəyyən iradlarını
da bildirdi. İradlarda razılaşmadığım
məqamlar da oldu. Təxminən 10 min işarəlik ön söz yazdı. Ondan çox razıyam.
– “Gənc
Ədiblər Məktəbi”nin
bu romanınızın
ortaya çıxmasında
nə dərəcədə
rolu var?
– Hesab edirəm ki, Gənc Ədiblər Məktəbi Yazıçılar
Birliyi ilə Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin birgə həyata keçirdiyi çox ciddi layihədir. Məni bu məktəbə
də Əsəd müəllim cəlb edib. Daha sonra
Gənc Ədiblər
Məktəbindəki uşaqlarla
da münasibətim yarandı. Orada dünyada gedən prosesləri, Azərbaycan ədəbiyyatında gedən
prosesləri müzakirə
edirdik. Müasir dövrdə nəsr necə olmalıdır, estetika necə olmalıdır, insanların
diqqətini kitaba necə cəlb etmək olar və başqa mövzularda müzakirələrimiz
olurdu. Bundan başqa, Azərbaycan ədəbiyyatında imzasını
təsdiqləmiş insanlarla
bizim görüşümüz
olurdu. Bunun müəyyən qədər
mənə köməyi
dəydi. Yaxşı
tərəflərindən biri
də o oldu ki, burada yalnız
ədəbiyyatı müzakirəsi
olmur, həm də insanlar bir-birilə dost olurdular. O
atmosferi, doğmalığı
yaratmaqda Rəşad Məcidin böyük rolu var. Azərbaycanda 5 nəfəri bir yerə yığıb nəsə etmək çətindir. O qədər
gənci bir yerə yığıb, onları bir ailə kimi, kollektiv kimi formalaşdırmaq çox
böyük işdir.
– Bu sualı
verməyimdə məqsədim
var idi. Çünki biz sanki Gənc Ədiblərdən
daha fərqli bir estetika gözləyirdik.
“Alatoran”çılar, AYO-dan
olanlar daha çox erotizmə, vulqarlığa meylli olduğu halda, Gənc Ədiblərdən
sanki daha ədəbli bir mətn gözlənilirdi.
Ancaq sizin dilinizdə, üslubunuzda
o vulqarlıq var...
– Əslində
mən inanmıram ki, kimsə Gənc Ədiblərdən
daha ədəbli mətn gözləyirdi. Ədəbiyyatda ədəbli
olmaq bir az mübahisəli məsələdir. Bədii
əsərdə erotizm
də olmalıdır,
ancaq estetik çərçivədə. Bu qaçılmazdır.
Heç kim bizi məcbur etmirdi ki, sən
mütləq ütülü
yazmalısan. Ütülü
yazsam, heç kim oxumayacaqdı. Gənc Ədiblər Məktəbinin fəaliyyətinə
qəzet səhifələrində
çamur atmaq istəyənlər oldu. Hətta bizim istedadımızı şübhə
altına alanlar da tapıldı. Ancaq oradakı gənclərin kitabı çıxır. Qismətin,
mənim kitabım çıxdı. Bu artıq
göstərdi ki, bu məktəbdə gənc istedadlar var. Əslində, əsərdə
açıq-saçıq səhnələr, vulqarlıq
normaldır. Əgər
mətndə həmin
məsələlər olmazsa,
oxucunu cəlb etməyin başqa yolu yoxdur.
– Demək
istəyirsiniz ki, bu gün oxucunu
cəlb etməyin yolu dediyiniz vulqarizmdən keçir?
– Altmışın
qırxa faizilə razıyam. Bu da həyatın bir hissəsidir.
– Qeyd etdiniz ki, sizi
istedadsız adlandıranlar
da oldu. Sizcə, bu roman qarşı tərəfdən
necə görünəcək?
– Kitabın
reklam, təbliğat məsələsi müasir
dünyada aktual məsələlərdən biridir.
Bunun çox cüzi bir hissəsindən
istifadə etməyə
çalışdım. Müəyyən
yerlərə bilgi göndərdim. Qarşı
cəbhədən bir
nəfər yazmışdı
ki, bunu “525-ci qəzet”ə göndərsən,
daha yaxşı olardı. Qeyd edim ki, ümumiyyətlə
ona məlumat göndərmək fikrim yox idi. Bu da
öz insanın öz içindəkiləri
göstərdi. Onlar götürdüyü kurs
bizim bütün yaxşılıqlarımızı şühbə altına almaqdırsa, deməli, niyyətləri hələ
də davam edir və gələcəkdə
öz başlarında
çatlayacaq.
525-ci qəzet.-
2010.- 31 dekabr.- S.21.