Ciblərdə gəzdirilən
kitab
Tanınmış şair Əjdər Olun “Günəbaxan zəmisi” kitabındakı təzə, yığcam şeirlərin hər biri bir günəbaxandır. Günəşi səma boyda olan bu zəminin yeri-göyü şəfəqlərlə qaynayır. Günəbaxanlar başlarını dik tutub günəşin zərrələrini içməklə yaşamaqdadırlar. Ləçəkdən-ləçəyə uçan arılar, kəpənəklər öz qanadlarında bu günəbaxanların ətrini, rayihəsini dünyaya aparırlar.
Kitabın ilk səhifələrində “Azərbaycanım” şeirini oxuyuram. “Sənə içdən bağlıyam, belə gönəyoğluyam. Bircəciyim, birdənəm, sevgilim, dədəm-nənəm, balam Azərbaycanım!” Aran istilərində sifətimə buzlu dağ mehləri çırpıldı sanki. Gözlərim böyüdü, ürəyim genişləndi! Göbəyimiz şeirlə kəsilib. Ağlımız kəsəndən, dilimiz söz tutandan şeirlə tərbiyələnir, təzələnirik. Çox təəssüf ki, tez-tez rast gəldiyimiz “Şərəfim, şöhrətim, məhəbbətim, qüdrətim, əbədiyyətim” və sair sürtülmüş, çeynənmiş qafiyə və təyini birləşmələr zövqümüzü kütləşdirir. Amma bu kitabı vərəqlədikcə ruhumu oxşayan təzə qafiyələnmə sistemləri təbii, inandırıcı, mayası ürəkdə yoğrulmuş, şəkli görünən obrazlı deyimlərin axarına düşürük. Ana dediyimiz Azərbaycan haqqında danışarkən onun müqəddəsliyinə, böyüklüyünə, şirinliyinə uyğun, dilə yatan, göz oxşayan ifadələrə öyrəşən bir oxucu kimi “torpağını öpərəm, gözlərimə təpərəm” kimi, ilk baxışda “qeyri-poetik səslənən ifadələr” eşitməyə, vərdişik. Lakin “torpağını öpərəm, gözlərimə təpərəm” kimi, ilk baxışda “qeyri-poetik səslənən, ifadələri” oxucunu gicitkən kimi dalayır. Lakin “gözə təpmək”, doymamaq mənası verəndə söz şirinləşir, doğmalaşır. Bir neçə nəşr istisna olunmaqla respublikanın bütün qəzet və jurnal səhifələrində şeir şəkilli, forma və quruluşlu hər cür yazılara geniş meydan verilir. Böyük Füzulinin “Bir dövrdəyəm nəzm olub xar, kasad olub əşari-bazar” deyən şikayəti həmişə olduğundan bu gün daha aktual səslənir. Söhbəti gedən yazıların hansının nisbətən uğurlu, hansının bəsit olduğunu izah etməyəcəyik. Ancaq əksər yazılar oxucuları bəşəri fikirlərlə zənginləşdirmir, bu günün yeniləşmə templəri, forma tapıntıları yox dərəcəsindədir.
Seçilmək, fərqlənmək istəyi, öz yolunu kəşf etmək cəhdi və bacarığı hər bir sənətkarın qanında, canında olmalıdır. Bu yolda güclü istedadla yaradıcı zəhmətin uğuru şairlərə şöhrət gətirir. Lakin Əjdər Ol, fikirlərini şablon “poetik” sözlərlə ifadə etməkdən qaçır, oxucuyla sadə dildə danışmağa çalışır...
Şairin şeir dili danışıq dilinə çox yaxındır. “İslanmışam yağışda, nə var-nə var səsini duyum, Vətən!”. “Sənin də ölmüşünə, mənim də ölmüşümə” və başqa yüzlərlə misralar şairlə torpağa daha çox bağlı oxucular arasında sıx bir körpü yaradır... Şair olan hər kəs böyük Sabirdən öyrəndikcə öyrənməlidir.
Böyük
Səməd Vurğunun “Azərbaycan” şeiri birinci
oxunuşdan yaddaşlara köçür və əzbərlənir.
Şeiri ürəyəyatımlı eləyən dilin
axıcılığı, sadəliyidir. İdeomastik ifadələr,
sözaltı mənalar, mübaliğələr, təşbehlər
və başqa bədii ifadə vasitələri nə qədər
aydın, dəqiq, yerində işlənirsə, şeir bir o
qədər sevilən olur.
“El bilir ki, sən mənimsən,
Yurdum, yuvam məskənimsən.”
Püxtələşmiş
şairlərimizin xalq tərəfindən sevilməsi, əsərlərinin
dillər əzbəri olması, mahnılara çevrilib nəsilbənəsil
yaşamaq xoşbəxtliyi də bu ədəbi
parçaların şablonlardan uzaq canlı xalq dilində
yazılmasıdır.
“Gedər bir gün bu gözəllik,
sənə də qalmaz” Rəsul Rza, “Neçə
gündü ananın gözləri yol çəkirdi”
Süleyman Rüstəm, “Ancaq ondan razıyam ki, özümdən
narazıyam” Bəxtiyar Vahabzadə oxucularla təbii dildə
danışmış və sevilmişlər.
Kitabda Vətən şeirlərinin
meydanı genişdir. Hər şeir öz məzmun və
fikir yüküylə təzə və təravətlidir.
Forma müxtəlifliyindən gen-bol istifadə edən müəllif
oxucusunu da fəsildən fəsilə, iqlimdən-iqlimə
aparır. Həm də burada vəsf olunan vətən adi
sözdə yox, konkret tablolarda görünür. Hər tablo
isə öz rəngləri, intonasiya və vurğu
notlarıyla, təzə və könülaçandır.
Şeirlərin heç birində vətən quru büt,
ehkam deyil. Bu vətən daşqın çayları,
çılğın bulaqlarıyla canlıdır. Kitabın
başlanğıcında anaya bənzədilən vətən
şeirdən şeirə ululaşır, sevilə-sevilə
böyüyür, müqəddəs olur. Və bu müqəddəsliyi
çeynəyib tökənlərə yerli-yersiz tərifləyənlərə
üz tutub:
“Onu çox da şişirtməyin
Kiçik deyil, kiçiltməyin...
Zirvələrdən
düşürtməyin!” – deyən şair, vətəndən
boğazdan yuxarı danışmağın əleyhinədir.
Ancaq, sadəcə olaraq:
“Səni Vətən
seçənlər,
Adına and içənlər,
Lap işi qan olan da
Yolunda qurban dedi,
Canında can olanda,
Yarımcan da, can dedi!”
Lakin bu şeirdə “işi
qan olan” deyərkən şair kimi, nəyi nəzərdə
tutur. İzah etməyə çalışaq. İkinci
Dünya müharibəsində cəza çəkənlərdən
təşkil olunmuş “cərimə batalyonları”
(azadlıqdan məhrum olunmuşların “işi qan”
olanların batalyonları) misilsiz qəhrəmanlıq göstərirdilər.
Belə dəliqanlılar arasında hətta iki dəfə
“Sovet İttifaqı Qəhrəmanı” adına layiq
görülən döyüşçülər də oldu.
Şairin təbirincə desək, vətən
yaxşılı-pisli onun qoynunda doğulanların
hamısı üçün anadır, doğmadır,
müqəddəs və sevimlilir.
Mənalı, təravətli
şeirlərlə dolu bu kitab – palıd, şam, qovaq
ağaclarıyla sərin və saf havalı bir meşədir.
Şair belə qənaətə
gəlir ki, quyuya su tökməklə sulu olmur, su gərək
quyunun özündə ola. Lal axan elə nəhrlər var ki,
gücü, qüvvəsi diblərdə dağları yerindən
oynatsa da, üzdə sürəti görünməz, səsi
eşidilməzdir. “Bir bayraq, doqquz əsgər” poeması
doqquz vətənpərvərin vəhşi qonşulara necə
qalib gəldiyini göstərən bir əsərdir. İlk sətirlərindən
verilən canlı hadisələr, bu hadisələrin təsirini
gücləndirən təbii mənzərələr göz
önündən kino lenti kimi keçir. Döyüş, atəş,
alovlu, canlı səngər soyuqluğu canımıza qorxu, vəlvələ
salır.
“Şahə qalxdı
silahlar,
Durdu az-çoxa
qarşı.
Bunlar Allah adamı,
Onlar Allaha qarşı!
Alayından, qoşunundan
ayrı düşmüş doqquz əsgər bir kilsədə,
müdafiə mövqeyində vuruşur. Bir qayda olaraq
yaralı döyüşçünün əlindəki
bayrağı arkadaşları yerə düşməyə
qoymurlar. Döyüşçülər bu bayrağı əldən-ələ
ötürərək qələbə simvolu kimi, ucalarda
saxlayırlar. Nəhayət, sonuncu əl
yapışmış o bayraq da yaralandı, lakin:
“Bayraq yenə əsgərin
Gözlərindən
düşmədi. –
O qələbə simvolunun rəngləri
və boyaları, göy qurşağının qatlarına
çökdü.
Biz müharibəyə cəlb
olunmuş ölkəyik. Qarabağ cəbhəsində torpaq
itirmiş, şəhidlər vermişik. Gənclərimiz
şərəfli əsgərlik yolunu alnıaçıq
keçirlər. Ordumuzun texniki tərkibi təzələnir,
müasirləşir. Əsgərlərimiz canımız,
ürəyimizdir. Lakin övladlarımız biz
yazıçılardan yüksək vətənpərvərlik
ruhlu əsərlər gözləyirlər. Böyük Səməd
Vurğunun bir misrasını xatırladaq “Hər söz də
cəbhədə qəhrəman olsun”. Bu mənada şair Əjdər
Ol özünün “Bir bayraq, doqquz əsgər” poemasıyla
döyüşə hazır ordumuzun ön cərgələrinə
çıxır. Biz müstəqillik qazandıq. Azad ölkəmizdə
öz əlimiz öz başımızdı. Ona cani-dildən
bağlıyıq. Lakin üzləşdiyimiz müvəqqəti
çətinliklər bəzən iç dünyamızı
çalxayır. Əsəbi, yorğun insanların təbii
giley-güzarına da biganə deyil şair. O, streslərdən
çıxmağın konkret yolunu göstərmir. Belə
bir resepti kitabının səhifələrində tapa
bilmirik. Şair “eybi yoxdur, çətin günün
ömrü az olar”, deyə təsəlli də vermir. O, təbliğatçılıq
missiyasından çox uzaqdır. Ancaq sadəcə olaraq həyat
reallıqlarını giley-güzarsız,
ağrı-acısız qəbul etməyə
çağırır. Bu yerdə bir haşiyə
çıxaq. Səhrada bir neçə gün davam edən
tufan, qəbilənin yataqlarını,
alaçıqlarını alt-üst edir. Mal-qara, qoyun-quzu
qırılır, dəvələr qaçqın
düşür. Lakin fəlakəti təbii qəbul edən
insanlar bircə dəfə də olsun, taleydən gileylənmir,
şikayətlənmirlər. Allahın üzünə ağ
olmurlar. Talelərinə lənət yağdırmadan
uçurulmuşları dikəltməklə, itmişləri
axtarıb tapmaqla məşğuldurlar. Təcrübəli qəbiləbaşı
hadisəni təmkinlə qarşılayır. “Olub
keçmişi qaytara bilmərik. Ancaq ələ gələn
otuz qoyunu otuz minlik bir sürüyə çevirə bilərik.
Bir neçə köşəyimiz var. Böyüdərik,
çoxlu dəvələrimiz olar. Ayaqlarımız yer tutur, əllərimiz
işə, zəhmətə qadirdir.
Alaçıqlarımızı yenidən tikərik” deməklə
qəbilə üzvlərini yaşamağa, yaratmağa
ruhlandırır.
“Ağrılara, əzablara
darılma,
Öz işindən bərk-bərk
yapış yorulma!
Çalış ölmə,
çalış itmə, vurulma
Canım, gözüm
ömür elə budur, bu!”
Həyat yolunun
ağrılı, əzablı olduğunu, yoxuşlara dirəndiyini
görən şair. “Ömür elə budur” desə də
oxucusuna bu neqativ vəziyyətlərdən çıxmaq
yolunu da göstərir. Kamil dünyagörüşlü
ağsaqqal məsləhəti verir.
İçində atəş
var, cinqi sal, od al!
Çalış,
seçil, tanın, üzə çıx, ad al!
Qara siyahıdan adını
çıxart...
Qəm də, çətinlik
də bizdən ötrüdür,
Mərdlik, mətinlik də
bizdən ötrüdür,
Ömrün şirəsini,
dadını çıxart!
Kitabı varaqlayırıq.
Çinar yarpaqları kimi şax, təravətli şeir
parçaları qürur artırır, nəfəs təzələyir.
Təbiətin hələ insan ayağı dəyməmiş
mənzərələrini təkrar-təkrar görmək istəyiylə
də kitabı cibimizdə gəzdirirdik.
Yusif HƏSƏNBƏY,
Əməkdar incəsənət xadimi
525-ci qəzet.- 2010.- 2 fevral.- S.7.