Otuz bir ilin istisi
necə yaşaya bilərsən
arxanca bir baxan olmasa
Çingiz Bektaş
Mən ilk dəfə
Türkiyəyə düz 31 il bundan əvvəl, 1979-cu ilin
iyun ayında Əziz Nesinin dəvəti ilə getmişəm
və Çingiz Bektaş ilə də elə o zaman
İstanbulda tanış olmuşam, çox qısa bir
müddətdən sonra – iki-üç gün ərzində
– həmin tanışlıq bu günə qədər davam edən
bir dostluğa çevrilib. Bura orasını da əlavə
edim ki, söhbət adi 31 ildən getmir (hərçənd,
bu rəqəmin özü də özlüyündə
çox söz deyir!), bu 31 il müxtəlif epoxaları,
coğrafiyanı, ideolocini ehtiva edir və mən indi, bu sətirləri
yazarkən fikirləşirəm ki, həmin 31 ilin siyasi-ictimai
mündəricatı zaman vahidi kimi onun sərhədlərinə
necə sığışması dünyanın heyrətamiz
işlərindən biridir.
O zaman Əziz Nesin
İstanbulda Türk Yazarlar Sindikasının başqanı
idi, mən isə dördüncü il idi ki, Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının katibi işləyirdim
və Türkiyəyə getmək, İstanbulda olmaq hətta
mənim üçün – artıq dünyanın bir sıra
ölkələrində, özü də yalnız “sosialist”
yox, həm də “kapitalist” ölkələrində olmuş, ədəbiyyatda
və ümumiyyətlə, cəmiyyətdə müəyyən
çəkiyə malik cavan yazıçı
üçün də nağılvari bir əhvalat idi.
Mən Əziz Nesini ilk dəfə
1968-ci ildə Bakıda görmüş və onunla
İlyas Əfəndiyev Əziz
Nesinin yaradıcılığını, xüsusən onun
dramaturgiyasını yüksək qiymətləndirirdi və
həmin konfrans günlərinin birində Əziz Nesini evə
qonaq dəvət etmişdi. Türkiyəyə sidq-ürəkdən
böyük ehtiram bəsləyən və əski türk ədəbiyyatını
yaxşı mütaliə etmiş (Rəşad Nurinin ərəb
əlifbası ilə nəşr olunmuş “Çalı
quşu” romanı onun stolüstü kitablarından idi) nənəm,
yəni İlyas Əfəndiyevin anası Bilqeyis xanım Əziz
Nesinin şərəfinə möhtəşəm bir
Qarabağ plovu (şeştiləngili cücə-plov!)
bişirmişdi. İlyas Əfəndiyevin dostları Sultan
Hacıbəyovun, Tofiq Kazımovun, professor Əmir Həbibzadənin,
Nizami institutunda bizim ədəbiyyat nəzəriyyəsi
şöbəsinin müdiri işləyən Məmməd Cəfər
müəllimin, qapıbir qonşumuz Zeynal Xəlilin, eyni
blokda yaşadığımız Bəxtiyar Vahabzadənin və
Əliağa Kürçaylının da iştirak etdikləri
o məclisin bütün təfərrüatı aradan bu qədər
illər keçdikdən sonra da mənim gözlərimin
qabağındadır və sonralar da mən Əziz Nesini dəfələrlə
görməyimə baxmayaraq, o yadıma düşəndə,
yaxud ondan söhbət gedəndə bizim evimizdəki həmin
axşam duzlu-ağıllı söhbətləri, unikal yumor
hissi ilə, şəxsiyyətinin intellektual miqyası və
sanbalı ilə məclisi əlinə almış Əziz
Nesini xatırlayıram.
– Azərbaycanda çox
yeyirlər və çox da içirlər...- deyirdi, amma o
axşam özü də əhli-məclisə qoşulub, qədəhləri
axıra qədər içirdi.
Yeri düşmüşkən
deyim ki, Türkiyəyə o ilk gedişim zamanı Əziz
Nesinin SSRİ-yə səfərdən sonra mətbuat
konfransında (basım toplantısında) ləzzətli bir
cavabını mənə söylədilər.
Müxbir Əziz Nesindən
soruşub:
– Əfəndim, Azərbaycanda
ən çox nə gördünüz?
Əziz Nesin:
– Ən çox tavan
gördüm!- deyib.
Yəni ki,
başımızı arxaya tutub, qədəhləri
axıracan içirdik...
Yadıma gəlir, sonralar mən
bu söhbəti İlyas Əfəndiyevə danışanda,
uğunub, getmişdi...
Ancaq deyəsən, xatirələr
məni başqa səmtə çəkir...
Günlərin bir gözəl
yaz günündə SSRİ Yazıçılar
İttifaqının Türkiyə üzrə məsləhətçisi,
Türkiyə – SSRİ, o cümlədən Azərbaycan ədəbi
əlaqələrinin inkişafında və müasir türk
nəsrinin rus dilinə tərcüməsi sahəsində o
dövr – 70-80-ci illər kontekstində – müstəsna xidmətləri
olan Vera Feonova Moskvadan mənə telefon açdı:
– Əziz Nesin səni və
Muzanı Türkiyəyə dəvət edib!
Muza Pavlova gözəl rus
şairi və Nazim Hikmətin rus dilinə əsas tərcüməçisi
idi.
Ancaq Türkiyəyə dəvət
olunmaq işin bir hissəsi idi, əsas isə bu səfərə
nail olmaq idi və o zaman Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının birinci katibi işləyən unudulmaz
İmran Qasımovun və SSRİ Yazıçılar İttifaqının
katibi, məşhur tənqidçi və ictimai xadim Vitali
Ozerovun cidd-cəhdi, SSRİ Yazıçılar
İttifaqı Xarici Komissiyasının sədri Aleksandr
Kosorukovun (ona San Sanıç deyirdik) köməyi, o zaman
bizim SSRİ Yazıçılar İttifaqındakı
nümayəndəmiz olan Azər Mustafazadənin cəhdləri
ilə, nəhayət ki, bu səfər baş tutdu. Muza Pavlova
Vitali Ozerovun xanımı Meri Lazarevna Ozerova ilə rəfiqə
idi (müdrik və savadlı, çox mədəni bir
qadın olan Meri Lazarevna “Yunost” jurnalında nəsr şöbəsinin
müdiri idi və “Yunost”un müəlliflərindən biri
kimi mənim də onunla çox isti münasibətim
yaranmışdı) və yenə də günlərin
gözəl bir günündə, bu dəfə Muza Moskvadan mənə
telefon açdı:
– Elçin, Türkiyəyə
gedirik!
Muza Pavlovanın da Türkiyəyə
ilk səfəri idi. Yəqin burası da oxucular
üçün maraqlı olar ki, Muza Nazim Hikmətin tədqiqatçısı
və dostu, Moskvada yaşayan məşhur azərbaycanlı
türkşünas alim Əkbər Babayevin keçmiş
xanımı idi və bütün ömrünü
türkologiyaya həsr etmiş Əkbər, Muzadan fərqli
olaraq, çox arzu etsə də, ömrünün sonuna kimi Türkiyəyə
gedə bilmədi.
Və 1979-cu il iyunun 12-də
Moskvadan İstanbula uçan “Tu-155” sevimli Türkiyə
torpağında yerə endi.
1979-cu il iyunun 12-i həm də
bizim Çingiz Bektaş ilə
tanışlığımızın və dostluğumuzun
ilk günüdür. Əziz Nesinlə, o zaman Sindikanın ikinci
başqanı olan yazıçı Dəmirtac Ceyhunla
(çox təəssüflər ki, o da bu yaxınlarda –
2009-cu ilin avqustunda vəfat etdi), görkəmli nasirlər Bəkir
Yıldız və Tomris Uyarla, şair Aydın Hətiboğlu,
kino prodüseri Arif Kəsginərlə bərabər
Çingiz də bizi qarşılamaq üçün hava
limanına gəlmişdi.
Çingiz Bektaş
Türkiyədə müasir çağın görkəmli
arxitektoru, şairi və sənətşünasıdır,
ancaq elə o zaman – o uzaq 79-cu ildə də Çingiz
artıq tanınmış bir yaradıcı şəxs idi.
Memar Sinanın haqqında zəngin faktologiyaya malik
böyük elmi monoqrafiyası nəşr olunmuşdu,
şeirləri xüsusən intellektual türk gəncliyi
arasında geniş yayılmışdı, Fazil Hüsnü
Dağlarca kimi türk poeziyasının canlı klassiki bu
şeirləri yüksək qiymətləndirmişdi, memar
kimi, hələ o vaxt yalnız elə Almaniyada dörd böyük
müsabiqənin qalibi olmuş və mükafat
almışdı, Türkiyə memarlıq tarixini dərindən
mənimsəmişdi və ən əsası isə bu
memarlıq tarixini sevmişdi.
Məni ilk dəfə
Aya-Sofiyaya aparan da Çingiz oldu və Çingiz bu
böyük bəşəri abidənin tarixini, memarlıq
xüsusiyyətlərini o qədər dərin bilgi və
sevgi ilə söyləyirdi ki, elə bil o, bu abidənin hər
bir daşını, mozaikasının hər bir
parçasını tanıyırdı; mən heyrət və
daxili bir fərəh içində fikirləşirdim ki, yəqin
elə belədir.
Mən yuxarıda yazdım
ki, Çingiz arxitektordur, sənətşünasdır, ancaq
şəxsən mənim üçün o ilk növbədə
müasir dövrümüzün görkəmli postmodernist
şairlərindən biridir və həmin nadir sənətkarlardandir
ki, şəxsiyyəti ilə yaradıcılığı
arasında çox üzvi bir harmoniya, vəhdət var: onun
şəxsiyyəti nə qədər incə, zərif,
müdrikdirsə, yaradıcılığı da bir o qədər
akvarel içindədir, fikri çılpaq söyləməkdən,
bədii sözü birbaşa, müstəqim deməkdən
uzaqdır.
boynu əyri günəbaxan
yapışıb
batan günəşin
yaxasından
yol boyu
yarpaqlar
toz yorğunu
hüzün tutmuş
bir ovuc su
şumlanmış tarla
doğmaq istəyir
Yüngülcə azərbaycanlaşdırdığım
bu şeiri mən Çingizin 2006-cı ildə İstanbulda nəşr
olunmuş və mənə bağışladığı
“Dün Bugün” kitabından götürmüşəm. Bu
şeiri (və Çingizin bir çox başqa şeirlərini)
həsrət yaradıb: boynu əyri günəbaxanın daimi
günəş həsrəti, yol boyu tozdan yorulmuş o
yarpaqların külək həsrəti, hüzün
içində olan o bir ovuc suyun torpağı canladırmaq həsrəti,
doğmaq istəyən torpağın doğuş həsrəti.
Eyni zamanda, bu şeirin
içində, toxumunda bir ümid var: o torpaq doğacaq, o
külək də əsəcək, hətta o günəş
də daimi işıq saçacaq, daha heç zaman
axşamlar batıb o boynu əyri günəbaxanı həsrətdə
saxlamayacaq və yəqin elə buna görə də
Çingiz şeirin adını “Ümid” qoyub.
Olsun ki, bu misralarda kimsə
yapon xokkularının, tankalarının təsirini hiss etsin,
ancaq mənim üçün bu misralar postmodernist mahiyyətli,
yəni indiki halda əvvəli və sonu olmayan,
başlanğıcsız və axırsız hisslər aləminə
söykənən bədii təxəyyülün bəhrəsi,
həyata, dünyaya, yaşayışa sənətkarın
yalnız özünün, tamam fərdi
baxışının və bu zaman gördüklərinin
yalnız özünə məxsus olan hisslər vasitəsilə
fəlsəfi təsnifatûnûn ifadəsidir.
ELÇİN
525-ci qəzet.- 2010.- 6 fevral.- S.20-21.