Həyat həqiqətlərinin poetik kəşfi
DAYANDUR SEVGİNİN “50-dən O
YANA YOLLAR YOXUŞDU” KİTABI ÜZƏRİNDƏ
DÜŞÜNCƏLƏR
Ənənəvi poeziya müstəvisində həyat həqiqətlərinə, ədəbi-bədii mətləblərə özünəməxsus orijinallıqla, yüksək fikir tutumu və poetik təravətlə yanaşan istedadlı şairlərdən biri Dayandur Sevgindir. Onun yaradıcılığı ideya-mənəvi axtarışların siqləti, obrazlı düşüncə zənginliyi ilə yanaşı, həm də milli mənəvi və etik bütövlüyün poetik məxsusiliyini özündə ehtiva edir. Dayandur Sevgin bədii nümunələrində mövzu və forma dolğunluğu, emosional ifadə tərzi, poetik vasitələrin rəngarəngliyi, onun sənətkarlıq bacarığının mühüm elementləri kimi təzahür edir. O, səciyyəvi poetik nəfəsə, məxsusi informasiyaya və seçilən dəst-xəttə malik istedadlı qələm sahibidir. Ərsəyə gətirdiyi poetik əsərlər öz istinad obyektinə, düşüncə miqyasına və bədii qaynaqlarına görə milli lirikamızın maraqlı nümunələri sırasındadır. Şair mövzunun poetik həllində lirik ovqatın səmimiyyətinə, təsvir və ifadə vasitələrinin orijinallığına, hadisələrin dramatizmindən doğan gərginliyə və bədii ümumiləşdirmənin fəlsəfi mahiyyətinə böyük önəm verir.
Sənət müstəvisində ədəbi-bədii nümunənin mahiyyətindəki ictimai-fəlsəfi fikrin dolğunluğu, poetik özünüifadənin, özünütəsdiqin yetkinliyinə dəlalət edir. Çağdaş poeziyamızda öz səmimi intonasiyası, bədii-ictimai mündəricəsi, forma və məzmun tamlığı, həmçinin poetik ümumiləşdirməsi ilə diqqət çəkən sənət nümunələri sırasında Dayandur Sevginin “Allaha sual” şeirini səciyyələndirmək olar.
Maraqlıdır ki, bu şeirin məzmununa yüksək poetik pafos hakim olsa da, onun ilk misrası kövrək, həzin və dərin fəlsəfi poetikaya xas olan dil estetikasını sərgiləyir.
“Burnumun ucunda ölüm qorxusu” bu misra şairin poetik nəfəsinin təravətini təqdim etməklə bərabər, həm də onun poetik ruhunun milli bədii düşüncəmizin ən dərin qaynaqlarından səmərəli bəhrələnməsinin göstəricisidir. Bu şeirin orijinallığı ondadır ki, burada poetik düşüncə çoxqatlı fəlsəfi kod altındadır. İlk baxışda pafoslu səslənən misraların poetik məğzinə varanda, şeirdəki bədii ümumiləşdirmənin fəlsəfi dərinliyi heyranlıq doğurur. Cəmiyyətin ictimai həyatdakı problemlərə mənəvi-əxlaqi aspektdən yanaşaraq, fərdin simasında cəmiyyətin, insanlığın ağrılarını bədii fəlsəfi məzmunda ehtiva etmək həqiqi istedadın mahiyyətidir.
Edam otağından çıxan cəlladın,
Əlləri qırmızı, üzü ağdısa,
Mən insandan qorxum, ya səndən,
Allah?
yaxud
Sənin hökmün
ilə açılan
qapı,
Bədənin əliylə
qıfıllanırsa...
Mən insandan qorxum, ya səndən,
Allah?
və ya:
Sən mənim
hayıma gəlib çatınca,
Bədənin qılıncı
başımı kəsir.
Dayandur Sevginin yaradıcılığında çox vaxt yığcamlıq, lakonizm
əsas ideyanın, ədəbi qayənin açılmasında bədii
vasitə kimi çıxış edir.
Onun bir çox şeirlərində
bədii dil orijinal və gözlənilməz fikir tutumu, yeni ovqatı,
təzə rəng çalarları, həmçinin
emosionallığı və
obrazlılığı ilə
yadda qalır.
Dağlar “Yanıq
Kərəm”, dərə
“Lələ”di,
“Kərəm”in
ardınca çəkdi
öz köçün.
Dərələr özünü
şəhid eylədi,
Dağları göylərə
qaldırmaq üçün.
və ya
Dərənin canını
illərdən bəri,
Alsa da, ürəyi dolmaz dağların.
Dərələr torpağın
istəsə geri,
Boyu bir təpəcən qalmaz dağların.
Bu misralar
onun istedadının,
səmimi şair ruhunun poetik özünütəsdiqi olmaqla
yanaşı, həm də ümumən poeziyamıza yeni çalar, yeni təravət qatan bədii nümunələrlə
eyni sıradadır.
Bu misralar istedadlı şairin sənət uğuru kimi dəyərləndirilməyə layiqdir.
“Dərənin
dərdi” adlanan bu şeirdə “dağ” və “dərə” sözlərinin
daşıdığı mənalar
antiteza mahiyyətinə
qarşılaşdırılaraq, assosiasiya vasitəsi kimi bədii-fəlsəfi
fikrin əyaniləşməsinə,
həm də orijinal metaforanın yaranmasına vəsilə
olmuşdur.
Qeyd etmək
lazımdır ki, Dayandur Sevginin şeirlərinə mövzu
rəngarəngliyi, müşahidə
dərinliyi, bədii axtarış meyilləri və vətəndaşlıq
keyfiyyətləri diqqətdən
yayınmır. Bu baxımdan
şairin “Əl ağacı”, “Keçir”,
“Dünyadan qan iyi gəlir”, “Dərd”, “Bu torpaq”, “Yetim uşaqlar”, “Yaza bilmədiyim şeir”, “Yerişdən qabaq”, “Həsrət”, “Alatoran”, “Sırıf” və s. şeirlərində
canlı müşahidə
dəqiqliyi, mövzuların
bədii həllində
poetik elementlərdən
zövqlə istifadə
etmək bacarığı
və poetik təfəkkürün obrazlığı
uğurlu səciyyə
daşıyır. Şairin
poetik nümunələrində
epitetlər, təşbehlər,
metaforalar, həmçinin
obraz zənginliyi qarşılaşdırılan məfhumların məna və məzmun geişliyində ehtiva olunur. Sadalanan bu bədii komponentlər
şairin təlqin etmək istədiyi ideyanın, düşüncənin
yüksək poetik ifadəsinə xidmət edir. Bu şeirlərin daşıdığı poetik
enerji, bədii təravət, vətəndaşlıq
qayəsi, forma və məzmun harmoniyası ədəbiyyatımızda özünəməxsus
yeri və məqamı olan istedadlı bir şairin varlığını
bir daha təsdiq edir. Şair poeziyanın ədəbiyyatdakı funksiyasını
dərindən dərk
etməklə bərabər,
həm də sənətin ideya istiqamətini, vətənpərvərlik
məramını düzgün
müəyyənləşdirir. Onun “Dəyiş adımızı” şeirindəki
səciyyəvi məqamlara
diqqət edək. İctimai mündəricəli
bu şeirin bədii ümumiləşdirilməsinin
poetikasındakı pafos,
publisistik çalar şairin aşılamaq istədiyi ideya-məzmunun
tamlığına, vətəndaşlıq
qayəsinin dolğunluğuna
xidmət edir:
Götür qopuzunu özün gəl, Dədə,
Qəlbindən bir çəngə od ver sən bizə.
Yaşada bilmədik
sən verən adı,
Dəyiş adımızı
ad ver sən bizə...
Bu misralar
milli özünüdərkə,
mənəvi təkamülə
çağırışın poetik əks-sədası olmaqla yanaşı, həm ədəbi, həm də ictimai-fəlsəfi əhəmiyyətə
malikdir.
İnamla demək
olar ki, Dayandur Sevginin poeziyası vətəndaş
qayəli, vətəndaş
silqətli poeziyadır.
Bu poeziya özündə
böyük ictimai təbəddülatları, lirik
qəhrəmanın mənəvi
dünyası ilə onu əhatə edən dünyanın problemləri arasındakı
uyğunsuzluğun inikası
olan konfliktləri əhatə edir.
Onun əsərlərinin
lirik qəhrəmanı
tənasübü pozulmuş
dünyanın ağrı-acıları
ilə yaşayır və həqiqi vətəndaş kimi buna etiraz edir,
narahatlığını poetik
sözün ictimai pafosu ilə bəyanə gətirir. Məhz bu xüsusiyyətləri
həm də vətənpərvərlik və
ideya-estetik amillərin
geniş inikası, onun poeziyasına yüksək bədii vüsət, ictimai dəyər, fəlsəfi
mahiyyət aşılayır.
Poetik məzmun
öz bədii ifadəsinə, estetik gözəlliyinə, məhz
uyğun bədii formada nail olur. Məzmun həyəcanı
ilə ritm, intonasiya həyəcanının
harmoniyası və orijinal düşüncənin
səmimi poetikası dəyərli sənət
nümunəsinin önəmli
məziyyətlərindəndir. Çağdaş poeziyamızı
zənginləşdirən bədii sənət faktorları arasında Dayandur Sevginin digər poetik nümunələri kimi, bu misralarla başlayan
adsız şeiri də heyranlıq doğuran orijinal poetikaya malikdir. Milli poetik düşüncənin
bədii təravəti
bu şeirin hər misrasına hopub.
Sən hardan biləsən qeyrətin dadın,
Adın yazılmayıb
ar ağacına.
Əl atıb
üzdüyün alma deyil
ki,
Qandı, laxtalanıb
bar ağacında.
Və yaxud
Qarşında can verən
canı görmürsən,
Mer-meyvə gəzirsən
dar ağacında.
Bu şeir
“təpədən-dırnağa” sənətkarlıq məziyyətlərinin
bütövlüyü, obrazların,
poetik detalların zənginliyi, milli koloritin təbiiliyi ilə məxsusi sənət keyfiyyətləri
sərginləyir. Və
Dayandur Sevginin yaradıcılığı belə
təravətli, yüksək
bədii-fəlsəfi poetik
nümunələrlə zəngindir.
Fevral ayının
5-i şair dostumuz Dayandur Sevginin doğum günüdür.
Bu münasibətlə şairi
təbrik edir, cansağlığı və
yaradıcılıq uğurları
arzulayırıq. İnanırıq
ki, özünəməxsus
poeziyası olan, təvazökarlığı, səmimiyyəti
və ürəkaçıqlığı
ilə seçilən
istedadlı qələm
sahibi Dayandur Sevgin daha böyük
ədəbi nailiyyətlər
qazanacaq.
Balayar SADİQ,
şair-publisist
525-ci qəzet.- 2010.- 5 fevral.- S.7.