Teatr –mənəvi kamilliyə aparan yol
“TEATR BÜTÜN XALQIN TƏRBİYƏSİNƏ
KÖMƏK EDİR”
M.F.Axundov
Teatr insan
duyğularının, arzularının bədii formada
gerçəkləşdiyi bir məkandır. Bu gün sənət
barədə müxtəlif təəssüratlar olsa da,
bütün hallarda teatra zəruri, qaçılmaz ehtiyac var.
Gerçəkliyin bədii
inikasını dramatik hərəkətlərlə, səhnə
quruluşu, aktyorların səhnədəki
danışıq, hərəkət, mimika və reaksiyası
ilə verən, incəsənətin mürəkkəb, son dərəcə
təsirli və ən maraqlı növlərindən olan bu sənət
növü bir çox üstünlüyə malikdir. Sintetik
sənət növü kimi teatrda dram, musiqi, rəqs, rəssamlıq
və s birləşir, tamaşaçı aktyorların
söz və hərəkətilə nağıl etdikləri,
göstərdikləri hadisələrin bir növ şahidi,
iştirakçısı olur. Nəticə etibarilə salonda
olan yüzlərlə adama güclü ideya və bədii təsir
göstərilir. Qüvvətli yazılmış və
qüvvətli oynanılmış səhnə əsəri
tamaşaçını dərindən
düşündürür, həyəcanlandırır, onun
dünyagörüşünə, şüuruna elə təsir
göstərir ki, bu, uzun zaman yaddan çıxmır, silinməz
izlər buraxır.
Bu gün zaman da, insanlar da,
onları düşündürən problemlər də dəyişib.
Hələ həyat təcrübəsi az olan gənclərimiz
teatrdan təkcə estetik zövq deyil, həm də yüksək
əxlaqi qayələr, dərin hisslər və
düşüncələr almalı, bilik və mədəni
səviyyəsini yüksəltməli, bir sözlə teatrdan,
tamaşadan daha zəngin təəssüratla
ayrılmalıdırlar. Hər bir tamaşa, hər bir səhnə
əsəri tamaşaçıda müəyyən hisslər
buraxmalıdır.
Qafqaz Universitetinin haqqında
söhbət açacağım özfəaliyyət
teatrı istər repertuar seçimi, istərsə də
müasir həyatla əlaqə baxımından
çağdaş tələblərə cavab verə biləcək
tamaşalar hazırlayır. Repertuarda tarixi və əlamətdar
günlərə həsr olunmuş tematik səhnə əsərləri
ilə bir sırada klassik və tarixi mövzulara da
üstünlük verilir. Kollektivə uğur gətirən
tamaşalar içərisində İ. Əfəndiyevin
“Xurşidbani Natəvan” tarixi dramını xüsusi qeyd etmək
lazımdır. “Xurşidbanu Natəvan” konkret tarixi və ədəbi
şəxsiyyətləri canlandıran dramdır. Burada tarixi
mövzuya müasirlik mövqeyindən
yanaşılmış, xalqın yüksək
ideallarının ifadəçisi səviyyəsinə
qaldırılmış qəhrəman tipinə müraciət
olunmuşdur. İllər keçsə də Natəvanın
şəxsi, ictimai taleyi, ibrətli həyat və fəaliyyəti
diqqəti cəlb edir. Xurşidbanu Natəvanın şəxsi
nümunəsi bəşəri arzularla, təmiz və pak
hisslərlə yaşayan gənclərin mənəvi dünyasını
zənginləşdirir. Onlar bir daha Vətən sevgisinin, xalq
məhəbbətinin bütün istək və duyğulardan
yüksəkdə dayandığının şahidi olur.
Universitetdə ənənəvi
olaraq hər il bu faciənin ildönümünə həsr
olunmuş tədbirlərdə dram dərnəyinin kollektivi
maraqlı tamaşalarla çıxış edir. Faciənin
16-cı ildönümü münasibətilə Ə. Səmədlinin
“Qanlı bənövşə” pyesi səhnələşdirildi
və ilk dəfə Qafqaz Universitetinin dram dərnəyinin
ifasında nümayiş etdirildi. Xocalı soyqırımı
zamanı ermənilər tərəfindən
öldürülən uşaqların xatirəsinə həsr
edilmiş pyesin əsasında hazırlanan eyniadlı
tamaşa dövrün tələbinə uyğun bədii məziyyətləri
ilə diqqəti xüsusilə cəlb etdi. Körpə
uşaqlara, qocalara və qadınlara, günahsız və
silahsız insanlara qarşı törədilən Xocalı qətliamı
dünya tarixində ən dəhşətli, ən qanlı
faciə idi. Tamaşa bu faciəni törədən ermənilərin
və onların havadarları olan rusların bir daha dünyaya
vəhşiliklərini nümayiş etdirdi.
Dramaturq tarixin daha dərin
qatlarına işıq salaraq “Böyük Ermənistan”
ideyasının liderləri ilə yanaşı, erməni məktəblisinin
də bu ideya ilə zəhərləndirilərək
düşmən mövqeyini tənqid atəşinə tutur.
Dünənədək öz həmkəndlisi Zəriflə
birlikdə məktəbə gedən Kristina indi Qarabağ
torpaqlarının yiyəsi kimi danışır, hətta
“erməni tarixçilərindən” sitat gətirərək
öz iddialarını sübuta yetirmək istəyir. Müəllif
bu yerdə Zərifin dili ilə “yatmış” tarixçilərimizi
oyatmağa çalışır. Pyes qəhrəmanın
faciəsi ilə bitsə də gəncləri bugünki tarixdən
ibrət almağa səsləyir.
Tamaşa növbəti dəfə
Muzey Mərkəzində İstiqlal muzeyinin 31 mart azərbaycanlıların
soyqırımı gününə həsr olunmuş tədbirdə
nümayiş etdirildi. Tədbir
iştirakçılarından Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı
Gültəkin Hacıyevanın anası Rəfiqə xanım
tamaşanın tərbiyəvi əhəmiyyətini
xüsusilə qeyd etdi. Gənc sərhədçilər də
azərbaycanlılara qarşı yönəldilmiş faciə
qurbanlarının xatirəsini heç zaman
unutmayacaqlarına, vətən torpağının namusunu və
qeyrətini hər an qorumağa hazır olduqlarına and
içdilər. Tamaşanın bədii- estetik dəyəri
onda idi ki, pyesin mayasında qələbəyə böyük
inam vardı. O, gəncləri vətəni sevməyə, onun
azadlığı uğrunda mübarizə aparmağa
çağırır, düşmənə qarşı
barışmazlıq, əyilməzlik kimi keyfiyyətləri tərbiyə
edir.
Ötən il Qafqaz
Universitetində və Batamdar qəsəbə mədəniyyət
evində nümayiş etdirilən A.Səfərlinin “Sən
kimə güllə atacaqsan” pyesi əsasında hazırlanan
eyniadlı tamaşa gənc nəsli soy kökü üstə
tərbiyə etmək üçün ən kəsərli
vasitə rolunu oynaya bildi.
Tamaşada adi bir kənd
müəlliminin dili ilə azərbaycanlılar və ermənilər
xarakterizə edilir. Müasir tamaşaçı bu müqayisənin
sadə fonunda cılız bir tayfanın mənfurluğunu
görür, böyük bir millətin faciəsinin köklərini
axtarır. Hadisələrin sonrakı inkişafında
anladılır ki, ermənilər Azərbaycana qarşı məkrli
siyasətlərini çox halda bizim biganəliyimiz, səhlənkarlığımız,
soyuqqanlığımız və sadəlövhlüyümüz
nəticəsində həyata keçiriblər.
Tamaşaçı faciəni seyr etməklə kifayətlənmir,
o həm də nəticə çıxarır, ibrət
götürür.
Hazırda kollektiv Xocalı
faciəsinin ildönümü münasibətilə təqdim
olunacaq C.Məmmədquluzadənin “Kamança” pyesi üzərində
işləyir.
Müasir
tamaşaçı, xüsusilə də gənclər
müasir mövzulara, müasirlərimizin qaynar həyatını
əks etdirən tamaşalara xüsusi maraq bəsləyirlər.
Bu isə təbiidir. Onlar belə tamaşalarda, belə
obrazlarda özünü görür,
düşündürücü suallara, həyat və işlərilə,
münasibətlərilə bağlı olan problemlərə
cavab tapırlar. Dram kollektivinin repertuarında sosial və
maarifləndirmə problemlərinə həsr olunmuş
mövzular xüsusi yer tutur. F.Karrintinin “Təhsil
haqqını geri qaytarın”, A.Mehdiyevin “Başlanğıc”
pyesləri əsasında müasir quruluşda səhnə həllini
tapan tamaşalar dərin məzmunu, hissiyyatı və
şüura böyük təsirilə seçilir. Əsərin
ideya-əxlaqi tərəfi səhnə dramatizminin əyləndirmə
kimi sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə
bağlanaraq tamaşa daha emosional və maraqlı formada təqdim
olundu.
Cəmiyyətin mənəvi
həyatında teatrın rolu şərəfli və məsuliyyətlidir.
Müasirlərimizin mənəvi simasının
formalaşması mövzusu teatr sənətində
mühüm yer tutur. Ən ağır, ən çətin
vaxtlarda da biz mənəvi zənginliyimizi qorumağı gənclərə
təlqin etməliyik. Bu gün bəzi çətinliklərin
açarını yalnız iqtisadi amillərdə axtarmaq birtərəfli
olar. Cəmiyyət hayatının müxtəlif sahələrində
inkişafa nail olmaq istəyiriksə, mənəvi sahəyə
xüsusi fikir verməliyik. Burada teatrın rolu danılmazdır.
Nə qədər yeni texnologiyalar icad edilsə də,
canlı ünsiyyəti əvəz edə bilməz. Təkcə
oyun deyil, tamaşaçını inandırmaq, ona səninlə
eyni anda bütün duyğularını, qəlb
acısını və həyacanını hiss etdirmək
kimi incə məqamlar məhz teatra məxsusdur. Teatr mədəni
zövqün, fikrin, fantaziyanın, təfəkkürün
formalaşmasında mühüm rol oynayır.
Tələbələrin hərtərəfli
yetişməsinə xüsusi diqqət yetirən Qafqaz
Universitetinin rəhbərliyi və pedoqoji kollektivi teatr sənətinin
məna və mahiyyətini, onun insanların qəlbinə,
hissinə, əqidəsinə dərin təsirini, tərbiyəvi
əhəmiyyətini, ideya-estetik keyfiyyətini xüsusi dəyərləndirir.
Özfəaliyyət kollektivlərinin
çıxışlarının professional səhnələrdə
nümayişi üçün geniş imkanlar yaradır.
Görkəmli Azərbaycan dramaturqu İlyas Əfəndiyevin
“Xurşidbanu Natəvan” pyesi ötən il Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet Teatrının səhnəsində
nümayiş etdirildi və böyük uğur qazandı.
Tamaşa 2009-cu ilin aprel ayında İstanbul şəhəri
Fateh Universitetində keçirilən Türkdilli dövlətlərin
universitetlərinin teatr festivalına dəvət aldı və
müvəffəqiyyət qazandı.
Teatr incəsənəti
universitetdə təhsil alan hər bir gəncin zəruri mənəvi
tələbatına çevrilib. Onlar müxtəlif dillərdə
hazırlanan tamaşalarla da çıxışlar edirlər.
Bir neçə il öncə universitetin tələbələri
V.Şeksprin “Kral Lir” əsərini Azərbaycan Dölət
Akademik Milli Dram Teatrının, ötən il isə Jane
Austenin “Pride and Prejudice” əsəri əsasında
hazırlanmış eyniadlı tamaşanı Dövlət
Rus Dram Teatrının səhnəsində nümayiş
etdirdilər. Hər iki tamaşa ingilis dilində təqdim
olunmuşdu.
İnsanı səciyyələndirən
başlıca cəhət onun məsləki, inamı, mənəvi
gücüdür. Qafqaz Universitetində təhsil milli
ideologiyanın tərkib hissəsinə çevrilib. Gənclərin
ədalət və düzgünlük, himanizm, vətənpərvərlik,
xeyirxahlıq, mərhəmət, xeyriyyəçılık,
cəsarət və şücaət, mərdlik, təmizlık,
halallıq, milli-mənəvi dəyərlərə
bağlılıq, böyüklərə hörmət, əməksevərlik
ruhunda tərbiyə edilməsində, onlarda dövlətçilik
təfəkkürünün, millətə, Vətənə
bağlılıq hisslərinin gücləndirilməsi
baxımından dövlət atributlarına- Azərbaycanın
bayrağına, himninə, gerbinə ehtiram və hörmətin
vacibliyinin təbliğ edilməsində universitetin dram dərnəyinin
rolu danılmazdır. Özfəaliyyət kollektivinin
böyük zəhmət hesabına ərsəyə gətirdikləri
tamaşalar, əlamətdar və tarixi günlərə həsr
edilmiş ən kiçik səhnələr belə müasir
dövrümüzdə mənəvi-əxlaqı
normaların bütün səviyyələrdə
qorunmasını təbliğ edən, gəncləri kamilliyə
çağıran praktik təsir gücünə malikdir.
Zəminə AXUNDOVA,
sənətşünaslıq namizədi
525 ci qəzet.- 2010.- 12 fevral.- S.6.