Ailə əsarətində
(“Duyğular” silsiləsindən)
Bizim nəslin taleyi elə gətirdi
ki, bir sıra qadın yazarlarımızla bir səma
altında yaşayası olduq, onların udduğu havadan bizlərə
də pay düşdü və bu sətirləri yaza-yaza
onların surətləri birəm-birəm gözüm
önündə canlanır; bəzilərini şeir
müsamirələrində gördüm, kimisiylə şəxsən
tanış oldum, kimisindən müsahibə, kimisindən
Yazıçılar Birliyinə üzv olmaqdan ötrü zəmanət
aldım. Mirvarid Dilbazini, Xanımana Əlibəylini, Əzizə
Cəfərzadəni, Xalidə Hasilovanı, Nurəngizi, Kamilə
Neməti, Südabə Şəfanı, Minayə
Ağayevanı, Rəfiqə Hüseynovanı, Narınc
Xatunı, Gülarə Munisi, Fəridə Ləmanı deyirəm.
Yəni mən onları görmüş, səslərini dinləmiş,
vərdişlərini izləmişəm.... Tək bircəsindən
savayı. Mən iztirablar, sarsıntılar, mübarizələrlə
dolu şair ömrü yaşamış Nigar xanım Rəfibəylini
bir dəfə də olsun həyatda görmədim. Nə
redaksiyalarda, nə yığıncaqlarda, nə küçədə-bayırda.
Sadəcə vaxtaşırı şeirlərini
oxuyur, belə bir şairənin mütəmadi olaraq
yaradıcılıqla məşğul olduğundan xəbər
tuturdum. Əlbəttə bir jurnalist kimi özümə borc
bilirdim ki, onunla da görüşəm, arzu-istəklərindən
hali olam, keçdiyi ömür yolundan fraqmentləri
işıqlandıram. Görünür
vaxt darlığından, iş çoxluğundan, müxtəlif
üzürlü və üzürsüz səbəblər
ucbatından bu incə qəlbli sənətkarla, sədaqətli
ömür-gün yoldaşı, əsl mənada cəfakeş
anayla görüşmək alnıma
yazılmayıbmış. Mən bilirdim, ürəyimə
dammışdı ki, Nigar xanımın xatirələr
səfində çoxlu əsrarlar vardır və onları ipə-sapa
düzüb gün işığına çıxarmaq
üçün oğullar gərəkdir... Sonra
günlərin birində Nigar xanım da dünyanın
köç karvanına qoşulub getdi və qaldım, necə
deyərlər, başıma-dizimə döyə-döyə.
Nə yaxşı ki, oğlu Anarın batinində şairlikdən,
yazıçılıqdan, dramaturqluqdan savayı həm də
jurnalistlik, esseçilik, salnaməçilik damarı da
varmış. Və ötən əsrin
80-ci illərinin əvvəllərində, üç ayın
içərisində əvvəlcə atası Rəsul
Rzanı, sonra isə anası Nigar Rəfibəylini itirən
Anarın tezliklə “Dünya bir pəncərədir” adlı,
mən deyərdim misilsiz bir kitabı çıxdı. O
kitabda Azərbaycanın fikir, fəlsəfə, ədəbiyyat,
musiqi, publisistika tarixi üçün son dərəcə
qiymətli bilgilər verən “Ölməzlik”, “Qəmli yerin
şux boyaları”, “Anlamaq dərdi”, “Dədə Qorqud
dünyası” və onlarla fundamental yazıları ilə bərabər
valideynlərinə həsr elədiyi “Sizsiz” xatirələr
toplusu da oxuculara təqdim olunurdu. Bir növ “Sizsiz”i oxuyub
toxtadım elə bil. Əgər nə zamansa görüşərdimsə
Nigar xanıma verəcəyim suallara o kitabdan cavab aldım. Və
Anar müəllimin çox da dərinliyinə
varmadığı incə bir məqam da var ki, neçə
illərdi bu barədə ürək sözümü demək,
yazmaq istəyirəm. Fikirləşirəm ki, o
boyda həyat təcrübəsi, keçib gəldiyi uzun,
dolanbac yollar, məşhur ailə şəcərəsi,
yüksək savadı, intellekti, bütün
varlığıyla sənətə bağlı ailəsi
imkan verirdi ki, Nigar xanımın daha çox kitabı
çıxaydı, yazdıqlarının sayı əlimizdə-ovcumuzda
olandan daha artıq olaydı. Amma Nigar xanım soy-kökündən
gəlmə abır-ismətin,
xanım-xatınlığın, analıq duyğusunun
hökmüylə sənət kuluarlarından; şeir-poeziya
bayramlarından, ədəbi görüşlərdən,
teleradio müsahibələrindən vaz keçdi,
könüllü olaraq mətbəx qoxusuna, ev-ocaq həyanlığına,
bir az sərt desək, ailə “əsarətinə”
üstünlük verdi. Hələ təzə gəlin
olduğu vədələrdən anladı ki, haqq
aşığı, haqq şairisənsə şeir
özü gəlib səni tapacaq. Sadəcə Nigar xanım həyatda
çox şeyi qadınlığına, analığına
qurban verməyi yetərli saydı. Odur ki, yazırdı:
Qadın olmasaydım əgər,
Qazanların, qabların,
Nimçələrin, çömçələrin
Aləmindən qaçardım.
Səhəri dəniz qırağında
Qayaların üstündə açardım...
Ürəyim bu mətbəx aləmində
Yaman darıxır,
Mən bir azca
da şairəm axı.
Bax, elə o “mətbəx”dəcə
yüzlərlə şeirlər yazdı, bir ömür boyu
özünü həsr elədiyi ailə
qayğılarının əhatəsində qələmini
yerə qoymadı Nigar xanım. Bir əlində oxlov, ərsin,
bir əlində qələm-kağız. Üzünü
gördüyü, görməyib eləcə
yazılarından, çəkdiyi məşəqqətlərdən
duyğulandığı insanlara şeirlər həsr edirdi.
Nazim Hikmətə, Aşıq Hüseyn Cavana, Hüseyn Arifə,
İma Sumaka, Dolores İbarruriyə, Sabirə, Nizamiyə,
Füzuliyə... Amma deyəcəklərinin,
yazacaqlarının çoxusu da mətbəx divarları
arasında qaldı. Önları dünya
üzünə gətirə bilmədiyinə görə
ağrıdımı, sıtqadımı, burasını
Allah bilər. Amma məndə möhkəm
bir inam var ki, Nigar xanım bu dünyanı əmin-arxayın tərk
etdi. O, onu dünyaya gətirən ulularının, mənsub
olduğu ailənin hansı missiyanı yerinə yetirdiyini
yaxşı bilirdi. Bilirdi ki, dünyanın çətin
vaxtlarında, sovetlərin düşmən bilib güllələdiyi
bəy atasının, baş götürüb qürbətə
üz tutmuş qardaşının ucbatından daim
qorxu-hürkü içində gəzib-dolaşdığı,
böhtanların, danosalırn baş alıb getdiyi dövrlərdə
həyatını risqə qoyub onu sevib-seçən əri Rəsul
Rza kimi sənətkar balası Anar da zamanı gələndə
onun öz xalqına söyləyə bilmədiklərini
yerli-yerində, bittə-bittə nəql edəcək. Buna tam
arxayın idi Nigar xanım...
... Amma mən
Nigar xanımı həyatda görməsəm də səsini
dəfələrlə radiodan eşitmişdim. Şeir oxuyarkən, müsahibə verərkən.
Fikrini çaşmadan, dili topuq vurmadan, qısa,
aydın cümlələrlə yetirməyi vardı. Onu da bilirdim ki, nakam şairimiz Mikayıl
Müşfiqin Rəsul Rzayla da, Nigar Rəfibəyli ilə də
möhkəm dostluq əlaqəsi olub. Bu
dostluğa sarsılmaz abidə kimi Rəsulun “Qızıl
gül olmayaydı” poemasını oxuyandan sonra daim bir ideya
beynimdə fırlanırdı. Müşfiqi
görüb tanıyanlara yaxınlaşıb onlara yalnız
bircə sual verəcəyəm: Müşfiq nə zaman yadınıza
düşür? Və zaman-zaman, əlimə
fürsət düşən kimi nəzərdə tutduğum
insanlara həmin sualı ünvanladım. Qəribədir
ki, ayrı-ayrı vaxtlarda rəhmətliklər Rəsul
Rzanın da, Ənvər Məmmədxanlının da, Həbibənin
də, Əkrəm Cəfərin də, Mirvarid Dilbazinin də,
Yunus Dağlının da (Müşfiqin əmisi oğlu),
Şəmsəddin Abbasovun da cavabları bir cümlədən
ibarət oldu. Təxminən belə: Siz sualı belə qoyun
ki, Müşfiq nə zaman yadımızdan
çıxır...
Bax, elə bir
jurnalist kimi vaxtında Nigar xanımı tapıb ona həmin
sualla müraciət etməməyim illərdi mənə
rahatlıq vermir. Axı o, Müşfiqi çoxlarından
yaxşı tanıyır, sevirdi. Buna mən
bir tapıntım vaxtı əmin oldum. 1988-ci il idi. Qarşıdan
Müşfiqin anadan olmasının 80-illiyi gəlirdi. O
zaman mən Azərbaycan radiosunun İncəsənət və
radio teatrı şöbəsinin müdiri idim. Daimi
aparıcısı olduğum verilişlərdən biri də
vaxtilə elə Anarın əsasını qoyduğu “Səslər
muzeyi” idi. Qayda beləydi ki, verilişin
efirə çıxacağı ərəfədə
özümü radionun fonotekasına verər, əlimə
keçən unikal səsləri toplayıb onların əsasında
kompozisiya qurar, söz deyərdim. Birdən gözümə
bir lent dəydi. Üstündə belə
yazılmışdı: Nigar Rəfibəyli Müşfiq
haqqında. Haradasa 60-cı illərin sonunda
şairənin öz evindəcə lentə
alınmışdı. Gözümə
işıq gəldi. Götürüb
qulaq asdım və növbəti “Səslər muzeyi”ndə
verilişin formatına uyğun olaraq Nigar xanımın həmin
xatirəsindən kiçik bir hissəni səsləndirdim.
Mənə elə gəldi ki, həmin günlərdə efir
dalğalarından havalanan o çıxış istər
Müşfiqin, istərsə də onu qardaşı qədər
sevən və artıq neçə il
öncə dünyasını dəyişmiş Nigar
xanımın ruhları adına ən böyük
sayğı oldu. Və Nigar xanımın
adına həsr elədiyim bu yazımı da onun son dərəcə
məhrəm, ana nəvazişiylə dolu səsiylə nə
zamansa radio dinləyicilərinə
açıqladığı xatiratın tam mətnini
oxucularımıza yetirməklə tamamlayıram. Qoy həm Müşfiqsevərlərə bir töhfə
olsun, həm də Nigar xanımın irsinin bir yadigarı kimi
yazılı tariximizə düşsün.
“Müşfiq Vətəni,
şeiri, bir də Dilbəri sevirdi. Vətənin
təbiətini, insanlarını, sənətini sevirdi. Vətən onun patriotik əsərlərinin əsas
mövzusu, tükənməz, əzəmətli ilham mənbəyi
idi. Şeir onun mənəvi qidası,
dilinin əzbəri, qəlbinin nəğməsi idi. Dilbər Müşfiqin həm ömür-gün
yoldaşı, həm lirik qəhrəmanı, coşğun
sevincinin, həzin kədərinin canlı şahidi, canlı
şərikiydi. Gənclərimizə
Müşfiqdən söhbət açarkən Müşfiq
kimi şair olun deyə bilmərəm, şairlik fitri
istedadlardan biridir. Lakin gənclərimizə
demək istərdim ki, şeiri, sənəti Müşfiq kimi
sevin, şeirə, sənətə Müşfiq kimi
qayğı bəsləyin. Müşfiq
yerin alt qatlarından qədim mədəniyyətimizdən xəbər
verən qazıntıları çıxarmaq
üçün külüngünü yerə böyük
ehtiyatla vuran arxeoloqa bənzəyirdi. Keçmiş
şairlərimizin yaratdığı söz incilərini,
misilsiz lirik nümunələri; şeiri, qəzəli,
qoşma və bayatıları maraq və məhəbbətlə
axtarıb tapar, vicdanlı bir alim, tədqiqatçı kimi
onları unutmağa qoymazdı. Bahar
Şirvaninin, Bihudun, Nasehin və başqa bir sıra unudulmaz Azərbaycan
şairlərinin şeir və qəzəllərini mən ilk
dəfə Müşfiqin dilindən eşitmişdim.
Sordum sorağını,
dedilər qeyrə
yar olub,
Ey kaş lal
olaydı dilim bu sorağıdan.
Bahar
Şirvaninin bu beytlə başlayan qəzəlini çox
şirin bir ləfzlə söylərdi Müşfiq və belə
gözəl lirika nümunələri yaratmış şairlərin
unudulmasına dözməzdi.
Müşfiq
aşıq ədəbiyyatını da çox sevər,
çox da yaxşı bilərdi. Aşıq Ələsgər,
Valeh, Qurbani, Tufarqanlı Abbas onun sevə-sevə, əzbərdən
oxuduğu şairlər idi. Müşfiqin
mənəvi aləmi şeir və yalnız şeir idi.
O, şeirlə yaşayır, şeirlə nəfəs
alırdı. Həyata, insanlara, hər şeyə
şeirin gözüylə baxırdı. Ciddi
söhbəti də şeir idi, zarafatları da. Bir gün küçədə tanış bir
qıza rast gəlir. Qızın əynində
qırmızı don olubmuş. Bərabərinə
yetişincə Müşfiq salam əvəzi
ona şeirlə üz tutur.
Alasan, geydirəsən həmişə
yara qırmızı.
1935-ci ildə
Rəsul Rzayla Moskvada təhsil alırdıq. Qış tətilində
mən Bakıya, anamı görməyə gəlmişdim.
Rəsul Moskvadaydı. Akademiyanın
böyük salonunda ədəbi gecə keçirilirdi. Müşfiqlə yanaşı oturmuşduq. Rəsulu xəbər aldı, onun həyatıyla
maraqlandı. Mən bir az gileyli “bizi
lap unutmusunuz” dedim. Müşfiq cavab vermədi.
Bir azdan “dəftərini mənə ver” dedi. Kiçik
dəftərçəmi ona verdim. Müşfiq
qaşlarını çatıb dəftərə nə isə
yazdı. Sonradan dəftərimdə bu misraları oxudum:
Ey şair!
Düşün,
öz-özünə sən bir cahansan
Başqadır gərdişin,
başqadır yerin
Gözlərdən,
doğrudur,
bu gün nihansan
Bunun nə eybi
var, könüldür yerin.
Müşfiq
dostlarını, yoldaşlarını çox sevirdi. O bizim analarımızı
çox sevirdi. Hələ körpə çağlarında
anasını itirmiş şair ana nəvazişinə daim
böyük ehtiyac hiss edirdi. Pirşağıda
bağ qonşusuyduq. Axşamları Ay
işığında, qumların üstə hamımız
yığışar, söhbət edər, şeir
oxuyardıq. Müşfiqin şeir
çeşməsi bitib-tükənmək bilməzdi.
Füzulidən, Tofiq Fikrətdən, Əbdülhəqq Hamiddən,
Sabirdən saatlarla şeir deyərdi. Ondakı
hafizə Allah vergisiydi, möcüzə idi. Adını belə eşitmədiyimiz şairlərdən
söz açardı. Müşfiqdə hər
şey poeziya idi. Şeirə
bağlılıq, sonsuz sədaqət Müşfiq təbiətinin
əsas canı idi. Qəhrəmanlıq da, məhəbbət
də, hicran da, sevinc də, adicə bir qız donu da, bir dost
gileyi də onu ehtizaza gətirərdi. Elə
şairlər var ki, əsərlərini heç kəs sevmir,
amma elələri də var ki, yaratdıqları hər
hansı bir əsər mübahisə doğurur, kimini ələ
ala bilir, kimini çiyrindirir. Müşfiq
şeirini hamı sevirdi. Ona olan
böyük məhəbbətin sirri sadə, səmimi, qəlb
hərarəti, ürək çırpıntısı ilə
ərsəyə gətirdiyi şeirlərin ecazkar gözəlliyində
idi. Bu gözəllik və səmimiyyətə
hamı pərəstiş edirdi.
Müşfiq az
yaşadı. Qısa sürən həyatında
xalqına sədaqətlə xidmət elədi. Elə yaralar var ki, zaman belə onları sağalda
bilmir. 1934-cü ildə unudulmaz sənətkarımız
Cəfər Cabbarlının ölüm xəbərini
Moskvada aldıq. Gəncliyimin
fırtınalı illərində mənə böyük
qardaşı əvəz eləmiş sevdiyim bir sənətkarın
itkisi məni sarsıtmışdı. Bir neçə il sonra isə dostumuz, qardaşımız
Müşfiqin faciəsi ürəyimizdə yeni bir yara
açdı. Bu yaranın
ağrısını səssiz keçirmək lazım idi.
Ona bərkdən ağlamaq belə olmazdı.
Xalqını sevən, ona sədaqətlə
xidmət edən sənətkarlar heç zaman unudulmur. Müşfiqin xatirəsini daim əziz tutan
xalqımız bu həqiqəti bir daha imzalamış oldu”.
P.S. “Sizsiz” əsərində
Anar yazırdı ki, ömrünün son günlərində
Nigar xanımın dili batıbmış, heç kimi
tanımır, amma tez-tez qollarını havaya qaldırıb
sanki uçmaq istəyirdi. Bəli, Anar müəllim, Nigar
xanım bu dünyada qoyub getdiklərindən o qədər
arxayın idi ki, əbədiyyət səltənətinə
quş kimi uça-uça, yalnız özünün
gördüyü, bildiyi səmalarda pərvaz eləyə-eləyə
gedirmiş; dost-doğmaca insanların – babası Ələkbər
bəyin, atası Xudadat bəyin, anası Cəvahir
xanımın, qardaşı Kamilin, əziz qohumları
Mikayıl Rəfilinin, Ulduz xanımın, İsmayıl Əfəndiyevin,
sənət dostları Səməd Vurğunun, Sabit Rəhmanın,
Müşfiqin bərqərar olduqları dərgaha. Birdən orada – o bilmədiyimiz, görmədiyimz ulu
dərgahda “ala gözlüsünə” – Rəsuluna rast gələndə
görən şaşıracaqdımı, üzündə
giley cizgiləri peyda olacaqdımı, yaxud Anarını
danlayacaqdımı? Bunu kim bilə
bilər? Bildiyimiz odur ki, Nigar Rəfibəyli
yaşadığımız bu dünyada qoyub getdiklərindən
razı, əmin-arxayın getdi.
İntiqam MEHDİZADƏ
525-ci qəzet.- 2010.- 20 fevral.- S.28.