Qobustan bizdən qayğı gözləyir

 

Azərbaycan prezidenti İlham Əliyev “Qobustan Dövlət Tarixi-Bədii Qoruğu ərazisində yerləşən tarixi və mədəni sərvətlərin qorunması haqqında” 11 iyun 2007-ci il tarixli sərəncamında Qobustanı, xalqımızın milli sərvəti, dünyada bu tipli abidələrin ən zəngini adlandırıb, bu abidələri qorumaq və daha dərindən tədqiq etmək üçün konkret tapşırıqlar verib.

Mən bir ziyalı Gəmiqaya-Qobustan rəsmlərinin tədqiqatçısı kimi, bu Sərəncamdan irəli gələn tapşırıqların-vəzifələrin yerinə yetirilməsinin ləngiməsindən narahatlıq hissi keçirirəm. Mən Qobustanda sonuncu dəfə 2009-cu ilin yayında oldum müşahidələrim əsasında yəqin etdim ki, Prezident Sərəncamının icrasının əsas səbəblərindən biri Gəmiqaya-Qobustan rəsmlərinin oxunması elmi sirrinin açılması məsələsinin hələ gündəmə gətirilməməsidir. Hələ nəzərə alınmır ki, Qobustan məhz rəsmlərinə görə Qobustandır. Bununla əlaqədar təkliflərimi “525-ci qəzetin oxucularının nəzərinə çatdırıram:

Gəmiqaya-Qobustan abidələrinin tarixi-elmi milli-bəşəri dəyərlərini üzə çıxarmaq ulu öndər Heydər Əliyevin dediyi kimi, onu xalqımıza dünyaya daha yüksək səviyyədə tanıtmaq üçün bu abidələrin öyrənilməsinə təbliğinə kompleks şəkildə yeni elmi istiqamətdən başlanılsın;

1950-ci illərdə sovet elmi Qobustan qaya təsvirlərinə yanlış qiymət verib, bunlarımağara dövrü-yarımvəhşi insanların cızmaqaralarıhesab edib. GuyaQobustan rəsmləri ibtidai insanların, ovçuların çobanların heç bir məna güdmədən, asudə vaxtlarda çəkdikləri əl işləridir”. – Elmlə heç bir əlaqəsi olmayan bu uydurmanın rəsmi surətdə ləğv olunmasına ciddi ehtiyac var;

Nəzərə alınsın ki, Gəmiqaya Qobustan rəsmləri eyni dövrdə yaradılan eyni ideologiyanınTanrıçılığın Yaradılış fəlsəfəsinin daşıyıcısı olan vahid mədəniyyətdir. Qobustan bu mədəniyyətin yalnız bir qoludur; odur ki, Qobustan ayrılıqda deyil, Gəmiqaya ilə bir yerdə, kompleks şəkildə öyrənilməlidir.

Unudulur ki, iki Qobustan olub: 1-ci: Qobustan qayalarının ətrafında ibtidai insanlar mağara həyatını yaşayıblar o dövrdə Qobustanda heç bir qayaüstü təsvir olmayıb; 2-ci: Gəmiqaya-Qobustan Mədəniyyəti dövrünün Qobustanıdır ki, qayaüstü təsvirlər bu dövrdə meydana gəlib inkişaf etmiş yüksək mədəniyyəti əks etdirib. Odur ki, mağara dövrü Qobustanı ilə inkişaf etmiş mədəniyyət dövrünün Qobustanını eyniləşdirmək olmaz. Nəzərə alınmalıdır ki, Gəmiqaya-Qobustan unikal-bənzəri olmayan abidələrdir. Onların özünəməxsus sistemini tapmaq oxumaq bu sətirlərin müəllifinə, Şumer Orxon-Yenisey yazılarının oxuması qədər çətin olub.

Gəmiqaya-Qobustan rəsmlərinin tarixi ardıcıllığı onların kompozisiyaməzmun bütövlüyünə tabe edilməli 3 bölmədə qruplaşdırılmalıdır:

1. Ən qədim dövr.

2. Qədim dövr.

3. Son dövrlər.

Gəmiqaya-Qobustanda əsas tablolarən qədim qədim eyni rəssamlar qrupu tərəfindən yaradılıb. Bu rəsmlərin yüksək sənətkarlıq səviyyəsi sübut edir ki, onlar heç bir haldaasudə vaxtlarda, heç bir məna güdülmədənyaradıla bilməzdi.

Böyük səhvdir ki, Qobustandakı az qala hər tablodahər yazılı daşda 2, 3, 5, 7, 8... fiqurun hər biri ayrı dövrə, bəzən hətta ayrıminilliyəaid edilib. Məsələn, “mənası yoxdurhökmü-uydurması ilə çox halda eyni tabloda “1-ci keçi – e.ə. VII minilliyə, 2-ci keçi – e.ə- VI minilliyə, 3-cü keçi – e.ə. V minilliyə, 4-cü keçi – e.ə. III minilliyə s. aid edilib. Bu cür məntiqsizliyə, uydurmaya elmyox!” deməlidir.

Gəmiqaya-Qobustan təsvirlərinin estamp surətlərinin çıxarılmasına aydınlıq gəitirilməlidir. Hər estamp surət fotosurətin davamı kimi, foto surətlə yanaşıardıcıl təqdim edilməlidir. Bu elmi prinsip unudulduğuna görə böyük, fədakar alim İsaq Cəfərzdənin məşhurQobustankitabında (Bakı, 1973; 1999) cəmi 28 rəsmin foto surəti, 153 rəsmin isə yalnız estamp surətləri verilib. Eyni səhvlərə Gəmiqaya mövzulu kitablarda da yol verilib. Hər müəllif estamp surəti özü bildiyi kimi çəkir. Fikrimcə, gələcəkdə belə səhvlərin qarşısını almaq üçün qaya rəsmlərinin estamp surətlərinin çəkilməsinə nəzarət edən komissiya yaradılmalıdır;

Qobustanda 5 qayanın hamar səthində qədim yazılarıntəsvirlərin üstündən 5 dildətəzə məlumatlaryazılıb:

I. 2000 il əvvəlLatın dilində;

II. Orta əsrlərdəfars dilində;

III-IV. 1950-ci ildəAzərbaycan rus dillərində.

V. 1950-ci ildə Böyükdaş dağında 29-cu daşın bir hissəsinin üstünə iri dəmir lövhə vurulub, guya lövhə vurmağa yer tapılmayıb?! Lövhəyə

Azərbaycan, rus ingilis dillərindəböyük adam siluetinin e.ə VIII minilliyə, qayıq təsvirinin e.ə. VII minilliyə aid” olduğu yazılıb. 1991-ci ildə kim isə həmin lövhəni çıxarıb atıb təsvirləri balta ilə çapıb tökərək məhv edib. Amma sözügedən 29-cu daşın, ora dəmir lövhə vurulmazdan əvvəl çəkilmiş foto surəti bu faciədən bizə qalan təsəllidir. Qayada çox hissəsi məhv edilmiş həmin təsvirlərdə Tanrının sərkərdənin obrazları başqa fiqurlar əks olunub. Qobustana vurulmuş yaraların hamısını sadalamaq mümkün deyil. Qobustanda neçə yüz... yazılı daşın, oradakı təsvirlərin üzərində daşdoğrayan alətlə sıra nömrələri yazılıb. Bu da adi səhv deyil, əslində cinayətdir. Gələcəkdə belə səhvlərə yol verilməsin deyə, hər yazılı daşın önündə oradakı rəsmin adı qısa məzmunu yazılmış lövhə vurulsun. Yəni, lövhə daşdan kənarda olsun.

Qobustanda surəti çıxarılmış 6000-dən çox rəsmin heç birinə ad verilməyib. O rəsmlərin fotosurətləri tədqiqata cəlb edilsin yoxlanılsın: bu fotolar necə çəkilib?

Eyni nigarançılıq Gəmiqaya rəsmlərinin foto surətlərinə aiddir;

Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin 11 iyun 2007-ci il tarixli Sərəncamına uyğun olaraq: Qobustandaqadağan tablolar” (yazılı daşlar) seçilsin konservasiya edilsin;

Qobustan Qoruğu ərazisinə müxtəlif istiqamətlərdən maşınların daxil olmasına məhdudiyyət qoyulsun. Qaya təsvirləri ilə daha zəngin olan Cingirdağ, Böyükdaş Kiçikdaş dağları ərazilərində nəqliyyatın hərəkətini qadağan edən yol işarələri qoyulmaqla müəyyən məsafələrdə dəmir çəpərlər çəkilsin;

Gəmiqaya-Qobustan rəsmlərinin elmi bərpadan sonra böyüdülmüş rəngli foto surətlərinin nümayişi üçün Bakıda Naxçıvanda daimi sərgi salonları yaradılsın;

Gəmiqaya-Qobustan Mədəniyyəti mövzusunda:

sənədli, rəngli kinofilmlər çəkilsin;

rəngli albomkitablar, broşuralar, plakatlar buraxılsın;

Televiziyada daimi verilişlər təşkil edilsin;

Bakıda beynəlxalq Gəmiqaya-Qobustan konfransı çağırılsın;

Ölkədə hər il Gəmiqaya-Qobustan günləri keçirilsin;

Qobustan Dövlət Tarixi-bədii Qoruğu ərazisində yerləşən qayaüstü təsvirlərə müxtəlif səbəblərdən dəymiş zərər hesablansın;

qayaüstü təsvirlərin yeni zərbələrə məruz qalmasının qarşısı alınsın;

Qoruğun ərazisindəki tarixi mədəni sərvətləri əks etdirən xəritə hazırlansın;

Qoruğun ərazisində yaşıllaşdırma yol çəkilişi üçün komissiya yaradılsın.

Hesab edirəm ki, Gəmiqaya-Qobustan rəsmlərinin Azərbaycanın qədim mədəniyyəti, xalqımızın milli yaddaşı kimi öyrənilməsi, elmi sirrinin açılması dövlətçiliyimizə xidmətdir.

Son 200 ildə Qobustan dəfələrlə fəlakətlə üz-üzə, köməksiz qalıb.

Yalnız 1969-cu ildə ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlməsi ilə Qobustan məhv olmaq təhlükəsindən xilas edilib.

Bununla yanaşı, bir daha xatırladaq ki, Qobustan öz yazıları, təsvirləri ilə Qobustandır. Bu sətirlərin müəllifi həmin yazıları oxumaq, təsvirlərin elmi sirrini açmaq imkanındadır.

 

 

Əjdər FƏRZƏLİ,

Filologiya elmləri namizədi

 

525-ci qəzet.- 2010.- 23 fevral.- S.7.