Nəşrlərdə kənara
qoyulmuş mətbu əsərləri
Milli iftixarımız
Üzeyir Hacıbəylinin anadan olmasının 125 illiyi tamam
olur. Bu tarixi xalqımız milli bayram kimi qeyd edəcəkdir.
Hazırlıq işləri artıq
başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin
irsinin pərəstişkarı kimi mən də, neçə
ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin yaradıcılıq irsini,
xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə kənara
qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə çəkilməyən
mətbu əsərlərini aramaqla məşğulam. Hələlik
1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə oxucuları
“525-ci qəzet” vasitəsilə tanış etmək istədim.
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
MÜCAHİDLƏRƏ
Hökuməti-müstəbidənin
ümdə əsasi ki, onun üzərində payidar oluyor,
ağalıq və qulluqdur, o da bu şərtilə ki, qul
mümkün dərəcə zəlil, miskin, hər bir
hüquqdan məhrum, ağa isə, sahib, külli-ixtiyar və
hakimi- ələləttəlaq olsun:
İştə bunun
üçündür ki, hakim və hökmdari- müstəbidlər
bu əsası möhkəmləşdirmək
üçün təbəəsi olan milləti qulluğa
ögrəşdiriyorlar, yəni öylə bir təzyiqedici
şərtlər ilə buruyurlar ki, hər bir əfradi-millət
qulluğa və əksərən çox da alçaq
qulluğa haq-nahaq məcbur oluyor. Bu şərtləri yaratmaq
üçün hökuməti-müstəbidə hər bir
yaxşı və yaman vasitələr ilə istifadə etməgi
bir dəm gözdən kənar qoymuyor və
yaradılmış şərtləri, “qanun”
adlandırıb, əli qılınclı gözliyor ki, bir kəsin
haman “qanun” dairəsindən qədəm kənarə
qoymağa cürəti olmasın! Bir kəlmə bir
“sirq”çi, öz ixtiyarı ilə gün keçirən
bir meymunu özünə fəraş (lakey), ayını qoca
kişi, fili-rəqqas, pişgin aşbaz etməküçün
tutub onları “təlim” (dresirovka) edən kimi, hakim müstəbid
dəxi təbiətində hürr və azad
yaradılmış olan insanı əbd və qulluq
üçün tərbiyət ediyor, iştə bizim
hamımız az-çox (dresə) lənmiş quluz!....
On illərcə, yüz illərcə
davam edən istibdad tərzi-idarəsi təbiidir ki, əhaliyə
təsir edib əksər insanların lap xilqətinə
sirişt olur. O səbəbdəndir ki, hökuməti-müstəbidə
təbəəsi olan əhalinin hər bir fərdi baxırsan
ki, lazım olan yerdə hökmlü, məğrur və
mütəkəbbir bir ağa və icab edərsə, bir saətdən
sonra da ən alçaq bir qul vəzifəsini gözəl-göyçək
ifa etməkdə layiqincə mahirdir. Hər bir fərdin “iliginədək
işləmiş olan” bu adəti-səqimə getdikcə insan
üçün bir sifət olub, axırda: ağalıq-qulluq
idarəsi idareyi-məşrutəyə mübəddəl
olduqdan sonra da o sifəti tərk etmək bir xeyli müddət
hər kəs üçün müşkül oluyor. Birinci dəfə
açılmış parlament də sabiqdə mənsəbdar
olan bir məbus özündən kiçik digər bir məbusu
özü ilə həmsöhbət görüb, bilaixtiyar
ağalığını yadına salır, digər məbus
isə “özündən böyük” görüb haman dəm
bir qul sifətinə girməməgi müğayiri-ədəb
hesab ediyor. İştə bu şəkildə olan parlament əlan
İran Məclisi-Millisidir ki, oranı bilmiyən
görmüş “bir İran kəndlisi” “İrşad”ın
274-ncü nömrəsində tərif edibdir. Bizim də
birinci dumamız da aladinlər, anikinlər və bir çox
sairləri kimi sahibi-ittila və cəri adamlar olmasa idi,
dumamız indiki İran məclisindən uzaq qalmazdı. Əlan
rus millətinin hökumət ilə etdigi bu mübarizənin bir
bu qədər zəval çəkməsinə dəxi səbəb
müstəbidiyyətin bir çox qəlblərdə kök
salmasıdır. Rus ədibi-şirlərindən Menşikov
kimlərinin də bu azadlıq hərəkətinə “gədaların
və ərzəl kimsələrin hökumət və
ixtiyaratı qəsb və zəbt etmək tame”
adlandırmasını da bir bu qədər zaman hökmfərma
olan müstəbidiyyətin dərin təsirindən görməlidir-zənn
ediyorum....
O ki, qaldı biz
qafqazlılara və ələlxüsus, biz Qafqaz müsəlmanlarına
istibdadın Asiya və Avropa istibdadının atəşi-cansuzinə
yanan və kəsif zülmətinə giriftar olan hamıdan
artıq biz olmuşuq. Ona görə də hamıdan artıq
qul olan da bizik. İran və Osmanlı istibdadi biz Qafqaz müsəlmanlarını
özlərinə qul edib, sairləri üstündə ağa
olmağı öyrətdi. Rus istibdadı isə bizi
ağalıq adətini tərkə məcbur edib, qulluq sifətimizi
daha da artırdı və bundan masəva mədəniyyət
və məarifi-həqiqi kimi qul-ağalığın
bütün murdar və millət üçün aqibəti
möhlik nəticələrini aşkar edən vasitələrdən
bizi kəmali-ədalət ilə məhrum edib, bununla
qulluğumuzun üstünə cəhaləti dəxi əlavə
etdi. Qonşularımızın mədəniyyət və
maarif tərəfinə az-çox müsaid yolları var idi,
onlar bu yollar ilə istifadə etdilər və bunun sayəsində
öz əhvali-mövsifələrindən xəbərdar
oldular. O səbəbdəndir ki, qulluq və əsarət iplərinin
biri qırıldıqca, onlar sərvərə gəlib digərlərini
dəxi qırmaq üçün dartınırlar. Biz isək-heç
bir qırılan ip ilə istifadə etmək xəyalında
belə olmuyoruz. Çünki, cahılız, nadan
olduğumuzu anlamıyoruz. Biz bu əhəmiyyətli zamanda dəxi
öz-özümüzdən xəbərdar degiliz. Halbu ki, bu
gün-sabah idareyi-milliyyədə iştirakə qədəm
qoymalıyız....
“Millət oyanıbdır”,
“millət öz xeyir və şərrini anliyor”, “millət dəxi
qoyun sürüsü degil”: iştə bu sözlərdir ki,
gah mətbuatda, gah aramızda hər dəm bir məmnuniyyət
ilə istemal olunur. Bu sözlər əlbəttə xoş
söz olub, öz-özlügündə şayani-məsərrət
və məmuniyyətdir. Lakin şayani-məmnuniyyət olan
bu sözlər müvafiq həqiqətdirmi, yoxsa quru təskinlik
və ya moda kəsb etmiş təbirlərdirmi? Məncə
bu sözlər hələ həqiqətə heç
müvafiq degildir. Moda və ya təskinlik də olmasa,
adamın öz-özünü aldadan sözlərdir. Və
illa səbəb nədir ki, biz Qafqaz müsəlmanları
iki-üç ildir davam edən bu inqilabat, bu hərəkati-hürriyyətcüyanənin
ağzı açıq tamaşaçısı olmuşuq. Əhəm
olan bu hadisati-əziməyə dair öz münasibat və mərbutimizi
hələ indiyə qədər təyin etməmişik?! Bu
fəqərəi-mövsifəni nə ilə bəyan etmək
olar ki, Rusiyanın, dövlət mətbuəmizin aləmcə
böylə əhəmiyyətli bir zamanda ki, bütün millətlər
yeni bir həyat və məişəti-həqiqiyə girmək
üçün ikinci dumaya sürətlə
hazırlanırlar və bunun üçün təmadi-əfkar
və şərri-əxbar vasitə olan qəzetələrin
hər bir sözünə kəmali-huş və guş ilə
qulaq veriyorlar. Və lazım olan yerdə öz rəy və təsəvvürlərini
haman qəzetələr üzərində ifadə və izhar
edib həqiqəti arayırlar.
Bizim altı milyonlu millətimizin
cəridəyi-vahidəsi olan “İrşad” bu zamanda dumanın
ertəsi günündə müştəri
azlığından bağlanmağa məcbur
olacağını bildiriyor...!
Bu nədir? Naqabil rəddi-
bir dəlil degilmidir. Ki, bizim millətimiz hələ quldur, cəhalət
və qəflət xabinə aludədir! Doğrudur əlan
millətimiz içində cüzi bir hərəkət
müşahidə olunur.
Və erməni-müsəlman
ixtişaşatı da millətimiz üçün
böyük bir zərbə olub onun göz açmasına səbəb
oldu. Lakin bu açılmış gözlər o qədər
yuxulu, o qədər kəsalətli görünüyor ki, bir
də təkrar yumulmağına şübhə qalmıyor.
Əhməd bəy Ağayev
cənabları millətin müşahidə olunan bu cüzi və
əsasən boş hərəkəti bir ilanın, yaxud bir
yırtıcının yatdığı yerdə kənardan
narahat olub baş qovzamasına və narahatlığ rəf
olduqdan sonra təkrar başını yerə qoyub arxayın
yatmasına təşbiyə ediyor. Əhməd bəy cənablarının
bu təşbihi millətimizin halını çox gözəl
təsvir ediyor. Şübhəsizdir ki, bu cüzi hərəkət
əsassız və müvəqqəti bir vaqeədir ki,
davamına səy olunmasa bu gün-sabah sönüb
yatacaqdır. Əgər bu hərəkət, bari heç
olmazsa bir beş il bundan əqdəm başlanmış olsa
idi, bu bizim üçün vaqeən bir təsəllibəxş
bir ümid qəvi olardı. Lakin imdi nə zamandır? Sabah
idareyi-milliyyə təsis olunur. Millət üçün
meydan açılır. Burada uşaq kimi addım atmaq
zamanı degildir, qəhrəman kimi yürüməgə amadə
olmaq vaxtıdır. Sairlərindən geri qalmaq dəxi yaramaz.
Bunun üçün, ay millət
mücahidləri, ay cəmiyyətlər, ittifaqlar! Əvvəlcə
bir özünüz tərpəniniz ki, kəsalət rəf
olsun, ondan sonra da yatmış millətin yaxasından
yapışıb silkələyin ki, ayılsın. Əgər
ayılmağına etiqad ediyor isəniz
çalışınız ki, təkrar yatmasın. Ona təqyin
ediniz ki, imdi, bu əsrdə kral və ağalıq zamanı
yaraşmıyor. İmdi mübarizəyi-həyatiyyə
zamanıdır. Qəsb edilmiş hüquqları geri almaq
zamanıdır ki, o hüquqlar sayəsində insan kimi imrari-həyat
etmək mümkün olsun! Əgər əfradi-millət
öz cəhaləti bərəkətindən sizi dinləmək
istəməzsə, siz ondan əl çəkməyiniz, onu
sizin sözünüzü virdi-zəban etməgə və o
sözlərə müvafiq dolanmağa məcbur ediniz. Sonra
onun özü sizə minnətdar olacaqdır. Lakin şitab
ediniz böhranlı zaman əsl imdidir!
Üzeyir
“İrşad”, 3 dekabr 1906, ¹
277
ələləttəlaq-
mütləq
fəraş-döşək,
yataq
əbd-kölə
sirişən-xilqət, təbiət
şir-məcazi: qorxmaz
ərzəl-rəzil
tame-tamahkar
təmadi-davam edən
Ordan-burdan
Türkdə bir məsəl
var ki: “Eşşəyə gücü çatmaz,
palanını toqqaşlar!”
Bu çox yaxşı məsəldir
və hər bir bisəmərə və bivec vicudi bir qara citə
dəgmiyən adamların tərifnaməsidir.
Bu cür adamlar çoxdur və
hər bir yerdə onları tapmaq çətin əməl
degildir. Çünki, öz-özlərini haman dəm
bildirirlər. Bunların içində “sahibi-mənsəb”
adamlar da olur ki, özündən bir mərtəbə
böyük adamın hər bir qapazını qəbul eləyib,
özündən “balaca”sını görən kimi
acığını ondan çıxır. Bunların
içində sayə adamlar da olur ki, evdən çölə
çıxan kimi, onu hər yerdə qapazlıyorlar, yada ki,
qumar oynıyorsa, tutub min biclik ilə onun olub-qalan
pullarını udurlar, o da acığından evə
qayıdıb, tutub arvadını dögür və deyir ki: sənin
ayağın mənə düşmür!...
Rusiyanın vəzir-vüzürəsi
dəxi bu saət haman “eşşəyə gücü
çatmayıb, palanını toqqaşlayan”
adamlardandırlar. Buna yaxşı dəlillərin biri odur ki,
Lidval adlı bir dələduz, daxiliyyə vəzəratını
tovlayıb bir milyon pulunu alıbdır, daxiliyyə vəzarəti
də gəlib ac Qarabağı tutubdur ki, gərək bizə
on iki min manat pul verəsiniz!...
Amma mən sənə deyim,
onları qınamaq yoxdur.... Çün ki, kişilər
qarıxıbdırlar....
***
Mən belə güman
eliyoram ki, bizim millət üçün çalışan
adamlarımız dəxi qarıxıbdırlar. Çün
ki, bunlar özləri diyorlar ki, bizim müsəlman milləti
bərk yatıbdır, amma bununla belə yatmışı
oyatmaq üçün heç bir şey qayırmıyorlar,
məgər-inke, kənarda oturub, öz-özlərinə
zaylanıyorlar. Amma sairlər və əzin cümlə erməni
çalışanları o vəqti ki, öz millətini
oyatmaq istədilər, haman saət durub milləti
qıdıqlamağa başladılar və bununla da kifayət
etməyib başına bir vedrə də “soyuq su”
tökdülər. ......... Məzəli burasıdır ki, bəzilərimiz,
millətdə bir qədər hərəkət görüb əl
çalırlar ki, bəli, millət oyanır, daha bunu
anlamıyorlar ki, millətin bu hərəkəti oyanmaq degil, bəlkə
odur ki, indiyə qədər millət sağ tərəfi
üstündə yatmışdı, indi də qımzanır
ki, çevrilib sol tərəfi üstündə yatsın ...
Amma nə eləmək, qoy
yatsın. Əlbət bir vəqt olar ki, oyanıb görərlər
ki, el köçüb heç yurdu da
qalmıyıbdır!...
lll
Yuxarıda erməni
sözü dedim yadıma “Mışaq” ilə “Yerkir” qəzetəsinin
çırpışması düşdü. Bəli, bir vəqt
vardı ki, dünyanın o üzündə də, bu
üzündə də biz müsəlmanlara lənət oxuyub
diyordular ki, a flan flan şödələr, neçün bu məzlum
erməniləri qırırsınız!... Biz də and
içirdik ki, aman eliyirdik ki, bəs bizim xəbərimiz
yoxdur, filandır. ... Qərəz mətləb uzundur. Amma indi
şükür olsun Allaha ki, paxırın üstü
açılıbdır və hər nə biclik var idi,
hamısı meydandadır və bundan savayı
qırğın salanların özləri də, yəni
“mışaqlılar” və “yerkirlilər” öz-özlərini
lap soyundurub lüt-üryan eliyirlər ki, ta heç kəsdə
şəkk və şübhə qalmasın!
“Mışaq” “Yerkir”ə
diyor ki, siz daşnaksütyunlar hamınız quldursunuz,
qatilsiniz. “Yerkir” də “Mışaq”a cavab verir ki, siz də
danosçusınız, provakatorsunuz! Bunların ikisi də
doğru deyir. Adam gərək insafdan keçməsin,
daşnaksütyunların quldurluğuna, qan içiciliginə,
arvadbazlığına və həmçinin
“Mışaq”ın da danosçuluğuna,
böhtançılığına, fitnəçiliyinə
heç kəsin sözü ola bilməz. “Kişilər” indiyə
kimi öz əməllərini yerinə yetirməgdə qabil durmuşdular.
İndi ola bilsin ki, bir qədər yorulubdurlar. Amma bəlkə
də genə “mabədi var” hə, onu deyəcək idim ki,
görəsən Əmirxanyans kirvə nə qayırır, əhvali
necədir. Gənədəmi erməni qəzeti oxuyurmu,
oxuduqca utanıyormu, utandıqca qızarırmı,
qızardıqca bozarırmı, bozardıqca nə
qayırır? ... Yoxsa heç vecinə degil? ...
Filankəs
“İrşad”, 6 dekabr 1906, ¹
279
KİM NƏ HAYDADIR?
Vətənimiz olan Qafqaz
Rusiyaya ilhaq olandan bəridir ki, “ruslaşdırılmaq”
amali-nifrətəngizi üçün bir meydan olub get-gedə
öz-özlügünü itirməkdə idi. Ölkənin
tərəqqi və təməddün üçün təbii
olan yolları kəmali-ehtimam ilə bağlanıb, əvəzində
süni və saxta bir yol çəkilmişdi ki, onun
axırı da “rusluq” adlanan kəsif bir yerə
çıxırdı. Hər kəs ki, tərəqqi və
təməddün arzusu ilə bu yol ilə gediyordu, axırda
baxıb görürdü ki, lap “rus” olubdur. Keçmişdə
onu əhatə edən şeylər və qəlbində
oyanan hisslər imdi ondan ötrü yad və biganə
görünürdü. Qul təbiətində olanlar, əlbəttə,
özlərinin bu nəhvilə dəgişilmələrinə
qarşı heç bir təəccüb və ya ənduruni
bir etiraz etmək fikrində olmuyub, bəlkə də minnət
çəkirdilər ki, imdi “prosveşşonni” (sahibi-mərifət)
adam olubdurlar. Lakin obirilər, yəni hürriyyət və
azadi-əfkara mayil olanlar isə bu kibi qaidələrə təəccüb
və heyrət ilə baxıb xoşlanmıyordular və bu əhvalatı
təhti-intiqada alıb nəticədə mərifət və
mədəniyyət əvəzində şübhəli bir
şey görürdülər ki, bu da “rusluq”dan ibarət idi.
Ruslandıranlar ruslaşdırılmışlar ilə bir
yerdə bəzilərinin bu fikrini duyub və tərəddüdlərini
müşahidə edib, haman dəm onları şaşırtmaq
və gələcək əfkar və hərəkati-hürriyyətpərvəranənin
qabağını kəsmək üçün hər bir
növ vasitələr ilə inandırmaq istəyirdilər
ki, bu rusluğun əhali üçün böyük nəfi
vardır. Çün ki, bunun adına “kultura” və
“prosveşşeniyə” (yəni mədəniyyət və
maarif) deyirlər. Lakin bu sözlər əqlə batan
olmadığına görə biəsər qalıb şəkk
və şübhəni bir qat daha artırırdı.
Çün ki, mədəni olmaq ilə “rus” olmağın
arasında asimani-zəmin təfavüt olduğu
aşikardır. Vəhşi bir zulusu rus etmək olar, amma o genə
öz vəhşiligində qalar. Həmçinin haman vəhşi
zulusu öz dili, öz ayini vasitəsilə mədəni etmək
olar və onun rus olmağına heç bir zərrə qədər
də ehtiyac qalmaz. Rusiya hökuməti isə təhti-təbiyyətinə
aldığı özgə millətləri və əzoncümlə
biz qafqazlıları “kulturni” etmək üçün
mütləq rusluğa məcbur ediyordu və indi də bu rəftarına
qarşı təşkil olunmaq istənilən məmaniəti
hər bir yaxşı-yaman vasitə ilə basıb məhv
etmək amalındadır.
Biz rus millətinə
düşmən degiliz və “rusluğu” və kəza
“ruslaşdırmağı” pisləməgə bizi vadar edən
təəssübü milli degildir. Rus olmaq, erməni olmaq, yəhudi
olmaq əsasən iqtizai və cəddaniyyədən
asılı bir şeydir. Özümüz də Allahülhəmd,
hürriyyəti-vicdan tələb edənlərdəniz. Lakin
“ruslaşdırmaq”a qarşı qəlbimizdə mövcud olan
bu nifrət əsasən hökumətin bizə nisbət rəva
gördügü əməl və rəftari-cəbriyyəsinə
qarşıdır. Hökumət öz əsil rus millətinə
vermiş olduğu bəzi hüquqdan bizi məhrum edib, yəni
insana layiq olan heysiyyat və məişət təriqini bizdən
ötrü daha artıq müşkül və çətin
bir hala salır. İndiyə qədər felən və
qövlən bunu təkrar ediyordu. “Din və milliyyət və
adətini tərk edib rus olsan həyat və məişətini
bir qədər yüngül edərəm”. Və bu
“yüngüllügə” cəmaəti cəlb etmək
üçün öz murdar politikasını get-gedə
şiddətləndirib tab və təhəmmülə
sığmaz bir dərəcəyə yetirmişdi....
İndiyə qədər dəvam
edən rus inqilabi-kəbiri Qafqaz millətlərinin dərrakəli
və gözü açıq adamlar üçün
böyük bir dəstavüz və rəhbər olub
onları bu ruslaşdırılmağa qarşı qiyama təhrik
etdi. Hökumətin bütün Rusiya qiyam və inqilabı ilə
etdiyi mübarizəsi Rusiyada anarxiya törədən kimi,
Qafqazda dəxi öylə bir nizamsızlığın
davamına səbəb oldu. Əlan istər bütün
Rusiyada, istər bizim Qafqazda nizamsızlıq hökmfərma
olub getdikcə şiddətlənməkdədir. Bu
nizamsızlıq nə qədər təbiidirsə, genə də
“əsil rus” adamlarına, yəni sair millətləri
boyunduruğa salıb hüquqlarını ayaq altında
tapdalamaq arzusunda olan firqeyi-zülmətpəsəndlərə
xoş gəlmiyor. Hamısından yaman olanları dilxor və
dilgir edən Qafqaz hərəkati-inqilabcuyanəsidir. Bu
axır vaxtda hər yerdə və əzoncümlə bizim
Qafqazda “ekspropriyator” adlanan quldurların kilitli bir surətdə
icra etdikləri qətl və qarət “əsil rus” adamları
üçün bar-bar bağırıb divani hərb-ürfi,
diktatura və sairə bu kimi tədabiri- cəbriyyə tələb
etməgə böyük bir bəhanə olubdur. Haman “əsil
rus” adamlarının cümləsinə iki-üç
üzlü “Novoye vremya” qəzetəsinin Qafqaz müxbiri olan
Zateryanni adlı bir şəxs dəxi daxildir. Bu adam “əsil
rus” olduğuna görə istəmiyor ki, Qafqaz Rusiya
inqilabatına iştirak edib qəsb edilmiş
hüquqlarını geri ala bilsin.
Buna binaən Qafqazın hər
bir inqilab və qiyam asari onu narahat ediyor, onun qəzəbi
hamıdan çox Qafqaz ərbabi-hökumətinə tutur.
Odur ki, yazdıqları məqalələrində onlardan və
ələlxüsus canişini Qafqaz qraf Voronsov-Daşkov cənablarından
şikayət edib, dəyişilməsini səlah
görür. Məzkur Zateryanni cənabları istiyor ki, Qafqaza
öylə bir “ləyaqətli” hakim göndərilsin ki, bu
asari-inqilabati məhv və nabud etməgə qadir olsun. Yəni
əhaliyə hər nə gunə zülm və sitəmi rəva
görəgəksə-görsün, təki Qafqazdan inqilab və
qiyam iyi, tozunu yox etsin. Cənab diyor ki: qafqazlılar əvvəldən
vəhşi olub indi də hökumətin gücsüzligini
duyduqda daha artıq vəhşi olubdurlar. Ona görə əli
qırmanclı bir hakim lazımdır ki, gəlib bu vəhşiləri
ram etsin!
Cənab bunu da diyor ki: Qafqaz
“əsil rus” adamlarının məxsusi evidir. Amma imdi iş
ora çatıbdır ki, Qafqazda “əsil rus” adamları qonaq
kimi dolanırlar! Mən-diyor-budur məlum ediyoram: əgər
Qafqaza heybətli bir amir, bacarıqlı bir hakim gəlib
buranı sakit etməsə ol vəqt Rusiya Qafqazı ikinci dəfə
təsxir etməgə məcbur olacaqdır.
İmdi bir fikir edin: kim nə
hayındadır. Biz nə hayındayız!... Onlar, yəni “əsil
rus” adamları bizim hər bir hüquqdan məhrum
olmağımıza iktifa etməyib tələb ediyorlar ki, səs
çıxartmağa da ixtiyarımız olmasın. Halbu ki,
bizim arzumuz zənciri-əsarətdən xilas olub, insan kimi
yaşamağa başlamaqdır.
Əlbəttə, onların
nahaq yerə çıxırıb bağırmaqları
özlərinə qalacaqdır.
İmdi zaman o zamandır ki,
tədbiri-cəbriyyə ilə cana doymuş əhalini sakit
etmək imkan xaricində bir şeydir. Həqiqətdə əgər
“əsil rus” adamları Qafqazın sakitliyini arzu ediyorlarsa, o
halda qoy tədabiri-cəbriyyə xəyalını
mümkün qədər uzaqlaşdırıb həqiqi və
təbii olan vasitələr xüsusunda fikir etsinlər. Bu
vasitələr isə-millət arzularının hüsulə
gətirilməsidir.
Üzeyir
“İrşad”, 12 dekabr 1906, ¹ 283
ORDAN-BURDAN
Direktor Qatilivski....! Adam gərək
insafdan keçməsin, bu “kişi” çox zirək
adamdır: bu zamanda Bakı kimi müsəlman şəhərində
müsəlman uşağını rus eləmək hər
bir misyonerin hünəri degildir. Diyorlar ki, bu işi əmələ
gətirməkdən ötrü adam gərək qurd ürəyi
yemiş olsun.
İndi bilmirəm Qatilivski də
müsəlman uşağını qurd ürəyi yeyib rus
eləyibdir, yoxsa ac qarına eləyibdir-hər nə isə qərəz
eləyibdir. Özü də bu gün sabah zirəklik
nişanı gözliyor. Hələ ola bilsin ki,
axırdan-axıra Qafqazda papuçitel də olsun.
Belə rəvayət edirlər
ki, direktor Qatilivskinin bu hünəri sair direktorlara və ələlxüsus
seminariya direktorlarına çox bərk təsir eləyibdir,
bilsə ki, onlar çox bikeyf olub öz-özlərinə
diyorlar:
“Sən Allah gör təmiz
igirmi il zəhmət çək, müsəlmanları öz
evlərindən çıxarıb sal rusların içinə,
xəzinə pulunu xərcləyib kəlisa tik, məvacib verib
keşiş tut, həm gün aşırı bir praznik qurub
müsəlmanları doldur kəlisayə “barişna”ları
da oraya çağır ki, müsəlman uşaqlarına
“skuçni” olmasın,-genə də bir müsəlmanı
rus eləyə bilmə. Amma müsəlmanın lap mərkəzində
ki, orada müsəlmanlara hətta qəzetə oxumağı
da kafir hesab edirlər,-Qatilivski müsəlman
uşağını rus eləsin? Və bu gün-sabah da
özünə nişan gözləsin?
Tfu sənə ay bəxt!!
Yazıq direktorlar!
Görünür ki, sizin bu “müsəlman mərkəzi”nin
içindən heç xəbəriniz yoxdur ki, burada hərçəndi
müsəlman çoxdur, amma......
Ta dalısını demək
istəmirəm.
lll
Qatilivski özü rusdur və
bu zirəklikdə ki, ondan çıxıbdır, buna dəlildir
ki, rusların içində çox zirək adamlar vardır.
Məsəla: hamıya məlumdur ki, keçən il yaponlar
rusları dögdülər və bu ildə istiyorlar ki, tazədən
dögsünlər, amma bununla belə genə zirək ruslar
yapondan qorxmuyub diyorlar ki, zərər yoxdur, qoy yapon gəlsin,
onu “papaq tulamazdısı” ilə qovarıq!
Əlbəttə keçən
il kimi, bir-iki vaqonda şəkil göndərilsə, yaponun
işi lap bitər!
Filankəs
“İrşad”, 13 dekabr 1906, ¹
288
“QAÇAQLAR”, YAXUD “ƏŞQİYA”
Bu gün qurban bayramında
axşam müsəlman teatr dəstəsi Mehdibəy Hacınski
tərcümə etmiş alman ədibi- faciənəvisi
Şillerin “Əşqiya” (qaçaqlar) nam faciəsini
oynayacaq. O cəhətdən lazım gəlirdi ki, bir neçə
kəlmə “Qaçaqlar”ın nə olduğunu müxtəsərən
bəyan edək.
Qaçaqlar yüz il bundan əqdəm
yazılmış bir faciədir ki, onda böyük mülkədar
bir qrafın ailəsində ata ilə oğulun, qardaş ilə
qardaşın əlaqəsi göstərilir. Faciənin bəhadırı
olan Frans kiçik qardaş olduqda ki, məbada mənim
böyük qardaşım Karl atam öləndən sonra
sahibi-ixtiyar olsun-deyə öz qardaşı tələbə
Karlın dilindən növbənöv yalanlar deyib, onu
atasından bəri eliyor və sonra atasını dərdə
salıb boğur. Sahibi-ixtiyar böyük mülkədar qoca
qraf ölmüyorsa da, onu oğlu Frans zindana salır.
Atasından bəri olmuş
biçarə tələbə Karl gedib qaçaqlıq edir və
dəstənin əmiri olur. Bu ad ilə necə ki, faciə
diyor “qanuni tapdalayıb” həqqi peyda edir. İttifaqən
atasının zindanının qabağına gəlib
atasını xilas edir və öz dəstəsindən onun
intiqamını almaq üçün qraflığa adam
göndərir ki, qardaşı Fransı diri tutub gətirsinlər.
Frans isə yuxuda qiyamət əhvalatını
görüb ki, neçə adam öldürən, fəsad
salıb qan tökən məluni Allah dərgahında müqəsir
edib ona tənbiyə edirlər. Birdən ayılıb dad-fəryad
ilə öz otağına gəlir və orada vicdan ona əziyyət
verdikdə davam etməyib ah və zar ilə bir halda Karl öz
dəstəsindən göndərmiş qaçaqlar imarəti
əhatə edib, od vururlar və içəri daxil olmaq istəyirlər.
Frans bu haləti gördükdə laəlac qalıb
özünü diri vermək istəmiyor və
öz-özünü boğub öldürür. Bu qərar
ilə günahkar Frans bu dünyada qisasən öz cəzasına
çatır.
Qaçaq əmiri- Karl
Fransın cəzasına çatdığını bildikdə
özünün oğulluğunu bildirir, qraf əssal
ölür. Məhrum Karl öz məşuqəsini də
öldürüb sonra özünü bir fəqirin əli ilə
ki, ta dövlət o fəqirə pul
bağışlasın-deyə divanə verir.
Bunun ilə faciə tamam
olur.
Hər bir müsəlman bu
faciəni görüb, ondan ibrət götürməgini
lazım bilib, bu gün teatra bu faciənin tamaşasına gəlməyə
dəvət edirik.
Musiqar
“İrşad”, 12 yanvar 1907,
¹9
əssal – o dəqiqə, dərhal
məhrum – bədbəxt
Üzeyir HACIBƏYOV
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2010.- 3 iyul.- S.20-21.