Varlı kişinin portmanatı
– Bakı Dövlət
Universitetinin Tarix fakültəsini bitirib. Hazırda həmin
universitetdə “Etnologiya” ixtisası üzrə magistr təhsili
alır. İlk hekayəsi “Şirlə Sahilin
nağılı” 8 yaşında “168 saat” qəzetində
çap olunub. 2006-cı ildən ədəbi
yaradıcılıqla məşğul olsa da, son bir ildir ki,
daha tez-tez yazır. “Azərbaycanda demokratiyanın perspektivləri”
esse müsabiqəsində essesi, Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi tərəfindən keçirilən “Yeni adlar”
müsabiqəsində “Qorxu” adlı hekayəsi birinci yerə
layiq görülüb. “Azadlıq” radiosu tərəfindən
elan olunan “Ədəbi azadlıq” müsabiqəsində 130
müəllifin 150 əsəri içərisindən gizli səsvermə
nəticəsində iki hekayəsi onluğa düşüb.
Yaxında “Əziz Zemi” adlı kitabı çapdan
çıxacaq.
Esse
Nitsşenin “Fəzilət
kafedrası”nın qoca professoru şirin yuxu yatmaq
üçün mütləq on-on nə isə etməlisən,
əsası on həqiqət öyrənməlisən deyirdi.
Düzgün seçim etsən, ədəbiyyat on həqiqəti
sənə bir kitabda, bəzən bir abzasda, hətta bir
cümlədə öyrədə bilər. Bundan sərfəli
nə ola bilər? Maddi-mənəvi informasiya bolluğunda
itib-batanlar, yanılanlar, qərarsızlaşanlar mütləq
bir gün ədəbiyyata üz tutacaqlar. On həqiqəti
vaxta və enerjiyə qənaət etməklə başqa
heç yerdən əldə edə bilməzsiz. Kitab
marketoloqları bu şüarı əsas tutmalıdırlar,
məncə. Mütləq alıcı tapılacaq. Yetər
ki, düzgün ədəbi ünvan tapa biləsən. Ədəbiyyat
həm güclülərin, həm də gücsüzlərin
yolgöstərənidir. Eyni zamanda şəxsən mən
daima özünü yolgöstəricisi, daha ağıllı
göstərənləri də sevmirəm.
Yazıçılara bu dünyanı düzəltmək kimi
ağır yükü yükləyənləri də qəbul
eləmirəm. Hər şeyi fəlsəfiləşdirəndə
həyatı yaşamaq daha çətin olur. Nəticədə
yazıçı da başqa bir yazıçının
oxucusudur. Ədəbiyyat bütün çirkinlikləri
qabarıq, amma bacardıqca gözəl şəkildə
göstərməlidir. Dünyamız çox böyükdü.
Hətta məncə olmalı olduğundan çox daha
böyük. Çox sözünün olduğu cümlələrin
məğzinə daha diqqətlə, ehtiyatla yanaşmaq
lazımdır. Burda nizamın pozulmasına olan meyllərə
daha tez-tez rast gəlinir. Yazıçı böyük
dünyanı hamıya olduğu kimi və ya olmalı olduğu
kimi göstərmək üçün
qırıq-qırıq sujetləri toplamaqla bütövləşdirməli,
çox böyük dünyanı balacalaşdıraraq
kiçik-kiçik modellər düzəltməlidir.Hər kəsin
böyük dünyaya əli çatsın deyə. Hərdən
hətta Allahın yaratdığında köklü səhvlər
axtarmaq, kafir olmaq bahasına da olsa, fövqəl cəsarət
göstərməlidir yazıçı. Eyni zamanda bəzən
üsyankarlığı görünməyənlərin də
içində mütləq müxaliflik var deyə
düşünürəm. Adını
xatırlamadığım müəllif yazıçıya
belə tərif vermişdi: çirkin olmalıdır
çirkab içində, bütün insanların günah
yükünü daşımalıdır zəif cismində.
Üsyankar olmayan yazıçılar bəlkə də
günah yükü daşıyırlar gizli-gizli, fədakarcasına...
Məncə,
yazıçılar əsərlərə hədsiz
ikibaşlı mənalar verməklə yaşamlara daha
böyük anlaşmazlıq qatmamalı, bacardıqca mənaları
dolaşdırmamalıdırlar. Ən azından hələlik.
Azərbaycan oxucusunun indiki qavrama səviyyəsində. Əlbəttə,
bu mənim şəxsi fikrimdir, amma mən məni az da olsa nəyəsə
həvəsləndirən əsərləri oxumağa
üstünlük verirəm. Çirkinliklərə və
haqsızlıqlara bir az yazıçı sadəlövhlüyü
ilə yanaşan əsərləri sevirəm. Belə əsərlər
sənə həqiqəti və haqsızlığı
göstərir, haqsızlığa uğrayan qəhrəmana
özünü oxşatsan da daha çarəsiz
görünmürsən.
Qeyd: Kimsə ədəbiyyat
haqqında danışmaq istəyirsə, bu yerdə artıq
dayanmaq lazımdır. O insanın içində mütləq
haqsızlığa müxaliflik, əsası ədalətdən
bir parça tapılacaqdır!
Qadın yalvarırdı. On
dəqiqəlik görüş üçün ilan dili
çıxarırdı. İri cüssəli gözətçi
qadının yalvarışlarına öyrəncəli
adamlar kimi “olmaz, olmaz” deyərək laqeyd-laqeyd ətrafına
boylanırdı. İri, naxışlı darvazanın
açılması ilə qara rəngli “Mersedes”in içəri
girməsi o qədər sürətlə baş verdi ki,
qadın bu fürsətdən istifadə edib sivişib
içəri keçməyə macal tapmadı. O
üzünü dəmir barmaqlıqlara söykəyərək
bağırmağa başladı.
– Əziz müəllim, bu
sizin portmanatınızdı. Mən onu dünən “Avropa”
otelinin qabağından tapdım.
Əziz müəllim bir
anlıq ayaq saxlayaraq geri çevrildi. Az qala unutduğu
portmanatına laqeyd nəzər salaraq “Buraxın gəlsin”
dedi.
İyirmi beş dəqiqədən
sonra o Əziz müəllimlə görüşdü.
– Əyləşin,
xanım.
Qadın ona oturmaq
üçün təklif edilən hündür kresloda oturdu.
O heç vaxt belə kresloda oturmamışdı və belə
zəngin, yaraşıqlı evi yalnız kinolarda
görmüşdü. Əlində bərk-bərk tutduğu
qara rəngli portmanatı sahibinə təqdim etməyi belə
unutmuşdu.
– Portmanatı hardan
tapdız, xanım?
Qadın yerindən dik
qalxıb Əziz müəllimin kreslosuna yaxınlaşdı
və portmanatı ona uzadaraq:
– Mən portmanatı “Avropa”
otelinin qabağında yerə düşmüş
gördüm. Nə yaxşı ki, vizit kartınız orda
idi. Yoxsa sizi tapmaq bu qədər asan olmazdı.
Əziz müəllim
portmanatını eşələyə-eşələyə
arabir gözucu ona da nəzər salırdı. Qadın
gözəl idi, lakin bu gözəllik öz məsumluğunu
itirərək adamda ikrah hissi oyadırdı. Qalın
dodaqlarına çəkdiyi qıpqırmızı pomada ilə
sapsarı, cod saçları, qara rəngli corabları ilə
dikdaban ayaqqabıları və nəhayət qara rəngli sinəsi
açıq paltarı ilə kresloya sığal çəkdiyi
barmaqlarındakı qırmızı boya onu çox yöndəmsiz
göstərirdi. Onun məsum gözəlliyi əlavə
parıltılar içərisində it-bat olmuşdu.
– Siz portmanatı qaytarmaya da
bilərdiz.
– Mən portmanatı
qaytarmaya bilməzdim.
Qadın bu sözləri Əziz
müəllimin yaraşıqlı, gülər gözlərinə
baxaraq qətiyyətlə dedi.
– Niyə?
– Çünki bu pullar mənim
zəhmətimin bəhrəsi deyil.
– Siz ki onları
oğurlamamısız, tapmısız.
– Doğrudu. Amma
ünvanınız ordaydı.
– Burdakı məbləğdən
xəbəriniz var?
– On iki min dollar-qadın bu məbləği
sanki qorxa-qorxa dedi.
Dünən gecə Sevinc
müştəri tapmaq üçün “Avropa” otelinin
qarşısında var-gəl edirdi. Qəfil ayağına
ilişən qara rəngli portmanat əlvan işıqların
altında par-par parıldayırdı. Sevinc ətrafa
boylanıb heç kəsin diqqətini cəlb etmədiyini
görərək portmanatı götürdü və sürətlə
evinə tərəf getməyə başladı. Tərlanla Ləman
artıq yatmışdılar. Qadın heç zaman bu qədər
pul görməmişdi. Bu pullar onun üçün həyat
idi, bu həyatı yaşamaq idi. Bu pullar onun üçün
hər şey idi. Amma çox təəssüf ki, onun deyildi.
Yaraşıqlı portmanat onun kasıb evində yol
azmış qonağa bənzəyirdi.
“Görünür bunu Allah
özü göndərib mənə. Allah məni
sınağa çəkir. Mən sabah soraqlayıb
portmanatı sahibinə qaytarmalıyam, əks halda Allah məni
cəhənnəmin qır qazanında yandırar” deyə
Sevinc nimdaş süfrəyə səpələnmiş
dollarlara dəhşətlə baxmağa başladı.
Onlardan qorxdu. Halbuki, o bu dollarlardan ötrü saatlarla soyuqda müştəri
gözləyir, uşaqlarını dolandırmaq
üçün hər cür təhqirə
dözürdü. Ona görə bu dollarları sakitcə xərcləmək
onun özünə müştəri axtarmasından daha iyrənc
idi. Lakin qadının bir ümidi vardı. Portmanatın sahibi
ona nədəsə kömək edə, heç olmasa
portmanatı tapıb qaytardığı üçün
yüz dollar verə bilərdi. Cəmisi yüz dollar Sevinc
üçün bir neçə günlük istirahət idi,
soyuqda küçələrdə müştəri gözləməmək,
özünü məcburu satmamaq idi.
– Əziz müəllim
pulları sayıb yenidən portmanata qoyaraq kənara
tulladı.
– Ailəlisiz?
– Yoldaşım ölüb,
iki övladım var.
Bayaqdan bəri böyük
malikanədə Əziz müəllim ilə özündən
savayı bir kimsə görməyən qadın onu
bürüyən maraqdan irəli gələn sualını
verməyə imkan tapdı.
– Siz necə, burada təkmi
yaşayırsız?
– Yox, qızım Fransada
yaşayır. Hal-hazırda həyat yoldaşım ona baş
çəkməyə gedib. İndi mən Cimlə
qalıram. O bayaqdan böyründə oturaraq ləhləyən
itin başına sığal çəkdi.
– Gözəl itdi – qadın
mehribanlıqla Cimə tərəf boylandı.
Sanki Əziz müəllim
iti haqqında deyilmiş xoş sözdən fərəhləndi.
Sadə insanlarla, ictimaiyyətlə çoxdan ünsiyyətdə
olmayan Əziz müəllimdə qadına qarşı qəribə
bir maraq oyanmışdı. Hətta ilk baxışdan onda
ikrah hissi doğurmuş sifətində bir məsumluq əmələ
gəlmişdi.
– Siz niyə mənim iş
yerimə deyil, məhz evimə gətirdiz portmanatı?
– Mən iki dəfə cəhd
elədim, amma qəbulunuza düşə bilmədim.
Qadın tələsirdi.
Yarı canı evdə qalmış uşaqlarının
yanında idi. “Heç olmasa əlli dollar versəydi” – deyə
düşünür və bu gün balaca qızının ən
çox sevdiyi şirniyyatdan alacağını,
qızının nə qədər sevinəcəyini təsəvvür
etdikcə Əziz müəllimin aramla verdiyi suallara səbrlə
cavab verirdi.
– Anamdı. İki ildi ki,
dünyasını dəyişib.
Əziz müəllim
qadının divardakı iri portretə diqqətlə
baxdığını görərək izahat
verdi.
Anasını həmişə
çox sevmişdi. Ona görə anası dünyanın ən
ağıllı, ən qabiliyyətli qadını idi. Bu
fikirləri atası öləndən sonra tamamilə dəyişdi.
Son illər o anasını hətta sevmirdi. Atası öləndə
Əziz müəllimə elə gəldi ki, anası bu
ayrılığa dözməyəcək. Çünki onlar
həmişə mehriban dolanmış, atası evə gələrkən
anası qulluqçuya belə imkan vermədən özü
ona xüsusi qulluq eləyirdi. Onların əsas
mövzuları pul idi. Anası atasına bu pulları
israfçılığa yol vermədən xərcləməyi
məsləhət görürdü. Anası bütün
günü danışır, evlərindəki qulluqçu
qıza nəsihətlər verir, namuslu-tərbiyyəli
olmağı tövsiyə edərək hamını
nizam-intizama çağırırdı.
Lakin atasının
ölümündən sonra o anasının çox qəddar,
zəhmli olduğunun şahidi oldu. Bir gün təsadüfən
eşitdiyi söhbət isə anasını onun gözündən
büs-bütün salsa da, bunu heç vaxt onun üzünə
vurmadı və öz övladlıq borcunu layiqincə yerinə
yetirdi.
Yaşlı bağban
heç kəsin curət edib keçə bilmədiyi kabinetdə
anası ilə çox sərt danışırdı.
– Allahından qorx.
Keçmişini nə tez unutdun? Mənim qadınla
tanışlığım elə səninlə
başlamamışdımı? Mən sənin həyatında
kim bilir neçənci gənc idim. Dünən axşam Fəridəni
qapıdan qovanda gördüm. Biz həmişə bir yerdə
olardıq. Tale sənin üzünə güldü. Nadirin ailəsini
dağıdıb özünə yeni həyat qura bildin. Amma ərin
səni çirkablıqdan qurtara bilmədi, çirkin əməllərinin
üstünü ört-basdır eləmədi. Yalnız ərinin
pulları hesabına ətrafdakıların süni hörmətini
qazana bildin. Bu sözləri məndən başqa heç kəs
sənin üzünə deməyəcək. Çünki sənin
kimilərin çirkinliyini örtən bir vasitə var. PUL!
Amma onu da bil ki, bütün şəhər sizin
pullarınıza da, sizə də gülür. Sizin ailəniz
öz əxlaqı ilə heç kəsə nümunə
ola bilməz.
Anası susdu.
Qoca bağban o gündən
onlara gəlmədi.
– Çox minnətdaram,
xanım. Siz etibarlı insansız.
Əziz müəllim əlini
portmanatına sarı apardı.
Sevinc sevindi.
– Portmanata görə
çox sağ olun. Gözətçi sizi yola salar.
Ağır-ağır
ayağa qalxdı. Son ümidi gözətçi idi. Yəqin
Əziz müəllim onu “yola salmağı” gözətçiyə
tapşırıb.
Gözətçi əlini
pencəyinin sağ cibinə apardı. Sevinc sevindi.
Gözətçi sağ
cibindən çıxartdığı dəsmalla burnunu
sildi, nəzakətlə darvazadan kənara çəkilərək
qadının çıxmasına əli ilə göstəriş
verdi.
Əziz müəllim
gözlərini anasının iri portretinə dikmişdi.
Valideynlərindən ona miras qalmış, onu ən ali hisslərdən
məhrum edən iki şey vardı. Dollarlar və xəsislik.
Baxışları ilə pəncərədən
qadının uzaqlaşdığını sona qədər
müşayiət etdi. Sonra axşamkı iclasda edəcəyi
çıxışın üzərində
çalışmağa başladı. Əziz müəllim
uzun illərdir ki, beynəlxalq səviyyəli insan
hüquqları institutunun aparıcı siması idi.
İctimaiyyətlə əlaqələr üzrə
ixtisaslaşmış institut məşhur layihələri ilə
tanınırdı.
Sevinc narın-narın
yağan yağışın müşayiəti ilə
içinə hopmuş kədərdən
ağırlaşmış özünü küçələrdən
güclə sürüyüb aparırdı.
Əziz müəllim
axşamkı tədbirə hazırladığı məruzə,
Tərlanla Ləman analarının gətirəcəyi
şirniyyatı gözləyə-gözləyə ümidlə,
narın-narın yağan yağış damlaları Sevincin
sinəsinə tökülən aramsız göz
yaşları ilə oynayırdılar...
Sahilə İBRAHİMOVA
525-ci qəzet.- 2010.- 10 iyul.- S.28.