Lahıcda Qarabağ şikəstəsi
(“Duyğular” silsiləsindən)
Eşitdim Ağdamdan təzəcə qaçqın düşmüş yaxın qohumum Qurban (Ağdamda ona misgər Qurban deyirdilər) böyük oğlu Eyvaza toy eləyir. Nə yaxşı ki, dünyanın hələ eycahan vədələrində Lahıcda yalnız xarabalıqları qalmış ata-baba yurdlarında bir dam qaralaya bilmişdilər. Yaydan-yaya gəlib dincəlirdilər. Dünya qarışandasa lövbərlərini buraya saldılar. Sonralar neçə-neçə qaçqın ailəsinin öz evi bilib ərklə qapısını döydüyü, dosta, qohum-qardaşa daim simsar olmuşdu bu ocaq.
Qurbanla yeniyetməlik illərindən bir yerdə böyümüşük. Əslən, kökən sarıdan lahıclı olsa da körpəliyindən Qarabağda, Ağdamda ərsəyə gəlib, şirin qarabağlı ləhcəsində danışır. Özü də, Ağdamda dünyaya gəlmiş övladları da. Ana nəslimdə ən çox hörmət olunan kişilərdən biridi Qurban. İllər boyu yar-yoldaşımla Ağdama yolum düşəndə əldən-ayaqdan gedər, özünü oda-közə vurub günlərimizin bəy-xan kimi ötüşməsini təşkil edər, üstəlik bu həyanlığından zövq alardı. İndi bunun Bakıya gəlməyi də var axı, ha istərdik biz də özümüzü göstərək, yox e, Qurban olan yerdə kimin nə haqqı olardı əlini cibinə sala.
Hələ uşaq yaşlarından atasız böyüdüyündən zəhmətə qatlaşmış, misgərlik kimi ağır fiziki güc tələb edən bir sənətə baş qoşmuşdu. Zahiri görünüşü ilə əlləri arasında kəskin fərq vardı. Özü sakit, gözəl, yaraşıqlı, əlləri iri, çat-çat, cadar-cadar. Misgərlikdə tez-tez işlədilən kimyəvi dərmanlardan yaman günə düşmüş bu əllərə toxunanda onları əldən savayı nəyə desən oxşatmaq olardı. Ömrü boyu hər işimizə yarayan olmuşdu Qurban. Bir xeyir-şərimiz onsuz ötüşməzdi. Qəlbi geniş, səxavət mücəssəməsi, açıq süfrəli, indilərdəsə adına “qaçqın” yarlığı yapışdırılmış didərgin qardaşım. Ona görə “didərgin” deyirəm ki, dost-doğmaca baba yurdu Lahıcda özünə layiqli şərait yaradıb ulu misgərlik sənətini davam etdirsə də Ağdamsız, Qarabağsız günlərini ömürdən saymır, bir gözü dəli-dolu Girdman çayının cənub axarından arana, oradan da Qarabağa uzanan yollardan çəkilmir.
İndi
Qurbanın həmin ocağıydı, böyük oğlunun
toyuna hazırlaşırdı. Xəbəri eşidəndə
təccüblənmişdim. Qurbandan çıxmayan iş, nə
əcəb məni dəvət eləməyib. Amma sonra xasiyyətinə
bələd olduğumdan vaz keçdim. Başa
düşdüm ki, istəməyib ilin-günün bu
çağında kimsəyə əziyyət verə. Durub
yol aldım düz Lahıca. Evlərinə
yaxınlaşdıqca qulağım darı dənləyirdi.
Öz-özümə deyirdim görən
çalğılı toydurmu? Axı, bu toya Qurban çoxdan
hazırlaşırdı. Bəlkə də bütün
ömrü boyu. Axı, ilk övladının –
Eyvazının toyu idi. Amma heç bir
çalğıdan-filandan əsər-əlamət yox idi. Həyətdəsə
əsl qələbəlik hökm sürürdü. Arvadlar, uşaqlar qaynaşır, həzin, sakit bir sevinc arada valey vururdu. Kişilər
məclisinə qədəm qoyanda ürəyim dağa
döndü. Mənə elə gəldi bütün Ağdam,
Qarabağ burdadır. Gözlərində, çöhrələrində
dünyanın minbir ağrı-acısı, dərdi-ələmi
yeyib-içir, içlərində boy göstərməyə
çalışan qəmi, kədəri bir təhər ovudub
səngidirlər. Qurban düz iş görmüşdü.
Burda çalğı qəti olmazdı. Çünki məclis
qarabağlıların məclisiydi, eşidən, bilən
tanış-biliş Azərbaycanın hər bucağından
tökülüşüb gəlmişdi Lahıca. Bakıdan,
Şəkidən, Masallıdan, Ağsudan, Kürdəmirdən.
Tarın bircə siminə bənd idilər, bir boğaz
qaynatması, bir zəngulə yetərdi ki, göz
yaşlarının qabağı açıla,
qaçqın ahı ərşə dirənə. Qurban
düz eləmişdi. Bu toyun mağarı xəyallarda
qurulmuşdu. Ağdamda, İslam Hacıyev küçəsinin
bu başından o başınacan. Bu toyun
çalğısı qulaqlarda səslənirdi. Burada əyləşənlərin
çoxu mənə tanışdı. Məhərrəmin, Rəşidin,
Cəfərin, Vahidin, Niyazinin, Məhəmmədin, Vahidin
Ağdamda yaxşı gün-güzəranları, ev-eşikləri
vardı. Qonaq gedərdin, başından gedib ayağından gələrdilər.
Çox vaxt da məclislərin sonu Şuşada-İsa
bulağında tamamlanardı. Eləsi vardı iki-üç
yerdə ev tikmişdi özünə, balalarına. İndilərdəsə
bu böyük qəlbli insanlar evsiz-evsiz, yurdsuz-yurdsuz
dolaşırlar Azərbaycanın bizə qalan əraziləri
boyunca. Adlarının da yanında çəkilməz
“qaçqın” yükü. Təəssüflər ki, elə
yurddaşlarımız var bu yükün
ağırlığından xəbərsizdi, kimisi hətta məzəmmət
edir, acılayır onları. Onlarsa bir şey deyirlər: Allah
biz görəni heç kəsə göstərməsin. Təzə
bəyə yaxınlaşdım, qucaqlayıb öpdüm onu.
Gözümün qabağında böyümüşdü.
Qaradinməz, sakit, ağır bir uşaq idi. Evləri
Ağdam bazarının yaxınlığındaydı,
atasının da misgər dükanı o bazarın içində.
Tez-tez ora gedər, atasıyla bir çəkic vurar, misgərliyin
incəliklərini öyrənərdi. İndilərsə yekə
cayıl olmuş, sərtləşmiş,
kobudlaşmışdı. Çünki bu yaşında
qan-qada görmüş, yurd itirmiş, birgə
böyüyüb boya-başa çatdığı
dostlarından ayrı düşmüşdü.
Yağış döymüşdü onu, gün
qaraltmışdı. Və ona baxdıqca mənə elə gəlirdi
evlənməyinə görə də xəcalət çəkir,
sanki kimdənsə, nədənsə üzr istəyirdi.
Bilirdim ki, müharibə başlayandan gecəsi-gündüzü
olmayıb Eyvazın. Öz maşınlarında bir
ayağı daim döyüş bölgələrində
olub, döyüşçülərə silah-sursat
daşıyıb, yeri gələndə əldə silah
döyüşürmüş.
Məclis getdikcə
isnişir, dillərin qıfılı açılır,
köhnə tanışlar biri-birindən hal-əhval tutur,
iş-gücləri barədə məlumatlanırdılar. Bu
da Məhərrəm dostumuz. Vaxtilə toyumuzda, şənliyimizdə
birdənbirə peyda olan, əsas sənəti misgərlik olsa
da məclislərin şirin yerindəcə əsl
qarabağlılar sayağı, amma lahıclılar kimi “g”,
“c” səslərinin yerini dəyişik sala-sala çox gözəl
avazla, çalğısız-filansız muğam
parçaları oxuyan kövrək qəlbli sənətkar.
Böyük muğam ustamız Arif Babayev istər Ağdamda,
istərsə də Bakıda hansı məclisdə onu
görərdisə həmən yanına çağırar,
qoşalaşıb oxuyar, aralığa bir ayrı hüsn-tərəvət
bağışlardılar. Amma o Məhərrəmdən əsər-əalmət
qalmamışdı. Başının üstündən əsən
nagahan küləklər onun da şaxın
sındırıb, qəddini əyib. Daha az-az oxuyur.
Özü də bütün qarabağlılar kimi söz
verib ki, “Qarabağ şikəstəsi”ni o yerlər azad
olmayınca oxumayacaq.
Bu da Məhərrəmin
balaca qardaşı Rəşid. Məclislər bəzəyi.
Daim deyib-gülən, duzlu-məzəli, zarafatcıl,
xoşsurət, səxavətli. Baxanda deyərdin
dünyanın heç bir qəmi-qüssəsi bu adamın qəlbinə
yol tapammaz. Elə bu məclisdə də kefindən
qalmırdı. Çatana bir söz atır, bir şəbədə
qoşur, lətifələrinin sayı-hesabı bilinmirdi. Amma
hər Ağdam adı çəkiləndə sanki səksənir,
köpü alınır, Rəşidliyindən
çıxır, olur bir kövrək, ürəyi quş
ürəyi təki çırpınan vətəndaş, vətən
daşı.
Bu da Cəfər. Bəyin əmisi.
Bütün Ağdamda “Şofer Cəfər” kimi ad
çıxarmışdı. Əsl ağdamlı təbiətli
bir zat. Sözü düz adamın gözünün içinə
deyən, haqqı nahaqqa satmayan. Ağdamda bir evi vardı,
birinin də bünövrəsini təzəcə qoymuşdu.
Özünü oda-közə vururdu ki, yaraşıqlı
Ağdam mülklərindən geri qalmayan bir dirlik yaratsın
ailəsinə, balalarına. Dünya dəyişdi, işlər
baş-ayaq çevrildi. Dədə-baba yurdu olsa da
qaçqın düşəndən sonra nə Lahıca
uyuşa bildi, nə də lahıclılarla onunku tutmadı,
Kürdəmirdə binə saldı. Ağdama
qayıdacağına bəlkə də dünyada hamıdan
çox inanan odur. Söz düşəndə deyir ki, mən
bilirəm ağdam camaatının canındakını. Bir
haya bəndirlər, Allaha and olsun, bir də görəssiniz
düz İrəvanın ortasındadırlar.
Nəhayət bu da... yenə
Məhərrəmdi. Məclisi bürüyən səsin-küyün
içindən lapdan bulaq misallı bir səs, bir avaz
süzülür. Ağdam oxuma məktəbidi eyzən. Arif
boğazı, Şahmalı yanğısı, Qədir nəfəsidi.
Bir də misgər Məhərrəmin sınıq qəlbi.
Bircə saniyənin içində məclisin üstünə
elə bil buzlu su çilənir, hər şey rəngini,
tamını dəyişir. Kişilər əyləşən
evin uzun dəhlizinin Girdiman çayına açılan pəncərəsindən
içəri dolan Lahıc dağlarının küləyi də
dayanır elə bil. Məhərrəm gözlərini yumub
oxuyur. Yox, oxumur, “Segah”ın diliylə inləyir, can verir,
hönkürür. Bayaqdan məclis əhlinin keyfini duruldan,
adamları güldürən Rəşid də ondan beşbətər.
Və gözlərindən sel kimi yaş axıda-axıda əllərini
ağzı üstündə cütləşdirib qeyri-adi
ustalıqla yastı balaban səsi
çıxara-çıxara qardaşını müşayiət
eləyir. Məhərrəmsə gərək ki, bu sözləri
oxuyur:
Ey könül
müşkülü
uzaq getmə dayan, dur
Hər dərdin dəvası
Qarabağdadır.
Gözlər dolur, ürəklər
uçunur, xəyallar qarışır, nəzərlər
Lahıc dağlarından o taya – Qarabağa zillənir. Gedirlər,
o yerləri dolaşırlar, doğma yurd yerlərinin
daşını,torpağını öpüb
qayıdırlar. Qadınlar məclisindən
hıçqırıqlar eşidilir.Bir daha başa
düşürəm ki, Qurban öz ilkinin toyunu
çalğısız keçirməkdə haqlı iş
görüb. Yoxsa burdan havalanan qüssənin qənşərində
nəinki insanlar, heç Lahıcın rəmzi sayılan
Niyal dağı da duruş gətirəmməzdi. Üstəlik
bu yerdə Məhərrəm vədinə də xilaf
çıxır, andını da pozur. Sanki məclisi qəmləndirdiyini
birdən dərk eləyib “valı” dəyişir, “Qarabağ
şikəstəsi”ni havalandırır:
Axşamüstü qoy uzaqdan
Havalansın Xanın səsi
Qarabağın şikəstəsi...
Yox, bu oxumaq deyildi,
hayqırtıydı, çağırışdı, təsəlli
idi.
Doğurdan da qəribə
toy idi bu toy. Bir süfrə arxasında fəhlə də əyləşmişdi,
sürücü də, ziyalı da, Bakı Şəhər
Soveti İcraiyyə Komitəsinin sabiq sədri Müslüm Məmmədov
da, Milli Məclisin üzvü də. Qaçqın da
vardı, qaçqınlıq anlayışına biganə
olan da. Danışır, bəzən mübahisə edir, siyasətdən
dəm vurur, bəzən hətta ortaq məxrəcə gələ
bilməsələr də aradakı xətir-hörməti uca
tutur, pərdəni gözləyirdilər. Arada sağlıq
demək üçün mənə də söz verdilər.
Qayıtdım ki, bu gün burada tək Lahıc əhli,
Ağdam camaatı, Qarabağ elatı yox, sanki bütün Azərbaycan
təmsil olunur. Özünün problemləri, siyasi, elmi,
iqtisadi dairələrdə gedən söz-söhbətləriylə.
Bəlkə də kənardan baxanda bu ziyafət kiməsə
mənfi təsir bağışlaya, kimsə fikirləşə
ki, dünyanın bu vaxtında, el-günün dərd-sərinin
başdan aşdığı bu vədələrdə bu nə
toy, nə yeyib-içməkdir belə. Amma nahaq.
Dünyanın ən ədalətli, ən əbədi hadisəsi
elə budur ki, var. Çünki dünyaya təzə ailə
gəlir, deməli kimlərçünsə həyat öz
axarından qalmayıb, dünyanın sonu yetişməyib. Bu
gün Ağdam da Qarabağın digər bölgələri
də dünyaya gələn hər təzə ailəsi,
doğulan hər körpəsiylə yenidən
yaranmalıdır. Ağdamın, Qarabağın
sınırlarından kənarda daha böyük, möhtəşəm
bir Ağdam, bir Qarabağ intişar tapmalı, dünyadan
köçən şəhidlərin intiqamı zamanı
yetişəndə alınmalı və o böyük
Ağdam, o möhtəşəm Qarabağ nəhəng bir
axınla öz yer-yurdlarına qayıtmağa hazır
olmalıdır. Yetər ki, ürəklərdəki
Qarabağ odunu sönüb-səngiməyə qoymayalar.
P.S. Bu yazıda təsvir
olunanlar 16 il bundan əvvələ aiddir. Hələ
ağdamlıların ərkəsöyün, onlara xas olan ədalarının,
şaxlıq-şuxluqlarının öz axarıyla getdiyi dəmlər
idi. Hələ başlarına gələni, gətiriləni
bütün incəlikləriylə dərk edə bilmirdilər.
Erməniyə görə ağdamı qoyub
çıxmaları gülməli gəlirdi onlara. Və elə
bilirdilər bu gün-sabah başları ayazıyan kimi, bir
hovur nəfəslərin dərib yenidən dönəcəklər
o yerlərə, erməninin aşının suyun verməyə.
Amma...
İndi budur, o toyun baş tutduğu
vaxtdan 16 ildən çox müddət ötüşsə də
o igidlər məskəni, comərdlər oylağı
Ağdam hələ də düşmən
tapdağındadır. Bu illər ərzində çox
küləklər əsib, sellər-sular axıb. Qurban
qardaşımın da Lahıcdakı ata-baba yurdunda
ötüşən günləri, illəri üzə
gülən olmayıb. 1997-ci ildə Eyvazdan kiçik
oğlu, xoş simalı, hamıya özünü istədən
Elşad balası əlindən uçub getdi. Onun faciəsi
lap nağllardakı kimi oldu. Ailədə
Ağdamsızlığın xiffətini ən çox
ürəyinə salan, gecələr sübhəcən
yatmayıb Ayla, ulduzlarla danışan da o olubmuş.
Ağdamı ən sonda tərk eləyənlərdən
biriydi Elşad. Gördüyü qan-qadalar,
böyür-başında partlayan mərmilər bir növ
havalandırmışdı onu. Lahıca heç uyuşa
bilmirmiş. Axır ki, saxlamaq mümkün olmur, ordan
çıxıb əvvəlcə Bakıya gəlir. Dənizkənarı
parkda ağdamlı uşaqlıq dostlarını tapır.
Oradakı çayxanalardan birində işləyən dostuna-
Fred Asifin yaxın qohumu Elməddinə deyir ki, belə
yaşamaq kişilikdən deyil, gəlin
yığışıb bir iş görək. Dostu məsləhət
görür ki, hələ vaxtı deyil, səbr elə,
gün gələr dığalardan hayıfımızı
çıxarıq. Elşad deyir onda siz qalın, mən gedirəm.
Elməddin soruşur hara gedirsən, cavab verir ki, uzaq bir yola
çıxıram...
O yolsa sən demə
çox qısaymış – dəniz kənarı parkdan
Bakı soveti metrosuna, vaqonların təkərləri
altınacan...
Sonra da Qurban qardaşım
bu yazıda toyundan söbət açdığımız
böyük oğlu Eyvazını itirdi.
Ağdamsızlığa, bir də balaca qardaşı
Elşadın faciəli həlakına dözmədi Eyvaz.
2001-ci ildə ürək tutmasından dünyasını dəyişdi.
Lahıcdakı ata-baba yurdunda, qədim misgər
dükanında başını aşağı salıb əlindəki
durnaboğaz çəkicin ritmik sədaları altında
günlərini başa vuran Qurbansa hələ də
yaşamaqda davam edir – əlində – ovucunda qalmış
övladları Elgizlə, İlqarla, birdə hələ
körpəykən atadan məhrum olmuş nəvələri
Fəridə və balaca Elşadıyla. Yaşayır. Əgər
buna yaşamaq demək olarsa.
30 iyun 2010 Yazı müsabiqə
üçün təqdim olunur
İntiqam Mehdizadə
525-ci qəzet.- 2010.- 10 iyul.- S.25.