Sovet dövrünün
heykəlləri
(Etibar Babayevin “Yalana heykəl” kitabı haqqında)
Ənənəvi dəyərlərin (əxlaq,
din, hüquq və s.)
artıq işə yaramadığını və
sosiomədəni inkişafın
yeni istiqamətlərini
(dünya inqilabı, kommunist cəmiyyəti, bərabərlik və qardaşlıq) bəyan edən sovet cəmiyyəti üçün
sənət hansı rolu oynayırdı, Bu haqda çox yazılıb və danışılıb. “Həmişəlik, yeganə
dürüst və ən mükəmməl yaradıcılıq metodu”
olan sosivlizm realizmi bütün sənət növlərini,
o cümlədən də
heykəltaraşlığı yönləndirirdi.
Sosializm panteonunu
bir dəyər sistemi kimi qəbul
edənlər az deyil, lakin bu bir
həqiqətdir ki, bu sistem əski
sivilizasiyaların gəldiyi
nöqtədən bir
addım da qabağa getməmişdi.
Öz hakimiyyət simvollarını
ikona səviyyəsinə
qaldırmağa çalışan
sovet başbilənləri
bu mənada nəyi necə etməyi yaxşı bilirdilər. “Öz yalanının faş olmasını istəmirsənsə, onun
üstündə məbəd
qur” – qədim Roma deyimindən yola çıxan sovet klassisizmi yeni kult yaratmaq, totalitar dövlətin gücünü-qudrətini nümayiş
etdirmək üçün
çeşidli yollara
baş vururdu.
Sovet heykəltaraşlığı, bütün totalitar cəmiyyətlərdə olduğu
kimi, öz monumentallığı, dəbdəbəliliyi,
əzəmətliliyi ilə
seçilirdi. 50-ci illərdə
Sovetlər sarayının
üzərində Leninin
heykəlini ucaltmaq nəzərdə tutulmuşdu.
Hekəlin ölçüləri
haqqında təsəvvürünüz
yaransın deyə, qeyd edək ki, abidənin təkcə “yolgöstərən”
barmağı ikimərtəbəli
ev boyda
olmalı idi. Sonralar bu proyektdən imtina edilsə də, o vaxtlar sosialist mövzusunda pionerlərə, fəhlələrə,
kolxozçulara çoxlu
heykəllər qoyulurdu.
İnqilab və partiya
rəhbərlərinə qoyulan
heykəllər haqqında
isə ayrıca söz açmaq lazım gəlir. Nisbətən yaşlı
nəsil yaxşı xatırlayır: yer üzünün altıda
bir hissəsində elə bir şəhər,
qəsəbə, yaşayış
məskəni yox idi ki, orada
dahi, müdrik rəhbərə və onun silahdaşlarına heykəl qoyulmamış olsun.
“Bir vaxtlar Bakının
ən yüksək nöqtəsində ölkənin
ən böyük abidəsi ucalırdı. Onu hər
yerdən görmək
mümkün idi.
Əfsanəvi İsgəndəriyyə
mayakı kimi, o da Xəzər sahilinə yan alan irili-xırdalı
gəmilərin diqqətini
cəlb edirdi. Əslində, bu heykəl
də məcazi mənada mayak idi-siyasi mayak. Kirovun əli Domokl qılıncı kimi şəhərin başı
üzərində yellənirdi.
Bir növ siyasi nəzarət rəmzi olan uydurma sovet
bütü elə bir gələcəyə aparan yolu göstərir,
istiqamətimizi müəyyənləşdirirdi”.
Tanınmış jurnalist,
imzası Azərbaycan
oxucularına, dinləyicilərinə
və tamaşaçılarına
yaxşı tanış
olan Etibar Babayevin “Yalana heykəl” kitabı belə başlayır. Kitabda 1920-ci ildə Bakıya hücum çəkib Azərbaycan Xalq cümhuriyyətini devirən
ordunun rəhbərlərindən
biri, Azərbaycan kommunistlərinin başçısı
S.Kirovun həyat hekayətindən bəhs edilir. Lakin bu kitab təkcə
Kirovun haqqında deyil, bu 70 illik
gedişat, onun qaynaqları, hazırda
alt-üst olmuş təsəvvürlər barədə
əhatəli bilgilər
məxəzidir.
Etibar Babayevin yalnız onun qələminə məxsus təhkiyə tərzi, hadisələri çeşidli rakurslardan dəyrləndirmək qabiliyyəti
kitabı daha da oxunaqlı edir.
Səidə Nəbiyeva
525-ci qəzet.-
2010.- 10 iyul.- S.16.