Nəşrlərdə kənara
qoyulmuş mətbu əsərləri
Milli iftixarımız
Üzeyir Hacıbəylinin anadan olmasının 125 illiyi tamam
olur. Bu tarixi xalqımız milli bayram kimi qeyd edəcəkdir.
Hazırlıq işləri artıq
başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin
irsinin pərəstişkarı kimi mən də, neçə
ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin yaradıcılıq irsini,
xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə kənara
qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə çəkilməyən
mətbu əsərlərini aramaqla məşğulam. Hələlik
1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə oxucuları
“525-ci qəzet” vasitəsilə tanış etmək istədim.
Şirməmməd HÜSEYNOV
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
BELƏDİR Kİ VAR
Soltan həzrətlərinin
“İrşad”ı öz məmləkətində
“satılmağın” qadağan etməsi müsəlmanları,
heç bir kəsi təəccübə gətirməsə
gərək. Çün ki, “İrşad” az- çox məşhur
və nüfuzlu bir qəzetə olub İran nim mürdələrini
həyatə, cünbiş və hərəkətə gətirdigi
kimi, Osmanlı qafillərini daha tez oyada bilər idi. Bu isə
Soltan həzrətlərinə mütləq xoş gələn
hadisələrdən degil.
Yəni Soltan həzrətlərinin
ən böyük qorxusu, ən dəhşətli əndişəsi-
Osmanlı cəmaətinin huşyarlıq və dərrakə
məqamına gəlməsidir ki, bunun qabağını almaq
üçün padşah əlindən gələn tədbirləri
və cəmaət qəflətini qat- qat artırmaq
üçün lazım olan binagüzarlıqları
heç bir an müzaiqə etmiyor.
Şairanə söyləyəlim:
Soltan, bütün Osmanlı
toprağının üzərinə qalın bir istibdad pərdəsi
çəkib, bütün yırtıq və deşikləri
də bərk- bərk yamıyıbdır ki, hürriyyət
günəşinin cüzi bir şəfəqi dəxi o pərdənin
altını işıqlandıra bilməsin... Cəmaətin
tərəqqi və təməddününə, səadət
və rifahına başlıca səbəb olan məktəb və
mətbuat sair məmləkətlərdə xəlqi haman vasitə
olduğu feyzlərə sövq etdigi halda, Osmanlı
toprağında əksinə əsər ediyor.
Yəni milləti əsil tərəqqi,
təməddündən uzaq salıb ğəflətini, buna
görə bədbəxtligini artırıyor. Ancaq fitrətində
bir istedad və qabiliyyət və zəkavəti –
xarüqüladəyə malik olanlar bu gunə kor- koranə və
übidanə və bədbəxtanə ömür sürmədən
qəti surətdə ictinab edib qiyamə qalxırlar. Və
bunun nəticəsi olaraq ya tərki –vətən edib qürbətdə
hürr və azad yaşamağa müvəffəq oluyorlar;
Yainki qiyam deyə baş qaldırdığı zaman Soltan xəfiyyələri
tərəfindən dərdəst edilib boğazlanıyorlar və
ya mənfalərdə çürüyürlər...
Mütləqiyyət və
istibdad nəticəsi olaraq bütün ümuri- idareyi- məmləkət
qəvi və imansız bir bürokratiya əlində
olduğundan məmləkətin istər daxili istər xarici
işləri son dərəcə pərişan və qeyri
müntəzəm bir halda olub tamahkar və özgə
malına həris olan əcnəbilərdən başqa
heç bir kəsi şad etmiyor.
Odur ki, əvvəllərdə
getdikcə kəsb və səmtü- qüvvəti – ilə
Avropanı əndişələrə salan Osmanlının əbdülhəmidlər
həvaü- həvəsinə və üsuli- keyfəmayəşasına
giriftar olandan bəri tamam təhdidlər içində baqi
qalmaqdadır. Gör nədirsə İngilis- Fransa o yanda
dursun, Serbistan, Bolqarıstan və Qaradağ kimi Osmanlı
kötügündən əbdülhəmidlər rizasi və
əcnəbilər baltası ilə qırılmış
olan qıxmıqlar dəxi qoşun yığıb, silah
hazırlamaqla, bir vəqt bütün Avropanı titrədib lərzəyə
salan Bonapart Napaleondan da çəkinməyən Osmanlı əskərlərini
ürküdiyor, qorxuya salırlar. Keçmişdə düvəli-
müəzzəmədən biri ədd olunan Türkiyə
(Osmanlı) bu gün ümumcahan siyasətində heç bir
nüfuza malik degildir.
Bunların
hamısının dəxi başlıca səbəbi vahid bir
Soltanın həvavü- həvəsidir. Halbu ki, əgər
Midhət Paşa kimi ümuri- idarədə dahi olan bir
zatın əlilə bərpa edilmiş məşrutiyyət
öz hökmündə baqi qalsa idi, Allah bilir ki, Osmanlı məmləkəti
nə dərəcə qəvi və əzim və mütəməddin
və mütərəqqi olub bütün aləmi- islamı dəxi
bu yolda irəlilərə sövq edərdi və öz
döşündə kəmali- azadi və asudagi ilə
böyüdüb bəslədigi ülum və fünun dahiləri
vasitəsilə ümumbəşəriyyətə dəxi
bir çox böyük xidmətlər göstərərdi.
Lakin heyhat! Soltan həzrətləri
bunların heç birini istəmədi və istəməyib
də. Qüvvəti-səmt aləmi- islam üçün xəlifə
ruyi- zəmin, ümumbəşəriyyət üçün
xahan degil- bunların cümləsinə düşmən
olduğunu hər bir aqil üçün göstərdi!
Üzeyir
“İrşad”, 28 fevral 1907, ¹
35
xahan-istəyən, arzulayan
Ordan – burdan
Köçürtmək məsələsi
Hökumət (İvanın
qolundan tutub girir içəri və diyor): Kərbəlayi Bədəl,
dur burdan:
Kərbəlayi Bədəl
– : Niyə balam, öz yerimdən niyə durum?
Hökumət – : Heç
artıq söz danışma! Dur diyoram, dur! Bəri gəl
İvan!
Kərbəlayi Bədəl
– : Ağa, bəs mən yerimdən durum hara gedim? Hara var ki,
başımı hara soxum?
Hökumət – : Təvaqqe
eliyoram ki, artıq zümzümiyəsən! Özün də
keçən il soldata bir güllə atmısan,
yadımdadır, amma keçər gedər, dur yerindən bu
kişi otursun, tez ol.
Kərbəlayi Bədəl
– : Ay ağa ...
Hökumət (bir şapalaq
vurur) – : Yəni gərək baş ağrısı da verəsən?
Dur bu saət rədd ol burdan!
Kərbəlayi Bədəl
üzü qızarmış durur və ayaq üstə
qalır.
Hökumət – : Ha belə:
indi otur burada İvan: heç kəsin cürəti yoxdur ki, sənə
bir söz desin! Bərk otur (gedir).
Kərbəlayi Bədəl
– : Bəli, biz də qaldıq mal damında!
Bir qədər vəqt
keçir. Hökumət bu səfər də Vasilinin qolundan
tutub girir.
Hökumət – : Məşədi
Əhəd, dur burdan, zəhmət çək oyana!
Məşədi Əhəd
– : Ağa, hayana?
Hökumət – : Cəhənnəmin
təkinə! Nə bilim hayana! Hələ bir soruşur da!
Məşədi Əhəd
– : Ağa, niyə bizi dərbədər eliyirsən?
Hökumət – : Adə, 1867
sənədə fevralın 6 – da axşam çağı
Yasavul Dmitrinin atasının goruna söyən sən degil
idinmi? İndi qorxmursan ki, hələ durub söz də danışırsan!
Bax bu saət burdan elə itilərsən ki, iyin – tozun da
tapılmaz, tatarin!
(Məşədi Əhəd
durub gedir Kərbəlayi Bədəlin yanına. İkisi də
boyun – boyuna verib dururlar və öz yerlərinə yazıq –
yazıq baxırlar. Hökumət burada da öz Vasilisini
oturdub çıxır).
Bir vəqtdən sonra
hökumət bu səfər də Stepanın qolundan tutub
içəri girir və üzünü cəmaətə
tutub diyor:
Hökumət – : Bilirsiniz nə
var? Bax bu urusu qoyuram Binnətəli kişinin yerinə, deyin hə!
Binnətəli kişi – :
Ağa, bəs məni hara qoyursan?
Hökumət – : Təvəqqe
edirəm ki, mənə elə sözlər deməyəsiniz.
Və budur deyirəm, əgər biriniz bu urusa bir şey eləsə,
deyin hə, onda sizin dərinizə saman təpəcəm! Binnətəli
kişi, dur belə ordan!
Binnətəli kişi – :
Ağa...
Hökumət – : Kəs səsini
qurbağa! Adə, Stepan, get otur, özün də qorxma,
gözüm üstündə olacaq (hökumət
çıxır. Binnətəli kişi də gedir əvvəlkilərin
yanında ayaq üstə durur. Bir qədərdən sonra tez
içəri bir urus daxil olub dalınca da hökumət girir).
Hökumət – : Göstər
görüm hansı müsəlman idi?
Urus – (baxır görsün
hansının yeri yaxşıdır): – Bax, bu müsəlman
idi!
Hökumət – : Deyirsən
səni vurdu, elə degilmi?
Urus – : “Kakraz” elədir,
vurdu.
Müsəlman – (təəccüb
ilə): Mən, mən bunu vurdum?!
Hökumət – : Dur bu saət
itil burdan. Səni gözüm görməsin!
Müsəlman – : Ağa,
axı yalan diyor, mən onu harda gördüm ki, harda da
vureydim!
Hökumət – : Sənə
diyoram ki, dur bu saət yerini boşla!
Müsəlman – : Hə
yerimi boşlamaq o özgə məsələdir, ancaq
vurmağa mən heç kəsi vurmamışam (Durur və
gedir əvvəlkilərin yanına. Hökumət haman urusu
haman yerdə oturdur, sonra bu müsəlmanların ədədi
getdikcə artır. Bunlar bilmirlər ki, nə
qayırsınlar. Hara getsinlər, biri diyor mən Osmanlıya
gedirəm, biri diyor mən İrana köçürəm,
yerdə qalanları da deyirlər, çünki oldun dəyirmançı,
çağır gəlsin dən Koroğlu! Və
başlıyorlar quldurçuluq eləməgə. Bu vəqti
hökumət bir dəstə kazak ilə içəri girib
bunların hamısını tutub diyor: Gəlin sizə
yaxşı yer hazırlamışam, gedək ora. Və
aparır.... Sibirə......
Atalar sözü: Yersiz gəldi,
yerli qaç!
Filankəs
“İrşad”, 9 aprel 1907, ¹
64
Ordan – burdan
Cınqılı felyeton
Mənim özümə
“Ordan – burdan”a gələn teleqramlar və xəbərlər və
məktublar
Peterburq – Hamınıza məlumdur
ki, dumanın müsəlman üzvləri bir – birindən
ayrılmışdılar və burası da məlumdur ki, bir
şey ki, o birisindən ayrıldı, hamandan aralarında bir
yırtıq əmələ gəlir. Bəs bu
yırtığı yamamaq üçün bir yamaq lazım
olduğuna görə, Allah dadlarına yetmiş
Topçubaşov, Algin və Akçurin cənabları gəlib
bu yırtıq yerə yamaq olublar. İndi dumanın müsəlman
partiyası hər çəndi yamaqlıdır, amma ta
yırtıq degil. Allah eləsin ki, bizim hər bir
yırtıqlarımız bir yamaq tapsın, öz birligi
xatirinə!
Lll
Tehran – gəldi ... oturubdur.
... hələ görək ....
Bu teleqram çox uzun idi,
amma İrana dair olduğuna görə senzor əlimdən
dartıb yoluq – yoluq elədi və bizdə qalanı da elə
bu oldu .... nə bilim, deyirlər guya İrana sataşmaq olmaz!
* * *
Tiflis – Urusiyetdə verilən
və “Veçe” adında olan “əsil rus” qəzetəsini
burada oxuyub gördülər, yazılıbdır ki, gərək
Qafqazda nə ki müsəlman var, erməni var, gürcü
var – hamısını tutub, qırıb əvəzinə
urus doldurasan ki, ursiyetdə sakitlik olsun. Bu xəbərdən
gürcülər, ermənilər və müsəlmanlar
çox müstərib olub onlardan gürcü dedi: meytinizi
görüm elədir!
Erməni dedi: yavaşca ud,
boğazında qalar!
Müsəlman dedi: Allah sən
saxla! Allah sən saxla! Pərvərdigara bizə
yazığın gəlsin!!
lll
Lənkərandan
yazıyorlar: burada şkol uşaqlarının bir yerə
yığılıb uçitel Martınovu “nə yemisən
turşulu aş” – deyib xubunca mitilləməkləri Lənkəran
müsəlmanlarına çox pis təsir eliyibdir. Haman
müsəlmanlar “balam, əyyam xarab olubdur” – deyib, məsləhət
gördülər ki, lap əvvəl öz uşaqlarına
evdə bir qulaq burması versinlər. Və sonra palıd
ağacından bir fələqqə qayıtdırıb
üç – dörd kəllə qənd ilə getsinlər
Martınovun yanına və ona yalvarıb – yaxarıb desinlər
ki, sən xatirimiz səbəb bizi bağışla, məyus
geri qaytarma. Biz müsəlmanıq, özümüz də sən
demişkən vəhşiyik, bizi vur da, sög də,
öldür də, kazamata da “türk deməli” sox, Sibirə də
göndər, ancaq bizi bağışla. Və bundan sonra duma
üzvü Məhəmmədova bir teleqram göndərib deyəcəklər
dumada desin ki, biz müsəlmanıq, özümüz də vəhşiyik:
qoy hökumət öz Martınovu ilə bir yerdə bizim
başımızda lap tənbəki oyunu açsın, təki
bizi bağışlasınlar.
Filankəs
“İrşad”, 20 aprel 1907, ¹ 73
B.T.
Bəyani – etizar
“İrşad”ın bu
keçən nömrələrinin birində “Siyah” imzalı
məktubdan iqtibas edərək Ə.Əliəkbəroğlu
adlı müsəlmanə sataşmışdım. Sonra
müşarülileyhə Əliəkbəroğlunun
cavabını oxuyub və burada onun barəsində əhval pərsan
olub, onun həqiqətdə millətpərvər və ğəyyur
bir zat olduğunu və millət yolunda böyük xidmətlər
etdigini bilib və “Siyah”ın yazdığını məhz qərəz
ucundan olduğunu anlayıb sataşmağıma peşiman
oldum. Ona görə haman Ə.Əliəkbər cənablarından
üzr istiyoram.
Filankəs
“İrşad”, 20 aprel 1907, ¹
73
Ordan – burdan
“Qəşəngcə qəzet”
İdarədən:
Əşi, qəzet
yazmağın təhrini bilən yoxdur ha! Hərə bir əlinə
bir qələm alıb götürüb əqlinə gələni
yazır, onu pisliyor, bunu pisliyor, elə bilir ki, bu da bir qəzet
oldu. Qəzet deyəndə, budur ki, burada nümunəsini sizə
göstərim. İndi özünüz haqlıyın,
görün ta bundan da yaxşı qəzet nə ola bilər!
Teleqraf xəbərləri
Peterburq – Allah cəmi
böyüklərin ömürünu uzun eləsin, biz də
onların içində. Yaranal Draçevski əmr buyurubdur
ki, şəhərdə, küçədə durub ora – bura
baxmağa heç kəsin cürət və cəsarəti
olmasın. Yaranal həzrətlərinin bu əmrinə itaət
vacib olduğuna görə bu hökmü pozmağa cürət
edən bir nakəs yoxdur.
lll
Tehran – həzineyi – iltifat və
əmirəlmərhəmət və padvaləl – şəfaət
və əmirəlgədəyan və ağayi – qarın –
gödənha və hakiməlfəraş ....
mabədi var
Məqalə
Adamlıq nədir və nədən ibarətdir
Bir kəs bu gün durub bir
söz danışanda və sən də onun
sözünü tənqid etmək istəyəndə lap əvvəl
gərək adamlıq şərtini yerinə yetirəsən.
Bunun üçün əvvəlcə lazımdır ki,
bütün huşi – guşini işin bu surətinə cəlb
edəsən ki, görək, aya bu sözü deyən və
bu kəlami söyləyən şəxs necə şəxsdir,
yəni o kimdir, və onun maddi və iqtisadi əhvalı necədir
və xəlq arasında etibarı dəxi nə dərəcədədir.
Əgər baxıb gördün ki, bu sözü söyləyən
şəxs özü çox böyükdür və yain
ki, əli böyüklər ətəgindədir, o surətdə
gərək adamlıq şərtini yerinə yetirib o
böyük şəxsin və ya əli böyüklər ətəgində
olan kəsin sözünü təsdiq edəsən və
bundan əlavə də itaətini bildirmək
üçün də bir izhari – sədaqət göstərəsən.
Necə ki, Sədi özü deyibdir ki, “əgər Soltan
günün günorta çağı deyə ki, bu gecədir,
gərək sən də hamandan təsdiq edib deyəsən
ki, doğrudur, o da müştəri yıldızıdır”.
Çün ki, böyük adamdan həmişə
böyük söz də çıxar. Yox, baxıb
gördün ki, o sözü söyləyən məsəla
bu gün bir hambalın birisidir, hansının cəmi mədaxili
ildə onbeş manat beş şahıdır, onda gərək
o saət onun ağzından vurub deyəsən ki, qələt
eləyirsən və sən nəsən ki, bu cürə
sözlər danışa biləsən. Halbu ki, gündə
cəmi – cümlətanı üç danə şahı
qazana bilirsən və cındırından da cin ürkür,
pəs əsil insaniyyət şərti budur, vəssəlam.
İmza: Böyükbaz.
Şəhər xəbərləri
Şəhər idarəsinin
qabağında həmişə kəmali – cərgə ilə
durub, gəlib – gedənlərə dəsti – rəzalətini
uzadan sail və yolçuların halı şayani – məsərrəndir.
Çün ki, bunun özü, ona dəlildir ki, bizim şəhərdə
böyük və tavanlı adam çoxdur ki, onlara baş əyib
nəzəri – mərhəmətlərinə illərcə
müntəzir qalmaqdan ötrü dünyanın hər yerindən
cürəbəcürə yolçu və dilənçilər
sel kimi axıb gəlib məqami – rəzalətdə səf –
səf dururlar. Allah bütün böyüklərin
ömrünü uzun və gərdənlərini yoğun eləsin,
amin.
Qafqaz xəbərləri
Zəngəzurda bu il
çox aclıq peyda olmağı bizim böyüklərdən
ötrü şərəf artıran bir hadisə oldu.
Çünki, bu axır vəqtlərdə zəmanə bir qədər
xarab olduğuna görə ki, bunun özü böyüklər
üzünə ağ olmaqdan əmələ gələn bir
afəti – zaman idi – böyük, kiçik tanıyan yox idi.
Amma Allahdan olan kimi Zəngəzur və cəmi Gəncə
quberniyası aclığa giriftar olduğuna görə
yolçu və dilənçilərin sayı artdı və
bununla bizim böyüklərin də şan və şərafəti
həft – asimanə bülənd oldu.
lll
Xüsusi müxbirimizdən
Şamaxıdan
Biz müsəlman millətinin
nicati böyüklərə itaət etməkdədir və həmişə
onların quyruğu dibini kəsdirib iltifat və mərhəmətlərinə
göz tikməkdədir. Mən cəmi aləmi – islam tərəfindən
vəkil olub kəmali – cürət ilə diyoram ki, hər kəs
böyük adamların ciblərinə girməgi özü
üçün böyük bir şan bilməsə, onun
etiqadı – filanı süstdir, özü də çox pis və
müzürr adamdır.
Əli böyüklər ətəgində
olan
lll
Xarici xəbərlər
Hindistanın Lahor şəhərində
əvvəlcə müsəlmanlar azqın düşüb
rahi – zəlalətdə olduqlarına görə öz
böyükləri olan ingilis dövləti – aliyəsinə
ağ olmaq istəmişdilər ki, neçün bizi söyub
acından qırırsan. Bu xəbər bütün əli
böyüklər ətəgində olan müsəlmanları
yas və qəmə düçar etmişdi, amma bu gün
aldığımız xəbər fərəh əsərə
görə haman Lahor müsəlmanlarından bir çoxu itaət
məqamına gəlib tövbə edibdirlər və
böyükləri olan ingilis hökuməti – aliyəsinə
yalvarıbdırlar ki, onların günahından vaz
keçsin.
İdarədən: Bizə
qalırsa gənə də o azğın müsəlmanlara
bir az tənbeh lazım idi ki, sair müsəlmanlara da ibrət
olsun və bir də qələt edib böyügün əmrindən
çıxmasınlar.
Elan
Böyük yanında hər
cür sifətə girmək istəyən adamlardan
ötrü bir dəlləkxanə açmışam. Hər
kəs istəsə, gəlib orada ucuz qiymətlə istədigi
sifətə girə bilər. Məlum olsun ki, bu dükanı
açandan bəri hələ heç bir kəsi
allatmamışam və heç bir kəsin köpügünə
haram göz ilə baxmamışam.
Adres: Tülki yoxuşunda,
ilan – qurbağa evi. Müdiri – cibgüdən
Oturub yazanı: Filankəs
“İrşad”, 25 aprel 1907, ¹
76
Ordan – burden
Bizi “xəta”yə salıb qəzetəmizə
müştəri olan yevlaxlı Mahmudbəyova “İrşad”
kontorunun tövqilə bir neçə söz:
Qoçaq Mahmudqulubəyov! Əvvəl
götürüb kontorumuza bir məzəmmətnamə
yazıb kəmali – kəbir və qürur ilə buyurmusunuz
ki, idarəmizə 4 manat pul göndəribsiz.
Amma burada məlum oldu ki,
xeyir, yalan buyurubsunuz, kontor sizdən cəmi – cümlətani 3
manat 25 qəpik alıbdır.
İkinci məktubunuzda siz
haman yalanınızı quzu kimi boynunuza alıb, genə buyurursunuz
ki, baxıb gördünüz ki, bizim qəzetənin altı
aylığı 4 manatdır.
Hüzurunuza ərz eliyoram
ki, sizin bu buyruğunuz dəxi yalandır. Çünki bizim qəzetənin
altı aylığı beş manatdır.
Bununla belə genə
yazırsınız ki, kontora on bir danə yeddi qəpiklik marka
göndəribsiniz ki, əvvəlki pulun kəsiri hesab edib sizə
altı aylıq qəzetə göndərsin.
Baxıb görürük
ki, sizin bu sözləriniz də yalandır. Çünki, 6
aylıq qəzetə yazdırmaq istəyən
doğruçu oğlan 11 marka xeyr, 27 danə marka göndərərdi
və bir də buyrursunuz ki, bizim kontorda “veyl quyu”si var.
Mən bunu bilmirəm ki, siz
Yevlaxda oturub da Bakı şəhərində “İrşad”
kontorunda “veyl quyusu” olduğunu nə tövr
gördünüz ki, onu da xəlqə elan ediyorsunuz.
Çünki, hələ Firəngistanda da o cürə
mükəmməl durbin yoxdur ki, onunla Yevlaxdan baxıb
Bakıda “İrşad” kontorunda onu görə biləsən.
Pəs aşkardır ki, sizin o buyruğunuz dəxi
yalandır.
Bunların hamısından məlum
olur ki, siz çox yalançı oğlansınız və
özünüz də yaxşılıq qanmazsınız.
Halbuki, “İrşad” kontoru tamam 20 gün sizə müftə
– müsəlləm qəzetə göndəribdir.
İndi sənə nəsihətim
budur ki, yalançılığı mövquf elə, quzum,
yoxsa axırın xarab olar və saqqalın çıxsa da,
sözünə etibar eləyən olmaz və bir də
burasını bilin ki, qəzetəmiz xeyrat aşı olsa idi,
müftəxorluğun eybi olmazdı.
Filankəs
“İrşad”, 31 may 1907, ¹
101
Ordan-burdan
Lap əvvəl dümanı
açanda Stolıpin gəlib düma əhlinə mərdi –
mərdanə dedi ki: bizi qorxuza bilməyəcəksiniz!
Doğrudan da, Stolıpin qorxmadı və
qorxmadığına görə də dümanı
buraxdı. Ancaq mənim işim bunda degil. Nə eləmək
– buraxdı – buraxdı. Onun yerinə tazəsin qurar. Ah,
türkdə bir məsəl var deyərlər ki: “aralıqda
kasıbın beli sınar”. Biz hamımız bilirik ki,
dümanın buraxılmasına səbəb inqilab və
ixtişaşçılar oldular. Və bu inqilab və
ixtişaşçılar da hamı bilir ki, rusların
özüdür. Yaxşı, bəs burada Türkistan müsəlmanlarının
təqsiri nədir ki, dumdan məhrum oldular? Belə diyorlar ki,
Türkistan müsəlmanları hələ qanmazdılar, nə
vəqt ki, qanan oldular, onda onlara da dümadan pay düşər.
Çox gözəl, çox yaxşı, Türkistan müsəlmanları
– bəli qanmazdırlar. Ancaq bəs nə oldu ki, elə
hamı qanan oldu, tək bircə Türkistan müsəlmanları
qanmaz oldular.
Bunun səbəbi odur ki,
hökumət onların ehtiyaclarından xəbərdar olmuyub
onlara şkol sarıdan, məktəb sarıdan heç bir məhəlgüzar
olmamışdır.
İndi də hökumət
onlara məhəlgüzar olmuyub dümadan məhrum eliyor, pəs
görünür ki, bu yazıqlar elə – belə qanmaz da
qalacaqlar.
Bəs, yaxşı, onda
bunlar havəqt qanan olub düma paylarını alacaqlar??
Cavab birdir: heç vəqt.
Filankəs
“İrşad”, 15 iyun 1907, ¹
112
Ordan-burdan
Nağıl
Biri var imiş, biri yox
imiş, bir Cunbul var imiş, bir də İvan var imiş, genə
bir Mikado var imiş və əlavə bir Məhəmmədəli
var imiş. Bunların sənəti bu imiş ki, Cunbul
İvanı tovluyormuş, İvan da Cunbul ilə Məhəmmədəlini
tovluyormuş, Məhəmmədəli də cunbullara
tovlanırmış. Mikadonun da heç kəs ilə işi
yox imiş. Ancaq İvandan zəhləsi gedirmiş və
İvanın da bundan zəhləsi gedərmiş, Cunbulun da bu
ikisindən zəhləsi gedirmiş. Məhəmmədəli
də bunların hamısından qorxurmuş və elə
bilirmiş ki, dünyada İvandan güclü adam yoxdur.
Günlərin bir
günü İvan yıxılıb uzanır və elə
uzanır ki, bir ayağı gedib Məhəmmədəlinin
boynunun ardına dirənir və o biri ayağı da
uzanır, uzanır və azca qalır ki, gedib Mikadonun
gözünü töksün. Məhəmmədəli
qorxusundan dinmiyor, amma Mikado səbr eləyə bilmiyib İvana
diyor ki, ayağını bir az o yana çək! Amma
İvanın acığı tutub diyor ki, çəkmirəm.
Mikado diyor, çək!
İvan diyor, çəkmirəm, o diyor çək, bu diyor
çəkmirəm. Qərəz iş o məqama
çatır ki, İvan Mikodaya yumruq göstərir, onda Mikoda
çuxasını çıxardıb əlinə
dolayır və İvana diyor ki: Tfu! di gəl.
Bunlar tutuşurlar. Cunbul elə
bunu Allahdan istiyormuş. Dırnaq-dırnağa sürtür
ki, bunlar bərk dalaşsınlar. Bunlar da bərk
dalaşırlar. Yazıq Məhəmmədəli qorxur və
təəccüb eliyor ki, gör necə Mikado
balacalığında adam İvan kimi canavar ilə dava eliyor və
Sədinin sözünü yadına salıb oxuyor:
Hər an kuhtər ke ba mehtər
sitizəd
Canan əftəd ke hərgiz
bər nixizəd
Yəni, hər balaca ki,
böyük ilə dalaşa, elə yıxılar ki, heç
yerindən dura bilməz və bunu oxuyub gözliyor ki, indi
Mikado elə yığılacaqdır ki, heç yerindən
dura bilməyəcəkdir.
Amma bir də baxır
görür nə? Mikado İvanı başına alıb
istiyor yerə çırpsın, Məhəmmədəli mat
qalır, Cunbul da gözlərini bərəldib baxır.
Hamı Mikadonun bu zəfərinə təəccüb eliyor.
İvan görür ki,
iş fırıqdır, Mikadoya diyor ki, ta bəsdir, yoruldum.
Mikado soruşur ki, ayağını çəkirsənmi,
diyor hələ əlimi də çəkərəm! Mikado
diyor, di yaxşı çıx get və İvan da gedir.
Elə İvan gəlib evinə
çatan kimi adamları tutur ki, bu saət bizə məşrutə
halvası ver. İvan diyor: məşrutə halvası nədir?
Adamları diyor ki, o haman halvadır ki, yapon onu yiyib güclənib
səni basdı. İvan diyor, əşi, itilin o yana. Onlar
diyor: xeyr, elə iş yoxdur, gərək bu saət verəsən.
İvanın acığı tutur, başlıyor sağ tərəfə,
sol tərəfə yumruq çəkməgə, biri
yıxılır, biri əzilir, biri ağlayır və biri
diyor ki, sən ki belə güclü idin niyə Mikadoya
basıldın. Gücün elə bizə çatır. Qərəz
çox ora- bura çəkişirlər, axırda İvan
götürüb bunlara bir qədər məşrutə
halvası verir və bir qədər özünü
toxdadır.
İş belə olanda Məhəmmədəlinin
də adamları baxıb görürlər ki, adə,
hamı məşrutə halvası yeyib güclənir, amma
bunlar elə getdikcə arıqlayırlar. Diyorlar belə
iş olmaz, bizə də gərək məşrutə
halvası verilsin!
Məhəmmədəli bir
az fikir eliyor, sonra diyor yaxşı, verərəm. Diyorlar, di
ver. Məhəmmədəli də götürüb
adamlarına bir qədər məşrutə halvası verir.
Bir də Cunbul baxıb
görür nə? Məhəmmədəlinin adamları məşrutə
halvası yeyib güclənirlər. O saət
yügürür İvanın yanına. Diyor lotu, bilirsən
nə var? Diyor yox, bilmirəm. Diyor: elə heç zaddan xəbərin
olmadı ki, Mikado səni basdı da! İndi bil ki, Məhəmmədəlinin
adamları məşrutə halvası yeyib güclənirlər.
Sən öləsən bu gün sabah onlar da Mikoda kimi
güclü olub sənin qol və qıçını
sındıracaqlar!
İvan diyor, bəs nə
qayıraq? Cunbul diyor, get Məhəmmədəliyə de ki, məşrutə
halvasını adamlarının əlindən alsın.
İvan diyor, gəl sən də gedək. Cunbul razı olur və
gedirlər.
Məhəmmədəli
diyor, niyə gəlibsiniz? Diyorlar ki, bəs sən gəl
öz adamlarına məşrutə halvası vermə!
Soruşur ki, nə üçün? Diyorlar ki, adamların
güclənib səni axırda udarlar. Məhəmmədəli
qorxur – əşi, nə diyorsunuz – deyib İvandan soruşur
ki, bəs niyə sənin adamların güclənib səni
udmadılar? İvan diyor ki, mən onlara məşrutə
halvası verməmişəm, məşrubə halvası
vermişəm ki, özlərindən xəbərləri
yoxdur.
Bu əhvalatdan Məhəmmədəli
çox əndişəyə düşüb diyor ki, balam, mən
məşrutə halvasını geri ala bilmərəm və
siz də məni qorxuya saldınız, qoyun qaçım gəlim
sizin yanınıza. Diyorlar, qaç!
Məhəmmədəli
papağını qoltuğuna vurub qaçım dedikdə
adamları daldan çuxasından tutub saxlıyorlar ki, hara
qaçırsan, otur yerində. Məhəmmədəli lap
qorxur, İvana diyor: mən nə tövr edim?
Cunbul diyor: dava elə. Məhəmmədəli
diyor: nə ilə dava eləyim, heç zadım yoxdur.
İvan diyor: mən sənə
kömək verərəm.
İşi bu yerə qoyub Məhəmmədəli
İvanın köməgilə və Cunbulun arxası ilə
birdən soxulub adamların qabağından məşrutə
halvasını götürür. Adamlar bunun üstünə
yügürdükdə başlıyor İvan ilə bir yerdə
adamlar ilə dalaşmağa.
Və habelə məşrutə
halvası adamlara həram olur...
Filankəs
“İrşad”, 17 iyun 1908, ¹
89
məşrubə – şərab
Üzeyir HACIBƏYLİ
Hüseynov Şirməmməd
525-ci qəzet.- 2010.- 17 iyul.- S.20-21.