“Sevgi gözəl bəladı”
XALQ ŞAİRİ FİKRƏT QOCANIN 75 İLLİK
YUBİLEYİNƏ
“Qurani-Kərim”də
insanlara üç kitabı oxumaq vacib buyurulur; bunlardan
birincisi Allah, ikincisi Kainat, üçüncüsü isə
İnsan Kitabıdır. Deməli, insan da qutsal bir kitabdır
və bu kitabın Allah kitabıyla bir mərtəbədə
tutulması xaliqin insan siyasətinin aliliyinə-xəlqinə
sevgisinə dəlalətdir. İnsanın da Rəbbinə, ərşi-gürşü
birləşdirən kainata və külli-Adəmə sevgisi
ilahi sevgiyə tən gəlməlidir. Təəssüf ki,
insan xəlq olunub yer üzünə göndəriləndən
sonra başı nəfsinə, cahangirliyə, dünyanı
qapsımağa qarışdığından əzəli
missiyası olan Sevgi siyasətində tənəzzülə
uğradı, uğradıqca da Allah bərabərindəki mərtəbəsindən
pillə-pillə enməyə başladı. Ancaq bu tənəzzül
cəmi insanlara aid deyil. Bir qütbdə maddiyyata uyub ilkinliyindən
uzaqlaşan, qutsal idrakı öləziyən insan
dayanırsa, digər qütbdə “beynimizin insan mərkəzini”
oyaq saxlayan Ali İnsan dayanır. Deməli:
“İnsan ən uca zirvə-
Ucalmağa başlasa.
İnsan ən kiçik zərrə-
Kiçilməyə başlasa.
Bu fərqin arasında
İnsan, insan, insandı,
Ucalmaq da asandı,
Kiçilmək
də asandı”.
lll
Ucalmaq da,
kiçilmək də yoldu – yolçunun içindəki
işıqdan asılı olaraq tərcih edilən yol.
İşıqgələnə, ya ithürənə aparan
yol. Zikrə, Tanrı eşqinə, ya şeytanla
qardaşlığa aparan yol. Hər yol həm də səviyyədi;
insan, ya şeytan səviyyəsi. Birinci səviyyə yüksəklikdi,
ikinci alçaqlıq.
“Bir yüksəklik var;
o da insan səviyyəsi.
Ordan aşağı
alçaqlığa gedir,
Ordan yuxarı
Allahlığa gedir.
Hamı o səviyyədə
dünyaya gəlir.
O səviyyədə yaşaya bilmək,
o səviyyədə yaşayıb ölmək
xoşbəxtlikdi”.
Azərbaycanın Xalq şairi, bu günlərdə 75 yaşı tamam olan Fikrət Qoca da xoşbəxtdi. Çünki o, həm öz ömrünü insan səviyyəsində yaşayıb, həm də “beynimizin insan mərkəzi”ni oyandırmaqla kainatın və bəşərin nizamına xidmət edib.
lll
Modern-eksperimental milli şeirimizdə bu təmayülün banisi Rəsul Rzadan sonrakı ən mötəbər yerlərdən birini tutan Fikrət Qoca yaradıcılıqla məşğul olduğu 50 ildə zəngin poetik irs yaradıb. Və 50 ildir ki, bu irs çoxsaylı məqalələrdə, monoqrafiya və dissertasiyalarda müxtəlif cəhətlərdən təhlillərə cəlb edilməkdədir. Bu üzdən deyilənləri təkrar etməmək üçün (amma bu da var ki, həqiqət nə qədər təsdiq olunursa, bir o qədər mütləqləşir) yalnız zəruri hesab etdiyimiz bəzi məqamlar barədə qeydlərlə kifayətlənəcəyik.
lll
Türkiyə sərbəst şeirinin korifeyi Fazil Hüsnü Dağlarca şeirə təzə gələndə 50 dəftər alır. Hər dəftərin cildinə əruzun bir failinin, hecanın bir vəzninin adını qeyd edərək onları həmin failə, vəznə aid şeirlərlə doldurur. Sonra dəftərlərin hamısını yandırır və yalnız bundan sonra öz stixiyasına uyğun olaraq sərbəst vəzndə şeirlər yazmağa başlayır. Azərbaycan sərbəst şeir məktəbinin ilk yetirmələrindən olan Fikrət Qoca da müsahibələrindən birində şeirə əruzla başladığını, hecayla davam etdiyini, sonda isə sərbəstə keçdiyini açıqlayır. Türkdilli modern şeirin iki görkəmli simasının eyni yolu tutmasının bir səbəbi var idi; onlar sərbəst şeirin ritmik şeirdən daha çətin bir sistem olduğunu və bu sistemdə uğur qazanmağın klassik sistemlərə vaqiflikdən keçdiyini bilirdilər.
Prosessual təcrübi keçidlərin effekti göz önündədir; modern şeirin total axına çevrildiyi çağda Dağlarca yenə ən əzəmətli zirvə olaraq qalmaqda, Fikrət Qoca da 50 il öncəki mötəbər mövqeyini saxlamaqdadır. Təbii ki, bu mövqedə ənənə yalnız əhəmiyyətli amillərdən biridir. Fikrət Qoca şeirinin sanbalını, eyni zamanda, poetik xassəsini təşkil edən digər amillər isə aşağıdakılardır:
Səbat (şeir odasının bir divarını sözdən, bir divarını sözün elmindən hörmək-öndə vurğuladıq bu məqamı), sabit ritm (aritmiyadan, kəskin ziqzaqlardan, enerji itkisindən, ruhi qocalıqdan hifz olunmaq), səmimiyyət və təvazö (gözünün gördüyü, qəlbinin duyduğu qədər yazmaq), cəsarət və risk (dövrün kölgəsiylə deyil, özüylə döyüşmək, qələmini yeni tarixə özül etmək), sevgi (xaliqinə, xəlqinə, xatununa, ölkəsinə, qibləsinə...) və sədaqət (ustadına, yoluna, səmtinə)! Bir sözlə, sənətkar və şəxsiyyət ittifaqı. Məhz bu ittifaq sayəsində, öz sözləriylə desək,“sovet dövrünün Fikrət Qocaya ideoloji mənada heç bir dəxli olmayıb”. Baxmayaraq ki, 50 illik yaradıcılığının 30 ili həmin ideologiyanın basqıları altında keçib və disident ədəbiyyatın məşhur örnəklərindən olan “Risk”i, “Kəndirbazlar”ı, “Qaragül dərili quzu”nu da, “Ərkəc”, “Quq-quq quşu” və digər üsyankar şeirlərini də o məlun rejimdə yazıb. Biz siyasətlə münasibətdə diplomatik təmkinini hər zaman qoruyub saxlayan (elə ədəbi mühitdə də Fikrət Qoca olduqca təmkinli- salğarlı sənətkarlarımızdandır) gerçək şəxsiyyətdən inqilabçı obrazı yaradıb belinə qılınc qurşamaq istəmirik. Milli yaddaş, məcazi dil yaddaşı və oyaq heysiyyət-diktatura dövrü Azərbaycan Vətəndaş şeiri bu cəbbəxana hesabına rişələnərək rejimin özülünə lağımlar atırdı və ilk sıradakı lağımçılardan biri də Fikrət Qoca idi.
Azərbaycan türkcəsi istər türk dilləri qrupunda, istərsə də dünya dilləri içində məcazi dili müstəqim dil sistemindən üstün olan nadir dillərdəndir. (Bu üstünlüyün tarixi səbəblərindən biri ədəbiyyatın uzun zamanlar poeziya müstəvisində inkişafı və dilin təbii ifadə imkanlarının genişliyindədirsə, digəri Ezop üslubunu inkişafa məcbur edən çoxəsrlik Şərq despotizmindədir!) Və Fikrət Qoca poeziyasını da təkrarsız edən mühüm faktorlardan biri sənətkar kimi zəngin məcazi dil potensialına malik olmasıdır. Onu da qeyd edək ki, bu potensial tipik alleqorik köçürmə (“Quq-quq quşu”, “Küçük”, “Ərkəc”... ), məkan transformasiyası (“Salam, Vyetnam”, “Amilkar Kabral”, “Ünvansız məktub”- bu poemalar həm də siyasi lirikanın gözəl örnəkləridir.),qrotesk (“Adəm və Həvva nağılı”, “Kəndirbazlar”...) və s. kimi müxtəlif ünsürlərdən oluşan çoxtərkibli bir məcaz potensialıdır.
Bədii mətnin dəyəri yalnız estetik funksiyasında deyil, həm də daşıdığı informasiya yükündədir. Informativlik sözün cəmiyyətə faydasını artırmaqla onu ictimai görəv daşıyıcısına çevirir. Fikrət Qoca poeziyasında estetik zövqlə ictimai görəv bir aradadır.
Bu cəmiyyətə
hər yöndən impuls verən çoxfunksiyalı, mütəhərrik,
canlı poeziyadır və onun canlılığını təmin
edən əsas faktorlardan biri zəngin informasiya
yüküdür.
“Argentinada doğuldu,
Meksikada yaşadı,
Kubada inqilab elədi.
Boliviyada həlak oldu.
Bunlar hamısı cəmi
Otuz doqquz illik yoldu”.
Əfsanəvi Amerika
inqilabçısı Çe Gevaraya həsr olunmuş
“Ünvansız məktub” adlı poemadakı bu beş sətirdə
Çenin bütün həyatı kodlaşdırılıb.
Mündəricə vəzifəsi
daşıdığından burada informasiya xəbər
agentliyinin mətnləri kimi dəqiq, qısa və şərhsiz
təqdim olunur.
İndi də başqa bir
nümunəyə diqqət edək;
“Deyirlər,
dünyada bir Adəm olub,
bir də Həvva.
Demək, hamı
bacı-qardaşdı.
Üç milyard
bacı-qardaşın
hələ də
yarısı gözü yaşlı.
Mehriban dolanır
bacı-qardaşlar
kəsə-kəsə,
asa-asa.
Adəm-Həvva
nağılı əladır,
Habil-Qabil əhvalatı
olmasa”.
Bəşərin
başlanğıcına işarə edən teoloji mif,
dünyanın iqtisadi durumu, gücün və nəfsin
hegemonluğu kimi müxtəlif informasiyaların ehtiva
olunduğu bu mətn həm də dürüst, lakonik şərhləri
ilə seçilir. Lakin şərhlər aşırı təhlil
xarakteri daşımır. Çünki şeirdə
hamının əvəzinə düşünmək məqsədi
güdülmür, müəllif , ictimai düşüncəyə
impuls verməklə onu sükunət halından tərpədib
hərəkətə gətirmək istəyir və görəvini
uğurla yerinə yetirir.
lll
Fikrət Qoca bədii-estetik
siqlət baxımından mütəfəkkir şairdir. Onun
poeziyasında fikir bir çox hallarda lirikanı, duyğu və
hissləri üstələyir. Kiçik həcmli şeirlərində
bu məziyyət daha qabarıqdır və virtual genişlik,
fəlsəfi-psixoloji intonasiya, müdriklik bu cür şeirlərin
əsas atributu kimi çıxış edir:
“Gülün gözəlliyi
öz qatilidi,
Bülbülün qəfəsi
şirin dilidi”.
“Qorxmuram ölməkdən,
Qorxuram ki, mən
Ölmək lazım gəlsə
Ölə bilməyəm”.
“Öldü varlı ata,
qaldı varisi.
Dedi ki, mənimdir
torpaq, xaniman.
Bu vaxt eşidildi
torpağın səsi:
Görək kim kimindir,
ey cavan oğlan!”
“Mənimdir” adlı sonuncu
şeir Şərqin böyük mütəfəkkir şairləri
Ömər Xəyyamın, Sədi və Hafizin rübailərini
yada salır. Amma Fikrət Qoca rübai şairi deyil. (Hərçənd
ki, müasir şeirimizdə, məsələn, Xalq şairi
Qabilin, Oqtay Rzanın yaradıcılığında
maraqlı rübai nümunələrinə rast gəlinir,
bununla belə, rübai yeni çağ üçün aktual
əhəmiyyət kəsb etmir.) Mətnin formatı və didaktik
yükü klassik şeirlə assosiativ bağlantı yaratsa
da, vəzn sərbəstdir. Fikrət Qocanın Azərbaycan
şeirinə verdiyi töhfələrdən biri də məhz
bunda- qədim ənənələri olan miniatür şeiri
verlibrə gətirməsindədir. Əlbəttə, bu həm
də verlibrdə müşahidə olunan ortaq meyllərdən
biri idi və biz bu yazıda ilk nümunəni kimin
yaratmasını araşdırmaq niyyətində deyilik. Sadəcə,
bunu deməklə kifayətlənirik ki, klassik miniatür
şeirin sərbəst vəzndə zühuru bu məktəbin
təbiətindən doğan novatorluq
axtarışlarının və mətnin vizual effektiylə bərabər,
virtual çəkisinə həssaslıqla yanaşmanın təzahürü
idi. Axtarışlarda ustad Rəsul Rza başda olmaqla, onun
yetirmələri olan digər şairlər də iştirak
edirdi. Lakin sərbəst miniatürlər iki adaş həmkarın
– Fikrət Sadıqla Fikrət Qocanın
yaradıcılığı üçün daha çox
tipikləşdi və hətta Fikrət Sadığın əsas
yaradıcılıq istiqamətinə çevrildi. Getdikcə
tendensiya xarakteri alan miniatür şeirə lakonik və aktual
bir forma kimi müasir poeziyamızda da tez-tez müraciət
olunmaqdadır. Və hesab edirəm ki, “birlər”, “ikilər”
... adlandırdıqları mini şeir mətnlərini məhz
özlərinin kəşfi hesab edən cavan
yazarlarımız ənənənin uzaqdan gəldiyini
unutmamalıdırlar.
lll
Azərbaycan sərbəst
şeirində ilk mötəbər yerlərdən birini tutan
Fikrət Qocanın milli mədəniyyətimizin 60-cı illər
intibahında, xüsusən, musiqimizin xəlqiləşərək
öz təbii ritminə qayıtmasında da böyük xidməti
vardır. Əliağa Vahidin muğam üstündə oxunan
qəzəlləri ilə Fikrət Qocanın vokal- estrada
janrında oxunan şeirləri bəlkə də sayca bərabərdir.
Poeziyamızın iki fərqli janrında yazıb-yaradan bu
görkəmli sənətkarlar musiqimizin iki fərqli
janrında da mahiyyətcə oxşar işləri
görüblər. Vahidin qəzəlləri əruzdakı
mürəkkəb ərəb, fars leksikasını türkləşdirib
sadələşdirdiyi kimi, Fikrət Qocanın heca və sərbəst
vəzndəki mahnı mətnləri də sovet dövrü
Azərbaycan musiqisindəki sərt realizmin lirizmlə, pafosun təbiiliklə
əvəzlənməsində əhəmiyyətli rol
oynadı. Təbii ki, prosesdə Rəfiq Zəka, Cabir Novruz,
Adil Bəbirov kimi digər sənətkarlarımız da
iştirak edirdi və onların birgə fəaliyyəti
ümumi musiqiyə və repertuar siyasətinə ciddi təsir
göstərdi.
Fikrət Qocanın efirdə
400-dən çox mahnısı səslənib. Hələ
biz film və tamaşalar üçün yazdığı
mahnıları bu sıraya qatmırıq. Əgər
onları da əlavə etsək (təkcə “Qaynana”
tamaşasında şairin 12 mahnı mətni səslənib),
daha sanballı rəqəm alınar.
Ramiz Mirişli, Tofiq Quliyev,
Emin Sabitoğlu, Ağabacı Rzayeva, Oqtay Kazımov, Vaqif
Mustafazadə, Polad Bülbüloğlu, Telman Hacıyev, Ruhəngiz
Qasımova, Mehriban Əhmədova, Firəngiz Babayeva...
60-cı illərdən başlayaraq milli musiqimizin
inkişafında parlaq dəst-xəttləri olan bu bəstəkarların
hamısı Fikrət Qoca ilə məmnuniyyətlə əməkdaşlıq
etmişlər. Və bu işbirliyinin məhsulu olan gözəl
mahnıları (“Anacan, dostum evlənir”, “Ey xəyal”, “Gülüm,
sən nə yaman gözəlləşmisən”, “Bir xumar
baxışla”, “Ay da pəncərəmizdə yandı,
alışdı” , “Gecə yaman uzundur”, “Ay şöhrətim,
şanım mənim”, “Ay gözümün nuru”, “Gəl ey səhər”,
“Burdan sizin qapıyacan”, “Çiçək tapa bilmədim” ,
“Bir baxmısan, bir də bax”, “Yada salma ”, “Qaytar eşqimi”,
“Ana” və s. ) Rəşid Behbudov, Şövkət Ələkbərova,
Polad Bülbüloğlu, Oqtay Ağayev, İlhamə
Qasımova, Azər Zeynalov kimi ünlü müğənnilər
sevə-sevə oxuyublar.
Azərbaycan efirində ciddi
mahnı siyasəti yeridildiyi dövrlərdə (1960-1990) Fikrət
Qoca şeirlərinə ən çox mahnı bəstələnən
şairlər arasında liderlik edib. Ola bilsin, bunun bir səbəbi
Ramiz Mirişli, Oqtay Kazımov, Emin Sabitoğlu, Tofiq Quliyev kimi
görkəmli bəstəkarlarla isti münasibətlərdə
idi. Və ünsiyyətin özü də səbəbsiz
deyildi. Fikrət Qoca adıçıkilən musiqi korifeyləri
ilə eyni nəslə mənsub idi və bu həm də
içində olduqları milli mədəni prosesin
yükünü birgə çəkmək demək idi. Stalin
dövründən sonra musiqi siyasətində siyasi
lirikanın hegemon mövqeyinin tədricən liberallaşmasında
bu sənətkarların mətn-musiqi tandeminin böyük
rolu oldu. Nəticədə, balans təbii mahnının,
lirizmin, emosional ovqatın xeyrinə dəyişdi. Ümumiyyətlə,
60-cı illər milli intibahı mədəniyyət və incəsənətin
bütün sahələrinin bir-biri ilə üzvi vəhdəti
şəraitində inkişaf edirdi və bu inkişafda
aparıcı missiyanı ədəbiyyat
daşıyırdı. “Dəli Kür” monumental romanından
sonra milli kinonun şedevrlərindən olan eyniadlı film, “Məhşər”dən
sonra “Nəsimi”, “Axırıncı aşırım”, “Dədə
Qorqud” yarandığı kimi, şeirimizdəki yeniləşmə
də incəsənətin mahnı janrına ciddi təsir
göstərirdi. Bir sözlə, ideoloji platformalı sovet
mahnısı (zərbəçi çoban, zərbəçi
pambıqçı, qəhrəman neftçi və s.) xalq
mahnısı ənənələrinə qayıtmağa,
milli özgürlüyünü, daxili azadlıq hissini,
ruhsal, məhrəm duyğularını ifadə etməyə
başladı.
“Gözümün
işığına
hər kiprik bir yük olur,
Bəzən bir ömürdən
də
Bir gecə böyük olur,
Gecə yaman uzundur.
Xəyallar şirin-şirin,
Xəyallar acı-acı,
Qəlb vüsalın
möhtacı,
Göz yuxunun möhtacı,
Gecə yaman uzundur”.
Yəni, mahnı beyində
yox, özünün əzəli beşiyində- ürəkdə
oxunmağa başlayaraq sevib-sevilən, nifrət edən,
iztirab çəkən “insan səviyyəsi”nə
qayıtdı. Azərbaycan mahnısına stereotipləri dəyişdirən,
daim axtaran, döyüşən, sevib-sevilən, unudulub
atılan, iztirab çəkib qəmə batan (“O, hər
gün axtarır, hər gün döyüşür, gah
sevinc tapır, gah da ki qəmə batır, yaşayır,
yaradır, sevilir insan”- Rəşid Behbudovun unikal
ifasını yəqin ki, xatırladınız) canlı insan
obrazı gəldi. Qəhrəmanın iç
dünyasının, hiss və duyğularının tərənnümü
qabardı, lirizm, sentimentalizm çalarları gücləndi.
Hətta şairin ruhundakı incə yumor mahnılara da sirayət
etdi və beləliklə, “məzəli mahnılar” adıyla
təqdim olunan duzlu, yumorlu nəğmələr efirə yol
açdı:
“Özü yazın ilk
çiçəyi,
Dodaqları gül ləçəyi,
Tay eləmə hər
göyçəyi,
Göz-qaşından
aman-aman!
Baxar ürək tel-tel olar,
Dəli könül
bülbül olar,
Xoş sözündən
daş gül olar,
Söz daşından
aman-aman!”
lll
Həyat, ölüm, məhəbbət,
varlıq fəlsəfəsi (fəlsəfə şairin son
dövr yaradıcılığının əsas
leytmotividir), siyasi lirika, vətəndaş patriotizmi... Rəngarəng
mövzular və rəngarəng emosiyalar. Ustad Rəsul Rza gənc
cığırdaşının şeirlərindəki bu
emosional əlvanlığı yüksək dəyərləndirərək
yazırdı: “Bu şeirləri oxuduqca insan hisslərinin qamma
müxtəlifliyinin nəhayətsizliyi barədə
düşünməyə bilmirsən.” (“Fikrət Qoca
haqqında”- R. Rza, Seçilmiş əsərləri,
beşinci cild) Bu sözlərin deyildiyi zamandan yarım əsr
ötməsinə baxmayaraq, Fikrət Qoca poeziyası yenə də
emosional təravətini, energetik gücünü
saxlamaqdadır. Və bu gücün tükənməz mənbəyi
tükənməz Sevgidir.
“Sevgi gözəl bəladı,
Bəlası mənə gəlsin.
Onsuz həyat zülmətdi,
Zülmətli günə gəlsin.
...Ən qədim dindi sevgi.
Bu dünya dinə gəlsin”.
Bəsti ƏLİBƏYLİ
525-ci qəzet.- 2010.- 31 iyul.- S.24.