Nəşrlərdə kənara
qoyulmuş mətbu əsərləri
Milli
iftixarımız Üzeyir Hacıbəylinin anadan
olmasının 125 illiyi tamam olur. Bu tarixi xalqımız
milli bayram kimi qeyd edəcəkdir. Hazırlıq
işləri artıq başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin irsinin pərəstişkarı
kimi mən də, neçə ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin
yaradıcılıq irsini, xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə
kənara qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə
çəkilməyən mətbu əsərlərini aramaqla
məşğulam. Hələlik
1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə
oxucuları “525-ci qəzet” vasitəsilə
Şirməmməd HÜSEYNOV
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
AVROPA VƏ ALƏMİ-İSLAM
Avropanın Asiyada, Afrikada
kiçik yerli məmləkətləri zəbt edib əhalisinə
vəhşiyanə cəbr və zülmlər rəva
görməgi ilə edamlarına çalışmağı
o yanda dursun, böyük və müntəzəm dövlətləri
dəxi əl uzadıb, oraları da dairəyi-təsərrifə
çəkməkdə yek digərləri ilə rəqabət
ediyorlar. Çin kimi bir əjdaha məmləkət
Avropa hücumundan özünü qoruya bilməyib düvəli-müəzzəmənin
yumruqları altında bir qədər əzildi. Yalnız bu səbəbə ki, avropalıların
tamahkaranə düxuli-yolunu içərisinə məsdud eləmişdi.
Osmanlı və İran isə müdam avropa
dövlətlərinin “yədi-himayəsi” altında əriyib
öz istiqlaliyyətlərini, tamamiyyəti-mülkiyyələrini
müruri-zaman ilə əldən buraxmağa məcburdurlar.
Əgər Avropa düvəli-müəzzəməsi
arasında rəqabət olmasa idi, bu iki islam
dövləti çoxdan bəri münqəriz
olmuşlardı. Şimdi övzai-hal böylədir ki,
İran və yaxud Osmanlı dövləti öz yerində bir
qədər məsafədə dəmir yol çəkmək,
bir şirkət təşkil vermək, bir mədən kəşf
etmək, bir liman açmaq və sair bu gunə iqdamatda bulunmaq
istədikdə, bunların hamısının
imtiyazatını Avropa düvəli-müəzzəməsindən
birinə verməgə məcburdur. Yəni öz dövlətinin
böyük mədaxilini lap nahaqca yerə özgəyə
verməlidir... Osmanlı dövləti Məkkəyi-mükərrəmə
dəmir yolunun imtiyazatını Almaniyaya tərk etdi. İmtiyazata artıq göz qıçartmış
İngilis dövləti, Osmanlıya qəzəbi tutub, onun
başına dürlü-dürlü bəlalar gətirməgə
çalışdı və əlan
çalışmaqdadır. İranda kredit bankları
açıb, Avropa çay və qəlyan vasitəsilə cəmaəti
o banklara cəlb edir və cəlb edib də zahirdə “kömək”
edib, pul verib, batində xəlayiqi istaətdən salır,
bütün sərvət və miknəti-təbiisini bu nəhvilə
əlindən alır....
Əvvəlcə
Avropa böylə bir iştəha gətirmə niyyətdə
idi ki, bütün Asiyanı axırda özünə bir
müstəmləkə (koloniya) qayırsın. Məlumdur ki, Avropa bu niyyətinə
nail ola bilərdi. Əgər
öz içində ittifaqı olsa idi. Lakin
düvəli-müəzzəmə arasında ittifaq yox idi və
Asiyanın nicatına səbəb olan rəqabət bəzən
o mərtəbədə şiddətlənir ki, birdən
hamısını kor edib qoymuyor ki, baxıb görsünlər
ki, üstündə rəqabət etdikləri məmləkətin
və ya ölkənin içində nə gunə münqəlibat,
təğyirat və təbəddülat törəməkdədir.
Biri gördükdə dəxi o birisinə xəbər
vermək istəmiyor. Əgər
Yaponiyanın birdən birə vəhşilik və istibdad qara
örtügünü kənara tullayıb məşrutiyyət
və mədəniyyət libasi- müşəşşəyinə
geyinməgini “Əşi, Asiya mənim degilmi?” sözlərilə
gözlərini kor etmiş bir dövlət görmüyordusa
da sair dövlət görürdü. Lakin
görüb də korun gözlərini açmaq istəmiyordu.
Onun qüvvət və əzəmətini təhdid
edən bir şeyə diqqətini cəlb etdirmiyordu. Zira o qüvvət və əzəmətli kor ilə
rəqabətdə bulunurdu. Fəqət
bununla belə öz qorxusunu dəxi nəzərə almaq istəmiyordu.
Çun o qorxunu özü üçün
cüzi hesab ediyordu və yaxud öz hiylələrinə
ümidvar idi. İştə Yaponiya getdikcə mədəniyyət
və ədəmi-istibdad əsasları üzrə nəşvü-nüma
tapıb o məqami-tərəqqiyə çatdı ki,
cürətli zərbəsini yalnız bir rus degil,
bütün Avropa üzərinə çırpdı,
çırpıb da böylə bir zərbəyi heç bir
vəqt gözləmiyən Avropanı lap gicləndirdi,
çaşdırdı və ...... bütün Asiyanı
udmaq niyyəti-təmahkaranəsindən ahəstə, ahəstə
dəstbərdar olmağa məcbur etdi.
Odur ki, indi
Avropa Əqsayi-Şərqdən sərf-nəzər edib var
diqqətini Əqsayi-Qərbə, yəni aləmi-islam mərkəzlərinə
cəlb edibdir.
Rusiya Yapon ilə bədbəxt müharibədən
başı açıldıqdan sonra İranda itmiş
nüfuzunu yenidən bərqərar etməgə qeyrət etdi.
Bunu görüb ingilis dövləti İranda rəqabətini
bir qat daha artırdı. Düvəli-müəzzəmə
Osmanlının başına yenə bir demonstrasiya kələgi
açmaqdan çəkinmədi, daxilində ixtilallar törətdi.
Haman düvəli-müəzzəmə Fas (Mərakeş)
məmləkəti-islamiyyəsi üzərinə tökülüb
“islahat” qoymağa bel bağladı.
Xülasə
aləmi-islama çağrılmamış, istənilməmiş
bir qəyyum oldu, o qəyyumluq ki, ictimaiyyət aləmi onun fəsx
və ləğvini tələb ediyor. Lakin heyfa ki, bu ictimaiyyət
aləmi Avropada olub, yalnız Avropa əhalilərini himayət
ediyor, Asiya və afrikalıları isə, baxırsan ki, insan
övladından hesab etmiyor, onları hüquqi-insaniyyədən
ari bilir, həqlərində olan vəhşiyanə zülmləri
nəzəri-etinayə almıyor. Təhəkküm
altında əzilib minlərcə tərki-dünyayə məcbur
olduqlarına qarşı bir etiraz etmiyor....
Yaponiya zərbəyi-müəssirəsilə
verilmiş dərsi imdi Avropa unutmaq istəmiyor, odur ki, əlan
qəyyumluğu əlinə almış aləmi-islamda
büruz edən hərəkat və cünbişi
müşahidə etdikcə bir cür təlaşə
düşür.
İranda
hökuməti-məşrutə təsisi Avropaya xoş gəlmiyor. Bu da təbiidir.
Zira ki, indiyə qədər Avropanın “dilənçi
payı” silə dolanan İran, bu hökuməti-məşrutə
sayəsində dönüb ikinci bir Yaponiya ola
bilər. Əgər ingilis səfarəti
İran inqilabiyunlarına Tehranda himayə edirdisə, bu onunla
bəyan olunur ki, ingilis dövləti rəqibi Rusiyanın
gözü qabağında iranlıların ona tərəf pənah
gətirməsini görüb də böylə bir müvəffəqiyyətdən
naşi hasil olmuş şadlığından şıllaq
atırdı. Bu şadlıq bir müddət
gələcək mülahizatı onun fikrindən kənar
ediyordu. Və bir də ingilis İranın
içini, çölünü dürüst bildiginə
görə əsil qanun əsası veriləcəginə
inanmayıb bədbinanə baxıyordu. Avropa
mətbuatı, daha doğrusu mətbuatı-rəsmisi,
İran qanuni-əsası xüsusunda görünür ki,
müəyyən bir fikir izhar etmək istəmiyor. Çün ki, bu qanuni-əsası Avropanın niyyətinə,
planlarına müvafiq degildir və bir də “hələ
gözlüyor ki, görək nə olacaqdır”. İmdi ingilis paytaxtı olan
“Əlbəttə,
düvəli-müəzzəmə Osmanlıda parlamanın təkrar
açılmasına müxalifət edə bilməz. Halbu ki, bu parlament onlara
bir-bir çox qayğılar vədə ediyor”.......
Üzeyir
“İrşad” qəzeti, 13,
14 avqust 1906,
¹ 190, 191
xəzain- xəzinələr
təəddi-insafsızlıq
təmmə-son dərəcə tamahkar
mütəhəyyir-heyrətə salma
yəd-əl, vasitə
münqəlib-şəklini dəyişmiş
təğyirat-başqalaşdırma, xarab etmə
Ordan-burdan
İrandan
baş götürüb Rusiyaya qaçmış və
Rusiyadan da baş götürüb Osmanlıya
qaçmış və Osmanlıdan da baş
götürüb lap uzaq və lap azad bir məmləkətə
qaçmış yoldaşımdan dünən bir məktub
aldım.
Rəfiqim məni
üç şeydən xəbərdar ediyor və diyor ki, cəmaətin
bədbəxtligi bu üç şeydəndir:
Bunlar budur:
Pulpərəstlik,
şan qazanmaq və bir də riyakarlıq. Dostum yazır
ki, əslinə baxsan pulpərəstlik öylə bir
alçaq sifətlərdən degil, çün ki, məlumdur
ki, bu dünyada pul diriligimizin ümdə vasitəsidir. Məsələn:
bu gün mənim cibimdə pul olmasa ac qalmaq, lüt gəzmək
o yanda dursun, ən yavuq rəfiqlərim belə mənim
üzümə baxmaq da istəməzlər və niyə də
baxsınlar? Vəqta ki mənim qarnım ac və əgnim
yalavacdır-o binəvalar məndən nə feyz apara bilərlər!... Qərəz, onu diyoram ki, pulpərəstlik
pis şey degil. Amma bu şərtlə ki, həddindən
çıxmıyasan!
Mənə deyirlər ki: necə
yəni həddindən çıxmayasan..
Yəni milyoner olmayasan?! Onda
deyirəm ki, xeyr, mən onu demirəm. Mənim
dedigim budur ki, pul qazanmaqda sairlərinin mənafeinə əl
uzatmayasan. Məsələn: tutalım ki, sənin əlində
bir qədər maya vardır ki, sən onunla özünü
dolandıra bilirsən. Amma sairisi bədbəxtlik
üz verib pulsuz qalıbdır. Birdən
görürsən ki, sənin də və onun da pul qazanmaq
üçün əlinizə bir fürsət
düşür. Sən haman saət
səy edirsən ki, fürsət ilə istifadə edib o pulu
öz əlinə salasan. Dəxi bunu fikr etmiyorsan ki, axı sənin
Şan qazanmaq
Şan qazanmaq
özü də əslinə baxsan yaxşı sifətlərin
biridir. Nə
lazımdır ki, dünyayə gəlib bir qırx il ömür sürüb sonra dinməz-söyləməzcə
öləsən. Heç bilmiyələr ki, hardan gəldin və
haraya getdin və nə səbəbə gəlib-getdin! Amma
iş buradadır ki, şanı yaxşı yolda qazanmaq
lazımdır ki, layiqli şan olsun. Burası da vardır ki,
yalandan mənəm-mənəm demək ilə,
çığırıb-bağırmaqla, adam
görəndə gözünün ucu ilə, həqarət nəzərilə
baxmaqla, layiqli adamları töhmətləndirib əbəs
yerə öz döşünü gərməklə, cüzi
bir əməlini dağ böyüklügündə bir
hünər bilib fəxr və təkəbbür etməklə
şan qazana bilməzsən. Zahirdə özünü
“şanlı” görüb axırda məsxərə aləti
olarsan, sonra bir qədər fikr etsən özün də-özünə
gülərsən və adam görəndə
utandığından yerə girməgə razı olarsan...
Riyakarlıq
İkiüzlülük isə,
daha heç belə fəna sifət ola
bilməz. Riyakarlığı iki mənzur
eliyorlar. Bir mənzur yaxşı ad qazanmaqdır, yəni
hər qabağına çıxanın üzünə
gülüb, quyruğunu buluyub, istiyorsan ki, sənin həqqində
bir pis söz danışmasınlar, düşmənin və
bədxahın olmasın və hamı sənin barəndə
desin ki, əcəb yaxşı oğlandı ya! İkinci mənzur “dəgmə mənə, dəgmiyim
sənə” nöqteyi-nəzərindədir ki, bu da insanın
aciz, zəif, əqidəsiz, məsləksizligini bildirir.
Bu adam diyor ki: mən dünyaya gəlmişəm
ki, beş gün farağat ömür sürüb
başımı qoyam yerə, heç bir kəs ilə mənim
işim yoxdur! Müsadimneyi-əfkar, əqaid,
inqilabati-zəmanə ilə bu adamların əlaqəsi olmaz.
Bunlar diri ölüdürlər, dostum!
Rəfiqimin məktubunu oxuyub
çox mükəddər oldum, çün ki kimin nə həqqi
və nə dəlili var desin ki, bizim cəmaətimiz bu
cürə adamlardan təmizdir?...
Filankəs
“İrşad”
qəz. 20
avqust 1906, ¹ 196
mənzur-məqsəd, niyyət
əqaid-əqidələr
BÖYLƏ DƏ OLMAZ!
İndiyə qədər
biz millətimizin ünsürlərini ətalət və kəsalətdə
ittiham ediyorduq və ediyoruz. İşləməgə
qabil olan və işləməməsi vacib görülən
ünsürlərimizin hərəkətsiz qalıb millət
qeydində olmamağı bizə xoş gəlmiyor, onların
fürsət məqamında ehmal ilə hərəkət etmələri,
fürsəti əldən buraxmaları bizi hali-təbiədən
çıxarıb qələm vasitəsilə üzərlərinə
hücum etməgə vadar ediyor. İndi isə,
ünsürlərimizin içində öylə ifratpərəstlər
zühur edibdir ki, onlara qarşı qələm
çalmağı, bununla onları ifratçilikdən mən
etməgi özümüzə borc biliriz. Burada
rus ədibi-şəhiri Krılovun “Oboz” (Karvan) adlı əfsanəsində
olan at yadımıza düşür. Bəli, bizim
ifratçılar milləti qabağa aparmaqda haman
bu atın rolun oynamaq istiyorlar. Lakin nədəndirsə
atın başına gələni və işin aqibəti nəyə
müncər olduğunu yaddan çıxardırlar.
İfratçılarımız öz əqideyi-ifratpərvəranələrini
onunla bəyan ediyorlar ki, millətə rəva görülən
zülm və sitəm onlar üçün o qədər
açıq və aydındır ki, daha bunlara “soyuq-soyuq”
baxmaq olmaz: hərçənd bu sözlərin səmimiliginə
inanmaq bəzi səbəblərə görə çox
çətindir. Amma yenə də təki
öylə olsun. Lakin burasını unutmamalıdır
ki, milləti zülm və sitəmdən azad etmək
üçün indiki zamanda, bu şəraiti-mövcudə
hüzurunda ifratçılıq ilə heç bir xeyir
iş görmək olmaz. Bu halda bizim millət
quyu dibinə düşmüş zəlil bir adamdan ibarətdir.
Bu binəvani quyudan çıxartmaq
üçün əldə nazik bir ip vardır ki, bu da indiki
idarə (rejim) dən kinayədir. Söz
yoxdur ki, əgər ifratçılıq edib var qüvvətinlə
ipi dartsan, ip üzülüb zəlili təxlisdən məhrum
və məyus edərsən. Vaqeən adama sui-təsir
edən budur ki, ifratçılar gözlərini örtüb
işin aqibətini təsəvvürə almaq istəmiyorlar,
onlar diyorlar: zərər yoxdur, biz işimizi görək, qoy
bizə nə edəcəklər etsinlər... Lakin bu bir
hünər degil, bu dürüst fikir etməməkdən nəşət
edən boş və vahi bir mülahizədir; Lakin bu gunə
mülahizələr ilə iş görməgin nəticəsi
millətimiz üçün artıq təhlükəlidir! Çün ki, bizim hamımıza məlumdur ki, “qoy
nə edəcəkdirlər etsinlər”-deyən
ifratçıların əllərində heç bir qüvvə
yoxdur ki, “nə edəcəkdirlər” edənlərin etmələrinə
qarşı qalxıb milləti mühafizə və müdafiəyə
çalışsınlar. Pəs, aşkardır ki,
“qoy, nə edəcəkdir etsinlər” fikri ilə iş
görmək istəyən ifratçıların məqsudi
millətə kömək etmək degil, milləti
düşdügi quyudan da dərin bir quyuya salıb, sonra da
aciz-aciz baxıb durmaqdır. Bu isə, millətə
qarşı edilən böyük bir xəyanətdir!
Binaənileyh, bütün
ifratçılarımıza tövsiyəmiz budur ki, işə
əhəmiyyət nəzərilə baxsınlar, dərin
fikir etsinlər, ifratçılığı filanı kənara
qoyub kəmali-etidal ilə iş görsünlər. Və
illa axırda onların boynuna öylə bir ağır məsuliyyət
düşər ki, heç bir vəqt öhdəsindən gələ
bilməzlər, vəssəlam!
Üzeyir
“İrşad”
qəz. 20 avqust
1906, ¹196
mənzur-məqsəd, niyyət
əqaid-əqidələr
ÜÇÜNCÜ ÜMUMRUSİYA MÜSƏLMAN
İCTİMAİNƏ DAİR
Həmin bu
günlərdə Rusiyada iki böyük ictimai vaqe
olmaqdadır.
Bunların biri bu halda Üçkilsə
(Eçmiyadzin) də külli-əraminə katalikosu
hüzurunda iniqad edən “erməni deleqat ictimai” dir. Digəri
isə Nijni-Novqorodda açılmış Ümumrusiya
müsəlman yığıncağıdır. Hal-hazırda bu iki ictimaın ikisi də millətlərinin
ehtiyacatı xüsusunda müzakirə ediyorlar və rəfi
üçün çarə və tədbirlər
arayırlar. Lakin əhəmiyyətli
burasıdır ki, “erməni deleqat ictimaı” bütün erməni
millətinin hər bir fərdinə məlum olduğu halda
Rusiya müsəlman ictimaı haqqında müsəlmanlardan
bir çoxunun xəbərdarlığı yoxdur. Sair yerlərin müsəlmanlarını bilmiyoram,
amma bizim Qafqaz müsəlmanları bir ictimai-kəbir
müslimindən baxəbər degildirlər. Buna ümdə
səbəb odur ki, Rusiya müsəlmanları ictimaı qurmaq
lüzumunu görüb haman ictimayə
hazırlaşdıqları vəqt, biz Qafqaz müsəlmanlarının
başı Qarabağ qırğınına
qatışmışdı. Və bir də bu
ictimainin vüqu olacağı pişəzvəqt bizə məlum
degil idi. Odur ki, Qafqaz haman ictimai-kəbir
müsliminə öz vəkillərini göndərməkdən
məhrum oldu.
Biz
gördük ki, erməni taifəsi katalikos hüzurunda ictima
qurmağa birdən-birə qalxmadı. Onlar bu əmri-əzimə
əvvəlcə hazırlaşmağı lazım bilib hər
yerdə pişəzvəqt məclislər qurub vəkillər
seçdilər və onlara müəyyən bir dəstürüləməl
verib ondan sonra ictimaə göndərdilər. Bizim müsəlmanlar isə ictimaə
hazırlaşmaq kibi xeyirli və lüzumlu təşəbbüsdən
sərf-nəzər edib, ictimainin zamani-güşadını
belə bilaistina bütün Rusiya islamlarına elan etməksizin
ictimaə şitab etdilər. Rusiya islam
qardaşlarımız çox gözəlcə bilirdilər
ki, qafqazlıların fikri-zikrini Qarabağ hadiseyi-musiffəsi
işğal edibdir. İctima qurulsa da o
halımızda xəbərdarlıqları olmayacaqdır, vəkil
göndərə bilməyəcəklər. Lakin bunu bilib də nəzərlərində
tutmadılar və ixtişaş dumanının Qafqaz
dağlarından çəkilməsini və çəkilib
də xəlqi sakitlik, rahatlıq işığına
çıxartmasını gözləmiyib ictimaiyə tələsidilər.
Əsasən,
ümumrusiya müsəlmanlarının bu
üçüncü ictmai, Qafqazda, Bakıda vaqe olmalı
idi. Söz
yoxdur ki, əgər iş böylə olsa idi bizim cəmaətimiz
də ictimaiyə əhəmiyyət nəzərilə
baxıb bir də bu gunə bir təşəbbüsi-alidən
həmin ağlar zamanında bir qədər təsəlliyab
olardı. Bundan əlavə Qafqaz müsəlmanları
kazanlı qardaşlarının uzaq Rusiyadan qalxıb Qafqaza
ictimaiyə gəldiklərini müşahidə edib ittifaq və
ittihad sarıdan mütəməddin olardılar və ümdə
budur ki, ictimai erməni-müsəlman ixtişaşı məsələsilə
müfəssəl surətdə aşina olub, bu qanlı məsələnin
də müzakirə və həllinə qədəm
qoyardılar. Amma təəssüflər olsun ki, bu iş nədən
isə Bakıda baş tutmadı. Biz çox arzu edərdik
ki, Qafqaz müsəlmanlarına
Biz bilmirik burada biz Qafqaz
müsəlmanlarımı, yaxud ictima qurmaq məsələsini
çıxardan zəvati-girami bütün əhali
arasında ictimadan müqəddəm icab edən təşviqati
ehmal edib, əhaliyə böylə bir böyük işdən
bir qədər baş açmaq, müxbir olmaq
üçün vəqt və fürsət vermiyibdirlər
ki, onlar da doğru vəkillər seçib göndərə
idilər. Tutalım ki, erməni-müsəlman
ixtişaşı məsələsi Qafqazın xüsusi və
müvəqqəti bir bəlasıdır ki, ümumrusiya
müsəlmanlarının ona dəxli yoxdur. Amma burası da var ki, Qafqazın idarəsi daxili
Rusiyada olan idarədən fərqli olduğuna görə
Rusiya müsəlmanlarına dair məsələlərin həlli
dəxi Qafqaza gəldikdə fərqli olmalıdır. Məsəla:
məktəb və mədrəsə məsələsində
əgər Rusiya müsəlmanları üçün
ümumi və cəbri təlim nəfli ədd olunursa, biz
Qafqaz müsəlmanları üçün məkatib və mədaris
istiqlaliyyəti lüzumludur. Rusiya müsəlmanları
zemstvolar xidmətində müstəfid olurlarsa, biz bu gunə
xidmətlərdən məhrumuz. Bunları ictimaidə bəyan
etmək üçün orada Qafqazdan vəkillər lazım
idi...
Hər halda
ictimainin müvəffəqiyyətini əməl ediriz. Bizi artıq məmnun
edən ictimain ümummüsəlmanlar üçün siyasi
bir firqə təşkili xüsusunda olan qərarı oldu.
Çün ki, bundan sonra müsəlman karkən
və mücahidlərinin səyi və cəhdləri müəyyən
bir məslək üzrə icra olunacaqdır. Hər kəs dəxi öz vəzifəsini
düşünüb müəyyən bir yolda, bir təriqdə
işləyəcəkdir. Və bu səbəbə
görə işləmələrinin də nəticələri
artıq məhsuldar olacaqdır. Ancaq görək haman
siyasi firqənin məramnaməsi ümummüsəlmanlar nəzdində
qəbula keçəcəkdirmi, yoxsa araya partiyabazlıq
düşəcəkdir!...
Üzeyir
“İrşad”, 21 avqust 1906, ¹
197
iniqad-təşkil edilmə
baxəbər-məlumatlı
şitab-tələsmə, tələsik
BƏYANİ-HƏQİQƏT
Qarelərimizin
diqqətini qəzetəmizin 198-ci nömrəsində mündəric
“Şayani-diqqətdir” ünvanlı məqaləyə cəlb
ediriz. Mühərriri
məqalə, qəzetəmizdə iki-üç dəfə
məqalə yazmaqla bir qədər bizə
Cənab Əmirxanyansın qəzetəmizdə
yazdığı məqalələri hərçəndi həqiqətə
müxalifdir, amma yenə də öylə səmimi, həqcuyanə
bir tərzlə yazıbdır ki, ona cavab verib həqiqət
halı bəyan etməmək bizdən ötrü
günahdır, gəz hədərdir, bir də o səbəbə
ki, bizim ilə müsahibə etmək istəyən Əmirxanyans
o erməni şovinist millətçilərdən degildir ki, qərəz
və tərəfgirlik hissi onların insaf və mürüvvətlərinə
qələbə etməklə bədbəxtləri gündən
də işıqraq bir həqiqətə qarşı etirazə
və cavaba məcbur ediyor. O əramilərdən degil zənn
ediyoruz ki, onlar üçün həqiqət hali-bəyan və
təlqin etmək Sədi əleyhirrəhmə həzrətləri
demişkən: “Çun girdəkan bər künbədəst”*.
Yazdıqları məqalələrdən tərşih
edən səmimiyyət və bəzi məlumatsızlıq
bizi ümidvar ediyor ki, Əmirxanyans cənabları nədən
isə hələ erməni politikasının sər məxfi
varan pünhanlarına vaqif degildir. Binaənileyh
onun qəlbi saf və içərisi də hələ təmizdir.
O, deməli safdı, bir avropalıdır ki, onu aldatmaq hiyləgər
ermənilərdən ötrü cindən müşkül
degildir, Kopenhagen kibi Qafqazdan neçə min verst uzaq olan bir
mahalda oturub da erməni-müsəlman ixtişaşından məlumat
kəsb etmək üçün yalnız bir erməni qəzetələri
oxuyan adam hiyləgərlər sözlərinə inanmaya, feillərinə
aldanmaya bilməz. Biz isən, yalnız bir
özümüzü savabə çıxartmaq degil, cahi-zəlalətə
düşmüş safdərun bir şəxsi meydani-həqiqətə
tuş etmək üçün doğrunu izhar və ifadəyə
məcburuz. İmdi qoy Əmirxanyans cənabları
eşitsin.
Vəqtiki, Əmirxanyans kimi
adamlar baxüsus mədəniyyət və mərifət sayəsində
qəlbləri hürriyyətpərvərlik hissilə
dolmuş ruslar və sairlər erməni-müsəlman
ixtişaşına dair öz təsəvvürlərini izhar
edib hökumətin provakatorluğunu və “panislamizm” məsələsini
də araya soxurlar və müsəlmanları mədəniyyətdən
ari bilib təqsirin əksərini onların üstünə
yıxırlar və erməniləri məzlum bir taifə ədd
edib şikayətlərinə, sözlərinə
inanırlar,- biz mədəniyyətdən ari olan müsəlmanlar
bu adamların bəsirətsizliginə gutahbinliginə,
safdırlılığına onluğuna təəccüb
edib bu məsələdə mütərəddid qalıyoruz. Aya, mədəniyyət insanın əqlini vüsətləndirirmi,
bəsirətini artırırmı, yoxsa əqlini, dərrakəsini
alıb yalnız bir hissiyyatınımı tərvic ediyor?
Sözün doğrusu bu məsələ gülməli də
olsa-bizim əqlimizə gəlmiyor və hətta ... bizi
mütəfəkkir qoyur ... Zira o mübabəntlər,
bir-birinə zidd olan mülahizələr, məntiqsizliklər
ki, erməni mənbəindən əşar olunan “izahat” və
“bəyanat” da mövcuddur, öylə aydın və
aşkardır ki, əqil, bəsirət və dərrakə
sahibi olan şəxs onları müşahidə etməyə
bilməz. Şayani-heyrət və təəccüb
burasıdır ki, cənab Əmirxanyans söylədigi kibi
“bütün dünya bu fikirdədir ki, ruslar Yapon ilə
müharibə başladığında Qafqaz erməniləri
və türkləri birləşib rus hökumətinin bəndlərini
boyunlarından qırıb atacaqlarını anladıqda
bunları biri-birilə qanlı davalar içinə salmaq
lazımdır dedilər və elə də elədilər”.
Böylə olan surətdə əcəba bəs
“panislamizm” məsələsi nərədən
çıxdı?? Yox əgər bu
işin hamısı “panislamizm”dən əmələ gəlir-deyirsələr,
pəs neçün bir də ixtişaşı
büsbütün hökumətin provakatorluğuna istinad
verirlər?? Qoy bütün mədəni millətlərin
cənab Əmirxanyansları bu suallara cavab verə bilsinlər!..
Təkrar
söyləməgimiz artıqdırsa da, yenə də təkrar
qəti surətdə söyləyiriz ki, biz bu erməni-müsəlman
ixtişaşını tamamilə erməni politikasına
istinad veririz.
Burada bizim qəsəmxor olmağımız dəlil
və sübutlar meydana çıxartmağımız
lazım degil. Qoy bu işə əhəmiyyət
verən Əmirxanyanslar erməni hınçaksakan firqəsinə
müraciət edib onlardan sorsunlar ki, neçün
daşnaksakanlarınız ilə boğuşursunuz, bir-birinizi
tələf və məhv etməgə
çalışırsınız? Bu hində
Üçkilsədə külli-erməni katalikosu
hüzurunda iniqad edən “erməni deleqat məclisi” nəyin nəticəsidir?... Ermənilər öz yalançı “məzlumluq”larını
isbat etmək üçün qışqırıqları ilə
bütün aləmə səs saldılar, kizb, böhtan və
iftiralar ilə safdərun, kütahbin, bəsirətsiz
adamları aldadıb “məzlum erməni” sözlərini onlara
təlqin etdilər. Biz müsəlmanlar isə
öz günahsızlığımızı, təqsirsizliyimizi,
erməni politikası qurbanı olduğumuzu heç kəsə
demədik. O idi ki, bir müddət yalan doğrunun
üzünü örtüb hamını zəlalətə
saldı. Lakin nahaqqın haqqa qalib gələ
bilməməgi təbii olduğuna görə ermənilər
özləri öz yalan, hiylə və təzvirlərini
aşkar etməgə məcbur oldular. Həqiqəti,
həqqi meydana çıxartdılar. Fəqət,
təəccüb ediyorum, Əmirxanyans cənabları bundan xəbərdar
degilmi??
Üzeyir
“İrşad”, 24, 25 avqust
1906,
¹ 200, 201
(Ardı var)
Üzeyir HACIBƏYLİ
Hüseynov Şirməmməd
525-ci qəzet.- 2010.- 5 iyun.-
S.18-19.