Suzen Dark və ya məhəbbət piri
( Əvvəli ötən sayımızda)
Fatma xanım səsə
oyandı. Gözünü açdı, başının
üstündə Suzen xanımı gördü.
Gülümsündü, gecəki əhvalatı
xatırladı, sifətindəki təbəssümün
yerini donuq, soyuq bir ifadə aldı. Suzen xanım
gülümsündü:
– Sabahınız xeyir. Deyəcəksiz
ki, bu arvad gecə başıma oyun açır, səhər
də yatmağa qoymur.
– Yox, ay qız, yox – Fatma
qalxıb yerində oturdu – yox, hər vaxtın xeyir.
Yaxşı elədin oyatdın.
– Dedim səhər yeməyinə
gecikərsən. Ac qalarsan.
– Heləmi? – Fatma cəld
qalxıb geyinməyə başladı.
– Darıxma, vaxta bir az var.
Dedim geyin, bir az həyətdə gəzək.
Yağış kəsib, külək də yoxdu. Külək
olmayanda Abşeronda gözəl hava olur; saf, şirin.
– Bu saat əl-üzümə
su vurum, qalxaq.
Az sonra onlar həyətdə
idilər. Əvvəl həyətin ortasındakı fəvvarənin
başına səssiz-səmirsiz dolandılar. Sonra həyətin
küncündəki iki nəhəng ləzgi papağına
oxşayan əncir ağaclarına yanaşdılar. Suzen
ağacların qarşısında dayandı.
– Salam. Bu Fatma xanımdı,
təzə gəlib.
– Allah səni güldürsün,
ay Suzen. Çox qəribə insansan.
– Mən hər səhər
bunlara dəyirəm. Bunlarla danışıram, hal-əhval
tuturam. Onlar görür, eşidir, razılıqlar bildirirlər.
– Bu zaman hardansa əsən meh yarpaqları titrətdi. – Bax,
görürsən? Tərpəndilər, gördün?
Sonra bir müddət beləcə
üz-üzə dayanıb susdular. Fatma
çalışdı ki, fikrini cəmləyib dənizin səsini
eşitsin. Axı necə eşidəydi, indi dənizin səsi
gəlmirdi.
– Gəlmir...
– Nə gəlmir?
– Dənizin səsi. Gecə
eşidirdim, indi səsi gəlmir.
– Dəniz uzaqdı.
Gündüzdü. Dənizlə buranın arasında o qədər
səslər var ki, keçib gələ bilmir. Fatma, mən
heç belə danışqan deyildim. Sən xoşuma gəlmisən.
Qu kimi yüngül, nazik ipək Şəki kələğayısına
oxşuyursan. Ağ yelənli, yumşaq, mehriban kəlağayıya.
Mən dünyaya gələndən nə ata görmüşəm,
nə ana. Nə də dostum, rəfiqəm var. Özüm də
it kimi hamıya çəmkirirəm. Neyləyim, hamı məndən
qaçır. Kimi qorxur, kimi iyrənir. Yeməkxanada da
yanımda oturan olmur. Qalır bu iki əncir ağacı.
Bunların da əlacı yoxdur. Qaça bilmir. Sən də
qaçacaqsan.
– Boy...niyə?
– Nə bilim. Biri deyəcək
ermənidi, biri deyəcək cuhuddu, biri deyəcək adamyeyəndi.
Biri deyəcək babayağadı.
– O süpürgəyə
minən babayağa?
– Hə...
– Qadan alım ay Süzən,
ver süpürgəni minim gedim Amerikaya dəyim, nəvəm
Aslanı görüm, o turşumuş canını iynəyim,
öpüm, qıdıqlayım, gəlim.
– Fatış, sənin
cındır canında nələr varmış?!
– Fatış yox, Fatma.
– Süzən yox, Suzen –
binadan zəng səsi gəldi – yeməyə
çağırırlar.
– Mən hələ
acmamışam.
Bir azdan zəng
çalınanda Pavlovun itləri kimi acacaqsan, qaçacaqsan.
Yeməyə gedək. Mənə bu başdan de, orda pərt
olmayım. Mənnən oturmaq istəyirsən?
– Hə...necə bəyəm?
– Mən müdiri
tanıyıram. O istəyəcək ki, sənə ayrıca
qulluq olunsun. Böyüklərin qohumlarını çox
sevir. Sən nazir mavininin anasısan axı.
– Ay Suzen, bəsdi mənə
sataşdın.
Yeməkxana geniş,
işıqlı bir zal idi. Masalar dörd adamlıq idi.
Zalın küncündə kiçik bir masa divara söykənmişdi.
Suzen o masaya doğru getdi. Masanın arxasında yalnız bir
stul vardı. Suzen ağ plasmas stullardan birini götürüb
masanın o biri başına qoydu.
– Hə, bu da sənin yerin.
Orta boylu, dolu, daha doğrusu,
dəyirmi bir adam görkəminə, boyuna yaraşmayan bir
çevikliklə zala girdi. Yeməkxananın tən
ortasında dayandı. Əllərini başı üzərinə
qaldırıb əl çaldı. Üç yüz
altmış dərəcə fırlanıb gur səslə:
– Diqqət! Diqqət! – dedi –
bu gün respublikamızın, ölkəmizin çox məşhur
bir ailəsinin ağbirçəyi ocağımıza gəlib,
ailəmizin üzvü olub. Özü bu sakit məkanda
yaşamağı seçib. Bizi şərəfləndirib.
Fatma xanım Məmmədlini alqışlayaq hamı əl
çaldı. Fatma xanım qalxıb baş əydi. Dəyirmi
adam eyni cəld hərəkətlə Fatma xanıma
yanaşdı.
– Mənim adım Zöhrab
müəllimdi. Buranın müdiriyəm. O başda sizə
yer hazırlamışıq. Otağınızı da bu
gün dəyişəcəklər.
– Zəhmət çəkməyin,
sağ olun. Lazım deyil.
– Başa düşmədim,
Fatma xanım.
– Mən elə burda
oturacağam. Suzen xanımla da bir otaqda qalacam.
– Bizdən incimisiz?
– Xeyr, xeyr, Allah eləməsin.
Biz Suzen xanımla köhnə rəfiqələrik.
Görüşmüşük.
– Yox əşi,
alqışlar – əl çalır – ağlagəlməz bir
dostluq, alqışlar. Sizə nuş olsun!
Yerində burulğan kimi
fırlanıb yeməkxanadan çıxdı. Fatma yalan
danışdığına qıpqırmızı
olmuşdu. Üzü od tutub yanırdı. Yanaqlarını
ovuclarının içində tutub yalanının
qızartısını gözlərdən gizlədirdi.
Suzen soyuqqanlıqla
başını buladı:
– Ay qız fikir vermə,
çörəyini ye.
Yeməkxanada boşqablara
ehtiyatla toxunan çəngəl-qaşıq
çıqqıltısından başqa heç nə
eşidilmirdi.
Sarıqayalılar kəndi
“Dəli” çayın üstündə yerləşirdi.
Çayın yatağı kəndin səviyyəsindən
beş-altı metr aşağıda idi. Çay kəndin
içindən dolana-dolana keçsə də, ordan su
götürən olmurdu. Çay yayda oğlanların,
kişilərin hamamı idi, hay-küysüz yerlərində
tənhalıq sevən cavanlar balıq tutmaq bəhanəsi ilə
suya qarmaq atır, özləri isə xəyalının
qanadlarında arzularının yaşadığı yerə
uçurdular. Kəndin əsas suyu çayın dağdan
endiyi yerdən ana arxla gəlirdi. Arx Sarıqayalılara kimi
iki kənddən keçirdi. Bu çox da böyük olmayan
arx üç kəndin əkin-biçinini, həyət,
bacasını, baxçasını təmin edirdi.
Dağın ətəyinə, arxın
başlanğıcına kimi kəndlərin arasında
arxın sahəsi bölünmüşdü. Kəndlər də
öz sahəsini ailələrin arasında
bölmüşdü. Arxın yatağı bir yaz
qabağı, bir də payızda çöküntüdən,
lildən-palçıqdan qazılıb təmizlənirdi. Bu
arxın iməciliklə, çay boğazı deyilən yerə
kimi qazılması, üç para kəndin su probleminin həlli
Mirzə Hüseyn bəyin rəhbərliyi ilə olmuşdu.
Sovet hökuməti Mirzə
Hüseyn bəyi, qardaşlarını, bacılarını
sürgün elədi. Bəyin kiçik oğlu Ağasəf
yaddan çıxıb xalasıgildə qaldı. O gecə
xalası oğlu Saleh onu qonaq aparmışdı. Kəndə
bəydən iki yadigar qaldı. Biri hər gün bir arpa boyu
böyüyən Ağasəf idi, o biri də üç para
kəndi keçib gedən ana arx. Sovetin gündə bir qanunu
çıxırdı. Bəziləri yerinə yetirilirdi, bəziləri
yox. Amma Mirzə Hüseyn bəyin ana arxla bağlı
üç kənddə qoyduğu yazılmamış qanun
illərdi hər yaz, hər payız səssiz-səmirsiz yerinə
yetirilirdi. Hətta sonra artezian quyusu da qazıldı. Kəndin
içməli su məsələsi həll olundu. İçməli
suyun yükü arxın boynundan götürüldü. Amma
arxa, onun qorunmasına münasibət dəyişmədi. Əslində,
bu, arxa yox, elə Mirzə Hüseyn bəyin xalq arasında,
yaddaşlarda qalan xatirəsinə hörmət idi, ona
münasibət idi qorunub indiyə kimi saxlanmışdı.
Ağasəfin üzünə də kənddə
bütün qapıların açıq idi, hər evin
süfrəsində Ağasəfin qarşısına ürəklə
qoyulacaq dolu bir boşqab vardı. Doğrudur, Ağasəfin
ucaboylu, yaraşıqlı olması bəzi
tay-tuşlarını qıcıqlandırırdı. Amma
onun açıqürəkliliyi, paklığı, uşaq
kimi sadəlövhlüyü, lazım olan hər yerdə
canla-başla çalışması, köməyi
qığılcımların üstünə su səpirdi.
Kolxozun mədəni mərkəzi
idarə idi. Kolxoz idarəsi. Onu da deyim ki, o zaman kəndə
kolxoz deyirdilər. Əslində, bu, rusun iki sözünün
ixtisarla birləşməsindən əmələ gəlmişdi:
“kollektivnoye xozyaystvo”. Kollektivdən “kol”
götürmüşdülər, “xozyaystvo”dan “xoz”.
Olmuşdu kolxoz. Çox adam heç bunun mənasını
bilmirdi. İdarənin ən yaxşı otağında kolxoz
sədri otururdu. Bir böyük otaq da vardı, orda iclaslar
olurdu. Birində tibb məntəqəsi idi. Orda da Elim doktor
otururdu. Elim doktorun nərdi də vardı, dominosu da, daması
da. Özü də bicin biri idi, baxırdı vəziyyətə:
cavanlar çox olanda radiosunda bir oyun havası tapırdı,
qocalar yığışanda bir muğamat tapıb
analarını ağladırdı.
Əşrəf boynunda
ağrı hiss elədi. Qələmi kağızın
üstünə qoydu. Divar saatına baxdı. Gecə saat
üçün yarısı idi. Gərnəşib belini
düzəltdi. Başını sola, sağa fırlayıb
boynunu ovxaladı. “Qəfər kişi də elə bilir əsər
yazmaq dım-dım halvasıdı. Oturdun yazdın, oldun
yazıçı, ay hay – axı bu yazdıqlarımın
Avropa, Amerika, Türkmənistan, lap elə Azərbaycan oxucusuna
nə dəxli var? Onların nəyinə gərəkdi ki,
Sarıqayalılar kəndi hardadı? Ana arx belə getdi,
artezian belə gəldi. Oturmuşam, gecə üçün
yarısıdı, başım çattayır. Hələ
heç nə deməmişəm. Əslində, əhvalat
Süsənin kəndə gəlməsindən
başlayır. Adama deyərlər elə ordan da başla
da...”.
İndiki kimi gözümün
qabağındadı. Köpək qızı elə bil od
geymişdi. Yana-yana gəlirdi. İdarənin qabağında
qarğa-quzğun kimi qırıldaşan camaatın səsi
birdən xırp kəsildi. Elə bil qurbağa gölünə
daş atdın. Milisoner Mustafa elə bil lalə ləçəklərindən
don geymiş bir gözəli gətirirdi. Qız elə bil
neçə illər həsrət olduğu doğma evinə
gəlirdi. Gülürdü, bu elə-belə
gülüş deyildi. Saçından, gözlərindən,
kipriklərindən, yanağındakı batıqdan,
yerişindən sevinc yağırdı. Adam elə bilirdi, gəlib
hamını bir-bir qucaqlayıb öpəcək. Milisoner
Mustafa hamı ilə salamlaşdı. Elim doktorun yanına
getdi. Görüşdülər. Qızın haqqında nə
isə danışdılar. Elim qıza otağı göstərdi.
Qız ora keçdi, özü isə Mustafanın qoluna girib
yola salmaq üçün həyətə endi. Mustafa hamı
görə-görə baş barmağı ilə şəhadət
barmağını bir-birinə sürtüb, pul ver işarəsi
elədi. Milisoner Mustafanın ləqəbi manat Mustafa idi. Birinə
salam verəndə də manat alırdı, salamını
aldığından da bir manat alırdı, artıq versən
götürməzdi. Elim güldü, əlini cibinə
saldı.
– Sənə bu dəfə
üçlük düşür, bu cür hədiyyə...
Mustafa onun sözünü
yarımçıq kəsdi.
– Oha...saxla...boğazında
qalar. Mənim manatımı ver. Özün də ehtiyatlı
ol.
– Nə olub ki.
– Bu sirdi. Amma deyim.
Qulağını gətir – Elimin qulağına nə isə
pıçıldadıqca, Elimin gözləri bərəlirdi.
Ağzı açılı qalmışdı.
– Yox əşi!!
Mustafa öz üzünə
bir şapalaq vurdu.
– Bu ölsün! Şəxsi
işdən özüm oxumuşam. Amma bax ha...bir daş altda,
bir daş üstə, manatımı görüm.
– Burda nə qədər
qalacaq?
– Hər şey yaxşı
olsa, iki il. Özüm də gəlib dəyəcəyəm.
Hər həftə mənə məlumat verəcəksən.
– Oldu. Qızın adı nədi?
– Süsən, Süsən
xanım. Sənəti dərzilikdi. Orda şəfqət
bacısı işləyib.
– Bilir da?..
– Hə, iki il işləyib,
yəqin ki bilir, zirək qızdır, çalış yola
ver.
– Bu da sənin manatın, al.
Qərib adamdı. Heyvan-zad deyilik ki...yola verərik.
– Dəvə gördün,
görmədim. Mən sənə heç nə deməmişəm
ha...
– Başa düşürəm
ey...nigaran olma, başa düşm əyənləri də
başa salaram.
– Ay sağ ol, hələlik.
Gecə keçir, səhər
yatıb qalaram. Bütün o olanlar kino lenti kimi
gözümün qabağından keçir. Amma roman, povest, əsər,
gördüklərimi qələmə almaq deyil.
Çernuşevski deyir ki, “istedad həyatla bədii əsər
arasındakı “məsafə”dir. Yəni o məsafə
ölçünü keçməməlidir. Nə həyata
çox yaxın, nə də həyatdan çox uzaq, qərədində
olmalıdır – Bu zəhrimarın qədərini necə biləsən
axı? Kim bilir axı bunu, necə ölçüm, kim
ölçəcək mənim istedadımı? Bizim tənqidçilərin
hərəsinin öz metri var. Heç birinin də
ölçüsü bir-biri ilə düz gəlmir. Cəhənnəmə
gəlsin. Qəfər kişi deyir, bizim kənddən
çıxan yeganə böyük adamam. Heç olmasa cəhd
eləyim, alınmıyanda alınmasın. Yox, gərək
fikrimi cəmləyim. yadıma salım,
düşünüm, Qəfər kişi ilə
danışım, bildiklərini danışsın. Sonra
görüm nə yaza bilirəm. Gecə keçdi, yatım.
Gecənin xeyrindən sabahın şəri yaxşıdır
– deyiblər, yatım.
Ardı var
Fikrət QOCA
525-ci qəzet.- 2010.- 8 iyun.- S.6.