Musiqili gül çələngi
Onun kitabı bir gül çələnginə bənzəyir. Tanınmış fotojurnalist Rafiq Salmanovun zaman-zaman mətbuat “bağça”sında “əkdiyi” növbənöv “gül”lərdən hörülmüş bu çələng həm sənətsevər oxuculara, həm də elə 60 yaşın zirvəsində duran müəllifin özünə gözəl hədiyyədir. Topluda milli musiqimiz, incəsənət ustalarımızın həyatı və yaradıcılığı ilə bağlı son 20 ildə qələmə alınmış gül kimi yazılar cəmlənib: hərəsinin öz rəngi, öz ətri, öz ahəngi. Rafiq müəllim bir bağban səbri ilə bəsləyərək hasilə yetirib bu gülləri.
...Atılıb-düşən uşaqlığının 14-cü yaşında ciddi bədən xəsarəti alaraq düz altı il yataqda qalıb. Həmin illərdə evdə gözəl qarmon çalmağı və fotoqrafiyanı öyrənib. Kövrək notlu duyğularını qarmonun dili ilə, yalnız pəncərə çərçivəsindən görə bildiyi həyat mənzərələrinə həsrətini isə fotoaparatın şaqqıltısı ilə ifadə eləyib. Sağalıb ayağa durandan sonra musiqi təhsili alıb, ifaçılıqda öz sözünü deyib. Habil Əliyev, Qədir Rüstəmov, Teymur Mustafayev, Eyvaz Həsənov və digər tanınmış sənətkarlarla el məclislərində çıxış edib. Hətta onun qrammafon valı da buraxılıb. Amma sonralar nədənsə foto sənəti musiqiyə sevgisini üstələyib və Rafiqi jurnalistika aləminə gətirib.
İyirmi ildir ki, “Xalq qəzeti”nin fotomüxbiridir. Onun ekspozisiyasında həyatın
çeşidli sahələri,
incəsənətin əlvan
səhnələri ilə
bağlı çox
nadir şəkillər toplanıb.
Daxilən narahat adam olan,
daim axtarış aparıb ömrünün
hər anını dolğun yaşamağı
sevən Rafiq müəllim jurnalistikada təkcə foto çəkməklə kifayətlənməyib-
qələmini də sınaqdan keçirib və burada da uğur qazana
bilib. Ünlü musiqiçilərimiz barədə qəzetdə
dərc olunan silsilə yazıları maraqla qarşılanıb.
“Sizi məndən
soruşsalar”, “El sevsə
sənətkarı” və
indi haqqında söhbət açdığımız
“Mənim könlüm
deyir ki...” kitabları araya-ərsəyə
gəlib.
Nəfis tərtibatlı, təxminən
35 çap vərəqi
həcmində olan yeni topluda yüzdən
artıq oçerk, sənədli hekayə, müsahibə və məqalə yer alıb. Bir çoxunun elə
adından bəlli olur söhbətin kimdən getdiyi. Məsələn, “Ömür
deyir qocalmışam,
ürək deyir yaşa hələ”, “Gəncənin nəğməkar
qızı”, “Ey sarivan, ahəstə get”, “Qaya kimi...”, “Onu Süleyman bilir ancaq”, “Çübüqların möcüzəsi”
və sair. Hər yazının ən azı üç-dörd
maraqlı fotoşəkillə
verilməsi kitaba ensiklopedik albom statusu qazandırır,-desək
yanılmarıq.
Rafiq Salmanovun yazılarında incəsənətimizin on illəri
əhatə edən tabloları canlanır. Oçerklər yazılan vaxt bir çox sənətkarlar hələ
həyatda olublar, indi isə hər
biri həzin bir xatirəyə dönüb. Fatma Mehrəliyeva, İslam Rzayev, Sərvər İbrahimov, Əliağa Quliyev, Mais Salmanov...
barədə yazıları
oxuyandan sonra istər-istəməz deyirsən:-Doğrudan,
gözəl sənətkar
idi, Allah rəhmət
eləsin!
Kitabı sanbala gətirən bir cəhət də müəllifin musiqini, muğamı gözəl bilməsi, könüldən
sevməsi, bu aləmlə bağlı
“daxıl”ının doluluğu
və hər bir “qəhrəman”ı barədə çoxlarımıza
bəlli olmayan mətləblərə, onların
peşəkar məziyyətlərinə
ustalıqla toxunmasıdır.
Bu yöndən bir sıra oçerkləri
kimi, Kor Əhəd haqqında yazdığı “Sənəti
yoluna nur ələyirdi” sənədli
hekayəsi də diqqət çəkir.
Söhbət 1893-cü ildə Bakıda doğulmuş məşhur
qarmon ustası Əhəd Əliyevdən
gedir. Əhəd uşaqkən göz
xəstəliyinə tutulub
və sonra yeddi dilli balaca
qarmona mehrini salıb. Tale görmə qabiliyyətini
əlindən alsa da, ona güclü
yaddaş, heyrətamiz
musiqi duyumu və istedad bəxş eləmişdi.
Eşitdiyi musiqini tez qavrayan Əhəd öncə “İnnabı”,
“Uzundərə” havalarını
çalmağı öyrənib.
Ha yavaş-yavaş püxtələşib.
12 yaşındaykən anası ona o dövr üçün
tam həcmli sayılan
12 dilli qarmon alıb. Bu qarmon
Əhədin yaradıcılıq
imkanlarını artırıb
və çox keçmədən o, təkcə
Bakıda deyil, bütün Azərbaycanda
mahir ifaçı kimi tanınıb. Sazandə və tarzən kimi də məşhurlaşıb.
Sorağı Dağıstana və
Gürcüstandan belə
gəlib. Qız
toylarına dəvət
olunanda Əhədi çox vaxt məşhur dəfçalan,
içərişəhərli Zeynəb, kişi toylarında isə Xaliq, İsa və qarmonçu şagirdi, sonralar ustad ifaçı kimi tanınmış Teyyub Dəmirov müşayiət edirdi.
Rafiq Salmanov yazır ki, qarmonda yarım
ton səslərin olmaması
üzündən muğam
və digər mürəkkəb quruluşlu
havaları istədiyi
kimi çala bilməməsi Əhədə
rahatlıq vermirdi. Günlərin
bir günü o, yaxın dostu, qarmon ustası, yəhudi Korpuşkindən
alətə yarım tonlar əlavə etməklə tam yeni bir qarmon düzəltməsini
xahiş edir.Təklif
ustanın xoşuna gəlsə də, belə şeyə rast gəlmədiyini və onu düzəltmək
mexanizmi ilə tanış olmadığını
etiraf edir. Lakin Əhədin izahatlarından
və təkidindən
sonra razılaşıb
belə bir qarmon düzəltməyə
söz verir. Altı aylıq gərgin əməkdən
sonra usta,nəhayət
ki, Əhədin istədiyi qarmonu düzəldə bilir. Onun sənətinə və dostluğuna hörmət əlaməti olaraq qarmonu Əhədə hədiyyə edir. Və bununla da qarmon
ifaçılığı sahəsində Korpuşkinin
və Əhəd Əliyevin adıyla bağlı tam yeni, bütöv həcmli qarmon erası musiqi tariximizə daxil olur.
Kor Əhədin həmin qarmonda çaldığı
“Segah” muğamı onun sənətinin zirvəsinə çevrilib. Dövrün ustad xanəndələri Cabbar Qaryağdıoğlu,
Seyid Şuşinski Kor Əhədlə çox böyük toylarda birlikdə olublar. Görkəmli bəstəkar Müslüm
Maqomayev ustad sənətçini radioya
dəvət edib.
Qarmonunun
sehrli səsi 1927-ci ildə ilk olaraq efir vasitəsilə bütün Azərbaycana yayılıb. Dahi bəstəkar
Üzeyir Hacıbəyov
onu radionun ilk notlu Şərq orkestrinə qəbul edib. Üzeyirbəyin
təkidi ilə Kor Əhəd opera teatrında “Arşın
mal alan”ın axırıncı toy pərdəsində
“Tərəkəmə” ifa
edib...
Özü də həyatda fiziki məhrumiyyət görmüş
və bir vaxt qarmona könül
vermiş Rafiq Salmanovun Kor Əhəd haqqında sənədli hekayəsini
“Sənəti yoluna nur ələyirdi” adlandırması və böyük məhəbbətlə
yazması müəllifin
necə həssas bir qələm sahibi olduğunu göstərir. Kitabda bu kimi yaddaqalan yazılar çoxdur. Biz təkcə birini misal çəkdik.
Rafiq Salmanovun “Mənim könlüm deyir ki...” kitabı musiqi sənətimizə sonsuz sevgi, hörmət
və peşəkarlıqla
qələmə alınıb. Ölməz şairimiz
Mikayıl Müşfiqin
şeirindən kitaba
ad kimi götürülmüş
misradan sonra “Hələ bunlar nədir ki...” gəlir. Deməli, Rafiq Salmanovdan
yeni-yeni gözəl kitablar- əlvan güllərdən hörülmüş
çələnglər gözləməyə
haqqımız çatır.
Əli NƏCƏFXANLI
525-ci qəzet.-
2010.- 17 iyun.- S.7.