İrəvan teatrından sürpriz

 

(“Unutmağa kimsə yoxtamaşasının premyerası haqqında)

 

Aktyor ikicə şeyi yaxşı bacarmalıdırrolunu əzbərləməyi səhnədə mebellərə ilişməməyi” – Spenser Treysinin bu sözləri bir tərəfdən obıvatel yanaşmasını əks etdirirsə, digər tərəfdən yarıtmaz, ortabab tamaşanın, aktyor oyununun doğurduğu acı təəssüratı ifadə edir. Mən bu günkü Azərbaycan teatrının ümumi mənzərəsinə qiymət vermək fikrindən uzağam, lakin razılaşın ki, müəyyən istisnaları nəzərə almaqla, adda-budda izlədiyimiz tamaşalar dünyanın özü qədər qədim teatr sənəti haqqında məhz bu cür fikirləşmək üçün bol material verir... Bu gedişatın obyektiv subyektiv səbəbləri haqqında uzun-uzadı danışmaq olar, yazımızın məqsədi isə bu deyil. Həm , istisnalar təkcə qaydanı təsbit etmir, istisnaeyni zamanda qaydanın bütün zamanlar üçün dəyişməyən, mütləq anlayış olmadığına işarədir. Burada Y. Qolosovkerin dialektikanın qanunları haqqında fikirlərini xatırlamaya bilmirəm: dialektikanın iki qanunu vardəyişilmədə daimilik daimilikdə dəyişilmə. Bunlardan birincisi təbiətin, ikincisi isə mədəniyyətin qanunudur. İkinci qanunun təzahürləri ilə üzləşmək həmişə xoşdur. İyunun 17-də İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrında yazıçı Kamal Abdullanın məşhurUnutmağa kimsə yoxpyesi əsasında eyniadlı tamaşanın premyerası keçirildi. Tamaşanın rejissoru, “Yuğ”un məktəbini keçmiş Gümrah Öməri kamera teatrı tipli tamaşalara üstünlük verən sənətkar kimi tanıyırıq. Onun rejissoru olduğu tamaşaları həmişə maraqla izləmişəm. Gümrah Ömər mənə görə dünyadayeni dram” adlandırılan dalğanı təmsil edir bu özünü təkcə onun müraciət etdiyi dram əsərlərinə verdiyi quruluşda interpretasiyalarda deyil, bütövlükdə məsələlərə yanaşma tərzində, üslubi özəlliklərində büruzə verir. Kamal AbdullanınUnutmağa kimsə yoxpyesi isə öz bədii strukturuna siqlətinə görə Gümrah Ömərin sənət baxışlarının dolğun-dürüst açılmasına imkan verən bəlkə yeganə (Azərbaycan şəraitində) əsərdir. İstənilən halda, teatr tamaşasının əsasını mətn təşkil edir, konkret–hissi substrat kimi. Teatrın məxsusi özəlliyi elə onun sintetikliyindədir: tamaşa pyesin mətni, rejissor işi, aktyorların oyunu s. tərkiblərinin məcmusudur. Aspirant, Quzu, Əntər, Yekəpər... Səhnədə təkcə aktyorlar (obrazlar) dialoq aparmır, bu jestlərin, baxışların, mimikaların pozaların söhbətləşməsidir. Adlarından da göründüyü kimi, ən müxtəlif mahiyyətləri ifadə edən bu obrazlar arasındakı dialoji münasibət, paralel olaraq, bu tip söhbətləşməylə şərtlənir. Tamaşaya əvvəldən-axıra kimi birnəfəsə baxılıryeri gəldi-gəlmədi rejissorun varlığını hiss etdirən səhnətapıntılar”ı boynumuza əlavə heç bir mükəlləfiyyət yükləmir. Tamaşanı bir təbiət hadisəsi kimi izləyirsən, istənilən istedadlı rejissorun əsl tapıntısı elə bu olmalıdırsonda fikirləşirsən. Sözün açığı tamaşa müddətində bu haqda fikirləşməyə macal da tapmırsan, çünki burada klassik mənada antrakt da (tamaşanın iki saata yaxan getməsinə baxmayaraq) nəzərdə tutulmayıb. Əsl psixoloji teatrtamaşaçıyla kontakt teatrı Gümrah Ömərin ifasında klassik teatrın bu özəlliyinə korrektələrlə yadda qalır. Antraktda aktyorlar tamaşaçılarla təmasa girir, onlara su paylayırlar, qısa replikalar səslənir... Burada antrakt əslində tamaşanın bir parçasıdır. Tanınmış rus rejissoru İ.Vırıpayev deyir ki, teatr uzağı yüz yerlik olmalıdır, bundan böyükdürsə, onu teatr adlandırmaq olmaz. Biz məsələyə bu cür kardinal yanaşmasaq da, “Unutmağa kimsə yoxtamaşasından sonra bu sözlərdə müəyyən həqiqət olduğunun fərqinə varırsan. Həqiqi sənət əsərinin kütləvi olması heç şərt deyil. AktyorlarƏhliman Ərşadlı, Vaqif Kərimov, Əjdər Zeynalov, Elnarə Heydərova, Ş.Esmeralda... Onların oyununu bütün yuxarıda dediklərimiz illüstrasiya edir. İrəvan teatrının binasının acınacaqlı vəziyyəti kasıb texniki imkanları şəraitində onların yüksək zövqlə başa çatdırdıqları tamaşa əsl mədəniyyət hadisəsinə çevrildi. Bizə sonda bu mədəniyyət hadisəsinin müəllifləri Kamal Abdullanı Gümrah Öməri təbrik etmək onlara yeni yaradıcılıq uğurları arzulamaq qalır.

 

 

 Etimad BAŞKEÇİD

 

525-ci qəzet.- 2010.- 19 iyun.- S.16.