Bu zəmanədə bizə daha
çox sevgi gərəkdir
Şair Musa Ələkbərlinin
“Dünya sevgidən doğulub” kitabının təəssüratları
(Esse)
Musa müəllim, salam və
ehtiram!
Kitabı oxudum. Yazmaya bilmədim.
Ancaq klassiklər – Dantedən Şekspirə, Füzulidən
Aşıq Ələsgərə qədər sevgi mənzərələrinə
nəzər saldım. Çoxlu qeydlər etdim və bu dəqiqələrdə
xəstələndim, əməliyyat olundum.
Təzədən bu
yaxınlarda başladım. Nə alınıb, qənimətdir.
Ancaq kitab mənə həyatımın sevgili anlarını
yaşatdı.
Çox sağ ol!
P.S. Musa, qardaşım, sən
83 yaşımda mənə sevgi haqqında ötəri də
olsa, mülahizələrimi yazmağa meyl etdirdin.
Son vaxtlar mən
yazmağı oxumaqla əvəzləyib başımı
qatıram. Niyə yazmıram? Ürəyim doludur, ancaq kimə
açım? Kimi mənim sevdiyim dünyaya bağlamağa
çalışım? Heyif!
Ancaq sənin kitabını
oxuyanda məndə təzədən inam cücərdi ədəbiyyata.
Və kitabı bitirəndən sonra axırıncı səhifəyə
bir cümlə yazdım: Hamı belə sevgi ilə
yaşasa, dünya cənnətə dönər!
Yazı necə
alınıb? Ancaq mənə görə şeirlərin
ucundan yapışıb daha dərinə getmək olardı.
Keçib...
Hər halda bu yazını
hasilə gətirmək üçün məni
ruhlandırdığın və həyatımın xoş
anlarına səyahətə çıxmalı olduğum
üçün sənə minnətdaram!
Sizin Cəmil müəllim
Sevgidən söhbət
açacağımızdan, məhəbbət şairi
Füzulidən xeyir-dua almamaq qəbahət olardı. Dahi
şairin hikmətli kəlamıdır bu:
Eşqdir hər iki
dünyaya zinət,
Eşq ilə dolanır
bütün təbiət.
Eşqsiz məqsədə
yetişmək olmaz,
Eşq ilə tapılar
düzlük, həqiqət.
Zaman-zaman insanlar bax bu əqidə
ilə düzlük, həqiqət axtarışında
olublar. Dövran sürdüyümüz zəmanədə
bizlər də buna mailik. Hər kəs öz istəyincə!
Səksən yaşını adlamış bu sətirlərin
müəllifinin sevgi mühakiməsinə qoşulması
cavanlara qəribə görünə bilər. Etiraf edim ki, əvvəllər
qoca Nizaminin yaşlı vaxtında yazdığı qəsidə
sövq etdirdi məni buna: “qocalıq ağ saçlarımla
qulağıma pambıq tıxadığından,
şadlıq, şənlik səslərini yaxşı
eşidə bilmirəm”.
Mən də o haldayam. Ancaq
dövran sürdüyümüz zəmanədə
başqaları kimi binəsiblərin də, iqtidar-sərəncam
sahiblərinin də vaxt-bivaxt haqqa-ədalətə
qovuşmaq naminə haraylarını eşitməyə bilmirəm!
Əlacı isə Şair
Musa Ələkbərlinin “Dünya sevgidən doğulub”
kitabını oxuduğum zaman aydın görməyə
başladım. Cəmiyyətin də, təbiətin də
ancaq saf sevgi ilə tarazlaşa biləcəyinə
inamım-etiqadım artdı.
Musa Ələkbərlini
onillər əvvəllərdən tanıyıram. Ötən
əsrin altmışıncı illərində Sumqayıt
boru prokatı zavodunda fəhlə işlədiyi və
Bakı Dövlət Universitetində təhsil
aldığı dövrlərdə mətbuatda lirik şeirlərlə
çıxış edərdi. Sonra tale elə gətirdi ki,
universitetin məzunu “Gənclik” nəşriyyatında redaktor
vəzifəsində çalışdı və tez-tez,
ayaqüstü də olsa, görüşürdük. Mənim
işlədiyim “Azərnəşr” ikinci mərtəbədə,
onun işlədiyi “Gənclik” nəşriyyatı isə
üçüncü mərtəbədə yerləşirdi.
Pilləkən üstündə ani görüşlərdə
də onun dağ adamlarına məxsus şax görkəmi,
duru gözləri, ümumən sifətindəki nur mənim nəzərimdən
yayınmırdı. Mətbuatdakı şeirlərinə də
marağım artırdı. İndi budur, oxucular tərəfindən
dəyərli hörmət sahibi olan şair, publisist, naşir
Musa Ələkbərlinin bütün varlığını əks
etdirən sanballı kitabı masamın üstündədir.
Kitabı oxumamışdan diqqətimi iri həcmi çəkdi.
Sevgidən bu qədər şeir yazmaq olarmış?!
Deməyin, şairin
çöhrəsindəki işıq, daxilindəki sevgi
püskürtüsünün əlamətləri imiş!
Etik-estetik ruhun cismani təbəssümü imiş!
Burda baxışların əriyib
güntək,
İşıqlar yananda
yanıb hər axşam.
Binalar şəfəqdən
açıb gül-çiçək,
Gözümlə
öpmüşəm, sığallamışam.
Bəzən də
durmuşam fikri dolaşıq,
Səndən çox gileyim,
çox küsüm olub.
Sizin pəncərədən
süzülən işıq
Üzümdə-gözümdə
təbəssüm olub.
(“Sizin küçəniz”)
Başımı
qaldırıb kitab rəflərinə baxdım. Bu həcmdə
iki kitab var idi: Şeyx Nizaminin “Xəmsə”si və Şeyx Sədinin
Tehran nəşri olan külliyatı. Bildiyimiz kimi bunların
hər ikisi bədii qamus – ensiklopediyadır. Ancaq yüz illərlə
mədrəsələrdə tədris edilən “Bustan” əsərində
isə doqquz fəsildən ancaq biri, “Eşq
haqqındadır”, ən qısası. Qalanı etikadır.
Musa Ələkbərlinin sanballı əsərini oxuyuram – əsl
şeirdir! Dönə-dönə misraların dəyərini
tərəziyə qoymağa çalışıram... Və
ikinci heyrətim daha da bərk duyğulanır. Yüzlərlə
şeir ancaq sevgi-məhəbbətdəndir! Lakin bunların
heç biri sevgi qiraəti-nəsihəti səciyyəsində,
didaktika nəzm deyil. Şairin ilk məhəbbət xatirələrindən
ahıllıq dövrü də daxil olmaqla, öz sevgi tərcümeyi-halıdır.
Belə humanist baxışla:
...Səni istəyənlər
artır, çoxalır,
Mən hansı birinin yolunu kəsim?!
...Səni məndən
artıq sevə bilsələr,
Heç kəsi özümə
rəqib sanmaram.
yaxud, yurda bağlılıq
barədə:
Nə deyim, ay Allah, o ağ
buluda,
Başımız
üstündə çətirdi yoxsa.
Bizi bu yerlərə qan kimi
isti,
Qədim bir doğmalıq gətirdi
yoxsa?!
... Soğulan bulaqlar, uruyan
çaylar,
Kəsilən ağaclar
saxladı bizi.
Bəlkə bu yerlərin dərdi-göynəyi
Təzədən bu yurda
bağladı bizi.
Bunlar mücərrəd
mühakimələr deyil, gerçək bədii həyatdır!
Şairin məqsədi:
Füzuli hikmətinə doğru yön alıb: düzlüyə,
həqiqətə qovuşmaq istəyən insanlar bu yolu
seçməlidir, saf sevgidən qidalanmalıdır, onu
yaşatmalıdır.
Kitaba ön söz
yazmış ədəbi mühitimizin sərvəri akademik
Nizami Cəfərov çox sərrast deyib: “Musa Ələkbərli
daha çox sevgidən yazırdı... Ancaq bu sevgi “öz
içini yeyə-yeyə duran”, yaxud “tərki-dünya bir
aşiqin subyektiv yaşantıları” deyildi, təbiətin
özü qədər təbii, mükəmməl, kəndli
balasının yüz illər ərzində
formalaşmış mərdanə istəyi, kişiliyin zərif
məxluq qarşısındakı tarixi məsuliyyəti
idi...”
Bu da şeirlərin
qanından-canından doğur ki, Musa poeziyasının əndazəsi
sevib-sevilənlərin xoşbəxtlik sərhədindən kənara
çıxır. Və bu da yaşadığımız
dövrün sevgi qıtlığından,
qarşılıqlı mehr-mərhəmətin
kasadlığından irəli gəlir:
Dönəm bir
çırpılan tut ağacına,
Verəm öz barımı
dosta, tanışa.
Yarayam kiminsə
ehtiyacına,
Kimsə də dərdini mənə
danışa.
Əslində
çağdaş həyatımıza bu baxış
yalnız siyasi lirika deyil, vətəndaş şair ruhunun
dilmancıdır. İstərdik ki, bu anlam qəribəliyə
salınmasın. Hamımız bilirik ki, cəmiyyətdə
yadlaşma, özgələşmə, əsil-kökə –
onun əxlaq tələblərinə biganəlik meyli güclənməkdədir.
Nisgilimizin biri də budur: nooldu bizlərə, can deyib-can
eşidən bir məxluq idik. Bəyəm, hələ
yarası sağalmamış Qarabağ dərdinə mübtəla
olmağımızı, məhz buna ayrı-seçkilik, “mənəm-mənəm”
iddiası ucbatından məruz qaldığımızı
unutmuşuq?!
Son vaxtlar bəzi telekanallar,
nəhayət bu işə – yaddaşın mərəzinə
qarşı əyani iş aparmağa
başlamışdır; dünyəvi əxlaq məclisləri
keçirilir, bəyannamələr qəbul olunur...
Ancaq bu əxlaq bəlanın
əsl hikmətini almaq gücündə deyil bunlar. Yalnız
bir-birilərini sevməklə, bəşər
ocağını yandırmaq mümkün olar. Bunu isə ədəbiyyat
edə bilər. Şair Musanın dediyi kimi, söz pərgarı
dillənmədən də bu nemətə sahib olmaq
mümkündür:
Bənövşə
baxışlı, bənövşə gözlü,
Bənövşə
duruşlu çiçəyim mənim!
Ay sözü sükutlu,
sükutu sözlü,
Dolan, doluxsunan ürəyim mənim.
Bəli, saf niyyətli
sükutda da var sevgi. Bu şərtlə ki, ürəkdən
qidalanmış olsun o sevgi. İndi, hətta yaxınların
davranışından da qəhətə çıxıb o
məhəbbət. Soyuq cərəyan insanları keyləşdirib.
İnsana – sevginin yerini ziyanlı yaman bir istək tutub: pul-mal
vurğunluğu! Buna qarşı mübarizə immunitetlərini
isə... qloballaşma seli bürüməkdədir.
Doğma olub yad bulaqdan
içənim,
Doğma yurddan yad evinə
köçənim.
Tükü-tükdən,
sözü-sözdən seçənim,
Muğayat ol, muğayat ol,
muğayat....
Belə bir dövranda necə
muğayat olmaq olar ki, insanlar dünyanın acılı
mühitinə görə bir-birindən bezikiblər, məqsədsiz,
xüsusi maddi maraq olmadan söylənən söz indi ceyran
belindədir. Avtobuslarda gedən kütlə bir neçə dəqiqə
ərzində bunun canlı şahidi ola bilər, gəlin-qaynana
söz-həkəti muştuluqdur bu dedi-qodunun yanında.
Hamı bir-birini acılayır, zəhərləyir. İlahi,
gücümüzü bir yerə toplayıb, torpağı
qoruya bilmədiyimiz bəs deyilmiş ki,
dilimizin-davranışımızın keşiyini də
çəkməyə qadir olmayaq?! Məni qınamayın bu
hökmüm üçün. Bizlər hamımız şair
Musa kimi dünyanın anası – sevginin qədir-qiymətini
bilmiş olsaydıq, kamil insan, xalq hesab edərdik
özümüzü! Xüsusən ona görə ki,
yalnız sevib-sevilməkdən həqiqi həzz almaq olar.
... Hardasa bir qağayı
Dalğaya həsrət
qalıb.
Azmış bir quzu səsi
Çöllərə səda
salıb
Könül sirli bir aləm...
Anlayıb duya bilsən.
Ürəyimi üzümdən
Əgər oxuya bilsən,
Sən məndən şer
istə!
... Dağıt
qayğılarımı
Bir mənalı
baxışla.
Dünyaya
sığışmıram,
Mənə dünya
bağışla!
Bir çəngə bulud
kimi
Qaralmışam, dolmuşam,
Bu şeri yaza-yaza
Özüm şeir
olmuşam,
Sən məndən şeir
istə!
Və o, bu istəyi yerinə
yetirib bu kitabında. Və bu hələ harasıdır.
Şairin gözləntiləri çoxdur. Öz məhbubuna
deyir ki: “Məni ansan yuxu getməz gözünə, qurban olum,
sən ürəyi yuxasan, imkan ola bircə dəfə
özünə bu istəyin işığında baxasan” həsrəti
ilə yaşayır. İstəklisini görəndə isə:
Yerdən ulduza gedən
Bir ağ yolu tutmuşam.
Haçan səni
görmüşəm,
Özümü unutmuşam.
Bax, bu ilahi istəkdir, həqiqi
sevgidir: gendə-genə alışır haqq
aşığı, bircə ona heyfsilənir ki, ulduzların
soyuq olur işığı.
Mənim gücüm
çatmaz sənə qahmar çıxmağa. Abbasqulu
ağanı – Qüdsini köməyə
çağırmalı oluram, filosof-şairin xəzinəsinin
qapısını açandan bəri məhəbbət
haqqında bəsit, sənin dediyin kimi söz qovanlara, sinələrini
xitabət kürsüsünə dirəyib el sevgisindən dəm
vura-vura vətəni iflic vəziyyətinə salanlarla, dinməz-söyləməz
vətən üçün ürək yandıranları
ayırd eləməyə başlamışam. Nədir
Qüdsinin “Eşq aləmi haqqında” elmi-etik məcəlləsi?
Qısaca odur ki, filosof-şair belə bir təsnif aparıb:
“İnsan təbiətinin başlıca tələbi
eşqdir. Heç kəs eşqsiz ola bilməz. Ancaq dərəcələr
vardır. Dünyadakı nizam və intizam da eşqdir.” Və
belə sıralayır: meyl, ünsiyyət, həvayi-nəfisdən
ibarət olan həvəs, yalnız insana məxsus olan
şövq ancaq sövq-təbii istəkdən və mənfəət
arzusundan doğduğu üçün insan onu,
yaxşını pisdən ayırd edən əqlin vasitəsilə
fəsadlı niyyətlərdən çəkindirər və
ədəb, maarif və gözəl xasiyyətlər
qazanmağa yönəldə bilər. Beşincisi məhəbbətdir
ki, o da ünsiyyətin ən yüksək mərkəzidir. O,
ürəyin sevməsindən əmələ gəlir. Sevgi də
iki qismdir: biri xalq arasında adət olmuş dostluq və rabitələr
yolu ilə ünsiyyəti davam etdirmək, ya da maraq və mənfəət
ümidilə zövq alınması. Vəssalam!
Şairlər sevgi sarıdan
uşaq vaxtlarından korluq çəkmirlər. Nasirlərin
çətinliyi olur. Bir haşiyə: İlk oxunan, gözlənilməz
hay-küylə qarşılanan yazım, ədəbi
işçi olarkən yazdığım “Məhəbbətlə
oynamaq olmaz” sənədli-bədii işim idi. Ruhlandım,
hekayə yazmaq istədim. Ancaq qorxdum: belə sevgini hardan
alacağam. Binamızın lift xidmətçisi işləyən
şikəst kişinin kiçik peşəsinə necə
istəklə yanaşdığını qələmə
aldım, oxumaq üçün “Söyüdlü arx”
romanı bizdə çap edilən İlyas Əfəndiyevə
verdim. Oxudu, başını buladı, “sevgidən yaz!” – dedi.
Duruxdum, sözünə davam elədi: “Sən keç
masanın arxasına, sevgi əhvalatları özü gələcək
ora”. Belə də oldu.
Müəllif məndən
inciməz, güman edirəm, belə desəm. Bu şeirlərin
mənbəyi – şairin ürəyindən qidalanırsa,
insanlıq ənənəsi, sevgi vüsəti yuxarıda
dahiliklərinə işarə etdiyimiz ədəbiyyat
tanrılarından gəlir. Bəşər övladına
Nizami öyüdüdür bu:
İnsanlıq olmalı
insana şüar,
İnsan o kəsdir ki, o
kişi olur.
Sədi isə mərdliyi belə
səciyyələndirir:
Sevgi meydanında duran
qoçaqdır,
Sədi eşq yolunda ölsə
də, azdır.
Bu anda Nəsimi sədası
da qulağımıza gəldi:
Ey eşqə günah deyən
günahkar,
Tərk eyləmərəm mən
o günahı.
Şair Musa öz sələflərinin
amalını davam etdirir:
Yaman yerdə qanı
coşdu bu yazın,
Nə
düşmüşük qəlbimizdən qaçaq biz?!
Heç olmasa, indən belə
susmayaq,
Könlümüzün
havasına uçaq biz.
... Zaman keçir,
sözün varmı bu haqda?
Ömür yoxdur
duyğulardan qıraqda
Bu otağa bir qapı da
açaq biz...
Musa ahıl yaşına
dolub və onun bu çağırışı poeziya həmkarları
ilə səsləşir. Bəxtiyar haqqa qovuşmaq istəyinə
çatmayıb, zarıya-zarıya dünya ilə
vidalaşdı, Famil sözünü
şax-qırmızı dediyinə görə
bağıra-bağıra qaranlıq dünyanı erkən
seçməli oldu, Məmməd Araz “dünya nə mənimdir,
nə sənin”, – deyib lal-dinməz ömrünü xalqına
bağışladı.
Musa, bərk dirə
ayaqlarını bu təlaşlı dünyaya, yaşa-yarat,
bizlərin sənin ürək sözlərinə
ehtiyacımız var. Səmimi söz ceyran belinə
çıxıb, yalan-palan dünyamızı
bürüyüb, yaltaqlar meydan sulayır... Sən sevginin
gözəlliyini, paklığını, gərəkliliyini
xalqına çatdırmaq qüdrətindəsən! Buna
inanırıq!
Çox xoşdur bizlər
üçün sənin nikbin niyyətlərin. Onlar Qüdsi
cədvəlində heç bir eşqin-istəyin boş yeri
qalmaması üçündür. Və ən vacibi odur ki,
yazırsan:
...Əvvəllər bu yollar
belə deyildi –
Ağ güntək
önündə ağarır indi.
Gözünün ucuyla
baxmazdı bir vaxt,
Səni qucağına
çağırır indi.
... Eşqim
böyüdükcə dönür vətənə,
Üfüqtək
açılır qanadım-qolum.
...Mən nə istəyirəm, qayğı bolluğu,
Daima çırpınan,
göynəyən ürək.
Var-dövlət sanıram bu
yoxsulluğu,
Deyirəm, bəsimdir bir tikə
çörək.
Qoy açsın
qapımı dostlar,
tanışlar,
Qohumlar özünü kənar
saymasın.
Otaq darlığını
kölgədə qoyar,
Mənim ürəyimin
geniş səması.
Sağ ol, şair!
Musa Ələkbərlinin bu
kitabında 600-ə qədər şeir toplanıb.
Hamısı da sevgidən, məhəbbətdən. Əslində
bu şeirlər sevgi nəğmələridir, bu əsəri
poema adlandırmaq olar. Şairin şəxsində baş
obraz, məhbubələrin timsalında məşuqələr.
Bunların arasındakı dramatik münasibətlər
özünəməxsus bədii konflikt yaradır. Yara
qovuşmaq – vüsala çatmaq bal dadar, zira məhəbbətin
iztirablı heysiyyatı ondan da şirindir. Əsər
bütünlüklə bunu vəsf edir. Və şeirlərin
hər biri nəğmədir – fərəhli, əzablı,
ancaq insana yaşamağa, yaratmağa gücü-təpəri
verən qüdrətli sevgi olayları...
Dahi Nizami qəlbini
alovlandıran sevgi beş poemanı məhəbbətlə
yoğurub-yapmağa, cahanın dirilik əmsalını sevgidə
görməyə peyğəmbərlik müdrikliyi verdi: Memar
Fərhada dağ çapdırdı. (Fərhadın yüz
canı olsaydı, hamısını Şirinə qurban verərdi)
Dahi Dantenin 9 yaşında “həyatına
gəlmiş” qızcığaz Beatriça sevgisi 99 nəğmədən
ibarət nəhəng “İlahi komediya”nı dünya ədəbiyyatına
ərməğan elədi.
İnanırıq ki, o bərəkətli
məhəbbət ki, şair Musanın varlığında
mövcuddur, onu sevgi macəraları tərk etməyəcəkdir.
Etiraf – səmimiyyətin salamunəleykümüdür.
O, bu şeiri altmış
yaşında yazıb:
Ürəyinlə
açıq elə aranı,
Sevgi, nifrət yaşamaqla
yaranır.
Qənimətdi
ömrün-günün hər anı,
Bu danılmaz həqiqətdir
bil, yaşa.
Budur, məhəbbət
şairinin taleyi!
Biz bütün bu alicənab
duyğularına görə qənaətimizdə qətiləşdik.
İçində olduğumuz dövranda bizə daha çox
sevgi gərəkdir. Bir də ona görə ki, sevgi ilə,
eşq ilə qovuşa bilərik düzlüyə, həqiqətə!...
Cəmil ƏLİBƏYOV
525-ci qəzet.- 2010.- 26 iyun.- S.24.