Nəşrlərdə kənara
qoyulmuş mətbu əsərləri
Milli iftixarımız
Üzeyir Hacıbəylinin anadan olmasının 125 illiyi tamam
olur. Bu tarixi xalqımız milli bayram kimi qeyd edəcəkdir.
Hazırlıq işləri artıq
başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin
irsinin pərəstişkarı kimi mən də, neçə
ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin yaradıcılıq irsini,
xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə kənara
qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə çəkilməyən
mətbu əsərlərini aramaqla məşğulam. Hələlik
1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə oxucuları
“525-ci qəzet” vasitəsilə tanış etmək istədim.
Şirməmməd HÜSEYNOV
Toplayanı, ərəb əlifbasından
latın qrafikasına
çevirəni
və lüğətin tərtibçisi:
Şirməmməd
Hüseynov
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
HƏRƏKƏT LAZIMDIR!
Fevral ayı
yaxınlaşır, binaənileyh Dövlət
Dumasının yenidən güşadi də
yaxınlaşmaqdadır.
İstər Rusiyada, istər
Qafqazda həmsayələrimiz arasında dumaya
hazırlaşmaq üçün cünbiş və hərəkətlər
biruz etməkdədir. Biz müsəlmanlar isə hələ
ki, bilahərəkət durmuşuq. Sairlər keçmiş
dumada müşahidə etdikləri nöqsanlarını əlan
təkmilə çalışdıqları və gələcək
dumada nə gunə əməllərdə
bulunacaqlarını indidən təyin etməgə
mübaşir olduqları zaman, biz heç bir hərəkət
və təşəbbüsdə bulunmuyub donub
qalmışıq.
Hökumət tərəfindən
dumaya vəkil və məbus seçmək xüsusunda sadir
olan əmrlər, qərardadlar, fərmanlar bizcə
şayani-diqqət və əhəmiyyət degildir!
Lakin bir vəqt olar ki, biz
öz qəflətimizin acı səmərəsini yeməgə
məcbur olarız.
Əvvəlki dumanın
dağılması bütün Rusiyanı, hətta
Avropanı bir yasi-vəsfə düçar etdisə də,
bizi sevindirdi. Axır ki, peşimançılığın zəhərini
bizə uddurmadı. Biz şad olduq ki, öz
nöqsanımızı gördük. Və ümidvar olduq
ki, onda fürsəti qənimət bilib, yeni dumaya layiq bir surətdə
hazırlanarıq. Lakin hanı?.....
Hələ bizdə
hazırlanmaq əsəri görünmüyor, ancaq o
görünür ki, biz bu fürsət zamanını da qəflət
ilə keçirməgə çox mailiz.
Lakin böylə olmaz. Burada
bütün bir millətin iqbalını nəzərdə
tutmaq lazımdır. Əgər bu səfər də vəkil
seçməkdə ehmal olunsa, özümüzü bədbəxt
və özgələri də bizə sərzənişçi
edəriz. Onsuz da hökumət cəmaətə bilavasitə
vəkil seçmək həqqi vermiyibdir və seçgi
işlərini məhdud və naqis bir surətə
salıbdır. Vəkillərin ədədi məhdud və hələ
olsun ki, bir çox qabil adamlar da vəkillik həqqindən məhrum
olacaqdır.
Binaənileyh, bu şərait
üzrə əməlli və doğru bir vəkil seçmək
artıq hünər istər. Bunu nəzəri-etibarə
aldıqda biz müsəlmanlara vacib olur ki, bu intixab əmrində
kəmali-diqqət və bəsirət ilə iş
görüb vəkilligə həqqi olan dairədən bilatəfriq
şan və mənsəb öylə birisini intixab edək ki,
ümidgahi-millət olmağa ləyaqəti olsun. Xəlqin ona
etibar və etimadı olsun və o da millət nümayəndəliyi
kibi məsul və müqəddəs bir vəzifəni layiqincə
ifa edəcəgindən özü əmin olsun!
Keçən vəkillərimizin
içində öylələri var idi ki, bu axır ki mətləbi
nəzəri-etibarə almıyıb Peterburqa tərəf
xülusi-qəlb ilə getməmişdilər. Halbu ki, vəkilin
niyyəti millətin hüququnu istehsal və müdafiədən
başqa bir şey olmamalıdır.
Keçən dumanın əniəqadları
əsnasında biz müsəlmanların hüququ və
ehtiyacatı xüsusunda bir söz danışılmadı.
Bizim üstümüzə ancaq kəsif bir kölgə
salındı ki, heç bir müsəlman vəkili də o
murdar kölgəni həqiqət nuru ilə rəf etmək istəmədi,
gələcək vəkillərimiz bu fəqərəni
unutmayıb nəzərdə tutmalıdırlar ki, həngamında
yetirsinlər.
Cəmaətdən, hətta
intixabçılardan da heç bir kəs, bilmiyordu ki,
göndərdikləri vəkilin məramı nədir və nə
təriqilədir, vəkilin əlində dəxi cəmaət
tərəfindən tovdi olunmuş heç bir təlimat və
ya dəstürüləməl yoxdu.
Bunların hamısına səbəb
o idi ki, dumaya hazırlanmaq vaxtı kəmali-ğəflətilə
keçmişdi. Cəmaət arasında dumaya dair söhbətlər
olunmamışdı. Bu xüsusda heç bir müzakirə və
mübahisə yox idi. Cəmaət dumadan və seçki
işlərindən lap bixəbər idi.
İndi isə hərəkət
edib cəmaəti günbə-gündən seçkiyə
hazırlamalıdır. Hərçəndi vəkil seçmək
haqqına malik xud cəmaət degil, vasitələri olan
intixabçılardır. Amma genə burası da vardır ki,
intixabçıları dəxi seçən cəmaət
özüdür. Cəmaətə qandırmalıdır ki,
layiq vəkil seçmək intixabçılardan
asılıdır, intixabçı seçmək isə cəmaətin
ixtiyarındadır.
Binaənileyh cəmaət,
öz xeyrini nəzərə alıb, xatir və könül
məsələlərini kənarda qoyub
intixabçıları vəkilligə bilkülliyyə əhliyyət
və ləyaqəti olan adamlardan seçməlidir.
Qədim zamandan bəridir ki,
baləmum seçki işlərində bəzi nalayiq, ədalətsiz
və pis nəticəli əməllər icra olunur.
Məsəla: təzyiq, zor,
cəbr, xatir-könül saxlamaq, qövümlüq,
aşnalıq xatirəsi və sair. Bunların hamısının
vəkil seçgisi kibi böyük və müşkül əmrlərdə
vəxim nəticəli və kor-peşimançılıq
axırlı, şəni və xəyanətkaranə hərəkətlərdən
olduğunu imdi anlamaq və o hərəkətlərdən
ictinab etmək vəqtidir. Bu gunə hərəkətlərə
qarşı etiraz və qiyam etmək zamanıdır.
Bütün millətin iqbal və istiqbalını bir dostluq və
aşnalığa qurban etmək, dostluq yolunda fədakarlıq
degil, günahi-kəbirdir. Bunu bilmək və nəzəri-etibarə
almaq kifayətdir ki, Dövlət Dumasına, yəni millət
məclisinə üzv seçmək-bu insaniyyət naminə
görülən əzim və müqəddəs bir
işdir. Burada iştirak edənlərin hamısı məsul
və cavabdadırlar. Binaənileyh diqqət və ehtimam ilə
iş görmək burada hər kəsə borcdur. Lakin indidən
hərəkət lazımdır, vəqtdir, unutmayalım ki,
fürsəti fövt eləməz aqil, məgər nadan ola!
Üzeyir
“İrşad”, 21 noyabr 1906, ¹
268
həmsayə-qonşu
sərzəniş- məzəmmət
DÖVLƏT İŞLƏRİ
Qurko-Lidval hadisəsi
Keçən məqaləmizdə
demişdik ki, imdiyə qədər
görünmüyübdür ki, hökumət millət
arzularının hüsulinə çalışsın.
Doğrudan da böylədir. Ərbabi-hökumətin icra etməkdə
olduqları hərəkati ap aşkarə göstəriyor ki,
hökumət millətin xeyirxahı degildir. Buna böyük
bir dəlil-hökumətin millət tərəfindən icra
olunan azadlıq hərəkətinə qarşı var
qüvvəti ilə müqabilə etməsidir. Xırda dəlillər
isə-ərbabi hökumətin hər bir hərəkati, hər
bir təşəbbüsatıdır ki, bunların
hamısı millət mənafeinə zid və müxalifdir.
Bu hərəkətlərdən böyük bir fəallığı
ilə şayani-diqqət olanı əlan bütün
Rusiyanı, bütün Avropanı son dərəcə dilgir və
mütənəffir edən Qurko-Lidval hadisəsidir.
Məlumumuz olduğu üzrə,
əlan Rusiyada böyük bir qəhətü-ğəllə
hökmfərmadır. Ac və möhtac əhali yavuqdur ki, tələf
olmağa üz qoysun. Bir tikə çörəkdən
ötrü can verənlər bu saət az degildir. Kişi,
arvad, uşaq-hamısı guya acından ölməgə məhkum
olunubdurlar. Bircə o qalıbdır ki, bu hökmə əməl
edilsin. Ən şiddətli aclığa mübtəla olan
Volqa kənarlarından istər müsəlmanlardan, istər
ruslardan öylələri vardır ki, öz
övladlarını satmaqla kəndilərini ac ölümdən
xilasə çalışıyorlar.... Sabiq Dövlət
duması bu qəhətü-ğəlləni, bu aclığı
gördü, onun müdhiş və möhlik nəticələrini
pişəzvəqt mülahizə ediyordu. Edib də bu fəlakətin
önünü almağa çalışırdı.
Dövlət duması “zəxirə
və azuqə qanunu” adlı bir nizamnamə tərtib etdi və
bütün tərtib etdikləri nizam və qanun layihələrindən
ancaq bir bu nizamnaməni yürutməgə müvəffəq
oldu. Bu nizamnamənin beşinci maddəsində qeyd
olunmuşdu ki, “qəhətü- ğəllədən
mütəzərrər olan quberniyalar toxum və azuqə almaq
üçün məsrəf olunan pulların hesabını
hər ay ümumə elam etməlidir”.
Bu nizamnaməni Dövlət
şurası bəgənib duma ilə biryerdə padşaha təqdim
etmişdilər. Padşah həzrətləri dəxi məzkur
nizamnaməni təsdiq edib öz dəstxəttilə
yazmışdılar: “Böylə olsun”. Fəqət o zamandan
bəri aclar üçün azuqə almaq və məsrəf
olunan pullardan hesab vermək xüsusunda heç bir şey
eşidilməmişdi və xəlq dəxi bu gümanda idi
ki, hələ azuqəyə bir qəpik pul sərf olunmuyubdur.
Lakin öylə
degilmiş.... Görünür ki, padşah tərəfindən
millət nəfi üçün imzalanmış əmrləri
icra etməkdə ministrlər özlərini bilkülliyə
muxtar hesab ediyormuşlar və millət mənafeini gözləməkdən
qabaq əvvəlcə öz mənafelərini nəzərə
alırmışlar və ona müvafiq iş
görülüyormuş. Buna şahid bu yavuqlarda faş
olunmuş Qurko-Lidval əhvalatıdır.
İş buradadır ki,
Dövlət duması dağıldıqdan sonra daxiliyyə vəzirinin
müavini cənab Qurko özü-özbaşına, heç
kəsə bir söz deməksizin ac quberniyalara paylanmaq
üçün zəxirə almaq istiyibdir və bunun
üçün Lidval adlı bir şəxsin kantoru ilə
danışıb on milyon pud zəxirə (taxıl)
tapşırıbdır, bu şərtlə ki, məzkur
Lidval 1907 sənə yanvarının əvvəlinədək
təəhhüd etdigi on milyon pud zəxirəni versin. Və
şəyani-heyrət burasıdır ki, Lidvaldan bir zəmanət
almaq əvəzində cənab Qurko özü məzkur
Lidvala zəxirə pulundan qabaqca səkkiz yüz min manat pul
veribdir! Halbu ki, əgər qabaqca pul vermək lazım gəlirsə
əlli mindən yuxarı heç bir vəqt verilməz.
İndi yanvar ayına bir şey qalmıyıbdır-amma on
milyon pud zəxirədən ancaq üç yüz yetmiş
beş min pud zəxirə verilibdir ki, yarım milyondan da
azdır! İşin bu surəti hamının diqqətini cəlb
edibdir. Oradan-buradan əhval yığıb, bunu bilibdirlər
ki, Lidval kontorunun sənəti zəxirə satmaq degil. Bu su
işindən və su işlətmək işlərilə məşğul
olan bir şirkətdir. Lidval təəhhüd etdigi zəxirəni
öz boynuna götürübsə də özgər bir zəxirəçiyə
həvalə edibdir. Özü isə bu işdə simsar, yəni
dəllal (komsiyonçu) lıq edirmiş.
İmdi həmin bu əhvalat
get-gedə şayani-diqqət olub hər kəsi bu məsələdən
baş açmağa cəlb ediyor. Hadisənin təfsilatı
artıyor. Məxfi tərəfləri faş olur. Bu
saxtakarlıqda bir çox qeyrilərinin dəxi müştərək
olduğu anlaşılır. Və Qurkonun özünə də
ləkə salınır, qara kölgə
düşüyor,... Mətbuat isə bu işdə iştirak
edənlərin hamısını hüzuri məhkəməyə
çəkməyi tələb ediyor. Qurkonun birinci qəbahəti
bundadır ki, padşah tərəfindən təsdiq
olunmuş nizama əməl etməyib o zamandan bəri dörd
dəfə hesab verməgə borclu olduğu halda, bir dəfə
də olsun hesab vermiyibdir.
İştə “Dumasız”
zamanın şərri-əzimi! Söz yoxdur ki, əgər
Duma baqi qalsa idi, Qurko bu işi xudsər görə bilməzdi.
Və hər bir qəpigi ac millət üçün əziz
olan səkkiz yüz min manatı birdən-birə badi-fənayə
verəmməzdi. Çünki, öz məsuliyyətini hər
vəqt nəzərdə tutardı. Amma nə olsun ki, duma yox
və hər bir ərbabi-hökumət qaradovoyundan tutmuş
ministrinə kimi, özünü hər bir əməldə
muxtar və mütləq hesab ediyor. Gördükləri iş
müvafiqi-qanundurmu-yoxmu, millətə nəfidirmi,
degilmi-özləri bilərlər. Heç kəsin guya
irad-suala həqqi yoxdur.
Hər bir məmur öz dairəsində
hakimi- əlaləttəlaq olub özünə qul bildigi millətin
başına hər nə açırsa caiz bilir. Aclar isə
çörək və xörək intizarı ilə can
veriyorlar.....
Üzeyir
“İrşad”, 26 noyabr 1906, ¹
272
mütənəffir-nifrətlənən
qəhətü-ğəllə-taxıl
qıtlığı
əlaləttəlaq-mütləq
Ordan-burdan
İndi bu saət, yalan
olmasın, dünyada bir qəzetə yoxdur ki, onun içində
Qurko-Lidval əhvalatı olmasın!
Bilirəm, cənab oxucu,
söz burada qalsın, amma sən heç bilmirsən ki, Qurko
kimdir, Lidval nəçidir. Lidvali tanımaqda həqqin
vardır. Amma Qurko: nahaq yerə tanımırsan,
çünki, əvvəla o kişi daxiliyyə ministrinin
yoldaşıdır və saniyən sənin də
başının sahibidir! O ki, qaldı Lidvala, o da
danışmağa görə guya “xozeyn”dir. Amma Allah ona lənət
eləsin-başımızın sahibi olan ministrin
yoldaşını tovluyub elə rüsvayi-cahan eliyibdir ki,
yazıq kişi az qalıbdır ki, durub “otstavka” verib bir də
ministrə-flana yoldaş olmasın!...
İş taxıl
üstündə olubdur. Nə tövr olubdur, mən müfəssələn
demək istəmirəm. Çün ki, bu əhvalatı
Üzeyir əfəndi yazıbdır. Hər kəs oxusa anlar.
Ancaq orasını diyoram ki, haman “xozeyn” Lidval səkkiz yüz
min manatı qabaqca alıb noxud kimi ciblərinə
töküb və on milyon pud taxıl əvəzində
yarım milyon göndərib, indi keyf çəkir. Yəni
arxayın oturub buğlarını burur. Keyfi gəldikcə hərdəm
bir bayati-şiraz oxuyur.
Ministrin yoldaşı Qurko isə
bilmir bu nə işdir ki, düşübdür və işin
üstünü açılmış görüb o
yoldaşı ministrə diyor ki:
“Del mirəvəd əz dəstəm
sahibe-delan xudara dərda ke razi-pünhan “çoxdan” şod
aşikara”.
Amma nahaq yerə ministrin
yoldaşı narahat olur. Nə olar? “Xozeyn”lərin adəti
adam tovlamaqdır və bir də səkkiz yüz min manat nə
puldur ki, ministr durub onun qayğısını çəksin!
O ki qaldı taxıl gözləyən aclara-onlar da gərək
qansınlar ki, ministrin yoldaşı durub özünü onlar
üçün taxıl eləyə bilməz. İstər
ki, qırılan qırılsın, qırılmayan da
görsün özünü gələn ilə saxlaya bilərmi,
yoxsa ki, ayrı əlac yoxdur!
Aclıqdan
danışdıq – yadıma Qarabağ düşdü.
Qarabağın aclığını xəlqə söyləmək
üçün mərsiyəxan olmaq lazım degildir, bunu demək
bəsdir ki, Qarabağda xəlq acından ölür və dərd
burasıdır ki, Qarabağın Qurko və Lidvalları
Rusiyanınkından da betərdirlər, orada genə heç
olmasa yarım milyon pud taxıl veribdirlər, halbuki Qarabağa
yarım buğda verən də yoxdur. Görünür ki,
heç olmayacaqdır... Yazıq Qarabağ ki:
Hər kəsə dust dedin,
düşməni-can oldu
sana,
Düşmən öz bəxtin
imiş,
indi əyan oldu sana.
Filankəs
“İrşad”, 28 noyabr 1906, ¹
273
Üzeyir HACIBƏYLİ
525-ci qəzet.- 2010.- 26 iyun.- S.20.