Nədən başlanır MƏKTƏB?
SÖHBƏT JURNALİSTİKA MƏKTƏBİNDƏN
GEDİR...
Avropa Şurasının Bakı
Slavyan Universitetində həyata keçirdiyi “Azərbaycanda
jurnalistika tədrisinin inkişafına dəstək” layihəsinin
ilkin nəticələri
Aynur Bəşirli siyasət elmləri namizədi, jurnalistika təhsili və media proqramlar üzrə ekspertdir. Bakı Dövlət Universitetinin jurnalistika fakültəsini bitirib.
1992-1999-cu illərdə “Dalğa”, “Günay”, “Yeni Azərbaycan” qəzetlərində müxbir, Prezident Aparatı üzrə xüsusi müxbir, baş redaktorun müavini vəzifələrində çalışıb.
1996-cı ildən pedaqoji, 2002-ci ildən elmi faəliyyətlə məşguldur. ABŞ-ın İndiana Universitetində üzünmüddətli elmi məzuniyyətdə (2002, 2005) olub, media-siyasət əlaqələrini araşdırıb.
“Prezident. Xronika. 1993-97”kitabının tərtibçisi, “Azad mətbuatın çərçivəsində. Nyu York Tayms Azərbaycandan. Nə? Nə zaman? Necə?” monoqrafiyasının, “Xəbərçilik. Xəbərin toplanması və yazılması” dərsliyinin, “Qızıl kitab”dan etüdlər” kitabının müəllifidir.
Azərbaycan Jurnalistlər Birliyinin Həsən bəy Zərdabi (1995), Qadın Jurnalistlər Assosiasiyasının Media Ulduzu (2009) mükafatlarına layiq görülüb.
2009-cü ildən AŞ-nin BSU-da həyata keçirdiyi “Azərbaycanda jurnalistika tədrisinin inkifaşına dəstək” layihəsinin meneceridir.
Bu yazı bir aydır ki, beynimdə dolansa da, hər dəfə onu qələmə almaq məqamı gələndə bir qədər gözləməyə qərar vermişəm. Fikirləşmişəm ki, bəlkə, layihənin bəzi vacib işlərini də başa vurandan sonra Milli Mətbuat günü üçün yazsam, daha çox yerinə düşər. Amma bir neçə gün əvvəl Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Təhsil üzrə Komissiyanın müşavirəsindən “AzərTAc”ın verdiyi xəbəri oxuyanda düşüncələrimi bölüşmək üçün vaxtın yetişdiyini duydum. Komissiyanın sədri, Azərbaycan Respublikası Prezident Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin fikir və iradlarının bir qismi ali məktəblərdəki nöqsanlarla bağlı idi – Bolonya prosesinin işdə yox, sözdə həyata keçməsi, qocalmaqda olan kadr korpusu, Avropa standartlarını bərqərar edə biləcək gənc kadrların qıtlığı, köhnə proqramlar, ingilis dilində və informatika sahəsində beynəlxalq test sistemlərinin tələblərinə cavab verə bilməyən məzunlar, ictimai elmlərin tədrisində dönüşün olmaması...
Bu yazı
sadalan problemlərə, onların mümkün həlli
yollarına Avropa Şurasının BBC Dünya Xidməti
Trustla (İnam) birlikdə Bakı Slavyan Universitetində həyata
keçirdiyi “Azərbaycanda Jurnalistika Tədrisinin
İnkişafına Dəstək” layihəsinin prizmasından
baxmaq cəhdidir.
Nədən başlamalı?
Bu sualı ötən ilin yazında layihəyə başlayacağımız ərəfədə biz özümüzə tez-tez verirdik. Biz, yəni tərəfdaşlar – BBC Dünya Xidməti Trust (BBC DXT) və Bakı Slavyan Universiteti (BSU). Layihənin müəllifi, həm də icraçısı BBC DXT bənzər layihələri artıq Ukraynada və Bolqarıstanda gerçəkləşdirmişdi. MDB və Şərqi Avropa təcrübəsi BBC DXT-yə bu məkanda işə başlamazdan əvvəl tərəfdaş axtarışında bir qədər ehtiyatlı olmağı öyrətdiyindən təşkilat layihənin benefisiarını özü seçməyə qərar vermişdi. O zaman – 2008-ci ildə BSU jurnalistika ixtisası üzrə ilk məzunlarını buraxmağa hazırlaşırdı, hələ müstəqil jurnalistika kafedrası belə yox idi. Amma BBC DXT seçim edərkən başqa amillərə üstünlük vermişdi: universitetin yeniliklərə açıqlığı, təhsil siyasətində çevikliyi və layihə iştirakçılarının təkmilləşmək, öyrənmək və öyrətmək istəyi. BBC DXT-nin istəkləri öz yerində. BSU-nun rektoru professor Kamal Abdullayevin layihədən öz gözləntiləri vardı: “Biz BSU-da model jurnalistika məktəbi qurmaq istəyirik. Təkcə ölkə üçün deyil, həm də region üçün model olası bir məktəb. Bizim siyasi-intellektual hədəfimiz budur”.
Layihə bu arzuya cavab olaraq onun gerçəkləşməsi üçün ən vacib komponentləri, başqa sözlə desək, istənilən məktəbin təməli ola biləcək, onu ayaqda saxlayacaq dörd elementi irəli sürürdü: kurikulumu (tədris planını) təkmilləşdirmək; yeni modullar (tədris proqramları) yazmaq, müəllimlərin peşə vərdişlərini yüksəltmək və xəbər otağı qurmaq.
BSU-da layihənin rəsmi icrasına 2009-cu ilin sentyabrında başlanıldı – BBC DXT-nin baş direktoru Keralayn Nörsey ilə BSU-nun rektoru Kamal Abdullayev arasında anlaşma memorandumu imzalandıqdan sonra. Memorandumun ilkin mətnindən fərqli olaraq, son variantda BSU-nun təklifləri də əks olunurdu.
Layihə çərçivəsində müəllim və tələbələr arasında keçirilən sorğunun nəticələrinə əsasən, ilk növbədə, təkmilləşməyə ehtiyac duyulan beş sahə müəyyənləşdi – TV jurnalistika, radio jurnalistika, jurnalistikada etika və standartlar, fotojurnalistika və yeni media. Hər bir istiqamət üzrə üç nəfərlik komandalar yaradıldı. Hər bir komanda ilə işləyəcək bir ya iki beynəlxalq məsləhətçi seçildi. Beləcə 25 nəfərlik bir heyət yığıldı...
Bu yerdə vurğulamaq istədiyim mühüm bir məqam var – motivasiya. 25 nəfərlik heyətdə yalnız beynəlxalq mütəxəssislər gördükləri iş üçün pul alırlar. Yerli müəllimlər layihənin benefisiarları olduqları üçün pulsuz işləyirlər. Onların bu işdə heç bir maddi motivasiyası yoxdur. BSU-nun layihənin sifarişçisi – Avropa Şurası ilə apardığı danışıqlar AŞ-nin qaydalarına dirəndi – benefisiara pul vermək qadağandır, biz donorlara – Norveç və Türkiyə hökumətlərinə bunu izah edə bilmərik. Belədə layihəni elə həyata keçirmək tələb olunurdu ki, onun mənəvi marağı maddi maraqları üstələsin. Bu isə o demək idi ki, hər bir addım, hər seminar öz-özlüyündə balaca bir yenilik, başqa sözlə, təzə xəbər olmalı idi. Jurnalist üçün bundan maraqlı nə ola bilər? Bunu jurnalist kimi öz təcrübəmdən bilirəm.
... Bir
neçə il əvvəl Bolonya prosesinə həsr
olunmuş iclaslardan birində yeni qaydalar, onlara keçid
müzakirə olunurdu. İclas
iştirakçılarının özüm
qarışıq, demək olar ki, hamısının yeni
terminlərdən, dəyişikliklərin mahiyyətindən
baş çıxara bilmədiyini görəndə təklif
etdim ki, Bolonya prosesini anlamaq üçün bu işi bilən
mütəxəssislər bizə seminar keçsinlər. Bu yerdə professorlardan biri təklifə
münasibətini bildirdi: “Seminara nə ehtiyac. Bizə nə
Bolonya? Qərb Qərbdir, Şərq də Şərq. Onsuz
da biz öz yolumuzla gedəcəyik”...
Həmin vaxtdan 3 il
keçir, indinin özündə də Bolonya prosesi deyəndə
bu, böyük bir müəllim ordusu üçün il boyu
imtahanlarda koordinatorluq (yəni nəzarətçilik),
mühazirələri diktə etmək, mühazirə dəftərlərinə
qiymət vermək, bütün imtahanları yazılı
götürmək (hətta xüsusi qabiliyyət tələb
edən fənləri belə), son zamanlar isə gözlənilmədən
sınaq üsulu ilə imtahanlara keçmək deməkdir...
Belə Bolonyanı nə anlamaq olur, nə qəbul etmək, nə
də sevmək...
Slavyan Universitetində layihəyə
start verməzdən əvvəl biz öncə Bolonya prosesini
anlamağa, öyrənməyə obyektiv qərar verdik. Bu isə
o demək idi ki, layihədə adı çəkilən, təklif
olunan istənilən addım izahsız, layihə
iştirakçılarının bu məsələ ilə
bağlı ümumi, ortaq və bölüşmüş təsəvvürləri
bərqərar olmadan həyata keçirilməyəcəkdi.
Suallar çox idi. Bolonya nədir?
Kurikulum nədir? Kurikulum dizaynı nə deməkdir? Modul nədir?
Və bütün bunların Azərbaycan variantı,
qarşılığı necə səslənir?
Beləcə “Nədən
başlamalı?” sualına cavab tapıldı. Biz komanda kimi
işləmək istəyiriksə, ilk növbədə, ortaq
biliklərə və təsəvvürlərə sahib
olmalıyıq, eyni dildə danışmalıyıq. Daha dəqiq
desək, məsələnin fəlsəfəsinə
varmalıyıq.
Bizə hansı Bolonya lazımdır?
Məhz hansı Bolonya? Bu
sual layihə çərçivəsində Dublin Texnologiya
İnstitutunun Jurnalistika fakültəsinin dekanı professor
Maykl Foley ilə BBC-nin məsləhətçisi Marek
Berekmanın apardığı seminarın sonunda təbii
olaraq doğdu. Uzun müddət ABŞ-da bu ölkənin təhsil
sistemini araşdırmış, daha sonra Dublində Bolonyaya
keçidin müəlliflərindən biri olan professor Foley ilə
Marekin Bolonya barədə fikirləri heç də eyni
deyildi. Onlardan biri bu prosesi alqışlayır, o biri isə tənqid
edirdi. Bu iki ekspert, əslində, Avropanın Bolonya prosesinə
münasibətinin simvolları idilər. Demək, ali məqsədi
Amerika təhsilinə rəqabətə duruş gətirə
biləcək, hədəfi isə Avropa Vahid Təhsil Məkanı
yaratmaq olan Bolonya prosesi heç də bütün Avropada eyni istiliklə
qarşılanmır. Ali təhsil ocaqlarının
böyük əksəriyyəti Bolonyanın qaydalarına
texniki cəhətdən əvvəldən-axıra kimi əməl
etmir. Hər bir universitetin öz prioriteti var. Amma prioritetlər
nə qədər fərqli olsa da, məsələnin fəlsəfəsini
hamı qəbul edir, hətta mühafizəkar ingilislər belə.
Onun fəlsəfəsində isə tələbələrin
mobilliyini təmin edən, onları əmək bazarında rəqabətə
davamlı hazırlayan Avropa Vahid Təhsil Məkanını
yaratmaq durur. “Bizə hansı Bolonya lazımdır?”
sualının cavabı da buradadır. Bizi bu məkana
qovuşduracaq, onun bərabərhüquqlu üzvü edəcək
Bolonya.
Bəs bu Bolonyaya yol haradan
keçir? Təhsildən. Təhsil nəyin üzərində
qurulmalıdır? Tədris planının. O tədris
planı ki, ona Avropada “kurikulum” deyirlər. Amma burada da dəqiqləşməyə
ehtiyac duyulur. Niyə layihələrdə bu termin tədris
planı kimi tərcümə olunmur, məhz ingilis
versiyasındakı kimi “kurikulum dizayn” olaraq saxlanılır?
Bunun məsələnin mahiyyətinə dəxli varmı?
Kurikulum dizaynı – təhsilin arxitekturası
Bizim keçirdiyimiz seminarlardan
gəldiyimiz qənaət belədir: kurikulum elə tədris
planıdır. Sadəcə, bizim ona verdiyimiz tələblər,
ən azından bu planı qurarkən tətbiq etdiyimiz
yanaşma fərqli olduğundan son nəticə də fərqlidir.
Son nəticə, yəni məzmun.
Tədris planı bizim
ölkəmizdə Təhsil Nazirliyinin qəbul etdiyi dövlət
standartı əsasında qurulur. Bu standart bütün
jurnalistika fakültələri üçün eyni çərçivələr
müəyyənləşdirsə də, eyni zamanda müəyyən
sərbəstliklər də verir. Bax belədə “dizayn”
sözü yerinə düşür. Yəni sən məqsədinə
uyğun olaraq bu çərçivəyə istənilən
dizaynı verə bilərsən. Onu rəngi,
ölçüsü, hücrələri sənin əlindədir.
Təhsil Nazirliyinin bizə verdiyi yalnız tikinti
materialıdır. Amma onun əsasında tikiləcək
binanın memarı hər bir məktəb özü
olmalıdır. Biz tikinti materialının – dövlət
standartının keyfiyyətinə irad tuta bilərik. Amma
layihənin kurikulum komponentinə başlayanda dövlət sənədini
incələməməyə üstünlük verdik. İlk
hədəfimiz mövcud gerçəkliklər çərçivəsində
nəyi necə dəyişə bilməyin, bu kərpiclərdən
daha funksional bina tikməyin reallığını
araşdırmaq oldu.
Bu sualı cavablandırmaq
üçün daha vacib bir məsələyə
aydınlıq gətirmək, onun mahiyyətinə varmaq
lazım idi. Bizim bakalavr pilləsinə verdiyimiz tələblər
hansılardır? Bizim bakalavr universiteti bitirərkən hansı
biliklərə sahib olmalıdır? Nə bacarmalıdır?
Bir sözlə, yalnız bakalavr pilləsinin məzmununu
aydınlaşdırdıqdan sonra kurikulumun məzmunundan
danışmaq olardı.
Jurnalistikada bakalavr pilləsi. Kimi hazırlayırıq?
Jurnalistikada bakalavr pilləsini
bitirən tələbə hansı vərdişlərə
sahib olmalıdır? Bu pillədə nəzəriyyə və
praktikanın nisbəti necə olmalıdır? Tələbəni
hara üçün hazırlayırıq? Magistratura pilləsini
bakalavriatdan fərqləndirməlidir? Onların hazırda bir
sıra universitetdə olduğu kimi bir-birini dublikasiya etməyi
nə dərəcədə düzdür?
Bu sualları London
Kommunikasiya Kollecinin (LKK) kurikulum məsələləri
üzrə eksperti Gəri Neylorla araşdırırdıq.
Komandanın bakalavra verdiyi tələblərdə fikir
ayrılığı yox idi. Biz bir ortaq fikirdən
çıxış edirdik: jurnalistika elm deyil, o, peşədir.
Demək, tələbə ilk növbədə, peşə vərdişlərinə
yiyələnməlidir. Bu isə o deməkdir ki, bakalavr pilləsində
praktika ilə nəzəriyyənin nisbəti birincinin xeyrinə
həll olunmalıdır. Amma burada da ikinci bir sual meydana
çıxırdı. Hansı vərdişlər? Bu yerdə
LKK-nin təcrübəsi karımıza gəldi. LKK atrıq
bir neçə ildir ki, jurnalistikanın bakalavr pilləsində
transfer edilən bacarıqlar tədris edir. Tranfer edilən
bacarıqlar o deməkdir ki, kollec ixtisasca jurnalist hazırlasa
da, əslində, tələbəyə elə vərdişlər
verir ki, universiteti bitirdikdən sonra o, rahatlıqla
kommunikasiyanın bütün sahələrində özünə
yer tapa bilir. LKK-də buna həm də çoxvərdişlik
deyirlər. Hətta sonuncu ildə eyniadlı (“Multiskills”) kurs
da tədris olunur. Bir sözlə, çox vərdişliyə
yiyələnəcək tələbə müasir media
mühitində jurnalistdən tələb olunan bütün vərdişlərə
sahib olmalıdır.
Ənənəvi yazı
yazmaq, onu redaktə etmək bacarığı ilə
yanaşı, eyni zamanda fotokamera, telekamera və diktafonla
işləyə bilmək, öz çəkdikərini və
yazdıqlarını montaj etmək tələb olunur. BSU bu məsələdə
bir qədər də irəli gedərək, kurikulumun əsas
istiqamətini müəyyən etdi. Bu kurikulum yeni mediaya
hesablanmalıdr. Yeni media, yəni ənənəvi jurnalist
materialının yeni, rəqəmsal texnologiyalara əsaslanan
metodlar vasitəsilə istifadəçiyə
çatdırılması.
Yeni kurikulum, əslində,
bizə hələ layihənin əvvəlində
keçirdiyimiz sorğu zamanı müəyyən etdiyimiz iki
ən vacib sahəni kurikuluma salmağa imkan verirdi. Bunlardan biri
tədris planlarında mövcud olmayan, amma tələbələrin
dərin maraq göstərdikləri fotojurnalistika, digəri isə
yeni media idi. Qeyd edək ki, dövlət standartında bu fənn
“İnternet jurnalistika” və “Yeni dünya jurnalistikası”
adı altında gedir. Bizim “Yeni media” kimi təqdim etdiyimiz fənn
isə bir qədər fərqli yanaşmanın məhsuludur.
Bu yanaşmada yeni medianın artmaqda olan təsir sahəsi, ənənəvi
jurnalistikanın bütün sahələrinə nüfuzu əsas
götürülür, yəni İKT deyil, media komponentinə
üstünlük verilir. Təklif olunan kurikulumun yeni media
yönümlü olması həm də o deməkdir ki,
bütün tələbələr yeni media vərdişlərinə
yiyələnməlidirlər. Onların bu vərdişlərə
nə dərəcə də yiyələnib-yiyələnməmisi
isə diplom işi ilə müəyyənləşdiriləcək.
Bunun üçün bütün tələbələr
diplom işlərini iki formatda təqdim etməlidirlər – həm
seçdikləri ənənəvi media formatında, həm də
yeni media formatında.
Bizim kurikulumda vacib komponentlərdən
biri də seçmə fənlərdir. Jurnalistikada seçmə
fənlər hansılar olmalıdır? Bu məsələdə
də fikir ayrılığı yox idi, ümumi nəticə
belə idi: seçmə fənlər tələbələrə
sahələr üzrə ixtisaslaşmaq imkanı verməlidir.
Beləcə, kurrikuluma daxil olacaq seçmə fənlərin
siyahısı müəyyən edildi – idman, biznes, konflikt, elm
və tibb, siyasi, incəsənət və əyləncə
jurnalistikası.
Kurikuluma daxil olacaq fənlər
və əsas istiqamət müəyyən olunduqdan sonra
növbəti mərhələyə keçmək olardı.
Bu kurikulumun düzümü, yəni, fənlərin
ardıcıllığıdır. Burada dilemma ilə üzləşirdik.
ABŞ, yoxsa Avropa təcrübəsi? ABŞ təcrübəsi
fənlərin ardıcıllığını müəyyən
etməyi çox dərəcədə tələbənin
ixtiyarına buraxır. Bizim avropalı tərəfdaşımız
Dublin Texnologiya İnstitutu isə fərqli yanaşma tətbiq
edir. Professor Foley sabit bir düzümün tərəfdarıdır.
Onun fikrincə, biz tələbəyə məqsədə
çatmaq üçün optimal bir yol göstərməliyik.
Professor fikrini əsaslandırmaq üçün təcrübəsindən
maraqlı bir misal gətirdi. Onun tələbələrindən
biri ilk ali təhsilini ABŞ-da öz vətənində alsa
da, ikinci təhsilini Dublində almalı olmuşdu. Səbəb
amerikalının vətənində öz istəyi ilə fənlər
seçməsi idi. Belə bir seçimin sonunda cavan oğlan
dünya görüşünü xeyli genişləndirsə
də, son nəticədə heç bir peşəyə əməlli-başlı
yiyələnə bilməmişdi. Onun anası oğlunun
ixtisasının zarafatla “məclis adamı” olduğunu deyirdi,
yəni nədən istəyirsən danışır, məclisi
ələ alır, vəssəlam... Sonralar bu oğlan
DİT-ni bəlli bir kurikulum üzrə bitirərək ixtisas
qazana bildi...
Biz ikinci versiyaya
üstünlük verdik. Tələbəyə bələdçilik
edərək məqsədə doğru addım-addım irəliləməyə
kömək edəcək kurrikulum düzümünə. Bu məqama
qədər dövlət standartının çərçivəsi
bizə istədiyimiz dizaynı seçməyə kifayət
edirdi. Biz fənləri bloklar şəklində keçməyi
təklif edirdik. Bu bloklarda bir fənn o birini
tamamlayırdı. Məsələn, tələbə
çap jurnalistikasını öyrənəndə eyni
zamanda çap texnikasını, qəzet tərtibatı
proqramlarını da paralel keçirdi. TV jurnalistika teletexnika
və montaj, radio jurnalistika isə radio texnika və montaj
proqramları ilə qoşa keçilirdi.
Amma dövlət
standartının çərçivəsi seçmə fənlərə
çatanda daraldı. Məlum oldu ki, bizim böyük
ümid və həvəslə tədris planına daxil
etdiyimiz 6 seçmə fənnin heç də hamısı tədris
oluna bilməz. Belədə maraqlı bir sual doğurdu:
Seçmə, doğrudandamı, seçmədirmi?
Seçmə seçmədirmi?
Bəlkə, heç
seçməyək...
Biz seçmə fənlərin
böyük bir qismini sonuncu ilə saxlamışdıq. Bu
bloka 6 ixtisas fənni daxildir. Bu isə o deməkdir ki, tələbə
3 il ərzində qəzet, fotojurnalistika, radio və
telejurnalistikaya yiyələndikdən sonra sahələr
üzrə ixtisaslaşmaya başlayacaq. Ixtisaslaşma bitdikdən
sonra o, diplom işinə buraxılır. Diplom işi eyni
zamanda üç istiqaməti əks etdirməlidir – tələbənin
seçdiyi ənənəvi media qolunu,
ixtisaslaşdığı sahəni və yeni medianı. Bir
misalla dediklərimizi incələyək. Tələbə TV
jurnalist olmaq, idman sahəsində ixtisaslaşmaq istəyirsə,
o diplom işi kimi televiziya üçün idman mövzusunda
bir material hazırlayır, eyni zamanda bu materialı yeni media
formatında təqdim edir. İlk baxışda sadə və
ağlabatan. Çünki jurnalistlərin qeyri-peşəkarlığına
ünvanlanan bütün iradlar adətən
ixtisaslaşmanın olmaması ilə əlaqələndirilir.
Biz BSU-da özlüyümüzdə ideal bir variant
seçmişdik. 20 tələbəni (bu bir qrupdakı tələbələrin
sayıdır) 6 ixtisas üzrə bölürdük. Hər
qrupda orta hesabla 3-4 tələbə. Amma məlum oldu ki, sonuncu
ildə eyni zamanda nəinki 6, heç iki ixtisas üzrə
real seçmə aparmaq olmaz. Çünki seçmə fənlərin
sayından asılı olmayaraq tələbələr
yalnız onlardan birini seçə bilərlər. Nonsensdir.
Amma reallıqdır. Səbəb büdcədir. Dövlət
ancaq 12 nəfərlik qrup üçün müəllimə
pul verir. BSU-da isə jurnalistika ixtisasında bir qrupda 20 tələbə
var. Onu iki yerə böləndə 10 edir, 12 yox. Demək, 20 tələbədən
çoxluq nəyi seçirsə, yerdə qalanlar da onlara
qoşulmaq zorundadırlar. Seçim seçim deyil.
Qısası, biz 6 secim təklif etsək də, onlardan
yalnız biri keçiləcək. Belə olan halda real ixtisaslaşmadan
söhbət gedə bilərmi? Biz
özümüz-özümüzü aldatmırıqmı?
Bəs məsələdən
çıxış yolu varmı? Çıxış yolunu
elə Bolonyanın özü təklif edir. Bolonya ali təhsil
müəssisələri arasında tələbə
mübadiləsinə əsaslanan bir sistemdir. Bu isə o deməkdir
ki, tələbə bəzi kursları müxtəlif
universitetlərdə keçə bilər. Əgər bu
mümkündürsə, onda Azərbaycanın 10 universitetində
jurnalistika ixtisasının tədris olunduğunu nəzərə
alsaq, belədə ixtisasları universitetlər üzrə
paylaşdırmaq olar. Məsələn, BSU elm və tibb
jurnalistikasını, BDU biznes jurnalistikasını, Qərb
Universiteti konflikt jurnalistikasını, Xəzər Universiteti
incəsənət və əyləncə
jurnalistikasını, İctimai Siyasi Universitet siyasi, Azərbaycan
Universiteti isə idman jurnalistikasını seçmə fənn
kimi təklif edir...
Məsələdən ikinci
çıxış yolu isə dövlət standartına bir
daha nəzər salmaqdır. Mart ayında ATƏT-in Bakı
ofisinin rəhbəri Bilge Cankorelin təhsil naziri Misir Mərdanovla
görüşu zamanı məhz jurnalistika sahəsində
dövlət standartının təkmilləşdirilməsi
məsələsi müzakirə olunmuşdu. Nazir bu sahədə
problemlərin olduğunu qeyd edərək ATƏT-in təşəbbüsünü
alqışladığını, təşkilatın bu
istiqamətdə həyata keçirəcəyi layihələrə
dəstək verdiyini bildirmişdi. Misir müəllimin
mövqeyi bizi sevindirməyə bilməz. Biz bunu da
yaxşı bilirik ki, standartlar və seçmə fənlərlə
bağlı mövqeyimizi müdafiə etmək
üçün böyük bir iş görülməlidir –
təklif olunan bütün yeni fənlərin proqramları və
dərslikləri yazılmalıdır. Çünki nə qədər
peşəkarcasına tərtib olunsa da, kurikulum modulsuz və
dərsliksiz hələ heç nədir.
Modul nədir?
Modul kurikulumun kərpicidir.
Kurikulum binadırsa, o, kərpiclərsiz – modulsuz tikilə bilərmi?
Məsələn, biz fotojurnalistikanı keçmək istəyirik.
Bunun üçün bizə fotojurnalistika modulu
lazımdır. Bu, bizim başa düşdüyümüz tədris
proqramına yaxın bir anlayışdır. Amma ondan bir qədər
fərqlidir. Bir fənnin bir və ya bir neçə modulu ola
bilər. Məsələn, TV jurnalistika bir fəndir. Amma o,
bizim kurikulumda 4 modulda tədris olunur: TV xəbərçilik,
TV xəbər proqramlarının hazırlanması, TV xəbərlərdə
etika, TV texnika. Biz dövlət standartında təklif olunan
KİV-in texnikası və texnologiyası fənnini də 4
modula bölürük.
Modulun dəqiq strukturu var, o
bəlli komponentlər üzərində qurulur və
onların tələblərinə cavab verir. Modulun
üstünlüyü nədir? Modul standartdır. O eyni fənnin
fərqli standartlardan keçilməsinin
qarşısını alır. Bu yerdə jurnalistlər
arasında çox yayılmış bir deyimi xatırlamaq
yerinə düşər: “Azərbaycan jurnalistikasında
neçə müəllim varsa, bir o qədər də jurnalistika
standartı var”. Jurnalistikada baş verən
standartsızlıq elə buradan qaynaqlanmırmı? Modullu təhsil
həm də modulları vaxtaşırı yenidən nəzərdən
keçirməyə, onu yeniləməyə kömək edir.
Belə bir tədris zamanı müəllim iş yerini dəyişərsə,
böyük boşluq yaranmır. Yəni müəllimin gedərsə,
heç də hər şeyi özü ilə aparmır, əksinə,
onun təcrübəsi qalır. İkinci bir məsələ
isə modullar arasında əlaqədir. Bu əlaqə
prerekvizit və korekvizit modul anlayışı ilə tənzimlənir.
Prerekvizit modul hər hansı bir modulun keçilməsi
üçün onda əvvəl tələbənin bitirməli
olduğu moduldur. Misal üçün, tələbə
telejurnalistikanı keçmək üçün mütləq
foto və radio jurnalistika modullarını bitirməlidir.
Korekvizit modul isə hər hansı modulla paralel keçilməsi
vacib olan moduldur. Məsələn, TV jurnalistika modulu TV texnika
ilə paralel keçilməlidir.
Layihə çərçivəsində
indi 10 modul hazırlanıb. Fotojurnalistika modulu isə
amerikalı, britaniyalı, norveçli və yerli mütəxəssislərin
iştirakı ilə sınaqdan keçib. Amma biz bilirik ki,
modul özü də hələ hər şey demək deyil.
Modulların tədrisi üç komponentin üstündə
qurulur – müəllim, dərslik və avadanlıq. Başqa
sözlə desək...
Kim? Harada? Necə?
İcazənizlə sonuncu
sualdan başlayaq...
Necə? 2008-ci ilin sorğusu
gostərdi ki, tələbələr dərslik ehtiyacındadırlar.
Dərsliklərin tələblərə cavab verməməsinin
səbəbini bir daha açıqlamağa ehtiyac yoxdur. Dərslik
tədris prosesinin məntiqi bir həlqəsidir. Əgər bu
proses pozulubsa, demək, standartlara cavab verəcək dərslikdən
danışmaq hələ tezdir...
Harada? Jurnalistikanın tədrisi
bu gün, ilk növbədə, canlı jurnalistika mühitində
keçməldir. Tələbə üçün bu
mühit fakültədən başlamalıdır. Müasir Xəbər
otağı belə bir mühitin nüvəsi ola bilər.
Multimedia mühitinin hökm sürdüyü, həm qəzet,
həm foto, həm radio, həm də telejurnalistlərin bir
studiyada cəmləşdiyi, materialların onlayn rejimdə
hazırlandığı bir otaq. Belə bir studiya indi bir
çox ali məktəb üçün utopik görünsə
də, o, bizim layihənin ən yaxın hədəflərindəndir.
Payız semestri üçün BSU-nun jurnalistika fakültəsinin
öz Xəbər otağı da olacaq...
Kim? Bu yazının əvvəlində
lap nağılvari bir təhkiyə üsulu ilə 25 nəfərlik
layihə heyətinin – komandanın
yığıldığını yazmışdım. Amma, əslində,
burada nağıllıq heç nə yox idi, layihənin ən
çətin hissəsi elə komandanın yığılması
idi. Biz beş istiqamət üzrə mütəxəssis
axtarırdıq. Onlardan biri – fotojurnalistika, ümumiyyətlə,
tədris olunmurdu, digəri – yeni media isə tamamilə yeni
yanaşma tələb edirdi. Hər komanda 3 nəfərdən
ibarət olmalı idi: lider, müavin və köməkçi.
Bununla biz hər bir modulun yazılmasında müxtəlif
fikirlərin dartışmasına rəvac verməklə
yanaşı, həm də dayanıqlığa
çalışırdıq. Kimsə komandanı tərk edərsə,
o birisi işi yetirə bilməli idi. Başqa bir məsələ
isə köməkçini müəllim kimi yetişdirmək
idi. Müəllim tapmaq çətindir. Xüsusilə
jurnalistika sahəsində. Müəllimlik etmək
üçün magistratura pilləsini bitirmək zəruridir.
Təəssüflə qeyd etməliyik ki, Azərbaycanda magistr
pilləsini bitirən tələbələrin
hazırlığı xaricdə, hətta qonşu
Gürcüstanda İctimai Əlaqələr İnstitutunun nəzdində
Qafqaz Jurnalistika və Media Menecerliyi Məktəbini bitirənlərdən
zəifdir. Uzaq xaricdə magistratura təhsili alanları isə
təhsilə cəlb etmək çox çətindir. Onlar
üçün bu işdə maddi motivasiya yoxdur. Yeni təşəbbüslərsə
heç də bütün universitetlərdə Slavyan
Universitetində olduğu kimi alqışlanmır. Digər
bir məsələ isə xaricdə təhsil alan mütəxəssislərin
məlumat bankının olmamasıdır. Bizim resurslar
haqqında ətraflı məlumatımız yoxdur...
Bu işdə məsələyə
müsbət umpuls verə biləcək tədbirlərdən
biri təhsil yarmarkalarının keçirilməsi ola bilər.
Abituriyentlər bu yarmarkalarda ən azından hansı
universitetin onlara nə təklif etdiyini öyrənə,
ixtisaslar haqqında daha geniş məlumat əldə edə
bilərlər. Bu tip yarmarkalar həm də universitetlər
arasında sağlam rəqabəti artırar. Belədə biz
qəbul imtahanlarından uğurla keçdikdən sonra
universitet seçimində çətinlik çəkməyəcəyik.
Ən azından jurnalistika ixtisasını seçərkən,
kimin nə təklif etdiyini diqqətlə öyrənəcəyik.
Biləcəyik ki, dövlət standartı eyni olsa da,
kurikulumlar, modullar müxtəlif ola bilər. Biləcəyik
ki, jurnalistika ixtisası 10 universitetdə tədris olunsa da,
onlar fərqli-fərqlidirlər. Çünki jurnalistika məktəbləri,
dəsti-xəttlər fərqlidir...
Belədə biz ən vacib həqiqəti
biləcəyik: institutlar da, universitetlər də, akademiyalar
da məktəblərin üzərində qurulur.
P.S. Bu yazını burada
bitirmək olardı. Amma o bitmir, çünki layihə hələ
davam edir. Hətta bu layihə bir gün bitsə belə, o
geniş mənada davam edəcək. Çünki onun fəlsəfəsini
bölüşən insanlar var. Bu fəlsəfə isə
istənilən xarici təcrübəni təcrübə
naminə təkrarlamağa deyil, onun mahiyyətini anlayaraq yenidən
qurmağa, yaşatmağa hesablanıb. Metronun “İçərişəhər”
stansiyasının yeni binası kimi...
Siz bu bina haqqında nə
düşünürsünüz? Bu müasir tikili xoşunuza
gəlirmi? Şəxsən, mən Paris Luvrunun Bakı
versiyasını xoşlayıram. Niyə? Çünki bu,
sadəcə, təkrar deyil, tikili həm də memarın fəlsəfəsinin
tərcümanıdır: müasirlik bizə keçmişi
görməyə, duymağa və sevməyə mane
olmamalıdır. O elə buna görə də şəffafdır...
Bu yazını bizimlə
eyni fəlsəfəni bölüşən insanlar –
adlarını çəkmədiyim komanda üzvləri davam
etdirəcəklər.
Aynur BƏŞİRLİ
525-ci qəzet.- 2010.- 26 iyun.- S.16.