Nizami Cəfərov ədəbiyyatşünas kimi: Tehran Əlişanoğlunun təqdimatında

 

Tehran Əlişanoğlunun “Konsepsion və ya Nizami Cəfərovun ədəbiyyat mücadiləsi” adlı kitabı nəşr olunub. Elmi redaktoru əməkdar elm xadimi, professor Həmid İmanov olan kitabın redaktoru Dəyanət Osmanlıdır. Kitabda Azərbaycan MEA-nın müxbir üzvü, filologiya elmləri doktoru, professor Nizami Cəfərovun çoxşaxəli fəaliyyətinin yalnız bir yönüədəbiyyatşünaslıqla bağlı işləri diqqət mərkəzindədir. Müxtəlif illərdə qələmə alınmış oçerkləri eyni bir məqsədNizami Cəfərovun Azərbaycan ədəbiyyatı tarixçiliyi konsepsiyasını açıqlamaq, milli ədəbiyyatşünaslığa töhfələrini şərh etmək niyyəti birləşdirir. Kitaba əlavələr bir sıra vacib təfərrüatlara aydınlıq gətirir. Müəllif, Nizami Cəfərovu Azərbaycan ədəbiyyatının “obraz”ını ən qədim dövrlərdən çağımızacan, müasirliyi tarix perspektivində təsəvvür, təsvir təqdimə cəhd edən bir fikir adamı kimi səciyyələndirir: “Bu, professor Nizami CəfərovunAzərbaycanşünaslığa girişkitabında irəli sürdüyü müvafiq elmi konsepsiyadır”. T.Əlişanoğlu ideoloji çəkişmələrlə diqqəti çəkən situasiyanın Nizami Cəfərovun baxış bucağından açmasını verir: “ 80-ci illərin sonu, 90-cı illərin əvvəllərindən etibarən Azərbaycan ədəbiyyatı özideologiyası XX əsrin əvvəllərindəki ədəbi ideologiyadan bilavasitə başlamaq imkanı qazanır. beləliklə, müasir Azərbaycan ədəbiyyatının başlanğıcı ilə sonu ədəbi-estetik tipologiyası, ideya-məzmunu ilə səsləşir”.

Bir alim ömrünün tipologiyasında professor Nizami Cəfərovun bir neçə kitabı diqqət mərkəzindədir. “Türk dünyası: xoas kosmos”, “Genezisdən tipologiyaya”, “Eposdan kitaba”, “Kitabi-Dədə Qorqudda islama keçidin poetikası”, “Xanım, hey”... Bu kitabların yazılma səbəbləri, toxunulan problemlər müəllif tərəfindən açılaraq oxuculara təqdim olunub.

Nizami CəfərovunFüzulidən Vaqifə qədərkitabının mütaliəsi müzakirəsindən sonra yazdığı eyniadlı yazıda T.Əlişanoğlu milli ədəbiyyatşünaslığımıza yeni baxışa, yeni metod konsepsiyalara kəskin ehtiyac duyulduğu bir anda meydana çıxan bu nəşr üzərində təhlil işi aparıb. MüəllifinKonsepsionməqaləsi Nizami Cəfərovun konsepsiyasına fərdi baxışı özündə əks etdirir.

Nizami Cəfərovun ədəbiyyat baxışlarıalimin beşcildliyinin 2-ci cildinin mütaliəsilə əlaqədar yazılıb. Burada N.Cəfərovun ədəbiyyat tariximizə fərqli baxışının mənbəyi araşdırılıb.

Nizami Cəfərov ədəbiyyatın varlığını böyük ölçülərdə axtarır; onu tarixi-mədəni dəyərlər yetirməli, özü bu dəyərləri yaratmalıdır. O baxımdan Nizami Cəfərovun nəzərində bütün XX əsr ədəbiyyatı eksperimentlərdən, məhz klassik dəyərlərin, təkrar-təkrar əsr keşməkeşlərindən keçib, özünü təsdiqlədiyi, təsdiqləyə bildiyi məqamlarından, epizodlardan, hadisələrdən sıra tapır. “Səməd Vurğun”, “Azərbaycan legion ədəbiyyatı”, “İsmayıl Şıxlı, yaxud mənalı ömrün dastanı”, “Bəxtiyar Vahabzadə, yaxud millətin şairi”, “Hüseyn Arif dünyası”, “Akademik Bəkir Nəbiyevin yaradıcılıq yolu”, “Həyat dəryasının ədəbiyyat gəmiçisi (Seyfulla Əsədullayev)”, “İsa Muğanna: məlumluqdan məchulluğa”, “Vidadi Babanlıya açıq məktub”, “Azərbaycanın ədəbiyyat filosofu (Yaşar Qarayev)”, “Nəriman Həsənzadə: tariximizin taleyi, taleyimizin tarixi”, “Anar”, “Elçin”, “Fərman Kərimzadə... Düşünən ( döyüşən) tarix”, “Nüsrət Kəsəmənli: sevən şair, sevilən şair”, “Zəlimxan Yaqubdan yazanda s. həmin ədəbiyyatın yalnız epizodlarıdır, hər biri ayrılıqda bir ayrı cürə bu dəyərləri yaşadır təqdim edir”. Bu fikirlər müəllifin Nizami Cəfərov fenomeninə baxışını əks etdirən səciyyəvi fikirlər sayıla bilər.

 

 

Hüsniyyə İSMƏTQIZI

 

525-ci qəzet.- 2010.-  2 mart.- S. 7.