Zərdüştün şikayəti
Mübarək gecələrin birində böyük Zərdüştün ruhu röyamda müsafirim oldu. Özü də tək deyildi, əshabələri ilə birlikdə. Bir tərəfində Əflatun öz nurlu siması ilə və nuru təbliğ edən yeniəflatunçularla birlikdə. Digər tərəfdə isə gah Mefistofel, gah da Nitsşe qiyafəsində görünən nahamvar bir kölgə. Hərdən də mənə elə gəlirdi ki, bu kölgə elə mənim (bizim) öz kölgəm(iz)dir: üzərimizə düşən nurun dərəcəsi artdıqca, kölgəmiz də böyüyürdü. Və biz nuru qoyub kölgəmizlə uğraşırdıq.
Zərdüşt çox qəzəbli və zəhmli idi. “Siz özünüzü çoxdan itirmisiniz və öz həyatınızdan daha çox, kölgənin həyatı ilə yaşayırsınız. Artıq iki dəfə mənim sizə miras qoyduğum irs oğurlanıb, siz göz yummusunuz. İndi üçüncü dəfəyə daha dözə bilmirəm, – dedi.
Böyük Hörmüzü Əhrimənə bərabər tutduğunuza görə gücsüz düşdünüz, tale sizə yar olmadı və Makedoniyalı İskəndər sizdən zəif ola-ola sizə üstün gəldi. Öz müəllimi Aristotelin tövsiyəsi ilə mənim sizə miras qoyduğum ən dəyərli sərvəti – Avestanı gizlincə olaraq öz şəhərinə – İskəndəriyyəyə apartdırdı. İzi itirmək üçün yerdə qalan nüsxəni yandırtdı. Min illər sonra İskəndərin bizdən götürdüyü və İskəndəriyyədə yenidən, başqa ad altında işıq üzü görən təlimləri (hermetizm, qnostisizm) siz də sanki yeni bir şey kimi, onların xidməti kimi qəbul etdiniz. İndi mənim öz vətənimdə fikirlərim təhrif olunur, əleyhimə hədyanlar yazılır.
Adımdan sui-istifadə edilməsinə, ideyalarımın tərsinə çevrilməsinə, onların oğurlanıb Qərb dəyərləri kimi təqdim olunmasına göz yumduğunuz bəs deyil, Əhrimənin Nitsşe qılığında yenidən zühuruna və hətta onun hədyanlarının təbliğ edilməsinə də göz yumursunuz.
Sən ey Səlahəddin Əyyubinin adını daşıyan insan! O vaxt sənin əcdadın Tövhidi – İbrahim dinini – İslam dinini xaçpərəstlərin yürüşündən, böyük İsanın dinini təhrif edənlərin təcavüzündən qorudu... Məgər səndə o böyük qüdrətdən, əzəmətli nurdan bir zərrə, ya əlamət qalmayıbmı ki, Haqqı qorumaq üçün heç olmasa bir addım atasan!?”
Dedim ki, məgər qaranlığa, kölgəyə qarşı vuruşmaq asandırmı? Axı, mən elə böyük vergi və ya nur sahibi deyiləm... Bu çətin iş üçün ya ulu əcdadlarımızın qılıncı, ya peyğəmbər əleyhissəlamın nuru gərək deyilmi? Sənin özünü də təktanrıçılıqdan ayırıb bütpərəst elan ediblər və sənin öz nurun özünə kölgə salır, atəşin özünü yandırır. İndi sən bizə nə kömək edə bilərsən ki?!
Dedi: “Bil və agah ol ki, mən heç vaxt bütpərəst olmamışam, şərin təmsilçisi olan Əhriməni də heç vaxt Allah səviyyəsinə qaldırmamışam. Mənim tərənnüm etdiyim Tanrı – Xeyir Allahıdır. Axı, Xeyirin, Haqqın, Gözəlliyin tək Allaha məxsus olduğunu siz müsəlmanlar da qəbul edirsiniz. Mənim dinim də hənif dindir.” Bu arada o, gözlərimə İbrahim əleyhissəlam simasında göründü. O dedi ki, “əslində həmişə vahid bir din olub və bütün peyğəmbərlər insanlara vahid Allahdan müjdə gətiriblər. Sadəcə insan övladı vəhyi dəyərləndirə bilməyəndə, gah kölgənin, qaranlığın vahiməsinə, gah da odun, atəşin parıltısına səcdə edibdir. Peyğəmbərlərin gətirdiyi nuru qoyub, narı (odu) seçiblər. İndi sən kölgə ilə vuruşmağın çətinliyindən danışırsan. Bəli, o yerini dəyişir, simasını dəyişir, kiçilir, böyüyür və bəzən heybətli olur. Amma unutma ki, kölgə elə bizim kölgəmizdir və nurun sayəsində yaranır. Allah Təala sənə də o nurdan pay verib. Sadəcə olaraq sən gərək üzünü həmişə nura tərəf tutasan, onda kölgə arxanda qalacaq və sənin üçün qorxusu olmayacaq. Amma nura arxa çevirsən, öz kölgən həmişə qarşını kəsəcək”.
Bu sözlər
mənə tanış gəldi. Avqustin və Cübran da vaxtilə belə demişdilər.
Yadıma başqa bir hekayət
də düşdü. Volqaboyunda (yeri gəlmişkən,
M.Boysun versiyasına görə, zərdüştilik təlimi
Volqaboyunda yaranmışdır) yaşayan İzergil
qarının nağıllarından birinin qəhrəmanı
– Danko öz qəlbini yandırıb onun işığı
ilə insanlara yol açır. İblisliyin timsalı olan
“fövqəlinsan”, qadının qartalla izdivacından
doğulmuş, özünü hamıdan üstün tutan qəddar
Larra isə bu nağılın Dankoya əks qütb olan
başqa bir personajıdır. Xeyir və Şərin vəhdəti!
Alovun nur saçmaq və yandırıb yaxmaq xisləti!
İndi Hörmüz yaddan
çıxmış, Əhrimən daha yaşarı
olmuşdur. F.Nitsşenin “fövqəlinsan”ı da Dankonu yox,
Larranı xatırladır, Faustu yox, Mefistofeli, arifləri yox,
iblisləri andırır. Bəs Nitsşe ideallarını
yaymağa çalışanlar kimlərdir?
İndi öz qəlbinin atəşi
ilə başqalarına işıq saçanlara rast gəlməsək
də, Əfqanıstanda, Pakistanda, İraqda hər gün
başqalarını da oda yaxmaq üçün
özünü oda yaxanların “qəhrəmanlıqlarını”
eşidirik. Nur
Və düşündüm
ki, Zərdüştü narahat edən yəqin insanların
atəşə münasibətdə ünvanı səhv salmaları
olmuşdur. Nitsşe bir yana qalsın, indi Cavidin İblisi də
az qala müsbət qəhrəman, “fövqəlinsan” kimi təqdim
olunursa, onda özünü İblisə təslim etmiş
insanlar günü-gündən artmazmı?
İblisdən
yapışanların həyat hərisliyi güclənirsə
və ilahi ideala doğru gedənlər cismani ölümü
özlərinə həmdəm edirlərsə, zaman kimin
xeyrinə işləyir? Bu dünyada artanlar kimdir, azalanlar kim?
Əslində həqiqi
böyük inam sahiblərinin ömrü boyu Haqqa
qovuşmağa can atan, “Ənəlhəqq” zirvəsinə
yüksələn şəxslər üçün cismani
ölüm elə böyük bir faciə deyil.
Sağlığında tərki-dünya olanlar dünyanı
tərk etməklə heç nə itirmirlər. İtirən
– yerdə qalanlardır ki, onların nəfslərinin
işıqlanması naminə yazıla biləcək yeni-yeni əsərlərdən
məhrum olurlar. Allah dərgahına gedənlər, əbədi
Haqqa qovuşanlar ölüm şərbətini bir mey kimi
başlarına çəkirlər. C.Rumi Peyğəmbərə
istinadən deyir: “Ölməzdən əvvəl ölmək
lazımdır”. Başqa bir beytdə Rumi M.Həllacın “Mənim
həyatım ölümümdə, ölümüm həyatımdadır”
sözlərini misal gətirir. Təsadüfi deyil ki, Mənsur
Həllac “mənəm Haqq” dediyi gündən fani
dünyanı tərk etməyə özü səy göstərmişdir.
M.Bayat və Məhəmməd Əli Camniyyənin
yazdıqlarına görə, Mənsur Həllac hələ
913-cü ildən – özündə Haqqı bulduqdan sonra
Bağdad əhlinə müraciətlə “Ey müsəlmanlar,
məni öldürməklə mənə yaxşılıq
edərsiniz”, – deyirmiş. Sonra üzünü Allaha tutub
deyirmiş: “Bu adamların günahlarına görə məni
cəzalandır”. Buna görə də Mənsur Həllacı
bəzən müsəlmanların İsası
adlandırırlar. Bu hekayəti ona görə yada
salırıq ki, o, təkcə Mənsur Həllac
üçün deyil, bütün sufilər üçün
səciyyəvidir. Onlar üçün kiçik bir mənəvi
itki, nəfsə güzəşt faciə olduğu halda,
cismani dünyanın hər hansı bir sərvəti, həyat
da daxil olmaqla önəmli deyil. Maddiyyatdan imtina əzmi təsəvvüfün
yüksək qatı, zirvəsi yox, təməl daşı,
başlanğıcıdır. Bunu bacarmayanlar hikmət əhli
ola bilməzlər. Onların fikrinə görə, “nura
qovuşa bilməyənlərin qisməti nardır” (Əbu
Turxan). “Nur” və “nar” eyni məzmunun iki kənar təzahür
halı, iki qütbüdür. Hər şeyin
başlanğıcını odda görən Heraklit də zəka
işığını odun inkişafının ali məqamı
kimi götürür və hər şeyin əsasını
“həqiqi işıqda” görürdü ki, bu da onun Allah
(Zevs) anlamına mütabiq idi. Aristotel də intellekti (nous)
insan qəlbində ilahidən yanan işıq kimi izah edirdi.
Daha sonra hermesçilikdə
(hermetizm) və yeniplatonçuluqda geniş şəkildə əks
etdirilən nur-zəka paraleli yeni dövr Qərb fəlsəfəsində
inkişaf etdirilmişdir. Cordano Brunonun fikrinə görə,
“dünyada işıq və qaranlıq, elm və nadanlıq
arasında daimi müharibə gedir”. Volter isə yazır ki,
“həqiqət öz məxsusi işığı ilə
parlayır. Ona görə də, ağılları tonqal
şöləsi ilə maarifləndirmək cəhdi əbəsdir”.
Tonqallar cəhənnəmdə və ərafda lazım olur.
İşığın nur və tonqal təzahürləri
A.Dantenin “İlahi komediya”sında da öz əksini
tapmışdır. Dantenin “xidməti” bundan ibarətdir ki, təkcə
nurun yox, atəşin də əbədiyyətini vəsf edir.
Qərb fəlsəfəsində
işığın həqiqət və zəkanın
metaforik obrazı kimi götürülməsi “Bibliya” ilə
yanaşı, Zərdüştilik və hermesçiliklə
(hermetizm) də sıx surətdə bağlıdır. Yeri gəlmişkən,
digər yunan allahlarından fərqli olaraq, Hermesin adı ilə
bütöv bir təriqətin və fəlsəfi-mistik biliklər
sisteminin bağlanması olduqca önəmli bir kənaraçıxmadır.
Böyük filosoflar yetişdirmiş qədim Yunanıstanda
allahlar yalnız metaforik rol oynayırdı və onların fəlsəfə
ilə “məşğul olmasına” ehtiyac yox idi. Belə olan
təqdirdə, Şərq mistisizmi ilə, məhz Şərq
üçün səciyyəvi olan əl-kimya, astrologiya,
magiya sahəsindəki biliklərlə zəngin olan belə
bir təlim hansı ictimai bazada formalaşa bilərdi? Maraqlıdır
ki, bu cərəyan b.e.ə. III əsrə qədər
mövcud olmamış və ancaq Makedoniyalı İskəndərin
Şərq ölkələrinə yürüşündən
sonra yayılmışdır. Biz “Hermes” adının Zərdüştilikdəki
“Hörmüz” adı ilə oxşarlığından və
ya Makedoniyalı İskəndərin göstərişi ilə
“Avesta”nın məlum iki nüsxəsindən biri
yandırıldıqdan sonra, o birisinin müəmmalı surətdə
“itirilməsindən” deyil, sadəcə, təlimin məzmunundan,
mistik formasından və ilahi işığın ontoloji
ilkinliyinə əsaslanmasından çıxış edirik. Tarixən
Allah kəlamları həmişə peyğəmbərlər
tərəfindən təqdim olunur. Və buna müvafiq olaraq
Ahura Mazdanın (Hörmüz) mövqeyini açıqlayan
tarixi şəxsiyyət – Zərdüşt, onun kitabı isə
Avesta adı ilə məlumdur. Bəs Hermes təlimi hansı
peyğəmbərin, hansı tarixi şəxsin adı ilə
bağlıdır? Bir sözlə, suallar çoxdur və bu
röya müəmmaları bir qədər də artıraraq,
məni yeni axtarışlara sövq etdi.
Səlahəddin XƏLİLOV
525-ci qəzet.- 2010.- 3 mart.- S. 2.