Ölü kimdir, diri kim?
“CƏLİL MƏMMƏDQULUZADƏ VƏ XALQ
GÜLÜŞ MƏDƏNİYYƏTİ” SİLSİLƏSİNDƏN
BİRİNCİ YAZI
Cəlil Məmmədquluzadə
yaradıcılığında ölülərin bir obraz kimi
xüsusi yer tutması ədəbiyyatşünaslarımızın
diqqətindən yayınmayıb. Ədəbiyyatşünaslarımız
bu obrazı ətalətin, geriliyin, daxili şikəstliyin ifadəsinə
yönəlmiş obraz kimi qiymətləndiriblər. Belə
qiymətləndirməyə heç bir etirazımız
yoxdur. Biz, sadəcə olaraq, məsələyə
yazıçı və folklor çərçivəsində
baxmaq, C.Məmmədquluzadə
yaradıcılığında çoxmənalı
ölü (o cümlədən dəli) obrazının mifdən,
folklordan gələn bəzi cəhətlərinə toxunmaq
istəyirik.
Mifoloji təsəvvürə
görə, əkiztayının, oxşarın (“dvoynik”in)
ölməsi qəhrəmanın yenidən doğulması, yəni
qeyri-adi güc-qüvvət qazanması deməkdir. Məsələn,
yunan eposunda yaxın dostu (və oxşarı) Patroklun
ölümü ilə Axilles yenidən “doğulur” – yeni
güc sahibinə çevrilir. Türk eposunda Beyrəyin
ölümü Qazan xanın Aruz Qoca üzərindəki qələbəsində
başlıca səbəbə, həmçinin qeyz, hiddət
və güc mənbəyinə çevrilir. Amma ölüb-dirilmənin
bu mifoloji qaydası heç də həmişə fiziki
ölümlə müşayiət olunmur və
ölümün saysız-hesabsız məcazi ölüm
variantlarını meydana çıxarır, həm şifahi,
həm də yazılı ədəbiyyatda o dünyanın,
ölüm səltənətinin rəmzi olan müxtəlif
obrazlar yaranır.
Arxaik kökünə
görə ölümün rəmzi olan ənənəvi
obrazlardan biri təlxəkdir. Onun magik funksiyası
hökmdarı şərdən, sözün geniş mənasında
ölümdən qorumaqdır. Hökmdarı ölümdən
qorumağın ən başlıca yolu isə təlxəyin
özünün “ölməsi” və bununla padşaha
ölümsüzlük qazandırmasıdır. Təlxəyin
“anormal” hərəkətləri məhz ölümün
işarəsi, ölüm səltənətinin göstəricisidir.
“Anormal” hərəkətlərə yol verib ölümü
ifadə etməklə təlxək hökmdarın
ölüb yenidən dirilməsi mərasimini həyata
keçirmiş olur və inama görə, hökmdara yeni
güc-qüvvət bəxş edir.
Mifdən və mərasimdən
uzaqlaşdıqca təlxək obrazının ilkin mifoloji mənası
yaddan çıxmağa və əsas diqqət bu obrazın
başlıca funksiyası olan həyatvericiliyə yönəlməyə
başlayır. Zaman keçdikcə biz yavaş-yavaş
unuduruq ki, təlxəyin həyatvericiliyinin göstəricisi
olan gülüşün mayasında “ölüm” durur. Bu
gün bizim ağlımıza da gəlmir ki, təlxəyin
“anormal” hərəkətlərindən doğulan
gülüş, arxaik mənasına görə, ölümdən
doğulan gülüş deməkdir.
Yaşamaq rəmzi olan
gülüşün mühüm bir mənbəyinin
ölüm olduğuna inanmaq üçün xalq
gülüş mədəniyyətindən istənilən qədər
misal çəkmək olar. “Tülkü, tülkü,
tünbəki” tipli nağılları, keçəldən bəhs
edən komik folklor nümunələrini yada salın. Görəcəksiniz
ki, komik folklor nümunələrində kələk qurub
kiminsə başını “yemək”, axırına
çıxmaq, ümumiyyətlə, ölüb-öldürmək
şən gülüş yaratmağın səciyyəvi səhnələridir.
Folklor üçün səciyyəvi olan bu ənənədən
– ölümü gülüş mənbəyinə
çevirmək ənənəsindən yumoristik
yazılı ədəbiyyatda, o cümlədən C.Məmmədquluzadə
yaradıcılığında özünəməxsus şəkildə
istifadə edilir. Əsas mövzumuza – ikili mahiyyət
daşıyıb özündə ölüm və həyat
amillərini, dəli və ağıllı komponentlərini
birləşdirən baş qəhrəman mövzusuna bir az
ara verib, yardımçı mövzuya – C.Məmmədquluzadə
yaradıcılığında ölümün, ölü
adam obrazının komizm mənbəyi olması məsələsinə
qısaca nəzər salaq.
C.Məmmədquluzadənin
ilk əsərlərindən olan “Kişmiş oyunu” pyesində
oyun nəyin üstündə qurulur? Adam “öldürməy”in
üstündə. Bərgüşadlı Vəlisoltan ağa
qonşu kənddən gələn və borclarını istəyən
Karapet və Sərkiz adlı iki ermənini növbəti dəfə
necə əliboş yola salacağını götür-qoy
edərkən oyunbaz Nurəli çıxış yolunu dərhal
tapır: Nurəli Vəlisoltandan icazə alıb bir neçə
kəndli ilə karvan qabağı kəsməyə
yollanır. Bir azdan qeylüqal düşür. Məlum olur ki,
Nurəligil İrandan bu taya kişmiş gətirən dəvəçilərdən
birini öldürüblər və indi onun meyidini yekə bir
kisəyə salıb içəri gətirirlər. Meyidi xəlvət
yerdə basdırıb izi itirmək lazımdır ki,
hökumət adamları məsələdən xəbər
tuta bilməsinlər. Amma tərslikdən ermənilərin
burda olması işləri korlayır və sirrin
açılmasına təhlükə yaradır. Təhlükəni
sovuşdurmağın çarəsi Karapet və Sərkizi
aradan götürməkdədir. Nurəligil əllərində
tüfəng yavaş-yavaş Karapetlə Sərkizə tərəf
yeriyirlər. Ermənilər pəncərədən
qaçıb canlarını qurtarırlar və hər
şey öz yoluna düşür... Lap sonda aydın olur ki,
karvan qabağı kəsmək də, dəvəçilərdən
birinin öldürülməsi də, erməniləri aradan
götürmək söhbəti də uydurma imiş. Əsas
məsələ “kişmiş oyunu” düzəldib, Karapetlə
Sərkizi qorxutmaqdan və onları əliboş yola salmaqdan
ibarət imiş.
Ruh etibarilə lətifələrə,
komik nağıllara, M.F.Axundovun komediyalarına yaxın olan və
tamahkarlığın, dünyagirliyin məzəli bir
tarixçəsini əks etdirən “Kişmiş oyunu”nda məsxərənin
ölüm üstündə qurulmasının təsadüfi
bir məsələ olmadığını C.Məmmədquluzadənin
başqa əsərləri də göstərir. “Konsulun
arvadı” hekayəsində komik situasiya məhz ölən
arvadından yana konsula başsağlığı vermək əhvalatına
əsaslanır. “Poçt qutusu” və “Buz” hekayələrində
süjet xətti öz başlanğıcını xəstə
qadınlar (ölümün göstəricisi kimi təqdim
edilən adamlar) haqqındakı bədii informasiyadan
götürür.
“Buz” hekayəsində təsvir
edilən uşaq, məntiqə görə, xəstə
qadından tam əks qütbdə dayanmalıdır.
Çünki ölüm ərəfəsində olan
xalasından fərqli olaraq, uşağın qəlbi həyat
eşqi ilə doludur. O, evdən çıxan kimi, yəni xəstənin
yanındakı ölüm ab-havasından uzaqlaşan kimi hər
şeyi unudub dərhal öz aləminə qapılır – məhəllə
uşağı Şirəli ilə söyüşməkdən,
onların itini və darvazasını daşa basmaqdan
özünü heç cür saxlaya bilmir. Təhkiyəçi
heç də uşağı qınamaq fikrində deyil. Onun
fikrincə, buzun istidən əriməsi nə qədər təbiidirsə,
uşağın xəstəni unudub öz aləminə
qapılması da bir o qədər təbiidir. Amma bu təbii əhvalatın
arxasında laqeydlik adlı insan mərəzinin (müasir
dünya ədəbiyyatında geniş yer verilən bir
problemin) ifadəsi də yoxdurmu? Var. Və bu mərəz
ölüm yatağında olan bir insanın hərfi mənada
təqdim edilən xəstəliyi ilə paralellik yaradır.
Hərfi və məcazi xəstəliyin
paralelliyi “Poçt qutusu” hekayəsi üçün də səciyyəvidir.
Hərfi mənada xəstə – xanın arvadı, məcazi mənada
xəstə – xanın kəndlisi Novruzəlidir. İrəvana
– dostu Cəfər ağaya məktub yollamaqda, qalacaqları mənzili
səliqə-sahmana saldırmaqda xanın bir niyyəti şəhərə
gedib bəzi vacib işlərini başa çatdırmaqdırsa,
bir niyyəti də “havanı dəyişmək”lə xəstə
arvadının əhvalını
yaxşılaşdırmaqdır. “Məktubu aparıb
poçt qutusuna kim salsın?” sualı ortaya çıxan kimi
müəllif Novruzəlidən danışmağa
başlayır. Və aydın olur ki, xanın arvadının
naxoşluğu bəhanədir, hekayədə əsas məsələ
Novruzəlinin “naxoşluğ”unu – dünyadan bixəbərliyini
qələmə almaqdır. Əlbəttə, öz
mühitində Novruzəli diribaş adamdır. Əkin əkir,
biçin biçir, özünü haqlı bildiyi yerdə
yumruq davasına çıxmaqdan belə çəkinmir.
Novruzəlinin bədbəxtliyi öz mühitindən bircə
addım kənara çıxanda başlayır. Məktubların
yazıldığı, teleqramların vurulduğu mühitdə
Novruzəli bir uşaq kimi acizdir. Öz mühitindən kənarda
bu uşağı aldatmaq çox asandır.
Bəs “Ölülər”də
vəziyyət necədir? Bu əsərin “ölü”
adlandırılan personajlarının Novruzəli ilə ortaq
və fərqli cəhətləri nədədir? Bu əsərin
“ölü” adlandırılan personajları – “diri ölülər”
“Poçt qutusu”ndakı Novruzəlidən fərqli olaraq,
poçt, teleqraf nədir az-çox bilirlər. Hətta “diri
ölülər”dən biri – Heydər ağa teleqrafçıdır.
Novruzəli İtqapan kəndinin sıravi bir sakini olduğu
halda, “Ölülər”in eyni ad (“ölülər” adı)
altında birləşən personajları bir şəhərin
sayılıb-seçilən adamlarıdır. Amma
poçtdan-teleqrafdan az-çox baş çıxarmaq,
hacı, məşədi və kərbəlayı olmaq bu
adamların Novruzəlidən zahiri fərqidir. Novruzəlidəki
daxili şikəstlik “Ölülər”in hacı, məşədi
və kərbəlayılarında daha müdhiş şəkildə
özünü göstərir. Daxili şikəstlik Novruzəlini
poçt əhvalatı qarşısında aciz uşağa
döndərdiyi kimi, Hacı Həsənləri də Şeyx
Nəsrullahın əlində oyuncağa çevirir.
Dünyanın işlərindən az-çox baş
çıxaranda Hacı Həsənlər Novruzəlidən
qat-qat diribaşdırlar. Novruzəlinin
diribaşlığı əkin əkib, biçin biçib
öz ailəsinin ruzisini qazanmaqla bitirsə, Hacı Həsənlərin
diribaşlığı öz çərçivəsini genişləndirib
nə qədər desən şər əməlləri də
əhatə edir. “Ölülər”dəki hacı, məşədi
və kərbəlayılar ölən qardaşlarının
var-dövlətini ələ keçiriblər, ölən
qardaşlarının arvadlarını siğə eləmək
kimi mənəviyyatsızlıq oyunlarından
çıxıblar. Bu adamlar yalnız o zaman acizləşirlər
ki, daha böyük fırıldaq və məkr sahibi ilə
qarşılaşmalı olurlar. Şeyx Nəsrullah adlı həmin
fırıldaq və məkr sahibinin ölü diriltmək əhvalatı
Hacı Həsənlərin daxili şikəstliyini
bütün çılpaqlığı ilə üzə
çıxarır.
“Ölülər” əsərində
müəllif mühafizəkar mühitlə İskəndər
arasındakı münasibətin bənzərsiz mənzərəsini
yaradır. Bənzərsizlik, hər şeydən qabaq, İskəndərin
əhli-kef adam mövqeyində dayanması ilə əlaqədardır.
M.F.Axundovun Hacı Nurusu hadisələrin
başlanğıcında Molla İbrahimxəlilin iksir məsələsinin
fırıldaq olduğunu açıq şəkildə
bildirib bir kənara çəkilirsə, İskəndər
başqa məsələlər kimi, Şeyx Nəsrullahın
ölü diriltmək məsələsinə də
lağlağı yanaşıb bir əhli-kef adam kimi əvvəldən
axıracan hadisələrin içində olmaq imkanı
qazanır. Belə hesab edirik ki, son dərəcə huşyar
adamın “ölülər” və böyük məkr sahibləri
arasında əhli-kef adam kimi davranmasının bir
kökü xalq gülüş mədəniyyətinə, bu
mədəniyyətin Molla Nəsrəddin adlı əvəzsiz
komik fiquruna gedib çıxır.
C.Məmmədquluzadə
“Molla Nəsrəddin” jurnalının nəşrinə icazə
almaq üçün Qafqaz canişinliyinin idarəsinə
yazdığı ərizədə Molla Nəsrəddini “əfsanəvi
təlxək” (“leqendarnıy şut”) adlandırır. Əlbəttə,
bu heç də C.Məmmədquluzadənin Molla Nəsrəddini
təlxək obrazı ilə eyniləşdirməsi kimi
başa düşülməməlidir. Sadəcə olaraq, belə
başa düşülməlidir ki, Molla Nəsrəddin
obrazında “əfsanəvi” təlxək obrazından gələn
ədəbi model var və C.Məmmədquluzadə həmin
modeldən özünəməxsus şəkildə istifadə
edir. Mifdən, folklordan gələn modelin başlıca mahiyyəti
bir obrazda bir-birinə zidd olan iki cəhətin –
olüvaylıqla diribaşlığın, dəliliklə
aqilliyin birləşməsində üzə
çıxır. Öz sözünü demək
üçün Molla Nəsrəddin başqalarının
gözündə sıravidən də sıravi görünməli,
özünü dünyanın ən əfəl, ən maymaq
adamı kimi aparmalıdır. Ətrafdakı adamlar görməlidirlər
ki, Molla Nəsrəddin onlarla yaxın tay-tuş,
dost-müsahibdir. Əks halda Molla Nəsrəddinlə ətraf
adamların ünsiyyəti istənilən səviyyədə
alınmaz və Molla Nəsrəddinin ətraf adamlara təsir
imkanları xeyli dərəcədə məhdudlaşar.
Uşaqla uşaq, böyüklə böyük ola bilməsi,
ölüvay adamlar arasında özünü dünyanın ən
ölüvay adamı kimi aparması və özünü
gülmək istədiyi adamlar cərgəsindən
ayırmaması Molla Nəsrəddinə intəhasız bir sərbəstlik
verir. Molla Nəsrəddinin bir obrazda iki obraz ifadə etməsi
ən çox “anormal” hərəkətlərə yol vermək
hesabına mümkün olur. Evin döşəməsini
tavana, tavanını döşəməyə vuran;
qaçmış dananın yerinə mıxdakı dananı
döyən; evində oğurlanası qiymətli bir şey
olmadığını görüb utanan və dolaba girib
oğrudan gizlənən; hacıleyləyin uzun
qılçalarını və nataraz dimdiyini kəsib onu “əsl”
quşa oxşatmaq fikrinə düşən Molla Nəsrəddinin
bütün bu sayaq hərəkətləri məhz
davranış normalarından kənara çıxmaq nümunələridir.
Normadan kənara çıxmaqla Molla Nəsrəddin axmaq adam
libası geymiş olur. Axmaq adam libası geymək məsxərəçi
Molla Nəsrəddinə hava və su kimi lazımdır.
Çünki normalar çərçivəsində
davranmaqla, özünü ağıllı və tərbiyəli
adam kimi aparmaqla hoqqa çıxarmaq, məzə qurmaq baş
tutmayan bir işdir.
Molla Nəsrəddinlə
müqayisə edilərkən “Ölülər”dəki
İskəndərdə diqqət yetiriləsi başlıca cəhət
onun ətraf mühitə zahiri barışıq
nümayiş etdirməsi, özünü zahirən çevrəsindəki
adamların cərgəsindən ayırmamasıdır. Bu
iş İskəndərin araq içib sərxoş hala
düşməsi ilə mümkün olur. Araq içmək,
yəqin ki, dərdini dağıtmaq istəyindən
başlayır. Avropada yüksək təhsil alıb vətənə
qayıdandan sonra mühafizəkar hacılar, məşədilər,
kərbəlayılar mühitində tək-tənha
olduğunu və mühitə təsir göstərmək
gücündə olmadığını başa
düşüb ümidsizliyə qapılan İskəndər
içkiyə carəsizlikdən meyl etməli olur.
Yazıçı Anarın sözləri ilə desək,
“İskəndərin kefliliyi – ağrıdan,
çıxılmazlıqdandır, gücsüzlükdən,
dərddəndir”. Amma o da var ki, içməyin dərəcəsi
artdıqca keflilik tədricən davranış tərzinə
çevrilir və bu davranış tərzi İskəndəri
mühitə “yaxınlaşdıran” bir vasitə kimi
özünü göstərir. Düzdür, qatı bir
müsəlman mühitində araq içmək şəriət
qaydalarından kənara çıxmaq kimi qiymətləndirilir
və bunu biz əsər boyu İskəndərin
ata-anasının, qardaş-bacısının, həmçinin
başqa adamların sərxoşluğa mənfi münasibətindən
açıq-aydın hiss edirik. Amma orası da
unudulmamalıdır ki, bütün günü kefli olmaqla
İskəndər əməli iş görmək
imkanını itirir. Məhz bu mənada götürəndə
İskəndərin arağa qurşanması hacı, məşədi
və kərbəlayılara sərf edir. “Diri ölülər”
bu qənaətdədirlər ki, Kefli İskəndər
Allahın qəzəbinə gəlib zəlil vəziyyətinə
düşən və heç kəsə lazım olmayan bir
adamdır. İskəndərin kefli olması ətraf
mühitdə belə bir fikir əmələ gətirir ki,
İskəndər heç bir cəhətinə görə
hacı, məşədi və kərbəlayılardan
üstün deyil və üstün ola da bilməz. Həmyerlilərinin
fikrincə, İskəndərin yeri yuxarıda yox, məhz
aşağıdadır. Onların İskəndər
sarıdan elə bir narahatlığı yoxdur və əmindirlər
ki, heç nəyə qadir olmayan İskəndər
sıradan çıxmış adamdır. “Siztək
camaatın da igidi mənimtək olar” deyən İskəndər
özü də özü haqqında yüksək fikirdə
deyil. Və İskəndərin kefliliyi ətraf adamlara sərf
etdiyi kimi, müəyyən mənada onun özünə də
sərf edir. Çünki ətraf ölülər mühiti
ilə İskəndərin zahiri barışığı məhz
onun kefliliyi hesabına baş tutur. Allahın qəzəbinə
gəlmiş bir adamın hərəkəti kimi
qarşılanan keflilik İskəndərin asudəliyinə
az-çox imkan yaradır. Keflilik hesabına müəyyən
sərbəstlik qazanan İskəndər davranış
normalarından kənara çıxıb, məzə qurub dərdini
az-çox dağıda bilir. Sərbəstlik ilk növbədə
onda özünü göstərir ki, İskəndərin
ayrı-ayrı adamlara sərxoş adam dilində dediyi tənəli
sözlərə nə “diri ölülər”, nə də
Şeyx Nəsrullah baş qoşur. Lazımsız adamın
sayıqlamaları kimi qarşılanan həmin tənəli
sözlərin fərqinə yalnız oxucu və
tamaşaçı varır. Yalnız oxucu və
tamaşaçı hiss edir ki, İskəndərin kefliliyinin
alt qatında sərt bir ittihamçılıq yatır və
bu ittihamçılıq haçansa baş qaldıra bilər.
C.Məmmədquluzadə
“Ölülər”in nümunəsində faciə yox, faciəvi
komediya yaratdığına görə fərdlə kütlənin
kəskin qarşıdurmasını əsərin əsas əksetdirmə
obyekti kimi götürmür, fərdin kütləyə kəskin
etiraz etməsinə əsərin yalnız sonunda yer verməklə
kifayətlənir. Fərdin kütlə içərisində
artıq adama çevrilməsinin ağrı-acısını
əks etdirən “Ölülər” tragikomediyasında İskəndəri
xalq gülüş mədəniyyətindəki baş qəhrəmanlara
bağlayan başlıca cəhət bir obrazda iki obraz ifadə
etməsidir. İskəndərin ifadə etdiyi bu obrazlardan
birincisi ayıq-sayıq ziyalı obrazıdır.
Ayıq-sayıqlıq İskəndəri “diri ölülər”dən
ayırır və onun tək-tənhalığının əsas
səbəbinə çevrilir. İskəndərin ifadə
etdiyi obrazlardan ikincisini biz əsərin məzmununa əsaslanıb
ölü adam adlandırırıq. Ayıq-sayıq İskəndərin
araq içib sərxoş vəziyyətə düşməsi
və əməli bir iş görmək iqtidarını itirməsi
əslində ölü libası geymək, müəyyən
mənada “diri ölülər”in gününə düşməkdir.
Oxucu və tamaşaçıdan fərqli olaraq, hacı, məşədi
və kərbəlayılar İskəndərin
ayıq-sayıq adam olduğunu hiss etmirlərsə, İskəndər
ətrafdakı adamların nəzərində zəlil və
lazımsız adam təsiri bağışlayırsa, onda
İskəndərin ölü adam qiyafəsində
görünməsindən danışmaq yersiz və əsassız
sayılmamalıdır. İskəndərin ölü adam
qiyafəsindən danışmaq necə yersiz və əsassız
sayıla bilər ki, Şeyx Nəsrullahın ən
dözülməz əməli belə İskəndəri hərəkətə
gətirə bilmir. Hadisələrə İskəndərin
gözü ilə baxsaq, qeyd etməliyik ki, Şeyx Nəsrullahın
ən dözülməz əməli azyaşlı
Nazlını siğə etmək niyyətində
olmasıdır. Başqa azyaşlı qızların
dalınca bacısı Nazlının da İsfahan lotusuna ərməğan
edilməsini bilən İskəndərin bu dözülməz
hadisəyə etirazı tüpürüb otaqdan
çıxmaq olur. Bizcə, İskəndərin passivliyinin bu
cür ifrat dərəcəyə çatması onun ruhdan
düşüb sınması, yalnız zahirən yox, həm
də daxilən müəyyən qədər “diri
ölülər” aləminə yuvarlanması kimi qiymətləndirilməlidir.
Ayıq-sayıq bir ziyalı olan İskəndərin mahiyyətcə
də müəyyən qədər “diri ölülər” aləminə
yuvarlanıb ifrat passiv mövqe tutması müəllifə
hacı, məşədi və kərbəlayılar
mühitinin hansı miqyas və hansı dərinlikdə
ölüm girdabı içində olduğunu göstərmək
üçün lazımdır. Ölüm girdabı o
miqyasda və o dərinlikdədir ki, ondan yaxa qurtarmaq
müşkül işdir. Ayıq-sayıq ziyalı olub girdaba
ürəyində gülə bilərsən, amma mühitin
girdab içində olduğunu heç kimə başa sala
bilməzsən. Qol çırmayıb təmizlik işi
görmək bir yana qalsın, bu girdabı
açıq-aşkar lənətləməyin özü belə
baş tutmayan işdir. İskəndərin içkiyə
qurşanması və yarı ölü vəziyyətinə
düşməsi qeyd olunan çarəsizliyin
acınacaqlı nəticəsi kimi meydana çıxır.
“Diri ölülər”i diqqət
mərkəzinə çəkən müəllif dolayı
şəkildə həqiqi ölüləri də hadisələrin
“iştirakçısı”na çevirir. Təsadüfi deyil
ki, “Ölülər”də hadisələr ilk təkanı həqiqi
ölüdən – Kərbəlayı Fətullahdan alır. Kərbəlayı
Fətullahın “yazdığı” məktub Hacıhəsənlər
arasına çaxnaşma salır və Şeyx Nəsrullah
Hacıhəsənlər mühitinə məhz həmin
çaxnaşmanın dalğası üstündə gəlir.
Həqiqi ölülərin hadisələrdə
“iştirakı” heç də Kərbəlayı Fətullahın
“yazdığı” məktub məsələsi ilə bitmir.
Şeyx Nəsrullahın ölü diriltmək möcüzəsinə
tam inanan hacıhəsənlər ölən qohum-əqrabaları
barədə düşünməyə başlayırlar. Bunu
biz – oxucu və tamaşaçılar Hacı Həsən
ağanın evində gedən söhbətlərdən hiss
edirik. Hacı Həsən ağanın arvadı Kərbəlayı
Fatmanın, qızı Nazlının sözlərindən bizə
məlum olur ki, onlar dünyadan nakam getmiş Saranın
(Hacı Həsən ağanın böyük
qızının) diriləcəyini necə böyük həyəcan
və təlaşla gözləyirlər. Hacı Həsən
ağanın ailəsində, xüsusən də Hacı Həsən
ağanın özündə müşahidə etdiyimiz təlaşın
başqa səbəbi də var. Bu səbəb bizə məşhur
qəbiristanlıq səhnəsində aydın olur. Məlum
olur ki, Hacıhəsənlər bəzi ölülərinin
diriləcəyini düşünüb sevinc hissi
keçirdikləri kimi, bəzi ölülərinin də
diriləcəyini düşünüb möhkəm
narahatlıq və qorxu hissi keçirirlər. Məsələn,
Hacı Həsən ağa atası Hacı Mehdi, anası Səkinə,
oğlanları Cəfər və Heydər, qızı
Saranın dirilməyini istədiyi halda, qardaşı Hacı
Rzanın dirilməyini qətiyyən istəmir, çünki
bir çox başqa hacı, məşədi və kərbəlayılar
kimi, Hacı Həsən ağa da ölən
qardaşının “yanında” böyük günah sahibidir
(çox güman ki, ölən qardaşının
mal-dövlətini ələ keçirib). “Yanında”
üzüqara olduğu qardaşının dirilmək məsələsi
ortaya çıxdığına görədir ki, Hacı Həsən
ağa təşviş içində qarabasma halı
keçirir və onun gözünə ağ kəfənli
ölü görünür. Həqiqi ölü hadisələrin
bu cür dolayı iştirakçısı olmaqla “diri
ölü”nün rahatlığına haram qatır. Deməli,
əsərdə həqiqi ölülərin
xatırlanması “diri ölü”lərin mənəviyyatsızlığını
komik şəkildə açıb göstərməkdə
müəllifə gərək olur.
“Diri ölü”lər
arasında – mənəviyyatsızlıq şəraitində
tək qalan İskəndər həqiqi ölülərin
“incidilmə”sinə heç də biganə qalmır. “Diri
ölü”lər arasında həmdəm və həmdərd
tapa bilməyən İskəndər həqiqi ölülərə
böyük bir məhrəmliklə müraciət edir: “...and
olsun sizin əziz canınıza, elə ki,
başınızı qəbirdən çıxardıb
durdunuz ayağa, lap peşman olacaqsınız.... Gəlin bu
kefli İskəndərin sözünü eşidin və necə
ki, yatıbsınız, yatın! Allah sizə rəhmət eləsin...”
Oxucu və
tamaşaçı İskəndərin həqiqi ölülərə
bu cür məhrəmanə müraciətinə səciyyəvi
bir detal kimi baxır və İskəndərlə “incidilən”
ölülər arasında ortaq cəhətlər axtarır.
Bəlli olur ki, əsərdə
xüsusi yer tutan ölü obrazı yalnız Hacıhəsənlərin
çirkin əməllərini (məsələn, ölən
adamların var-dövlətini ələ keçirib,
onların ailəsini ac-yalavac qoymaqlarını) açıb
göstərməyə xidmət etmir, həm də başqa bədii
funksiyalar daşıyır. Həmin bədii funksiyalardan biri
düşünməkdən və hərəkət etməkdən
məhrum ölülərlə müqayisədə Hacıhəsənlərin
özünüdərk hissindən uzaq olduğunu (məhz bu səbəbdən
“ölülər” adı aldığını) göstərməkdirsə,
digər bir funksiya da incidilmək məsələsində
İskəndərin bir çox ölülərlə eyni
nöqtədə birləşdiyini, həmçinin passivləşib
ölü adam vəziyyətinə
düşdüyünü göstərməkdir.
Ağıllı
olmağın, özünü və dünyanı dərk etməyin
müsibətini yaşayan İskəndərdə idrak
ölülüyü axtarmaq məntiqsizlik olardı. Hərəkətsizlik,
fəaliyyətsizlik məsələsinə gəldikdə isə
ölü və diri müqayisəsini Hacıhəsənlərlə
məhdudlaşdırmaq, hərəkətsizliyi yalnız
mühafizəkar mühitə aid etmək çətindir.
Obyektiv və subyektiv səbəblər üzündən əməli
fəaliyyətini son dərəcədə zəiflədən,
bacısının namusunun tapdanmasına belə kəskin
etiraz edə bilməyən İskəndərin özü də
müəyyən mənada ölüdür, L.Tolstoyun Protasovu
kimi canlı meyitdir. Ölüyə bənzərliyini İskəndərin
özü də etiraf edir. Şeyx Nəsrullahın
ölü diriltmək məsələsi ortaya çıxarkən
İskəndər atasına deyir: “Dadaş... qonaqdan təvəqqe
elə ki, əvvəl qabaqca məni diriltsin; çünki elə
mən də ölü kimi bir şeyəm”.
İskəndərlə
“incidilmiş” ölülər arasında bu cür məcazi
oxşarlıq İskəndər obrazının ikili səciyyə
daşımasının əlamətlərindən biri kimi
ortaya çıxır. Yəni ayıq-sayıq İskəndər
diriliyi ifadə etdiyi kimi, əl-qolu bağlanıb passiv vəziyyətə
düşən İskəndər ölülüyü ifadə
etmiş olur.
Bəs final səhnəsində
necə, bu səhnədə hər şey ayıq-sayıq
İskəndərin xeyrinə dəyişirmi? Xeyr, əsaslı
bir dəyişmə baş vermir. Sadəcə olaraq, Hacıhəsənlər
təhqiramiz vəziyyətə şərait
yaratdıqlarını görüb susmağa məcbur olurlar.
Həmyerlilərinin günahkarcasına susması İskəndərin,
nəhayət ki, açıq-aşkar, yəni
atmacanı-filanı bir qırağa atıb birbaşa
danışmasına, danışıb ürəyini
boşaltmasına imkan yaradır. Atmacaları bir kənara
qoyub tam açıq danışmaq ölü adam, zəlil
adam qiyafəsini çıxarıb bir kənara atmaq deməkdir.
Açıq ifşa o deməkdir ki, bir tərəfdə
özünü dərk edən fərd, o biri tərəfdə
özünüdərk hissindən məhrum olan kütlə
dayanıb. Bu mənzərədə tənqid edən fərdin
tənqid olunan kütlə ilə bir yerdə, bir müstəvidə
olmağından danışmaq mümkün deyil. Bəli, bu səhnədə
İskəndər artıq ayıq-sayıq ziyalı görkəmindədir
və onun “diri ölü”lərə müraciəti məhz
huşyar adamın müraciətidir. Bu müraciətdə
kefli adam “sayıqlama”larından əsər-əlamət
yoxdur. Amma orası da var ki, hadisələrin
yaxşılığa doğru mütləq dəyişməsi
baş vermirsə, onda İskəndərin yenidən
“ölü” adam qiyafəsinə qayıdacağı şəksiz-şübhəsizdir.
Tragikomik şəkildə
ölü qiyafəsinə girmək Molla Nəsrəddin
üçün səciyyəvi əlamət sayıla bilməz.
Çünki tragizm lətifələr üçün,
bütövlükdə xalq gülüş mədəniyyəti
üçün yad elementdir. Komik şəkildə
ölü qiyafəsinə girmək isə – başqa məsələ.
Bu məsələdə Molla Nəsrəddindən nə qədər
desən misal çəkmək olar. Nəzərdən
keçirilən misallarda Molla Nəsrəddinin həm hərfi,
həm də məcazi mənada ölü qiyafəsinə
girdiyinin şahidi oluruq. Canının soyuyub buza
döndüyünü görən Molla Nəsrəddin
öldüyünü zənn edib əl-ayağını
uzadır və əsl ölü “pozası” alır. Amma
saqqız çeynəməyindən də qalmır.
Camaatın “ölü də saqqız çeynəyərmi?”
sualına Molla Nəsrəddinin cavabı da, yəqin ki,
yadınızdadır: “Molla o qədər ölü oldu ki,
bir saqqızı da çeynəyə bilmədi?” Bu, hərfi
mənada ölü qiyafəsinə girməyin komik bir mənzərəsidir.
Məcazi mənada ölülük məsələsinə gəldikdə
isə, ilk növbədə, Molla Nəsrəddinin ən
maymaq adam kimi hərəkət etməsi ilə bağlı sərgüzəştləri
xatırlatmaq lazım gəlir. Dünyanın hər kələyindən
baş çıxaran Molla Nəsrəddinin ən maymaq adam
kimi hərəkət etməsi (məsələn, mindiyi və
qabağına qatıb apardığı eşşəkləri
doğru-düzgün saymağın təhərini bilməməsi
və zülüm-zülüm ağlaması) məcazi mənada
ölü donuna girmək nümunəsi
sayılmamalıdırmı? Əlbəttə,
sayılmalıdır. Əgər belədirsə, onda İskəndərin
istər-istəməz “ölü” qiyafəsində
görünməsi ilə Molla Nəsrəddinin “ölü”
qiyafəsində görünməsi arasında genetik
bağlılıqdan danışmaq tamamilə təbiidir.
Genetik bağlılığın əsasında isə
obrazın (Molla Nəsrəddin və İskəndərin)
ikili səciyyə daşıması, dirilikdə
ölülüyü, ölülükdə diriliyi ifadə
etməsi dayanır.
Muxtar KAZIMOĞLU
525-ci qəzet.- 2010.- 6 mart.- S. 28-29.