Şahmat taxtasında beysbol oyunu
Oğlum məktəbdə kağızdan düzəltdiyi ucu şiş, gövdəsi yoğun “qanadlı raket” bağışlayıb məni 23 fevral “kişilər günü” münasibətilə təbrik elədi. Üstünə Azərbaycan bayrağı çəkilmiş raketin aşağısındakı uzun nərdivan onun nəhəngliyindən xəbər verirdi. Özü də sovetin SS-20 uzaqvuran raketinə oxşayırdı. Urandan düzəldilən o zəhrimarı da əlavə eləyəndə buna atom bombası deyirlər.
Hədiyyəni qəbul etsəm də, 23 fevralın 1920-ci ilin aprelində müstəqilliyimizə son qoyan, 70 il bizi əsarətdə saxlayan, 1990-cı ilin yanvar qırğınını törədən, Qarabağın işğalında ermənilərə kömək edən sovet ordusunun, yəni bizə yad, düşmən olmuş bir ordunun yaranma tarixi olduğunu dedim oğluma. Bu naftalin qoxulu “23 fevral bayramı” söhbətinə görə mənim adımdan müəlliminə etiraz eləməsini tələb etdim.
Sonra niyə məhz raket düzəltməsiylə maraqlandım. Onunla söhbətdən qısa bir dialoqu olduğu kimi yazıram.
– Niyə ayrı şey yox, raket düzəltdin?
– Xoşuna gəlmir?
– Gəlir. Maraqlıdır.
– Bunun əsli olsa, atarsan Ermənistana?
– Niyə?
– Mən ataram.
– Bilirsən nə qədər şəhər, kənd dağılar onda?
– Dağılsın! Bəs onlar Ağdamı niyə dağıdıblar? Yadına gəlir, bir kaset gətirmişdin, nənəm sağıydı onda, baxıb necə ağlamışdı?
– Sən bu raketi atsan, orda da
çoxlu adam öləcək. Analar, atalar, nənələr,
babalar, uşaqlar öləcək.
– Ölsün! Xocalıda
qocaları öldürəndə, uşaqların
gözünə siqaret basanda, qulaqlarını,
başlarını kəsəndə yaxşıydı?
Bu sözləri ona mən
deməmişdim. 10 yaşlı uşağa deyə bilməzdim...
Ev, yol, məktəb, radio, televiziya... O faciənin ağır
hənirtisinin gələn vaxtıdı – üç gündən
sonra Xocalı qırğınının 18 yaşı
olacaqdı.
– Onu eləyənlər
başkəsəndi, qatildi, sən də qatil olmaq istəyirsən?
Uşaq öldürən, ata, ana öldürən qatil?
“Qatil” sözünü
ağzımdan elə çıxardım ki, sanki udmağa
hazırlaşdığım bir şeyin murdar olduğunu
bilib qaytarırdım. Bu sözün mənasını tam
anlamasa da, pis bir şey olduğunu sifətimdən oxudu.
İzah etdikcə fikrə getdiyini gördüm. Sualıma
cavab vermədi. Əvəzində məni daha qorxulu sual
yaş dəsmal kimi bürüdü: “Evimdə QATİLmi
böyüdürəm? “Erməni qızdırması” bizə
də keçirmi?”
Yaddaş cığırı
Otağıma çəkilirəm.
Yaddaş hücrələrinin ən dərinində gizlətməyə
çalışdığım qorxunc, ağrılı və
yaralı xatirələr yenə boy verir. Onları əlacı
tapılanadək dondurulan xəstələr sayaq qoymuşdum
ora. Ora gedən yol qaranlıqda səmti görünməyən
cığır təkidi.
...Göz bəbəklərimi
beynimdəki yaddaş hücrələrinə sarı
çevirirəm. Çölümə yox, içimə
gedirəm. Beynimin qırışlarını cəngəllikdə
yol açırammış kimi yara-yara, əzə-əzə,
xırçıldada-xırçıldada keçirəm,
hüceyrələri yaş ilbiz kimi üzümə
yapışır, damarcıqları hörümcək toru
kimi kipriklərimə ilişir... Qaranlıqda öz Qorxuna
doğru getmək dünyanın ən qorxulu və əzablı
yoludu.
...Ağdam şəhəri
Xocalıdan 18 kilometr aralı(y)dı. Xocalı
qırğınının səhəri, 1992-ci ilin 27
fevralında Ağdama gəldim, o vaxt hələ buralar sərgərdan
ruhlar şəhəri deyildi, diriydi. İşlədiyim qəzetə
yazı söz versəm də, heç nə alınmadı,
göz görəni əl yaza bilmədi. Gözləri
çıxarılmış uşaq, qarnı
yırtılmış qadın, burnu, qulağı, kişiliyi
kəsilmiş kişi meyitləri gəlməkdəydi...
Ağdam məscidi heç
vaxt bu qədər meyiti bir yerdə görməmişdi.
Yandırmağa odun, qaynatmağa su, yumağa meyityuyan, kəfənləməyə
ağ çatdırmaq olmurdu. Şəhər keyimişdi.
Key-key yaralı qarşılayır, əsir dəyişirdi.
Donuq gözlər Xocalı yoluna zillənir, keyimiş əllər
qəbir qazırdı. Şəhərin ağlamağa
göz yaşı yoxuydu. Qorxu şəhərin “göz
yaşları”nı qurutmuşdu.
Sonra qanqrena olacaq sallanan əllər,
yerlə sürünən ayaqlar... Can götürüb gecə
köynəyində, gizli cığırlarla ayaqyalın
qaçan bu adamlar 18 kilometrlik yolu bir neçə gündən
sonra qarlı dağlar, meşələrdən dolanaraq
beş-beş, on-on gəlib Ağdama çatırdılar.
Gördüklərini söz-söz, cümlə-cümlə
yox, qırıq-qırıq, heca-heca deyirdilər. Sanki həkim
dozası xəstəni şoka salar deyə sistem qoşub, dərmanı
damla-damla yeridirdi.
Əsirlikdə nə qədər
adam qalmışdı, bilən yoxuydu. Meyitləri və əsirləri
almaq üçün yerli batalyon komandirləri
danışıqlar aparır, meyit qarışıq əsirləri
dəstə-dəstə alıb gətirirdilər. Əsirlikdən
azad olunanlar onlara verilən işgəncələrdən, edilən
təhqirlərdən danışırdı. Eşidənlərin
canına qorxu ruh kimi girirdi...
Şəhərə Qorxu
hakim idi. Düşmən istəyinə nail olmuşdu:
kütləvi qorxu, kollektiv sarsıntı baş tutmuşdu. Həmin
günlər şəhər həyatının ən vahiməli
tarixini yaşayırdı. Bir il sonra Ağdamın özü
– evləri, küçələri, bağları kəsilib,
sökülüb, daşınıb, yandırılıb,
xarabaya çevriləcəkdi.
Nifrət xəstəliyi
Bu dava 100 il əvvəl də
olmuşdu. Nənəm danışırdı: “Biz uşaq
olanda ermənilər çox türkü qırıb. O vaxt
bizə türk deyirdilər. Onlar bizi hər yerdə
öldürürdülər. Arvadların döş gilələrini
kəsib sapdan keçirir, təsbeh kimi bizimkilərin səngərinə
atırdılar. Buna dözməyib irəli
çıxanları da gülləylə vururdular.
Adamların belinə qaynar samovar bağlayıb
qaçırırdılar...”
Amma nənəm heç vaxt
demədi ki, sən də erməniyə nifrət et! Bilirəm,
eşitmişəm, ermənilər uşaqlarını
körpəlikdən türkə, azərbaycanlıya nifrət
hissiylə böyüdür. Bizdə belə olmayıb. Nifrət
yaddaşa bağlıdır. Bizim yaddaşımızda nifrət
qalmadı. Odur ki, sonra 10 minlərlə Azərbaycan kişisi
erməni qızlarını sevdi, aldı, ailəsinə gətirdi.
100 minlərlə ata, ana, nənə, baba, qohum bu erməni
qızlarını ailəyə qəbul etdi. Bu
qarışıq ailələrdə minlərlə uşaq
doğuldu. Bu qədər ayrılan, ölkəni tərk edənlərdən
sonra indi də Azərbaycanda 30 min erməni qadını
öz ailəsiylə yaşayır. Bu, rəsmi
statistikadı, qeyri-rəsmi lap çoxdu. Məgər nifrət
hissiylə qovrulan bir millət bunu edərdimi? Buyurun, azərbaycanlı
qızını arvad edən erməni kişiləri göstərin,
ailəsinə buraxıb gəlin edən erməni atası,
anası, nənəsi, babası göstərin. Mən tək-tüklərdən
yox, minlərdən, 10 minlərdən danışıram.
Ədalətlə sovrulanlar
...Serblər Srebrenitsada 10 minədək
bosniyalı kişini və oğlan uşağını qətlə
yetirib. Müsəlman olduqlarına görə. 1997-ci ildə
öz gözlərimlə görmüşəm Bosniyanın
tükürpədən xaraba kəndlərini.
...Ruandada 100 gün ərzində
800 minədək insan öldürüldü, qıran millətdən
olmadığına görə. Burda insanları məhvetmə
sürəti faşist düşərgələrindəkini
beş dəfə qabaqlayıb.
...Bir gecənin içində
Xocalı şəhəri Yer üzündən silindi. Ermənilər
613 nəfəri öldürdü, 487 nəfəri şikəst
elədi, 1275 nəfər dinc sakini – qoca, uşaq,
qadını əsir götürüb ağlasığmaz
işgəncə verdi. Azərbaycanlı olduqlarına görə.
150 nəfərin taleyi hələ də məlum deyil. Ölənlərin
106 nəfəri qadın, 63 nəfəri azyaşlı
uşaqdı. 8 ailə bütövlükdə məhv edildi,
24 uşaq hər iki valideynini itirdi. Ölənlərin
yalnız 335 nəfəri dəfn edildi. 200 nəfərin
ayaqları soyuqdan qanqrena oldu.
Bu hadisələr tarixin
hansısa uzaq əsrlərində deyil, 1990-cı illərin əvvəlində
baş verib, BMT-nin 50, ATƏT-in 30 yaşı olanda. İki
dünya müharibəsindən sonra sivilləşən,
humanistləşən dünyanın gözü
qarşısında.
Ruandada, Bosniyada baş verən
hadisələrə siyasi qiymət verildi, bu
qırğınları törədənlərə
soyqırım iddiasıyla məhkəmə quruldu, cəzalar
verildi. Xocalı qətliamını törədənlərə
isə yox. Əksinə, həmin vaxt separatçıların
lideri olmuş Robert Köçəryan əvvəl Ermənistanda
baş nazir oldu, sonra prezident seçildi. Xarici ölkələrdə
qəbul edildi, BMT kürsüsündən demokratiya, insan
hüquqlarından danışdı. Avropa Şurası
Parlament Assambleyasında etdiklərindən qəhrəman kimi
fəxrlə danışdı. Həmin dövrdə
Qarabağdakı erməni ordusunun başında duran, bu qətliama
başçılıq edən Serj Sərkisyan da əvvəl
baş nazir idi. İndi Ermənistanın prezidentidi.
Görün o, “Qara bağ”
adlı məşhur kitabın müəllifi, britaniyalı
jurnalist Tomas de Vaalla söhbətində Xocalıda dinc sakinlərə
qarşı genosid cinayətinin törədilməsini necə
“səmimi və qəddarcasına” (ifadə T. De
Vaalındı) etiraf edir: “Biz belə seylər haqda yüksəkdən
danışmırıq... Bu məsələ çox
şişirdildi... Amma onu da deyim ki, Xocalıya qədər azərbaycanlılar
elə bilirdilər ki, bizimlə zarafat etmək olar, onlar elə
düşünürdülər ki, ermənilər mülki əhaliyə
əl qaldırmazlar. Biz bu təsəvvürü alt-üst
etdik”.
Kütləvi qorxu yaratmaq
üçün törədilən cinayət bir qrup quldurun əməli
yox, uzaq məqsədlərə hesablanmış siyasi qərardır.
Vahimə yaratmaq, qorxutmaq, qovmaq, etnik təmizləmə
aparmaq, boşaldılan ərazilərdən sahiblərinin
izini silmək və “qədim” erməni torpağını “bərpa”
etmək...
Çoxlu, lap çoxlu erməni
torpağı yaratmaq və onu üç dəniz arasınadək
genişləndirmək. 1919-cu ildə Paris Sülh
Konfransında ermənilərin iddia etdikləri torpaq Xəzər
dənizi, Qara dənizi və Aralıq dənizini əhatə
edirdi. Bu gün də bu iddiadadırlar. 3 milyonluq əhalisi
olan Ermənistan 300 milyondan artıq insanın
yaşadığı əraziyə iddia edir. 3 milyonluq monqol
xalqının, indi 3 milyarddan çox insanın
yaşadığı, vaxtilə Çingizxanın
yaratdığı imperiya ərazilərinə iddia etməsi
daha məntiqli görünməzmi?
Genosid – müasir siyasi oyun qaydası
2010-cu il martın 4-də
ABŞ Konqresi Nümayəndələr Palatasının xarici
əlaqələr komitəsi 1915-ci ildə Osmanlı
imperiyasında ermənilərə qarşı aparılan
siyasəti rəsmi olaraq erməni soyqırımı kimi
tanımaqla bağlı qətnamə qəbul elədi.
Türkiyənin bütün çabalarına rəğmən
ABŞ Konqresində bu addım atıldı, ola bilsin, növbəti
mərhələdə bu proses dayandırılsın, amma
prinsip etibarilə bu heç nəyi dəyişmir. Siyasətin,
Zbiqnev Bjezinskinin “şahmat” oyunu çoxdan başlayıb.
Vaşinqtona son səfərimdə
dostum İrena Lasota mənə Günter Levinin “Osmanlı
Türkiyəsində erməni qırğını:
mübahisəli soyqırım” (Guenter Lewy The Armenian Massacres
in Ottoman Turkey: A Disputed Genocide) kitabını
bağışlamışdı. Asan tapım deyə bəzi
maraqlı səhifələri işarələmişdi. Həmin
kitabda müəllif yazır ki, ermənilərin Şərqi
Anadoludan deportasiyası genosid siyasəti yox, müharibə
dövründə düşmənlə separat işbirliyinin,
üsyanların, türklərə edilən qətliamların
qarşısını almaq məqsədi güdüb. Qətllər
genosid xarakteri daşımayıb, çünki onları
hökumətin təşkil etdiyi sübuta yetirilməyib:
“Deportasiyanın həqiqətdə Türkiyə ermənilərinin
qabaqcadan düşünülmüş plana əsasən
qırmaq məqsədi daşıdığı bir çox
aspektlərə və köçürmənin xüsusiyyətlərinə
uyğun gəlmir”.
Məsələ
orasındadır ki, Rusiyaya sərhəd bölgələrdə,
şərqi və mərkəzi Anadoluda yaşayan ermənilər
köçürülüb. İstanbul, İzmir və Hələb
kimi şəhərlərdən ermənilər deportasiya edilməyib.
Ölkənin dəmiryolu olmayan şərq rayonlarından
piyada köçürmə zamanı yolda ölənlər
heç bir vəchlə soyqırımı prinsiplərinə
uyğun deyil. “Osmanlı hökuməti nizamlı proses təşkil
etmək istədi, ancaq onu həyata keçirmək
üçün vasitəsi yox idi”.
Başqa bölmədə o,
Çarlz Dovset və Malkolm E.Yapp (Charles Dowsett, Malcolm E.Yapp)
kimi tarixçilərin mənbələrinə, ABŞ-ın
Paris Sülh Konfransında Yaxın Şərq üzrə rəsmisi
Corc Montqomerinin (George Montgomery) cədvəllərinə, həmçinin
İstanbuldakı Erməni Milli Şurasının rəqəmlərinə
əsaslanaraq sübut edir ki, həmin dövrdə ölənlərin
sayı iddia edildiyi kimi, milyon yarım yox, 642 min olub. “Həmin
dövrdə heç bir ölüm statistikası mövcud
deyildi”.
Bu kitabda ən vacib məqamlardan
biri də Henri Morgentaunun məktublarıdır. 1912-ci ildə
Vudro Vilsonun prezident seçkiləri kampaniyasına rəhbərlik
etmiş Henri Morgentau 1913-cü ilin noyabrından 1916-cı ilin
fevralınadək İstanbulda ABŞ-ın səfiri olmuş,
eyni zamanda, Türkiyə ilə müharibə edən
Antantanın maraqlarını ifadə etmişdi.
Morgentau ABŞ dövlətinin
müharibə siyasətində qələbə
çalmasına yardım etmək üçün öz təklifini
prezident Vilsona 26 noyabr 1917-ci ildə yazdığı məktubla
bildirir. Burada Morgentau müxalifət və müharibəylə
bağlı ümidsizliyini ifadə edir və bu vəziyyətdə
dəyişiklik yarada biləcək bir kitab dərc edə biləcəyini
yazır:
“Elə bir kitab yazmaq istəyirəm
ki, təkcə Almaniyanın Türkiyə və Balkanlara
nüfuz etməsini deyil, eyni zamanda dünyanın istənilən
ölkəsində meydana gələn bu tipli sistemi faş edə
bilim. Türkiyəyə gəldikdə, burada biz Almaniyanın
ən zəhərli halda ziyanlı təsirini
görürük – bu isə yaşından asılı
olmayaraq hər bir kəsin qətlə yetirilməsində,
köməksiz erməni və suriyalıların dəhşətli
şəkildə öldürülməsində kuliminasiya
nöqtəsinə çatdı. Bu əhvalatın belə
bir ayrıca detalı və Almaniyanın bu işi təşviq
etməsinə gəlincə, düşünürəm ki,
kiçik şəhərlərdə və rayonlarda
yaşayan amerikalılara müraciət onları nəticəsi
qələbə olacaq müharibə aparmaq siyasətinə
inandırmağın ən uğurlu vasitəsi olardı”.
Burada erməni
qırğınlarının mahiyyəti qəsdən təhrif
olunur. Türkiyənin, xüsusilə Almaniyanın
düşmən obrazı ABŞ hökumətinin okeanın o
tayında müharibə siyasətinə bəraət
qazandırmış olur.
Təklif qəbul edilir və
sonralar ermənilərin erməni soyqırımına istinad
edəcəkləri əsas sənəd 1918-ci ildə “Səfir
Morgentaunun xatirələri” (“Ambassador Morgenthau’s Story”) adlı
kitab şəklində nəşr olunur. Onun bu təklifi
sonralar başqa ölkələrə münasibətdə də
təzyiq siyasəti kimi istifadə olunan yeni metoda,
“soyqırımı” terminli siyasi oyun alətinə
çevrildi.
Erməni elmi
“Armenianew.com” saytı
yazır ki, Ermənistanın Milli Elmlər
Akademiyasının Molekulyar Biologiya İnstitutu ermənilərin
genetik tərkibini öyrənmək üçün elmi tədqiqatlar
aparır. İndiyədək 2500 erməni bu tədqiqata cəlb
olunub. DNT testi pulsuzdur. Hökumət bu elmi tədqiqat
üçün adambaşına 30 min dram (81 dollar)
ayırır. İdeyanın müəllifi və institutun professoru
Levon Yepiskoposyan güman edir ki, belə təcrübələr
sayəsində ermənilərin tez-tez təhrif edilən
genetik təkamülünü və tarixini bərpa etmək
mümkün olacaq. “Bizim üçün çox vacib olan qənaətə
gəlmişik ki, ermənilər Sünik əyalətində
və Dağlıq Qarabağda şüurlu insan görünməyə
başlayandan, yəni 40-50 min il əvvəldən
yaşayır. Belə tədqiqatlar qonşu Azərbaycanda və
Gürcüstanda aparılmır, çünki bu millətlər
kifayət qədər homogenous, yəni bircinsli deyil”.
Ermənistan dövləti bu
tədqiqata milyonlarla pul ayırır ki, Xocalı Holokostu,
Ağdam Xirosiması törətdiyi ərazilərdə 40-50
min il əvvəl erməni yaşadığını
sübut etsin. Mənim genetik yaddaşımsa deyir ki, 40-50 min
il əvvəl bu ərazilərdəki adamlar hələ təzə-təzə
bellərini düzəldib dik gəzməyi öyrənirdilər.
Bizi erməni
qızdırmasıyla xəstələndirməyin!
...Xocalının qisası
Ermənistanda başqa bir “Xocalı” qırğını
törətməklə alına bilməz. Bu
qırğının baiskarları ədalət məhkəməsinə
veriləndə (Nürnberq məhkəməsi kimi) və bu
faciəyə görə erməni ziyalıları, sonra da
bütün erməni xalqı səmimi şəkildə təəssüf
və xəcalət çəkəndə (Holokosta görə
xəcalət çəkən almanlar kimi) məsələyə
son qoyulacaq.
...Ədalətin bərpa
olunması düşmənə nifrətdən yox,
Qarabağa sevgidən keçir. Nifrət, kin bir hiss olaraq ilk
növbədə onun bəsləndiyi obyekti yox, insanın
özünü məhv edir. İnsanı içindən
yeyir, adamı insanlıqdan çıxarır. Nifrət insan
mənəviyyatını korlayır, onu obyektivlikdən uzaq,
rasional düşüncədən məhrum edir.
...Dünyada körpə qəlbində
nifrət əkmək, bu nifrəti illərlə becərmək,
ondan qatil yetişdirməkdən betər günah
tanımıram. Belə bir cinayətə bəraət verən
qanun, qətnamə və belə bir günahı
bağışlayan din də tanımıram.
...Tibbdə adına
“dövri erməni xəstəliyi” deyilən bir xəstəlik
var. Ərəb, yəhudi, bəzən türklər kimi
Yaxın Şərq xalqlarına şamil edilsə də,
adı ermənilərlə bağlıdı. Qarın
boşluğunda ağrılar yüksək qızdırma ilə
müşayiət olunur. Amma mən “erməni nifrəti”
adlı başqa bir xəstəlik də tanıyıram. Bunu
yalnız onlarla qonşu olanlar bilir. Xəstəlik yayılan
olur, mən onun bizə də keçməsini istəmirəm.
“Nifrət xəstəliyini”, bu virusu canımıza
salmayın!
Məni eşitsəydilər
martın 4-də ABŞ-da qətnaməyə səs verən
konqresmenlərə deyərdim: “Henri Morgentau siyasətindən
başlayan yalana inanmayın. Ədalət siyasətin
yanında olmur. Ədalət vicdanın içindədir. Biz
1915-ci ilin erməni qırğınına da, 1992-ci ilin
Xocalı qırğınına da ədalət istəyirik. Nə
qədər ki, NİFRƏT bizim də canımızda xəstəliyə
çevrilməyib, gen daşıyıcımız olmayıb,
qurun bu ədalət məhkəməsini! Bəşəriyyətin
gələcəyi naminə qurun! Baxmayın türk
olmağımıza, dinimiz islamdır deyə uzaq durmayın!
Bizi xəstələnməyə qoymayın!”
Oğlumun yanına
qayıtdım. Nə fikirləşdiyini bilmədim, heç
soruşmadım da. Hədiyyəsini götürüb kitab rəfinə,
göz qabağına qoydum. Talisman kimi bizi NİFRƏT xəstəliyindən
qorusun deyə...
Qoruyacaqmı?
Vahid Qazi
525-ci qəzet.- 2010.- 11 mart.- S. 2.