Baxış bucağına
baxış
“Bəsirət gözü ariflərlə
ünsiyyətdə açılır”.
Əbu Turxan
Həyat kənardan baxandamı daha gözəl görünür, yoxsa içərisində itib-batandamı? Nabələd bir həyatmı, yoxsa bəlli bir həyatmı daha gözəldir? Hər bir addım planlı surətdə atılandamı, yoxsa gözlənilməzliklərlə dolu olandamı həyat daha maraqlı olur?
Bir var, həyatda başını aşağı salıb yaşayanlar, “palaza bürünüb, elnən sürünənlər”. Bir də var, özü də kortəbii bir həyat yaşamasına rəğmən, yaşayanlara baxıb, həyatın gözəlliyini seyr edənlər, xəyal dünyasında səadət tapanlar.
Və bir də var, baxanlara
baxanlar. Gördüklərimiz yalnız
baxdıqlarımızı əks etdirmir, nə vaxt, necə və
hansı gözlə baxmaqdan da çox şey
asılıdır. Mövlananın dediyi kimi, “mavi
şüşədən baxanda hətta Günəş də
mavi görünür”.
Və nəhayət, bir də
var, həyatı dərk edərək yaşayanlar.
Əslində, burada zaman
ardıcıllığı ilə təsnifat mümkün
deyil. Çünki müəyyən həyat təcrübəsi
toplayaraq həyatı dərk etmiş insan artıq yeni məqamda
daha yüksək bir səviyyədə həyata dönmək
istəyərkən, əvvəlki həyatı yerində tapa
bilmir, həyatın qatarı artıq getmiş olur. Əbu
Turxanın yazdığı kimi:
Ömrün çox hissəsi
keçəndən sonra,
Öz həyat yolunu seçəndən
sonra,
Dünyanı dərk etmək
nəyə gərəkdir,
Bəlkə səhvlərimiz
düzələcəkdir?!
Həyatın ən
böyük paradokslarından biri də elə bundan ibarətdir.
Əlbəttə, əvvəl bilib sonra iş görmək
daha məqsədəuyğun olardı. Amma bilmək
üçün də əvvəlcə həyatın
içində olmaq tələb olunur. “Əvvəlcə
Söz gəlir” – deyən Bibliyayamı, “Ehtiyac əməyi, əmək
biliyi doğurmuşdur”, – deyən Balzakamı, “İlk
başlanğıc əməldir, işdir”, – deyən
Göteyəmi inansaq, daha düzgün olardı? Peyğəmbərimiz
isə “Əvvəlcə əql gəlir”, – demişdir. Qurani
Kərim də dönə-dönə insanlara ağıl
işlətməyi tövsiyə edir. Amma, əlbəttə, əsl
həyat, şüurlu həyat – ağıl, söz, bilik və
əməlin vahid bir səbəbiyyət zəncirində,
zaman ardıcıllığı ilə düzülməsini
deyil, onların hamısının eyni zaman müstəvisində
birləşməsini – dinamik vəhdətini tələb edir.
Lakin buna necə nail olmaq mümkündür?
Bəli, hər şeyi
öz şəxsi həyatında təcrübədən
çıxarmaq sadəlövhlük olardı. Çünki
atılan nizələri geri qaytarmaq mümkün deyil.
Atalarımız bizə “yüz ölçüb bir biçməyi”
məsləhət bilir. Amma həyati biliklərin mənbəyini
həyatın özündən, şəxsi həyat təcrübəsindən
başqa harada tapmaq olar ki?!
Amma olarmış! Bunun
üçün nəsillərin təcrübəsindən
intixab edilmiş fəlsəfə, ədəbiyyat və sənət
vardır. Bunun üçün analitik fəlsəfənin
ara-bir öz mücərrəd səma taxtından
aşağı enərək gündəlik həyat hadisələrinə
işıq salmasına ehtiyac var! Bunun üçün bədii
ədəbiyyatın böyük ümumbəşəri
problemlərlə yanaşı, cari problemləri də
gündəmə gətirməsi tələb olunur. Birinci – fəlsəfi
publisistikaya, ikinci – bədii publisistikaya uyğun gəlir. Bizdə
klassik fəlsəfə haqqında az-çox təsəvvür
var, amma onun real həyat təcəssümü yoxdur. Yaxud bədii
ədəbiyyat var, amma onun məhz
yaşadığımız dövrü, zəmanənin
problemlərini əks etdirən səhifələri
çatışmır.
Böyük yunan filosofu
Pifaqorun apardığı maraqlı bir müqayisədə
baxışların və məqsədlərin müxtəlifliyi
çox gözəl görünür. Pifaqor adamları məqsəd
və fəaliyyətinə görə üç qrupa
bölür və onları obrazlı surətdə səciyyələndirmək
üçün Olimpiya oyunlarına gələnlərlə
müqayisə edir. Burada bir qisim adamlar öz fiziki imkan və
qabiliyyətlərini nümayiş etdirərək
yarışırlar. Digərləri buraya çoxlu adam
toplanmasından istifadə edərək, ticarət və xidmət
məqsədilə gəlirlər. Üçüncülər
isə tamaşaçı qismində gəlir və məqsədləri
yalnız oyunları müşahidə etməkdir. Pifaqora
görə, həyatda da belədir. Kimlərsə şöhrətin,
kimlərsə var-dövlətin qulu olur. Lakin elələri də
var ki, yalnız kənardan seyr edirlər və yeganə məqsədləri
baxıb-görmək, görüb-götürmək, həqiqəti
aşkara çıxarmaqdır. Bu üçüncüləri
Pifaqor filosof adlandırırdı. Burada fəlsəfə həm
də “təmənnasız elm” mənasında başa
düşülür. Son məqsəd – əldə olunan biliklərdən
hansı sahədə isə istifadə etmək yox, sadəcə
biliyin özü – həqiqətdir. İnsan həqiqətə
qovuşanda mənən saflaşır. Dünyanı, təbiəti
dəyişmək məqsədini qarşıya qoymasa da,
dünyanın, təbiətin ahəngini dərk edir və bu
ahəngə uyğunlaşmaq imkanı əldə edir.
Eyni bir hadisəyə fərqli
səmtlərdən, müxtəlif elm sahələrinin
mövqeyindən baxdıqda, hər dəfə onun müxtəlif
cəhətləri, xassələri üzə
çıxır. Daxili quruluşun mürəkkəbliyi
çoxpilləliliyi ilə əlamət və xassələrin
müxtəlifliyi arasında əlaqə maddi gerçəkliyin
istənilən hissəsinin mühüm göstəricilərindən
biridir. Lakin hər bir obyekt insanın ona münasibətindən,
baxış bucağından asılı olaraq müxtəlif
cür görünür. Eyni bir məzmun bu və ya digər
formalarda təzahür etmiş olur. Elmi fəaliyyət biliyə
seçki ilə yanaşılmasını, müəyyən
bir problemin aydınlaşması, kristallaşması
üçün zəruri olan ən mühüm biliklərin
ön plana çəkilməsini tələb edir. Fikrin
fokuslanmasına mane olmasın deyə, “yaddan
çıxarılmalı” olan biliklər də, başqa bir
problemin həlli zamanı ön plana çəkilir... Yəni
tədqiqatçı üçün çox bilmək deyil,
bilikləri yönəltmək bacarığı tələb
olunur.
Çox pulu olan, lakin ondan
istifadə etməyi bacarmayan adamlar olduğu kimi, çox
biliyi olan, lakin lazım gəldikdə onu saf-çürük
edərək müəyyən istiqamətə yönəldə
bilməyənlər də var.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi,
biliklər iki yerə bölünür. Bilavasitə
insanların maddi fəaliyyətinə xidmət edən biliklər
(əməli biliklər) olduğu kimi, ancaq aralıq mərhələ
vasitəsi ilə tətbiq olunan biliklər də vardır.
“İnsansızlaşdırılmış” dünyanın
obyektiv qanunauyğunluqlarını əks etdirən koqnitiv
biliklərdən praktikada istifadə etmək üçün
fərdi fəaliyyət miqyasından kənara çıxan
xüsusi sosial mexanizm, xüsusi qüvvə tələb
olunur. Deməli, yeni bilik əldə etmək insanın
güc-qüvvəsini öz-özünə artırmır. Əksinə,
bu biliyin qüvvəyə çevrilməsi üçün
də qüvvə məsrəfi, maddi vəsait, fəaliyyət
lazımdır.
Bəzən maddi fəaliyyət
imkanı məhdud olduqda, güc-qüvvə
çatmadıqda insanın ən nəcib arzu və niyyəti
həyata keçməmiş qalır. Müdrik adam
gücsüz olduqda dünyadakı ahəng pozuntularını
duyur, dərk edir, amma onları aradan qaldıra bilmir.
Dünyanı məqsədəuyğun şəkildə dəyişmək
üçün nə etmək lazım olduğunu bilir, lakin
buna qüvvəsi çatmır. Bu, müdrik adamın faciəsidir.
Başqa birisinin isə maddi imkanı, gücü-qüvvəsi
var, lakin nə etmək lazım olduğunu bilmir. Buna baxmayaraq,
güclü olan “haqlı” çıxır. Bu – nadan
adamın xoşbəxtliyidir.
Orta əsr Şərq fəlsəfəsində
müdrik adamın faciəsi nadan adamın xoşbəxtliyindən
üstün tutulur. Çünki birincinin faciəsində də
bir məna var və ondan nə isə öyrənmək
mümkündür.
Hər şey insanın
arzularının, həyat idealının necə
formalaşmasından asılıdır.
Lakin ideal anadan gəlməmi
olur, yoxsa insanın yetişdiyi mühitdən və
aldığı təhsildən asılı olaraqmı
yaranır? Burada hər hansı bir fikrin xeyrinə qərar
çıxarmaq düzgün olmazdı. Belə ki, əxlaqi-mənəvi
meyarlar kimi, estetik hiss də insanın ümumi
dünyagörüşündən, bilik və təhsil səviyyəsindən
asılıdır. Lakin estetik hiss ancaq tərbiyənin məhsulu
ola bilməz. O həm də insanın yaranışından,
genetik başlanğıcdan asılıdır. İnsan məhz
kənarda olanın həmin bu daxili standartlara
uyğunluğundan həyəcanlanır. Daha doğrusu, kənar
təsir onun qəlb dünyasında qeyri-aşkar şəkildə,
passiv, cansız formada olan hansı isə bir
başlanğıca adekvat olduqda həmin daxili cizgini,
formanı, ideyanı qıcıqlandırır, işə
salır. İnsan qəlbinin hansı isə dərin bir
qatında canlanma, oyanış baş verir. İnsanı pərvazlandıran,
həyəcanlandıran da məhz bu daxili oyanış, daxili
canlanmadır.
Bununla belə, hər
şeyi belə bəsit bir modellə izah etmək də birtərəfli
olardı. Yəni burada söhbət heç də yalnız
insana fitrən verilmiş olanla bu fitrətin insandan kənarda
gerçək mövcudluğu arasında uzlaşmadan getmir.
Sadə şəkildə, əlbəttə, bu belədir.
Lakin insan dünya ilə təmasda olduqca, oxuyub-mənimsədikcə
və yaşayıb-öyrəndikcə onun Mən-i də, qəlbinin
dərin guşəsindəki ilkin fərdi-mənəvi
varlığı da, genetik kodlaşdırılmış
sistem də müəyyən təkamülə məruz
qalır. Əlbəttə, qəlbin dərinliyində
heç toxunulmamış, bakirə guşələr də
var. Qəlbin “sarı simlər”i də var. Hər bir ilk təmas
kimi, insanın öz qəlb dünyasının hər
hansı guşəsi ilə ilkin görüşü də əsrarəngiz
bir hadisədir, bir oyanış, bir doğuluşdur.
Bəli, insan hər dəfə yenidən doğulur, hər dəfə Yeni bir əlaməti ilə, varlığının hər hansı bir yeni cəhəti ilə bu dünyaya qədəm qoyur. Və həyat sadəcə bir dəfə doğulmuş körpənin sonrakı zahiri yaşayışından ibarət olmayıb, doğulma və canlanma proseslərinin bütöv bir silsiləsidir. M.Unamuno deyir: “Biz hər şeyi canlandırmalıyıq. Bunun üçün isə hər şeyə öz ruhumuzla təsir etməliyik. Ruh da nə qədər çox verirsə, o qədər zəngin olur. Öz ruhumuzla başqalarını canlandırmaq isə onlara sahib olmaq deməkdir”.
Yaşadığımız
həyatda söz sahibi olmaq istəyiriksə, həyat
yaşantısının enerjisi həyatımıza cəlb
olunan ictimai mühiti işıqlandırmaq və
canlandırmaq üçün yetərli olmalıdır. Digər
tərəfdən, bu mühit özü də
işıqlı olarsa, ancaq bizdən almağa möhtac qalmaz
və əksinə, bizim iç aləmimizin
işıqlanmasına və deməli, xoşbəxt həyatımıza
da təminat vermiş olar.
Səlahəddin XƏLİLOV
525-ci qəzet.- 2010.- 18 mart.- S. 7.