İdeoloji boşluq və din
“İctimai hadisəyə
çevrilmiş din, artıq, din deyil”.
Əbu Turxan
Qərarlaşmış
sosial duruma malik Qərb ölkələrində dinin
özünəməxsus yeri vardır; din dövlət işlərinə
qarışmır, siyasi və iqtisadi həyata, elm, təhsil
və mədəniyyətə fəal müdaxilə etmir və
dövlət də dinin nisbi müstəqilliyini təmin edir,
ona müəyyən muxtariyyət verir. İctimai-siyasi həyatın
öz qayda-qanunu olur, din isə ancaq insanların fərdi mənəvi
aləmində, həm də könüllü olaraq yer tutur.
İnsan mənəviyyatında da dini hissin ayrıca bir
guşəsi olur və onun siyasi və hüquqi şüurla,
elmi dünyagörüşü ilə qarışmasına
imkan daxilində yol verilmir. Düzdür, bu ölkələrdə
də, bəzən din dünyagörüşü vasitəsilə
böyük siyasətə təsir edir, lakin bu, xüsusi bir məsələdir.
Ümumiyyətlə götürüldükdə isə din nəinki
hüquq və siyasət müstəvilərindən kənarda
qalır, həm də çox vaxt öz üzərinə
ideoloji missiya da götürmür. Dinin aktiv ideoloji rolu, siyasətə
və dövlət işlərinə fəal müdaxilə
etməsi bu ölkələr üçün artıq tarixə
çevrilib. Lakin tarixdən, yaxşı ki, silinməyib və
tarixin dərsləri nəzərə alınmalıdır.
Bundan hələ sosial-iqtisadi inkişafın nisbətən
aşağı pilləsində olan bir sıra Şərq
ölkələri də özü üçün nəticə
çıxarmalıdır. Yəni bu gün daha çox dərəcədə
islamın siyasi don geyməsindən, ideologiyaya çevrilməsindən
ehtiyat edən Qərb politoloqları öz tarixlərini vərəqləyib
müəyyən dövrlərdə xristianlığın
siyasətə və dövlət işlərinə necə
aktiv müdaxilə etdiyini yada salsalar, onda təkcə “islam təhlükəsindən”,
“islam fundamentalizmindən” deyil, ümumiyyətlə dinlərin
ideologiyaya çevrilməsi təhlükəsindən
danışarlar. Belə ki, xristian dini indi də siyasi səhnədən
tam çəkilməyib (Şimali İrlandiyadakı hadisələr
və s.). Hindistanda, Yaponiyada... dini təriqətlərin siyasətə
müdaxiləsi də bu qəbildəndir.
Din cəmiyyət
üçün yox, insan üçündür. Ayrıca
götürülmüş hər bir insanın düzgün
mənəvi-əxlaqi meyarlar seçə bilməsi, digər
insanlara münasibətdə yüksək mənəvi prinsiplərdən
çıxış etməsi sahəsində dinin rolu əvəzsizdir.
Dinin sosial təşkili, dini
institutların (sosial qurumların) yaradılması ancaq dini
ideyaların təbliğ olunması, dindarlara öz dini biliklərini
zənginləşdirmək, Allahla ünsiyyətdə olmaq,
dua etmək, mənəviyyatını təkmilləşdirmək
üçün şərait yaradılmasına xidmət
edir. Həmin sosial institutların, dini məbədlərin fəaliyyətini
təmin etmək üçün peşəkar din xadimləri,
ruhanilər hazırlanıb yetişdirilir, bu məqsədlə
müxtəlif səviyyəli dini məktəblər fəaliyyət
göstərir.
Dini sosial qurumlar cəmiyyətin
mikrostrukturunda miqyasca kiçik yer tutsalar da, müəyyən
müstəqilliyə, avtonomiyaya malikdirlər. Konstitusiyada da təsbit
olunduğu kimi din ilə dövlət bir-birindən
ayrıdır. Lakin bu ayrılıq ancaq hüquq müsəvisində
mütləq xarakter daşıyır. Siyasət və
ideologiya müstəvisində bu ayrılığın
mütləqləşdirilməsi mümkün deyil. Siyasətlə
məşğul olan, ideoloji konsepsiyalar hazırlayan adamlar,
millət vəkilləri və s. bu və ya digər dinə
qulluq etməsindən və ya ümumiyyətlə dinə
münasibətindən asılı olaraq müxtəlif
mövqelərdə dura bilərlər. Başqa sözlə,
din siyasətə müstəqil sosial subyekt kimi deyil, siyasətin
formalaşmasında iştirak edən şəxslərin
dünyagörüşü vasitəsilə təsir göstərə
bilər.
Bununla belə, müasir
dövrdə də din bəzən ideologiyaya çevrilir və
siyasətdə aparıcı rol oynayır. Son dövrlərdə
islam dini də bu missiya ilə çıxış edir.
İranda və Əfqanıstanda baş verən hadisələr
buna ən yaxşı misaldır. Azərbaycanda da islam dini ilə
bağlı təbliğatlar bəzən öz əsas vəzifəsindən
uzaqlaşaraq ideya-siyasi yön almağa təşəbbüs
göstərir. İndi ədəbi-bədii fikir sahiblərinin,
jurnalistlərin ən çox meyl etdikləri “ideoloji modellər”
XX əsrin əvvəllərində türk ideoloqları və
müsavatçıların irəli sürdüyü
“türkçülük, islamçılıq, müasirlik”
şüarının müxtəlif modifikasiyalarından ibarətdir.
Və bunların hamısında “islamçılıq”,
“islamlaşmaq”... mərkəzi yerlərdən birini tutur. Azərbaycan
müstəqillik əldə etdikdən sonra xalqın sovet
ideologiyasının təsiri ilə icbari yolla imtina etmiş
olduğu dini dəyərləri qaytarmaq təşəbbüsü,
heç şübhəsiz, təqdirəlayiq bir hadisədir.
Həm də nəzərə alsaq ki, islam bizim
üçün əsrlər boyu təkcə əqidə
yox, həm də əxlaq, adət-ənənənə, hətta
düşüncə tərzinin formalaşmasının
mühüm mənbələrindən biri olub, ona
qayıtmağın bizim üçün necə dəyərli
bir hadisə olduğunu təsəvvür etmək çətin
deyildir.
Bəziləri millətlə
dinin müxtəlifliyinə istinad edərək bunlar
arasında ancaq fərqi görməyə
çalışırlar. Halbuki din millətin
inkişafına da müəyyən təsir göstərir.
Böyük alman filosofu və tarixçisi İ.Q.Herder hələ
XVIII əsrdə “Bəşər tarixinin fəlsəfəsinə
dair ideyalar” kitabında yazırdı ki, türklərin hətta
zahiri gözəlliyinin artmasında da islam dininin böyük
rolu olub. Bizcə, Azərbaycanda neçə əsrlərdən
bəri yaşayan xalqların ümumi mənəviyyat, adət-ənənənə
və həyat tərzi sayəsində vahid “azərbaycanlı”
adı altında birləşməsində islam dininin rolu az
olmayıb.
Bütün bunlar müasir
Azərbaycan milli şüurunda, ictimai psixologiyasında dinin həqiqətən
mühüm yerlərdən birini tutduğunu göstərir. Bəs
onda dinin fəal siyasi və ideoloji mövqeyi nəyə
görə yolverilməz hesab olunur? İlk növbədə ona
görə ki, hər şey, hətta ən yaxşı
şey də, öz yerində olanda gözəldir.
Azərbaycan artıq öz
strateji yolunu seçib və psevdodini təlimlərin dinin
nüfuzundan istifadə edərək, din bayrağı
altında siyasətə müdaxilə etmək təhlükəsi
Konstitusiya səviyyəsində, hüquqi yolla aradan
götürülüb. Bəs onda belə təşəbbüslərin
qorxulu cəhəti nədən ibarətdir? Qorxulu cəhət
əsl dinin psevdodini təlimlərlə, ideoloji məzmunla əvəz
olunması və dinin öz həqiqi miqyasından
uzaqlaşmasıdır. Biz dinin ideoloji aktivliyindən, siyasi müdaxiləsindən...
yox, əksinə, dini itirməkdən qorxuruq. Çünki
sovet dövründə hər cür dinin inkar olunması
insanların mənəviyyatında bir boşluq
yaratmışdı və kommunist rejiminin uğursuzluğunun
səbəblərindən biri cəmiyyət miqyasında
mükəmməl ideoloji sistem yaratmaqla yanaşı, fərdi
mənəvi aləmdəki boşluğa dini əvəz edə
biləcək layiqli alternativ tapa bilməməsi idi. İndi
din aşkar şəkildə inkar olunmasa da, bu boşluğu həqiqi
dindən kənar fanatizm, xurafat, psevdodini məzmunla doldurmaq təşəbbüsü
daha ağır nəticələr verə bilər.
Bir daha yada salmaq istərdik
ki, dinin əsl məramı insan mənəviyyatını
ülvi duyğularla zənginləşdirməkdir. Din fərdi
mənəviyyatı yaddan çıxarıb sosial qurumlar, təsisatlarla
məşğul olduqda o, dinlikdən çıxır,
başqa bir şeyə çevrilir. İnsanlar isə yenə
də dinə möhtac qalırlar.
Xüsusən kommunist
ideologiyasından imtina etmiş bir xalq bu boşluğun yerini nə
iləsə doldurmağa ehtiyac hiss etdiyi bir vaxtda dinçilik
də, millətçilik də, qərbçilik də və
hətta bazar iqtisadiyyatına sürətli keçidin təsiri
ilə baş alıb gedən “alver psixologiyası” da
ideologiyada mərkəzi yer tutmaq iddiasında ola bilər. Və
bu problem ciddi surətdə tədqiq olunmalıdır.
Bəs əslində din
ideologiyanın strukturuna daxil olmalıdırmı və əgər
olmalıdırsa, burada nə kimi yer tutmalıdır? Bizcə,
ideologiya ayrıca fərdlərin ruhu, mənəviyyatı
haqqında yox, cəmiyyətin siyasi təşkili, optimal
siyasi-iqtisadi strukturu və ictimai həyatda mədəni-mənəvi
meyarlar haqqında təlim, ideyalar sistemi olduğundan burada nə
din, nə də milli spesifiklik mərkəzi yer tuta bilməz.
Din və millətlə əlaqə
əsasən sonrakı mərhələdə – ictimai müstəvidən
fərdi müstəviyə keçəndə ortaya
çıxır. Cəmiyyətin elə təşkilati
strukturu, elə ictimai dəyərlər və meyarlar sistemi
optimal sayıla bilər ki, şəxsi mənafe ilə ictimai
mənafe, əxlaqla hüquq arasında ciddi ziddiyət ortaya
çıxmasın, insanların vicdan azadlığı hər
hansı formada məhdudlaşdırılmasın. Bu
baxımdan dövlət siyasəti və hüquq normaları,
qanun məcəllələri işlənib hazırlanarkən
onların əhalinin dini və milli hissləri ilə
uzlaşması, ahəngdarlığı məsələsi nəzərə
alınmalıdır. Xüsusən islam dininin özünəməxsus
hüquq sistemi (müsəlman hüququ – şəriət)
olduğundan bizim ölkədə ilk növbədə
dünyəvi prinsiplər əsasında hazırlanan hüquq
normaları və qanunlar şəbəkəsi müəyyənləşərkən
şəriətin də imkan daxilində nəzərə
alınması və əmələ gələn
uyğunsuzluqların, ziddiyyətlərin minimuma endirilməsi
vacib şərtlərdən biridir. Yəni, cəmiyyətin
inkişaf strategiyası, sosial ideal elə seçilməlidir
ki, o, adamların mənəvi idealı və əqidəsi ilə
ahəngdar ola bilsin. Lakin burada yeganə məqbul metod – deduktiv
metoddur.
Adamların hər birinin istək
və arzularının, şəxsi mənafelərin, dini və
milli hisslərin toplanmasından cəmiyyətin optimal modeli
hasil ola bilməz. Əksinə, ümumi ictimai inkişaf
qanunauyğunluqlarının öyrənilməsindən hasil
edilən cəmiyyət modeli, sosial ideal və ona çatmaq
üçün həyata keçirilən siyasi, iqtisadi və
hüquqi islahatlar sistemi ilkin olaraq müəyyənləşdirilir
və bu modelin, islahatların hər bir adamın həyatında
öz əksini necə tapması sonrakı mərhələdə
ortaya çıxır.
Sosial idealın düzgün seçilib-seçilməməsi də məhz bu sonrakı mərhələdə aydınlaşır. Unutmaq olmaz ki, təbiətdə olduğu kimi, cəmiyyətdə də həqiqətin başlıca meyarı praktikadır. Sosial nəzəriyyələrin həqiqiliyi və pozitivliyi ancaq ictimai praktika ilə təsdiq olunur və deməli, nəzəriyyə ictimai gerçəkliyin tələblərinə uyğunlaşdırılmalıdır. Ona görə də ən mühüm şərtlərdən biri istifadə olunan bu və ya digər ideya-siyasi sistemin dinamikliyi, mütəhərrikliyidir. İdeologiya insanların şəxsi həyatına hansı istiqamətdə təsir etməsindən asılı olaraq müntəzəm surətdə özünü təkmilləşdirməlidir. Və ya plüralizm şəraitində hansı ideologiya son nəticədə insana daha yaxşı xidmət edirsə, dövlət də ona üstünlük verməlidir.
Səlahəddin XƏLİLOV
525-ci qəzet.- 2010.- 19 mart.- S. 7.