Azərbaycan şeirinin imperatoru
Zəlimxan Yaqubun 60
yaşı oldu. Zəlimxan müəllimi yaxından
tanıyanlara, o cümlədən mənə də bu qəribə
gəldi. Çünki Zəlimxan Yaqub o qədər səmimi
bir insandır ki, onunla ünsiyyətdə olan hər bir insan
onu özünün yaşıdı hesab edir. Bəlkə də
bu, şair taleyidir. Tanrıdan kəramət alan şair həmişə
gəncdir, hamının yaşıdıdır. Zəlimxan
Yaqub da belələrindəndir. O, ədəbiyyata milli
köklərdən gəldi, bu kökləri
budaqlandırıb yaşadanlardan biri oldu. Bizim çox dərindən
gələn bir ədəbiyyatımız var. Bu xalqın
taleyi elə gətirib ki, yüz illər boyu burada iki ədəbiyyat
qoşa addımlayıb – biri xalqın bağrından gələn
və onun dilində yaranan ədəbiyyat, biri də
qıraqdan gələn və saraylar tərəfindən dəstəklənən
ədəbiyyat. Bizim dahi adlandırdığımızın
çoxu sarayın dəstəklədiyi ədəbiyyatın
nümayəndələridir. Amma onların istifadə etdiyi
dil bu xalq tərəfindən qəbul olunmadı, nə Azərbaycanda,
nə də başqa türk ölkələrində.
Çünki tarix saraylarda yaransa da, onu yaşadan ac
daxmalardır. Çox nəhənglər gəldi keçdi,
amma bu xalq Əhməd Yəsəvi və Vəli
Bektaşın, Yunus İmrənin, Qaracoğlanın, Xətainin,
Qurbaninin, Dadaloğlunun, Vaqifin, Vidadinin dilində
danışdı və yazıb-yaratdı. Dünya adlı
düzəndə türklərin qurduğu çox səltənətlər
bərqərar oldu, neçə dinlər gəlib keçdi,
neçə mədəniyyətlə uğraşdıq,
yüz illər boyu dil işğalına məruz qaldıq,
amma türk dili yaşadı. Çünki onu yaşadan
qırılmaz bir şəcərə var, bu şəcərə
min illər boyu bu dili yaşada-yaşada bu günə gətirib
çıxarıb. Bu şəcərəyə xalq
arasında ozanlar deyiblər. Saray intellektualları,
aparıcı mədəniyyətlərin dilində
danışanlar və yazanlar onlara yuxarıdan
aşağı baxıblar, türk dilini qara camaatın dili
hesab ediblər və yekunda onlar tarixin yaddaş arxivinə,
türkün dilində yazanlar isə xalqın yaddaşına
köçdülər. Biz bu gün dünya səhnəsində
varıqsa, bu dili, bu mədəniyyəti yaşadanlara
borcluyuq. Onlar qırılmaz bir şəcərədir, əsrlər
boyu yol gəlir. Zəlimxan Yaqub da onlardan biridir. O, bu xalqın
içindən doğulan bir şairdir. Borçalıda,
Böyük Çöl ərazisində doğulub. Qədimdə
bu əraziyə Qara Yazı deyirdilər. Çöl, türk
etnosunun ruhunu yaşadan təbii bir arxivdir. Və türk
ruhunun nəğməkarları həmişə bu arxivlə
bağlı olublar. Bizim bu gün də, keçmişdə də
guya ki, intellektual hesab olunan ədiblərimiz mövcud olub. Onlar
çox kitablar oxuyub, çox şeylər yazıblar, amma
xalq intuitiv olaraq onları qəbul etməyib. Çünki
onların təlqin etmək istədiyi əcnəbi ruh bu xalqa
yabançıdır. Əsrlər boyu hələ ki,
heç kim nə qılıncla, nə qələmlə
türk xalqının ruhunu fəth edə bilməyib. Bu ruhun
öz fatehləri var... Zəlimxan Yaqub bu ruhun fatehlərindəndir.
Çünki onun şeiri xalqın ruhunun dilində
danışır...
Şəhər
dünyasıdı, gündə meydana
ağıllısı
çıxır, dəlisi çıxır.
Hərənin bir cürə
nəfəskəsəni,
Hərənin bir cürə
zəlisi çıxır.
Hamı bu şəhərə
dipdiri gəlir,
Hamının şəhərdən
ölüsü çıxır.
Zəlimxan Yaqubla Türkiyəyə,
Elazığ vilayətində “Xəzər şeir
bayramı”na getmişdik. Mən orada onun oxuduğu şeirlərə
xalqın reaksiyasını gördüm, bu münasibət
şeirə xalq sevgisinin münasibəti idi. Söhbət minlərlə
adamın göstərdiyi münasibətdən gedir, indiki
dövrdə çox az adam şeirlə kütlənin qəlbini
fəth etməklə qürrələnə bilər. Amma Zəlimxan
Yaqub bunu bacarır. Allah ona şair təbi də verib, fenomenal
yaddaş da, natiqlik qabiliyyəti də. Çünki, onun
missiyası var, o, türkün ruhunu, türkün dilini
yaşadanlardandır. Türkyədəki tədbirlərdən
birində görkəmli şairimiz Çingiz Əlioğlu
onu “Azərbaycan şeirinin imperatoru” kimi təqdim etdi. Bunu
sıradan bir adam yox, çağdaş Azərbaycan
şeirinin böyük nümayəndələrindən biri
dedi. İndiki zamanda belə hərəkətlərlə
çox az rastlaşmaq olur. Şəxsi personaları
içində çabalayan əksər “böyük” ədiblərimiz
onlardan sonra ədəbiyyatın öldüyünü bəyan
edirlər. İçi böyük olmayan heç vaxt
böyük şeylər yaza bilməz. Və
başqasını da etiraf etmək üçün gərək
özün böyük olasan. Çingiz Əlioğlu Zəlimxan
Yaqubu təqdim edəndə Türkiyə auditoriyasına
göstərdi ki, Azərbaycanda böyük ədəbiyyat da
var, böyük kişilər də. Zəlimxan Yaqub da bu
böyük ədəbiyyatı yaradan böyük kişilərdən
biridir. Azərbaycanda onun kimi ümumxalq məhəbbəti
qazanmış az-az şairlər var. Bu gün yaşayan
şairlər arasında Zəlimxan Yaqub qədər xalqın
tanıdığı və şeirlərini əzbər
bildiyi şair təsəvvür etmirəm. 2002-ci ildə, mənim
təşkil etdiyim bir tədbirdə, daha doğrusu,
aşıq Hüseyn Bozalqanlının şərəfinə
keçirilən “Ozan şöləni”ndə Tovuzdan gələn
bir müəllimə Zəlimxan Yaqubun Hüseyn Bozalqanlı
haqqında poemasını əzbərdən dedi. O, Zəlimxan
Yaqubla tanış deyildi və tədbirə də təsadüfən
gəlmişdi. Sadəcə o, bu poemanı əzbərdən
bilirdi və bununla bu gün çox az şair qürrələnə
bilər. Azərbaycanın istənilən yerində, istənilən
tədbirdə belə bir hadisə baş verə bilər. Zəlimxan
şeirini bilənlər minlərlədir. Bizim xalq belədir,
özününkü bildiyini sevir, sevdiyini yaşadır.
Sevgini isə gərək qazanasan. Özünü sevdirmək
üçün öncə gərək özün
başqasını sevməyi bacarasan. Sevməyi bacarmaq
üçünsə, gərək o sevgi sənin içində
olsun. İçi böyük şevgi ilə dolu olanlardır
böyük əsərlər yaradanlar. Zəlimxan Yaqubun
içində çağlayan enerjini hiss eləmək
üçün onun şeirlərini oxumaq kifayətdir. Onun əsərlərinin
miqyasının genişliyi, panoramlılığı, şəxsiyyət
və istedadın bir-birini tamamlamasından irəli gəlir. Səxavət
və ürəyigenişlik böyük kişilərə
xas xüsusiyyətdir. İndi Səməd Vurğun
xüsusiyyətlərinə malik ədiblərimiz azdır.
İstedadlı adamlara arxa durmaq dəbdən düşüb.
Yaşlı nəsildən olan əksər ədiblərimiz gənc
nəslin yüksəlişində mənsub olduqları Sovet ədəbiyyatının
ölümünü görürlər. Mən
yazılarımın birində bunu “prokrust siyasəti”
adlandırmışam. Bu siyasətin məğzi ondan ibarətdir
ki, boyu onların boyundan hündür ola biləcək hər
bir ədibin başı kəsilməlidir. Ən yaxşı
halda onlar ədəbiyyat adlı xanımın
qısırlaşdığını və Azərbaycanda
istedadların daha doğulmadığını bəyan edirlər.
Sovet quruluşu öldüsə, demək ədəbiyyat da
öldü.... Əlbəttə, bu cılız adamların
münasibətidi. Öz böyüklüyünü hiss edən
sənətkar qısqanc ola bilməz. Zəlimxan Yaqub kimi. O, Səməd
Vurğun səxavəti ilə bacardığı qədər
yeni nəslə arxa durmağa çalışır, onlar barədə
mətbuatda söz deyir. Çünki o, çox qədimdən
gələn bir şəcərənin həlqəsidir və
milli ruhun daşıyıcısı olaraq yaxşı bilir
ki, bu şəcərə zənciri heç vaxt qiyamət
gününəcən qırılmayacaq. Bizim böyük
filosofumuz professor Səlahəddin Xəlilov Azərbaycan
torpağının istedadlarla zəngin olduğunu, lakin onları
əhatə edən mühitin istedadlarının
parlamasına imkan vermədiyini deyir. Təəssüf ki, bu
yaşadığımız zamanın
reallığıdır. Amma Zəlimxan Yaqub bu
reallığın içində parlaya bildi. Çünki
ona mane ola biləcək mühit inandığı həqiqətlərlə
müqayisədə çox zəifdi. İçində
Tanrı eşqi yaşadan adam Tanrı hökmündədir,
Tanrı verən hökmü isə bəşər
hökmü pozammaz. Zəlimxan Yaqub ozanlar məclisindən
qırxlar məclisinə doğru gedən bir yol gəldi, bu
yolda şəriət də var, təriqət də, həqiqər
də, mərifət də. Və bu yolun sahibi ona böyük
ilham verdi. O, bir gənclik təravəti ilə “Peyğəmbər”,
“Yunus İmrə” kimi dastanlar yazdı. Bu il bizim “Ulu
Çinar” jurnalında dərc olunan “Sürgün” poeması
isə ədəbi ictimaiyyət tərəfindən çox
yüksək qiymətləndirildi. Hətta Anar kimi ağsaqqal
və böyük yazıçımız yeni il gecəsində
istirahətini bu dastan haqqında məqalə yazmağa qurban
verdi. Böyük şairin yazdığı böyük əsərin
cazibəsindən çıxmaq çətindir. Son illərdə
yazdığı digər poemaları kimi, sürgün
dastanı da türk epos təfəkküründən
qaynaqlanır, hətta o formaca da xalq dastanlarına
yaxındır, həm nəsrlə, həm də nəzmlə
yazılıb. Şairin 60 yaş ərəfəsində
yazdığı bu əsər də göstərdi ki, ilahidən
gələn ilham odu heç zaman sönmür. ...
Allah sənə ömür
versin, Azərbaycanın Zəlimxanı, türklüyün Zəlimxanı
və şeirimizin xaqanı! Yaz, yarat və yaratmaq
üçün yaşa!
Elxan ZAL QARAXANLI
525-ci qəzet.- 2010.- 20 mart.- S.21.