Ayıq vicdanla yazılan mətləblər
Hər hansı bədii əsər, istər yığcam şeir, istər vahid və sadə süjetli kiçik hekayə, istərsə də qollu-budaqlı, şaxəli, neçə-neçə hadisəni, insan taleyini özündə birləşdirən iri həcmli roman üçün doğulan mövzu da var, quraşdırılan, uydurulan mövzu da. Doğulan mövzudan əsl bədii əsər doğulur. Quraşdırılan, uydurulan mövzudan yaranan əsər, oxucuya doğmalaşa bilmir, üzündən-gözündən ögeylik yağır. Son məqamda onu yazana da, müəllifin qələminə də zərrə qədər hörmət, şöhrət gətirmir. Bu fikri söyləməmək də olardı, çünki mən zamanın gerçəkliyi, həyatın həqiqəti ilə yazıçı təxəyyülünün bəhrəsi olan bitkin bir romandan danışmaq istəyirəm. Az qala əhalisinin yarısı “müğənni”, “şair”, “yazıçı” olan müasir Azərbaycanda əsl sənət adamlarını, bədii söz sərraflarını bu gün barmaqla saymaq mümkündür.
Çoxdan idi ki, belə
bir roman oxumamışdım. Necə
deyərlər, həyat
həqiqətlərini, isti
və soyuq münasibətləri, ləkəsiz,
vicdanlı yaşamaq uğrunda mübarizəni,
pula, sərvətə qul
psixologiyasını açıb
ortaya qoyan, milli təəssübkeşliyə
söykənən, nəhayət
konfliktlərin zirvəsinə
çatanda “hərənin
yerini” özünə
göstərə bilən
roman barədə deyirəm.
Nədənsə yazıçıya, şairə
“istedadlı” titulunu, epitetini, möhürünü
vura bilmirəm. Yazıçı, şair istedadlı deyilsə, deməli o, nə yazıçıdır,
nə də şair. Kəsəsi,
doğrudanmı yazıçı,
şair istedadsız da ola bilər? Onda onun nəyi
yazıçı və
şairdir? Beləsinin qalın-qalın
kitabları nəşr
olunsa da, “saqqal altından keçib” hansısa mükafatı alsa da, əhəmiyyəti yoxdur.
Nüşabə xanım Məmmədli yazıçıdır. Hadisələri
ümumiləşdirə bilən,
yaratdığı xarakterlərin
daxilinə nüfuz edən, düyünləri
aça bilən, oxucuya “nağıl danışmayan”, onu düşündürən, kövrəldən,
həyata hazırlayan,
dostu düşməndən
seçə bilməyi,
sözün həqiqi
mənasında öyrədən,
bir sözlə, əsərlə yaşayan,
əsəri yaşadan
yazıçıdır. Nöqtəsini
2009-cu ilin sentyabr ayında qoyub bir ildən sonra oxucuların ixtiyarına verdiyi “Vicdan dustağı” adlı romanının mövzu dairəsi, təsir gücü məhz məni beləcə düşünməyə,
əlimə qələm
alıb fikrimi oxucularla bölüşməyə
məcbur etdi. (“Məcbur etdi”
kəlməsi əsərin
gücü barədə
ən qısa və ən ədalətli deyimdir.)
Şərti olaraq romana inkişaf
mərhələlərinə görə bir neçə ad verə bilərik. Məlikin Səltənətin qolundan yapışması,
zorla qızın ürəyinə hakim kəsilmək istəyi sonrakı faciələrin
bünövrəsinə qoyulan
qara daş kimidir. Yollar, talelər qovuşsa
da əqidə və məfkurə ayrılığı müxtəlif
bar-bəhər verən
iki ağacın bir-birinə vurulan dözümsüz calağına
bənzəyir. Biz “Qovuşan və ayrılan yollarla” irəlilədikcə böyük
məhrumiyyətlərə, göz yaşlarına, dözümə, unutqanlığa
yaxınlaşırıq. Səltənət mənən təhqir
olunub, mənən əzab çəkir, lakin gözəlliyinin, gəncliyinin keşiyində
dayanıb əlinin zəhməti ilə Şəfa və Vəfa adlı əkiz qızlarını
çətinliklə böyüdür.
Romanın “Atasız qızlar”
ardıcıllığını Nüşabə xanım yazıçı qələmi
ilə yanaşı ana ürəyinin çırpıntıları ilə
qələmə aldığına
görə söhbət
ancaq təbiilikdən
gedə bilər.
Əsərdə dünyanın yaxşı
adamlardan xali olmadığını da
görür, yaşamağın
çətinlikləri ilə
sevincini mizan-tərəzidə
çəkirik.
“Moskva burulğanı” bizi tamam başqa mühit, başqa həyat tərzi ilə
Əsərdə “Erməni xisləti, erməni xəyanəti” şişirdilmədən, bəzək-düzək
vurulmadan qələmə
alınıb. Tarixi düşmənlərimiz dünyanın o başında
da öz xəbislik və xəyanətindən əl
çəkə bilmir.
Sanki müəllif dönə-dönə
xatırladır: unutmayın
ki, erməni həmişə, hər yerdə elə ermənidir; məkri, xofu, paxıllığı,
hiyləgərliyi, iddiası,
kiri-pası, qorxaqlığı,
qaniçənliyi, heyvani
hissləri ilə. Elə buna görə Kristina erməni Robertdən ayrılır, lakin ondan olan oğlu
Joranın atası ilə görüşməsinə
mane olmur.
Jora ilə Səmədi dünyaya Kristina gətirib. Birinin atası
erməni, o birininki Azərbaycanlıdır. Robertin təkidi
ilə Jora Səmədi çimərliyə
aparır, ata-bala birləşib Səmədi
Moskva çayında boğurlar.
Faciənin böyüklüyünə bax
– Jora ilə Səməd anabir qardaşdırlar. Lakin damarlarında erməni
qanı axan Jora bunun fərqində
deyil. Bu vəhşilikdən doğan
faciədir.
Müəllif erməni ilə nəinki bir şəhərdə, ölkədə,
hətta bir qarında yatmağın da təhlükəli olduğunu xatırladır. Nüşabə
xanımı digər
yaşlı və cavan həmkarları ilə müqayisə etmək fikrində olmasam da həqiqəti
deməkdən çəkinmirəm;
hələ də Azərbaycanın bəzi yazıçıları erməni
mövzusuna ehtiyatla yanaşır, tarixi düşmənlərimiz barədə
deyə biləcəklərini
demir, yaza biləcəklərini yazmırlar.
Sanki özlərini hansı gün üçünsə, hansı
görüş üçünsə
“ləkəsiz”, “təmiz”
saxlayırlar. Nüşabə Məmmədli isə erməni tərifinə, erməni təşəkkürünə,
erməni sağoluna ehtiyacı olmayan əsl türk qızı, Azərbaycan yazıçısıdır.
Əgər Nuşabə
xanım erməni işğalı altında
inləyən Ağdamda
dünyaya gəlməsəydi
belə, Qarabağın
dərdinə tablamayan
beş qardaşını
qısa zaman kəsiyində bir-birinin ardınca torpağa tapşırmasaydı belə,
yenə də ermənilərə nifrəti
azalmayacaqdı. Axı,
qatilin sifəti min olsa da, adı
birdir – qatil!
Qayıdaq “Vicdan dustağ”ına. Nəhayət 20 ildən sonra oğlu Səmədi, arvadı Kristinanı əbədilik
itirən Məlik sanki 20 illik həbsdən xilas olub Azərbaycana dönəndə də erməni tamahkarlığına
qurban gedir; hər şeyi əlindən alınan vicdan dustağı canında neçə azarla, yuxulu başı, yumulu gözü ilə xəstəxana çarpayısına
düşür...
Ağrı-acı, göz
yaşı, məhrumiyyətlə
dolu romanda bir “Qırmızı xətt” də var. Bu xeyirxah insanların kişisiz ailəyə, əkiz bacıya, müəllif demiş, üç kəsiyə göstərdikləri diqqət
və qayğıdır.
Füsunkar xanımla Elsun
xanım ehtiyac içində yaşayan ailəni sanki qırx arşınlıq
quyunun dibindən çıxarırlar. Gözəl
səsi olan əkiz bacılar xeyirxah insanların köməkliyi ilə ağ gün
görməyə başlayırlar.
Gənc anaya tələbə adını daşımaq
qismət olmasa da qızları tələbə də olurlar, uğur da qazanırlar, öz məhəbbətlərini
də tapırlar.
Vicdan dustağı olan Məlik nəhayət Bakıda çarpayı dustağına çevrilir. Səltənət iyirmi ildən sonra həyat yoldaşını xəstəxanada
huşsuz görəndə
bayılır. Məliyin
qaşlarının arasındakı
qara xal hələ neçə il qabaq
onsuz da Səltənətin ürəyinə
köçmüşdü.
Nüşabə xanım Məmmədlinin
“Vicdan dustağı” romanının tərbiyəvi
əhəmiyyəti böyükdür. Xoşbəxtlik dünənki iztirablar üzərində yox, sabaha olan inam,
əqidə, iradə
üzərində qurulur.
Əsl sevgi qarşıya çıxan maneələri
aşmaqda insanın əlində əvəzolunmaz
silahdır.
Bu mövzuya
haçansa mən də müraciət etmişəm:
“Ləzzət
çəkən zaman
dünya yuxuda,
Xəcalət çəkəndə vicdan
oyaqdır”.
Nüşabə xanım Məmmədli “Vicdan dustağ”ı romanını ayıq və oyaq vicdanla
yazıb.
Bir sözlə, vicdan dustağı olmamaq üçün Nüşabə
xanım Məmmədlinin
“Vicdan dustağı” romanını oxumağa dəyər. Yazıçıdan milli dəyərlərə,
milli məfkurəyə
arxalanan yeni əsərlər gözləmək
inamı və ümidi ilə.
Ələmdar QULUZADƏ
525-ci qəzet.-
2010.- 6 may.- S.6.