Bayatılarımız şairin gözü və sözü ilə
Bu günlərdə ünlü şairimiz Məmməd Aslan mənə telefon açıb: “Bir bizə gəl”-dedi. “Bayatılar haqqında yenicə yazıb çap etdirdiyim kitabımdan birini sənə verim, birini də baş redaktorun Həsən müəllim üçün yazmışam, aparıb ona çatdırarsan”. Sevincək özümü ustadın ünvanına yetirdim. Son dərəcə nəfis tərtibatda hazırlanmış bərli-bəzəkli “Bayatı rüzgarı” kitabını alıb heyran-heyran oxudum. Amma kitab da kitabdır ha! Oxuduqca aydan-arı, sudan duru bayatılarımıza təzədən vuruldum. Pakizə naxış və haşiyələrdən, əlvan şəkillərdən də gözümü çəkə bilmədim. Özü də, sözü də o qədər gözəldir ki, adam əlindən yerə qoymağa qıymır bu kitabı...
“Bayatı rüzgarı” yaddaşıma həzin bir sığal çəkib mənə 2008-ci ilin bir payız axşamı Musiqili Komediya Teatrında Məmməd Aslanın bələdçiliyi ilə düzənlənən eyni adlı poeziya məclisini xatırlatdı. Həmin axşam şairin “əsdirdiyi” rüzgar ürəklərimizi xəfifcə titrətmiş, zərif duyğulara kökləmişdi. Budur, indi də bu mükəmməl kitab qarşımdadır.
Şair elə titul səhifəsindəcə yazdığı təqdimatla oxucunu bir anda “ələ alır”. “Hər bayatı üstündə minlərlə insan ruhu dolaşır: minlərlə müəllif! O hesabla bu kitabın saya gəlməz qədər müəllifi var!.. Mən Məmməd Aslan onların mübarək ruhuna katiblik eləməyə çalışdım...” Yetərincə təvazökar, ibrətamiz bir yanaşmadır!
Kitab “Nağıllar nağılı” adlı özəl bir bölmə ilə başlanır. Burada müəllif, işləndikcə tanrı bərəkəti qazanan tükənməz ədəbi xəzinədən yapdığı “bayatı xonçası”nı soyumuzun başına bir təbərrik kimi səpələmək niyyətini açıqlayır. Beləcə “Ömrümüzün bayatı rəngi”nə qaynayıb-qarışır, ağzımızı “Dirilik çeşməsi”nə söykəyib bakirə sözlərə təşnə könlümüzü soyuduruq:
Ballarda beçə
balı,
Bal bilən
seçə balı!
Bir bayatı
çağladı:
Endirdi heçə
balı...
Bu “şirin-şəkər”
bayatı da, qədim və köhnəlməz şifahi
xalq ədəbiyyatı
örnəkləri ilə
bərabər, ara-sıra
verilən bəzi nümunələr də Məmməd Aslanın özünə məxsusdur.
Bu cəsarətə haqqı
çatdığını sevimli şairimiz öz yaradıcılığı
ilə çoxdan sübuta yetirib. Şəkk eləyənlər
onun “Güləbird bayatıları”, “Bu dərə-
İncə dərə”
kimi silsilələrinə
nəzər yetirsinlər.
Elə buradaca əlavə edim ki, ömrü boyu “sözü-kəlməni
səpib-göyərdən”, ruhu ilə başabaş
bayatı dünyasına
qovuşan şair kitabında Lələ, Qasım, Gülgəz, Xətai, Sarı Aşıq, Vidadi, Dədə Ələsgər,
Şəhriyar kimi ulularla yanaşı, tək özünün deyil, digər çağdaş yazarlarımızın
də bayatı gülşənindən könül
açıqlığı ilə tutduğu ətirli dəstələri
oxuculara hədiyyə
eləyib.
“Bayatı
zirvəsinin əl-ətəyində”
bölməsi yuxarıda
adlarını çəkdiyim
ustad sənətkarlardan
daha öncə bu janrda sözünü
demiş Əzizi, Ələmi, Əmani, Bikəs, Gülhüseyni,
Məsum, Müqabil, Məcruh kimi könül tərcümanları
yad edilib. “Zirvə”lər məhz bu zəmində araya-ərsəyə gəlib.
Bikəsəm, gülə
damlar,
Gözyaşım gülə
damlar.
Dünya dağılsa
yeydir,
Solunca gül adamlar.
...İstər-istəməz
rüzgara qoşulub gedirsən.Türk boylarının
bayatı örnəkləri
səni elə sehirləyir ki, Anadoludan olan soydaşlarının, Krım
tatarlarının, qaqauzların,
ahıskalıların ürək
çırpıntılarını lap özününkü kimi
eşidirsən, ehtizazlarını
özcə damarında,
qanında hiss edirsən.
Ay dağlar,
nə dağlarsan;
Daşdan kəmər
bağlarsan.
Gül səndə,
çiçək səndə,
Nə dərdin
var, ağlarsan?!
Kitabın “Gülgəzdən
örnəklər”, “Lələ”,
“Bayatı-ibrətnamələr”, “Məmləkətimizin söz
qalaları”, “Dağ bayatıları”, “Güllü
bayatılar”, “İnsanı
ovqat yaşadır”, “Cinas bayatı”, “Bayatının qohum-qardaşı”
kimi bölmələri
o qədər maraqlıdır
ki, oxumaqdan doymur, elə hey duyğulanır, qürurlanırsan.
Bir cümləsindən
belə vaz keçmək olmur. Şairanə tədqiqat başqa şeymiş!
“Təhrifə
məruz qalmış
bayatılar”dan ayrıca
danışmağa dəyər.
Şair qeydlərində
təəssüflənir ki,
bunların əksəriyyəti
çox məşhur
bayatılardır. Sadəcə,
fərqinə varmamışıq,
ya da özümüzü
o yerə qoymamışıq.
Məsələn, şairin
fəhmin gücünə
cinas qafiyələrlə
bərpa etdiyi, necə deyərlər, “sınıqlarını bitişdirdiyi”
məşhur bayatı
indi gör necə də gözəl səslənir:
Səyyada bax, səyyada,
Torun qurmuş
sayada.
Toruna bir ov düşmüş,
Yox kimsəsi
oyada...
“Sarı
Aşıq” bölməsi
oxucuya çox unudulmaz təsir bağışlayır. Burada
bayatının möhürünü
vurmuş, şifahi poeziyamızın Füzulisi
sayılan Aşığın
bənzərsiz nəfəs
hörgüləri, cinaslı
deyimləri, Yaxşı
adlı bir qıza olan nakam eşqindən yoğrulmuş “Yaxşı
və Yetim” dastanı bərədə
böyük məhəbbətlə
söhbət açılır,
sənət gülzarından
seçmələr təqdim
edilir:
Mən Aşıq,
o da giryan,
Çöl giryan, oda giryan.
Dedim: qıraqdan
isin,
Demədim: oda gir, yan...
Kitabında müəllif
bildirir ki, Aşıq Ələsgər
bayatı yazmasa da, onun saysız-hesabsız
cığalı təcnislərindən
ayrıca çinləyərək
bayatı kimi bir güldəstə bağladım. Bunlar sanki bir başqa
mətndən qoparılmayıb,
elə bu şəkildə yaradılıb:
Mən aşığam,
ay ağa,
Piltə yanar, a,
yağa.
Mərd sözün
üzə söylər,
Heç yapışmaz
ayağa.
Bu bölmədə
həmçinin sönməz
ocağın tanınan
şairləri—Dədə
Ələsgərin ləfzi,
zənguləsi, ahəngi
və ləngəri mükəmməl olan qardaşı oğlu Növrəs İmanın,
nəvəsi Haqverdi Talıboğlunun, Göyçə
nisgilli qardaşı nəvəsi İsmixan Didərginin haqqında müəllifin qələmə
aldıqları, onlardan
misal gətirdiyi bayatılar da adlarına layiq məqamda yer alıb:
Göyçə yana,
Üz çevir
Göyçə yana.
Dünyanı gəz,
tapmazsan
Göyçədən göyçək
ana!
Məmməd Aslan bayatını nalə və şikəstələrinə
görə “bülbül
boyda möcüzə”
də adlandırır,
yığcam biçiminə
görə ədəbiyyatımızın
“çeçələ barmağı”
da. Onun təqdimatında Həzrəti-Bayatı
bəzən də baş barmaqdan böyük görünür,
kəramətli olur. Özü demişkən,
ulu məqsədləri,
mərtəbələri ünvanlaşdırır.
Şairin fikri gəzişmələri, bədii
açmaları, orijinal
incələmələri, bax,
beləcə, oxucunu sehirləyir, xoş bir “Bayatı rüzgarı”nın qanadlarına
alıb uzaqlara aparır.
Əli
NƏCƏFXANLI
525-ci qəzet.-2010.- 6 may.- S.7.