Arif Abdullazadə: özü və
sözü
Arif Abdullazadənin əziz xatirəsinə
Arif Abdullazadənin
70 yaşı olacaqdı! Ancaq... ölümündən səkkiz
il keçir , səkkiz ildir ki, o, aramızda yoxdur. İlk dəfə
olaraq ömrün növbəti onillik dayanacağını
Arif Abdullazadəsiz qeyd edirik. Qeyd edirik deyəndə ki, əllisində,
altmışında təmtəraqlı, təntənəli rəsmi
yubiley tədbirləri keçirilməməsi (əslində
o, bunu sevməzdi də) ənənəsi elə indi də
davam edir. Sağlığında yalnız məhdud dost təbriklərilə
kifayətlənən Arifin onsuz keçən yeddinci onilliyi də
son dərəcə sakit, susqun və kiçik bir dairədə
anılır. Yaşasaydı, yəqin ki,
yaradıcılığına kənardan baxmağa,
yazdıqlarını təhlil etməyə (onsuz da
özünə qarşı tələbkar idi!) bir qədər
də imkan tapacaqdı və mütləq, bunu dəqiq bilirəm,
yetmişinə nəsə yazacaqdı. Axı, o, əllisini də,
altmışını da şeirlə qarşılamışdı.
Yadımdadır ki, əllisi 90-cı ilə düşən
Arif sənətkar üçün əlamətdar olan bu
yubiley yaşının gəlişindən nəinki sevinməmiş,
hətta narazı qalmışdı, onu həm tez, həm də
gec gəlməsində qınamışdı:
Ya belə tez, ya belə gec,
niyə gəldin, 50 yaşım-
Yurdum hələ
qarasını soyunmayıb,
Yurdum hələ qəlb
dolusu ovunmayıb,
Hansı evin
işığına,
Hansı səsə-küyə
gəldin 50-yaşım?!
O, şeirlərində
olduğu kimi, həyatda da belə idi: heç zaman
özünü yaşadığı cəmiyyətdən
ayırmazdı, təkliyin xoşbəxtliyini, sevincini
(özü olsa belə!) qətiyyən qəbul etməzdi.
Müstəqim mənada ömrü boyu tək yaşasa da , heç zaman tək olmamışdı,
özünəməxsus fikirləri, ideyaları,
düşüncələrilə yaşamışdı.
50-si kimi 60-nı da sakit, təmtəraqsız,
bir az da narazı qarşıladı Arif. Qarşıda onu gözləyən taleyini
oxuyurmuş kimi. Bu zaman Arif taleyini yazmaqdan qətiyyən
çəkinmir, onun poetik sözü bütün
çalarlarıyla mahiyyətini, varlığını ifadə
edir və gələcək (ən azından öz gələcəyi)
barədə poetik proqnozundan da qalmırdı:
Bu altmış nə yaman
daş-kəsəklidi,
Çoxumuz bu
həddi keçə bilmirik.
İynəsi zəhərli
diş altındadı,
Torpağı bir
qarış döş altındadı,
...Altmışlarda
açdıq söz qapısını,
Altmışa
çatmamış örtüb gedirik.
Altmışı
keçdi Arif Abdullazadə, ancaq nə yazıq ki, bundan sonra cəmi
iki il-yeni minilliyin iki ilini yaşadı. Yeni əsrin
onilliyini aşa bilmədi, altmışın “daş-kəsəkli”
yollarında büdrədi. O, yaşamını itirəndə
2002-ci ilin May ayı idi. O, bu ayı çox sevərdi, təkcə
təqvim baxımından deyil, siyasi düşüncə,
özgürlük və azadlıq baxımından sevərdi.
Arif Abdullazadə Apreldə
doğulmuşdu, uzun müddət sovet sisteminin vətəndaşı
olmuşdu , lakin heç zaman aprelçi
olmamışdı, özünü heç zaman Aprel
övladı hesab etməmişdi. İçində
yaşadığı Apreli nəinki daxilən, qəlbən
sevməmiş, hətta ona bir şeir belə həsr etməmişdi.
Yaradıcılığa XX əsrin 60-cı illərində
gəlsə də (o dövrün özündə belə
ideologiyaya xidmət edən nə qədər əsərlər
yazılırdı!), çap şərtlərinin çətin
olmasına rəğmən siyasi konyukturalı bir şeir belə
yazmadı. O dövrdə sənət adamları
qarşısında yaradılmış partiya, ideologiya baryerlərini
aşmaq üçün müəyyən mərhələlərdən
keçmək, ayrı-ayrı şəxsiyyətlərə,
mövzulara əsərlər həsr etmək kimi
“yazılmamış qanun” sanki Arif Abdullazadəyə şamil
deyildi. Arif Abdullazadə bütün varlığıyla
Mayısçı idi: namuslu həyatı, üsyankar təbiəti,
daxili və zahiri müstəqilliyi, ağıl və bədii
təfəkkürünün özgürlüyü və onu
hər zaman əks etdirməsilə. O, Mayıs tərəfdarı
idi, dəqiq desək, Cümhuriyyət, azadlıq aşiqi idi.
Bunu hələ 80-ci illərin əvvəllərindən,
ilk aspirantı olduğum zamandan hiss etmişdim. Buna qədər
iki il Türkiyədə
çalışması onun özgürlüyünü bir qədər
də artırmışdı. Bir sözlə, mən onunla
A.Abdullazadə
yaradıcılığa başlayan zamandan ömrünün
sonuna qədər opponentlərinə onu qeyri-səmimilikdə
suçlamağa, ölümündən sonra isə
“yazılarında, çıxışlarında partiyalı
mövqe əks etdirib” kimi ittihamlara azacıq da olsa imkan vermədi. Bütün əsərlərini
öz qəlbinin səsi, ürəyinin hökmü ilə
yazdı. Elə sonrakı-postsovet dönəmində
də Arif Abdullazadə zamanın ideologiya maşınında
tez-tez dəyişən, aktuallaşan mövzu və
problematikaya yaradıcılığında yer vermədi.
Çünki o, sənətə ad-san,
şan-şöhrət, titul almaq və var-dövlətə
sahib olmaq amacıyla gəlməmişdi. O, sənəti
ilə heç zaman alver etmədi, mənsəb dalınca
qaçmadı. O, belə canatımlara sadəcə ikrah
hissilə yanaşır, məişət problemlərini həll
etməyə yönələn sənət möhtəkirliyinə
qarşı çıxırdı. Arif nə
yazıbsa, arifcəsinə yazıb, qəlbinin səsi, ürəyinin
hökmü ilə yaradıb. Ona görə
də onun əsərləri zamanın sınağından
üzüağ çıxır, saf, təmiz sənət
imicini qoruyub saxlayır.
Arif Abdullazadə
1940-cı ildə Şəkidə ziyalı ailəsində
dünyaya gəlib, Bakı Dövlət Universitetinin filologiya
fakültəsini bitirib (1961). İlk şeirləri
də elə tələbəlik illərindən dərc
olunmağa başlayıb. Bir il
AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat muzeyində, sonra
Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda işləyib. “Qantəmirin həyat və
yaradıcılığı” mövzusunda namizədlik
dissertasiyası müdafiə edib. Bundan
sonra da elmi axtarışlarını davam etdirərərək
“Azərbaycan poeziyasında üslublar və istiqamətlər”
mövzusunda doktorluq dissertasiyası yazıb. Doktorluq işində araşdırdığı
problem zamanında kifayət qədər mübahisəli
göründüyündən çox maneələrlə
üzləşmişdi. Lakin alim ruhdan düşməyərək
var gücü ilə elmi konsepsiyasını müdafiə etməyə
nail olur. Arif Abdullazadənin elmi axtarışları sonralar
“Novatorluq və üslub”, “Şairlər və yollar”, “Od nə
çəkdi”, “Şair Cəfər Cabbarlı” kimi
monoqrafiyalarda, onlarla məqalə və esselərdə öz əksini
tapdı.
Arif
sözü saf, büllur, təmiz olduğu kimi, həm də
forma və məzmun baxımından orijinaldır, bənzərsizdir,
forma, ifadə zənginliyi ilə diqqəti çəkir. İlk şeirlər
kitabı “Arzular”dan (1964) başlayaraq sonrakı “Könüllərin
dünyası”(1966), “Hər yerdə, hər zaman” (1969), “Ana
dünyamız” (1976), “Sevin Azərbaycanı” (1979), “Səninlə
sənsiz” (1983), “Bəxtimizin kitabı” (1988),
“Seçilmiş əsərləri” (1991), “Ulu Qorqud” (1999),
“Vseqda i vsyudu” (Moskva, 1976), “Svet Abşerona” ( Moskva, 1986)
kitablarına qədər Arifin poetik sözü onun
özü olub, özünü ifadə edib.
Şübhəsiz,
Arif sözü ilə Arifin özü bir-birini tamamlayır,
onu yada salan, yada saldıran da heç zaman ölməyən həmişəyaşar
sözləridir. Altmışıncılar ədəbiyyatında
onun adı nadir hallarda çəkilsə də, deməliyik
ki, altmışıncılar ədəbiyyatını
(xüsusilə poeziyanı) Arif Abdullazadəsiz təsəvvür
etmək çox çətindir, hətta, mən deyərdim,
mümkünsüzdür. Həm elmi nəzəri
yazılarında, həm də bədii əsərlərində
o, daim altmışıncıların yanında olub, yeni
düşüncəni müdafiə edib.
A.Abdullazadə
poeziyası forması, məzmunu, fəlsəfi məna
tutumuyla poeziyamızda tamamilə yeni və orijinal bir səhifədir. Onun
poeziyası başdan-başa poetik obrazlardan ibarətdir.
O, nədən yazırsa yazsın, poetik obrazlarla
düşünür və düşüncələrini
obrazlı şəkildə ifadə edir. İstər-istəməz
məşhur rus tənqidçisi Belinskinin bu sözlərini
xatırlamalı olursan: “Şair olmaq indi o deyil ki, quş kimi
melodik səslər çıxarıb civildəyəsən,
şair olmaq poetik obrazlarla düşünmək deməkdir.”
A. Abdullazadənin “Zamanın
boyu” şeirində olduği kimi:
Ulu vətən nicatına hələ
gün sayır,
Ulu dilim öz adına
yollar arayır,
Millət deyir: öz imzamla mənə
yer ayır,
Qoca dünya təkbaşına
fırlanır hələ.
Torpağımız həmsərhəddi
torpağımızla,
Torpağımız həm də
səddi torpağımıza,
Torpağımız hələ
dərddi torpağımıza
Qoca dünya
özbaşına fırlanır hələ.
Hələ günün dan
yerinə çatan çağıdır,
Dan yerinin
öz qanına batan çağıdır.
Azadlığım hələ
bazar azadlığıdır,
Qoca dünya
özxoşuna fırlanır hələ.
A. Abdullazadə poeziyası
hiss ilə təfəkkür, duyğu ilə ağıl,
ehtimal ilə məntiqin vəhdətindən yaranır: onun
poetik düşüncələrində fikrin, detalın zahiri
təsvirinə yox, psixoloji çalarlarına, daxili məntiqinə,
mahiyyətinə varılır. Bu poeziya həm
də dərin mənalar poeziyasıdır. Arifin təbiətindəki yüksək vətəndaşlıq
mövqeyi onun poeziyasına da hopub. Azərbaycanın
yaxın tarixində baş verən hadisələr şairi
daim düşündürür, vətənin dərdlərinə
əlac etmək yollarını arayırdı və gözlənilmədən
“Çeçen olmaq istəyirəm” qənaətinə gəlirdi:
Bir tərəfim şər
köləsi,
bir yanım şeytan tələsi,
taleyimdən asılmışam,
taleyimi kim böləsi?!
gözüm paxıl, sözüm
nağıl,
bu şeytanlar dövrəsində,
bu nağıllar ölkəsində
nağıllardan düşüb qalan
bir qara div, bir əjdaha,
bir çin olmaq istəyirəm,
sən dövranın işinə
bax...
Türk oğlu Türk
ola-ola
Çeçen
olmaq istəyirəm.
Arif Abdullazadənin
sonuncu şeirlər kitabı ölümündən sonra nəşr
olundu.
Kitabı özü tərtib etmişdi, bölmələrə
ayırmışdı, adını da özü müəyyənləşdirmişdi:
“Tövbə duaları”. Çox narahat idi bu
kitabın dərc olunmamasından. Burada
onun 90-cı illərdən bəri yazdığı və
heç bir kitabına daxil olmayan şeirləri
toplanmışdı. A. Abdullazadə “Seçilmiş əsərləri”
istisna olmaqla, heç bir kitabına əvvəlki
kitablarında çap olunmuş şeirlərini təkrar
salmırdı. Ömrünün sonlarına
yaxın yazdığı qırx bayatını da bu
kitabına daxil etmişdi. Xəstə olduğu müddətdə
bu bayatıları çap olunmaq üçün “Ədəbiyyat
qəzeti”nə mən təqdim etmişdim, ancaq qəzetdə
bayatıların bir hissəsi dərc olunanda çox məyus
olmuş, “Axı, mən 40 rəqəmini təsadüfi
seçməmişdim”- demişdi. Sanki bununla o,
nağıllardakı sehrli qırxıncı qapıya
işarə edir və keçib gəldiyi qapıları
arxasınca bağlayaraq folklora, ilkinliyə qayıtmaq, bu əzəli
və əbədi poetik qaynağın ölməzliyini
göstərmək istəyirdi. Kitabda həm
də A.Abdullazadənin son illərdə hecada
yazdığı şeirləri də çoxluq təşkil
edirdi. Gəncliyindən üsyan etdiyi bu
formaya yaradıcılığının ən kamil
dövründə qayıtması bir çox mətləblərdən
xəbər verirdi. Gəncliyində,
yaradıcılığa başladığı vaxtda
zamanın və yeni düşüncənin təsirilə
heca ilə sərbəsti bir-birinə qarşı qoymaq meylləri
ona da sirayət etmişdi. Ədəbiyyat aləmində
baş verən bu nəticəsiz söhbətlərə sanki
yekun vururmuş kimi, ölümünə bir neçə həftə
qalmış gözlənilmədən S.Vurğunun “Dünya”
şeirindən iki misra deyərək “Səməd Vurğun
dahi şairdi” deməsiylə o, uzun müddət ikilikdə
apardığımız səmimi dartışmaları yada
salırdı. Beşlikdə yazdığı “Bir də bu
dünyaya gəlməyə tövbə” şeiri kimi onlarla şerində
hecadan özünəməxsusluqla istifadə edirdi:
Fələk taleyimi
içindən oydu,
Ömür tabutumu tərsinə
qoydu,
Gəlişim matəmdi,
gedişim toydu,
Tövbə, ömür
adlı kəlməyə tövbə,
Bir də bu
dünyaya gəlməyə tövbə.
A. Abdullazadə Türkiyədə
iki il işləyib Bakıya qayıtdıqdan
sonra birbaşa roman yazmağa başladı. Qısa bir zaman kəsiyində
beş roman ərsəyə gətirdi. İlk nəsr əsəri “Bir ovuc torpaq”
romanıının mövzusu Türkiyə həyatından
alınmışdı. Romanda II Dünya
müharibəsində əsir düşmüş azərbaycanlıların
sərt sovet qanunları ucbatından vətənlərindən
uzaqlarda yaşamaları, didərgin düşmələri,
onların yaşam şərtlərinin çətinliyi təsvir
edilir. Balaş, İsmət, İbrahim kimi
insanların daim vətən həsrətilə
yaşamaları real və təbii detallarla göstərilir.
“Duyum” və
“İşıq zolağı” romanlarında isə müəllif
daha çox Azərbaycan ziyalısının vəziyyətini,
onların problemlərini bədii təhlil süzgəcindən
keçirir. “Qanlı yaddaş” və “Sınaq kürəsi”
romanlarında isə müasirliklə tarixiliyin vəhdəti
yaradılır.
Arif Abdullazadə ilə
1980-ci ilin ilin yazında
Yetmiş yaşın
mübarək, bir də bu dünyaya gəlməyə tövbə
edən böyük şair, yazıçı, alim və vətəndaş
Arif Abdullazadə!
Bədirxan ƏHMƏDOV,
filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2010.- 8 may.- S.22.