Nəşrlərdə kənara
qoyulmuş mətbu əsərləri
Üzeyir HACIBƏYLİ
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
ÜZEYİR HACIBƏYLİ – 125
Milli
iftixarımız Üzeyir Hacıbəylinin anadan
olmasının 125 illiyi tamam olur. Bu tarixi xalqımız
milli bayram kimi qeyd edəcəkdir. Hazırlıq
işləri artıq başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin irsinin pərəstişkarı
kimi mən də, neçə ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin
yaradıcılıq irsini, xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə
kənara qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə
çəkilməyən mətbu əsərlərini aramaqla
məşğulam. Hələlik 1904
–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə
oxucuları “525-ci qəzet” vasitəsilə
Şirməmməd HÜSEYNOV
HALIMIZA DAİR
Hərçəndi qəzetə
oxuyanlarımız çox azdır və bu azın da
çox hissəsi qədimi adətimizə görə müsəlman
əleyhində olan hər bir zülm, sitəm, nainsaflıq və
ədalətsizligə etina etməyib və cüzi də məhəl
qoymuyub ötüb keçir, amma genə də biz bu
oxucularımızın diqqətini bu nömrəmizdə
“Tiflisski listok”dan tərcümə edilmiş “Erməni-müsəlman
müşavirəsi”nə cəlb edib rica ediyoruz ki, insaf və
ədalət əhəmiyyəti nəzərindən bir saətə
qədər ətalət və bətaləti üstlərindən
atıb əqlə güc versinlər və bir fikir etsinlər
ki, görək, aya, Canişini Qafqaz hüzurunda təşkil
olunmuş bu erməni-müsəlman komisyonunun bütün
üzvləri bilümum və müsəlman üzvləri
bilxüsus Qafqazın cəsim bir hissəsini iskan etmiş,
lakin hamıdan məzlum bir halda düşmüş müsəlman
cəmaətinə cüzi də olmuş olsa, bir nəf gətirir,
ya yox?!
Əcəba,
bu komisyon nədən ötrü təşkil olunubdur? Və o
müsəlmanlar ki, orada üzv adı ilə oturubdurlar, nədən
ötrü ora təyin olunubdurlar? Bir fikir
ediniz, bu komisyonun ümumqafqaza və ya Qafqaziyaya zərrə qədər
bir nəfi oldumu?? Oldusa, bəs o komisyonun təşkil
olunan gündən etibarən indiyə kibi Zaqafqaziyada hər
gün, hər saət vaqe olmaqda davam edən bu cinayətlər
nədir, bu qanlı vuruşmalar nədir? Allahdan
qorxmaz bir provakator, bir müfəttin istəsə komisyonun
olmağına bir belə də etina etmiyib tazə
qırğınlar əmələ gətirməzmi, necə
ki, mayın 27-də İrəvanda gətirdi? Məgər bu komisyonun bir qüvvəsi, bir
iqtidarı varmı ki, qırğın olacağına mane
olsun?? Bu bir!
İkinciyə qalan yerdə
böylə görünür ki, guya biz müsəlmanlar
canişin hüzurunda olan bu komisyonun vücudun belə
yadımızdan çıxarmışıq və heç
bir kəs “mühərrir” olsun, və ya qeyrisi olsun öz
şəxsi işlərinə öylə uyubdur ki,
başını qalxızıb belə bu fikir etmiyor ki, aya,
bir komisyonda bizim tərəfimizdən müsəlman adı ilə
oturub da üzvülik mənsəbi ilə fəxr edən
müsəlman “vəkil”lərinin müsəlman millətinə
nə nəfi var? Əcəba, bu “vəkil”lərin
o komisyonda hüzuru bizdən ötrü böyük sərzəniş
degilmi, sairlər tərəfindən acı töhmət
degilmi? O “vəkillər” bizə nə
yaxşılıq etdilər, hansı ehtiyacatımıza
çarə tapdılar, hansı dərdimizə dərman
aradılar? General Livinski öz kazak
“banda”silə erməni vəkillərinin əlilə
bütün Qazax uyezdini çalıb-çapıb kor
qoydular. Kişilərini qırıb,
arvadlarına əl uzatdılar. İrəvan
uyezdində müsəlmanlara olan çövri-cəfanın
intəhası yox idi. Qonşuların həyasızlığı
o yanda dursun, məmurlar dilsiz, bombasız müsəlmanları
ayaq altına salıb insaf və ədaləti qoymuşdular
palas altına. Gəncə uyezdində ikiüzlü məmurların
rəftarı əhalini cana gətirmişdi.
Qarabağda Xankəndi pristavı, Zəngəzur
uçastoklarının qulluqçuları erməni
provakatorların əli ilə müsəlmanın
başına minlərcə pislik gətirirdilər. “Vəkillərimiz”
isə bunun hamısını bilə-bilə, görə-görə,
eşidə-eşidə kar və kor qalıb erməni vəkil
ağalarının əmrinə müntəzir idilər ki,
görək onlar nə buyuracaqlar, biz də bəli-bəli deyək!
Əcəba, bu bizdən ötrü ağır
bir rişxənd, bir istehza degilmi ki, öz müsəlman “vəkil”lərimizin
rizalığı ilə bizə hər bir
nagüvarlığı rəva görürlər?
Komisyonun
keçən məclislərinin birində ermənilər məsələ
qalxızdılar ki, Gəncə uyezdinin məmurları
qulluqdan çıxsınlar. Məzkur məmurlar
uyezdin müsəlmanlarına olmazın zülmü edib, sonra
da ermənilərə əl qatmışdılar. Lakin hələ növbət ermənilərə
çatmamış heç bir kəs dimiyordu ki, Gəncə
uyezdinin məmurları qovulsunlar. İndi ki, iş məmur
çıxartmağa qaldı, pəs neçün müsəlman
vəkilləri tələb etmiyorlar ki, İrəvan
quberniyasının da məmurları
çıxarılsın? Pəs neçün
Qarabağın ermənibaz, yəni provakator
qulluqçuları indiyə kibi hökm sürürlər?
Bilə-bilə ki,
Qoloşçapov gedib kəndləri həqq-nahaq topa
tutacaqdır-müsəlman vəkilləri Qoloşçapovun
Qarabağa getməsinə razı oldular.... Bu o yanda dursun
Gülməli
degilmi ki, köçəri məsələsi kibi öylə
böyük bir işi komisyon yalqız bir Qoloşçapova həvalə
ediyor və açıq degilmi ki, müsəlman üzvləri
də buna razı olurlar. Halbuki, köçənlərin bu
böhranlı və son dərəcə müşkül
halı onlara əyandır?!
İnsaf ediniz, qaranlıq
guşələrdə bir nəfər erməninin
“Mşak”ın sözü ilə müsəlmanlar tərəfindən
əsir olmasına komisyon etibar etdigi halda mayın 29-da Qarakənd
erməniləri tərəfindən 49 nəfər əlsiz-ayaqsız
İran əhlinin əsir olmasına haman
komisyon inanmayıb diyor ki: “Bizim buna dəlilimiz yoxdur”. Bunu da haman komisyon diyor ki, orada müsəlman üzvləri
oturub “vəkil” adlanırlar! General
Qoloşçapovun özü bu xəbəri isbat edib “Qafqaz”
qəzetəsində rəsmən yazmayıbdırmı, əcəba?
Keçən may
ayının 2-də İrəvanda bulvarda gəzən müsəlmanları
atəşə tutub dörd-beşini
öldürmüşdülər. “Sülh və
islah” komisyonu bu cinayətə qarşı bir tədbir
gördümü? Bəli, gördü: müsəlmanlara
xəbər veriniz ki, sülh və müsalimət ilə
dolansınlar! İştə tədbir! Şimdi eşidiriz ki,
İrəvan erməniləri tərəfindən Tiflisə
canişin hüzuruna bir dəstə vəkillər gələcəkdir,
“sülh” və “islah” komisyonunun hünəri varsa, bu vəkillərin
əmrlərinə əncam versin!
Erməni qəzetələri
söz çıxartdılar ki, Qazax əhalisi istər erməni,
istər müsəlman (?) rica ediyorlar ki, general Livitski təkrar
Qazax uyezdinə təyin olunsun... Aya, komisyonun
müsəlman üzvləri zəhmət çəkib
sordularmı ki, ay müsəlman cəmaəti, bu söz
doğrudurmu ki, siz əlindən ah-nalə çəkdiyiniz
Livitskini təkrar başınıza bəla üçün
istiyorsunuz?!
Cənab vəkillərimiz! Bilmiyorsunuzmu ki, komisyonunuzun biz müsəlmanlara dair
böylə bir həqarətamiz hərəkatı yalqız
bir sizin ucunuzdandır? Bilirsinizmi ki, bizim
indiyə kibi etiraz və protest etməmizə səbəb
yalqız bir siz olubsunuz. Zira ki, bu rəftarın
hamısı siz “müsəlman vəkilləri”nin
əli ilə icra olunmaqdadır! İndi biz siz “müsəlman
vəkilləri”nə qarşı etiraz və protest etmiyə
bilməriz!
Politikalı və
işin sonunu mülahizə edən ermənilər Bakı
şəhərində qubernator hüzurunda erməni-müsəlman
komisyonu təşkil edib də orada iştirak etməkdən
boyun qaçırdılar. Və bu hərəkəti
onunla bəyan etdilər ki, Bakıda polisə idarəsi arzu
edilən tərzdə degil. Binaənəleyh bu günə
polis idarəsi vücudu ilə yaxşı bir iş görmək
olmaz-dedilər. İnsaf ediniz, öylə olan surətdə
bizim müsəlman vəkillərinin Tiflisdə və İrəvanda
“erməni-müsəlman komisyonu”nda “üzv” və “vəkil”
adı ilə oturmaqlarının nə mənası var? Aya, Tiflisin və İrəvanın polisə idarəsi
arzu edilən tərziləmi qurulubdur? Min dəfə
xeyr!! Oralarda polisə heyəti iki-üç
qat Bakınınkından fəna bir haldadır.
İndi
istiyorlar ki, sair yerlərdə dəxi böylə bir “sülh
və islah” komisyonları təşkil etsinlər. Əcəba,
insaf ediniz, böylə-böylə komisyonların bizlərə
nə nəfi? Onlar bizlərə nə
lazım??...
Üzeyirbəy HACIBƏYOV
“İrşad” qəzeti, 4 iyun 1906, ¹ 130
Ordan-burdan
Dünən ki
nömrəmizdə yazıb Lahıc qəryəsi
pristavından şikayət ediyorlar ki, bəs qocadır,
qorxaqdır, işə-gücə baxan deyil. Doğrudur ki, deyirlər hərgah
o pristav qoca olmuyub cavan olsa idi bari ad-san çıxarıb,
nişan və medal alardı, ola bilər ki,
qonşularımız tərəfində ciblərini doldurardı,
qorxaq olmuyub igid olsa idi, yüz otuz yeddi nəfər “qəhrəman”
kazaklar ilə qaçaq qabağına çıxıb “qəhrəman”ları
ilə bərabər ya qaçardı və yainki üç
nəfər müsəlman sədnikini polisə yolunda qurban edərdi.
İşə gücə yarıyan olsa idi,
şikayətçi müsəlmana deməzdi ki, əşi
get sən də onu vur öldür. Özü öz əli
ilə və yainki “qəhrəman”ları əli ilə
müqəssiri vurub öldürərdi... Pəs
Lahıc qəryəsinin şikayəti haqmıdır.
“Mışaq”ın
Lll
Neçə vəqt bundan irəli
qəzetələrdə gözümə göründü
ki, Avropa adamları İstanbul qəzetələrinin “aləmi-islam”
və “şəvəni-islam” yazmalarından ürküb
gülayə ediyormuşlar ki, neçün Soltan həzrətləri
“panislamizm”ə razı olur. Soltan həzrətləri
isə bu gülayəni eşidib və Avropanın xatirinə
dəymək istəmiyib qəzetəçilərə
diyibdir ki, balam ta bir də “aləmi-islam” flan yazmıyın,
yoxsa dəli Avropa inciyib flotunu İstanbula göndərər.
Odur ki, indi İstanbul qəzetələri
mısmırığını sallıyıb daha öylə
“panislamizm”ə işarə edən şeylər
yazmırlar... Görünür ki, bizim qəzetələrin
də üstündə iki senzor olan kibi İstanbul qəzetələrinin
də üstündə iki senzor vardır ki, biri “dəli”
Avropa, və o birisi də Osmanlı senzorlarıdı.
Filankəs
“İrşad” qəzeti, 8
iyun 1906, ¹ 134
Ordan-burdan
Vaxtı ki, Zəngəzur
uyezdin beşinci uçastokunun pristavı məşhur
provakator Saxarov erməni tərəfgiri olub Xankəndi
pristavı kibi müsəlmanları tutub erməni əclafının
əlilə qırdırırdı, erməni cəmaəti
bu provakatorun amali-şeytanətkarənəsi xüsusunda bir
söz də dimiyordular və hətta dalına vurub və ciblərini
doldurub deyirdilər: Bax budur ha! Pristav belə olmalıdır!
Amma indi haman provakator Saxarovu hökumət
götürüb
lll
Xüsusi müxbirimiz
sırağagün İrəvandan teleqraf vasitəsilə bizə
xəbər verdi ki, ermənilər zəng
(naqus) çalıb birdən-birə müsəlmanların
üstünə töküldülər. Və
altı nəfərini öldürüb, on birini
yaraladılar. Amma Tiflisdən çəkilmiş agent
teleqrafi xəbər verir ki, “İrəvandan teleqraf çəkibdirlər
ki, günorta zamanı müsəlmanlar qəflətən
bazarda olan ermənilərin üstünə
töküldülər... ermənilərdən üç nəfər
ölmüş, və beş nəfər
yaralı qeyd olunubdur. Müsəlmanların
ölənləri bir qədər çoxdur”. İndi baxaq görək bu teleqramların hansına
etibar etməlidir. Bizim müxbirimiz vaqeən
müxbiri sadiqdir. Bu zat indiyə kibi bizə bir yalan xəbər
vermiyibdir və keçən İrəvan hadisəsi necə
ki, vaqe olmuşdu, öylə də bizə xəbər verdi. Amma Tiflisdən agent teleqramını
çəkən haman “məşhur”
Arityunovdur ki, keçən hadisələr əsnasında məlum
oldu ki, böhtan və iftira deməgi bu şəxs
özünə əməlli-başlı sənət
qayırıbdır. Haman Arityunovdur ki, Maqda Neyman adlı bir
arvad ilə ağız-ağıza verib binəva xalqı “əritun”
kökünə salmaq istiyordular... Eyb olsun sizə cənab
Arityunovlar!!
lll
Rəfiqimiz “Həyat”, əğyar
tərəfindən “İrşad”ın üzünə,
müdirinə və köməkçilərinə tullanan
bir çox daşları ətəginə yığıb gətirib
idarəmizin ortasına tökdü. Biz isə
daş sahiblərinin daşlarını öz kəlləsinə
vurub heç demədik ki, burda müqəssir “Həyat”ın
müdiri və ya müvəqqəti müdiridir.
O ki, qaldı idarəmizin
cocuqlar əlinə düşməginə əlac nədir?
Çox gözdədik, lakin səsi yoğun, beli
bükük, dişləri düşmüş və tükləri
ağarmış adamlardan bizə bir nəf olmadı...
Filankəs
“İrşad” qəzeti, 11
iyun 1906, ¹136
Ordan-burdan
“Əşi
işini gör!”
Bir məclisli
komediyadır ki, İrəvan şəhərində vaqe olur. Əhli məclisin
hamısı ermənidir.
Arakel: Əhli məclis, biz
budur, iki ildır bu İrəvan müsəlmanlarının
başına olmazın işləri gətiririk. Orada-burada adamlarını düşdükcə
öldürürük, əsir aparırıq və çox
vaxt günün günorta çağı onların
üstünə hücum edib qırğın salırıq.
Əhli-məclis:
Sözün doğrusu biz ağ iş
görürük, doğrudur İrəvan hakimlərinin
hamısını özümüzə tərəfdar
etmişik, yəni bəzisini pul ilə...
Xozeyn Arityun: (ah çəkir):
Ox-x,x! Pul, pul! Yazıq ciblərim!
Arakel: Bəzisini pul ilə,
bəzisini bomba qorxusu ilə...
Haramzad: (özünü
turac kibi dartır) Can daşnaksütyun! Can! Ki ilə bir də
can!
Arakel: Pul ilə, qorxu ilə
özümüzə ram etmişik. Amma...(barmağını
yuxarı qalxızır) bu urus tayfasına etibar eləmək
olmaz. Çox ola bilər ki, birdən
Dövlət Dumasında İrəvan hadisatı xüsusunda
müsəlman vəkilləri danışalar.....
Kaspar: (arxayın) ah, əqlim
kəsmir ki, müsəlman vəkillərində öylə
bir cürət ola...
Arzuman: (seryozni) yox, onu demə,
onu demə!
Arakel: Əlbəttə, kişi gərək ehtiyatlı olsun. Doğrudur mən özüm də müsəlman
başçılarının boşluğundan yaxşı xəbərdaram,
amma genə ehtiyatı əldən buraxmaq olmaz. Hə! Diyirəm ki, birdən işdir müsəlman
vəkilləri İrəvan barəsində danışsalar,
yəqin dumanın sadədil üzvləri İrəvanın
hökumət əhlindən işin həqiqəti nə gunə
olduğunu tələb edəcəklər. Bu hökumət
urusdur, çox ola bilər ki, öz
canının qorxusundan işin həqiqət halını
dumaya bildirib bizim vəkilləri orada qızardarlar. Ona görə...
Poqos: Arakel, bir dur... (qulaq asır)
Ermənilər: nə var?
Poqos: Heç qulağıma
bir səs gəldi, elə bildim ki, kəlisamızda zəng
çalınır.
Ermənilər: Yox, bu
gün bir şey yoxdur...
Arakel: Hə! Ona görə
bizə lazımdır ki, hamını qabaqlayaq! Bəs nə tövr qabaqlayaq?
Kaspar: Qoy mən diyim: bir ərizə
verək ki, dumaya müsəlman vəkili qoymasınlar!
Arakel və sairləri: Olmaz
canım, olmaz, vəkillər seçilib, gedibdirlər.
Haramzad: Qoy mən diyim:
öz vəkillərimizə tel vuraq ki, İrəvan barəsində
danışmağa heç kəsi qoymasın!
Ermənilər: Yox bu da
olmaz! Bizim vəkillər orada azdırlar.
Hiylə ilə də orada iş keçməz.
Arzuman: Hamısından
yaxşı budur ki, götürüb bir kağız
qayıraq və bu kağızda yazaq ki: Biz İrəvan erməniləri
heç bir vaxt heç bir kəsin üstünə hücum
etməmişik. Ancaq özümüzü müdafiə
etmişik və bu kağızı da ...
Arakel: Bir dur, Arzuman. Və
bir də öz təqsirsizligimizi göstərmək
üçün bunu da o kağızda artıraq ki, təvəqqe
edirik ki, hökumət müsəlmanlara zülm və sitəm
etsin ki, onlar bir də bizi incitməsinlər!
Arzuman: O da gözəldir və
bu kağızı yazandan sonra verək general-qubernatora. Nə deyirsiniz?
Ermənilər: Çox
gözəldir, çox yaxşıdır, sağ ol Arzuman,
sağ ol! Çox gözəl, di durun gedək
kağızı yazaq (Mahnı oxuyurlar).
Arityun: Bir durun sizə bir
söz deyim.
Ermənilər: Nə var?
Arityun: Deyirsiniz ki, yazaq ki, müsəlmanlara
zülm və sitəm olsun. Yaxşı bəs
bizim vəkillərimiz Dövlət Dumasında tələb edəcəklər
ki, heç kəsə zülm və sitəm olmasın, onda
deməzlərmi ki, bu nə biclikdir? Ermənilər
(hamı birdən): Əşi işini gör, əşi
işini gör, kimdir ona diqqət yetirən, kimdir, bunu
yadına salan?! İşini gör, işini gör!...
İrəvan erməniləri
işlərini görürlər....
lll
İki
qardaş. Bir
balaca mütəfərriqə
N-S. Qardaş
neçün bikefsən? Yoxsa məni millətin dərdi
alan kibi, sənidəmi alıbdır?
S.- Yox. N.
qardaş, millətin dərdi heç, öz dərdim var.
N.- Allah eləməsin nə dərddir?
S.- Flankəsə mən
toxundum, o da mənim eybimi açıbdır...
N.- Zərər yoxdur, mən sənin
intiqamını alaram. Axı mən millət
yolunda adamlara çox sataşıram, sataşmağa öyrənmişəm.
Digər o Filankəsə necə sataşacağam!...
İki gündən
sonra N. bikefdir.
S-N. Qardaş
neçün bikefsən, yoxsa millətin dərdi səni dəli
edibdir?
N.-Əşi
millət gözümə görükmiyor, sənin
üstündə Filankəs mənim də adımı
açıbdır.
S.- Elə bu?
N.- Məgər bu azdır? Mən
şan və heysiyyətimi hər şeydən əziz tuturam,
burada mənim “prestijim” itir!
S.-Ha indiki belə oldu,
gör Filankəsə mən nə yazacağam!
N.-Nə
yazacaqsan?
S.-Yahu! Sən bilmirsənmi
ki, mən nə yaman sögüşlər sögərəm!
Sən bilmirsənmi ki, sapojnik kimi ağzıma
gələn föhş, nalayiq sözləri ki, mənim bu
qoca ürəgimdə anbar anbardır, gücüm
çatdığı adamdan əsirgəmərəm? Sən
bilmirsənmi ki, mən ömrümdə bu ağ
tüklərim sani sögüşlər ögrənmişəm?
Bunların hamısını götürüb Filankəsə
yazacağam! Mənim ağzıma layiq söz sığmaz, mənimki
sögüşdür, vəssəlam! Bax gör necə
sögürəm!...
S. Qardaş sögür. N.
Qardaş da qulaq asıb ləzzət aparır və hərdəm
sög qardaş sög!-deyib ürək-dirək verir... Filankəs
dəxi bu gunə nalayiq sözləri eşitməmək
üçün qulaqlarını örtüb Osmanlı ədiblərindən
Kamal bəg və “Turani” həzrətlərinin şeirlərindən
bəzisini tələsdigindən yalma-yanlış edib
çığıra-çığıra oxuyur:
“Əzmimə zəhərdir,
sipərdir
qarşımda gəzən” dövrəyə
adəm!
lll
Rindi-xərabati sənə
sögsə də
“Qəm yemə səbr et, bu da yahu keçər!”
Filankəs
“İrşad” qəzeti, 21
iyun 1906, ¹ 145
mütəfərriqə – məzmunu başqa-başqa
olan hekayə, məqalə
Ordan-burdan
Bəli,
Dövlət Dumasında Qafqaz xüsusunda da
danışdılar. Erməni-müsəlman
qırğının səbəbini də meydana
çıxartdılar. Müsəlman vəkillərindən
tək bircə nəfəri danışıb hökumətin
provakatorluğunu aşkar edibdir. Sair müsəlman
vəkilləri isə bilmiyoram orada yox imişlər, ya ki,
oturub çörək yeyirlərmiş və ya kefsiz
olduqlarına görə yatıblarmış. Qərəz onu “Molla Nəsrəddin” yaxşı
bilir. Hər nə isə söz də
danışmıyorlar. Erməni vəkilləri
isə durub deyiblər ki, doğrudur hökumət provakatorluq
edirdi, ancaq müsəlmanlar da “nədən isə” rusları
qırırlar. Yəni bütün
xristiyanlara “nədən isə” əziyyət verirlər.
Və bütün nəsranilərdən “nədən
isə” zəhlələri gedir. Bu sözlərə
dəlil gətirmək üçün erməni vəkilləri
Qafqazdan bərqəsd çəkilmiş teleqramları ciblərindən
çıxardıb oxuyublar. O teleqramlarda
yazılıbdır ki, müsəlmanlar rusları genə
qırırlar... Böylə rəvayət edirlər ki, erməni
vəkilləri dumada genə Qafqazdan danışsalar, ol vəqt
“nədən isə” sözünün əvəzinə bu səfər
“panislamizm” qoyacaqlar ki, söylədikləri sözlər bir
az təsirli olsun. Və bunu da rəvayət
edirlər ki, Qafqaz müsəlman vəkilləri
danışmasalar da öz “zemlyak”ları erməni vəkillərinə
tərəfdar çıxmaq üçün onların nitqlərindən
sonra lap bərkdən əl çalmağı əsirgəmiyəcəklər.
lll
Doğrudan da hərgah
Ziyadxanov cənabları da sair yoldaşları kimi “ədəb”li
olub daha bir də danışmasa və “panislamizm” məsələsi
ortaya gələndə erməni vəkillərinin sözlərinə
əl çalsa, demək olur ki, erməni “Alik” qəzetəsinin
acığını soyudub könlünü alar.
Çünki, bu halda “Alik” qəzetəsinin Ziyadxanov cənablarına
çox bərk acığı tutubdur və necə də
tutmasın ki, yazıq “Alik” böylə güman edirdi ki, cənab
Ziyadxanov gedib dumada kəmali-ədəb və ərkan ilə
oturub dodaq-dodaqdan tərpətmiyəcəkdir, çünki,
“müsəlman nədir, dumada danışdı nədir”. Yox,
yenə qaidə üçün bir-iki söz danışsa
da, deyəcəkdir: Ay cəmaət nə ki, təqsir var
hamısı biz müsəlmanlardadır. Amma Ziyadxanov birdən
birə qalxıb uzun-uzadıya bir nitq söyləyib hökumətin
provakatorluğunu açıbdır, lakin müsəlmanların
“panislamizm”liyindən və ermənilərin “quzu”luğundan
bir söz belə dimiyibdir. Bəs belə olan
surətdə “Alik”in acığı tutar-tutmaz? Əlbəttə
tutar! Yaxşı olar ki, Ziyadxanov cənabları, ya heç
bir də danışmasın və yainki, danışmaqdan əvvəl
“Alik”ə bir teleqram çəkib, ondan izn və məsləhət
təmənna etsin və illa genə “Alik”in acığı
tutsa yəqin ki, öz “quzu”luğundan dönüb birdən
“qurd” olacaqdır.
lll
“Quzu”lar cümləsindən
olan və özü də “liberalni” adlanan və “Alik” ilə
qərabəti olan “Tifliski listok” qəzetəsi dağıstanlıların
hökumət çinovnikləri tərəfindən
aldanmalarına inanmıyor. Belə ki, bu əhvalatı
“İrşad”dan yazıb, özü də bu cürə (?)
bir sual nişanəsi qoyur, yəni diyor ki, mən bu əhvalata
inanmiyoram! Lakin ola bilər ki, “Tifliski
listok” bu əhvalata inanır. Çünki,
adını heç olmasa “liberalni” qoyubdur. Amma bu
nişanəni bərqəsd qoyub demək istiyor ki: ey urus
hökuməti görürsən müsəlmanlar sənin
çinovniklərivin üstünə necə böhtan
atır. Nə üçün qoşununa əmr
eləmirsən ki, tutub müsəlmanların
hamısını qırsınlar?
lll
Qırmaq,
qırğın-bu sözlərin hamısını indi, bu saət
yalnız bir müsəlmanlara istinad verirlər. Belə ki,
müsəlmandan savayi heç bir kəsin qırmağa və
qırğına qabiliyyəti yoxdur. Bu
doğrudurmu, yoxsa yalandırmı, ancaq bu əsnada
bütün erməni qəzetələri və həmçinin
bütün ermənibaz qəzetələr bu sözləri nədən
isə tək müsəlmanların üstünə qoymaq
istiyorlar. Və buna görə yalan və
doğru hər nə olsa yazırlar. İştə ermənibaz
qəzetələrdən “Qafqaz” böylə yazıyor ki,
Şuşada İrəvan qapılarının dalında
Qarabulaq kəndində müsəlmanlar bir erməni
öldürübdürlər! Mən onu-bunu bilmiyoram, ancaq
bunu diyirəm ki, Şuşada İrəvan qapıları ilə
erməni Qarabulaq kəndinin arası əqəllən əlli
verstdir və bu ara böyük və uca
dağlar ilə doludur. İndi belə məlum olur ki, haman ermənini öldürən müsəlmanların
tüfəngləri öylə bir uzaq sürən imiş ki,
qabaqda qalxan kimi duran dağları deşib-keçib və əlli
verst yol gedib ondan sonra Qarabulaqda bir erməniyə dəyib
öldürübdür! Öylə isə, görünür
ki, müsəlmanların bu tüfəngləri tazə
çıxma imiş, yoxsa “Qafqaz” özü də
yaxşı bilir ki, hərgah bu cürə tüfəng
onlarda olsaydı, o surətdə “pəhləvan” Kuropatkin
Port-Arturda oturub bu cürə tüfəng ilə yapon
paytaxtı Tokionu çoxdan güllələmiş olardı.
Filankəs
“İrşad” qəzeti, 24
iyun 1906, ¹148
bərqəsd – qəsdən
qərabət – yaxınlığı,
qohumluğu
əqəllən – ən azı, heç
olmazsa
Ordan-burdan
lll
Necə ki, Qarabağın
Ağdam kəndində “igid” kazaklar ermənilərə
basılıb, bu basılmaq atəşin söndürmək
üçün su tapmıyıb, əvəzində Qarakənd
çaxırı işlədibdirlər... Kazakı
çaxırdan mən eləmək bizim borcumuz degil, ancaq biz
buna təəccüb edirik, bu nədəndir ki, kefli və məst
adam həmişə durub müsəlmana
sataşır? Çaxır və araq
kazakın beynini dağıdır. Kazak da
artıq fikir etmiyib tapança ilə müsəlmanın
beynini dağıdır və şücaət göstərir.
İndiki kazakın
şücaəti çaxır və araqın bolluğuna
bağlıdır, nəfli olmazmı ki, dava zamanında
kazakı qabaqca “araqlayıb” ondan sonra meydana buraxalar ki, o saət
qabağına çıxanın beynini dağıtsın?!
lll
Yaxşı
ki, deyirəm, bu kazakların araq və çaxır təsirilə
ibrazi-şücaət etmələri Ağdamda olub,
Göyçayda olmuyubdur. Yoxsa orada olsa idi, Allah
göstərməsin, beyni dağılan və
başı-gözü əzilən müsəlmanların
heç biri sağalmazdı. Çünki,
Göyçayda görünür ki, həkim-zad yoxdur ta ki,
bir əlac eləsin. Varsa da- onun
üzünü görmək müsəlman üçün
çox məhaldır. Bizə göndərilmiş
kağızdan belə məlum olur ki, orada olan doktor, rus ədibi
Qoqolun həriflərindən birisi kimi təsəvvürdə
bulunur. Yəni diyor ki: hərgah bir azarlı öləcəkdirsə,
onsuz da öləcəkdir. Yox diriləcəkdirsə,
onsuz da diriləcəkdir. Daha durub
azarlıya dava-dərman vermək doktor üçün
artıq zəhmətdir. Doktorunki odur ki, səhər
yatıb, axşam dursun, axşam yatıb, səhər dursun və
hər yuxudan oyanan vaxt arpa suyu, üzüm suyu, bu gün keyfin
istəyən konyak və vodka, nə bilim, buza filan ilə məşğul
olub, oyaq vəqtinidə məstlikdə keçirtsin,
azarlıda ki, təkrar deyirəm-inildər, inildər-axırda
da ya ölər, ya qalar!
Biçarə
müsəlmanları “abrazovannı” adamlar həmişə
töhmətləndirirlər ki, ah müsəlman vəhşidir,
doktorlara və “meditsina” elminə inanmıyıb molla duası
ilə azarlını sağaldırlar. Amma insaf etməlidir,
yazıq müsəlman başına nə daş salsın?
Bu cürə “meditsina” elmi sahiblərinin vücudu ilə
qorxuram ki, axırda “abrazovannı”lara da dua
yazdırmağa və fala baxdırmağa məcbur olalar! Məndən
isə-”meditsina” elminin şahını gözdən salmamaq
üçün lazımdır ki, əvvəl bu
doktorların özlərini məstlik naxoşluğundan
sağaldıb, sonra adam içinə
buraxalar. Yoxsa öylə olmasa bir də görərsən ki,
cənab doktor bütün bir obanın naxoşlarını
da, sağlarını da “vodka” azarına salıbdır!
Filankəs
“İrşad” qəzeti, 2
iyul 1906, ¹154
ittifaq – burada,- rast gəlmə, təsadüf
mənasındadır.
(Ardı var)
525-ci qəzet.- 2010.- 8 may.- S.18-19.