Daş yağan gün
Roman
(Əvvəli ötən
saylarımızda)
Andranik danışa-danışa xumarlanıb yuxuya getdi. Gün əyilmişdi. Armenak onu dümsükləyib oyatmaq istədi ki, yığışıb getsinlər. Andranik yuxulu-yuxulu:
– Ara, mənə mane olmayın. Siz rədd olub buradan gedin,-dedi. – Mən istirahət edirəm. Haçan kefim istəsə gedəcəyəm. Bu türk gədəsi yeznə olsa da, fasığ adama oxşayır. Ona etibar eləməyin. Girəvə düşsə başını bədənindən üzün. Qoy düşmənlərimizin sayı heç olmasa bir nəfər azalsın.
Armenakla Akop gördülər ki, Andranik getdikcə sərsəmləyib ağzına gələni danışır, xəcalətlərindən ondan uzaqlaşmaq qərarına gəldilər. Andraniki bulağın kənarında yuxulu vəziyyətdə tək-tənha qoyub, tez Daş dəvədən aralaşdılar.
Andranik hələ da sayıqlayıb əlli dərənin suyunu bir-birinə qatırdı. –Türklər bizə zülm eləyib... Musurman kəndlərini yaxşıca dağıtdıq. Azərbaycanlıları uşaqlı-böyüklü milçək kimi qırdıq... Bu yer-yurdu azərbaycanlıların əlindən zorla qopartdıq... və sair və ilaxır...
Çobanlar bu qanqaraldıcı sözləri eşitməmək üçün sürüləri təpənin o üzünə aşırıb, Andranikdən canlarını güclə qurtardılar.
Nəcəfgilin yurd saldığı yer yol ağzı olduğundan dağbəyi buradan əl çəkmirdi. Zoğal arağının iyinə o, həftə səkkiz, mən doqquz hərlənib-fırlanıb, kəsirdi Akopla Armenakın başının üstünü. Əvvəl-əvvəl bir bəhanə ilə onları asıb-kəsir, akt yazacaqı, yaxalarını milis idarəsinə verəcəyi ilə hədələyirdi. Elə ki, Armenak yağlı dilini işə salıb zoğal arağının adını çəkirdi, Andranik yumşalıb ipək kələfinə dönürdü. Daş dəvənin altında yeyib-içdikdən sonra onlardan əl çəkirdi. Armenakla Akop dağbəyinin əlindən boğaza yığılmışdılar. Yediklərini, Andranik burunlarından gətirirdi. Nəcəf isə əsla dillənmirdi. Və daxilən Andraniklə harada, necə hesablaşacağı barədə düşünürdü.
Artıq yay yarıdan keçmişdi. Dəvələr üzü arana tərəf yatırdı. Yaxın-uzaq təpələrdə, düzlərdə tikilən alaçıqlar günbəgün sökülüb seyrəlir, yollarda köç əlindən tərpənmək olmurdu. Kimsəsiz qalan yurd yerlərindən, boş ağıllardan, qarğa-quzğundan, orda-burda vurnuxan tülkü və çaqqaldan başqa heç nə gözə dəymirdi.
Bazar ertəsi, neçə aydan bəri qonşuluq etdikləri ermənilər alaçıqlarını sökməyə başladılar. Nəcəfin əmisi arvadı Qönçə xala isə həmin gün yola çıxmağı məsləhət görmədi. Nəcəfə təpinib dedi ki, ağlını başına top elə, nəhs iş tutma. Erməniyə baxma, müsəlmançılıqda duz günü yola çıxmazlar, düşər-düşməzi olar. Aya dözən, günə də dözər. Allah qoysa, çərşənbə günü yır-yığış eləyib, cümə axşamının səhəri Allah Məhəmməd Ya Əli deyib tərpənərik. Nəcəf Qönçə xalanın dedikləri ilə razılaşdı. Armenakla Akop köçlü-külfətli yola düşdülər. Onlar bir-birindən mehribanlıqla ayrıldılar. Armenakın Nəcəfə axır sözü bu oldu ki, o Andranikin dediklərinə baş qoşma. Özün görürsən ki, boşboğazın biridir. Sözünün dalını-qabağını bilmir. Ağzına gələni tullayır. Üzü qara olsun, bizim özümüzü də xəcalət elədi. Əslində o Andranikin murdar üzünü görməmək üçün tez köçürük ki, ondan yaxa qurtaraq. Nəcəf, sənə axır sözümüz bir də odur ki, bizdən sonra nə qədər qalacaqsınız, özünüz bilərsiniz, amma çalış Andranikdən aralı ol. Ondan nə desən çıxar. Andraniki bizdən yaxşı tanıyan yoxdur. Yaxşılıqdan başqa əlindən nə desən gələr. Gördün yaxınlaşmaq istəyir, yaxanı onun əlinə vermə. Bir bəhanə ilə aradan çıx.
– Arxayın olun, sizə yaxşı yol! – Nəcəf çoban yoldaşlarına razılaşdığını bildirib, onlardan mehribanlıqla ayrıldı.
lll
Avqustun ortaları idi. Tək-tük yerlərdə alaçıq görünürdü, dağlar getdikcə qəribsəyirdi, boz torağaylar, səhər-axşam bu yaşıl çöllərə xoş təranələr yayan nəğməkar quşlar dağların kimsəsizləşməsindən məyus olubmuş kimi, mamırlı qayaların çuxurlarına, tikanı adamın əlini ilan kimi sancan gəvən kollarının dibinə qısılmışdılar, həmişəki kimi vəcdlə oxumurdular. Nəcəfin yurd qonşuları köçəndən sonra onun özü də darıxmağa başlamışdı. Hərdən Andranikin səsi gəlirdi. Nəcəf onun qaraltısını görən kimi sürünü başqa səmtə döndərib, əli yüzlərlə müsəlmanın qanına batan və bununla da fəxr edən Andraniklə qarşılaşmamağa çalışırdı. Qoyunları dalda bir yerə verib, özü qənşərdə dayanırdı. Alabəzək tütəyi ilə otu saralıb-solmaqda olan səfalı dağların dərdinə şərik olurmuş kimi qəlbləri ehtizaza gətirən niskilli havalar çalırdı. O, çaldığı tütəyin yanıqlı səsində, Köhnə Həsənlinin xarabalıqlarını, tilsimə düşmüş Daş dəvəni, gecə-gündüz xısın-xısın pıçıldayıb göz yaşı tökən və niskilini bu dağlara-daşlara car çəkən çeşmənin iniltisini, alapaça madyanın gavur əlində girinc qalmasını tərənnüm eləyirdi.
Köçməyə bir gün qalmış Nəcəf qoyun-quzunu el yolundan aralıdakı yamaca verib, özü yumşaq otların üstündə uzanıb dərin-dərin fikirlərə getmişdi. Aranı dağa daşıyırdı, dağı arana. Arabir yay günəşinin ilıq şüaları altında xumarlanıb mürgü vururdu. Bu heyndə arxada at fınxırtısı eşidildi. Nəcəf yerindən qalxıb, həmin səmtə baxdı. Andranik alapaça madyanın üstündə yanpörtü oturub, düz Nəcəfə tərəf gəlirdi. Nəcəf gördü ki, onun gözündən yayınmaq mümkün olmayacaq, çarəsizlikdən Andranikin qabağına yeridi. Andranik lovğa-lovğa:
– Ara, yeznə, haralarda itib-batmısan, neçə gündür görünmürsən,- dedi. – Ki, qorxursan məni qonaq eliyəsən?
– Alaçığımızın qapısı həmişə qonaq üzünə açıqdır. – Nəcəf təmkinini pozmadan ona cavab verdi. – Aclığın varsa, buyurun gedək evə, – əlavə etdi.
Andranikin kefi duruldu:
– Ara, belə ki,
danışırsan, pis yeznə olmayacaqsan,- dedi.- Ki, düzünü
axtarsan, bu gün çörək yeməmişəm. Ancaq evə
getsəm, uşaqlara əziyyətinə olar.
Yaxşısına odur ki, sən bir toyuq soyutması elətdir,
bir az da pendir-çörək götür, get həmişəki
yerə. Mən də yuxarılara baş çəkib gəlirəm.
Orada görüşərik. Bildin də, haranı deyirəm?
Daş dəvənin altındakı bulağın
üstünü... Səndən də şikayət var, eli,
guya ki, gecələr qonşu permaların
örüşünü otardırsan. Onlar bilsə ki, bizim
yeznəmiz olmusan, mənə belə yalanlamazlar. Mən də
belə səfeh sözlərə baxmıram. Deyirəm, rədd
olun gedin başımdan. O türk balası parağat
adamdır, elə iş görməz.
Nəcəf and-aman elədi
ki, istər gecə olsun, istərsə gündüz, heç
kimin örüşünə qoyun buraxmayıb. Sonra da
Andranikin könlünü almaq üçün:
– Yolunu çoxdan gözləyirəm,
– dedi. – Elə yaxşı yerdə əlimə düşmüsən.
Dediyin qaydada, mən həmin yerə gedirəm. Sən də gəl,
ancaq ləngimə.
...Nəcəfin başqa
çarəsi yox idi. Qonaqlıqdan boyun qaçırsaydı,
Andranikin əlindən qurtara bilməzdi. Ona görə də
məcbur olub, tez-tələsik yemək-içmək
hazırlığı görüb, Andranikdən qabaq Daş
dəvənin altından çıxan bulağın
başında oldu. İçərisində araq-konyakdan
başqa hər cür yemək olan dəstərxan
açıb Andraniki gözlədi. Çox keçmədi
ki, Andranik özünü yetirdi. Andranik süfrədəki
yeməkləri görəndə gözləri
işıqlandı. Tez atdan düşüb çiynindəki
qoşalüləni bir kənara söykədi. Tərkindəki
sicimi açıb alapaça madyanı hörüklədi. Yəhərin
qaşındakı balaca heybədən araqla dolu iki
yarımlitrlik şüşə çıxardıb
ortalığa qoydu. Və sonra Nəcəfə mərhəm
nəzər salıb:
– Armenakla Akop ki, sənnən
yoldaş olublar, dostluq eləyiblər, ağıllı iş
görüblər. Elə ki, bizim yeznəsən, sənə
hörmətim artıb, – deyib kədərli köks
ötürdü. – Ara, Nacap, Silva kepimə xarablayıb, – əlavə
etdi. – Moskvada oxuyan qızımı deyirəm. Ondan pis xəbər
gəlib. Sabah gərək idarədən icazə alıb təcili
Moskvaya gedim.
Andranik sözün
dalını gətirmədi. Oxunu atıb yayını gizlətdi.
Əslində məsələ başqa cür olmuşdu.
Andranik Moskvadan qayıdandan bir neçə gün sonra
Silvanın əri Solomon Betker onu evindən qovmuşdu. Betker əvvəldən
şübhələnmişdi ki, Silva təkcə ona yox,
başqalarına da dil verib və çoxları ilə intim əlaqə
saxlayırmış və bətnindəki uşaq da
başqasındandır. Betkerin əvvəlki arvadı Yelena
onun yerinə su calayıb, ailəsini dağıdan Silvanı
izlətdirib, cavan bir oğlanla biabırçı vəziyyətdə
şəklini çəkdirmişdi. Betkeri tovlayıb onun ailəsinə
nifaq salan Silvanın, oynaşları ilə eyş-işrətdə
olarkən gizlicə çəkdirdiyi şəkilləri paketə
qoyub ərinə göndərmişdi. Solomon Betker fotoşəkilləri
görəndə dəhşətə gələrək, elə
həmin gün üzü üzlər görmüş
pozğun qadını evdən qovmuşdu. Həm də Silva
ilə şərtləşmişdi ki, qarnındakı
altı aylıq uşağı doğulandan sonra həkim
müayinəsindən keçirəcək, onların qan qrupu
uyğun gəlsə, uşağa himayədarlıq edib həddi-buluğa
çatana qədər ona aliment verəcək. Uşaq
başqasından olduğu təqdirdə onu özünə
yaxın qoymayacaq. Silva uşağın başqasından
olduğunu bilirdi. Və bilirdi ki, Betkerin dediyi kimi, uşaq
yoxlamadan keçsə və bic olduğu sübuta yetərsə,
rüsvay olacaq. Ona görə uşağı bir gecənin
içində tələf etmişdi. Sonra da özünü
duruluğa çıxartmaq üçün atası Andranikə
belə bir məktub yazmışdı ki, Solomon Betker alim olsa
da insanlıqda haqqı yoxumuş. Məni hər gün
döyür, incidir, təhqir edirdi. Ona görə də Betkerə
tüpürüb ondan boşandım. Və o cür əclaf
adamdan olan uşağın sonra başımıza əngəl
ola biləcəyini nəzərə alıb rədd elədim...
Ata, siz burda olanda özümü sındırmamaq və
qanınızı qaraltmamaq üçün ərimlə mənim
aramdakı konflikti açıb-ağartmırdım. Sən
demə, Betker əvvəlki arvadı Yelenanı sevirmiş.
Ondan ayrılmağa peşman imiş. Ona görə də
gündə bir bəhanə tapıb məni incidirdi ki,
baş alıb gedim, Yelenanı geri qaytarsın. Yelena onun əclaf
adam olduğunu bildiyi üçün Betker nə qədər
yalvarsa da, onu yaxına buraxmırdı. Yelena podruqalarına
deyirmiş ki, Betkerin əlindən canımı güclə
qurtarmışam. İki dünya bir olsa, təzədən
onunla bir yastığa baş qoya bilmərəm.
Oğlanları da ondan üz döndərib. Çoxlu
mübahisələrdən sonra Yelena oğlanlarının dərdindən
Betkerlə razılaşıb. Onlar indi bir yerdə
yaşayırlar. Əslində Yelena özü də
yönlü vücud deyil. Ancaq innən sonra bunların mənə
dəxli yoxdur, özləri bilər. Bir sözlə, Betkerlə
aralandığım üçün özümü xoşbəxt
hesab edirəm. Ona görə də anamı başa sal ki, məndən
ötəri xiffət eləməsin. Sən özün də
bu məsələni ürəyinə salma.
Andranik Silvanın
adını təəssüflə çəksə də,
onun yazdığı məktubu, başına gətirilən əhvalatları
açıb-ağartmadı. Bircə onu dedi ki, Silva xəstələnən
kimi olub, gərək Moskvaya gedəm. Nəcəf onun dediklərinə
inandığı üçün, Andranikin dərdinə
şərik olurmuş kimi:
– Allah şəfa versin, –
dedi.
Andranik kədərini biruzə
verməmək üçün özünü nikbin göstərməyə
çalışırdı. O, stəkanını doldurub:
– Ara, Nacap, gəl
daşı ətəyindən tök, mənim xatirimə
heç olmasa, əlli qram vur, – deyib nə qədər təkid
etsə də, Nəcəfi inadından döndərə bilmədi.
Andranik əlindəki araq
dolu stəkanı boşaltdıqdan sonra ara vermədən
ikinci stəkanı doldurub:
– Yaxşı, içmirsən
içmə, – dedi. – Bunu da sənin əvəzinə
içirəm. Ki, yeznəmiz olubsan, əziyyətini çəkmək
mənə borcdur.
Nəcəf:
– Sağ ol, – deyib Andranikə
razılığını bildirdi.
Andranik bir stəkan da vurub
arxası üstə uzandı və əllərini
daraqlayıb boynunun ardına keçirərək,
xumarlanmış gözlərini Daş dəvəyə zillədi,
nə isə xeyli fikirləşdi. Nəcəfə tərəf
dönmədən:
– Nacap kirvə, – dedi. – Ki,
yeznəmiz olubsan sənə inanıram. Bir-iki söz var, deməsəm
qarnımı deşəcək. Ara, Nacap, ağlıma gəlib
ki, müsəlmanların Allahı mənə qəzəb eləyib.
Erməni-müsəlman davasında o işləri ki,
gördük, onu Allah bağışlamayacaq. Fikirləşirəm
ki, getdikcə axırım xarab olur, işlərimə düz
gətirmir. İki oğlum olmuşdu,
hazırlaşırdım ki, birini evləndirim, gəlinim
olsun. Qız da tapmışdım. Ki, səhər toyları
olmalı idi, maşın vurdu, sağ qalmadı. İkinci
oğlum da biriynən dalaşdı, bıçaqlayıb
öldürdülər. O da əlimizdən getdi. Silva da ki,
Moskvadan pis məktub yazıb. Arvad da nə xəstəlik
tapıbsa, doxturlar sağalda bilmir. Ey astos! Nacap kirvə, nə
ki, axmaq işlər görmüşəm, gəlib
çıxır qabağıma. – Hi... hi... – Andranik dəli sərsəri
kimi öz-özünə güldü:
– Ara, Nacap kirvə, elə
bilirsən kepimə pis olur?!-sözünə davam etdi.- Hi...hi...
Ara, onsuz da hamımız ölməliyik. Ancaq torpaq qalacaq.
Üçtəpə, Qanlıca, Tağ yurd dağları,
bütün Zəngəzur həmişə bizim olacaq.
İnsan ki, var, müvəqqətidir. Torpaq isə əbədidir.
Ona görə ötəri həyatımızı itirsək
də, daimi olan torpaqlar qazanmışıq. Mən Andranikin
altmış, yetmiş, lap elə yüz il ömrü olsun,
üstündə ki, kep eləyirik, bu torpaqların milyon illərlə
yaşı var, on o qədər də, bəlkə də
çox yaşayacaq. Yeznə, sən çobansan, həm də
musurmansan, belə şeyləri anlaya bilməzsən! –
Hi...hi... – Andranik bu kəlmələri işlədib fəxrlə
irişdi. – Ara, onda sən uşaq olardın, eli, heç nəyi
bilməmisən. Musurman kəndlərinə hücum çəkirdik,
adamları qırırdıq, evləri yandırırdıq,
nə ki, mal, qoyun, at, qatır, gəbə-kilim,
yorğan-döşək, mis qablar var, hamısını
daşıyıb gətirirdik. Qapı-pəncərələri
də söküb aparırdıq. Andranik Ozanyan, Nijdeh, Hamazas,
Dro əmrinə vermişdilər ki, Ermənistan
saldatlarından hər hansı biri müsəlmanı diri
buraxsa, güllələnəcək. Biz də onların dediyi
kimi eləyirdik. Heç bilirsən bu əllərimlə nə
qədər müsəlman qırmışam?! Keçən
səfər Moskvaya gedəndə vaqonda Eduard adlı
osetinqarışıq bir gürcü ilə yoldaş oldum.
Onun başı yaxşı işləyirdi. Çox şey
bilirdi. Alim olmuşdu. Həmişə onunla sözümüz
çəp gəlirdi. Amma şondığa
hamısını doğru danışırdı. Arxivləri
açıb baxanda, bilib ki, nə qədər müsəlman
qırılıb, çoxlu-çoxlu da erməni
ölüb.
Andranik sərxoş
olduğundan nə danışdığını bilmirdi.
Onun ağlına nə gəldisə, birdən yan üstə
çönüb, Nəcəfə müəmmalı nəzər
yetirdi:
– Ara, Nacap, səni yeznə
bilib bu sözləri danışdım, – dedi. – Ki,
ağzından çıxsa, əlimdən qurtarmayacaqsan,
qulaqlarını dibindən kəsacağam.
Nəcəf dillənmirdi.
Andranik danışdıqca qarşısında hərzə-hədyan
danışan bu cəlladın səsini necə kəsəcəyi
barədə düşünürdü. Andranik
yeyib-içib, sinəsindəki köhnə əhvalatları
açıb-tökəndən sonra ayağa qalxdı:
– Ara, Nacap, bizdən ki,
qız almısan, ona görə sənə inanmışam, –
dedi. – Atın hörüyünü aç, gətir, getməliyəm...
(Ardı var)
Əli İLDIRIMOĞLU
525-ci qəzet.- 2010.- 14 may.- S.7.