Nəşrlərdə kənara
qoyulmuş mətbu əsərləri
Milli
iftixarımız Üzeyir Hacıbəylinin anadan
olmasının 125 illiyi tamam olur. Bu tarixi xalqımız
milli bayram kimi qeyd edəcəkdir. Hazırlıq
işləri artıq başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin irsinin pərəstişkarı
kimi mən də, neçə ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin
yaradıcılıq irsini, xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə
kənara qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə
çəkilməyən mətbu əsərlərini aramaqla
məşğulam. Hələlik
1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə
oxucuları “525-ci qəzet” vasitəsilə
Şirməmməd HÜSEYNOV
ÜZEYİR HACIBƏYLİ – 125
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
Ordan-burdan
Hamı bilir
ki, Qafqazda “Tifliski listok” adında bir qəzetə
çıxır. Və hamı da bilir ki, bu qəzetənin cürbəcür
“satrudnik”ləri vardır və hamı bilir ki, “satrudniklər”
haman qəzetədə məqalələr
yazırlar. Və hamı bilir ki, o məqalələrin
hamısı “doğru”dur. İçində
bir kəlmə də “yalan” olmaz. Odur ki, sair qəzetələr
“yalan” sözlər yazanda haman “Tifliski
listok”ın “doğruçu” yazıçıları səbr
edə bilmiyib haman dəm protest edirlər ki, “əşi,
neçün yalan diyorsunuz, bir yol da doğru söyləsənizmi?!”
Haman “Tifliski listok” qəzetəsinin
doğruçu yazıçılarından birisi bizim
“İrşad”ın da “yalanını” tutubdur!
Yazıçımız Fərhad Ağayevin “Dövlət
dumasında Qafqaz vəkilləri” sərlövhəli məqaləsindən
xoşu gəlmiyib ona “cavab” yazır və biz
“İrşadçı”ların hamısına məsləhət
görür ki, daha bir də “yalan” sözlər yazmayaq,
“doğru” danışmağa başlayaq. Məzkur
“doğru” yazıçı sözlərinin
“doğru”lığındanmı ya nədən isə
familyasını gizlədib əvəzində bir “ov” qoyubdur.
Yəni başını örtüb
quyruğunu göstəribdir. Bu cənab “quyruq” məsumanə
bir tərzlə diyir ki, Dövlət dumasına erməni vəkillərinin
adına tel göndərilməsində nə
var ki? Bu təbii bir işdir!
Doğrudan da cənab
“quyruğun” bu sözləri lap həqdir. Dumaya teleqram göndərməyə
kimin nə sözü ola bilər? Məsəla:
cənab “quyruğun” özü götürüb dumaya yazar ki,
ay hürriyyət bahadırları! Müsəlmanlar
xuliqandırlar! Amma ermənilər məzlum quzudurlar, özləri
də “svoboda” istiyorlar, amma xuliqan müsəlmanlar ona razı
olmuyub, bu məzlum quzuları hər yerdə qırırlar!
Cənab
“quyruq” dumaya bu cürə teleqram çəksə heç kəs
deməz ki, bu “quyruq” provokatordur. Erməni vəkilləri
dəxi bu məzmunda teleqram çəkibdirlər. Daha
bir artıq söz yazmıyıbdırlar ki, bizim
acığımız tutsun! Qərəz cənab “quyruq”un
sözləri hamısı “həqq”dir və o sözü də
“həqq”dir ki, “İrşad” Fərhad Ağayevin məqaləsini
dərc etməklə Dövlət dumasını “oskarbit”
edibdir. Çünki, dumada müsəlmanlara
xuliqan deyən erməni vəkillərini hər kəs pisləsə
bil ki, bütün dumanı təhqir edər. Amma “Tifliski listok” qəzetəsi doğrudur,
gürcü vəkili knyaz Baratovu yalançılıqda
töhmətləndiribdirsə də yenə xuliqan olmuyubdur və
dumanı “oskarbit” eləməyibdir. Çünki
.... çünki, knyaz Baratov erməni
vəkili degildir! “Listok”un doğma
qardaşı “Alik” qəzetəsi də xuliqan degildir. Çünki, o da erməni vəkillərini tərifləyib,
müsəlman vəkili Ziyadxanovu pisliyibdir. Belədirmi cənab “quyruq”?
Və bir də cənab
quyruq “doğru” diyorsan ki, “İrşad”lılar özlərini
saxlaya bilmiyorlar və ədəb-ərkanı
çıxıbdırlar! Əgərən
“İrşad”lılar heç əvvəldən bir söz
danışmayaydılar! Axı müsəlman nədi- “ədəbsizlik”
nədi, müsəlman nədi- “obrozovanni” erməni vəkilini
pislədi nədi! Doğru diyorammi cənab
“quyruq”? Xoşuna gəlirmi bu sözlər?
Və bir də cənab “quyruq” sən demişkən
dumada müsəlman vəkillərinin hamısını
gözləmək nəyə lazım idi? Məgər erməni vəkilləri “hamının”
tərəfindən danışmıyordular? Onlar müsəlmanlar tərəfində
danışıyordular, ermənilər tərəfindən də.
Diyordular ki, müsəlmanlar erməniləri
qırırlar qoymuyun. Burada həmi müsəlman
sözü var, həmi də erməni! Qərəz
cənab “quyruq” sənin sözlərinin hamısı
“doğrudur”. Ancaq bir söz var onu deyim
xatirinə dəgməsin. Dumanı təhqir edən
“İrşad” degil, “İrşad” ancaq öz millətini siz
kibi “provakator”un böhtan və
iftirasından müdafiə eyliyor. Dumanı “oskorbit” edən o
adamlardır ki, siz kibi “quyruq”ların bihəyalıqla
yazılmış yalan teleqramını həqiqi hürriyyət
bahadırları qabağında oxuyub tülkü hiylələrinizin
üstünü quzu dərisilə örtmək istiyor!
Cənab “sotrudnik”!
“İrşad”lılar yalan söyləməz və öz
insafını da manat yarım pula satmazlar!
Filankəs
“İrşad” qəzeti, 3
iyul 1906, ¹ 155
DOĞRU MEYDANA ÇIXAR
Bu gün qəzetəmizdə
İrəvan seçkiçiləri tərəfindən
Dövlət dumasının sədri cənab Muromsev ilə bərabər
İrəvan vəkili Ağaxan İrəvanski cənablarına
göndərilmiş teleqramı dərc edib də şad
olmağımızı gizləmiyoruz.
Necə şad olmayaq ki, indiyə
qədər hər bir böhtan, iftira və ittihamlar
altında lal və kar kimi durub da mədari-həqarət
olmağa razı olan kimi görünən müsəlmanlar,
bu gün bu fürsətli həngamədə və bu
böhranlı anda dil açıb danışmağa, özlərini
müdafiə etməgə qeyrət etdilər və razı olmadılar
ki, yalnız bir Rusiya degil, bütün aləmin hürriyyətpərvərləri
yanında “müsəlman” ismi nifrət hissi oyandırmağa
səbəb olsun!
Necə şad olmayaq ki, indiyə
qədər ətalət və bətalət ilə məşhur
müsəlman qeydsiz, qayğısız, mənafei-ümumiyyə
və ictimaiyyəsinə etina etmiyən müsəlman, bu saət
bu günlərin mənasını anlayıb istəmiyor ki,
nahaq yerə zəlil və rüsvayi-cahan olsun!
Necə şad olmayaq ki, indiyə
qədər şəxsi işlərinə uyub da gələcəyi
nəzərə almayan müsəlmanlar, indi öz əhval və
ovzalarına və gələcəkdə ki, mövqelərinə
əhəmiyyət nəzəri ilə baxmağa
başlayıb, istəmiyorlar ki, hiyləkarların nahaqq
böhtanları ucundan axırda millətlərin ən
alçaq və ərzəli olsunlar!
Qoy bizim vəkillərimiz
müsəlmanlara olan nahaq töhmət və məzəmmətləri
eşidib-danışmasınlar,- cəmaət
özü danışar, cəmaət özü həqiqəti
meydana çıxardar.
Qoy doğru
meydanı çıxsın. Onda məlum olar ki,
hürriyyət alıb hər bir zülm, sitəm və
istibdada intəha çəkmək ilə bərabər, hər
bir hiylə və təzviri də aradan götürmək
üçün yığılmış millət nümayəndələrini
hiylə ilə aldatmaq-cavan dumanı təhqir etmək deməkdir.
Qoy bilinsin ki, dumanı təhqir
etmək- dumanın amal və əfkari-aliyəsini təhqir
etməkdir!...
Qoy doğru meydana
çıxıb, sahibi-vicdan zatların səminə bu sədani
eşitdirsin ki, insafdırmı ki, bütün Rusiya millətlərinin
içində indiyədək hamıdan alçaq tutulan və
hər bir hüquqdan məhrum qalan bir taifə bu gün
hürriyyət qazanılan zamanda yalnız bir iftira və
böhtan ucundan hürriyyət bahadırlarının da
yanında nifrətli və hürriyyətə layiq olmayan
görünsün?
Qoy aşkar olsun ki, hiyləkarlar
öz hiylə və fəsadlarının üstünü
örtmək üçün onsuz da istibdad anında
sıxılıb əzilmiş bütün bir milləti nahaq
töhmət və məzəmmət ilə əfkari-ümumiyə
qurbanı etmək istiyorlar!...
Qoy cəmaətimiz
iftiraçılara qandırsın ki, indi biz müsəlmanları
ələ dolamaq irəliki kibi asan vəchlə məqdur ola bilməz. Cəmaətimiz,
duma qabağında qızarmağa, utanmağa razı olmaz.
Biz bilirik ki, vəkil
seçkisində göstərdigimiz ətalət və
qeydsizlik iftiraçıları ürəkləndiribdir. Amma onlar bunu fəramuş
etməsinlər ki, indi hər bir bətalətimizin acı səmərəsi
bizdən ötrü mühüm bir dərsdir, böyük
bir görkdür ki, bunlar ilə nəfbərdar olub xətalarımızı
düzəltməgə sürətlə
çalışacayıq.
Üzeyir
“İrşad” qəzeti, 3
iyul 1906, ¹ 155
ərzəl – ən rəzil, çox
alçaq adam
təzvir – saxtalaşdırma
ƏĞRAZİ-ŞƏXSİYYƏ ZAMANI
DEGİLDİR
a) Əğrazi-şəxsiyyə
zamanı degildir.
b) Qövlümüz felimizə
mütabiq olmalıdır.
t) Müttəqidən dəm
vurub da mütabiqi-məntiq danışmalı.
c) Bir dostun mənafei-şəxsiyyəsini
bir millətin mənafei-ümumisinə satmamalıdır.
d) Əgər bir kəs, digər
bir kəsin haqqında iftira söyləsə məlumdur ki, bu
əməli əğrazi-şəxsiyyə ucundan edər.
Cənab “Bikəs”, binəva
Filankəsin haqqında iftira söylüyübdür... pəs
görünür ki, cənab “Bikəs”in binəva “Filankəs”ə
qarşı şəxsi ədavəti vardır. Yəni “Bikəs” cənabları bu əməli əğrazi-şəxsiyyə
ucundan edibdir.
Bunu isbata yetirəlim:
“Bikəs” cənabları
diyor ki: “... lazım idi ki, Mərdan bəyi kənara qoyub sair
vəkillərimiz intiqad edilsin. Yaxud Mərdan bəy intiqad
edilibsə sairləri ilə bərabər intiqad edilsin... Əgər
ey Filankəs, mütləq bir vəkili tənqid həvəsində
isən o halda Haqverdiyevi, Ziyadxanovu, Muradxanovu, Məhəmmədtağı
Əliyevi intiqad et, bunlar ki, Mərdan bəydən artıq
iş görmədilər, bir söz danışmadılar!...”
Oxucularımızdan
artıq-artıq təvəqqe edirəm ki,
“İrşad”ın keçən nömrələrini təkrar-təkrar
əllərinə alsınlar və o nömrələrdə
olan “Ordan-burdan” qismini təkrar-təkrar oxusunlar. Onda görərlər
ki, Filankəs dumaya göndərdigimiz vəkillərin
hamısını intiqad edibdir. Nə inki
tək bir Mərdan bəyi, çünki Filankəs, bir tək
Bakı degil, bütün müsəlman millətinin xeyrini nəzərdə
tuturdu. Oxucularımız özləri
görərlər ki, “Ordan-burdan” qismində yalnız Əlimərdan
bəy deyildir. Bütün vəkillər
intiqad edilibdir. Bunu görüb də yəqin
edərlər ki, cənab “Bikəs” Filankəs haqqında
iftira söyləyibdir. Və bunu da əlbəttə
ki, əğrazi-şəxsiyyə ucundan edibdir.
Çünki, bir adam ilə ədavəti
olan şəxs, istər ki, o adam xəlq içində
müttəhim olsun....
İmdi insaf edəlim, “Bikəs”
cənablarının Filankəsə dedigi: “Görünür
ki, qərəzi-şəxsi gözünü bağlayıb
qüvveyi-məfkurənizi züllama ğərq edibdir!...” sözlərini Filankəs özü “Bikəs”
cənablarına söyləsə yerində olmazmı? Zənnimizcə
lap yerində olar!...
b) cənab
“Bikəs” Filankəsi ittiham etmək hirsilə
yazdığı məqaləsində bəgənilməz bir
sifətini dəxi ğəflətən aşkar edibdir. Məlum oldu ki, cənab “Bikəs”in qövlü-felinə
mütabiq deyildir. Çünki, cənabın
özü bizə təlqin və təbliğ ediyor ki, “əğrazi-şəxsiyyə
zamanı degildir”. Amma özü də haman bu təlqin və
təbliği necə ki, ifai-sübuta yetirdik, əğrazi-şəxsiyyə
ucundan elan ediyor!...
Və bir də
t) cənab
“Bikəs” bizim “məntiqsizligimiz”dən şikayət edib də
özü məntiqi filanı şalvarı cibinə qoyur
müxalif məntiq sözlər danışır. Məsəla
diyor ki:
“Aya Filankəs
nəyə çalışır, nəyə qeyrət
ediyor? Filankəs anlıyor ki, onun üçün bir
ikimci Mərdan bəy olmaq ehtimalı yoxdur. Bunu anladığı üçün Mərdan bəyin
məziyyətlərini (??), müvəffəqiyyətlərini
(?!!) ləkələməgə qeyrət ediyor? Ləkələmək
mümkün olmadığı üçün xəlqin
gözünə “Ordan-burdan” namı ilə ixtira etdigi qara
şişədən bir çeşmək taqıb istiyor ki,
xəlq Mərdan bəyə bu çeşmək mavərasından
baxsın!...”
Yenə
oxucularımızı insaf məqamına
çağırıram. Aya cənab “Bikəs”
Filankəsin bu xəyalını hardan duydu?
Məgər
Filankəsin yazdığı “Ordan-burdan”larında Əlimardən
bəy olmaq arzusuna dair bir kinayə belə vardırmı?
Heç bir
kinayə və işarə yoxdur. Ancaq bu bir boş
sözdür ki, cənab “Bikəs” yazıbdır. Və
bunu da sübuta yetirəlim və bunun üçün əvvəlcə
cənab “Bikəs”in yazdığı sözləri məntiq
daşına çəkəlim: cənab “Bikəs” diyor ki:
Filankəs Əlimərdan
bəyi pisliyor və binaənileyh (?) Əlimərdan bəy
olmaq istiyor (!). Cənab “Bikəs”
özü bilir ki, Filankəs Mərdan bəy arzusunda
olduğunu heç bir kinayə və işarə ilə
andırmıyıbdır. Ancaq onu (sair vəkillər
ilə bir yerdə) pisliyibdir. O surətdə, cənab
“Bikəs”in yuxarıda zikr olunan cümlələrindən
böylə bir nəticə hasil olur.
Hər adam
ki, bir kəsi pisliyor bil ki, o kəs olmaq istiyor! (məntiq elminə aşna olanlar bunu
yaxşı bilirlər) Lakin bu bir yalan məntiqdir
ki, buna “sufizm” deyirlər. Və bir də əgər cənab
“Bikəs”in bu sufizməni məntiq deyib tutsaq o surətdə,
bunu deməgə haqqımız olar ki:
“Cənab “Bikəs”
Qromıkini, Stolıpini, Pavlovu və sairlərini həmişə
pisliyor, binaənileyh cənab “Bikəs” həmişə
Qromıkin, Stolıpin, Pavlov və sairləri olmaq
arzusundadır.
İndi hər nə diyorsunuz isə deyin: Ya cənab “Bikəs”
Filankəsə bu xüsusda dəxi bir iftira diyor. Ya da ki, o cənab
filvaqe öz pislədigi Pavlov və sairə olmaq xəyalındadır...
s) Cənab “Bikəs” bir
dürüst mülahizə edəlim: Özünüzə
yaxşı məlumdur ki, bu erməni-müsəlman
ixtişaşı düşdükdən sonra ermənilər
bizləri neçə curə səqim fikirlərdə ittiham
ediyordular. Bunun biri “panislamizm” və digəri isə
provokator əlində alət olmaq, yəni xuliqanlıq idi.
“İrşad”çılar və həm də “Həyat”çılar
(ehtimalsız özünüz də) neçə müddət
səy və qeyrət edib bu böhtanı müsəlmanların
üstündən atıb, axırda buna müvəffəq
oldular ki, ermənilər özləri bu “panislamizm” məsələsinin
bihudə söz və böhtan olduğunu iqrar və etiraf
etdilər. Lakin bunu iqrar edib də politikalı ermənilər
digər bir böhtana dörd əlayaqlı
yapışdılar. Müsəlmanlar
provakator hökumətin əlində kor alətdir. Yəni xuliqandırlar-deyə hər bir yerdə
zurna çaldılar. Millət (həmiyyətsiz
naşükür millət) yolunda canını qurban edəcək
dərəcə çalışan adamımızı
“çerni sotennik”, “pokromşik” adlandırdılar. Canına sui-qəsdlər etdilər və provakator əlində
əsil kor alət olan “daşnaksüyun” firqələrinin
xuliqanlığını gizlətməgə səy etdilər.
Biz “İrşad”çılar dəxi indiyə
qədər səy və hümmət ediyorduq ki, nahaq yerə
müsəlmanların üstünə qoyulmuş bu
xuliqanlıq ittihamını rədd edib və müsəlmanları
sairlərin nifrətinə layiq olmağa qoymuyub işin həqiqətini
meydanə çıxardaq. Dövlət
duması açıldıqda biz hamımız şad olduq ki,
bilaxir o ədalət meydanında bizim vəkillərimiz həqiqət
halı aşkar edib istibdadzədə müsəlmanları
xuliqanlı böhtanı altından təxlis edərlər.
Lakin bizim ümidimiz boşa çıxdı və
buna da səbəb bizim vəkillərimizin hamısı
oldular. Və bizim
acığımızın bir çoxunu Əlimərdan bəyin
üstünə tökməyimizə də səbəb o idi
ki, bizi böhtandan qurtarmaq vəzifəsi əvvəlcə
onun borcu idi. Çünki, hamıdan
bilgili və işlərə aşina o idi və özü də
müsəlman vəkillərinin lideri olmuşdu.
Siz diyorsunuz ki,
Urusovun bəyanatından sonra danışmaq lazım degil idi. Buna dair bizim
bir sözümüz yoxdur. Bunu biz də
siz ilə deyirik. Lakin iş buradadır ki, cənab Urusov
durub hökumətin provakatorluğunu aşkar etdi. Erməni vəkilləri isə Urusovdan sonra
danışıb müsəlmanları provakator, hökumət
əlində xuliqan adlandırdılar. Və
bütün duma əhli də, əlbəttə ki, buna
inandı. Çünki, əvvə
Siz diyorsunuz ki,
Əlimərdan bəy yalqız bir müsəlmanlar degil,
bütün Bakı əhlinin bilatəfriq millət vəkili
idi. Ona binaən hər millətin ehtiyacatından
danışmalı idi. Buna da bizim bir
sözümüz yoxdur. Lakin siz bilirsinizmi ki, biz müsəlmanların
ehtiyacatı hamılarınkından çox və
hamılarınkından artıq əncamə möhtacdır?...
Bizim millətin
halı və mövqei sizlərə yaxşı məlumdur. Özünüz
də çox gözəl bilirsiniz ki, bizim millətə
doğru və canı yanan adamlar lazımdır. Bununla
belə bütün bir millətin indiki halının
yaxşılanmasını və istiqbalını bir aşinalıq
xatirəsinəmi qurban etmək istiyorsınız?...
Sözü
insaflıq danışmalı. Biz Mərdan bəyin və
sairlərinin bilik və kəmali və buna binaən liderliyə
layiq olmağı xüsusunda bir söz
danışmamışıq. Biz ancaq onların felinə
baxıb dilgir və rəncidə olmuşuq, neçün bu
yerləri qatışdırırsınız?...
Sözü müxtəsər
edəlim:
Qoy oxucularımız
“İrşad”ın keçmiş nömrələrini təkrar
ələ alıb “İrşad”çıların vəkillərimiz
xüsusində yazdıqlarını beş,
altı, yeddi, səkkiz ... yüz dəfə oxusunlar. Əgər
o məqalələrdə bir nahaq söz tapsalar, onlar da siz ilə
bir yerdə bizi əğrazi-şəxsiyyədə (ki onu siz
ancaq özgələrdən görürsiniz) ittiham etsinlər,
vəssəlam!
Filankəs
“İrşad” qəzeti, 14
iyul 1906, ¹165
əğrazi-şəxsiyyə – şəxsi-qərəz
qövlümüz-felimizə –
sözümüz-işimizə
Bikəs – Əli Sərabi Məmmədzadə
intiqad – tənqid
SEVİNDİLƏRMİ?
O vaxt ki, bədbəxtlik
üz verib Tiflis erməni-müsəlman “sülh və səlah”
komisyonu məclisi açıldı və o vəqtlə
öz tərəfgirlik və qərəzlərini biryandan və
cəbunluqlarını digər tərəfdən
apaçıq bildirmək üçün Aşot kibi bir keşişin
səlah dililə general Qoloşçapovu Qarabağa təyin
etdilər- Qarabağın bütün müsəlmanları əndişəyə
düşüb böylə bir möhlik
binagüzarlığa qarşı hamısı bir adam kimi
etiraz və protest etdilər. Qoloşçapovu
üstümüzə göndərməyin-deyə dad və fəryad
etdilər .... Binəvaların əndişəyə
düşüb etiraz, dad və fəryad etməgə
böyük bir haqları olduğuna ələm və kədərli
şahid bu günlərdə Qarabağda
Bəli
Qarabağ müsəlmanları etiraz etdilər, fəryad
çəkdilər, deputatsiya cəm edib Tiflisə
yügürdülər. Canişin hüzuruna ərizələr
göndərdilər. Yalvardılar,
yaxardılar ki, əgər filvaqe Qarabağın əsəfli
övzaini yaxşılatmağa, islahə
çalışırsınız isə Qoloşçapovu
göndərməyin, göndəribsiniz də geri
çağırın. Ölkəni təhlükəyə
salmayın. Lakin... yarım milyona qədər
bir cəmaətin bu dad və fəryadına qulaq asan
olmadı, etina edən tapılmadı. Yarım milyondan
ibarət bir cəmaətin sədayi-istimdadi vəhşi bir
biyabanda nalə edən səs kimi təsirsiz qaldı....
Xüsumət komisyonu adı
ilə təsmiə olunmağa layiq olan erməni-müsəlman
komisyonunun həlakətli qərardadi əncampəzir oldu: millətçilik
gözlərini kor və qulaqlarını kar və bəsirətini
yox etmiş Aşot nam keşişin arzuyi-xəyanətkaranəsi
hasil oldu: Qoloşçapov top və tüfəng ilə
Qarabağa yollandı. Yollanıb da o gündən
etibarən Qarabağ müsəlmanlarının, onsuz da qara
günlərini züllam içinə qərq etməyə
çalışdı. Bu cənabın
bir neçə ay müddətində orada törətdiyi
işlərini gələcəkdə bir-bir tedad edərik.
İndi onu diyəlim ki, general
Qoloşçapovun ədalətsizlikləri və müsəlmanların
qışqırıqları heç bir kəsə əsər
etmiyordu. Atılmış
qığılcımın alovlanıb ətrafa
yayılması heç bir kəsin diqqətini cəlb
etmiyordu. Guya hamı, öylə
lazımdır-deyə gələcəkdəki təhlükəni
nəzəri-etibarə almıyordu. O tərəfdə
isə müsəlmanların hər bir cövr və zülmə
taqət və dəvamı qəzəbnak generalı daha
artıq qeyzləndirib günlərin bir günündə
bütün acısını müsəlmanların
üstünə tökəcəyini andırırdı....
Əcəba,
müsəlmanların günahı nə idi? Bir taqım
erməni və müsəlman quldurlarının gəlib-gedəni
qətl, qarət və əsir etmələrimi? Yoxsa cənab generalı istəməməklərimi?
Əvvəla
quldurluq qədim əyyamdan bəri bütün Qafqazda və
baxüsus Qarabağda adi bir sənət mənzələsində
olmuş isə də bu axırımcı illərdə, cəmaət
bir qədər dərrakə məqamına gəldiginə
görə, yavaş-yavaş azalmaqda idi. Bütün cəmaət
də buna sevinirdi. Çünki,
quldurların azalması cəmaəti vahimə və əndişədən
qurtarıb, rahat və sakitlik ilə kəsbkarına məşğul
olmağa müsaidə verirdi. Lakin bu bədbəxt
illər yetişib, bütün Zaqafqaziya düşmənçilik
oduna yandıqdan sonra quldurluq təkrar şiddətlənib cəmaəti
yenə narahat etməgə başladı. Cəmaət
quldurlar əlindən dad çəkib yalvarıyordu ki, bu
quldurları kənar və tələf etmək
üçün hökumət tərəfindən ciddi tədbirlər
görünsün. Hətta bəzi yerlərdə
cəmaətin özü hökumət ərbabının
bietinalığını görüb özbaşına
quldurlar ilə dava başlıyordu və onların yədi-zalimanəsindən
qurtarmağa çalışıyordu. Cəmaət
diyordu ki, biz onsuz da dağılıb istitaətdən kəsilmişik,
olub-qalanımızı da quldurlar aparsa bizdə dirilik
üçün heç bir vasitə qalmaz. Aya quldurların rəf və dəfinə canu-dildən
səy edən və hərdəm qorxu çəkib talan və
qarətə giriftar olmaqdan xilas olmaq arzusunda olan bir cəmaəti
quldurluq bəhanəsilə müqəssir və müttəhim
etmək insafdırmı və bu quldurluq bəhanəsilə
bütün bir cəmaətə cəbr və zülm etmək
rəvadırmı?
Və saniyən,
bu quldurların getdikcə şiddətlənməsinə səbəb
əsasən kimdir? Qanıb-qandırmaz hökumət ərbabının
qaidə və nizamdan kənar rəftarı degilmi? Adamın lüt və üryan halda əhl və əyalını
qabağında dögdürüb də abrısını
tökən və namusuna toxunan vicdansız bir pristavın
hüzuruna getməkdənsə qaçıb quldur
olmağı səlah bilən adamların quldurçuluq etmələri
buna şahid degildirmi ki, hökumət əhli Zaqafqaziyadan quldurluğu
qazımıyordu, bəlkə şiddətləndirirdi? Hökumət
əhalinin bir çox vəqt kazak və
strajnikləri xəlvət yerlərdə gizlədib də
müsəlman əhlini müsəlman ya erməni
quldurlarının qabağına davaya göndərməsi
neçə-neçə qanlılığa səbəb
olmuyordumu? Və bu qanlılıq ucundan da
quldurluq getdikcə artmıyordumu?
Və bundan sonra
insafdırmı ki, hamıya müzurr olan bir neçə
quldur üstündə bütün bir cəmaət top və
tüfəng atəşinə yaxılsın? Və
insafdırmı ki, general Qoloşçapovlar bu gunə rəftarın
adını “usmireniyə” qoysunlar?....
Şuşadan
çəkilmiş teleqramlar şəhərin müdhiş və
təhlükəli halını bildirirlər agentstvonun
müsəlman ziddinə yazan və müsəlman
başına gələn zülmləri həmişə gizlətməgə
çalışan
Cürət ilə demək
olur ki, erməni ölümü degil, polisənin güllələnməsi
degil, general Qoloşçapovun Qarabağ müsəlmanlarına
qarşı olan büğz, ədavətidir və düşmənin
təhrikidir ki, onun ucundan bütün şəhər böylə
bir dəhşətli zərərə uğraşır. O
yerdəki hökumət əhli bir millətə sarı
üzgördülük elədi-digər millətin halı vəximdir.
Büğz və ədavət hakimin
gözünə qara pərdə çəkib qoymaz ki,
haqq-nahaqdan seçilsin. Büğz və ədavət
hakimin vicdan və insafını alıb qoymaz ki, nahaq yerə
icra olunan cövr və zülm onun qara qəlbinə əsər
etsin.
Qoy şəhər
yansın, qoy cəmaət qırılsın, qoy arvad-uşaq
qoşun əl-ayağı altında itib batsın. Qoy
düşmənin xəyanətkaranə hücumu
axırıncı dəfə hər bir həst- nisti nabud və
münhədim etsin-təki ... xain erməni-müsəlman
komisyonçuları öz qərardadlarının arzu etdikləri
nəticəsini görüb əl çalsınlar, təki
Aşotlar muradlarına çatıb şadlığından
qol tutub oynasınlar. Təki Qoloşçapovların
zülm və istibdadı dillərdə söylənib,
büğz və insanı gözü görmək istəmiyən
adamları sevindirsin....
Üzeyir
“İrşad” qəzeti, 16
iyul 1906, ¹ 166
möhlik – çox təhlükəli
əsəf – təəssüf
xüsumət – ədavət
təsmiə – adlandırılan
tedad – bir-bir sadalama
yəd – zor, güc
istitaət – iqtidar
büğz – kin, nifrət
həst-nisti – var-yoxu
Ordan-burdan
Qarabağda,
Şəhərdə
“sakitlikdir”: yəni bazar-dükan örtülü,
küçələrdə şəhər əhlindən
bir zinəfs tapılmaz, gedib-gələn yox. Yollar
hamısı bağlı. Şəhər “qaidə”yə
düşübdür: yəni toplar baqaidə atılır.
Şəhər dörd tərəfdən baqaidə yanıb,
evlərə top və tüfəng gülləsi dəgib
hamısı baqaidə dağılır, güllə dəgən
adamlar baqaidə ölürlər və ölü sahibləri
də baqaidə matəm saxlıyorlar. Qərəz
şəhərdə “sülh”dür. Hər
kəs öz “işində”, öz “gücündə” və hər
yerdə tamam “sakitlik” bərqərardır.
Görünür ki, general Qoloşapovu Qarabağa “sülh”
üçün göndərən həriflər çox
arif və gələcəyi nəzərdə tutan adamlar
imişlər ki, bu gunə təcrübəli iş
tutubdurlar..... Həqiqət, rəvayət edirlər ki,
Şuşa şəhərində bu gunə “sülh”, “qaidə”
və “sakitlik”in davamı yalqız bir general
Qoloşçapovdan asılıdır. Odur ki, onun
Qarabağdan çıxıb sair yerlərə getməsini
“sülh” tərəfdarları heç bir vəqt arzu
etmiyorlar...
lll
İrəvanda
dəxi “sülh və məsalət” bərqərardır, belə
ki, hərçəndi müsəlmanlardan hər gün,
günün günorta çağı bir-ikisini durduğu
yerdə öldürürlərsə də, yenə də
arada ədavət və düşmənçilik yoxdur. Buna da səbəb
İrəvanın “sülh və saziş” komisyonu olubdur.
Belə ki, bu komisyon bir gün keyfinin duru
vaxtında söhbət üçün
yığışıb deyibdir ki, gəliniz “barış
oyunu” çıxaraq. Müsəlman cəmaəti bu
“oyun”a uşaq kimi sevinib haman da bir
“barışıq oyunu” çıxardıbdırlar və bir
qədər zarafat və lətifə sözlərdən sonra
dağılıb bunu qərar qoyubdurlar ki, əgər o tərəfin
adamı bu tərəfin adamından birisini öldürsə,
heç işiniz yoxdur. Qatili tapıb tənbihə etmək
lazım degil, qoyun özü bilsin! Ona görə
“barış oyunu”nun sabahı günü ermənilər də
“atəşbazlıq oyunu” çıxardıb, bu “oyun”a bir qədər
rəng vermək üçün o saət bir-iki müsəlmanı
da vurub öldürdülər ki, hamının xoşuna gəlsin
və hamı da oyundan razı qalsın.... Əlbəttə,
hamı razı qalıb “oyunbaz”lara afərin
oxuyubdurlar....
Filankəs
“İrşad” qəzeti, 18 iyul 1906, ¹ 168
(Ardı var)
Üzeyir HACIBƏYLİ
525-ci qəzet.- 2010.- 15 may.- S.18-19.