Azərbaycan təhsili: yaxın
keçmişə, bu günə və gələcəyə
bir baxış
(əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Hörmətli oxucular, bu məqalədə
hazırda cəmiyyətdə ən çox müzakirə
obyektinə çevrilən repetitorluq barədə mülahizələrimi
diqqətinizə təqdim edirəm.
Tədqiqatlar göstərir ki, tarixilik baxımından dünyada repetitorluq XVII əsrə, ilk dəfə olaraq yazılı imtahanların tətbiq edildiyi dövrə təsadüf edir. Bu imtahanlara hazırlaşmaq üçün valideynlər öz övladlarını müəllim yanına aparmışlar ki, daha dərin biliklər əldə etsinlər.
Tarixi mənbələrə əsasən, hələ XVII əsrdən əvvəl də repetitorluq ənənələri mövcud olmuşdur. Bu ənənələr müasir dövrdəki repetitorluqdan mahiyyətinə görə fərqlənsə də, onun ilk əlamətləri hesab edilə bilər. Belə ki, imkanlı şəxslər öz övladlarına xarici dilləri, musiqini, etiket qaydalarını öyrətmək üçün evə mürəbbiyələr, musiqi müəllimləri dəvət etmişlər.
Hazırda repetitorluq demək olar ki, dünyanın bütün ölkələrində bu və ya başqa dərəcədə müşahidə olunur. Bir sıra ölkələrdə isə daha geniş yayılmışdır. Belə ki, Asiya (Yaponiya, Cənubi Koreya, Tayvan, Hindistan, Sinqapur), Afrika (Qvineya, Mavriki, Morokko, Tanzaniya, Zimbabve), Şimali Amerika (Kanada, ABŞ), Cənubi Amerika (Braziliya), Avropa (Almaniya, Rumıniya, Çexiya, Slovakiya, Latviya, Türkiyə, Böyük Britaniya, Fransa) ölkələrində şagirdlərin 50-70 faizi repetitorların xidmətlərindən istifadə edirlər.
Yaponiyada orta məktəbin digər pilləsinə keçid və universitetə daxil olmaq üçün şagirdlər “məharət məktəbi”, daha doğrusu, “repetitor məktəbi”nə gedirlər. Həmin məktəbdə xüsusi dəvət edilmiş müəllimlər əsas məktəbdə şagirdlərə deyilənləri bir daha izah edir və bu biliklərə yenilərini də əlavə edirlər ki, şagirdlər imtahanı yüksək səviyyədə verə bilsinlər. Belə repetitor məktəbi Tokioda hələ XVII əsrdə yaranmışdı. 1999-cu ildə bu ölkədə aparılan sorğu aşkar edib ki, şəhər uşaqlarının 90 faizindən çoxu bu və ya digər şəkildə fərdi dərslər almışlar.
Cənubi Koreyada 1997-ci ildə aparılmış araşdırmadan məlum olmuşdur ki, ibtidai məktəb şagirdlərinin 72,9 faizi, Tayvanda 1998-ci ildə keçirilmiş sorğunun nəticələrinə görə şagirdlərin 81,2 faizi repetitor xidmətindən istifadə etmişdir.
Türkiyədə müvafiq lisenziya əsasında fəaliyyət göstərən çoxlu sayda kurslar və təşkilatlar mövcuddur. Onların xidmətlərindən istifadə edənlərin sayı da yüksəkdir.
Braziliyada da
repetitorluq təcrübəsi geniş
yayılmışdır. Maraqlı hal odur ki, əgər
müəllimin bu xidmətlə məşğul olması barədə
məktəbə məlumat daxil olursa, onun əmək
haqqından müəyyən məbləğ tutulur. Əlavə
olaraq müəllim öz fəaliyyətinə görə
vergi ödəyir.
Rusiyanın tədris xidməti bazarında repetitorluğun meydana gəlməsi XVIII əsrə təsadüf edir. O vaxt çar I Pyotr ölkəyə çoxlu fransız, ingilis, alman müəllimlər dəvət etdi, XIX əsrdə yaşlı gimnazistlər və tələbələr aktiv olaraq fərdi dərslər keçməyə başladılar. Hazırda Rusiyada repetitorluq heç vaxt olmadığı aktivliyə malikdir.
2009-cu ilin yanvarında Belarus Respublikası prezidentinin fərmanına uyğun olaraq repetitorluq fiziki şəxslərin iş adamı kimi fəaliyyət göstərərək icra etdikləri və vergi ödədikləri işlərin siyahısına daxil edilmişdir.
2007-ci ildə Qazaxıstanda keçirilən monitorinq göstərmişdir ki, universitetlərin birinci kurs tələbələri arasında aparılan sorğuda respondentlərin 89,6%-i xüsusi dərslər aldıqlarını və ya hazırlıq kurslarına getdiklərini bildirmişlər. Onların 49,8%-i repetitorlardan istifadə etmiş, 39,8%-i hazırlıq kursuna getmişdir. Bununla belə, hazırlıq kurslarına gedənlərin 62%-i həm də repetitorların xidmətindən istifadə etmişdir.
Bu ölkələrdə repetitorluğun inkişafı bir sıra amillərlə izah olunur. Bu amillər arasında mədəni, iqtisadi və təhsil amilləri daha çox vurğulanır.
Mədəni amil çərçivəsində repetitorluq ümummilli nailiyyətlərə təsir edən, bu nailiyyətləri yüksəldən, eyni zamanda cəmiyyətin rəqabət qabiliyyətlilik səviyyəsinə təsir edən bir vasitə kimi nəzərdən keçirilir.
İqtisadi amil dedikdə savadsızlarla savadlılar arasında fərq, yüksək səviyyəli təhsilin daha çox gəlir gətirmək imkanı olan sərmayə olması, nüfuzlu və maddi təminatı olan iş yerinin qorunub saxlanması vasitəsi kimi nəzərdə tutulur.
Təhsil amili isə orta məktəbdən daha yüksək təhsil pillələrinə keçiddə ciddi seçim prosesində təzahür edir. Belə ki, bu amil üstünlük təşkil edən ölkələrdə universitetlərə qəbul zamanı yüksək rəqabət olur. Eyni zamanda təhsil amili universitet və əmək bazarı arasında əlaqənin yaradılması vasitəsi kimi də nəzərdən keçirilir. Hansı ölkələrdə universitet təhsilindən sonra əmək bazarına daxil olmaq üçün ciddi rəqabət və seçim nəzərdə tutulursa, burada da təhsil amili daha çox müşahidə olunur.
Tədqiqatlar göstərir ki, ayrı-ayrı ölkələrdə repetitorluğun obyekti də fərqlidir. Bir sıra ölkələrdə repetitorluq ibtidai təhsilə girişdə daha çox yayılmışdır. Bu, onunla bağlıdır ki, şagirdlər ibtidai təhsilə hazır qəbul olunsunlar. Hazırda əksər ölkələrdə isə repetitorluq magistraturaya qəbul zamanı müşahidə olunur. Bu halın səbəbi odur ki, magistraturaya qəbulda ciddi seçim aparılır və yerlərin sayı məhdud olur. Bir qrup ölkələrdə isə repetitorluq universitet təhsilindən sonra lisenziyanın əldə edilməsi və işə qəbul prosesi ilə bağlı daha çox yayılmışdır.
Dünyada repetitorluğun
formaları da müxtəlifdir. Belə ki, əvvəllər
ayrı-ayrı müəllimlər, mütəxəssislər
repetitorluqla daha çox məşğul olurdularsa, hazırda əksər
ölkələrdə xüsusi yaradılmış
hazırlıq kursları, yaxud özəl qurumlar bu işlə
məşğuldur.
Repetitorluqdan danışarkən
onun qanunvericiliklə necə tənzimlənməsi də daim
müzakirə mövzusuna çevrilir. Təcrübə
göstərir ki, bu məsələyə yanaşma
ayrı-ayrı ölkələrdə müxtəlifdir. Elə
ölkələr vardır ki, repetitorluq fəaliyyətinin tənzimlənməsi
üçün hətta Parlament səviyyəsində qanun qəbul
edilmişdir. Digər ölkələrdə isə repetitorluq
sahibkarlıq fəaliyyəti hesab olunur və həmin statusa
uyğun olaraq tənzimlənir. Burada iki yanaşma
özünü büruzə verir. Əgər repetitorluqla
liseynziya almış hazırlıq kursları məşğul
olursa, təbii ki, müvafiq vergilər ödənilməklə
bu fəaliyyət qanuni çərçivədə həyata
keçirilir. Repetitorluqla ayrı-ayrı müəllimlər,
mütəxəssislər fərdi şəkildə məşğul
olurlarsa, bir sıra ölkələrdə onlar da dövlətə
vergilər ödəməklə öz fəaliyyətlərini
qanuniləşdirirlər. Əlbəttə, digər qrup
ölkələr də vardır ki, vergilərdən
yayınaraq bu fəaliyyətlə məşğul olanlar da
az deyildir.
İndi isə Azərbaycanda
repetitorluq barədə. Ölkəmizdə repetitorluq ənənəsi
XIX əsrə təsadüf edir. Bu dövrdə yüksək
mənsəb sahibləri öz uşaqlarına əsasən
xaricdə təhsil almış, bir neçə əcnəbi
dil bilən, pedaqoji təcrübəsi olan mürəbbiyələr
tuturdu. Onlar uşaqlara yazıb oxumaqla yanaşı, musiqi, rəqs,
xarici dil, davranış qaydaları, süfrə mədəniyyəti
və sair etik normaları öyrədirdilər.
Sovetlər dövründə
də repetitorların xidmətindən istifadə olunurdu. Əsasən
ali məktəblərə daxil olmaq istəyən uşaqlara
zəif bildiyi bir və ya bir neçə fənn üzrə
repetitor tutulurdu. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, həmin
dövrdə bir sıra hallarda müəllimlər şagirdlərlə
dərslərdən sonra təmənnasız məşğul
olurdular.
Təhsil ekspertləri də
etiraf edirlər ki, 1992-ci ildə ali məktəblərə qəbulun
test üsulu ilə mərkəzləşdirilmiş qaydada
aparılmasına keçiddən sonra Azərbaycanda
repetitorluq daha geniş yayılmağa başladı. Bunun bir
sıra səbəbləri var idi. İlk növbədə,
ümumi təhsil müəssisələrində imtahan
forması ilə ali məktəblərə qəbul imtahan
forması arasında ziddiyyət var idi, yəni orta məktəblərdə
ənənəvi olaraq şifahi və yazılı imtahanlar
mövcud idi, ali məktəblərə qəbul isə test
üsulu ilə həyata keçirilirdi. Orta məktəb
şagirdlərinin yeni formada imtahan vermək təcrübəsi
yox idi. Digər tərəfdən, ilk mərhələlərdə
orta məktəb proqramları stabil olmadığından, ali
məktəblərə qəbul proqramları ilə bir
çox hallarda uzlaşmırdı.
Cəmiyyətdə belə
bir fikir mövcuddur ki, son illərdə ölkəmizdə
repetitorluğun əhatə dairəsi daha da genişlənmişdir.
Əlbəttə, bu fikirlərin müəyyən əsası
vardır. Lakin daha dəqiq məlumat o zaman əldə etmək
olar ki, bu sahədə tədqiqatlar aparılsın, valideynlər,
şagirdlər, müəllimlər, tələbələrlə
sorğular keçirilsin və nəticələri təhlil
edilsin. Yalnız belə halda repetitorluğun dinamikası barədə
obyektiv məlumat vermək olar. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, hətta artma dinamikası müəyyən
edilsə belə, bu bir sıra obyektiv səbəblərlə
bağlıdır. İlk növbədə, ildən-ilə
ali məktəblərə qəbul imtahanlarında test
tapşırıqlarının çətinlik dərəcəsi
artırılır. 2009-cu ildə ali məktəblərə
qəbulun nəticələrinin təhlili göstərir ki,
ayrı-ayrı fənlər üzrə təqdim edilən
test tapşırıqları, hətta fənn müəllimləri
tərəfindən müəyyənləşdirilmiş vaxt
çərçivəsində həll edilə bilmir. Bu vəziyyət
nəticələrə təsir etməklə yanaşı,
valideynləri təşvişə salır və onları
repetitora müraciət etməyə sövq edir.
Digər səbəb isə
test hazırlığı ilə məşğul olan ekspertlərin
monopoliyası ilə bağlıdır. Bu müəllimlər
test tapşırıqları hazırlayarkən çətinlik
səviyyəsi yüksək testlərə üstünlük
verməklə yanaşı, orta məktəb proqramında
olmayan, xüsusi əhəmiyyət kəsb etməyən məsələlərlə
bağlı suallar daxil edirlər. Bakı şəhərinin
bir sıra qabaqcıl müəllimləri də bu barədə
təhlillər aparırmışlar. 2009-cu ildə ali məktəblərə
qəbul zamanı tətbiq edilən testləri təhlil edən
müəllimlər belə qənaətə gəlmişlər
ki, təqdim edilən test tapşırıqları xüsusi
istedadlı şagirdlər üçün tərtib edilir.
2009-cu ildə fənlər üzrə sualların çətinlik
səviyyəsi 2008-ci ilə nisbətən 2 dəfə
artırılmışdır. Riyaziyyatdan hesablamaları vaxt
aparan, xüsusi yanaşma tələb edən, həll
metodikası mürəkkəb olan, kütləvi tədris
proqramlarında olmayan kompleks ədədlər və tərs
triqonometrik tənliklərə aid və olimpiada tipli suallar
üstünlük təşkil etmişdir. Fizika fənnindən
eyni zamanda iki və daha çox prosesin
araşdırılması, dərslikdən əlavə
materiallara müraciət edilməsi tələb olunan suallar
daxil edilmişdir. Tarix fənnindən proqramda diqqəti cəlb
etməyən, Azərbaycan və dünya tarixində əhəmiyyət
kəsb etməyən, dərslikdə bir cümlə ilə
ifadə edilən suallar verilmişdir. Digər fənlər
üzrə də analoji hallar müşahidə edilmişdir.
Müəllimlər qeyd edirlər
ki, işlədikləri məktəblərdə fənlər
üzrə ən səriştəli müəllimlərə
belə test tapşırıqlarını həll etmək
üçün xeyli vaxt tələb olunur, bəzi hallarda isə
müəllimlər özləri belə həmin
tapşırıqları həll etməkdə çətinlik
çəkirlər.
Test hazırlığı
ilə məşğul olan ekspertlər özləri də
repetitorluqla məşğul olurlar və müəyyən mənada
öz texnologiyaları ilə hazırladıqları
şagirdləri
Tədqiqatlar göstərir
ki, son illərdə Azərbaycanda ali təhsilə tələbat
artmışdır. Məhz bu səbəbdəndir ki, hər
il orta məktəbləri bitirən məzunların 70 faizindən
çoxu ali məktəblərə sənəd verirlər.
Bu, kifayət qədər yüksək göstəricidir. Bu
amil də ali məktəb imtahanlarına hazırlıq
baxımından repetitorluq xidmətindən istifadə edənlərin
sayına təsir edir.
Digər tərəfdən
isə təhlil göstərir ki, bizim ölkəmizdə ali
məktəblərə qəbul planının başqa
ölkələrlə müqayisədə az olması
müsabiqə şəraitini daha da artırır ki, bu da
öz növbəsində xüsusi hazırlıq keçməyənlərin
ali məktəbə qəbul olunmaq şansını
azaldır. Hər 10 min nəfər əhaliyə düşən
ali təhsillilərin sayına görə Azərbaycan həm
region, həm də digər ölkələr arasında
sonuncu yeri tutur. Buna baxmayaraq qəbul planı nəinki
artırılmır, hətta bəzi illərdə daha da
azaldılır. Belə ki, 2001-ci ildə dövlət ali təhsil
müəssisələrinə qəbul planı 22 mindən
çox olduğu halda, 2006-2007-ci illərdə 19 minə,
2009-2010-cu illərdə 21 minə enmişdir. Hesab edirəm
ki, bu barədə də düşünməyin vaxtı
çatmışdır.
2005-ci ildə Müasir Təhsil
və Tədrisə Yardım Mərkəzi ACİ Təhsilə
Yardım Proqramı çərçivəsində Azərbaycanda
repetitorluqla bağlı tədqiqat aparmışdır. Tədqiqat
fərdi təhsilin ümumi xüsusiyyətlərini, buna
ehtiyacı doğuran əsas amilləri, təhsil sisteminə
göstərdiyi təsiri əhatə etmişdir. Tədqiqatın
nəticələri Təhsil Nazirliyinə təqdim edilərkən
biz çox ciddi təhlillər apardıq və nəticələri
həmin təşkilatla dəfələrlə müzakirə
etdik. Əlbəttə, ilk razı olmadığımız məqam
ondan ibarət idi ki, dünyanın ayrı-ayrı ölkələrində
tətbiq edilən metodologiya Azərbaycanda adaptasiya olunmadan tətbiq
edilmişdi. Ziddiyyət yaradan məsələlərdən
biri repetitorluğa yanaşmanın dünyada və Azərbaycanda
müxtəlif olması idi. Dünyada repetitorluq və ya fərdi
təhsil bir fenomen kimi qəbul edilmişdir və müəyyən
tənzimləyici mexanizmlər də mövcuddur. Məsələn,
Fransa kimi inkişaf etmiş bir ölkədə bu fəaliyyətlə
məşğul olan nüfuzlu təşkilatlar
yaranmışdır və qanuni şəkildə fəaliyyət
göstərirlər. Bütün dünyada, hətta ən
inkişaf etmiş ölkələrdə geniş
yayılmasına baxmayaraq, Azərbaycanda repetitorluq institutunun
yaranmasını yalnız ümumi təhsilin keyfiyyətinin
aşağı olması ilə bağlayırlar.
Əlbəttə, yanaşma
fərqlərinə baxmayaraq, tədqiqatın nəticələri
bir sıra maraqlı faktları da aşkara
çıxarmışdır. Belə ki, universitetlərin I
kurs tələbələri ilə aparılan sorğuların
nəticələri göstərmişdir ki, respondentlərin
yalnız 40 faizi ali məktəbə qəbul olmaq
üçün repetitor xidmətindən istifadə etmiş,
60 faizi isə repetitorla məşğul olmadan ali məktəbə
qəbul olunduğunu bildirmişdir. Halbuki, cəmiyyətdə
belə bir rəy formalaşdırmağa
çalışırlar ki, məzunlar yalnız repetitor
hesabına tələbə adını qazanırlar.
Digər bir maraqlı nəticə
ondan ibarət idi ki, repetitor yanına gedən şagirdlərin
demək olar ki, hamısı orta məktəblərdə
yaxşı oxuyan şagirdlərdir. Buradan məlum olur ki, əlavə
biliklər əldə etməyə çalışan
şagirdlər zəif oxuyanlar və təhsilin keyfiyyətindən
narazı olanlar deyildir. Bu hal digər maraqlı bir məqamı
da aşkar edir. Repetitorluğun səbəblərindən
danışarkən valideyn amilini yaddan çıxarmaq olmaz.
Ciddi rəqabət mühitində valideyn övladının
repetitor yanına getməsinə təkid etməklə
özünü daha inamlı hiss edir və uğurlu nəticəyə
inanır.
Təhlil göstərir ki,
repetitorluq müəllim amili ilə də sıx
bağlıdır. Son illərin müşahidəsinə əsasən
deyə bilərəm ki, hazırda bacarıqlı, səriştəli
və yaxşı müəllimlər işlədikləri məktəblərdə
ixtisasları üzrə çox az dərs yükü
götürməyə meyilli olurlar. Bu, onunla
bağlıdır ki, vaxtlarının daha çoxunu
repetitorluğa həsr etmək istəyirlər. Bakı şəhərinə
müəllimlərin işə qəbulu zamanı maraqlı
bir faktla rastlaşdıq. Məktəblərə işə qəbul
üçün elektron ərizələrlə müraciət
edənlər arasında şəhərin ayrı-ayrı məktəblərində
müəllim işləyənlər aşkar edildikdə təəccübləndik.
Bir qayda olaraq, belə müəllimlər mərkəzi məktəblərdəki
vakant yerlərə iddialı idilər. İmtahan prosesində
həmin müəllimlər iddia etdikləri məktəbə
düşmədikdə, digər məktəb təklif
edildikdə bundan imtina edirdilər. Əlbəttə, təhlillər
göstərdi ki, onlar repetitorluq üçün daha əlverişli
məktəb və mühit axtarırdılar. Bu amil məni,
ölkənin təhsil naziri kimi, çox narahat edir.
Çünki biz getdikcə səriştəli müəllimləri
itirmək təhlükəsi ilə üzləşirik.
Daha bir narahatedici məqam
ondan ibarətdir ki, bir sıra müəllimlər bilavasitə
tədris prosesində, 45 dəqiqəlik dərsdə təlim
materialının kifayət qədər mənimsədilməsi
qayğısına qalmır, şagirdləri əlavə məşğul
olmağa təhrik edirlər. Bəzi müəllimlər isə
onunla əlavə məşğul olmayan şagirdlərə
qarşı biganəlik və xüsusi davranış
nümayiş etdirir, qiymətləndirmə prosesində
subyektivlik hallarına yol verirlər. Bütün bunlar bizi
düşündürməyə bilməz.
Müəllim amilinin üzərində
daha ətraflı dayanmaq istərdim. Müəllimlər nə
üçün repetitorluğa can atırlar? Bunun səbəbi
sadədir. Əlavə maddi imkanlar əldə etmək
üçün. Sirr deyil ki, son illərdə müəllimlərin
əmək haqqı bir neçə dəfə
artırılsa da, lazımi yaşayış şəraitinin
təmin edilməsinə imkan vermir. Müəllim də sosial
şəraitini daha da yaxşılaşdırmaq
üçün repetitorluğa can atır.
Təhlil göstərir ki,
90-cı illərdə repetitorluqla daha çox ali məktəb
müəllimləri, Akademiyanın əməkdaşları məşğul
olurdular. Sonradan isə orta məktəb müəllimləri
bu prosesdə üstünlük təşkil etməyə
başladı və hazırda onlar mütləq
üstünlüyə malikdirlər.
Son dövrlərdə Azərbaycanda
repetitorluq xidmətləri təklif edən kurslar və təşkilatlar
da fəaliyyətə başlamışdır. Bunların
içərisində “ÇAĞ” Öyrətim İşlətmələri
Şirkəti nəzdindəki “Araz” kursları daha mütəşəkkildir.
Buraya təcrübəli və səriştəli müəllimlər
cəlb edilmiş, şagirdlərin hazırlanması
üçün vəsaitlər işlənmiş, ciddi təşkilatlanma
müşahidə edilməkdədir. Həmin kursun məzunları,
bir qayda olaraq, yüksək nəticələr göstərirlər.
Ölkəmizdə
repetitorluğun yayılma arealı da maraqlıdır və
son illərdə bu sahədə ciddi dəyişikliklər
baş verməkdədir. Müstəqilliyin ilk illərində
yalnız XI sinif şagirdləri repetitorla məşğul
olurdusa, hazırda bu hazırlıq X, bəzi hallarda isə IX
sinifdən başlayaraq aparılır.
Müşahidə olunan
maraqlı cəhətlərdən biri də repetitorluğun əhatə
etdiyi fənlərdir. Əlbəttə, burada seçim ixtisas
qrupları əsasında aparılır. Son illərdə qəbul
qaydalarında müəyyən dəyişikliklər
edildiyindən fənlərin sayında artım müşahidə
olunur. Lakin onu da qeyd etmək lazımdır ki, bir çox
hallarda şagirdlər ixtisas qrupuna daxil olan bütün fənlərdən
deyil, yalnız profil fənlər üzrə repetitor yanına
getməyə üstünlük verirlər.
Son dövrdə uşaqların
I sinfə qəbulu ərəfəsində ibtidai sinif müəllimləri
ilə məşğul olması halları müşahidə
edilməkdədir. Bu, onunla bağlıdır ki, bir sıra
liseylər və I siniflərə qəbul üzrə
müsabiqə yüksək olan məktəblər şagirdləri
müəyyən diaqnostik yoxlamalardan sonra təhsil müəssisəsinə
qəbul edirlər. Bu səbəbdən valideynlər belə
təhsil müəssisələrini seçərkən əvvəlcə
uşaqlarını ciddi hazırlaşdırırlar ki, qəbul
zamanı problem yaranmasın.
Magistraturaya qəbul mərkəzləşdirilmiş
qaydada aparılmağa başlayandan bu təhsil səviyyəsinə
də hazırlıq prosesində repetitor institutu xidmətlərindən
istifadə halları çoxalmışdır. Ali məktəblərin
sonuncu kurslarında təhsil alan bakalavrlar magistratura
imtahanlarına hazırlıq məqsədilə müəllimlərlə
əlavə məşğul olurlar.
İndi isə repetitorluq
fenomeninə yanaşmalar barədə. Aparılan tədqiqatlar
göstərir ki, bu fenomenin “yaxşı” və ya “pis”
olması barədə birmənalı fikir yürütmək
düzgün deyildir. Təhsil ekspertlərinin və mənim
şəxsi fikrimcə, repetitorluğun bir sıra müsbət
və mənfi cəhətləri vardır.
Müsbət xüsusiyyətlərdən
danışarkən qeyd etmək lazımdır ki, əlavə
hazırlıq təhsilalanların daha dərin bilik və
bacarıqlara yiyələnməsinə, rəqabət qabiliyyətliliyinə
müsbət təsir göstərir. Hətta şagird ali məktəbə
qəbul olunmasa belə, gələcək həyata və fəaliyyətə
hazırlığı yüksəlir. Nəzərə alsaq
ki, ümumi təhsil proqramları fənlər üzrə
minimum standartların mənimsənilməsini əhatə
edir, bu halda əlavə məşğələlər
zamanı proqramla əhatə olunmayan, tədrisi mümkün
olmayan sahələr üzrə biliklərin
aşılanması da mümkün olur. Repetitorluq ali məktəblərə
qəbul zamanı yüksək rəqabət mühitinin
formalaşmasına və daha hazırlıqlı məzunların
qəbul olunmasına zəmin yaradır. Digər tərəfdən
isə müəllimlər bu yolla həyat şəraitinin
daha da yaxşılaşdırılması imkanları əldə
edir. Bu mənada şagirdlərin dərsdənkənar
vaxtlarda müəllimlərlə əlavə məşğul
olaraq öz bilik və bacarıqlarını təkmilləşdirməsi
mənfi xüsusiyyət sayılmamalıdır.
Repetitorluğun mənfi cəhətləri
barədə. Əlbəttə, bu fenomeni birmənalı
şəkildə mənfi amil kimi qəbul etmək,
düşünürəm ki, düzgün deyildir. Lakin qeyd
etmək lazımdır ki, bir sıra hallarda məktəb rəhbərlərinin
və valideynlərin məsuliyyətsizliyi səbəbindən
şagirdlər tədris prosesindən yayınaraq repetitor
yanına gedirlər. Bu səbəbdən məktəblərin
XI siniflərində dərsə davamiyyət sahəsində
problemlər yaranır. Hesab edirəm ki, bunu da repetitorluğun
mənfi xüsusiyyəti kimi deyil, subyektiv amil kimi qəbul etmək
lazımdır. Çünki belə vəziyyətin
yaranmasında, ilk növbədə, məktəb rəhbərliyi
və valideynlər məsuliyyət daşıyır. Digər
mənfi cəhət ondan ibarətdir ki, ayrı-ayrı fənlər
üzrə repetitor yanına gedən şagird həmin fənlər
üzrə dərslərə marağını itirir ki, bu da
yaxşı nümunə sayıla bilməz. Eyni zamanda
günün bir yarısını məktəbdə, digər
yarısını isə repetitor yanında keçirən
şagirddə zehni yorğunluq və psixoloji gərginlik
yaranır.
Ən mənfi hal isə
ondan ibarətdir ki, repetitorluq təhsilalanların özünə,
öz qabiliyyətinə, potensialına, nəticədə isə
məktəbə inamını qırır, onlarda yüksək
bilik və bacarıqlar əldə etmək üçün
mütləq başqalarının köməyindən istifadənin
zəruri olması fikrini formalaşdfırır. Halbuki, biz təhsil
alanın müstəqil surətdə bilik və bacarıqlar əldə
etməsini, müəllimin yalnız bələdçi,
istiqamətverici rol oynaması ideyasını daha yüksək
dəyərləndiririk.
Daha bir mənfi cəhət
isə bu fəaliyyətlə məşğul olan müəlimlərin
fəaliyyətinin keyfiyyətinə mənfi təsir göstəməklə,
onların məktəb mühitindən təcrid olunmasına
şərait yaradır.
Düşünürəm
ki, ölkəmizdə son illərdə təhsil sektorunda
aparılan davamlı islahatlar təhsilin keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə zəmin yaratmaqla repetitorluğun əhatə
dairəsinin məhdudlaşdırılmasına bilavasitə təsir
edəcəkdir. Belə ki, ibtidai siniflərdə yeni
kurikulumun və dərsliklərin tətbiqi proqramların təkmilləşdirilməsinə
şərait yaratmaqla şagirdlər tərəfindən
minimum standartların bilavasitə tədris prosesində mənimsənilməsinə
zəmin yaratmışdır. Mərhələlərlə
bütün siniflərdə yeni fənn kurikulumları və
dərsliklərin tətbiqi şagirdlərin fərdi dərslərə
marağını azaldacaq, belə ki, onlar zəruri
standartları dərs prosesində mənimsəyəcəklər.
Digər tərəfdən,
hazırda ümumi təhsil sistemində yeni qiymətləndirmə
sisteminin tətbiqi, məktəbdaxili qiymətləndirmənin
diaqnostik, formativ və summativ formalarından istifadə, eyni
zamanda buraxılış imtahanlarının mərkəzləşdirilmiş
qaydada test üsulu ilə aparılması da orta məktəblə
ali məktəbə qəbul arasında ziddiyyətin aradan
qaldırılmasına yönəlmişdir və hesab edirəm
ki, tezliklə öz töhfəsini verəcəkdir.
Bəs repetitorluğu ləğv
etmək mümkündürmü, düşünmək
olarmı ki, nə vaxtsa bu institut tamamilə aradan
qaldırılacaq? Təhlillər və beynəxalq təcrübə
göstərir ki, repetitorluğun tamamilə ləğv
olunması məsələsi real deyildir. Ona görə ki, bu
fenomeni yaradan amillər həmişə olub və
olacaqdır. Bu amilin məktəblərdə tədris prosesinə
mane olmaması, alternativ təhsil formasına çevrilməməsi,
qanunvericiliyə uyğun tənzimlənməsi
üçün bir sıra tədbirlərin görülməsi
zəruridir:
1.İlk növbədə
ali məktəblərə qəbul imtahanları və orta məktəblərdə
mərkəzləşdirilmiş buraxılış
imtahanlarında qiymətləndirmə ilə bağlı
vahid siyasət və strategiya işlənməlidir. Eyni zamanda
test tapşırıqlarının, xüsusilə ali məktəblərə
qəbul imtahanı testlərinin məzmunu ilə bağlı
ciddi təhlillər aparılmalı və onların məzmunu
ümumi təhsil proqramları ilə
uzlaşdırılmalıdır.
2.Şagirdlərin dərsdənkənar
hazırlığı ilə məşğul olan özəl
qurumların, qeyri-hökumət təşkilatlarının
lisenziya əsasında fəaliyyətinə şərait
yaradılmalıdır. Belə halda əlavə
hazırlıq daha sistemli xarakter daşıyar və
qanunvericiliyin tələbləri də gözlənilərdi.
3.Repetitorluqla məşğul
olan müəllimlərin və digər mütəxəssislərin
fəaliyyətinin mövcud qanunvericiliyə əsasən tənzimlənməsi
istiqamətində tədbirlər görülməli,
onların fəaliyyəti
lisenziyalaşdırılmalıdır.
4.Ümumtəhsil məktəblərində
şagirdlər üçün ayrı-ayrı fənlər
üzrə dərsdənkənar vaxtlarda əlavə məşğələlər
təşkil edilməli, bu məşğələləri
aparan müəllimlərin əmək haqqına əlavələr
müəyyənləşdirilməlidir.
5.Ümumi təhsil sistemində
müəllimlərin əmək haqqının
artırılması imkanları araşdırılmalı,
onların sosial müdafiəsi təmin edilməklə
repetitorluq təşəbbüsləri məhdudlaşdırılmalıdır.
6.Ümumtəhsil məktəblərində,
ali təhsil müəssisələrində tədrisin səmərə
və keyfiyyəti yüksəldilməli, təhsilalanlara zəruri
biliklərin təhsil müəssisəsində verilməsinə
nail olunmalıdır.
7.Tədris prosesinə və
şagirdlərin davamiyyətinə mənfi təsir etməklə
repetitorluqla məşğul olmanın
qarşısının alınması məqsədilə
“Müəllimlərin etik davranış kodeksi” işlənməlidir.
8.Ümumi təhsil sistemində
adambaşına maliyyələşmə mexanizmi tətbiq
edilməli və məktəblərə maliyyə müstəqilliyi
verilməlidir. Belə olarsa, zəruri hallarda şagirdlərin
fərdi təhsilə ehtiyacı məktəbin özü tərəfindən
ödənilə bilər.
(ardı var)
Misir MƏRDANOV,
Azərbaycan Respublikasının təhsil naziri,
fizika-riyaziyyat elmləri
doktoru,
professor
525-ci qəzet- 2010.- 15 may.- S.10-11.