Rəsul Rza poeziyasına dair üç qeyd

 

Elə bir zaman gəlmişdir ki, ağılladuymaqcəhdləri   ürəklə anlamaq cəhdlərini üstələyir.

 

Əbu Turxan

 

 

Səməd Vurğun, Rəsul Rza fəlsəfi poeziya

 

Sovet dövründə milli fəlsəfi fikrə təhlükə mənbəyi kimi baxan ideologiya Azərbaycan ədəbi fikrində o qədər dərin kök atmışdı ki, ayrı-ayrı hallarda şairlər mahiyyətləri, ümumiləri tərənnüm etməkiddiasınadüşdükdə, ədəbi tənqid hətta onların şöhrətindən, nüfuzundan çəkinməyərək, kəskin mövqe tutmuş, onlarıfəlsəfəçilikdəgünahlandırmışdır.

Lakin XX əsr Azərbaycan poeziyasında bu tabunu pozmaq meylləri güclü olmuşdur. Səməd Vurğun da, Rəsul Rza da bütünfəlsəfəçilikittihamlarına baxmayaraq, vaxtaşırı konkretlikdən ümumiyə, mahiyyətə doğru addımlar atmış fəlsəfi poeziyanın gözəl nümunələrini yaratmışdırlar.

Düzdür, Səməd Vurğunda fəlsəfilik tamam başqa üslubda istiqamətdə, Rəsul Rzada isə xeyli fərqli formada özünü göstərir. Lakin formalar fərqli olsa da, məğzi eynidir: poeziya fəlsəfi qata yüksəlir. Səməd Vurğun fəlsəfə mərtəbəsinə poetik vüsət qanadlarında qalxır. Rəsul Rza isə mahiyyət dünyasına təhlil düşüncə qapısından keçir. Lakin heç biri bu mərtəbədə həmişəlik lövbər salmır yenidən hissi dünyanın konkret yaşantılarına qayıdaraq axıradək öz şair missiyalarını yerinə yetirirlər.

 

Əmin ər-Reyhani, Rəsul Rza rənglərin fəlsəfəsi

 

XIX əsrin axırları, XX əsrin əvvəllərində yazıb yaratmış görkəmli ərəb mühacir şairi Əmin ər-ReyhaniBəsirət gözüəsərində yazır: “Bir sanskrit aforizmiGözlərə görmə qabiliyyətini qəlb, qəlbə isə Öiva verir”, – deyir. Sufi ivang Allahla əvəz edərək bunu qəbul edir. Ona görə, rənglər gözlə necə görünürsə, qəlbdə elə müvcuddur. Lakin dövrümüzün hansı elm incəsənət xadimi bir rənglər nəzəriyyəsi inkişaf etdirib? Onlar yalnızca məsələnin maddi fiziki tərəfini diqqətə alırlar. Onlar rəngləri ancaq gözlərlə görürlər.

Əlamətdar haldır ki, rənglərin qəlbdə yaranan, adi gözlə görünməyən təəssüratlar ilk dəfə məhz Azərbaycanda şeirləşdi. XX əsrin görkəmli şairlərindən olan Rəsul Rzanın sanki Əmin ər-Reyhaninin çağırışına cavab olaraq məşhurRənglərsilsiləsini yazması dünya ədəbi-bədii prosesinin bütövlüyünə dəlalət edir. Əmin ər-Reyhani sanki artıq yazılmış olan bu şeirlər silsiləsinə münasibətini bildirir: “Şəxsən mən, mövzunun maddi tərəfini görməkdən çox, onun haqqındakı fikirləri eşitməyi üstün tuturam. Doğrudan da, sırf qəlb zehinlə əlaqəli olan şeylər var.”

 

Rəsul Rza, Elçin sözün yeni fazası

 

Bəli, Rəsul Rza yaradıcılığında fəlsəfilikdən söhbət düşən kimi rənglər silsiləsini yada salırlar. Bu barədə gedən böyük ədəbi-fəlsəfi mükalimələr hələ zehinlərdən silinməmişdir. Amma tənqidin diqqətindən sanki yayınmış olan, rənglərin kölgəsində qalan daha rəngarəng fikirlər vardır.  

 

Dünyanın söz ehtiyatı

azdır, az!

Elə şeylər var ki,

sözlə anlatmaq olmaz.

Gərək özün görəsən,

duyasan.

Fikrinə toplayıb

ürəyinin başına qoyasan

isinsin,

əl vuranda

köklənmiş sim kimi dinsin.

 

Şeirin birinci hissəsindəduyğu sözdən daha zəngindirhəqiqəti ifadə olunur. Amma bu fikir ilk baxışda qədərməsumgörünsə , Azərbaycan poeziyasında sözün qüdrəti haqqında qərarlaşmış başqa bir həqiqətlə, yumşaq desək, uzlaşmır. Çünki ənənəvi poeziyada duyğu da, fikir həmişə sözün kölgəsində qalmışdır. Əlbəttə, klassik poeziyada söz həm logos mənasında işlədildiyindən elə bir ziddiyyət yoxdur. Lakin ədəbi tənqiddə söz sözü diferensiallaşdırılmadığından bu məna xüsusi vurğulanmamış, söz fikir duyğudan fərqli müstəvidə, onların yalnız ifadəçisi kimi başa düşülmüşdür. Yəni klassikada sinkretik söz (loqos) anlayışı haqqında yüksək pafosla deyilənlər adi danışıq dilindəki sözə şamil edilməklə fikrin duyğunun payı mənimsənilmiş olmuşdur.    

İkinci fikir bədii-poetik yaradıcılığın çox mühüm bir cəhətini əks etdirən fəlsəfi ideyanın bədii yolla ifadəsidir. Əslində, biz bu barədə yazmışıq. Təbii ki, şeirlə yox, fəlsəfi esse kimi. Mən fikri duyğuların sıxlaşıb formaya düşməsi kimi, bərkimiş, kristallaşmış, buzlaşmış hiss kimi izah etmişəm. əksinə, fikir buxarlananda yenidən seyrəlir, qəlibdən çıxır, duyğulaşır, azad nəfəs alır, bir düşüncə hadisəsindən bir könül hadisəsinə çevrilir. Amma biz bu esseni Rəsul Rzadan yarım əsr sonra yazmışıq, həm bədii yaradıcılığın deyil, fəlsəfi-estetik araşdırılmaların nəticəsi olaraq. yalnız təsadüfən Elçin ƏfəndiyevinSeçilmiş əsərləri”nin 7-ci cildini vərəqləyərkən oxuduğum bu kiçik şeir parçasında mənim uzun-uzadı izah etməyə çalışdığım bir mətləbin obrazlı şəkildə qısa yığcam deyilişinə rast gəldim.  

Elçin bu şeir haqqında yazır: “Əsrlər keçir, insan təfəkkürü dünyanın elmi dərkində səsdən iti sürətlə inkişaf edir, məsafələr işıq illəri ilə ölçülür, nüvə protona neytrona parçalanır yaxşı ki, belə bir zamanda, elmi-texniki inqilab dövründə Azərbaycan poeziyası, Rəsul Rzanın bu şeirindəki kimi, sözləsaysız-hesabsız sözlərlə ifadə olunmayanı belə duymaq duydurmaq əzmindədir”. Paradoks da özünü elə bunda göstərir ki, “duydurmaqüçün şairin yenə sözdən başqa silahı yoxdur. Lakin bu söz daha o sözdən deyil. Bu söz artıqürəyin başında isinmiş”, “köklənmişsözdür. Necə ki, nəyi isə nəyə isə hazırlamaq üçün, yetişdirmək üçünislağa qoymaq”, “duza qoymaqlazım gəlir. Yəni söhbət hissin yetişməsindən, “dəyməsindən ancaq bundan sonradərilməsindəngedir.

Bəli, bir tərəfdə ənənəvi sözün qüdrəti, o biri tərəfdə sözlə ifadə oluna bilməyən, sözün potensialından kənara çıxan, sözə sığmayan duyğuların mübhəmləri. bu mübhəmləri işıqlandıra biləcək yeni ifadə vasitələri. Bu yeniyenə sözdür. Lakin sözün ənənəvi olmayan yeni imkanları üzə çıxır. Daha doğrusu, fikrin yeni çalarları ifadə olunur. Şairin dediyi kimi, “duyğu fikrə toplanıb ürəyin başında isidilir ancaq bundan sonra söz üçün əlçatan olur. Burada istər-istəməz Əbu Turxanın hisslərin ağıl vasitəsilə modulyasiyasına dair təlimi yada düşür: Hiss uzaq məsafələrə fikrin qanadlarında gedir.

 

 

Səlahəddin XƏLİLOV

 

525-ci qəzet.- 2010.- 21 may.- S.2.