Verilməyən şans
(Romandan parça)
Rasim Gərayoğluna
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Bədənə dar gələn
köynək, pencək kimi qatı qaranlıq adamı
sıxırdı. Azad buralara yaxşı bələd olan
Rabilin hənirinə onun arxasınca addımlayırdı. –
Ehtiyatlı ol, pilləkənlərdən
düşürük – dedi Rabil. Aşağıda yeməkxananın
qapısı açılanda pilləkənlər azacıq
işıqlandı, o, sözünə davam elədi –
Respublikaya işıq verən Mingəçevir... Burda
ataların “çıraq öz dibinə işıq salmaz”
deyimi yada düşür...
Buz kimi soyuq,
cansıxıcı vaqona bənzər yeməkxananın balaca
pəncərəsindən baxanda uzaqda qaranlığın
udduğu suların bir parçası
göründüyündən, gölün
böyüklüyünün zəhmi Azadı basdı, pənəcərədən
düşən işıqda qumlu, torpaqlı qara, bozumtul
qatı mazuta bənzər ləpənin ləngərlə
yoğrularaq gəlib yeməkxananın altına keçəndə
Azad geri çəkilərək kondinsionerin pultuyla əlləşən
Rabilə baxıb həyəcanla – Ə, qağa, bilirsən
biz hardayıq, suların üstündə! – dedi. Rabil pultu
masanın üstünə atıb etinasız “işləmir”
– söylədi.
Öz qabındakı
qızardılmış bütöv kütüm
balığı yeyib yarısına çatmamış
qaranlıq gecənin və Mingəçevir
gölünün azmanlığının vahiməsi hələ
də canından çıxmamış Azad göy-göyərtiyə
iştahla girişən Rabilə baxanda keçən il yayada
“Pirşağa” çimərliyində çimərkən nə
qədər cəhd eləsə də onun heç olmasa suyun
qurşağa çatan yerinəcən cürət edib irəliləmədiyi
vaxtı xatırladı, – A qağa, üzəmmədiyini
bilirəm, boy vermiyən suyun üzündə nə qədər
qala bilərsən? – Rabil başını yeməkdən
qaldırmadan dərhal – Ştangistlərn
qaldırdığı çəki daşı var e, on
altı kiloluğu demirəm, otuz iki kiloluq nə qədər
dayanarsa, mən də o qədər – bunları ciddi desə də
Azadı gülmək tutdu. – Bəs nə ürəyinən,
hansı risklə burada oturmusan, heç olmasa gündüz
olsaydı – Azad bunları deyəndə Rabil yenə də
başını qaldırmadan – Nə olub ki? – soruşdu. Azad əlini
yeməkdən çəkib – Belinin qrijasından
yatırdın e, sizə gəlmişdim, yadında? – Azad əlini
solfetka ilə sildi, Rabil bir an başını qaldırıb
Azada baxdı, sonra balığın başını
götürüb orasına-burasına baxa-baxa – Nar gətirmişdin
mənə, həyətimizdə çoxlu nar var. Ancaq sənin
gətirdiyin o iri, gözəl narlar heç vaxt yadımnan
çıxmır – dedi, Azad – Hə, onlar Toğrul Nərimanbəyovun
narlarındandı. Mən onu demirəm. Televizora
baxırdıq, yadındamı? Rabil yenə də
başını yeməkdən qaldırmadan – Yox, yadımda deyil
– söylədi. – Nə əcəb yadında deyil. İsrail
kimi ölkədə... Toyuydu, adamlar oynadığı yerdə
döşəmə çökdü. Altımız dərin
göldü, iki dəmir dirəyin üstündəyik, bəlkə
bunlar çürüyüb, bir himə bənddi... – Azad
sözünü tamamlamamış Rabil əlini solfetkaya
uzadıb dik ayağa qalxdı – Qadan alım, ağzını
xeyrə aç, getdik – deyib ofsiantı
çağırdı.
Maşının
faralarının işıqlandırdığı dar asfalt
yoldan başqa hər yan zülmət içindəydi.
Sükutu Azad pozdu – Sən bilən gecə niyə qorxulu olur?
Həmin yol, həmin daş-torpaq, ağaclar, dağlar, sular...
Gündüz qorxmursan, ancaq gecə... Azad Rabilin cavab vermədiyini
görüb – Yazıçı Xanəmir var... Rabil onun
sözünü kəsdi – Nə bilim qağa, dünya sirlə
doludu. Xan... necə oldu? – soruşdu – Sən tanımırsan
cavan şairdi, yazıçıdı. Romanı var, bir yerində
yazır, “yatmış, qaçıb gizlənmiş şər
qüvvələr qaranlıq düşəndə fəallaşırlar.
Gözlə görünməsə də adamın
ağlına-şüuruna təsir edirlər...”
Xeyli sükutdan sonra Rabil –
Azad müəllim, – dedi- Biz tərəflərdə Seyid Mir
Haşım olub, onun dədəsi yolunan gedirmiş,
qabağına çıxan iki cavan oğlan ona
sataşır. Rəhmətliy bunlara baş qoşmur. Cavanlar əl
çəkmir hırıldayıb kişini dolamaq istəyirlər.
Uçan göyərçinləri göstərib – Kəramətin
varsa, onların birini endir aşağı tutub kabab eliyək sənin
cəddinin sağlığına da yüz-yüz vuraq... Seyid
incimiş halda, onların üzünə baxmadan
ağır-ağır – A bala, Allah günahınızdan
keçsin – söyləyir. Bir an susduqdan sonra sözünə
davam edir – Cavanlığınıza bağışlayıram
– deyib azca aralıda tarlanın qırağındakı iri
qayanı göstərib – Gedin onun üstündə oturun,
göyərçinlər dövrə vurub qayıdanda mənimlə
belə şit zarafat elədiyinizə peşman
olacaqsınız. Gənclər itələşə-itələşə
qaçıb qayanın üstündə oturur, uzaqda
görünən tək çinarın başına dövrə
vurub qayıdan göyərçinlərə baxan cavanların
biri – Seyid, elə elə ikisi düşsün – deyir, o biri
cavansa, – Yox, yox üçü düşsün, hərəmizə
bir... Göyərçinlər ucadan, oğlanların
başı üstündən uçanda o boyda qaya ortadan necə
çatlayıb aralanırsa, oğlanların hərəsi bir
tərəfdə qalır, heyrətdən, qorxudan uşaqlar
uzun müdədt yerlərindən tərpənə bilmirlər...
– Rabil bəy, bilmirəm bu həqiqətdi,
şişirtmə, uydurmadı?.. Biz tərəflərdə Zəngəzur
zonasında, qabaqlar Zəngilan da Zəngəzurun ərazisində
olub. Rəhmətlik Seyid Həsənağa olub. Yeri gəlmişkən,
mənim beş-altı yaşım olanda bizim yayalaq yerinə
gəlmişdi. İndiki kimi gözümün
qabağındadı, çal buxara papaqlı,
yaraşıqlı, nurlu bir kişiydi, kəhər atın
belindəydi, bilmirəm seyid olduğumuza görəmi, atam
kolxoz sədri olduğuna görəmi, bizim qapıda atdan
düşdü. Xəbər tutan kənd adamı
tökülüşüb gəlmişdi. Atam o qədər
yox, anam çox inanclı, imanlıydı. Anamın təkidiylə
ağzımı açdım, Seyid Həsənağa
ağzıma tüpürdü. Elə bilirdim onun
tüpürcəyi nəsə şirin, dadlı
olmalıydı. Üz-gözümü
bürüşdürüb yerə tüpürmək istəyəndə
anam həycanla “Olmaz! Olmaz! Qadan alım” – deyib tez evimizə
aparıb qonşu aran kəndindən bizə səvərədə-səbətcikdə
pay gəlmiş və biz tərəfdə təbərrirk
sayılan dəymiş, şip-şirin incirdən birin mənə
verdi. Fürsətdən istifadə edib üzümü
turşudaraq birini də alıb yedim. Nə demək istiyirəm.
O vaxtlar danışırdılar, Seyid Həsənağanı
müharibəyə aparmaq istəyəndə nə qədər
eləsələr də qatar yerindən tərpənməyib.
Bilirsən, belə rəvayətlərə niyə
şübhələnirəm. İlləlr ötdü, gəlib
Bakıda universitetdə oxuyanda Ətağanı-Mir
Möhsün ağanı da istənilməyən, arzu edilməyən
harasa aparmaq istəyəndə, mindiyi maşının yerindən
tərpənmədiyini eşitdim... Belə şeylərə
şəxsən mən şübhə ilə baxıram, nə
inanıram, nə də inkar edirəm, elə əstağfürullah,
Allahın özünə də. Bilirsən də mənim
kimilərə oqnostik deyirlər. Rabil bəy, sən Allaha
inanırsan?
– Azad müəllim, o nə
sözdü, Allaha qurban olum!
– İncimə, sənin kimi
adamlara, axı necə deyim, xətrinə dəyməsin...
– Necə istəyirsiniz deyin,
incimərəm.
– Qurana inanırsan? Onun Allah
kəlamı olduğuna inanırsan?
Xeyli sükutdan sonra Rabil – Əlbəttə
inanıram...
– Mən istəyirdim belə
cavab verəsən. Mənim balaca oğlum, bir dəfə məni
necə susdurdu. Adi məntiqlə. Dedi ata, namaz qılıb Həccə
gedən, nə bilim, zəkat verib özünü müsəlman
sayan yüzlərlə adam nə müsəlmandı, nə də
Allaha inanandı. Deyir adicə icra
başçısının, yaxud şirkət prezidentinin
qabağında ştık kimi dayanan, bir sözünü iki
eləməyən... lap elə Respublika Prezidentinin
qarşısında müticəsinə dayanıb, hər
sözünə baş üstə deyən məmurlar
Allahın, Quranın dediklərini yerinə yetirmirlər. Bax,
deyirsən Allaha inanıram, ancaq nə namaz qılırsan, nə
həccə gedirsən... Müdirinin sözünnən
çıxammırsan, ancaq Allahın buyurduğunu eləmirsən,
zina eliyirsən, araq içirsən, bir meşox pul
arzulayırsan, televizorda veriliş aparan o gözəl
xanıma villa tikdirmək ürəyindən keçir...
Azad
danışa-danışa Rabilgilin kənd qəbristanlığındakı
sığallı üzlüklü, fiqurlu daşlardan olan
mühəccərli hasarın içərisində su
qırağında bir-birinin həvəsinə pərvazlanıb
ucalan qələmə ağaclarını xatırladan qara mərmərdən
olan dörd başdaşı və sinə daşını
bir tərəfdə oturmaq üçün parlaq
xınayı boyaya çəkilmiş sığallı
reykalardan düzəldilmiş skamya, divarboyu əkilmiş
calaq qızılgül kolları gəlib gözünün
qabağında durdu. “Bax, dəbdəbə nəyə
lazımdı, İslama görə bunlar qəbul olunmazdı,
onların halal zəhmətlə başa gəlməsinə
inanmıram” – demək istədi. Arvadının söylədiyi
“qocalmısan, yenə də harda nəyi deyəllər, nəyi
deməzlər bacarmırsan” sözlər, bir də Rabilin təkcə
öz gorgahları üçün deyil, məzarlığa gələn
bütün insanların istifadəsi üçün düzətdirdiyi
iyirmi tonluq su çənini, məzarlıqdan azca aralıda
tikdirdiyi ayaqyolunu xatırlayıb bir an susdu. Rabil ağzın
açıb danışmaq istəyəndə – Qoy fikrimi
tamamlayım – dedi Azad. Sən, sənin kimi milyonlarla Allaha
inandığını deyən adamlar Allahın
buyurduqlarına niyə əməl eləmir? Bir nəfər
deyir on yeddi dəfə Həccə getmişəm. Deməli
bu adam hər il günahlar içində üzür, öz aləmində
ziyarət vaxtı gedib “təmizlənib” qayıdır. Allahla
gizlin-paç oynamaq olar?.. Bilmədiyi, dərk etmədiyi
Varlğın həm olduğunu, həm də
olmadığını sübut eləməyə
çalışanlara həm gülməyim tutur, həm də
yazığım gəlir...
– Azad müəllim, Siz Allaha
inanmırsınız?
– Allaha inananlar da xoşbəxtdi,
sənin çox istədiyin bir söz var e, “bir cür
çıxmasın”, inanmayanlar da xoşbəxtdi. Ona görə
mən bədbəxtəm ki, ortalıqda qalmışam, əzab
içində, nə onlardanam, nə bunlardan.
İnanmamağım bilirsən nədəndi? Milyonlarla insan
müsəlman, milyonlarla insan xristian, buddist, iduist, qriqoryan...
Kim hansı mühitdə doğulur, tərbiyə alır, o
dinə inanır, yaxud meyl edir. İnsanın quruluşunda,
strukturunda binədən nəyəsə inanmaq mexanizmi, var,
adamı təlqinlə, psixoloji söhbətlərlə
inandırıb kamikadze, manqurt edirlər, yaxud yaponlardakı
xarakiri məsələsi. Lap adi misal – orta məktəb şagirdlərinin
peşə, sənət seçmə məsələsi,
uşaqların beyninə-ağlına fikrin, ideyanın toxum
kimi səpiləmsi, yaxud hər hansı əqidəyə
inam, onun uğrunda ölümə getməsi...
Rabil Azadı kəndlərinə
dəvət edəndə Azad şəhərin, daha doğrusu
özünün yeknəsəq həyatından (tezdən
işə get, axşam qayıt) heç olmasa ikicə gün
xilas olacağına, ayağı torpağa dəyəcəyinə,
payızın gözəlliyinə baxıb hissiz-passız, tər-təmiz
havanı bal kimi udacağına, əlini cibinə salıb bir
manat xərcləməsinə Rabilin imkan verməyəcəyini,
maşınla aparıb, maşınla gətirəcəyini, səhərlər
təbii süd, qaymaq, bal, yumurta yeyəcəyini, bunlardan da
çox hələ sovetlər dövrü Daxili İşəlr
nazirini və onun müavinini güllələyib elə oradaca
özünü də öldürən milis mayorunun məzarını
ziyarət edəcəyini (o vaxtlar cəmiyyətdə bomba
kimi partlayan bu olayı yazmaq həvəsinə düşsə
də, çap olunmayacağına ümidi
olmadığından fikrindən
daşınmışdı.), bunlardan da vacibi Bakının
Botanika bağında Rabilin anasıyla bağlı
danışdığı mifə, rəvayətə bənzər
o söhbəti yenidən söylətdirməsi idi. Dörd il
öncə yay axşamlarının birində botanika
bağında yanlarından ötən,
qarşı-qarşıya gələn bir-birinə bənzəməyən
su sonası kimi gözəllər, skamyalarda sarmaşaraq
bir-birini çiçək kimi qoxulayan yeniyetmə oğlanla
qızlar, yiyəsinin əlindən qayışını
dartaraq özünü ağacın dibinə verərək
qıçını qaldırıb tələsik işini
görən erdelteryer, buldok, ofçarka cins itlər,
budağa qonub bəzən hansısa həyəcandan, bəzən
də yarışırmışlar kimi cəh-cəh vurub
ötən torağaylar, bildirçinlər, bülbüllər
Azadın diqqətini yayındırdığından o
nağıla bənzər söhbəti yenidən,
bütün təfsilatı ilə eşitməkdə məqsədi
Rabilin başına gələn əhvalatın həqiqətmi,
yoxsa özünün şişirdib uydurması olduğunu dəqiqləşdirmək
idi. Tanışlıqlarının on doqquz ili ərzində
istər görüşdükləri vaxt, istərsə telefonla
uzun-uzadı söhbət edəndə mübaliğə
olmasın, elə vaxt olmamışdı Rabil heç olmasa
bir dəfə anasının adını çəkməsin.
Onun yeddi yaşı olanda hər dəfə məktəbdən
qayıdanda, bəlkə yeməkdən qabaq anasını əmdiyinə
görəydi ki, beş qardaş, üç bacının
son beşiyi olaraq uşaqların içində ən
canlısı, yaraşıqlısı, diribaşı idi.
Oynaq, zarafatçıl, yeyib-içən, kefqom, Araz
aşığından, Kür topuğundan olan dəllək
atasından çox, uşaq üstündə on səkkiz
yaşında rəhmətə getmiş qızından sonra
ürək xəstəliyinə tutulmuş, nəinki
güldüyünü, dodağının qaçıb
gülümsədiyini görmədiyi, qaraqabaq, ibtidai sinif
müəllimi olan anasını hər il özüylə
götürüb Soçi, Yalta, Minvoda, bəzən eyni ildə
ikinci dəfə Bilgə, Mərdəkan sanatoriyalarına
aparan, anasının xəstəliyi
ağırlaşdığı vaxtlar nəinki öz
arvadını, hətta doğma bacılarını yaxına
qoymayıb stulun üstündə oturdaraq ayağından
başınacan belini, qarnını, məmələrini
ustufca, səliqəylə yuyub özü çimizdirdiyini,
metri otuz rubl olan tünd göy rəngli ingilis bastonundan
yubka-kostyum sifariş verərkən, oğlunun xərcə
düşməsinə razı olmayacağını bildiyindən,
anası soruşarsa, dərzi ilə qabaqcadan sözləşib
on beş manatlıq olduğunu dedirtməsi, kastyum hazır
olanda anasına çox yaraşdığını, ürəyincə
olduğunu, evlərinə qayıdanda kostyumu yenidən geyinib
güzgü önündə arxayınca baxanda qaraqabaq sifətinin
işıqlandığını görəndə
anasının kədərli gözəlrinin düz içinə
baxıb birdən “Zəriş, sən bir həftədən
sonra öləssən” – deməsini, qəfil çevrilib
qapıdan həyətlərinə, oradan da götürülərək
alaqapılarından çıxıb aralıdan axan arxın
qırağında ceviz ağacanın altındakı
daşın üstündə oturaraq hönkürüb
ağlamasını, altı gündən sonra bayram
axşamı martın iyirmi birində anasının
dünyadan köçməsini; başqa bir vaxtsa
nişanlı olarkən “səninlə dünyanın o
başına gedərəm, hər şəraitə dözərəm”
deyib kəndə gəlin gəlmış, doqquz aydan sonra
oğlan doğmuş bakılı qızının günlər
ötdükcə dəyişməsi, ayağının yer
alması, günlərin birində mələk simalı, on səkkiz
yaşlı qızının ölümündən sonra qəlbi
qırıq anasıyla balkonda dilləşməsini, söz
qaytarmasını görəndə otaqdan çıxıb
kimin haqlı, kimin haqsız olmasının fərqinə
varmadan arvadının qucağındakı
yaşyarımlıq oğlunu alıb xalçanın
üstünə qoyan, soyuqqanlıqla yaxınlaşıb
arvadının hörüklərini əlinə dolayaraq uzun
balkonlarının yarısınacan sürüyüb aparanda
ata-anasını, yeddi arxa dönənini kişi
söyüşləri ilə yağlayan, bu mənzərəyə
dözməyən qaynana gəlib “öldürdün
qızı, burax, ə gədənin balası” deyib yalvaran,
anasını da eşitməyib gözü
qızdığından nər-nər nərildəyən
Rabil “demişdin səniynən dünyanın o başına
gedərəm, dünyanın o başına beləcə
aparacam səni” – söyləyib bir-iki addım da sürüyəndən
sonra anası özünü gəlinin üstünə
atıb qucaqlayanda buraxmış, o gündən sonra şəhərli
qızı yumşalıb muma dönmüşdü.
Hər fikrə, hər məsələyə
həmişə münasibətini bildirən Rabilin indi
susmasına Azad təəccübləndi, – Rabil bəy,
üşüdüm deyib əlini bir-birinə sürtdü –
mümkünsə sobanı yandıraydın – söylədi.
Rabili kökləyib hala gətirmək, anasıyla
bağlı həmin əhvalatı yenidən ona həvəslə,
bütün xırdalığıyla söylətmək
üçün – Bilirsən, demirəm rəhmətlik Seyid
Mir Haşımın dədəsinin o gücü, o qüdrəti
ola bilməz. Dünya, dünyanın özündən qat-qat
böyük, sonu görünməyən açılmaz kələfdi,
insanlıq onu aça-aça gedir. Elmin, tarixin dediyinə
görə insanlar min illər, milyon illər keçəndən
sonra odu kəşf edib. Min illər ötəndən sonra dairəvi
təkəri kəşf edib. Bir azdan sonra bərk gedən
oğlanlar, şəxsi peyklərə yiyələnib
başqa planetlərə səyahətə çıxacaqlar,
bəlkə də adamlar min kilometr aralıdakı
tanışı, doğmalarıyla mobil telefonsuz danışacaqlar...
Universitetdə oxuyanda bir müəllimimizin dediyi fikri heç
vaxt unuda bilmirəm. Deyirdi nağıllar, mifoloji mətnlər,
əfsanələrə qeyri-ciddi baxmaq olmaz. Bunların
kökündə bir həqiqət, gerçəklik olub. Sadəcə
onlar bizdən çox-çox uzaqlarda qaldığından,
ağızdan-ağıza ötürüləndə nəsə
artırılıb, şişirdilib, nəsə
qısaldılıb özlüyündən, kökündən
uzaqlaşıb, izi zamanın qatı dumanına,
tozuna-torpağına, xaosuna qarışdığından
kodlar şəklində bizlərə
çatdığından heç cür aça bilmirik...
Bir neçə il qabaq Türkiyədə nəşr
olunmuş bir kitab əlimə keçmişdi. Orda kəramətli
insanlardan, təsəvvüfdən bəhs olunurdu.
Adlarını unutmuşam, deyək ki, Şam şəhərində
birisi qəlyanını yandıranda çaxmağını
tapa bilmir, bu vaxt oradan uzaqda olan deyək ki, Herat şəhərindən
bir tanışı, dostu onun qəlyanını
alışdırır... Biz bugünkü adi insanlar milyon illər
öncədən indiyəcən insanların ağlı
hesabına əldə olunmuş bir çox şeyləri
gözüyumulu, hazır şəkildə mənimsəyir,
onun mahiyyəti, məğzi, cövhərindən xəbərimiz
olmur. Son vaxtlar bir məsələ məni dinc buraxmır.
Axı, bu ağıl deyilən nə olan şeydir? Hardasa
oxudum, bir ingilis alimi neçə-neçə başın, kəllənin
üstündə əməliyyat aparır, o məqsədlə
ki, bəlkə ağıl deyilən şeyin izinə, əlamətinə
rast gələ, ancaq ətdən, damardan, qandan başqa
heç nə tapa bilmir. Rabil bəy, heç bu bardə fikirləşmisən?..
Məsələn, birdən ağlına gəlir durum Azada zəng
eliyim, yaxud birdən fikirləşirsən Mersedesimi satım
Cip alım. Axı, bu fikirlər hardan gəlir, kim tərəfindən
bizə ötürülür. Şairlər niyə hər
saat, hər dəyqə şeir yaza bilmir, bəstəçilər
də eləcə... Dilənçinin yanından ötəndə
niyə bəzən nəzir verir, bəzənsə verim- verməyim,
verim- verməyim – deyə fikirləşirsən, sənə
mane olan öz içindədimi, qıraqdanmı səni idarə
edirlər. Burda adamın yadına şairin...... “içimdə
bir mən var, məndən dərində” – dedikləri yada
düşür...
Bayaqdan susub qulaq asan Rabil nəhayət
– Doğurdan da Azad müəllim, biz dərk olunmayan sirlər
aləmində yaşayırıq – dilləndi. Azad yenə əlini-əlinə
sürtüb – Bax sənin özün ananın bir həftədən
sonra rəhmətə gedəcəyini, hardan bildin? Bunu qəddarcasına
onun özünə necə və niyə dedin?
– Hə, dedim Zəriş,
bir həftədən sonra öləsəsn.
– Nədən bildin?
– Bilmirəm... Sonra da getdim
eşikdə cəviz ağacı var e, onun dibində
daşın üstündə oturub hönkür-hönkür
ağladım – deyib Azada Sarı çevrildi. –
İnanırsız, Azad müəlllim, düz bir həfətədən
sonra martın iyirmi birində rəhmətə getdi...
– Allah rəhmət eləsin!
Mən onu deyirəm də, sən heç sonradan fikirləşmədin
mən bu sözü anamın üzünə niyə dedim? Bəlkə
onu sənə dedirdən olub. Şeytan, şeytan deyirik,
çoxumuz onun varlığına inanmırıq, bəlkə
doğrudan da o sözü sənə Şeytan dedirdib. Məncə,
insan nə düşünürsə, ağlına nə gəlirsə,
yəni fantast, xülya kimi görünən, təsəvvür
edilən bütün şeylərin hardasa reallığı,
gerçəkliyi var. Axı, bu havanı, elmi dillə desək
oksigeni, suyu, torpağı, günəşi – canlıların
yaşaması üçün bu mühiti, bu şəraiti
kim yaradıb? Yemək-içmək bir yana, hər çəkdiyimiz
nəfəsdə nələri qəbul etdiyimizdən kimin xəbəri
var? Cin-Şeytanların əməlləriylə bağlı
hələ uşaqlıqdan başlayaraq bəzən bir-birinə
bənzər, bəzənsə yeni eşitdiyim onlarla, yüzlərlə
rəvayət olub. Yenə deyirəm, bunların hamısı
bilinməz, naməlum mənbələrdən,
ağızdan-ağıza ötürülə-ötürülə
hər kəs öz təsəvvürünə,
fantaziyasına görə artırıb əskildərək
bu günəcən gəldiyindən bəzən inanır, bəzən
də şübhələnməli olursan. Ancaq sən...
Söhbətin bu yerində
artıq məqamın yetişdiyini hesab edən Azad “sənin
başına gəlmiş o əhvalatı danışanda əstağfurulla,
Allahdan da çox istədiyin ananın ruhuna and içdiyindən
mən inandım” demək istədi, bir anın içində
fikrini dəyişib – Rabil, on minlərin yox e, on milyonlardan, deyərdim
bəlkə dah çox adamdan birinin başına gələ
bilən o möcüzə birbaşa sənin başına gəlib,
bu, artıq danılmaz faktdı. Deyirdin Hacıqabula
çatanda... bax, o yeri tələsmədən, bütün
incəliyiylə, pis çıxmasın, artırıb əskiltmədən
dəqiqliyi ilə bir də danışa bilərsən?..
Xeyli vaxt susan Rabil sanki yuxudan
ayıldı, ayağını bir anlığa qaz
“pedalından” çəkdi, maşının sürətinin
azaldığı hiss olundu, yan pəncərədən
çölə baxdı, bir şey görə bilmədiyindən
maşının saatına baxdı, sonra çevrilib bir an
Azada baxıb gur səslə – Gör e, Azad müəllim, bu Əli
yolu haqqı, söz vaxtına çəkər deyiblər, elə
bu vaxtlar olardı, Hacıqabula yaxınlaşanacan mən
hirsimdən partlayır, maşını necə
sürdüyümü bilmirdim, məni qəzalardan Allah
qurtardı, pulu harda itirdiyimi, kimin
oğurladığını heç cür ağlıma gətirmirdim.
Bir il qabaq da avtokalonda kassirin otağından yeddi min yoxa
çıxmışdı. İki ay sonra maşın
aldığıma görə oğurluqda mənim də
adım hallanmışdı. Bundan sonra mən kimi inandıra
bilərdim ki, on mini itirmişəm. Turist səfəri baş
tutmasaydı, gedənlərin içində elə tərs, təkcə
adımı eşidəndə dəli olan, başından
tüstü qalxan elə adamlar vardı, adamı diri-diri yeyərdi.
Hər yerdən əlim üzülmüşdü, hirsimdən
hönkürüb ağlamaq istiyirdim, partiyaya keçmək məsələm
də bir yannan, o dəyqələrdə bu dünyada olmasa da
mənə ən doğma, ən əziz olan anamı
xatırlayır, “Zəriş, mən neyniyim, başıma nə
çarə qılım, dərdimi kimə söyləyim”
deyirdim. Deyirdim deyəndə ürəyimdə anamla
danışırdım, bəlkə də
pıçıldayırdım. Bir də gördüm lap
uzaqdan ulduz boyda bir işıq sürətlə düz
üstümə gəlir. Ağlım başımda
olmadığınnan o işığın
maşınmı, yoxsa təyarəmi işığı
olduğunu seçə bilmədim. Mayaq kimi, ancaq daha tez-tez yanıb
sönən o işıq yaxınlaşdıqca məni qorxu
bürüdü, artıq pul məsələsi yadımnan
çıxmışdı, maşına yüz, yüz əlli
metr qalmış həmin işığın azca yuxarı
qalxdığını hiss elədim, “maşınla
toqquşacağını bildiyindən yuxarı qalxdı”,
düşündüm, bir az məndə arxayınlıq yarandı,
getdikcə yaxınlaşan, yaxınlaşdıqca
böyüyən o işığın arının şəffaf,
ancaq uzun, titrək qanadlarını gördüm, vertalyota
oxşayır e, gözləri lampışqa kimi iri... bizlərdə
cırcırama deyirlər. Məndə bir dinclik, rahatlıq,
arxayınlıq yaranmışdı. Azca qəlbidən
uçan həmin məxluq qar dənəsi kimi
yüngüllüklə padpresin üstünə qondu. Onun
şəffaf, uzun, sürətlə hərlənən
qanadları ventilyator pərləri kimi tərpənirdi,
arxası sanki min bir rəngə çalan, tovuz quşunun
açılıb enlənmiş quyruğuydu. Azad müəllim,
şəkilçəkənlər, nə deyillər ona,
plyonkanı – o kağızı suya salıb, bizim dildə necə
deyirlər – proyavit eləyirlər e, xətlər, cizgilər,
sifət yavaş-yavaş aydınlaşır, bax o sayaq həmin
işığın baş hissəsi tədricən
aydınlaşıb Zəriş oldu. Üzündə bir
mülayimlik vardı, mən sizə
danışmışdım, ona bahalı, gözəl bir
kostyum tikdirmişdim, güzgüdə gördüyüm o
mülayim, xoş sifət anam idi. Mehribanlıqla soruşdu:
“Niyə qanın qaradı a gədənin oğlu?”
Başıma gələni danışdım.
Danışdım deyəndə səsimiz
çıxmırdı, ancaq bir-birimizi başa
düşürdük. Dedi paçkanın biri
yanındakı oğlanın şalvarının arxa cibində,
biri də pencəyinin döş cibindədi. Sakitcə əlini
atıb çıxararsan, ancaq dalaşıb eləmə...
Bu an gözlərini yumub diqqətlə
dinləyən Azad qulaqlarının
uğuldadığını, sifət dərisinin yuxarı
dartıldığını, başındakı tüklərin
iynə kimi, kirpi tikanlarıtəkin qabarıb
qalxdığını hiss etdi. Rabil sözünə davam elədi
– Gözümü yumub açanda heç nə görmədim.
Ürəyim yerinə gəldi, bütün həyəcanım,
gərginliyim yox olmuşdu. Özümü
yüpyüngül hiss edirdim. Qoydum üstünə yüz,
yüz iyirmiynən Ləkəcən sürdüm... Azadın
susduğunu görəndə – Azad müəllim, bir şair
var, Sərxan... familyası necəydi, yadıma salammıram...
– Səyavuş Sərxanlı,
rəhmətə gedib.
– Analarla bağlı bir
söz deyib... “İnsan ömrü boyu Allahınan bircə dəfə
görüşə bilər.-deyib çevrilərək
gözləri böyümüş halda bir an Azada baxıb
sözənə davam elədi - anasının ruhu vasitəsiylə”.
Çağırsa, istəsə də, hər evlada ananın
ruhu gəlməz. – söyləyib qürurla yenə Azada
sarı çevrildi.
Ehtirasla,
qışqıra-qışqıra danışdıqca hər
bir söz elə bil od parçasıtək Rabilin
boğazını dağlayıb çıxırdı...
Azər ABDULLA
525-ci qəzet.- 2010.- 22 may.- S.24-25.