Şəstlə, səxavətlə
xərclənən ömür
1988-ci ilin
payız mövsümü idi.
“Sovetlər Birliyi”nin bir
birliyi qalmasa da, hələ də “yuxarı”dan “ali göstərişlər”
gəlir, “yuxarılı-aşağılı” təpkilər
tətbiq olunur, qarmağının ilişgəni
qırılmış balıqçı qırmaqdan
çıxmağa cəhd edən və buna şansı da
olan balığı hər vəchlə əlində
saxlamağa çalışdığı kimi, bu Birlik də
15 “qardaş”ın əldən getməkdə olan 14-dən
heç olmazsa 11-ni bütün təzyiq və basqı vasitələrindən
istifadə etməklə kütləşmiş
caynaqlarının arasında sıxaraq, mümkün qədər
ləngitməyə çalışırdı.
15 “qardaş”ın – milli
mentalitetindən, dini mənsubiyyətindən və cərəyan
edən(elətdirilən) hadisələrə fərdi
baxışlarından asılı olaraq – hər birinin
yurdunda, ocağında müxtəlif “çalar”lı,
müxtəlif “ölçü”lü “meydan hərakatı”
hökm sürməkdə idi – nizamsız, primitiv, kor-koranə...
“Meydan hərəkatı”nın
“bir”i də(elə birincisi) bizim
“pay”ımıza düşmüşdü. Necə yəni,
“yağlı tikə” ola, onu görən
ola, ağzı sulanmaya, əlbəttə ki, bu absurd
sayılardı.
Bəli, qədim,
Böyük və qüdrətli Azərbaycan dövlətinin
ərazisinin beşdə birini “saxlayıblar”
“sağolmuşlar”, hələ onu da çöx görürlər
bizə. Deyirlər ki, “pay” verdiyiniz Təbrizistan “cənublu”lara,
Dəmir Qapı Dərbənd “şimallı”lara, Ulu
Türkün Ulu Borçalısı Borçalının
“qonşu”larına, Qərb bölgəmiz isə “yazıq”
Hayastanlılara azlıq eləyir. Neyləyirsiniz
bu Xankəndini, Şuşanı və ona yaxın olan əraziləri.
Xanınız yox, Xankəndinə yaylağa gəlsin,
həvəsiniz yox, yoxuşa qalxasınız, qışı
soyuq, qarlı-qadalı, yayda da ki, dənizi yox çiməsən,
bulvarı yox gəzəsən tum
çırdıya-çırdıya, kağız tumluq əlində,
gələn-gedən əcnəbi qonaqlarımız də baxa
sənə, “paxıllıq” eləyə.
Verin Yuxarı Qarabağı
da bu “yazıq” millətə, bir az da
qayğınız azalsın hündürdə
yaşayanlara...
“Portret”ini
çəkmək istədiyim günlərin birində,
hamımızın “Jiquli” kimi tanıdığımız
VAZ-2101 markalı bir maşınla 4 “yol yoldaşı”
Hövsandan Bakıya gəlirdik. “Yoldaş”larımın heç
biri, heç üzdən də
Biz “Səməd Vurğun
bağı”nın yanına
çathaçatda mən beyqəfil, heç onun
özünün də gözləmədiyi bir halda bizim kənsayağı,
ancaq onun öz ləhcəsilə soruşdum: “Aya, sən
Şilyanlı döörsən?”
“Yoldaşım” dooruxdu,
duruxdu və bir az ehmal, lakin surətli tərzdə:
– “Şilyanlıyam, bəs sən haralısan?” Mən də
qonşu Boyatdanam deyə cavab verdim(mən
bir dəfə bir nəfərnən söhbət əsnasında
Neftçala rayonunun Bankə kəndini nəzərdə
tutaraq, ondan soruşanda ki, “sən Bankəlı deyilsən?” – sualıma həmsöhbətim də bax beləcə
heyrətlənmişdi).
Bax, beləcə
Mən Əzizov Fəxrəddin
Seyfəddin oğlu – 1954-cü ildə Ucar rayonunun Boyat kəndində
doğulub, boya-başa çatmışam, Nizami Tağı
oğlu Məmmədov isə məndən 4 il əvvəl –
1950-ci ildə, Ucardan gələn əsas poçt yolu bizim kəndimizdən
keçən, Boyatla təxminən 5-6, rayon mərkəzi iləsə
24-25 kilometr arası olan, Azərbaycanda mövcud olan
üç Şilyan kəndindən – (biri Kürdəmir
Şilyanı və ya Göyərçin Şilyanı),
Ucarda isə mövcud olan iki Şilyan kəndindən biri –
Yuxarı Şilyan(bu kəndi Əbdürrəhman
Şilyanı da adlandırırlar) kəndində(digəri isə
Tiflis-Bakı magistralının sağ kənarında yerləşən
Təzə Şilyan) doğulub, boya-başa çatıb...
Qısa və ayaqüstü
söhbətləşmə zamanı, Nizami müəllimin o
vaxtkı M.F.Axundov adına “Rus dili və Ədəbiyyatı
İnstitutu”nun(indiki Bakı Slavyan Universiteti) məzunu və
aspirantı olmaqla, filologiya elmlər namizədi, həmin
institutun “XX əsr rus ədəbiyyatı” kafedrasının
dosenti olduğunu öyrəndim, öz növbəmdə isə
o vaxtkı D.Bunyadzadə adına Azərbaycan Xalq Təsərrüfatı
İnstitutunu(indiki Azərbaycan Dövlət İqtisad
Universiteti) bitirib, Respublika Yerli Sənaye Nazirliyinin Maliyyə
şöbəsinin müdiri vəzifəsində
çalışdığımı onun diqqətinə təqdim
etdim...
Biz Nizami müəllimlə
yaxınlaşdıq, dostlaşdıq, ailəvi gediş-gəlişimiz
də oldu. Nizami müəllimlə qaynayıb-qarışandan
sonra, onun Yuxarı Şilyan kəndindən olan, ancaq Zərdab
rayonunda o vaxtlar fəaliyyət göstərmiş
Camışçılıq sovxozunun sürücüsü
işləmiş Tağı kişinin oğlu oldugunu da
bildim.
Tağı
kişini ərazidə, xüsusilə də bizim kənddə
yaxşı tanıyırdılar. Mən uşaq idim, o məni
tanımasa da, mən onu tanıyırdım.
Çünkü mən çox vaxt evləri poçt yolunun
qırağında, kəndin ortasında dördyol deyilən
yerin kəsişməsində, M.Füzuli adına kolxozun
İdarə Heyətinin İnzibati ərazisi və binası
ilə üzbə-üz yerdə yerləşən ana babam
Alıoğlu Firudingilin həyətində olardım və
demək olar ki, kəndimizin içindən keçən
bütün maşınların markasını, dövlət
nömrə nişanlarını, sürücülərini və
maşınların hansı təşkilata mənsub
olduğunu və s. belə əzbərdən bilirdim. Hətta
rayonların əksəriyyətinin avtomobil-nömrə
nişanlarının seriyalarını da bilirdim, eləcə
də şofer Tağını da(onu belə
çağırırdılar) tanıyırdım.
Biz hər
ikimiz artıq Hövsan qəsəbəsində
yaşamırıq. Mən ailəmlə 1993-cü ildən
Yeni Əhmədli qəsəbəsində, Nizami müəllim
isə öz ailəsi ilə Nizami rayonunun 8 kilometr qəsəbəsində
yaşayırıq. Indi də əlaqələrimiz
və təmaslarımız davam edir. Nizami
müəllimin gözəl ailəsi var. Onun üç
övladının – Şəbnəm, Gülay, və Raminin
toylarında iştirak etmişik. O, babadır, 2 nəvəsi
var.
Nizami Məmmədov
filologiya elmlər doktoru – Bakı Slavyan Universitetinin “Azərbaycan
ədəbiyyatı” kafedrasının professoru, Azərbaycan
Beynəlxalq Universitetinin “Rus dili və ədəbiyyatı”
kafedrasının müdiridir. Nizami müəllim
geniş spektrli zəka sahibidir. Onun
leksikonu son dərəcə zəngin və rəngarəngdir.
Gözəl natiqlik məharətinə malik olan
Nizami müəllim, bəlağətli danışmağa
üstünlük verəndir də. Nizami
müəllimin bu və ya digər elmi və ya bədii əsər
barədəki mülahizələri, miqyasından
asılı olmayan auditoriyanı özünə cəlb etməyə,
onun diqqətini yetərincə məşğul etməyə
qadirdir. O, söhbətin predmetini məzmunlu məcraya
yönəltməklə fikrini dolğun və lokanik şəkildə
çatdırmağa çalışan müasir təfəkkürlü,
proqmatik düşüncəyə malik nadir ziyalılarımızdandır.
Nizami müəllim
zəhmətkeş, barmağı qabarlı və məhsuldar
alim və ədibdir. O, bir sıra elmi monoqrafiyaların, 300-dən artıq məqalənin,
11 dərslik və dərs vəsaitinin və bir neçə
bədii kitabın müəllifidir. Onun nasirliyi
ilə yanaşı şairliyi də var. O, nəsrdə
öz sözünü deyə bildiyinə əmindir, lakin
“şeirlə ciddi məşğul olsam, burada da yadda qalan
nümunələr yarada bilərəm”, deyir.
Masamın
üstündə Nizami Tağısoyun müəllifi
olduğu və 2009-cu ilin sentyabr ayında öz avtoqrafı ilə
mənə bağışladığı 8 adda müxtəlif
janrlı kitabları yer alır.
Nizami
Tağısoyun “Axtaracaqsan məni” adlı kitabını vərəqləyərkən
müəllifin müxtəlif illərdə qələmə
aldığı şeir nümunələri ilə
üz-üzə qalırsan. Kitab 5:- müəllifin əziz
anasına ithaf etdiyi “Vətən məhəbbəti”, “Sevgi
şərqiləri”, “Dostlarıma”, “Kövrək duyğular”
və “Poemalar” bölmədən ibarətdir. Kitabda
yer almış şeirlər təmiz hisslərin, ilıq nəfəsin,
kövrək pıçıltıların hədsiz sevgisinin
məhsuludur desəm, heç də yanılmaram.
Bax bu misralarda deyildiyi kimi: –
...Çaylar
şır-şır axacaq,
Güllər ətir
saçacaq.
Kəndə toy qurulacaq,
Axtaracaqsan məni.
Məni çox anacaqsan,
Yollara
baxacaqsan.
Ürəkdə yanacaqsan,
Axtaracaqsan məni...
Nizami
Tağısoyun növbəti şeirlər toplusu “Bəlkə
dünya öz yolunu çaşıbdı” adlanır.
Bu kitaba müəllifin
müxtəlif illərdə yazdığı şeirləri
və “Təzadlar” adlı poeması daxil edilib. Kitabda müəllifin sevgi
nisgili və Vətən yanğısı daha qabarıq şəkildə
hiss olunmaqdadır.
Nizami Tağısoyun Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü,
professor Azad Nəbiyevin elmi redaktorluğu, Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü-professor
Nizami Cəfərovun və filologiya elmləri namizədi
Ağaverdi Xəlilin rəyçi olduqları və filologiya
elmləri namizədi, dosent Rüstəm Kamalın “Ön
söz”ü ilə başlayan və “Mütərcim” nəşriyyatında
2009-cu ildə nəşr edilərək oxuculara təqdim
olunmuş növbəti kitabı “ŞİLYAN:
özü-sözü – çeşmənin gözü”
adlanır.
Bu kitabı
müəllif – “el-oba gözündə kişiliyi, mərdliyi
və dəyanəti ilə tanınan, daim düzlüyü
ilə ucalan Şilyanın müdrik ağsaqqallarına, dili
bayatılı, sinəsi nağıllı ağbirçəklərinə
oğul sevgisiylə ithaf” edib.
Müəllif bu kitabı,
el-oba sevgisiylə yaşayan, el sözünü yüksək
dəyərləndirən, el deyiminə hörmətlə
yanaşan insanlar üçün nəzərdə
tutulduğunu qeyd etməklə, kitabda Şilyan və
şilyanlılar haqqında tarixi-etnoqrafik məlumatlar,
Şilyanlıların alqışları,
qarğışları, andları, sınamaları, and, inam
yerləri, ayamaları və ləqəbləri,
bayatıları, lətifələri, uşaq oyunları, Azəri
türkcəsinin Şilyan şivəsi, yerli dialektdə
işlənilən söz və ifadələrin özəllikləri,
folklor nümunələri, Şilyan şairlərinin
yaradıcılığından verilmiş örnəklər
və Şilyanın təpərli kişilərinin həyatından
səhifələr ilk dəfə çap edilib, oxucuların
zövqünü oxşamaqla, onların
şilyanlıların qeyri-adi müşahidəçilik
qabiliyyətinə, müdrikliyinə, baməzəliyinə və
hazırcavablığına maraqlarının bir az da
artıracağına ümid bəsləməklə qələmə
alınıb.
Kitabda yer almış,
yuxarıda sadaladığım “Şilyan özəllikləri”ndən
bəzi nümunələr:
alqışlar: “Ovun qannı olsun”, “Əllərin
dam odu görməsin” və s.
qarğışlar: “Səni şaqqar-şaqqar
yanasan”, “İçin pətə-pətə olsun” və s.
andlar: “Ay haqqı”, “Nar piri
haqqı” və s.
sınamaları: – “Qız gəlin
köçəndə dalınca daş atarlar”, “Toyu təzə
olmuş iki gəlinin üz-üzə gəlməsi pis əlamətdir”
və s.
and, inam yerləri: –“Haqverdi baba
ocağı!”
ayamalar və ləqəblər:
–Nurulu məhləsi:- “Dılıdıy Soltan”, Abuşdu məhləsi:
– “Mıymıy Qasıməli”, Əhməddi məhləsi: –
“Lıpnıdidi Abdulməcid”, Cındarrı məhləsi: –
“Gözəmə Sadəddin”, başqa məhlələr: –
“Dakka Nuğay” və s.
bayatılar: –
“Əzizinəm Şilyana,
Bənd kənara, şil yana.
Vətəndə hər yan
gözəl,
Mən məftunam
Şilyana”.
–
lətifələr: – “Keçən əsrin
50-ci illərində Həşimli Əhmədin oğlu Tofiq,
Paşa əminin maşınında köməkçi
işləyirmiş. Tofiq olduqca cır adam
imiş. Kim onu dindirsə, onda ona o qədər
acı və çılğın cavab verərmiş ki, onu
dindirən peşiman olarmış. Necə olursa, yenə
camaat arasında Tofiqin heç kimin xoşuna gəlməyən
hərəkətlərindən danışanda, şofer
Tağı (ona həm də rus Tağı deyirdilər)
özünü saxlaya bilməyib deyir: Ayə, ondan danışmayın,
“on tselıy meşok otrava!”
– Azəri türkcəsinin
Şilyan şivəsi: – “düəcər – didərgin”, “əltək
– zəif”, “əzvayış – vəziyyət, hal” və sair və
ilaxır.
Göründüyü
kimi, bütün nümunələr ayrı-ayrılıqda
orijinal, özəl və təkrarolunmazdır.
... Nə az, nə çox,
bax beləcə tanıyıram 60-ı xırıd eləmiş
təəssübkeş həmyerlim, əziz dostum, peşəkar
pedaqoq, istedadlı qələm sahibi, həmkarım, nasir,
şair, tənqidçi, folklorşünas, ən önəmlisi
isə gözəl insan, dəyərli vətəndaş,
nümunəvi ailə başçısı,
qayğıkeş ata və nəvəcanlı baba – Nizami
Tağıoğlunu.
60 il
azdırmı, çoxdurmu!? Hər halda bunu Ulu
Tanrımız bizdən daha yaxşı bilir.
Mənim fikrimə gəldikdə
isə 60 il tarix baxımından – kiçik bir an, zaman
baxımından – yaşanılan həyat payı, ömür
baxımından – gəldiyin yolda buraxdığın, səni
yaddaşlara yaza biləcək bir iz(əməl,
iş və s.), şəxsiyyət baxımından isə, “səndən
sonra” rəhmət və ya ... sahibi olmaqdır.
Başqa
sözlə desək, hər yaşanılan gün, insanın
ilk növbədə özünün-özünə,
bütövlükdə isə içərisində
yaşadığı cəmiyyət qarşısında ciddi
bir hesabatıdır.
Nizami
Tağısoyun 60 illik “hesabat”ı “Balans komissiyası” tərəfindən
qəbul ediləcəkmi? Mübaliğəsiz – “HƏ”! Çünki bu “hesbat”ın DEBETi ilə KREDİTi
“öpüşür”, maliyyəçi dili ilə desək.
Bu da sevgidən, həyat eşqindən
yaranır. Nizami Tağısoyun sevgisi isə
öz içinə sığmayan asimanə bir eşqdir.
Deməli, həyatın davamına həm
lüzum var, həm də buna Nizamisevərlərin mənəvi
ehtiyacı və təlabatı var.
Allahın nursifətli bəndələrindən
olan Nizami Tağıoğlu!
Şəstlə, səxavətlə
xərclə ömürü, Allahın verdiyi ömür
payını, elə Allahın özü üçün,
özün üçün, bir cıqqan da bizlər
üçün!..
Fəxrəddin MEYDANLI,
şair-publisist
525-ci qəzet.- 2010.- 22 may.- S.21.