Bir vicdan rəmzi də dünyadan getdi
Nəslimin yapraq tökümü
başlandı...
(N.Hikmət)
Bu yaxınlarda eşitdim ki,
tələbə dostumuz Bəxtiyar Məmmədzadə vəfat
edib. Bu ani xəbər mənə çox ağır təsir
etdi. Heç kəs görməsin deyə gecə
İstanbulun sakit küçələrinin birində onu
doyunca ağladım, öz-özümə ağı dedim,
onun ruhuna Fatihə oxudum. Əlimdən nə gəlir ki...
Sonra bir gecə Bəxtiyarı yuxuda gördüm. Yenə də
xırda damalı köynək geymiş, adəti üzrə
köynəyi şalvarının üstünə
salmışdı. Yenə gözündə ucuz gözlük
var idi. Hərdən çıxarıb səliqə ilə
yavaş-yavaş silirdi. Damağında yox, əlində, iki
barmağının arasında ucuz siqaret tutmuşdu. Siqareti
siqaretin oduna yandırırdı. Arıq, bir az bükük
çiyinlərini sanki heç vaxt düzəlməyəcək
şəkildə aşağı əymişdi. Kiminləsə
mübahisə edirdi. Kimsə onu təhqir edirdi. Amma Bəxtiyar
hamının başının üstündən uzaqlara
baxırdı. Bəlkə xəyalındakı köhnə
Bakıda, Sovetski küçəsindəki dostları ilə
tində söhbət edirdi. O tində yalnız nəşə
çəkənlər komalaşıb durmurdular, bir-birinə
bıçaq çəkən bir cənub şəhərinin
elə oğlanları var idi ki, onlar riyaziyyatdan, kosmosdan, qədim
mədəniyyətdən, həyatın, dünyanın
çıxış yollarından danışırdılar.
Bir tərəfdə nəşə, o biri tərəfdə
Füzuli. Bir tərəfdə gec-tez saplanacaq əyri
bıçaq, kiminsə kəllə sümüyünü
çatladıb deşəcək barmaqlar, o biri tərəfdə
orta məktəbi qızıl medalla bitirib qazlı Sovetski suyu
ilə gələcəklərinin ilk naxışını
çəkən ümid, sevgi dolu yeniyetmələr, cavanlar.
Bəxtiyar da onlardan biri idi. Bəlkə də birincisi. Qəribə
bu şəhərin təzadı, adamların əksliyi
deyildi. Məni heyrətləndirən nəşə çəkən
qədeşlə, o biri tindəki kitab adamlarının
ruhundakı doğmalıq, qohumluq, eynilik idi. Sərhədlər
yalnız ölkələr arasında deyil. Ən böyük
sərhəd doğmalar arasındadır. O sərhəd
keçilməzdir, qanlı, acı göz yaşları ilə
doludur. Bu faciəni Bakıdan yazan bakılı olmayanlar
heç vaxt bilməyəcək. Bilmədikləri
üçün də yazmayacaq. İnsan bəzən həqiqətin
içində ola-ola, onun bir parçası ola-ola həqiqəti
dışarda, hardasa uzaqlarda axtarır və təbiidir ki,
tapmır, tapa bilmir.
Bu yazını yazanda öyrəndim
ki Tofiq də rəhmətə gedib, Bəxtiyardan bir neçə
il əvvəl. Allah rəhmət eləsin.
Bəxtiyarın bir sinif
yoldaşı, bəlkə də ən yaxın dostu Tofiq Qəhrəmanov
idi. Sonralar bu çılğın gənc gözlərini
itirdi və evdə oturub yazıçılıq etməyə
başladı. Və qabiliyyətli qələm adamları Bəxtiyarı
deyil, içində yaşadığı Bakını deyil, ədəbiyyatdakı
Bakını yazmağa başladılar. İndi də
yaşadığını, yaşamadığını bilmədiyim
bu istedadlı və zəhmətkeş yazıçı
üçün Bəxtiyarın nə qədər həyəcan
keçirdiyini, nələr etdiyini bilən bilir, bilməyən
də bilmir.
Bəxtiyarın iki sinif
yoldaşı üçün hansı cəfalar çəkdiyinin
də uzaqdan-uzağa şahidiyəm. Onlardan biri şikəst
idi, o birisi olduqca yoxsul idi. Bəxtiyar onlar üçün də
əlindən gələn hər şeyi edirdi. Amma söhbət
onda deyil ki, Bəxtiyar dostsevən və ya xeyirxah adam idi. Mən
onu vurğulamaq istəmirəm. Bəxtiyarın bəlkə
xoşbəxtliyi o dostlarının yaşaması, az-çox
uğur qazanması, ailə qurmaları, oğul-uşaq sahibi
olmaları idi. Bəxtiyar sanki öz dostlarını deyil,
doğma övladlarını oxudurdu, yazılarının
işıq üzü görməsi üçün gecə-gündüz
can qoyurdu.
Mən inanıram ki, Bəxtiyar
müəllimin ən böyük xoşbəxtliyi jurnalda yeni
romanı çıxan Tofiqin kasıb süfrəsində
içdiyi çay, şikəst şair dostunun oğlunun
toyu, kasıb dostunun ümidlə ona zillənmiş doğma
baxışları olub. Və inanıram ki, Bəxtiyar müəllimin
həyatının ən gözəl anları elə bu
dostlarıyla keçib.
Müəllimlərin
içərisində mərhum Samət müəllimə, Samət
Əlizadəyə, yenə mərhum dilçi alim
Ağamalı Həsənova xüsusi hörmət bəslədiyini
bilirdim və bunun da səbəbini bilmirəm. Heç hər
şeyin səbəbini də bilməyə ehtiyac yoxdur.
Bu bizim nəslin ilk təbii
ölümüdür. Nəhayət, ölüm adlı
qaçılmaz gerçək qapısını
açıb: “Buyurun, xoş gəlmisiniz” – dedi. Əgər
ölüm haqdırsa, bu acı, sıxıntı qədər
darlığı, təbiiliyi də qəbul etməliyik. “Gəlimli-gedimli
dünya, son ucu ölümlü dünya” budur, başqa bir
şey deyil. Başqa olan bizim Allahın zərrəsi
olduğumuzdur, ruhumuzun əbədiliyidir. Biz öz
ölümümüzə yaraşdığımız kimi,
ölümümüz də bizə yaraşır. Bəxtiyar
kimi adamların ölümü bu yaraşmanı o qədər
gözəl ifadə edir ki, dünyagirlik, bu dünyadan
dörd əli ilə yapışmaq anlayışı bir
quruşluq əhəmiyyət kəsb etmir. Mal-mülk sahibi, dəstə-tayfa
başçısı öləndə sanki dünya
dağılacaq. Amma dünya öz işindədir və
dağılıb eləmir də. Dağılan insanın bu
dünyadakı hökmranlığıdır,
yığdıqlarıdır, qurduğu yalançı
dünyadır, toxuduğu tordur.
Bəxtiyarın
ölümü bu otaqdan o otağa keçmək və ya evdən
qapını açıb bayıra çıxmaq kimidir. Kimin
cənnətə və ya cəhənnəmə gedəcəyini
biz müəyyənləşdirmirik. Allahın işi Allaha
aiddir. Bəxtiyar sadəcə bu dünyada, işlədiyi
universitetdə, yaşadığı məhəllədə,
dərs dediyi tələbələrin həyatında,
dostları, qohumları arasında, onu uzaqdan-yaxından
tanıyan hər kəsdə bir tutam işıq buraxdı,
bir az istilik, bir az insanlıq, bir az inam, bir az da söz-sənət,
məhəbbət qoyub getdi. Bu dünya o qədər
böyük, gəlib-gedən o qədər çoxdur ki, bir
az sözünün özü elə bir dünya qədərdir.
...Erkən ölənlər
qalanları xəcalət içində qoyub gedirlər.
Ölümə “yaxşı ki, mən deyiləm” deyib
düşünənlər də var. Erkən
ölümün xəcalətini çəkənlərin də
olduğuna inanıram mən.
Ən azı o çəkilməmiş
ucuz siqaret, geyilməmiş dama-dama köynək və onu səhər-səhər
dərsdə gözləyən tələbələr dəhşətli
dərəcədə darıxacaqlar. Sonra yavaş-yavaş
siqaret də, köynək də, tələbə də Bəxtiyarsızlığa
öyrəşəcək. Bu yalan dünyanın bir yalanı
Bəxtiyar adlı gerçək olacaq. Allah rəhmət eləsin...
Sinif yoldaşı Elxan şərqşünaslıq
fakültəsinə daxil oldu. Məşhur alim oldu. O biri dostu
Moskvanı seçdi. Orda da qaldı, sonra İsrailə
köçdü. Başqa birisi politexnik institutunu seçdi.
Məşhur avtomatik oldu.
Bəxtiyar ədəbiyyatı
seçdi. Onun qızıl medalı, aldığı Lenin təqaüdü,
fərqlənmə diplomu Saatlının hansısa uzaq kəndində
iki il müəllim işləməyə çatdı.
Mən Bəxtiyardan bir kurs
aşağıda oxuyurdum. Bu eynəkli kürən oğlanla
heç bir stəkan çay belə içməsəm də,
onun buram-buram tüstülənən siqaretinin
arxasındakı qeyri-adiliyini, təmizliyini, dərinliyini o qədər
aydın görürdüm ki, dost olmasam da, heç bilmədiyim
səbəbdən ona dəhşətli dərəcədə
həsəd aparırdım. O uzaq kənddə müəllim
işləyəndə, o vaxtın məşhur əlaçı
tələbəsi, aspirant Sokrat Musa həlak oldu. Qüdrət
Cəfərov bir ulduz kimi sönüb getdi. Aydın Məmmədov
elmin meyxana, dərviş yolunu seçdi. Onu da zəmanənin
boşluğu əjdaha kimi uddu.
Bəxtiyar müəllimin
izi-tozu yox idi. Bir dəfə universitetin yanındakı əski
küçələrin birində Bəxtiyarı
gördüm. Yaxınlaşıb salam verəndə
gördüm ki, dəhşətli dərəcədə
oxşasa da, Bəxtiyar deyil. Bu oğlan gülümsəyib “Mən
Bəxtiyarın kiçik qardaşıyam” – dedi.
Mən müəllim idim.
Respublika mətbuatında yazılarım
çıxırdı, sürətlə məşhurlaşırdım.
Ancaq içimdə bir ağrı var idi – Bəxtiyar məndən
yaxşı oxuyurdu, olduqca sadə, təvazökar idi. Səssiz-ünsüz
adamın taleyi mənə vicdan ağrısı verirdi.
Heç kəsə deməsəm də bu həqiqət mənim
üçün vicdan yarası idi. Baxmayaraq ki, mən də
kimsəsiz kənd uşağıydım, müəllimlərim
məni seçmişdi, boyumu bəsləmişdi və məni
universitetin alay oğlu eləmişdi. Bəxtiyarın
iddiasız, səssiz-səmirsiz, şöhrətsiz itkinliyi
azacıq vicdanı olan üçün ağrı
doğururdu və dünyanın ədalət adlı bir
ölçüsünə xəyanət idi. Qalanlar ölənlərin
yanında xəcalətlidir.
Bəxtiyarla oxuyan, ondan
qat-qat zəif, mənən ondan qat-qat aşağı olanlar məşhur
alim, rektor oldu, ölən öldü, qalan qaldı. Və
günlərin bir günü gördük ki, universitetdə həyasızlığı
ilə məşhur olan qəddar və savadsız bir müəllimə
onu gətirib və universitetdə müəllim olması
üçün rektoru divara dirəyib və istədiyinə
nail olub. Mənim də sevmədiyim o qadın, etdiyi
bütün pislikləri Bəxtiyarı universitetə gətirməklə
elə tərtəmizcə yudu.
Bəxtiyar hazırlıq
şöbəsinin müəllimi oldu. Çox gec müdafiə
etdi. Daxilində tamam başqa bir dünya olan Bəxtiyar müəllim
Allaha o qədər inanırdı ki, bu inam onda mühitə,
insanlara nifrət yaratmırdı. Mən hər dəfə
uzaqdan onu görəndə, imtahanlar zamanı bir yerdə
işləyəndə büllur kimi təmiz adamın bu
çirkli dünyadan, bu ikiüzlü alimlərdən nə
qədər uzaq, yad olduğunu hiss edirdim və bu hiss mənə
qətiyyən fərəh vermirdi, əksinə olduqca kədərləndirirdi.
Tez-tez onun yanında Əlağa Vahidin bir az xəstə
oğlu Ramizi, Əkrəm Cəfərin yenə bir az nasaz
oğlu Sokratı, sinif yoldaşı rəhmətlik İskəndəri,
tələbə dostu Ağasını görürdüm.
Seyid Əzimdən 100 səhifəlik kiçik kitab
yazmışdı. Bu onun müdafiə etdiyi namizədlik
dissertasiyası idi. Seyid Əzimin poetikasından idi. Bu balaca
kitabın çəkisi minlərlə ağır,
sanballı, iddialı, mükafatlı kitablardan ağır
idi. Bu kitab da, onu qələmə alan adam kimi yad idi, başqa
zamandan gəlib çıxmış qərib kitab idi. Qəribləri
kim sevir ki?
Yeganə silahı
uzaqlığın rəmzi olan yayda şalvarının
üstünə saldığı xırda damalı köynək
idi, damağından, əlindən düşməyən
siqaret idi. Gözlüyü onu dünyadan, dünyanı ondan
gizlətmək üçün Allahın ona verdiyi ən
böyük hədiyyə idi.
Əbülfəz Elçibəy
ilə də dost idi. Amma onun nə masa dostu, nə də ideya
dostu deyildi. Onları birləşdirən qeyri-müəyyən
fəlsəfəydimi, müasir dərvişlikiydimi, təmizlik,
təmənnasızlıqmıydı, nəydi bilmirəm.
Siyasi mübarizə və
prezidentlik illərində, sonrakı ağır illərdə
də onlar görüşmürdülər. Ancaq bu
etibarsız dünyada Əbülfəz bəylə Bəxtiyar
müəllim dostluğu var idi. Həmin dostluq da bu
dünyalı olmadığı üçün tam
görünmür və mənim üçün izahedilməzdir.
Mühit çirkləndikcə Bəxtiyar müəllim də
bu dünya ilə iplərini bir-bir qoparıb atırdı. Onu
nə gözəl ailəsi, nə Allaha saf, təmiz sevgisi
xilas edə bilməzdi. Bəxtiyar müəllim dəhşətli
dərəcədə ağır bir gerçəklə
üz-üzə qalmışdı: artıq bu dünyaya
vicdan lazım deyildi. Təmizlik dövründən azıb gəlmiş
son mogikanlara ehtiyac qalmamışdı.
Dünyada iki cür
ağrı var. Birincisi bədən ağrısı,
fiziki-bioloji ağrı. Bir də ruh ağrısı,
könül ağrısı- görünməyən, bilinməyən,
ələ gəlməyən ağrı. Bəxtiyarın
ağrısı fiziki ağrıdan daha çox bitib tükənməyən
könül ağrısı, qəlb sızıntısı
idi. Fiziki-bioloji ağrı Bəxtiyarı öldürə
bilməzdi, onu öldürən ruh, könül
ağrısı idi. Cəmiyyətə, dövrana
sığmayan və bu sığmazlığı utana-utana
içində gizlədən adamlar elə bil bu dünyaya
vicdansızların, abırsızların, əclafların xəcalətini
çəkmək üçün gələnlərdir. Nədənsə
həmişə Bəxtiyar deyəndə mən qoraqovuran avqust
ayının qəbul imtahanlarını xatırlayıram. Qəribə
paradoksdur-qəbul imtahanlarını hazırlayanlar,
şişib yerə göyə sığmayanlar yada
düşmür. Onun-bunun əziyyətini çəkən
kasıb ziyalıların ümidsiz qələmi və fikir
adamlarının övladları üçün
özünü oda yaxan Bəxtiyar yada düşür. Avqust
bitəndən sonra Bəxtiyarın arvad-uşaq yanında yenə
əli boş, cibi boş halda siqaret sümürməsi yer
üzünün izaha, təhlilə gəlməyən qəribə
bir səhnəsidir. Bəxtiyar qohum-qonşu tənbehi
içində sevindirən o idi ki, kənddən- kəsəkdən,
dağlı məhəlləsindən beş-üç
layiqli, qabiliyyətli dayısız uşağa əl tuta
bilmişdi. Möhtac ziyalı dostları Ağasının,
İskəndərin, nə bilim kimin övladlarına əl
tuta bilmişdi. Kasıbın da, kimsəsizin də Allahı
var. O Allah da Bəxtiyarı yaratmışdı ki bu kimsəsizlərə
yaraya bilsin.
Heç bir şeyə təəccüblənməyən
bu qəribə adam sanki bu dünyaya bir dəfə də gəlmiş,
bu mürvətsiz dünyanı bir dəfə də
yaşamışdı. İndi yaşadığı bu
dünyada hər şey ona əlinin içi kimi aydın
görünürdü. Dama-dama köynəkli ucaboy, beli bir az
əyilmiş bu qəribə müəllim həyatın və
insanın bu başından baxıb o başını
görürdü. Görmək, anlamaq asan deyildi.
Təbiət də, dünya
da zəmanəyə artıq olan hər şeyi özü
yeyib bitirir. Yavaş-yavaş və sıra ilə gedirik. Bizi
gözləyən var. Burada gecikmək adlı bir şey yoxdur.
Hər kəs öz vaxtında, öz vədəsində
gedir. Geridə əməl qalır. Yaxşı və pis əməllər.
O geridə qaldığını sandığımız irəlidə
bizi gözləyir. Onların arasında əlində kitab, tələbə
yoldaşımız – kürən saçlı, kürən
bığlı, ucaboylu, dama-dama köynəkli Bəxtiyar da
var. Səhər-səhər sinfə ilk gələn
şagird, tələbə kimi sonra gələnləri
qarşılayan tək bizi qarşılayacaq və sonra dərs
başlayacaq. O dərsi də hamıdan yaxşı anlayan və
dərk edən qızıl medallı, fərqlənmə
diplomlu Bəxtiyar olacaq.
Taleyi onun alnına birincilik
yazıbsa bu dərsin birincisi də o olacaq.
Allah sənə rəhmət
eləsin, Bəxtiyar.
Əgər imkanın olsa,
dönüb tək bir dəfə geri baxa bilsən bizi
bağışla.
Hər şey
üçün bağışla...
KAMİL VƏLİ
525-ci qəzet.- 2010.- 22 may.- S.20.