İstiqlal tariximizdə Gəncə:
əzəli və şanlı adın bərpası
uğrunda mücadiləyə bir baxış
XIX-XX yüzillikdə xalqımızın şüuraltı qatlarında yadellilərə tabe olmayıb sona qədər şərəfli mübarizə aparmaq, qürurlu, azad yaşamaq kimi assosiativ duyğular oyadan sözlərdən biri Gəncə olub. Bu, təsadüfdən, sözün şirinliyindən yox, orada yaşayan insanların işğalçılara qarşı illərlə apardıqları ölüm-dirim savaşlarından, təqib və təzyiqlərə baxmayaraq mübarizəni davam etdirmələrindən irəli gəlib. Gəncə xalqımızın qəlbində azadlıq, Cümhuriyyətin torpaqlarımızda fəaliyyətə başladığı ilk yer, Bakının yadellilərdən azad edilməsi uğrunda aparılan ölüm-dirim savaşının mərkəzi kimi də əziz olub. Şəhərin adı xalqın söykökü, milli mənəvi siması, memarlığı ilə də çox bağlıdır.
Bu şəhər strateji əhəmiyyətinə görə düşmənlərin diqqətini həmişə özünə çəkib. Məsələn, Azərbaycanı işğal etməyə göndərilmiş rus qoşunlarının komandanı Sisianov I Aleksandra məktubunda yazırdı: “Gəncə qalası yerləşməsinə görə bütün Azərbaycanı qorxu altında saxlamaq imkanı verdiyindən onun ələ keçirilməsini Rusiya üçün çox önəmli saymağa əsas verir”, Əslində Gəncəni tutmaqla Rusiya bütün Azərbaycanı qorxu altında saxlamaq imkanı qazanırdı.
1804-cü il yanvarın 3-də Orucluq bayramı günündə rus qoşunları Cavad xanın başçılıq etdiyi Gəncə üzərinə hücum etdi. Qüvvələrin – həm qoşunların, həm də texnikanın üstün olmasını bildiyi halda o, dəfələrlə tabe olmaq təkliflərini qəbul etməyib, 18772 nəfər döyüşçüsü ilə əldə silah sona qədər vuruşub və 1500 nəfər döyüşçü ilə birlikdə özü və oğlu Hüseynqulu xan həlak olub.
Çar hökuməti Gəncənin işğalını böyük bir bayram kimi qeyd etmiş, imperatorluq zərbxanasında Gəncənin alınmasında iştirakına görə döş medalı təsis olunmuşdu. Şəhərin adını tarixdən silmək üçün ona çar I Aleksandrın arvadı Yelizavetanın adı verilmişdi. İşğalçılar bununla da kifayətlənməmiş, Gəncə qalasını, qala divarları ilə birlikdə xan sarayını uçurub yox etmiş, Gəncə xanlığını ləğv edib onu dairəyə çevrirərək Gürcüstana tabe etdirmişdilər. Bir sözlə, xanlığı insanların yaddaşında xatırladan bütün atributları ilə məhv etməyə, yer üzündən silməyə cəhd etmişdilər. Hətta Gəncə sözünü dilinə gətirən hər kəs pulla cərimə ödəməli idi. Bununla bağlı hörmətli yazıçımız Rəşad Məcid mənə maraqlı bir əhvalat danışdı. Gəncədən olan yaşlı bir ziyalı ona danışırmış ki, bu sözü işlətmək qadağan olduğu vaxt buna dözməyən bir kişi camaatın gur olduğu yerdə ucadan üç dəfə “Gəncə” hayqırır və cəriməni də üçqat verərək ürəyini boşaldır.
Gəncə şəhərində dinc əhaliyə də amansızlıqla, qəddarcasına divan tutulmuşdu. Bu qırğın çar I Aleksandrın xoşuna gəlmişdi. Belə ki, o, Sisianovun adına yazdığı 5 fevral 1804-cü il buyuruğunda “Gəncənin işğalı zamanı baş verən hadisələrdən razılıq edərək” yazırdı: “Asiya qüruru qarşısında güzəştə getmək pis olardı və belə bir örnək o ölkənin başqa hakimlərini də dikbaşlığa gətirərək... sizə tapşırılan planın yerinə yetirilməsində sonralar çətinlik doğura bilərdi”.
Beləliklə, çar hökuməti 114 il gəncə sözünü işlətməyə imkan vermədi. Ancaq xalqın yaddaşlarından onu silmək mümkün olmadı. Gəncə adının yenidən rəsmi qaydada özünə qaytarılmasında Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökumətinin böyük rolu oldu. Xalqa, M.Ə.Rəsulzadənin sözləri ilə desək, “azadlıq tamını dadızdıran” bu hökumət 1918-ci il 30 iyulda tarixi bir qərar qəbul etdi. Bu qərarda deyilirdi: “Yelizavetpol şəhərinin adı Gəncə və Karyagin qəzasının adı Cəbrayıl qəzası ilə əvəzlənsin”. Qeyd edim ki, “Təqvim-Ünvan”da səhv olaraq bu tarix 30 avqust 1918-ci il kimi göstərilib. Əlamətdar hadisə olduğu üçün xalq bu qərarı razılıqla qarşılayıb, Gəncə camaatı sevincdən ağlaşaraq, xeyli sayda qurban kəsib.
Ancaq nə yazıq ki, bu sevinc uzun sürmədi. 1920-ci ilin aprelində bolşevik Rusiyasının XI Qırmızı ordusu Vətənimizə soxuldu. Kənd və şəhərlərimizi bir tərəfdən ermənilər, digər tərəfdən bu ordu yağmalamağa başladı. “Talan həftələri” təşkil edildi. Xalqın heysiyyatına toxunulduğu belə bir çətin vaxtda işğalçılara qarşı ən böyük üsyan yenə Gəncədə oldu. Qüvvələrin qeyri-bərabər olmasına baxmayaraq, Cahangir bəy Kazımbəyov, Cavad bəy Şıxlinski, Məhəmməd Mirzə Qacar və digərlərindən ibarət hərbi şura sona qədər mübarizə apardı. Üsyan qan içində boğuldu. Ələ keçən üsyançılara divan tutuldu. Gəncə üsyanı və sonrakı “təmizləmə” vaxtı 13 min nəfərdən çox vətənpərvər şəhid oldu. Təəssüf ki, həmvətənlərimizin bu şərəfli mübarizəsinin qəddarlıqla yatırılmasında ermənilər və ruslarla yanaşı azərbaycanlı bolşeviklər də çox fəallıqla iştirak etmişdilər. Məsələn, o dövrdə daxili işlər komissarı, həmçinin İnqilab Komitəsinin Gəncə üzrə fövqəladə komissarı Həmid Sultanov xüsusi qəddarlığı ilə fərqlənmişdi.
Ermənilər ruslarla birlikdə şəhəri 3 gün qarət etdilər. Üsyan amansızcasına yatırılsa da, əslində xalqın şərəf və namusu xilas edilmiş oldu. Bu üsyandan bəhs edərkən M.Ə.Rəsulzadə çox doğru olaraq yazırdı: “...Fəqət bu üsyanlar dəxi olmasa idi, Azərbaycan xalqı bilməm hankı vəqələrlə kəndi namusunu müdafiə etmiş olduğunu isbat edəcəkdi”. Tarixi hadisələr göstərir ki, bu üsyan yatırılsa da, sovet rejimi xalqın azadlıq uğrunda mübarizə ruhunu qıra bilmədi.
1935-ci ildə Moskvanın Azərbaycandakı canişini M.C.Bağırovun göstərişi ilə Gəncə şəhərinin adı yenidən dəyişdirildi. Bu dəfə isə şəhərə Azərbaycanın işğalında, respublikamızda müstəmləkə rejiminin qurulmasında və ərazi bütövlüyümüzün parçalanmasında, torpaqlarımızda ermənilər üçün Muxtar Vilayət yaradılmasında böyük rolu olmuş S.M.Kirovun adı verildi. Şübhəsiz ki, respublikada o dövrdə olan rayon və şəhərlərin içərisindən Gəncənin seçilməsi təsadüfi deyildi. Çünki Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ilk paytaxtı olması, Bakının yadelli işğalçılardan – xalqımızın qəddar düşməni, bolşevik-daşnak Şaumyandan və onlarla həmfikir olanlardan azad edilməsi uğrunda ölüm-dirim mübarizəsinin bu şəhərdən başlanması, XI Qırmızı orduya qarşı qəhrəmancasına mübarizə aparması səbəbindən xalqımızın qəlbində Gəncə uca bir taxt qurmuş, azadlıq və mübarizlik simvoluna çevrilmişdi.
Xalqın qan yaddaşını silmək, “milli bolşeviklər”in sözlərilə desək, onu “simasızlaşdırmaq” siyasəti yürüdən Sovet rejimi məhz bu səbəblərdən ad dəyişdirmək məsələsində Gəncə şəhərini seçmişdi.
Maraqlıdır ki, Stalinin hakimiyyətinin son illərində, daha dəqiqi, 1952-ci ildə Azərbaycan SSR-də inzibati-ərazi islahatı keçirmək haqqında qərar qəbul edildi. Bu qərara uyğun olaraq 3 aprel 1952-ci ildə respublika ərazisində iki yeni vilayət yaradıldı. Onlardan biri 33 rayonu və yeni yaradılmış Sumqayıt şəhərini əhatə edən Bakı, digəri isə Kirovabad şəhəri və 28 rayonun daxil olduğu Gəncə vilayəti oldu. Yeni yaradılan bu vilayətin Gəncə adlandırılmasının təşəbbüskarının kim olduğunu söyləmək çox çətindir. Ancaq respublika rəhbəri M.C.Bağırovun bu işə razılıq verməsi heç kəsdə şübhə doğurmur. Etiraf edilməlidir ki, o dövrdə bu o qədər də asan iş deyildi.
Lakin bu islahatın da
ömrü uzun olmur. Stalinin vəfatı və
Xruşşovun hakimiyyətə keçməsi tezliklə Azərbaycana
da təsir edir. 6 aprel 1953-cü ildə M.C.Bağırov Azərbaycan
KP MK-nın I katibi vəzifəsindən azad olunmuş, yerinə
isə Mir Teymur Yaqubov təyin olunmuşdu. Elə həmin
gün Azərbaycan KP MK-nın bürosunda “Azərbaycan SSR tərkibindəki
Bakı və Gəncə vilayətlərinin ləğv edilməsi
haqqında” qərar qəbul edilmişdi.
Qeyd edək ki, xalqın
yaranması, tarixi və mənəvi həyatı ilə
bağlı yer adlarının dəyişdirilməsi XX əsrin
60-cı illərində də davam edib. Təəssüflə
deməliyik ki, belə ciddi ictimai əhəmiyyətli bir məsələdə
o dövrün mətbuat orqanları da birtərfəli
mövqe tutub, səhifələrində yalnız şəhər
və kənd adlarının dəyişdirilməsini istəyən
adamlara yer verib. Maraqlıdır ki, o dövrdə Moskva mətbuatında,
məsələn, “Literaturnaya qazeta” hər iki mövqedə
olan ziyalılara öz səhifələrində imkan
vermiş və bununla əsl müzakirə mühiti
yaratmışdı. Lakin bizdə vəziyyət hələ
köhnə qaydada davam edirdi. Bəziləri isə lap vəcdə
gəlmişdi. Məsələn, “Azərbaycan gəncləri”
qəzetinin 25 iyul 1965-ci il tarixli nömrəsində “Kəndlərimizin
adı da müasir olmalıdır” başlıqlı bir məqalə
verilmişdi. Məqalənin müəllifi, kənd təsərrüfatı
elmləri namizədi X.Həsənov əsrlərlə, bəlkə
minillərlə xalqımızın tarixində yaranıb o
günlərə gəlmiş çoxlu sayda kənd
adlarının dərhal dəyişdirilməsini tələb
edirdi.
Beləliklə, Sovet
dövründə “mülayimləşmə” adı ilə
daxil olan dövrdə yenidən milli-mənəvi dəyərlərimizlə
bağlı olan toponimləri dəyişdirmək istiqamətində
“bir yürüş” başladı. Ancaq “buz” tərpənmişdi.
Ziyalılarımız bununla barışmaq istəmirdi. Bu
zaman çoxlarının arzu etdiyi, ancaq ucadan deməyə cəsarət
etmədiyi bir hadisə baş verdi.
1966-cı il yanvarın 8-də
“Ədəbiyyat və incəsənət” qəzetində
S.M.Kirov adına Azərbaycan Dövlət Universitetinin (indiki
Bakı Dövlət Universiteti) dosenti S.Əliyarovun (indi tarix
elmləri doktoru, professor, əməkdar elm xadimi S.Əliyarlı)
məqaləsi çap edildi. Müəllif məqaləsində
yer adlarının dəyişdirilməsi zamanı tələsməyin,
hissə qapılmağın yolverilməz olduğunu bildirərək
yazırdı ki, “Siz “Qacar” kəndinin adında İran
şahı Məhəmməd Qacarın, tərkibində
“türk” sözü olan kənd adlarında... isə
Türkiyə qoşunların basqınlarının izlərini
görürsünüz. Yumşaq desək, bu, ən azı
sadəlövhlükdür”.
Daha sonra müəllif,
doğru olaraq, xalqımızın etnogenezisinin (mənşəyinin)
öyrənilməsində bu adların hər birinin elmi əhəmiyyətini,
belə toponimlərin min illərlə davam edən mürəkkəb
bir prosesin qədim izlərinin olduğunu göstərərək
cəmiyyətin minillik inkişafından sonra belə qədim
adlara ultra yeni estetik ölçü ilə
yanaşmağın yolverilməz olduğunu bildirirdi.
Süleyman müəllim məqaləsində tarix
üçün çox ibrətamiz bir məsələyə
də toxunaraq yazırdı: “Həm də kim deyə bilər
ki, X.Həsənov yoldaşın köhnə kəndlərimiz
üçün təklif etdiyi “Qələbə”, “Əmək”,
“Mayak”, “Çiçəkli” kimi yeni adlar bir neçə əsrdən
sonrakı estetik tələblərə cavab verəcək”.
Hörmətli Süleyman
müəllim! Bu çox haqlı sual idi. Ancaq əsrlərə
ehtiyac qalmadı. Cəmisi iki onillikdən bir qədər
artıq vaxt kifayət etdi ki, belə mənasız, cəfəng
adların “yamaq” olduğu üzə çıxsın. Məqalənin
sonunda müəllif xalqımızın zəngin tarixinin
canlı abidəsi kimi qədim şəhərlərimizdən
olan Gəncə adının bərpasını təklif edərək
yazır: “...öz-özünə aydındır ki, bu qədim
şəhərin minillik adının dəyişdirilməsi
30-cu illərdə həmin sahədə hökm sürən
intizamsızlığın acı nəticələrindən
biridir”.
Məqalənin sonunda
redaksiya materialı müzakirə məqsədi ilə dərc
etdiyini, bu məsələ barədə tarixçilərin,
dilçilərin, etnoqrafların, ədəbiyyat və incəsənət
xadimlərinin, əlaqədar təşkilatların fikirlərini
də bilmək istədiyini qeyd etmişdi. Beləliklə, bir
proses başlamış oldu. Tezliklə, məqalə həm
Azərbaycanda, həm də xaricdə ictimai rezonans doğurdu,
qəzetə yüzlərlə oxucu məktubu göndərildi.
Görkəmli alimlərdən Qasım Qasımzadə, Kamran Məmmədov,
Tofiq Sultanov və Qulu Xəlilov birgə məqalə yazaraq,
S.Əliyarlının mövqeyini müdafiə etdilər.
Xarici ölkələrdə,
o cümlədən, Türkiyədə də bu məqalə
müsbət münasibət bildirilmişdi. O dövrdə
Türkiyədə çıxan “Yeni istiqlal” qəzetinin 30
mart 1966-cı il sayında “Sovetlərin türk köylərini
tarixi bağlardan qoparmaq üçün girişdikləri
kampaniya” adı ilə bir məqalə çap olunmuşdu.
Redaktor adından verilən yazıda bildirilirdi: “Dikkatla okununca
Azərbaycanlı türk doçentinin endişeleri,
üzüntüleri çox iyi anlaşılmaqda, kommunistlərin
türk köylerini isimlerinə varıncaya kadar nasıl
ruslaşdırmaq istedikleri, fakat bu durumun türkleri ne kadar
müteessir ettdigi de görünmekdedir”.
Onu da vurğulayaq ki, bu
yazının redaksiya heyətində müzakirə edilmədən
çapa verilməsində o zaman qəzetin məsul katibi olan
mərhum yazıçımız Əlfi Qasımov əsl vətəndaşlıq
mövqeyi nümayiş etdirmişdi. Bu məsələyə
görə hətta onu işdən uzaqlaşdırmış
və bir müddət işsiz saxlamışdılar.
Lakin Sovet dövründə
rus kommunistlərinin sevimlisi olan S.M.Kirovun adı verilmiş bu
qədim şəhərin əvvəlki adını
özünə qaytarmaq o qədər də asan deyildi. Bu
çətinliklərə baxmayaraq, ciddi addımlardan biri
70-ci illərdə atıldı. Həmin dövrdə
respublikaya rəhbərlik edən görkəmli ictimai-siyasi
xadim, mərhum prezident H.Əliyevin razılığı və
tapşırığı ilə Kirovabad şəhərində
iki yeni rayon yaradıldı və onlardan birinə Gəncə
adı verildi. Həmçinin orada salınan təzə
yaşayış massivi də “Yeni Gəncə”
adlandırıldı. Beləliklə, Gəncə
sözü yenidən rəsmi sənədlərdə işlənilməyə
başladı. Bu, şübhəsiz ki, milli şüura,
düşüncəyə təsir edən hadisə oldu.
Kirovabad şəhərinin Gəncə
ilə əvəzlənməsi yolunda həlledici addımlar
isə XX yüzilliyin 80-ci illərinin II yarısında
atıldı.
1987-ci il fevralın 13-də
Bakıda keçirilən Azərbaycan jurnalistlərinin VII
qurultayında çıxış edən “Kirovabadskiy
raboçiy” şəhər qəzetinin redaktor müavini
Nüşabə Məmmədli hərtərəfli əsaslandırmaqla
Gəncə adının bəpra olunmasını təklif
etmişdi. Rəyasət heyətində əyləşmiş
Azərbaycan KP MK-nin birinci katibi K.Bağırov əlini
Nüşabə Məmmədliyə tərəf uzadaraq qəzəblə
demişdi: “Nədi, millətçilik toxumu səpirsiniz?
Alma-Ata hadisələri bəyəm sizə dərs
olmadı?.. Baxın, aramızda xalq düşməni oturub və
belələrinə qarşı amansız olmalıyıq”.
Maraqlıdır ki, bir çoxları birinci şəxsin daha
çox rəğbətini qazanmaq üçün belə
hallarda yaltaqlığın ən inanılmaz formasından
istifadə etdikləri halda, əvvəlcə heç kim onu dəstəkləmədi.
Salondan səs çıxmadı. Belə olduqda
K.Bağırov “Siz məni müdafiə etmirsiniz? Eybi yox, əsl
kommunistlər məni düz başa düşərlər” –
deyə əsəbi formada dillənmişdi. Yalnız bundan
sonra “əsl kommunistlər” ürəklənib həmişəki
kimi əl çalmış və xitabət
kürsüsünə çıxıb birinci katibin
mövqeyini müdafiə etmişdilər.
Beləliklə, Gəncə
adının bərpası uğrunda mübarizədə yeni,
həlledici mərhələ başlamış oldu. Qurultaydan
sonra N.Məmmədli ciddi təqib və təzyiqlərlə
üzləşdi. “Yuxarılar” onun işdən
çıxarılmasını tələb edirdilər. Lakin
“Kirovabadskiy raboçiy” qəzetinin baş redaktoru Rauf Rəcəbli
əsl cəsarət göstərərək, bundan boyun
qaçıraraq, Nüşabə xanımı müdafiə
etdi. O dövrdə Azərbaycan Jurnalistlər
İttifaqının sədri mərhum Hacı Hacıyev də
N.Məmmədlinin mövqeyini müdafiə etmişdi. Nə
qədər qəribə olsa da, N.Məmmədlinin bu cəsarətli
təklifinə Moskvadan da böyük dəstək gəldi.
1987-ci il martın 7-də Moskvada nəşr olunan “Sovetskaya
kultura” qəzetində şöbə müdiri işləyən
Fərhad Ağamalıyevin “Qrajdanstvennost” (“Vətəndaşlıq”)
adlı məqaləsi dərc olundu. O, bir çox məsələ
ilə yanaşı, Gəncə adının bərpa
olunması məsələsini də qaldırmış, bunu
ciddi şəkildə əsaslandırmışdı. Cəmi
üç gün sonra, – qəzetin növbəti nömrəsində,
məhz həmin səhifədə “Biz kirovabadlıyıq”
adlı utancverici yazı dərc olunmuşdu. Yuxarıların
tapşırığı ilə xüsusi təşkil
olunaraq, necə deyərlər, ildırım sürətilə
Moskvaya ötürülən bu rüsvayçı
yazının altında əməkdar müəllim
X.Hüseynovanın, şəhərin baş memarı
F.İmamquliyevin, Alimünium Zavodunun aparatçılar
briqadiri, SSRİ Ali Sovetinin deputatı A.Mayılovun, 10
saylı məktəbin direktoru A.Xaçaturovun və başqa
şəxslərin imzaları qoyulmuş və ünvan olaraq
“Kirovabad” yazılmışdı. Bir qədər sonra bu vətənpərvər
jurnalist nəinki şöbə müdirliyindən, hətta
işdən çıxarılmışdı. Belə təqib
və təzyiqlərə baxmayaraq toxum səpilmişdi. Onun
cücərməsini çox gözləmək lazım gəlmədi.
Yeri gəlmişkən, “dövr belə idi, mənim də
arvad-uşağım vardı” deyib hər fəsildə
“qabığını” dəyişib özünə haqq
qazandıran adamların nəzərinə
çatdırıram ki, Kirovabad şəhər partiya komitəsində
ciddi təzyiq, işdən çıxarmaqla hədələmələrinə
baxmayaraq, bir çox adamlar “Biz kirovabadlıyıq”
yazısına qol çəkməmişdilər. Belə
kişilərdən biri də gəncəli ağsaqqal,
ehtiyatda olan mayor, qvardiya minomyot briqadasının
keçmiş baterya komandiri, müharibə veteranı Muqbil Nəzərov
olmuşdu. Qeyd edim ki, o, Gəncə ağsaqqalları ilə
birlikdə şəhərin adının bərpası
üçün dəfələrlə Ali Sovetdə, Azərbaycan
KP MK-da olmuş, bu işdə hər əziyyətə
qatlaşmışdı.
Dəyərli jurnalist Ə.İsayev
yazır: “Mərkəzi qəzetlərin birində – gərək
ki, “İzvestiya”da idi – müharibə və əmək
veteranı Ağa Ağayevin Gəncə adının bərpası
barədə bir yazısı çıxmışdı.
İstədim zəng çalıb təbrik edim. Bir də
gördüm ki, Ağa müəllim hiddətindən əl-ayağı
əsə-əsə gəlib çıxdı. Yer göstərdim,
oturdu. Halı pərişandı.
– Ağa müəllim nə
olub belə?
– Yenə qorkoma
çağırmışdılar – dedi – Bir saat dərs keçdilər
mənə. “Qələmi yerə qoy. Baş tutan sevda deyil,
havayı yerə özünün yorma” – dedilər.
– Bəs sən nə dedin?
– Nə deyəcəyəm
ki. Yəni onların sözüylə
başlamışdım ki, onların sözüylə də
qurtarım? Əhməd, onlara dedim ki, bizi istəyən
adamsan, sən də bil, mən ölsəm, qəbrim də “Gəncə,
Gəncə” deyəcək”.
A.Ağayevin Gəncə
adının bərpası uğrunda mübarizəyə
başlaması səbəbi də maraqlıdır. Məlum
olur ki, 1947-ci ilin dekabrında Moskvada P.Çaykovski adına
konsert salonunda N.Gəncəvinin 800 illik yubileyi keçirilərkən
məşhur şərqşünas Bertels
çıxış edərək demişdir: “Mən Gəncəni
və gəncəliləri ona görə sevirəm ki, 800 il
bundan əvvəl knyaz Yuri Dolqoruki Moskvanın təməlini
yenicə qoyarkən Gəncə nəinki tarixi bir şəhər
kimi mövcud idi, hətta cahana Şərqin poeziya günəşi
Nizami Gəncəvini və göllər gözəli
Göygölü vermişdi. O bildirir ki, akademiki dinlədikcə
öz-özümə düşündüm: “Bəs
haradadır o qədim Gəncə?” Və o gündən Gəncə
adının bərpası uğrunda mübarizəyə
başladım”.
1988-ci ilin sonu – 1989-cu ilin əvvəllərindən
Gəncə adının bərpası uğrunda
çağırışlar artmağa başladı. Belə
ki, 1989-cu ilin sentyabr-oktyabr aylarında şəhərin
adının dəyişdirilməsi məqsədi ilə
şəhər əhalisi içərisindən imza
toplanması kampaniyası başladı. Millətsevər
insanların istiqamətləndirdiyi bu kampaniya nəticəsində
60 minə yaxın imza toplanmışdı. Maraqlıdır
ki, bu kampaniyada azərbaycanlılardan əlavə şəhərdə
yaşayan ruslar, ukraynalılar və yəhudilər də
iştirak etmiş, onlar da ədalətin bərpasına tərəfdar
olduqlarını bildirmişdilər.
Respublika rəhbərliyinin
isə bu məsələnin həllinə münasibəti
tamamilə fərqli olmuşdu. Dəyərli ziyalımız,
o dövrdə, elə indi də Gəncədə yaşayan
dosent Əlvan Əliyev xahişimlə mənə yazıb
göndərdiyi xatirələrində bildirir: “...Günlərin
birində mənə çatdırdılar ki, şəhər
prokuroru səni axtarır. Tərəddüd etmədən
getdim. Əmin idim ki, Gəncədə ad
çıxarmış Eyyub Fətəliyevdən ziyan gəlməz.
O, görkəmli Azərbaycan riyaziyyatçısı Əşrəf
Hüseynovun bacısı oğlu idi və xalq hərəkatı
fəallarına qarşı ciddi təqiblərin
olmamasının əsas qarantı idi. Şəhər
prokurorunun kabinetində yarımsaatlıq söhbət
zamanı o, mənə aşağıdakıları söylədi:
“Əlvan müəllim, Əbdürrəhman Vəzirov şəhərdə
baş verənlərdən çox narahatdır.
Görünür, ali məktəb müəllimi olduğundan
sənin adını tez-tez çəkir, deyir ki, Gəncə
adının bərpası zəruridir. Lakin bunu indi etmək
olmaz. Gəncəlilərə deyin ki, mən şəhərin
tarixi adını 1991-ci ilin ortalarında bərpa edəcəm.
Bunun ardınca o mənə dedi ki, əgər şübhən
varsa, bu dəqiqə kabinetimdəki dövlət telefonu ilə
əlaqə yaradım, özün onunla danış. Mən
bundan imtina etdim və söylədim ki, yolumuzdan dönəsi
deyilik, gözləməyə də vaxtımız yoxdur. Məni
yola salarkən o ucadan dedi: “Mən xəbərdarlıq etdim.
Sonrakı məsuliyyət sizin boynunuzdadır”. Amma
üzünün ifadəsindən başa düşdüm ki,
“gedin, işinizdə olun” deyir. Amma heyif, ondan soruşmadım
ki, Ə.Vəzirov 1991-ci ilin ortaları ifadəsi ilə nə
demək istəyirmiş”.
1989-cu il dekabrın 9-da
Kirovabad şəhər Xalq Deputatları Sovetinin sessiyası
açıldı. Sessiyada deputatlardan çox ziyalılar,
qonaqlar iştirak edirdi. Hamının maraqla iştirak etdiyi bu
iclasda şəhərin adının bərpası məsələsi
müzakirə olunmuş və qərara
alınmışdı ki, bununla bağlı yuxarı
instansiyalara məktub yazılsın, bu iş üçün
lazım olan vəsait toplansın.
Elə həmin vaxtlarda Ə.İsayevin
yazdığı “Haradasan, qədim Gəncə” adlı məqaləsi
diqqəti cəlb edir. Bu dövrdə Respublika Mədəniyyət
Fondu “Gəncə” adının bərpasına vəsait
toplamaq üçün bankda xüsusi hesab
açmışdı. Vətənpərvər insan,
respublikanın əməkdar jurnalisti Ə.İsayev də Gəncənin
XIII əsr tarixi barədə yazdığı “Üsyan”
romanından aldığı qonorarın bir hissəsini bu
fonda keçirmişdi.
1989-cu ilin 29 noyabrında
növbəti dəfə Kirovabad Şəhər Xalq
Deputatları Sovetinin sessiyasında sözügedən məsələ
müzakirə olunmuşdu. Şəhər XDS İcraiyyə
Komitəsi adından Nizami Xəlilov, AXC Gəncə
şöbəsi adından Əlvan Əliyev (Kəbirli) məruzə
etmişdilər. Digər çıxışlardan da sonra Gəncə
adının bərpası təklifi qəbud edilmiş və
ertəsi gün qərar verilmişdi. Həmin ilin 30
dekabrında Azərbaycan SSR Ali Sovetinin Rəyasət Heyəti
bu qərarı təsdiq etdi. Qərarda deyilirdi: “Kirovabad şəhərinin
Gəncə şəhəri adlandırılması
haqqında Azərbaycan SSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin Fərmanı:
Gəncənin tarixi
adını bərpa etmək haqqında şəhər vətəndaşlarının,
əmək kollektivlərinin və respublikanın geniş
ictimaiyyətinin çoxsaylı müraciətini, Kirovabad
Şəhər Xalq Deputatları Sovetinin xahişini nəzərə
alaraq və Azərbaycan SSR Konstitusiyasının 114-cü maddəsinə
(18-ci bənd) uyğun olaraq Azərbaycan SSR Ali Sovetinin Rəyasət
Heyəti qərara alır:
– Kirovabad şəhəri Gəncə
şəhəri adlandırılsın”.
1990-cı il yanvarın 2-də
bu münasibətlə Gəncədə təntənəli
iclas keçirilmiş və xalq bunu böyük ruh yüksəkliyi
ilə qarşılamışdı.
Beləliklə, vətənsevər
insanların illərlə uğrunda mübarizə
apardığı, bu yolda təqiblərə, təzyiqlərə
məruz qaldığı bir iş sonda uğurla nəticələndi.
Boran ƏZİZ
525-ci qəzet.- 2010.- 22 may.- S.14-15.