... Və son zəng (lər)...
XALQ ARTİSTİ TELMAN ADIGÖZƏLOVUN
PARLAQ XATİRƏSİNƏ
Afişa
Abbasqulu kişi ilə Fatimə xala adları qədərincə qosqoca ömürlərini bada vermədilər.
Vaqiflə Telmanı böyüdüb boya-başa çatdırdılar. Ən azı vətəndaş və insan tərbiyə etdiklərindən urvatlı ömür sürdülər.
Vaqif elm dalınca
getdi. Telman səhnəni seçdi. Müxtəlif həyat
tərzi yaşayan obrazlara çalar qatdı, sevilib-seçilən
aktyor və humanist adam epiteti ilə
ömrünü zinətləndirdi. Fəqət,
final kədər notu ilə müşayiət olunacaqdı.
Afişa dəyişik
düşəcəkdi. Fatmayı qəbiristanlığının
giriş hissəsində ölümün də ayıra bilmədiyi
(Abbasqulu dayı ilə Fatimə xalanın ölüm fərqləri
2 aya yaxındır) valideynlərinin yanına çox erkən
gedəcəkdi 57 yaşlı qəhrəman.
Birinci zəng
Gələcəyin
nazik tül pərdəsini bir anlıq illəri
qarışdıran zaman küləyi əsdirir. Arzu, məqsəd
və xoş düşüncələrin bolluca ehtiyat
qatında sərgilənən qeyri-fokusda tale
görüntüləri ara-sıra görünməkdədir.
Bəzən bu görüntüləri məxmər
pərdələr əvəzləyir və alqış
musiqisinin təsirində yüzlərlə gözə birdən
diqqət kəsilmək, yüzlərlə qəlbin hənirini
birdən özündə duymaq təşnəsi oynadır
yeniyetməni yerindən. Yer məhvərindən
qopan sayaq o da mövcud olduğu zaman kəsiyindən və məkan
trayektoriyasından qopur, heç kəsin görüb sezə
bilmədiyi bir astalıqla, tamaşaçı nəfəsinin
hənirtisində gəlib düşür avansəhnəyə.
Səhnə güzgülərindəki əks əvvəl-əvvəl
karıxdırır onu, sonra qəti gələcək zaman
şəkilçisinin sonundakı nida öz gücünü
göstərir. Güzgüyə
baxmağa vadar olur.
“Bu, mənəm,
fəqət, neçə ildənsə sonra...” yarınigaran,
yarışübhə ilə qəfil sualın iti ucunu qəlb
evinə yönəldir. Həyəcanlanır, uçunur, təntiyir,
nəhayət, toxtayır, özünü gümanın
gerçəkliyinə inandırır. Səhnə
“tozunu” ciyərlərinə çəkir, məşhur filmdən
fraqmenti eyni səslə söyləyir: “Açın pərdələri,
açın pərdələri ”.
Sonda da
özü gedib birinci zəngi vurur.
“Məktəb
illərində, xüsusən, 7-ci sinifdə çox populyar
olmaq istəyirdim. Bu hiss mənə rahatlıq vermirdi. Mən
o uğurun dalınca düşmüşdüm, gedirdim.
İnstitut illərində parodiyada
özümü sınadım, müvəffəqiyyət
qazandım. Amma sonda qorxdum. Gördüm ki, uğur atına minmək çox
asandı, atın cilovunu əldə saxlamaq hər oğulun
işi deyil. Düşündüm, öz
üzərimdə işləməyə başladım.
Sonradan bu bir həyat tərzinə çevrildi
və heç uğur barədə düşünmədim.
Səhnə məhəbbəti məni tam
özünə çəkdi. Uğursa
qeyri-ixtiyari gəlirdi”.
T.Adıgözəlovla
köhnə, lap köhnə söhbətdən.
İkinci zəng
“Rol üzərində
işləmək təhrim çox qəribədi. Premyeraya qədər
sözləri yaxşı mənimsəmirəm.
Mizanları
düzgün yerinə yetirmirən. Obrazın yetişməsi, onun
bütövlüyü üçün gərəkən
proses gedir. Premyera günü tamam başqa adam
oluram”.
Köhnə
söhbətlərindən.
Telmanın
aktyorluğu Allah vergisiydi, obrazlara tapdığı əlavə
cizgilər, improvizələr peşəkarlıqla
yoğrulmuşdu. Duzu yetərincəydi. Aktyordan ötrü çox önəmli olan
plastikası həsəd aparılası dərəcədə
yüksək idi.
Pantomim elementləri
oyun tərzinin yaraşığıydı.Karnaval
estetikası boyuna biçilmişdi.
Lirik-psixoloji
komediya ustasıydı.
Sosial-fəlsəfi
komediyalarda rol almaq ona yaraşırdı.
Televiziya tamaşalarında
möhür vurduğu obrazlar da bu səpgidəydi. O, bəzən Çarli
Çaplini xatırladırdı, bəzən Lyu de Funesi, bəzən
Pyer Rişarı, bəzən Norman Uizdomu... Fəqət,
bu oxşarlıq olsa-olsa, onun potensial oyun imkanlarının sərhəd
diapazonuydu. Bütün hallarda zəngin,
daxili oyun imkanlarına malik Telman Adıgözəlov idi.
Sadəcə müasir Azərbaycan
kinokomediyası boşluğunda o da uduzdu. İmkanları
tutumunda meydan tapa bilmədi.
“Mənim
daxilim və zahirim tərs mütənasibdir. Daxilimi Vaqif
İbrahimoğlu yaxşı duya bilir. Məndəki
karnaval estetikasını o, üzə
çıxarmağı bacarır.
Şişirdilmiş
vəziyyətlər, qrotesk oyun tərzi mənə çox
doğmadır. Yəqin kinorejissorlar daxilimi duymurlar... Çarli
Çaplinə həsəd aparıram”.
Yenə
köhnə söhbətlərindən.
Telman
haqqında üç cümlə.
1.Telman tragikomediyanı
üzünün doğma janrı sayırdı.
2.Çaplini
çox sevir və onu bu janrın zirvəsi hesab edirdi.
3.Görünür, onun ən böyük,
dahiyanə rolu elə Telman Adıgözəlov
obrazıydı.
Namiq Qurbanov, kinorejissor
Qəti inamım hər zaman
məni bu düşüncəyə sövq edib: Telman müəllim
böyük kinolarda alt qatında dərd yatan obrazların kədər
qəhqəhəsinin ustası kimi daha böyük
şöhrət qazana bilərdi. Hər şeydən öncə,
o, insanları, insanlığı sevməyi bacarırdı, kədəri
böyük Füzuli eşqi ilə sevə bilirdi:
Ümidlə yaşadım
bir ömür mən ki,
Başımın
üstünü alıbdır çən ki,
Yıxılıb ölərəm,
əgər bilsəm ki,
Hamının
kədəri ölər mənimlə.
Dostum Sabir
Sarvandan xatırladığım bu parça, nədənsə,
mənə elə gəlir ki, Telmanın yaşam tərzinin
sloqanı, fəlsəfi çıxarışıydı. Dəbdəbəli
həyat tərzindən uzaq, mehriban, duz-çörəyin qədrini
köhnə kişilər qədər bilən, dostcanlı,
qohumcanlı, canlara dəyən oğlandı. Kimsənin kədərinə dözməzdi.
Üçüncü zəng
...Yeniyetmə avansəhnədən,
alqışlara əhəmiyyət vermədən
gözünü zilləmişdi uzağa. Bu nə
izdihamdı, ağlı kəsdirmirdi. Hərçənd,
bu təəccüblü baxışdan qabaq səhnə
güzgüsündə gördüklərindən diksindi,
qışqırmaq istədi, səsi çıxmadı.
Axı zamanın bu tayından o tayına ün
yetən deyil. Əgər səsi çıxsaydı,
qışqıracaqdı:
– Atam, qardaşım, dost,
qardaş müəllim, sənə nə olub? Nədən
bunca bədbinsən? Hansı qüvvə
hansı öncəduyumu diktə edir beyninə? Bu
günkü “Kinoklub”un çəkilişində
Etibarı da karıxdırdın, Əzizi də, Rəsulu da,
operatorları da, qonaqlarını da. Ancaq rəhmətliklərdən
danışdın. Mirzə Babayevdən, Həsən Məmmədovdan,
Eldəniz Zeynalovdan... Üstəlik,
qayıtdın ki, bu gün böyük sənətkarları
xatırlamaq borcumuzdur. Gəlin onları
yada salaq. Nə vaxtsa, bizi də
xatırlayacaqlar.
“Telman
yaxşı oğlandır, xeyirxahdır, dostdan ötrü
özünü fəda etməyi bacarandı, sabit xarakterli, mərd
adamdır, arxalanmalı dostdur. Telmanla kəşfiyyata
getmək olar. Yumoru da məni təmin edən
yumordu. İncə, zərif, mənalı
komediya ruhu var Telmanda”.
Bu sözlər
də xalq artisti, ən yaxın dostu Ramiz Novruzovun köhnə
söhbətindəndir. Təzədən onunla bu barədə söhbətləşməyə
qıymadım. Hələ qaysaq
bağlamamış yarasına toxunmadım.
Ramiz Novruzovu
xatırlamışkən, lap çoxdan sahildə Ramiz
Novruzovla oturmuşduq. Bir portret yazı işləmək fikrim
vardı. Az keçmiş Telman da gəldi.
Ramizə ünvanlanan “Nədən narazısan?” sualına o
cavab verdi:
–
İşıqdan – gözünə düşür.
Evdən –
darısqaldır.
Bir də puldan-
çünki əl çirkidir, lakin...
Telmanın bu
cavablarını indi xatırladığımda onu özü
ilə bağlı assosasiya olunan başqa bir cavab beynimi
çulğaladı.
Telman yekəxana və
lovğa olmadığına görə zahiri
işığı sevmədi, könül evi, iç
dünyası çil-çırağlıydı. Telmanın evi sənətinin, şəxsiyyətinin
böyüklüyü müqabilində çox
darısqaldı. Fəqət, bu evə az
qala bütün Azərbaycan yerləşirdi, həmişə
qonaqlı-qaralıydı.
Pulu
doğrudanda əl çirki saydı, bunun da sübuta zatən
ehtiyacı yoxdur.
“Həmişə
Telmana deyirdim ki, qardaş müəllim, (bu rəhmətliyin
öz müraciətiydi) səninlə uzaq yola çıxmaq
sərf eləmir. Dörd saatlıq yolu səkkiz-doqquz saata
başa vururuq. Təsəvvür elə,
sübh tezdən çıxmışıq Lerikə gedirik.
Az qala gecəyə gəlib Lerikə
çatırdıq. Bilirsən niyə? Hər addım başı rəhmətliyin
maşınını görürlər, siqnal verirlər.
Düşdü, salamlaşdı, azından
yarım saat hal-əhval tuturlar. Hələ
mən demirəm, nə qədər yeməyə dəvətdən
imtina edir. Elə məqam olurdu ki, çay
süfrəsindən qaçmaq mümkün deyil. Salyan,
Biləsuvar, Cəlilabad, Masallı – yolboyu keçdikcə
dostları ilə rastlaşır, düşür
görüşür... Özü də
bütün bu münasibətlər səmimiydi, sidqi-ürəkdəndi.
Bax elə bu fakt səmimi tamaşaçı məhəbbətinin,
əsl xalq sevgisinin göstəricisiydi”.
Etibar Babayev,
Azərbaycan Televiziyasının bədii rəhbəri
“Üç
ildi onu tanıyırdım. İlk görüşümüz
“Kinoklub”-un çəkiliş
meydançasında oldu. 28 iyul 2007- –ci il. Kim bilirdi ki, bu görüş səmimi dostluğa
çevriləcək.
... sonuncu
görüşümüz.....
2010-cu il,
aprelin 14-də oldu... Ənənəvi olaraq zarafatla
ayrıldıq...
O, həyatdan gedəndən
sonra anladım ki, Telman müəllim ən yaxın dostum və
dayağım idi.
... Hələ
də mobil telefonumdan onun nömrəsini silməmişəm.
Hər zaman vətənpərvər, qeyrətli,
xeyirxah insanın, böyük aktyorun, əvəzolunmaz dostumun
zəngini gözləyəcəyəm”.
Əziz Əliyev Prodüser
“Telmanı
başqalarından fərqləndirən cəhəti onun
özəl ünsiyyətçiliyi idi. Aktyorluğu məlum,
bunu hamı bilir. İnsan kimi olduqca
maraqlı adamdı. İstənilən
kontigentdə, müxtəlif sahə adamları tərəfindən
qəbul ediləndi. Bir nəfər görmədim, desin
ki, Telmanı qəbul etmirəm. Bu, nadir
haldır və onun izindəki işıqdan, saflıqdan irəli
gəlirdi”.
Fuad Vəlixanov,
əməkdar incəsənət xadimi
Yeniyetmə
karıxıb qalmışdı. Güzgüdə
gördüyü, üzünün ömür mabədinin
cizgilərini əks etdirən şəkil qara lentlə birgə
ştangetdən aşağı gəlirdi... səhnənin
ortasına... tamaşaçı sayını hesablamaq
imkansızdı.
Amma izdiham
şəklin qarşısında baş əyib qəbiristanlığa
doğru axışırdı.
Deyəsən, o şəklin
səsiydi, ya nəydi, Allah, yeniyetməyə
pıçıldayırdı:
...Bir küçədə,
bir tində
Səni ağ
geyindirəcək
ölüm var,
Amma, amma:
ölümə inanma.
Qurtar.
Qəbir daşında
yazıya
baxan kimi
baxma dünyaya,
qurtar!
Dan yerinə bax,
dan yerinin
sənə sözü var!
...Və sonuncu –
üçüncü zəng davam edirdi, ardı-arası kəsilmədən,
bir azdan bu səslər telefon zəngləri ilə əvəz
olundu. Dostlar, əziz – giramilər bəd xəbərin yalan
çıxması ümidiylə zəngləşirdilər...
... Və bir də
dan qızartısında yeniyetmə başa düşdü
ki, bu “Əbədi sevgi” tamaşasının son zəngiymiş.
Hafiz İMAMNƏZƏRLİ
525-ci qəzet.- 2010.- 25 may.- S.7.